Autoiluketju

  • 3 224 975
  • 18 596

pyyksteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, Jokerit
Sain tutulta auton lainaan pariksi viikoksi ja rekisteriotetta kun tutkin niin rekisteröity pakettiautoksi, vectran farkku 2.2 tdi siis kyseessä. Autossa on kuitenkin takana vyöt ja penkit tallella ja muutenkin "henkilöautokunnossa". Onko tuolla nyt laitonta suhailla? Vai onko vain kiellettyä ottaa kyytiläisiä takapenkille? Jos minut pysäytetään niin tulevatko sakot minulle vai omistajalle, entä lähteekö kilvet samalla? Ja tiedän, näitä olisi tietty voinut kysyä kun auton sain.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Riippuu siitä, mitä on merkitty henkilömääräksi otteeseen? Voi olla "kovalla" takapenkillä oleva viiden hengen paku.
 

pyyksteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, Jokerit
Riippuu siitä, mitä on merkitty henkilömääräksi otteeseen? Voi olla "kovalla" takapenkillä oleva viiden hengen paku.

Kaksikäyttöauto ja 5 istuinta lukee otteessa, N1-luokka. Eli eipä tuossa sitten mitään ihmeellistä olekaan, veroetua ei kuitenkaan yksityiskäytössä käsittääkseni ole.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Kokeilin tätä ilmastointihuollon osalta ja järjestelmä ilmoitti laittaneensa tarjouspyynnön 12 liikkeeseen. Tähän mennessä yksikään ei ole vastannut nyt päivän jälkeen, jännityksellä odotan. Jos ei kukaan vastaa, niin taiden johkin lähikylän paikkaan soittaa, että tekisivät homman.

Halleluja, yksi liike jopa vastasi ja sovin ajan ilmastointihuoltoon. Hintakin oli varsin hyvä. Tuo autoalan asiakaspalvelu on kyllä jotain käsittämätöntä, siellä ei vissiin ymmärretä, millä ne ihmiset saadaan liikkeeseen tai pidettyä asiakkaina.
Tuolta soitettiin hyvinkin ystävällisesti ja tämän 3min puhelun aikana liikkeen pomo sanoi noin 15 kertaa "toi noi nii" muutaman kerran taisi tulla pari kertaa putkeenkin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tähän voisi jatkaa vaihtoautotalojen kiinnostuksesta myydä tuotteitaan. Suhteellisen hyvin olen saanut sähköpostiin lisätietoja vaihtoautosta sekä vaihtotarjouksen liittyen omaan autoon. Liikkeet oli isoja ja paikkakunnat Kuopio, Lahti, Porvoo ja Espoo. Jopa tunnissa lupasivat jonkun puljun etusivulla ja sieltä se tuli tunnissa, se on jo hyvää palvelua kun nimenomaan halusin mustaa valkoisella enkä puhelua. Nopein tuli tunnissa ja neljästä kun kysyin niin hitain pisti A4:sen verran tietoa vaihdokista plus vaihtotarjouksen rahoituslaskelmineen seuraavana aamuna.
Korkotarjoukset 0,99 - 1,99, kulut tosin aika kovia 8€ ja 9€ /kk jotka nostaa todellisia vuosikuluja. Onko moni muuten saanut puhuttuja kuluja pois?

_
 
Viimeksi muokattu:

Natural

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Simon Gagne, Keith Primeau, JVR
Vaihtoautoista jatkan minäkin. Palstan Volkkari-tietäjiltä kysyisin lisätietoja.

Vuosimallin 2009 Passat CC (ajettu vähän yli 100 000km) kiikarissa ja autoliikkeeltä tiedusteltu 1.8. TSI-moottorin ketjun ja DSG-vaihteiston kuntoa. Vastauksena tuli, että DSG-vaihteiston öljyt vaihdettu reilu 60 000 km jälkeen ja kokonainen jakoketjuremontti tehty 71 000 km kohdalla, pari vuotta sitten.

Nyt varmaan "jakoketjuremontti" voi olla mitä vain ketjun kiristämisen ja ison vaihtorumban väliltä? Innostus on nyt hieman tasaantunut ja mietityttää, onko ketjusta harmia nyt remontin jälkeenkin hamassa tulevaisuudessa. DSG-vaihteiston osalta jännitystä on tietysti myös.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vaihtoautoista jatkan minäkin.
Olet aikamoisen kombon löytänyt, tsfi -moottori sekä DSG-vaihteisto, moni kiertää tuon paketin kaukaa ja itsekin sitä välttelen. Tuo kone on lohkottu 2.0 tfsi:stä ja omaa mahdollisesti samat ongelmat öljynsyönnin suhteen mistä löytyy tietoa netistä pilvin pimein.
Jos tuo paketti on selvästi kilpailijoitaan halvempi niin ymmärrän kiinnostuksen mutta muutoin olen ainakin itse kääntänyt katseet pois VW-konsernista. En tällä tarkoita että jokaisessa tuon kombon autossa on vikaa joka näkyy selvästi mutta pirun paljon niissä on ollut, eikä tuo ketjuremontti poista kyseisiä ongelmia.

_
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Vaihtoautoista jatkan minäkin. Palstan Volkkari-tietäjiltä kysyisin lisätietoja.

Vuosimallin 2009 Passat CC (ajettu vähän yli 100 000km) kiikarissa ja autoliikkeeltä tiedusteltu 1.8. TSI-moottorin ketjun ja DSG-vaihteiston kuntoa. Vastauksena tuli, että DSG-vaihteiston öljyt vaihdettu reilu 60 000 km jälkeen ja kokonainen jakoketjuremontti tehty 71 000 km kohdalla, pari vuotta sitten.

Nyt varmaan "jakoketjuremontti" voi olla mitä vain ketjun kiristämisen ja ison vaihtorumban väliltä? Innostus on nyt hieman tasaantunut ja mietityttää, onko ketjusta harmia nyt remontin jälkeenkin hamassa tulevaisuudessa. DSG-vaihteiston osalta jännitystä on tietysti myös.

Jos mulle sanottaisiin että "jakoketjuremppa tehty", niin tulkitsisin sen niin että ketju kaikkine heebeleineen on vaihdettu. Vaan mistäs sitä tietää. Mutta jos kerran kaksi kalleinta korjattavaa autossa jännittää, niin unohtaisin sen kokonaan.

Muutenkin, sinun viestiin liittymättä, on täysin käsittämätöntä että 71000km kohdalla ylipäänsä joutuu ketjun remontoimaan. Aikanaan ketjukoneella päästeltiin puoli miljoonaa ennen vaihtoa. Mulla on pihassa kaksi vanhaa Land Cruiseria, toisen mittarissa oli 490000km ennen koneremppaa ja toisessa 635000km. Mutta tuota se on, kun tehtaat säästää. Materiaalit ovat heikempiä kuin aiemmin, ainevahvuuksista tingitään, laadunvalvonta ja testaus on puutteellista. Autot tehdään nykyään niin, että ne hätinä ensimmäisen omistajan palvelee ilman isompia vikoja.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko moni muuten saanut puhuttuja kuluja pois?

Ottamalla lainan pankista. Ainakin omalla kohdalla oli kevyesti halvin ja helpoin systeemi, lisäksi kun auto omissa nimissä ja saa ottaa sellaisen vakuutuksen kuin haluaa jne. Ja sitten oli helppo mennä käteisostajana tinkimään, sai aika hyvin hintoja alas ja valinnan varaa on. Tuntui aika vahvasti siltä, että ostajan markkinat.

Muutamilla isoilla autoliikkeillä on myös soittopyyntöpalvelu nettiautossa. Eli puhelinnumero kenttään ja jonkun ajan päästä myyjä soittaa. Minusta tosi kätevä systeemi kun myyjä ehtii ottamaan auton tiedot esille tai soittaa auton vierestä, versus tilanne jossa soitat ja myyjä sitten kiireissään kertoo diibadaabaa kun ei muista tai tiedä autosta mitään.

@Natural miettisin myös millainen tuo auto on joskus myydä eteenpäin. Eli vaikka olisi tehty rempat oikein niin rullaat itse siihen 75tkm ilman ongelmia ja sitten kun kokeilet myydä niin kysellään samat kysymykset kuin sinä nyt ja joko pitää laittaa ne kuntoon tai sitten rabattia pahemman kerran... Jupen kanssa samoilla linjoilla, joko pitää olla tosi halpa tai jotain muuta hyvää (tyyliin kaikki mahdolliset varusteet ja mieleiset värikombot jne) että tuo pahemmin polttelisi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ottamalla lainan pankista.
Ainakin Nordeassa missä asuntolainaakin eli pitäisi olla jokin etuasiakas niin autolaina oli viime kysymältä joskus vuosi pari sitten yllättävänkin kallis, todellinen vuosikorko huiteli yli 7%. Ja nyt näillä yllämainitsemillani korkoprossilla vaikka tulisi kulutkin päälle ollaan vasta noin 5% todellisessa vuosikorrossa.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ok, aika paljon tuossa tapauksessa. Oisko eri pankeilla eri systeemit ja tietty vakuus aina vaikuttaa. Minä sain 12kk euriborin, joka tällä hetkellä kohtuullinen.
 

Natural

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Simon Gagne, Keith Primeau, JVR
Hyviä vinkkejä, kiitoksia kaikille.

Olen tietoinen VAG-konsernin ongelmista. Lähinnä mietitytti, että mitä rempan jälkeen, siitä ei netissä paljon ole kerrottu. Usein vain mainittu, että moottorin kanssa ongelmia tai kaputt ketjun löystymien jälkeen.

Passat CC:n muotokieli vaan miellyttää silmää. Virtaviivaisen näköinen ja vähän erilainen kuin muut laatikot. Kaukana taitavat olla kuitenkin ne ajat, kun volkkari oli "järkevä" ja "kestävä" auto. Onko sitä sitten niin sisällä nettikeskusteluissa, että tiedostaa vain ja ainoastaan vaihteisto- ja moottoriongelmat VAG:in suhteen, vai onko joku keskitie kaikkien negatiivisten kokemusten ja hyvien yksilöiden välillä. Mene ja tiedä.

Nykyinen menopeli vie sen 10 l/100 km sekalaisella ajolla, eikä takapenkit käänny (osoittautunut viimeaikoina oikein tarpeelliseksi lisävarusteeksi). Jotenkin kummasti kevättä kohden sitä vaan löytää sen vaihtokuumeen. Aina vaan ja uudestaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Passat CC:n muotokieli vaan miellyttää silmää.
Nopealla vilkaisulla nettiautosta Passat CC:tä saa 2.0tdi:nä ja manuaalina, siinä luotettavin kombo. Vaikkakin 2.0 tdi:ssäkin jotain suutinongelmaa ollut historiassa en muista vuosilukuja. Bensakoneista luotettavin V6:nen mutta sitä ei saa kuin DSG:llä varustettuna. Audilta löytyy tuo V6:nen manuaaliaskilla.

_
 

Fordél

Jäsen
Olet aikamoisen kombon löytänyt, tsfi -moottori sekä DSG-vaihteisto, moni kiertää tuon paketin kaukaa ja itsekin sitä välttelen. Tuo kone on lohkottu 2.0 tfsi:stä ja omaa mahdollisesti samat ongelmat öljynsyönnin suhteen mistä löytyy tietoa netistä pilvin pimein.
Jos tuo paketti on selvästi kilpailijoitaan halvempi niin ymmärrän kiinnostuksen mutta muutoin olen ainakin itse kääntänyt katseet pois VW-konsernista. En tällä tarkoita että jokaisessa tuon kombon autossa on vikaa joka näkyy selvästi mutta pirun paljon niissä on ollut, eikä tuo ketjuremontti poista kyseisiä ongelmia.

Täällä yksi, joka kiertää ton kombon kaukaa. Tiedustelin asiaa eräältä Audimieheltä, joka puolestaan tiedusteli asiaa omista "verkostoistaan". Vastaus oli selkeä: kannattaa jättää väliin. Tottahan toki voi olla, että mitään ongelmia ei ole. Kaikki viime vuosina vähääkään automaailmaa seuranneet kuitenkin tietävät, että molemmissa (niin moottorissa kuin vaihteistossa) on ollut paljon ongelmia, joten miksi ottaa ylimääräisiä riskejä?

Ainakin Nordeassa missä asuntolainaakin eli pitäisi olla jokin etuasiakas niin autolaina oli viime kysymältä joskus vuosi pari sitten yllättävänkin kallis, todellinen vuosikorko huiteli yli 7%. Ja nyt näillä yllämainitsemillani korkoprossilla vaikka tulisi kulutkin päälle ollaan vasta noin 5% todellisessa vuosikorrossa.

Samoja lukemia tarjottiin edelleen. Halvempaa oli ottaa autokaupasta laina. Autokaupalle vakuudeksi kelpaa auto, mikä on kätsy juttu.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kevät ja tuulilasi.

Eipä tässä montaa keväistä päivää ole ehtinyt olla, niin jo saa alkaa miettimään tuulilasin vaihtoa. Tällä viikolla tuli melko pieneltä näyttänyt kiveniskemä tuulilasin keskelle (n. 15cm alareunasta) ja toissa yön pakkanen sitten teki n. metrin levyisen halkeaman lasiin. Kävin heti marmoritiskillä ja korikorjaamon työnjohtaja totesi kyseessä olevan ns. tavallinen tapaus. Iskemä oli sisältä katsottuna lähes huomaamaton, mutta kuulemma tavallista syvempi.

Lasivakuutus onneksi löytyy, mutta en kuitenkaan vielä lähtenyt vaihtoaikaa varaileen. Otan nyt ne kevään loputkin iskemät tähän "vanhaan" lasiin ja vaihdetaan uuteen sitten toukokuun puolella. Auto on muuten vasta 10 kk ollut rekisterissä, mutta saattahan tuo sattua vaikka ensimmäisellä kotimatkalla. Ottaahan se silti pattiin, vaikka omavastuurahalla uuden lasin saakin.

Täällä pk-seudun kehäteitä paljon ajavalle nämä tuulilasihuolet ovat aika tuttuja. Neljään vuoteen taitaa olla kolmas lasi, joka menee vaihtoon. Muutama korjauskin mahtuu väliin. Jos joku miettii kuittaavansa, että pidemmällä turvavälillä säilyisi lasi ehjänä, niin ei pidä tässä tapauksessa paikkaansa. Tulee pidettyä ihan riittävästi turvaväliä (ruuhkista riippuen) ja välillä tuntuu että kauempana ajavan haaviin ne kivet juuri putoavatkin, kun taas perseessäroikkuja voi vilkutella niille kattoikkunastaan.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Jaahas, tuli eteen mahdollisuus työsuhde autoon syksyllä. Todennäköisesti oma toimipaikka siirtyy myös pidemmän ajomatkan päähän, nyt lähinnä ollut pyöräilymatkan päässä. Vakuutukset ja bensat (omaa ajoa 20tkm vuodessa) maksaa firma, verot sitten itse.

Mitä kokemuksia porukasta tästä? Onko kannattavaa ottaa vastaan? Etuja / haittoja omaan autoon? Ei ole itselle kovinkaan tuttu homma tuo, mutta tosiaan pakko sitä ei ole vastaan ottaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Jaahas, tuli eteen mahdollisuus työsuhde autoon syksyllä. Todennäköisesti oma toimipaikka siirtyy myös pidemmän ajomatkan päähän, nyt lähinnä ollut pyöräilymatkan päässä. Vakuutukset ja bensat (omaa ajoa 20tkm vuodessa) maksaa firma, verot sitten itse.

Mitä kokemuksia porukasta tästä? Onko kannattavaa ottaa vastaan? Etuja / haittoja omaan autoon? Ei ole itselle kovinkaan tuttu homma tuo, mutta tosiaan pakko sitä ei ole vastaan ottaa.

No huoletonta ajoahan tossa tulee, kun vaikuttaa vapaa autoetu olevan. Kai sitä kannattavuutta vois laskeskella veroprosentin nousun vaikutuksella vs mahdollisen nykyisen auton kulujen poistumisella ja mahdollisilla omasta autosta kilsakorvattavilla ajoilla ym. Haittoina varmaan rajoitukset autosta, eli jos tykkäät ajella juuri tietynmerkkisellä ja -laisella rassilla, ei se välttämättä työsuhdeautossa onnistu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Riskittömyys on se olennainen paras puoli, sekä pääomien että kokonaisuuden mukaan. Oma ajo sisältää siis myös matkat työpaikalle ja kotiin ja niistä vapaa autoetu sisältää 18000 km/vuosi. Sen ylittävästä osasta pitäisi maksaa lisää, mutta harvapa noita ilmoittaa ja harva jäänee kiinnikään.

Siihen, kannattaako työsuhdeauto rahallisesti ottaa vaikuttaa tietysti moni asia. Onko se osa kokonaispalkkaa josta etu konvertoidaan vai tuleeko palkan päälle, miten kompensoidaan loppuessa, lunastushinta asiakkaalle (jos on liisari) saatetaan neuvotella myös etukäteen.
Jos auto on konvertoituna osasta kokonaispalkkaa ja/tai on paljon korvattavia työajoja on tilanne yleensä heikompi kannattavuudeltaan, mutta riskittömyys siinäkin säilyy.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Siihen, kannattaako työsuhdeauto rahallisesti ottaa vaikuttaa tietysti moni asia. Onko se osa kokonaispalkkaa josta etu konvertoidaan vai tuleeko palkan päälle, miten kompensoidaan loppuessa, lunastushinta asiakkaalle (jos on liisari) saatetaan neuvotella myös etukäteen.
Jos auto on konvertoituna osasta kokonaispalkkaa ja/tai on paljon korvattavia työajoja on tilanne yleensä heikompi kannattavuudeltaan, mutta riskittömyys siinäkin säilyy.

Mulla ei ole ikinä työsuhdeautoa ollut, joten ihan mielenkiinnosta: millä tavoilla työsuhdeauton verotusarvoa "rokotetaan"? Mä olen ollut käsityksessä, että yleinen malli vaikka tässä Waqun tapauksessa olisi hänen nyt tienaavan bruttona X€/kk ja nyt siihen lätkäistään päälle Y€/kk eli auton vapaan autoedun verotusarvo ja siitä sitten verot eli veroprosentti nousee. Tarkoitatko tuolla kokonaispalkan konvertoinnilla sitä, että nyt hänellä yhteenlaskettu bruttosumma pysyisi X€/kk:ssa, mutta siitä vähennettäisiin maksettavasta osuudesta tuo auton verotusarvon osuus?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mulla ei ole ikinä työsuhdeautoa ollut, joten ihan mielenkiinnosta: millä tavoilla työsuhdeauton verotusarvoa "rokotetaan"? Mä olen ollut käsityksessä, että yleinen malli vaikka tässä Waqun tapauksessa olisi hänen nyt tienaavan bruttona X€/kk ja nyt siihen lätkäistään päälle Y€/kk eli auton vapaan autoedun verotusarvo ja siitä sitten verot eli veroprosentti nousee. Tarkoitatko tuolla kokonaispalkan konvertoinnilla sitä, että nyt hänellä yhteenlaskettu bruttosumma pysyisi X€/kk:ssa, mutta siitä vähennettäisiin maksettavasta osuudesta tuo auton verotusarvon osuus?

Työsuhdeautoja tarjotaan monella tapaa. Ehkä yleisin tapa on se, että on kokonaispalkka x euroa kuussa, josta verotusarvon verran jätetään rahapalkkaa maksamatta, jos auton haluaa. Tällöin henkilö maksaa verot kuten vastaavasta rahapalkasta, mutta jos vaikkapa auton verotusarvo on 700 euroa, rahapalkkaa maksetaan bruttona 700 euroa vähemmän.

Toinen yleinen, enemmän johtajille suunnattu tapa on aito "lisäetu", eli auto joko on tai sitä ei ole, mutta rahapalkan osuus on sama. Tämä on tuo mainitsemasi malli. Tällöin muutos on se, että rahapalkkaa maksetaan bruttona kuten ennenkin, mutta nettona käteen saa auton verotusarvon marginaaliveron verran vähemmän. Tämä on kuitenkin harvinaisempi kuin tuo kokonaispalkkaan perustuva malli.

Kolmansia tapojakin on käytössä, mm. sellaisia, joissa joku osa leasingauton vuokrasta vähennetään palkasta, kuluja jaetaan tavalla tai toisella jne. Käytännössä näistä tavoista kaikki voivat kannattaa tai olla kannattamatta, riippuu omasta käytöstä. Juuri siksi - jos on kiinnostunut rahallisesta kannattavuudesta - ne kannattaa laskea, mutta kokonaan toinen juttu on se, että työsuhdeautona saa yleensä uuden, varsin hyvän auton käyttöönsä ilman pääomariskiä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Työsuhdeautoja tarjotaan monella tapaa. Ehkä yleisin tapa on se, että on kokonaispalkka x euroa kuussa, josta verotusarvon verran jätetään rahapalkkaa maksamatta, jos auton haluaa. Tällöin henkilö maksaa verot kuten vastaavasta rahapalkasta, mutta jos vaikkapa auton verotusarvo on 700 euroa, rahapalkkaa maksetaan bruttona 700 euroa vähemmän.

Toinen yleinen, enemmän johtajille suunnattu tapa on aito "lisäetu", eli auto joko on tai sitä ei ole, mutta rahapalkan osuus on sama. Tämä on tuo mainitsemasi malli. Tällöin muutos on se, että rahapalkkaa maksetaan bruttona kuten ennenkin, mutta nettona käteen saa auton verotusarvon marginaaliveron verran vähemmän. Tämä on kuitenkin harvinaisempi kuin tuo kokonaispalkkaan perustuva malli.

Kolmansia tapojakin on käytössä, mm. sellaisia, joissa joku osa leasingauton vuokrasta vähennetään palkasta, kuluja jaetaan tavalla tai toisella jne. Käytännössä näistä tavoista kaikki voivat kannattaa tai olla kannattamatta, riippuu omasta käytöstä. Juuri siksi - jos on kiinnostunut rahallisesta kannattavuudesta - ne kannattaa laskea, mutta kokonaan toinen juttu on se, että työsuhdeautona saa yleensä uuden, varsin hyvän auton käyttöönsä ilman pääomariskiä.

Jes, kiitoksia. Tosta viimeisestä just juttelinkin viime viikolla kaverin kanssa, kun muijallaan on juuri moinen "ei juuri tarvitse autoa töissä mutta työnantaja osallistuu leasing-kustannuksiin about puolet" -malli käytössä. Siinä sitten laskeskeli, kuinka kannattavaa tuo oli verotuksineen.

Waqulle siis ensimmäinen keissi vähentää liksaa vähintään jonkin verran, toka keissi vähän vähemmän ja kolmas sitten suoraan sovitun osuuden auton hinnasta. Exceliä vaan kehiin ja ekana tuo käytettävä malli selvitykseen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jep. Nyrkkisääntö on toki, että palkan päälle tuleva kannattaa per aina, kokonaispalkasta otettava useimmiten ja viimeisin vaihtelee. Mutta mikä tahansa malli voi olla kannattava tai ei.
 

hege

Jäsen
Työsuhdeauton osalta kannattaa varmistaa mitä leasing sopimukselle tapahtuu jos päätät itse vaihtaa työnantajaa eli jääkö sopimus sinun riesaksi vai hoitaako nykyinen työantaja sopimuksen (yleensä menee näin, mutta voi vaihdella). Uusi ja huoleton työsuhdeauto on sitten koukuttava juttu mistä luopuminen on melkoisen vaikeaa kun/jos tilalle pitäisi ostaa jotain omaa ;-)
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Riskittömyys on se olennainen paras puoli, sekä pääomien että kokonaisuuden mukaan. Oma ajo sisältää siis myös matkat työpaikalle ja kotiin ja niistä vapaa autoetu sisältää 18000 km/vuosi. Sen ylittävästä osasta pitäisi maksaa lisää, mutta harvapa noita ilmoittaa ja harva jäänee kiinnikään.

Siihen, kannattaako työsuhdeauto rahallisesti ottaa vaikuttaa tietysti moni asia. Onko se osa kokonaispalkkaa josta etu konvertoidaan vai tuleeko palkan päälle, miten kompensoidaan loppuessa, lunastushinta asiakkaalle (jos on liisari) saatetaan neuvotella myös etukäteen.
Jos auto on konvertoituna osasta kokonaispalkkaa ja/tai on paljon korvattavia työajoja on tilanne yleensä heikompi kannattavuudeltaan, mutta riskittömyys siinäkin säilyy.

On siis osa kokonaispalkkaa, tässä käsityksessä olen. Täytyy tuo vielä varmistaa, mutta tämän käsityksen sain. Liisattuna ei tule, että siitä ei koidu ongelmia.

Todennäköisesti työajoja tulee myös paljon, mutta myös todennäköisesti näistä suuri(n) osa tulisi olemaan sellaisia, joita ei omalla autolla korvattaisi. Selvitetäämpä nuo seikat vielä ja vähän laskeskellaan, onhan tuossa paljon hyvääkin.

Auton saa valita Audi A3:n ja VW Golfin väliltä. Ei nyt mitään suursuosikkeja, kun tuosta Chrysleristä tykännyt ja epäilyttää hieman noiden mukavuus vrt. ameriikan autoon. Toki uusi auto on uusi auto ja kun tuo toimipaikka siirtyy kauemmaksi, niin Chrysleristä joutunee joka tapauksessa luopumaan. Toki tuo matka-ajossa on hyvä ja mukava, mutta isohko bensakone ei välttämättä tuohon hommaan ihan optimi ole.

Kiitoksia vinkeistä!
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Todennäköisesti työajoja tulee myös paljon, mutta myös todennäköisesti näistä suuri(n) osa tulisi olemaan sellaisia, joita ei omalla autolla korvattaisi. Selvitetäämpä nuo seikat vielä ja vähän laskeskellaan, onhan tuossa paljon hyvääkin.

Jos et ota työsuhderassia, miten nää hommat sitten hoidettaisiin? Miksei työajoja omalla autolla ajettuna korvattaisi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös