Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 335 594
  • 19 049

Fordél

Jäsen
Jos Indonesian metsäpalot kiinnostavat vähääkään, en ihan heti ensimmäisenä lähtisi perustelemaan ympäristöystävällistä autovalintaani palmuöljypohjaisella biodieselillä. En ole asiantuntija, mutta kuitenkin. Toiselta puolen fossiiliset polttoaineet ovat sikäli ympäristöystävällisiä, että kaikki (järkevään hintaan) saatava öljy (ja sen johdannainen bensa) tullaan aivan varmasti joka tapauksessa pumppaamaan maasta ulos. Mitä pikemmin öljyvarat on käytetty, sitä nopeammin ihmiskunnan on siirryttävä muihin energiamuotoihin. Etanolipohjaiset polttoaineet ovat niin ja näin. Jos etanoli tehdään jätteestä, niin se on ok, mutta ymmärtääkseni esim. USA on siirtynyt maissin viejästä maissin tuojaksi, kun maissia eli ruokaa käytetään polttoaineiden valmistukseen, eikä USAn oma maissin tuotanto riitä. Kuinka ympäristöystävällistä se sitten on? Jos ihmiset kuolevat nälkään, niin sitten maapallo pelastuu, kun kuluttajia on vähemmän? No, meni jo asiattomuuksien puolelle, mutta kerro toki, mihin vaihtoehtoon lopulta päädyit, ja millä perusteella.

Niin kannattaa nyt muistaa, että puhutaan autohankinnasta Suomessa ja kulutettava polttoaine hankitaan Suomesta. Näin ollen USA:n asiat eivät liity tähän pohdintaan. Suomessa ST1:n RE85 tehdään jätteistä.

Mitä tulee biodieseliin niin NESTE:en kohdalla käytetään edelleen osaksi palmuöljyä, mistä annoinkin miinuksen diesel-vaihtoehdolle. Palmuöljyn määrä on pienentynyt kuitenkin koko ajan. Jossain esitteessä luki, että kaksi kolmasosaa Nesteen biodiselin raaka-aineista tulee jätteistä, mutta käsittääkseni nyt on päästy vieläkin parempaan osuuteen.

Ei siis mennyt yhtään asiattomuuksien puolelle. Näitä asioita tässä joutuu itsekin koko ajan selvittämään ja pohtimaan. Infoan kyllä varmasti, että mihin ratkaisuun aikanaan päädyn ja olen valmis ottamaan vastaan kritiikin, kuinka päätös oli väärä:)

Edit. Ja jos jotain kiinnostaa nämä ympäristöystävälliset polttoaineet niin teemasta keskustellaan huomisessa YLE:n Aamu-tv:ssa.
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Edit. Ja jos jotain kiinnostaa nämä ympäristöystävälliset polttoaineet niin teemasta keskustellaan huomisessa YLE:n Aamu-tv:ssa.
Tämä onkin mielenkiintoinen keskustelu, täytyy väijyä... Dieselin ympäristöystävällisyyteen sellainen kommentti vielä, että CO2 on yleensä alhaisempi kuin bensapeleissä, mutta hiukkaspäästöt (ne mistä VW narahti) ovatkin sitten jotain ihan muuta!
 

Outsider

Jäsen
Minkälaiseen ajoon @Fordél auto tulee?


VW-päästöhuijauksesta tuli mieleen, että onko joku nähnyt niitä VTT:n mittaustuloksia tähän asiaan liittyen? En löytänyt googlella, mutta tulokset olivat sen verran mielenkiintoiset, että ihmetyttää, kun asiasta ei ilmeisesti ole ollut missään pahemmin juttua.
 

Fordél

Jäsen
Äänekosken biotuotetehtaan yhteyteen rakennetaan biokaasulaitos, josta myydään biokaasua myös henkilöautoliikenteen käyttöön. Näin nelostietä ajavat kaasuautoilijat voivat etelästä pohjoiseen ajaessa tankata tankin täyteen biokaasua. Loistava juttu ja hyvin tarpeellinen lisä tankkausverkostoon.
 

Fordél

Jäsen
Pohdinnassa on bi-fuel auton tuominen Ruotsista, mutta tuntuu olevan vaikea arvioida, että minkälainen autovero sille napsahtaa. Tilastoista ei juuri löydy vuosien varrelta kuin muutama tapaus. Ongelma on lähinnä se, että kuinka suureksi tulli määrittelee tällaisen auton vähittäismyyntiarvon? Näitä kun ei juuri ole markkinoilla myynnissä. Tällä hetkellä on esim. V60 muutama myynnissä, mutta niiden hinta on mielestäni aika yliammuttu. Ottaako tulli vähittäismyyntiarvon noista vai arvioiko se pelkällä vastaavalla bensakoneella varustetusta V60:sta?

No kait se on soitettava tulliin jahka voisivat valaista asiaa.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vanneasioiden kanssa tuli pieniä epäselvyyksiä. Yritin googailla, mutta en ainakaan löytänyt mitään virallista totuutta, joten kyselenpä täällä.

Kävi niin, että toisen etupyörän vanne halkesi ja nyt pitäisi löytää ratkaisu. Satuin netistä löytämään samanlaiset vanteet poislukien se ero, että autossa nyt olevissa renkaissa ET on 35 ja näissä uusissa 45. Onko palstatovereilla kokemuksia spacereillä kikkailuista?

Käsitin, että tässä vaihtoehtona olisi ostaa yksi vanne ja laittaa toiselle puolelle 10 mm spacer. Kuulostaako huonolta idealta jo näin alkuunsa? Toinen vaihtoehto lienee, että ostaa kaksi vannetta ja heittää sitten eteen toisen ET45-parin ja taakse toisen ET35-parin tai toisin päin. Tuo ET45 pitäisi muutenkin sopia siis omaan A4 B7:aan.

Auton ostin perjantaina, joten harvinaisen huonoa tuuria, että vanne halkeaa. Luulisi, että tuon huomaa kun ajaa vanteen johonkin niin, että se halkeaa, mutta itse tätä en kyllä kolhinut, mutta tällaisista on melko turha lähteä liikkeeseen marisemaan.
 

Ville27

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Itse en ole kunnollisten keskittävien spacerien käytössä kokenut minkäänlaisia ongelmia. Tuo 10 millin lisäys spacerin muodossa on lisäksi mielestäni vielä sitä luokkaa, että napaan omilla pulteillaan kiinnitettäviä spacereita ei tarvitse vielä käyttää, vaan aivan normaali keskittävä lätty palvelee oikein mainiosti hiukan pidemmillä pyöränpulteilla.

Jos tosiaan löysit samanlaiset vanteet, joiden ainoa eroavaisuus on tuo ET-lukema, niin homma toimii hyvin. Oleellistahan on myös varmistaa, että uuden vanteen leveys on sama, kuin haljenneessa vanteessa. Lisäksi tarvitset tuon spacerin nimenomaan tuohon ET 45 vanteeseen, jolloin saat ET:ksi 35.

Katsastuksessahan noiden kanssa voi tulla ongelmia. Lisäksi itse miettisin juurikin tuota kahden vanteen hankintaa. Sitten spacer-pari toiselle akselille, jos aiheelliseksi näkee.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alkaa taas rassaamaan autokauppojen tapa ilmoittaa auton vuosimalli. Esimerkkejä:
- ensirekisteröinti 11/2013, valmistajan vuosimalli 2014, myynti-ilmoituksessa vuosimallina 2014
- ensi rek. 7/2014, valm. vm. 2013, myynti-ilmoituksessa vuosimallina 2014
- ensi rek. 1/2014, valm. vm. 2012, myynti-ilmoituksessa vuosimallina 2014

Etenkin kun jokaiselle vuosimallille on omat pikkujuttunsa varusteissa, mitä kuulunut vakiona ja mitä ei ja pieniä päivityksiä tullut joka vuodelle. Autokauppias kyllä laittaa vuosimalliksi sen mikä heille näyttää parhaalta ja sitten kun tinkaa hintaa alas että on vanhempi versio niin ei näytä kiinnostavan koska ylivuotisena rekisteröity ja täten siis heidän mielestään uudempaa vuosimallia kuin todellisuudessa on tai ohitetaan kysymys toteamalla "on superrhieno ja hyvillä varusteilla".

Helposti haksahtaa asiakas jos ei älyä itse näitä tutkia, ja eipä noilla kaikille ole merkitystä mutta ottaa kupoliin kun heti huomaa että yritetään ylivuotisilla rahastaa sama hinta kuin uudemmissa autoissa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
^ Tottahan tuo on mutta nykyään aika hyvin näkyy ilmoituksissa ainakin Nettiautossa mistä vuosimallista kyse ja vuosimallihan ainakin itselleni tarkoittaa auton vuosimallia /model year eikä ensirekisteröintiä, se voidaan tehdä vaikkapa jo 2015 puolella kun ensimmäiset 2016 malliset autot saapuvat suomeen. Tuolloinhan on ihan selvä että autot on valmistettu ehkäpä jo puoli vuotta ennen ensirekisteröintiä. Kauppiaiden slangilla puhutaan MY16 autoista kun puhutaan tämän vuoden malleista.
Tuo jälkimmäinen esimerkki että myynti-ilmoituksessa puhuttaisiin ensirekisteröinnistä mallivuotena jos auto on vanhempaa malliakin on kyllä aika harvinaista, siihen ei juurikaan törmää.

Mutta hyvähän näihin on tutustua. Itselläkin on ollut esim 2007 BMW, joka on tuota mallivuotta ja rekisteröitykin samana vuonna mutta valmistettu 2006. Ei siinä tuota 2006 vuotta mainostettu missään koska molemmat model year ja ensirekisteröinti on 2007 puolella.

Eli hyvä muistaa että valmistusvuosi, mallivuosi ja ensirekisteröinti on eri asioita.

_
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Täällä puolestaan ihmetyttää, että miksei ilmoituksissa voi ilmoittaa selkeästi CO2 päästöjä. Luulisi näiden olevan helppo katsoa rekkariotteessta. Aika sekalaisia lukuja näkyy saman mallivuoden samalla moottorilla jne. varustetuissa autoissa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jep Jupen kanssa samaa mieltä. Olisi hyvä jos vakiintuisi joku standardi, eli vaikka valmistajan käyttämä vuosimalli, tai sitten ilmoitetaan kaikki tyyliin (kuten jotkut valveutuneet tekevät):
valmistunut 9/2015
ensirekisteröinti 12/2015
vuosimalli 2016.

Fordélin kommenttiin vielä jatkona, että jos ilmoittaisivat CO2-arvon lisäksi vuotuisen ajoneuvoveron, vaikka senkin saa suht kätevästi trafin sivuilta katsottua. Huomasin että esimerkiksi Veho tekee tämän ja yllätyin kuinka kätevä se on miettiessä mm. vuotuisia kustannuksia autoa ostaessa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
valmistunut 9/2015
ensirekisteröinti 12/2015
vuosimalli 2016.
Tuota valmistusvuotta en juurikaan näe missään, enkä ole ihan varma täytyisikö sitä mainostaakaan. Sekoittaa vaan enemmän pakkaa. Olennaisempaa se mitä mallivuotta auto edustaa niin kuin sanoit silloin on isoja muutoksia mallisarjojen sisällä niin varusteissa kuin ehkäpä moottoreissakin jne.
Autokaupassa jos mietitään vaihtoauton arvoa niin vuosimalli on se mikä ratkaisee, ei siinä turpaan ota sen vuoksi että olet rekisteröinyt auton 2kk ennen vuoden vaihdetta. Suurempi asia on se että joskus ensimmäisissä autoissa uudessa mallisarjassa voi olla enemmän maanantaikappaleita mitä sitten on korjattu merkin puolelta kesken mallivuotta.

Jos näitä haluaa varoa niin kannattaa ostaa juuri toisesta päästä, viimeiset autot edellisestä korimallista, tulee yleensä extravarustein suomeenkin ja tarjouksia tarjolla, ei välttämättä auton kanssa luotettavuusongelmia mutta itse en ostaisi. Koska suurempi vaikutus on uudemmalla mallilla jälleenmyyntiin, monesti 20t€ hintaluokassa voidaan puhua paristakin tonnista mitä maksetaan enemmän vaihtoautomarkkinoilla uudemmasta korimallista joka mahdollisesti on vielä myynnissä sillä hetkellä kun vaihdat sitä pois.

_
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Joo minäkin pääsen julkisilla töihin, mutta en taatusti kulje. Matkaan kuluu minimissään 40 min enemmän päivässä, vaikka sattuis kuin vuorot kohdilleen. Ja useimmin ei satu, kun duunivuorot on mitä on. Asun kuitenkin kehä 3:n sisäpuolella, mutta silti nuo julkiset on ihan perseestä.
Näistäkin asioista voisi päättää sellaiset ihmiset, jotka ei asu suoraan juna-, metro- tai ratikkareittien varrella. Meitä muita kun taitaa vielä olla enemmistö.

Ja sinäkin asut siis kuitenkin sillä ainoalla alueella Suomessa jolla julkinen toimii edes jotenkin. Näitä "miksei kaikki kulje julkisella" kommentteja ei tule keltään muulta kun helsinkiläisiltä
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Täällä puolestaan ihmetyttää, että miksei ilmoituksissa voi ilmoittaa selkeästi CO2 päästöjä. Luulisi näiden olevan helppo katsoa rekkariotteessta. Aika sekalaisia lukuja näkyy saman mallivuoden samalla moottorilla jne. varustetuissa autoissa.

Eipä tule enää rekisteriotteita autoihin.
 

Fordél

Jäsen
Eipä tule enää rekisteriotteita autoihin.

Juu ei, mut miten on Ruottissa? Ja voi tuon asia tarkistaa myös sähköisestä "otteesta".

Nettiauto on viranomaisten viisasten kirja, joka avustaa verotusarvon määrittelyssä.

Kysymys kuuluikin, että mitä tekee, kun verrokkina ei löydy, edes Nettiautosta?
 

Fordél

Jäsen
Tänään tuli luettua VTT:n tutkimusraporttia tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä. Yksi mielenkiintoinen tieto koski CO2-päästöjä koko energiaketjussa, jolloin huomioidan myös polttoaineiden/energian tuotannosta syntyvät päästöt. Tämä on paras ja objektiivisin tapa arvioida koko energiaketjun (well-to-wheel) päästöjä. Näin kun asiaa tarkasteltiin, on polttoaineiden CO2 päästöt C-kategorian autolla seuraavat:

-bensiini 139 g/km
-diesel 102 g/km
-uusiutuva diesel, jäterasva 17 g/km
-uusiutuva diesel, puu 5 g/km
-maakaasu 119 g/km
-biokaasu 32 g/km
-ladattava hybridi, keskimääräinen suomalainen sähkö 67 g/km
-ladattava hybridi, uusiutuva sähkö 42 g/km
-täyssähköauto, uusiutuva sähkö 0 g/km

Isoja ovat erot päästöissä, kun katsotaan koko energiaketjua. Tiedot myös havainnollistavat hyvin, kuinka sähköautoissakin on aika isojakin eroja riippuen autotyypistä ja mitä sähköä käyttää. Pahimmillaan ladattava hybridikin tuottaa koko energiaketjua tarkastellessa enemmän CO2-päästöjä kuin diesel.

Ja kun noita lukuja katsoo niin entistä enemmän alkaa toivomaan, että Suomeen saataisiin myyntiin esim. Nesteen 100 % biodiseliä. Se olisi helppo keino vähentää liikenteen ympäristökuormaa. Helpottaisi myös omaa autovalintaa ja -hankintaa.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Tänään tuli luettua VTT:n tutkimusraporttia tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä. Yksi mielenkiintoinen tieto koski CO2-päästöjä koko energiaketjussa, jolloin huomioidan myös polttoaineiden/energian tuotannosta syntyvät päästöt. Tämä on paras ja objektiivisin tapa arvioida koko energiaketjun (well-to-wheel) päästöjä. Näin kun asiaa tarkasteltiin, on polttoaineiden CO2 päästöt C-kategorian autolla seuraavat:

-bensiini 139 g/km
-diesel 102 g/km
-uusiutuva diesel, jäterasva 17 g/km
-uusiutuva diesel, puu 5 g/km
-maakaasu 119 g/km
-biokaasu 32 g/km
-ladattava hybridi, keskimääräinen suomalainen sähkö 67 g/km
-ladattava hybridi, uusiutuva sähkö 42 g/km
-täyssähköauto, uusiutuva sähkö 0 g/km

Isoja ovat erot päästöissä, kun katsotaan koko energiaketjua. Tiedot myös havainnollistavat hyvin, kuinka sähköautoissakin on aika isojakin eroja riippuen autotyypistä ja mitä sähköä käyttää. Pahimmillaan ladattava hybridikin tuottaa koko energiaketjua tarkastellessa enemmän CO2-päästöjä kuin diesel.

Ja kun noita lukuja katsoo niin entistä enemmän alkaa toivomaan, että Suomeen saataisiin myyntiin esim. Nesteen 100 % biodiseliä. Se olisi helppo keino vähentää liikenteen ympäristökuormaa. Helpottaisi myös omaa autovalintaa ja -hankintaa.

Kuukauden päästä julkistetaan Teslan Model 3 jonka lähtöhinnat tulevat olemaan siellä 36k€ paikkeilla ja toimitukset alkavat 2017. Voimavirralla tuon lataa alle 4 tunnin ja teslan omalla supercharger asemalla 20 minuutissa(ilmaiseksi), joten pitää katsoa tuon auton tarkemmat tiedot kunhan julkaisevat sen ja pistää harkintaan.
 

Fordél

Jäsen
Kuukauden päästä julkistetaan Teslan Model 3 jonka lähtöhinnat tulevat olemaan siellä 36k€ paikkeilla ja toimitukset alkavat 2017. Voimavirralla tuon lataa alle 4 tunnin ja teslan omalla supercharger asemalla 20 minuutissa(ilmaiseksi), joten pitää katsoa tuon auton tarkemmat tiedot kunhan julkaisevat sen ja pistää harkintaan.

Jep, hyvin houkutteleva alkaen hinta, mutta mitä sitten maksaa Suomessa veroineen?
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Jep, hyvin houkutteleva alkaen hinta, mutta mitä sitten maksaa Suomessa veroineen?

Sähköautossa on 5% verotus, joten jos alkaen hinnat ovat noin 35-37k$ niin siihen 5% veroa ja toimituskulut päälle niin ollaan jossain 38-40k$ paikkeilla??
Eli oisko se jotain 35-37k€ sitten täällä veroparatiisissa??
Hinta tarkentuu ensi kuussa, mutta Teslan mukaan hinta olisi tuossa haarukassa. Tietty kun lyö lisävarusteita läjän mukaan niin se maksaakin sen 50 tonnia, mutta sillä ajelee edullisesti ja suorituskyky on varmasti kohdillaan.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sähköautossa on 5% verotus, joten jos alkaen hinnat ovat noin 35-37k$ niin siihen 5% veroa ja toimituskulut päälle niin ollaan jossain 38-40k$ paikkeilla??
Eli oisko se jotain 35-37k€ sitten täällä veroparatiisissa??
Hinta tarkentuu ensi kuussa, mutta Teslan mukaan hinta olisi tuossa haarukassa. Tietty kun lyö lisävarusteita läjän mukaan niin se maksaakin sen 50 tonnia, mutta sillä ajelee edullisesti ja suorituskyky on varmasti kohdillaan.

Eikö sähköautoihin tule myös arvonlisävero aivan normaalisti, oli autovero minkä suuruinen tahansa?
 

Fordél

Jäsen
Eikö sähköautoihin tule myös arvonlisävero aivan normaalisti, oli autovero minkä suuruinen tahansa?

Kyllä on ainakin tähän mennessä tullut, joten nykyisellä verotuksella (alv + autovero) hinta lienee jossain yli 45.000 eurossa Suomessa. Ei sekään ole vielä ihan mahoton, kun puolestaan muut kustannukset ovat alhaisemmat moneen muuhun autoon verrattuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös