Autoiluketju

  • 3 207 590
  • 18 538

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Käsittääkseni nykyisin aika monessa merkissä automaattinen ilmastointi tulee automaattisesti myös nk. dual-toiminnolla, eli appari saa halutessaan säätää oman puolensa lämpötilan. Ja tällainenhan maksaa, joten kaikki eivät sitä tarjoa pienempiin kärryihin muuta kuin high-end malleihin...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Käsittääkseni nykyisin aika monessa merkissä automaattinen ilmastointi tulee automaattisesti myös nk. dual-toiminnolla, eli appari saa halutessaan säätää oman puolensa lämpötilan. Ja tällainenhan maksaa, joten kaikki eivät sitä tarjoa pienempiin kärryihin muuta kuin high-end malleihin...
Jaa niin kuin Ford Focuksen farkkuun? ;)
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Moro.

Nissan X-Trail 2004 2.5 manuaali. Jäi katsastuksessa kiinni obd testissä vikakoodilla p0011 joka viittaa nokka-akseliin. Käynnistäessä ja kiihdyttäessä kuuluu rämisevää ääntä mutta vapaalla kaasuttaessa ei kuulu. Kuuluu normaalisti 2000-3000 kierroksilla. Kenelläkään ideaa missä vika? Jakoketjun venyminen?
Joku resonoi vedätettäessä. Ei välttämättä liity vikaan mitenkään tai sitten liittyy.

Noilla antamillasi askelmerkeillä on tosi paha sanoa mitään, edes valistunutta arvausta. Vie kottero korjaamoon piuhan päähän. Josko ne näkis tarkemmin mikä mättää kuin inssi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juu ei, näissä autoissa Fordilta vertailuun menis Fiasko... Tuossa ns. C-segmentissä auto-A/C on aika yleinen.
No kyllä toi pikkuautolta tuntuu C5:n jälkeen. Siinäkin toki oli sama ominaisuus. Itse asiassa Focuksessa tuo taisi olla harvinaisempi kuin manuaali-ilmastointi, kun puolitoista vuotta sitten noita selailin. Tai sitten A/C-miehet eivät vain halunneet luopua autostaan.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvät jatkiksen autoihmiset!

Opiskelujen loppu alkaa lopulta häämöttää ja ajatuksena olisi auton osto ennen kesää. Viime ajat on ajeltu tyttöystävän Minillä ja nyt mieli tekisi osaa vähän isompi auto kuitenkin hyvillä ajo-ominaisuuksilla. Tästä syystä listoilla on pyörinyt noin 6000-7000 euron hintaluokissa liikkuvat Audi A4, Mercedes Benz C180 tai C200 sekä BMW 318 2000-luvun alkupuoliskon malleista. Varsinkin Audin 1.8 turbokone on näistä se kiinnostavin kulutuslukemien pysyessä jotakuinkin alhaalla, mutta tehoa myös tarvittaessa löytyy. Juuri nämä saksalaiset myös siksi, että näissä ulkonäkö miellyttää ja oletus on myös, että ajo-ominasuudet ja ajotuntuma ovat hyvää luokkaa.

Onko tänne kirjoittavilla enemmän kokemuksia näistä malleista ja mielipiteitä?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
täysautomaattinen ilmastointilaite muistitoiminnolla"?
Ei hajuakaan. Audeissa tuota termiä näköjään on monissakin kalliimmissa malleissa Q7 ja S-malleja tuli haussa vastaan. Joku Audi-mies voisi valistaa meitä muita. Olisiko tuossa ihan vaan pari eri muistipaikkaa lämmöille, tuntuu tyhmältä kun parilla nykäyksellä eli asteella tuota muutenkin vaihdellaan vain fiiliksen mukaan.

_
 

Veijari

Jäsen
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoittaa "täysautomaattinen ilmastointilaite muistitoiminnolla"? Siis tuo muistitoiminto? Kun ilmastointi on oikein täysautomaattinen niin mitä muistettavaa siinä on? Auto tunnistaa avaimen (vai pitääkö painaa nappia?) ja asettaa viimeksi päällä olleen lämpötilan?
Avaimessa muisti, samanlainen juttu esim. sähköpenkkien kanssa, eli kun ko. avaimella avaa ovet niin penkki säätyy automatic sille säädettyyn asentoon.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Audin juuri tämä vanhempi 1.8T on kärjistetysti sanoen viimeinen laadukas bensakone VAG:ilta. Ei huono valinta. Osta liikkeestä että kuluttajasuoja. Tuon ikäisissä ja ajetuissa voi ilmaantua jotain ensimmäisten kuukausien aikana mitä et huomaa koeajolla.
Eli tingi tämmönen 7k euroon. Audi A4 Avant 1,8 turbo 120kW Farmari 2002 - Vaihtoauto - Nettiauto

_
Hakusessa oli nimenomaan noin 200 000 rullattuja malleja, mutta liikkeestä ostaminen tullee tosiaan silti järkeväksi. Onkohan näissä kuinka paljon kuluvien osien vaihtoa, jos vertaa onko ajettu 200 000 vai 270 000. Joku joskus mainitsi, että kun on tarpeeksi paljon ajettu niin pääosin kaikki kuluvat osat on jo vähintään kertaalleen vaihdettu koko auton osalta.

Näissä olisi myös vaihtoehtona tuoda Saksasta. Onko jengillä kokemuksia tämän hintaluokan autoissa? Onko enää järkevää pelkän auton hakuun lähteä, kun tietty matkakustannuksiakin syntyy.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Avaimessa muisti, samanlainen juttu esim. sähköpenkkien kanssa, eli kun ko. avaimella avaa ovet niin penkki säätyy automatic sille säädettyyn asentoon.

Jep ja sama vielä yleensä radion kanssa. Tämän huomaan siitä, kun autossa on välillä Iskelmäradio päällä saatana! Mähän en muuta kuin Puhetta ja Cityä kuuntele. No, hyvä vaan, että tulee molempia avaimia käytettyä ja ladattua samalla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onkohan näissä kuinka paljon kuluvien osien vaihtoa, jos vertaa onko ajettu 200 000 vai 270 000. Joku joskus mainitsi, että kun on tarpeeksi paljon ajettu niin pääosin kaikki kuluvat osat on jo vähintään kertaalleen vaihdettu koko auton osalta.

Jos näin pitkälle haluaa laskea niin kannattaa katsoa sellaista johon on sitten koko kone vaihdettu. Kyllähän monissa autoissa tulee jo kansiremonttejakin tuolla noin 300tkm kohdalla.
Itse en pitäisi suurta huolta kuluvien osien vaihdosta tuossa noin 200tkm kohdilla, kyllähän hyvä huoltohistoria on tarkistaa ja että isoimmat huollot tehty. Ei audinkaan kuluvat osat ole kovin kalliita, suurempi hinta tulee siitä missä ne vaihdattaa, marmoritiskillä tuntihinta voi nousta 140 euroon ja helsingistäkin löytyy hyviä autohuoltoja joissa vain 60-70 euroa tuntiveloitus.

Ehkä mieluummin itse ostaisin suomi-auton yritykseltä. Kuluttajasuojan kanssa olen ollut tekemisissä melkein jokaisen käytetyn auton kanssa mitä olen ostanut viimeisen 20 vuoden aikana, autoista on löytynyt kaikennäköistä huomautettavaa mitkä on sitten korjattu liikkeen piikkiin. Parempia yksilöitä voi toki löytyä yksityisiltäkin myyjiltä mutta harva sielläkään kunnostaa yli 10v vanhan autonsa priimakuntoon ennen myyntiä ja silloin ei ole taas sitä kuluttajasuojaa, kuulemma jotain vakuutuksia vakuutusyhtiöt myyvät jotka ajavat saman asian mutta niihin en ole tutustunut.

_
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Kesärenkaita pitäisi alkaa suunnittelemaan, siis uusia. Ikuisuuskysymys on se että mikä tai minkälainen rengas on paras/järkevin hankkia. Jos ajatellaan vaikka kokoa 245/45/17 niin Kiinan ja Suomen mallien hinnassa on suunnilleen +500 euron ero. Olenkin harkinnut sitä TM:n testisensaatiota Linglongia koska sitä kehutaan muidenkin kuin rengaskauppojen taholta. Kokemuksia näistä renkaista?
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kakkosauton hankinta olisi ajankohtaista, ja monen vaiheen jälkeen kiinnostavimmaksi vaihtoehdoksi on muotoutumassa vähänajettu 2012-vuosimallinen Hyundai I30 1,6 litran bensiinimoottorilla ja manuaalivahteistolla. Onko arvon palstalaisilla kokemuksia kyseisestä kärrystä? Onko tuossa laatu kunnossa vai hankkiiko itselleen harmia? Muita parempia vahtoehtoja tuossa koko-, teho- ja hintaluokassa? Kiitos etukäteen kommenteista.
 

KemmiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kesärenkaita pitäisi alkaa suunnittelemaan, siis uusia. Ikuisuuskysymys on se että mikä tai minkälainen rengas on paras/järkevin hankkia. Jos ajatellaan vaikka kokoa 245/45/17 niin Kiinan ja Suomen mallien hinnassa on suunnilleen +500 euron ero. Olenkin harkinnut sitä TM:n testisensaatiota Linglongia koska sitä kehutaan muidenkin kuin rengaskauppojen taholta. Kokemuksia näistä renkaista?
Linglongeista ei ole kokemusta, mutta Nankang-merkkisiin halpisrenkaisiin ei kannata hurahtaa, vaikka hinta onkin houkutteleva. Eräässä vaihtoautossa oli uudet semmoset alla ja olivat karmeat ajettavat. Hankookit vois kanssa olla hyvä vaihtoehto. Hinta jotain noiden väliltä ja hyvät/kestävät kesärenkaina. Linlongitkin voi olla ihan hyvät, vaikea sanoa kun ei ole kokemuksia niistä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Linglongeista ei ole kokemusta, mutta Nankang-merkkisiin halpisrenkaisiin ei kannata hurahtaa, vaikka hinta onkin houkutteleva. Eräässä vaihtoautossa oli uudet semmoset alla ja olivat karmeat ajettavat. Hankookit vois kanssa olla hyvä vaihtoehto. Hinta jotain noiden väliltä ja hyvät/kestävät kesärenkaina. Linlongitkin voi olla ihan hyvät, vaikea sanoa kun ei ole kokemuksia niistä.

Kesärenkaissa kiinankumeja voi vielä juuri ja juuri harkita (itse en laittaisi) mutta talvirenkaissa täysin käsittämätöntä mennä laittamaan sellaiset autoon alle. Kokeilin kerran VW Caravellea jossa oli alla aivan uudet kiinalaiset nastarenkaat ja väittäisin, että uusilla eurooppalaislla kesärenkailla olisi ollut parempi pito.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kesärenkaissa kiinankumeja voi vielä juuri ja juuri harkita (itse en laittaisi).
Itsekään en laittaisi, mutta jos ajokilometrit jäävät kohtuu vähäisiksi ja pitokykyä ei tarvitse kovin usein testailla uraisilla moottoriteillä sadekelillä, niin voisin varauksella suositella. Veikkaan että näissä kiinankumeissa kulutuskestävyyden ja pitokyvyn kompromissi on kuitenkin eurooppalaisia merkkirenkaita oleellisesti heikompi ja ainakin jommasta kummasta joutuu reippaasti tinkimään.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
En kyllä minäkään suosittele noita halpisrenkaita. Minusta hyvät renkaat on halvin henkivakuutus autoon, joten maksan mielelläni hyvistä renkaista enemmän. Ja eihän noita renkaita joka vuosi tarvitse uusimassa olla, niin ei siinä nyt mitään poskettomia summia tule per vuosi.

Kerran olen kaverin auto ajanut kaatosateessa jossa oli renkaina Kiinasta tulleet halvat paskat. Vieläkin puistattaa vesiliirto satasen vauhdista, hyi saatana. Automaattisesti löin kytkimen pohjaan, mutta melko avuton oli siinä on kun auto liirailee miten sattuu.
 

Fordél

Jäsen
En minäkään lähtisi säästämään renkaissa. Ovat kuitenkin yksi tärkeimmistä henkivakuutuksista oman ajotavan lisäksi ja yksi konkreettinen asia, jolla voi vaikuttaa omaan turvallisuuteen. Kalleimpia renkaita ei tietenkään tarvitse lähteä ostamaan, mutta jättäisin myös halvimmat väliin. Mutta jokainen tietysti tekee omat päätökset ja arvottaa asiat omalla tavallaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos ajatellaan turvallisuutta niin onhan nykyiset kiinan nastat jäällä paremmat kuin parhaat kitkat joten siinä suhteessa perusteltuja, itse en tosin ikinä ostaisi kiinalaisia nastarenkaita.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos ajatellaan turvallisuutta niin onhan nykyiset kiinan nastat jäällä paremmat kuin parhaat kitkat joten siinä suhteessa perusteltuja, itse en tosin ikinä ostaisi kiinalaisia nastarenkaita.

Tuokin vähän riippuu olosuhteista missä ajaa. Täällä vähän ylempänä kun asuu niin olosuhteet on koko ajan sellaiset että talvirenkaat pitää olla lumi- ja jääominaisuuksiltaan hyvät, mutta jos ajaa suurimman osan talvea asfaltilla ja vain satunnaisesti liukkailla niin kyllä noilla kiinalaisillakin varmasti pärjää. Esimerkiksi Linglongin nastarengashan on ollut rengastesteissä asfalttiominaisuuksiltaan hyvää luokkaa, jopa selkeästi parempi kuin esim. Hakkapeliitta 8. Ja jäällä ja lumellakin se oli hitusen parempi kuin vertailun paras kitkarengas. Mutta on kyllä itsellänikin ollut aina periaate että kesärenkaissa voi ehkä joskus vähän säästääkin mutta talvirengas pitää olla melkein parasta mitä rahalla saa. Halvemmaksi se tulee maksaa pari-kolme sataa extraa hyvästä renkaasta kuin ajaa auto ojan pohjalle tai rekan keulaan paskojen renkaiden takia. Vaikka renkaathan ei tietenkään koskaan ole syy kolareihin/ulosajoihin vaan se suurin syy löytyy aina ratin takaa jos jotain sattuu.

EDIT: Tuli vielä mieleen, kun tuossa kesällä ostin uudet suvikumit (halpis-GT:t) ja ihmettelin kun Volvon kulutus nousi aivan jumalattomasti. Nyt kun talveksi vaihdoin Nokialaiset alle niin kulutus putosi taas sinne samoille lukemille kuin missä se oli niillä vanhoilla kesärenkailla. Aloin laskemaan että kun nuo GT:t maksoi reilun satasen vähemmän kuin mitä olisi maksaneet esim. Hankookit (jotka olen itse todennut kulutuksen kannalta ja muutenkin erittäin hyviksi) niin tuolla kulutuserolla nuo kalliimmat maksavat itsensä takaisin jo yhdessä kesässä. Että olipa taas fiksua säästöä tuo...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuohon kesärengaskeskusteluun vielä. Jos pitäisi tinkiä hinnassa niin itse ensimmäiseksi katsoisin mitä on tarjolla käytetyissä, torissa ja vastaavissa kauppapaikoissa on paljon tarjolla lähes uusia renkaita kun porukka ainakin täällä pk-seudulla vaihtaa ahkerasti heti auton saatuaan renkaat esim isompiin. Täysin priimaa myydään 30-40% halvemmalla ovh-hintaan verrattuna, itsekin myynyt yhden 100km ajetun rengassarjan -40% ohjehinnasta kun halusin erikokoiset renkaat.

Muita parempia vahtoehtoja tuossa koko-, teho- ja hintaluokassa?
Itse ostaisin tuosta hintaluokasta joko Fiestan tai Focuksen tilantarpeesta riippuen, kokemukset ovat olleet hyviä nimenomaan vapastihengittävistä niin kesällä kuin talvellakin. Voisi kääntääkin kysymyksen toisin päin, itse karsastan vähän näitä uusia merkkejä Hyundait, Kiat jne, mikä saa maksamaan niistä saman hinnan kuin esim Fordista? Onko se päästöt, hinta, jälleenmyyntiarvo, automedioiden hehkutus, hyvät talviauto-ominaisuudet vai mitkä? Valistakaa tietävät kun en ole näihin tutustunut. Muutaman kyydissä olen istunut, ei ole suurempaa vaikutusta tehnyt ja ainakin KIA:ssa yllätti negatiivisesti huoltohinnat mitä pitäisi maksaa säilyttäekseen 7 vuoden takuun.

_
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tuohon kesärengaskeskusteluun vielä. Jos pitäisi tinkiä hinnassa niin itse ensimmäiseksi katsoisin mitä on tarjolla käytetyissä, torissa ja vastaavissa kauppapaikoissa on paljon tarjolla lähes uusia renkaita kun porukka ainakin täällä pk-seudulla vaihtaa ahkerasti heti auton saatuaan renkaat esim isompiin. Täysin priimaa myydään 30-40% halvemmalla ovh-hintaan verrattuna, itsekin myynyt yhden 100km ajetun rengassarjan -40% ohjehinnasta kun halusin erikokoiset renkaat.
Tästä samaa mieltä. Itselläni ollut auto vajaa 5 vuotta, enkä ole vielä kertaakaan ostanut yhtiäkään renkaita uutena. Ainakin kolmet kaupat olen tehnyt Nettivaraosan ja Torin kautta. Kahdessa ensimmäisessä ostin ensisijaisesti vanteet, joten niissä tuli mukana jotkut kiinankumit. Se oli sitä nuoruutta kun piti olla isot ja näyttävät aluvanteet auton alla, eikä renkailla niinkään väliä. Alumiinivanteissakin tippuu kyllä arvo aivan saatanasti kun ne lyödään auton alle, puhumattakaan kun sama käy myös renkaille. Nekin parit sarjat mitä ostin, niin sain aluvanteet 4-6 mm renkailla puoleen hintaan siitä, mitä ne pelkät vanteet olisivat maksaneet uutena.

Nyt viime kesänä tuli ostettua sitten Bridgestonen nastat jollain "tavallisen tylsillä" aluvanteilla. Ajettu oli ilmeisesti vain yksi kausi (näin päättelin renkaan polttoleimasta) ja pintaa 7 mm. Hintaa oli vanteineen muistaakseni 300 euroa. Olikohan vastaavat uutena netistä 110e/kpl ilman vanteita. En tiedä sitten miten noissa netistä tilatuissa menee postit, vanteille asennukset tai tasapainotukset, paljonko niihin pitää varata vielä lisää. Tyytyväinen olen ollut näihin, kuten myös kaikkiin aiempiinkin rengaskauppoihini. En ole koskaan vielä mennyt mihinkään huijaukseen, vanteet eivät ole vispanneet tai renkaat olleet viallisia. Aika pitkät pennit on tullu säästettyä. Edelleen aika säännöllisesti tutkailen Nettivaraosat ja Torit läpi löytyisikö mitään mielenkiintoista. Etenkin "väärän kauden" renkaiden suhteen tekee aika usein löytöjä. Tarkoitan siis että loppukesästä/syksystä kannattaa metsästää kesärenkaita ja kevättalvi/kesä kytätä talvirenkaita. Noilla alumiinivanne-kaupoillani tein muistaakseni ihan puhdasta voittoa tällä taktiikalla. Kyttäsin kesärenkaita aluvanteella loppukesästä tai syksyllä, ostin ne, ajoin kauden tai jopa kaksi, ja sitten onnistuin vielä myymään voitolla seuraavana keväänä. Tosin täytyy mainita, että menihän tuohon myymiseen laadukkaine kuvine ja tietoineen aikaa, sillä panostin myynti-ilmoituksiin selvästi keskivertoa enemmän.

Meni ehkä vähän enemmän säästö- kuin mukavuusvinkiksi. Suosittelisin kuitenkin pitämään silmiä auki käytettyjen markkinoilla. Sieltä löytyy helmiä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Millaisia kokemuksia, tai jopa kuulopuheita, on Ford Focus 2010-> farmarista (1,6 diesel)? Joku pieni dieselfarkku olisi hankintalistalla ja hintahaarukka pyörii siinä 15 000 - 18 000. Jonkun aikaa jo katsellut ja jotenkin tuo Focus vaikuttaa tällä hetkellä huokuttelevimmalta vaihtoehdolla, kun varustetasotkin ovat mielestäni kohtuulliset. Katsastustilastoissakin esiintyy keskikastin paremmalla puolella, mutta ei noin uuden auton tapauksessa voi hirveitä johtopäätöksiä tehdä muiden kuin häntäpään osalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös