Jos Indonesian metsäpalot kiinnostavat vähääkään, en ihan heti ensimmäisenä lähtisi perustelemaan ympäristöystävällistä autovalintaani palmuöljypohjaisella biodieselillä. En ole asiantuntija, mutta kuitenkin. Toiselta puolen fossiiliset polttoaineet ovat sikäli ympäristöystävällisiä, että kaikki (järkevään hintaan) saatava öljy (ja sen johdannainen bensa) tullaan aivan varmasti joka tapauksessa pumppaamaan maasta ulos. Mitä pikemmin öljyvarat on käytetty, sitä nopeammin ihmiskunnan on siirryttävä muihin energiamuotoihin. Etanolipohjaiset polttoaineet ovat niin ja näin. Jos etanoli tehdään jätteestä, niin se on ok, mutta ymmärtääkseni esim. USA on siirtynyt maissin viejästä maissin tuojaksi, kun maissia eli ruokaa käytetään polttoaineiden valmistukseen, eikä USAn oma maissin tuotanto riitä. Kuinka ympäristöystävällistä se sitten on? Jos ihmiset kuolevat nälkään, niin sitten maapallo pelastuu, kun kuluttajia on vähemmän? No, meni jo asiattomuuksien puolelle, mutta kerro toki, mihin vaihtoehtoon lopulta päädyit, ja millä perusteella.
Niin kannattaa nyt muistaa, että puhutaan autohankinnasta Suomessa ja kulutettava polttoaine hankitaan Suomesta. Näin ollen USA:n asiat eivät liity tähän pohdintaan. Suomessa ST1:n RE85 tehdään jätteistä.
Mitä tulee biodieseliin niin NESTE:en kohdalla käytetään edelleen osaksi palmuöljyä, mistä annoinkin miinuksen diesel-vaihtoehdolle. Palmuöljyn määrä on pienentynyt kuitenkin koko ajan. Jossain esitteessä luki, että kaksi kolmasosaa Nesteen biodiselin raaka-aineista tulee jätteistä, mutta käsittääkseni nyt on päästy vieläkin parempaan osuuteen.
Ei siis mennyt yhtään asiattomuuksien puolelle. Näitä asioita tässä joutuu itsekin koko ajan selvittämään ja pohtimaan. Infoan kyllä varmasti, että mihin ratkaisuun aikanaan päädyn ja olen valmis ottamaan vastaan kritiikin, kuinka päätös oli väärä:)
Edit. Ja jos jotain kiinnostaa nämä ympäristöystävälliset polttoaineet niin teemasta keskustellaan huomisessa YLE:n Aamu-tv:ssa.
Viimeksi muokattu: