Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 475
  • 19 022

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onkos täällä jengillä nk. kesäautoja?

Itsellä oli poltellut jo tosi pitkään kakkossarjalainen Mazda MX-5 (NB-korimalli) ja viime syksynä tuli sellainen hankittua, melko sopivasti. Talven aikana kytkinremppa, täydellinen huolto yms, pakoputkistosta puolet uusiksi, vähän meikkausta / maalausta, TR Lanen roll-bar kiinni, penkkeihin ja rattiin nahkaverhoilu ja nyt uudet vanteet alla => eiku katto alas ja baanalle!

Ei ole kesäautoa, mutta tuo MX-5 on kyllä hauskin auto jolla olen ajanut. Melkein kuin mikroautolla ajaisi. Hieno peli kaikin puolin. Noita on kovakattoisina näkynyt talvellakin liikenteessä. Jotkut haluavat hauskuutta talvikeleilläkin....
 
Laitetaan vaikka tähän ketjuun. Eli Helsingin kaupunki on päättänyt Hämeentien muutostöistä, joiden jälkeen katuosuus Kurvista Hakaniemeen on sallittu vain fillareille, jalankulkijoille, julkiselle liikenteelle ja tontille ajoon. Muutostyön hintalappu on 14 miljoonaa. Tukholmassa on ollut käytössä vuodesta 2012 asti parin euron tietullit, joiden jälkeen autoilu väheni jopa 20-25 prosenttia. Mikä oli Tukholman systeemin hintalappu, ja miksei tätä ole jo vuosia sitten tehty Stadissa? Tuntuu, että nyt tehdään kalliilla pieniä kosmisia ratkaisuja kun turhaa autoilua voisi vähentää tehokkaasti automaattisilla tietullidetektoreilla, joista saadulla tulolla voitaisiin kehittää esim. metroa.

Jonas Eliasson: How to solve traffic jams | TED Talk | TED.com
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Ei ole kesäautoa, mutta tuo MX-5 on kyllä hauskin auto jolla olen ajanut. Melkein kuin mikroautolla ajaisi. Hieno peli kaikin puolin. Noita on kovakattoisina näkynyt talvellakin liikenteessä. Jotkut haluavat hauskuutta talvikeleilläkin....
Joo, tuohan se on koko automallin idea, hubaa ja hauskaa, makeat ajo-ominaisuudet, sopivasti voimaa (ei tule sellaista "nyt joku antoi apinalle käsikranaatin"-tunnetta). Ja tämä uusin MX-5 tavallaan palasi juurilleen, kevyt ja sopivan pieni, muodot ainakin meikäläisen silmää miellyttää!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Laitetaan vaikka tähän ketjuun. Eli Helsingin kaupunki on päättänyt Hämeentien muutostöistä, joiden jälkeen katuosuus Kurvista Hakaniemeen on sallittu vain fillareille, jalankulkijoille, julkiselle liikenteelle ja tontille ajoon. Muutostyön hintalappu on 14 miljoonaa.

Ei ole vielä päättänyt vaan kaupunginhallitus päätti esittää valtuustolle mm. tuota muutosta.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
...kaikki bonukselliset pitää tuon keskeytysturvan eli hinauksen. Siitä ei kuitenkaan korvata hinausta mikäli vararengas/paikkaussarja puuttuu (käyttökuntoisen vararenkaan tai sen vaihtamiseen tarvittavien käyttökuntoisten välineiden puuttumisesta (esimerkiksi renkaanpaikkaussarja ja kompressori, suora copypaste ehdoista). Yllättävän usein tulee sellaisia rikkoja mitä ei saa paikattua…
Kuulostaa järkevältä, että hinaus korvataan, jos löytyy paikkaussarja autosta, koska kaikki rengasrikot eivät todellakaan ole paikattavia. Mahtaakohan riittää, jos hanskalokerosta löytyy polkupyörän paikkasarja? :D
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Oliko palstalaisilla kokemuksia Citroen DS3 156 THP:stä? Jotenkin sairaalla tavalla tuo auto on alkanut kiinnostamaan.

Tänään testailin ns fiksumpaa pikkukinneriä, eli Civic 1.8:a. Auto kyllä jätti aika kylmäksi. Oli siinä hyviäkin ominaisuuksia, mutta moottori oli todella hengettömän tuntuinen myös korkeilla kierroksilla.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Täältä löytyy varmasti kokemuksia Saksasta auton tuonnista. Itseäni himottaisi hakea ensiautoksi sieltä Rover 75, esimerkiksi vuosimallia 2005. Hintaa autolla noin 1500 euroa ja kilometrejä takana 180 000. Autovero on laskureilla katsottuna siinä viidensadan euron paikkeilla. Voiko noihin laskureihin miten tarkasti luottaa ja kuinka suureksi hakukulut ovat lauttoineen ja matkoineen teillä nousseet omilla reissuilla? Olisiko hakumatka länsinaapurista järkevämpi vaihtoehto, siellä hinnat edullisempia sekä tarjonta parempaa kuin Suomessa?
 

12961

Jäsen
Joo, tuohan se on koko automallin idea, hubaa ja hauskaa, makeat ajo-ominaisuudet, sopivasti voimaa (ei tule sellaista "nyt joku antoi apinalle käsikranaatin"-tunnetta). Ja tämä uusin MX-5 tavallaan palasi juurilleen, kevyt ja sopivan pieni, muodot ainakin meikäläisen silmää miellyttää!

Onhan tuokin hauska. Mulla kevään tuoma autokuume on kohdistunut Caterhameihin, joissa tuo mikroautomainen hauskuus ja puhdas ajamisen fiilis on vielä eri tasolla, tosin niin on käytännöllisyyskin. Caterhamia ei ajeta talvella eikä siinä pysytä kuivana sateella, vaan se on enemmän prätkän kuin auton korvike.

Tuollaisessa reilulla kahdella kympillä irtoavassa 200-heppaisessa ja kuivapainoltaan 600kg luokkaa olevassa rassissa on juurikin tuo apinalle käsikranaatti -meininki, tehopainosuhde alkaa olla kohdallaan.

Noita saa myös maltillisemmalla mondeon/vectran ym tekniikalla, jolloin kulut pitäisivät pysyä hanskassa. 130-heppaisella koneella noita saa briteistä tuotuna reilulla kympillä ja voimaa on edelleen perkeleesti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Katselin tänään nettiautossa yhtä autoa ja laitoin suosikkeihin. Paria tuntia myöhemmin olivat soittaneet autoa myyvästä firmasta. Onko siellä tosiaan nykyään tuollainen systeemi?
Ainakin jos teet hakuagentin niin siinä kysytään juuri tuo ja pitää erikseen mainita jos ei halua yhteydenottoja. Itse en ainakaan haluaisi. Autokaupatkin teen melkein loppuun asti mieluiten sähköpostilla jotta jää mustaa valkoisella puheista ja ei tarvitse kuunnella jargonia sekä saa itsekin suunvuoron. Kokemuksesta voin sanoa että olen erittäin tyytyväinen tapaan ja 4/5 autokauppiaasta ymmärtää tämän, joku juntti sieltä haluaa heti soittaa, mutta itse soitan vasta kun hintaakin on sovittu jo paremmaksi.

Tänään testailin ns fiksumpaa pikkukinneriä
Jos kolme ovea riittää niin paras vaihtoehto marrkinoilta omasta mielestä ja monen mediankin mielestä on Fiesta ST, harmi vain että suomeen ei saa 5-ovista mallia, mutta 200hp taitaa tulla uusimpiin ihan ilman mountuneakin.
Ford Fiesta ST Hatchback | Auto Express
Netiautosta saa jo kohtuu hinnalla kohtuu kilsoilla olevia, monissa vielä tehdasviritys mountune jolloin ei varmasti ole hengetön kone
Ford Fiesta 1,6 EcoBoost 182 hv ST M6 3-ovinen Mountune 215 hv Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

_
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tuollaisessa reilulla kahdella kympillä irtoavassa 200-heppaisessa ja kuivapainoltaan 600kg luokkaa olevassa rassissa on juurikin tuo apinalle käsikranaatti -meininki, tehopainosuhde alkaa olla kohdallaan.
Just näin! Mun autossa on myös sellainen taka-ajatus, että poika omistaa siitä puolet ja rattiin pääsee syksyllä kun saa kortin. Caterhamia olen itsekin ajanut ja kaukana on se päivä jolloin oman kundin päästäisin tuollaisen rattiin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oliko palstalaisilla kokemuksia Citroen DS3 156 THP:stä?

Civic 1.8:a.

Kannattaa googlettaa THP engine issues ja miettiä riskitaso sekä mahdollinen vaikutus omaan lompakkoon.

Hyvä kun mainitsit vastapainoksi Civicin. Perinteinen vaparikone, vtec kestää maailman tappiin, siihen kaveriksi manuaaliaski , joten huoleton käyttis tältä osin. Vaikka on hieman eri tuntuinen ajaa kuin uudet turbokoneet, joissa on maksimiväännöt heti 1500-2000 kierrokselta alkaen.
 

Tuamas

Jäsen
Kannattaa googlettaa THP engine issues ja miettiä riskitaso sekä mahdollinen vaikutus omaan lompakkoon.

Hyvä kun mainitsit vastapainoksi Civicin. Perinteinen vaparikone, vtec kestää maailman tappiin, siihen kaveriksi manuaaliaski , joten huoleton käyttis tältä osin. Vaikka on hieman eri tuntuinen ajaa kuin uudet turbokoneet, joissa on maksimiväännöt heti 1500-2000 kierrokselta alkaen.

Niin, sanoisin että tässä on kyse prioriteeteista sekä siitä kuinka kauan meinaa autoa pitää.

Jos uutena tai liki uutena hankkii ja meinaa vaihtaa auton kolmen vuoden sisään, on manuaalivaparin hankkiminen vähän hätävarjelun liioittelua.

Jos taas hankkii vanhemman, jolla on tarkoitus ajaa maailman tappiin, niin sitten toki se viisari värähtänee enemmän Civicin suuntaan.

Suomalaiset ovat vähän sellaisia, että ostavat sen tylsän perusauton kun se on inan luotettavampi, vaikkei todellisessa käytössä muutamassa vuodessa ole kuin minimaalinen ero odotettavissa olevissa huoltokäynneissä ja -kuluissa ja hurruttavat sitten sillä tylsällä manuaalivaparilla kyrpä otsassa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Juuri näin, en tosin tiedä oliko alkuperäinen kysyjä hankkimassa tehdasuutta vaiko 5v/100 000km ikäistä autoa.


Tällä hetkellä 5-6v/60 000km rullattu mietinnässä. Testattu Honda oli 3v/30 000. Jos ajotuntumalla ei olisi väliä valinta olisi selvä.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos kolme ovea riittää niin paras vaihtoehto marrkinoilta omasta mielestä ja monen mediankin mielestä on Fiesta ST, harmi vain että suomeen ei saa 5-ovista mallia, mutta 200hp taitaa tulla uusimpiin ihan ilman mountuneakin.
Ford Fiesta ST Hatchback | Auto Express
Netiautosta saa jo kohtuu hinnalla kohtuu kilsoilla olevia, monissa vielä tehdasviritys mountune jolloin ei varmasti ole hengetön kone
Ford Fiesta 1,6 EcoBoost 182 hv ST M6 3-ovinen Mountune 215 hv Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

_

Tuli kirjoituksestasi mieleen, kun tuossa syksyllä ajelin Saksassa jonkun sataa kilometriä Focuksen ST:llä. Oli vuokraamon auto ja taisi olla 500 km ajettu. Hirvein tuon tyypin auto, millä olen vähään aikaan ajanut, ainakin omaan etukäteismielikuvaan verrattuna. Joo, kulki kaupunkinopeuksissa moottorin puolesta ihan ok, mutta Autobahnalla jo satasen vauhdissa alkoi olla aikamoinen kivireki ajettavaksi, 200 km/h:n vauhdissa hakkasi sitten käsille ihan kunnolla. 230 km/h uskalsi ottaa, mutta tuntumaa ei tiehen ollut enää ollenkaan ja käsille hakkaus oli sietämätöntä. Alusta oli siis aivan järkyttävän kova ja epämukava ja 150 km/h jälkeen tunnoton. Ehkä tuolla jossain radalla voi ajaa, en tiedä. Tai sitten auto oli tuon vähäisen kilomterimäärän aikana ehditty ajaa rikki. Tosin mikään ulkoinen tekijä siihen ei viitannut.

Huvittavinta oli, kun perus Volvon V70 D4 kiihdytti 120 km/h vauhdista kiihdytettäessä (kun rajoitukset päättyivät) karkuun. En ostaisi urheilulliseksi käyttöautoksi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Huvittavinta oli, kun perus Volvon V70 D4 kiihdytti 120 km/h vauhdista kiihdytettäessä (kun rajoitukset päättyivät) karkuun. En ostaisi urheilulliseksi käyttöautoksi.

Makuasioita mistä kukin tykkää ja mitä autossaan arvostaa sekä moni hot hatch on kieltämättä tehty liian kovaksi arki-ajoon mutta tuossa esimerkissäsi on kyllä jotain pahasti pielessä kuskeissa tai autossa, tässä mitattuja kiihtyvyyksiä, tuollainen autobaana kiihdytys 80-180kmh ero on vaatimattomat 12 sekuntia. http://www.zeperfs.com/duel4366-5902.htm

_
 
Viimeksi muokattu:

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Plus että se tiellejättämisluotettavuus on usein vedetty vaarin hihasta Esson baarissa.

Vakuutusyhtiö Pohjola keräsi eniten rekisteröityjen automerkkien talvihinaustiheyttä kuvaavan tilaston vuodenvaihteessa.

Nämä merkit jättivät useimmin tien päälle vikojen vuoksi, prosenttiosuus parhaaseen eli Tojotaan verrattuna. Vältetään näitä.

SEAT 430 %
RENAULT 450 %
MITSUBISHI 450 %
FIAT 490 %
SUBARU 500 %
SUZUKI 510 %
CHEVROLET 540 %
DACIA 720 %
CHRYSLER 850 %
SAAB 890 %

Vähiten hinattiin Tojotan lisäksi volkkareita (120%), skodia (140%) ja nissaneita (150%).
Kaksin-kolminkertaisesti useammin hinattiin mersuja, hondia, audeja, mazdoja,volvoja, foordeja, kioja, bemareita, ooppeleita, pösöjä ja sitikoita.

Jos nyt oikein tulkitsen niin tuossa tilastossa ei huomioitu mitenkään autojen ikää. Näin ollen tuolla tilastolla ei tee juurikaan mitään koska esim. peränpitäjänä oleva Saab ei ole viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut kovinkaan myyty auto kun taas 80-90-luvulla niitä meni paremmin kaupaksi. Tästä johtuen Suomessa olevien Saabien keski-ikä on varsin korkea. Skoda taasen oli marginaalimerkki 15 vuotta sitten kun taas nyt yksi myydyimpiä automalleja (ellei jopa myydyin) on Skodan Octavia. Jos keskiverto-Saab on 16 vuotta vanha ja Skoda 8 vuotias niin vertailu ei ole reilua nähnytkään. Ei sillä etteikö Skoda olisi laatupeli.

Suuria yllätyksiä tuossa ei Saabin lisäksi ole. Subarua olisin vähän luotettavampana kuitenkin pitänyt. Chrysler varsinkin oikealla paikallaan, todella surkealaatuinen merkki.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos nyt oikein tulkitsen niin tuossa tilastossa ei huomioitu mitenkään autojen ikää. Näin ollen tuolla tilastolla ei tee juurikaan mitään koska esim. peränpitäjänä oleva Saab ei ole viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut kovinkaan myyty auto kun taas 80-90-luvulla niitä meni paremmin kaupaksi.
Itseasiassa tuo tilasto on "Hinaustapahtumat 0–3-vuotiailla autoilla joulu-, tammi- ja helmikuissa 2010–2015". Ja kun Saabeja ei ole vuoden 2011 jälkeen edes myyty, niin Saabilta on tilastossa mukana tietysti paljon vanhempi ja pienempi autokanta kuin muilta. Ja kun monilla merkeillä on takuuseen kuuluvat hinausturvat tms niin sekin sekoittaa. Saabilla ei sitäkään ole varmaan valmistuksen lopettamisen jälkeen ollut. Mutta eihän Saabeja luotettavuuden takia ostettukaan.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tuo vakuutusyhtiön hinaustapahtumat on kyllä jälleen näitä tilastoja, joihin tulee suhtautua erittäin suurella varauksella, ainakin autojen luotettavuutta vertailtaessa.

Tuli tässä mieleen omakohtainen tapaus toissa syksyltä, kun silloinen 3-vuotias autoni päätyi hinurin kyytiin. Syy oli yksinkertaisesti rengasrikko. Itse asiassa renkaaseen repesi lähes sormenmentävä aukko, eikä vararengas kuulunut auton varusteluun. Paikkausvälineistä ei taas ollut mitään apua. Eipä siinä auttanut kuin tilata hinuri. Onneksi oli keskeytysturva kaskossa mukana.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Millaisia kokemuksia palstalaisilta löytyy C-sarjan Mersusta vm 2007-2009? Bensakoneiset C180/200 kiinnostavat.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Millaisia kokemuksia palstalaisilta löytyy C-sarjan Mersusta vm 2007-2009? Bensakoneiset C180/200 kiinnostavat.

Minulla on 2010 C180 CGI. Olen joskus ennenkin kirjoittanut aiheesta, mutta hieman varauksella suhtautuisin Kompressor-malleihin. Moottorin nimi on M271, kannattaa googlailla. Hyvin yleinen mielipide on, että jakoketjuilla pääsee pahimmillaan vain reippaasti alle 100 tkm. Liikenteessä noita on kuitenkin valtavat määrät, että tiedä sitten. Itse kuitenkin valitsin CGI:n jossa on samasta moottorista evo-versio, jossa esim. hitusen paksumman näköinen jakoketju.

Ensimmäisissä vuosimalleissa oli jotain virtalukko-ongelmia. Kaikissa lienee vakiovarusteena Parktronic-pysäköintitutka, jonka sensorit ovat kestoltaan surkeita. Ihmiset tilailevat niitä Ebaysta säkeittäin. Itsellänikin oikealla edessä näkyy haamuja, vaikka itse asiassa sensorit on ehjiä.

Noin muuten se on autona aivan mahtava. Hiljainen ja jämäkkä, ei nitise, vääntöä löytyy. Lähes kaikki on automaatteja, mutta itselläni on kuusivaihteinen manuaali, joten ei automaatin ominaisuuksista kokemusta.

Takavetoiseen tottuneelle ESP on vähän turhankin aggressiivinen, mutta kyllä siihen tottuu että perä ei irtoa ja korjausliike ei olekaan tarpeen. Hyvin pärjäsi käytetyillä kitkoilla, vaikka kerran joutuikin menemään yhdellä jäisellä rampilla 20 km/h nelipyöräluisussa, mikä hieman harmitti takana tullutta etuvetonastapakettiautoa. Itselläni siis vasta alle vuoden ollut tämä auto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos taas hankkii vanhemman, jolla on tarkoitus ajaa maailman tappiin, niin sitten toki se viisari värähtänee enemmän Civicin suuntaan.

Jos maailman tappiin haluaa ajaa niin ei kyllä Hondakaan ihan loistovalinta ole. Tuppaavat nimittäin kyllä aika nopeasti lahoamaan nuo Hondat vaikka muuten hyviä ja erinomaisen kestäviä autoja ovatkin. Eli jos pitkäikäistä kumppania Hondasta haluaa niin kannattaa teettää heti kunnon ruostesuojaus (jos uutena ostaa, käytettyyn voi olla jo myöhäistä jos ei ole tehty).
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tuo vakuutusyhtiön hinaustapahtumat on kyllä jälleen näitä tilastoja, joihin tulee suhtautua erittäin suurella varauksella, ainakin autojen luotettavuutta vertailtaessa.

Tuli tässä mieleen omakohtainen tapaus toissa syksyltä, kun silloinen 3-vuotias autoni päätyi hinurin kyytiin. Syy oli yksinkertaisesti rengasrikko. Itse asiassa renkaaseen repesi lähes sormenmentävä aukko, eikä vararengas kuulunut auton varusteluun. Paikkausvälineistä ei taas ollut mitään apua. Eipä siinä auttanut kuin tilata hinuri. Onneksi oli keskeytysturva kaskossa mukana.

Yleisin (lähde: Hinausauton kuljettaja) syy päätyä hinurin lavalle on väärä polttoaine tankissa. Tämän lisäksi veikkaisin, että kovin yleistä on myös "bitti poikittain" tyyppinen oire, joka kieltää käynnistämästä moottorin. Sitten auto hinataan merkkihuoltoon, jossa vikakoodi nollataan ja matka jatkuu.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kiitoksia marse! Oliko sulla tietoa, miten Veho suhtautuu ennen aikojaan hajoaviin jakopäihin/ketjuihin?

Hieman kyllä ihmetyttää nämä jakopää-ongelmat, joita tuntuu löytyvän nykyään turhan monilta merkeiltä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös