Autoiluketju

  • 3 280 967
  • 18 827

Fordél

Jäsen
Sitten ainakin saa huolestua, jos vaihtaessakin öljyt tulee kirkkaana pihalle. Se tarkoittaa että öljy ei kykene ollenkaan pesemään ja putsaamaan moottoria, vaan kaikki laakereista ym. lähtevä metallipöly jää silloin moottoriin pyörimään ja kuluttamaan laakereita entistä kovempaan tahtiin. Normaalistihan se pöly ja paska tulee vanhan öljyn mukana pihalle.
Minä en tästä aiheesta rupea tämän enempää, mielipiteeni olen tuonut esille, eikä se mihinkään muutu. Se vielä pitää sanoa, että jos yhtään polttomoottorien päälle ymmärtää, tai itse jotakin on niille joskus tehnyt, niin sellaisille henkilöille ei tästä tarvitse edes sanoa, he kaikki ymmärtävät ihan omasta takaa että mikä on hyväksi ja mikä huonoksi moottorille. Omia vehkeitä en aio särkeä venyttämällä öljynvaihtoja.

Juu ei tästä tarvi mitään vääntää, uskon mieluusti asiantuntevampaa kaveria. Ja ei se öljy mullakaan mitään saman väristä ole ollut kuin purkista vaan toki on mustunut, mutta mun silmiin koostumus ollut asiallista. No kuten olet huomannut, mitäpä linä näistä tiedän.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eiköhän tuo longlife touhu ole ensimmäisille omistajille, jotka eivät autoa paljoa 100 tkm päälle pidä itsellään. Uutta hommatessa voi tuuletella, että oli halpaa, kun meni vaan kolmella huollolla. Me loppukäyttäjät sitten kärsimme näistä alkumatkan huolettomuuksista. Ja onhan se autotehtaalle/myyjälle hyvä bisnes. Saa uutta autoa kaupaksi tyytyväisille asiakkaille ja seuraavaa omistajaa voi rankoa isoilla huoltokuluilla, kun takuutkin on jo ummessa.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Eiköhän tuo longlife touhu ole ensimmäisille omistajille, jotka eivät autoa paljoa 100 tkm päälle pidä itsellään. Uutta hommatessa voi tuuletella, että oli halpaa, kun meni vaan kolmella huollolla. Me loppukäyttäjät sitten kärsimme näistä alkumatkan huolettomuuksista.
Näinhän se menee.
Aika harva uuden auton ostaja ajaa autollaan niin kauaa, että noilla valmistajan suosittelemaa tiheämmillä öljynvaihdoilla olisi oikeasti merkitystä. Tuskin 3v ja 100 tkm ajetussa vielä mitään moottorivikoja ilmenee, vaikka öljynvaihtoväli olisi mitä tahansa 0-30 tkm väliltä.

Itse ainakin noudatan valmistajan ohjeistamaa 30 tkm huoltoväliä, enkä vaihda öljyjäkään tiheämmin. Nyt tulee ensi viikolla eka huolto ja auto on 8,5 kk ollut rekisterissä. En ala 4 kk välein sitä huoltoon viemään jo pelkästään aikataulusyistä. Varmasti loppukäyttäjä hyötyisi jos vaihtaisin esim. 15 tkm välein, mutta en ala siitä extraa maksamaan rahaa/aikaa. Ostakoot sitten rivistä jonkun muun käytetyn. Vaihtohintaan en myöskään saa lisää niillä extravaihdoilla. Eipä myyjä niitä viimeksikään huoltokirjasta etsinyt. Tsekkasi vain että on merkkiliikkeessä huollettu ohjelman mukaisesti. 100-130 tkm kohdalla vaihtuu taas seuraavan kerran.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Oma ymmärtäminen autoista on aavistuksen rajoittunutta niin kysynpä paremmin tietäviltä. Käytätin ensimmäistä kertaa hiljattain ostamaani autoa (BMW 320 diesel vm-09) huollossa. Tuossa ei ole kiinteää huolto-ohjelmaa vaan mennään auton oman huoltoilmaisimen mukaan. Katselin, että seuraava öljynvaihto olisi sen mukaan vasta 38 000 km:n jälkeen?! Eli voiko mitenkään olla turvallista/järkevää ajaa noin pitkä pätkä samoilla öljyillä?

Eikös siinä ole kilsojen lisäksi myös aika? Eli vaihdetaan silloin, kun ensimmäinen tulee vastaan. Mulla E91:ssä aika on maksimissaan kaksi vuotta edellisestä kuittauksesta.
 

halogeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Eikös siinä ole kilsojen lisäksi myös aika? Eli vaihdetaan silloin, kun ensimmäinen tulee vastaan. Mulla E91:ssä aika on maksimissaan kaksi vuotta edellisestä kuittauksesta.

Joo kilometrit/aika. Samaa 2 vuotta tuossa E90:ssa ehdotetaan, mutta kilometrit tulee täyteen n. vuodessa. En tosin aio sitä huoltoilmaisimen tarjoamaa 38 tkm neuvoista viisastuneena samoilla öljyillä ajaa, vaan n. 15 tkm kuten aiempienkin autojeni kohdalla. Piti vaan varmistaa kun kuulosti niin älyttömältä. Ei viitsi riskeerata, vaikka autolla ajettu nyt vasta 87tkm kun tod.näk ajan n. 200tkm täyteen tuolla ennen seuraavaa autonvaihtoa. Ei muuten ollut kovin kannattava diesel ensimmäisellä omistajallaan kun ajoi hieman vajaassa 7 vuodessa vain 75 000 km!
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hirveän paljoa en ole vielä asialle ajatuksia uhrannut, mutta kaksi vaihtoehtoa on pyörinyt mielessä: jos pysyisin merkkiuskollisena niin sitten tuolta edellisen korimallin lopputaipaleelta vuoden 2009 paikkeilta Avensis-farkku. Mitä niitä olen pikaisesti vilkuillut niin kyllähän sieltäkin välillä löytyy ihan hyvällä km-lukemalla varustettua kärryä, mutta noiden hinnat ovat sitten suht kovia.

Toinen vaihtoehto on niin ikään edellistä korimallia eli Skoda Octavian RS-farkku tämän vuosikymmenen alusta.

Eipä nuo meikän hahmotelmat ole niitä kaikkein seksikkäimpiä, mutta sanoihan se Jutikin, että näillä mennään. Mielenkiinnolla lueskelen, jos jollain asiantuntijalla olisi heittää tärppiä suuntaan tai toiseen.

Minulla oli 6 vuotta 2007 vuosimallin farkku Avensis 1,8 bensakoneella ja automaattilootalla. Kilometrejä minulla siihen kertyi n. 80t ennen kuin vaihdoin pois kasvaneen tilantarpeen vuoksi. Tuona aikana ei ollut mitään ongelmaa/vikaa ja ohjelmanmukaisten huoltojen lisäksi vaihdettiin vain kuluvaa osaa eli jarrulevyt ja palat kerran.

Jos autovalinnan kriteerinä on luotettava ja toimiva perusauto niin silloin tylsähkö Avensis on varmastikin paikallaan. Mitään maagista ajonautintoa tai suorituskykyä kyseinen peli ei tarjoa ja mallikin on jo pitkälti yli 10 vuotta vanha, mutta jos nämä eivät ole ongelma niin en voi muuta kuin suositella kyseistä autoa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eiköhän tuo longlife touhu ole ensimmäisille omistajille, jotka eivät autoa paljoa 100 tkm päälle pidä itsellään. Uutta hommatessa voi tuuletella, että oli halpaa, kun meni vaan kolmella huollolla. Me loppukäyttäjät sitten kärsimme näistä alkumatkan huolettomuuksista.
Mikä estää sua tutustumasta auton huoltokirjaan ennen kaupantekoa? Jätä ostamatta, jos on vedetty longlifeillä ja asia huolettaa.
 

Vatso

Jäsen
Aika pirun pitkään saa vain etsiä, jos yrittää löytää 100tkm ajetun, johon olisi öljyt vaihdettu 10tkm välein, ei taida montaa yksilöä löytyä koko maasta. Toisaalta taas 200-300 tkm. ajettuna noita sitten saattaakin löytyä, kun käsittääkseni aika moni taksari öljyt vaihtaa 10 tkm. välein.

Loogisesti ajateltuna asia menee juuri niin kuin Jape tuossa yllä sanoo, jos aikoo vaihtaa auton sellainen reilut 100tkm mittarissa, ei noista ylimääräisistä öljynvaihdoista ole tuolle käyttäjälle mitään iloa, joten miksi tuhlata aikaa ja rahaa niihin.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Jälleenmyynti arvolle tuosta öljynvaihtovälin tiheydestä ei ole hyötyä, niin tavallaan sen ymmärtää. Eikä se kone nyt 100tkm ajettuna vielä susi ole, jos seuraava vaihtaa öljyt tiuhempaan. Toisaalta taas kannu öljyä ei paljon maksa ja jos ei aivan kädetön ole, vaihtoon ei saa puoltatuntia kauempaa tuhraantumaan. Mutta jos se auton vaihtoväli on se n. 100tkm. Niin eihän tuolla silloin merkitystä ensimmäiselle omistajalle ole.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Vaihdoin tuossa jokin aika sitten alaa, kun vaihtelu virkistää välillä. Nyt ollaan tekemisissä autojen kanssa vuokrauksen ja muun säätämisen parissa. Tässä kun on nyt tapellut Suomen Lapissa pakkasta vastaan, niin kokemukset ovat aika kaksijakoisia. Tietyt merkit lähtevät aina laakista käyntiin ja ongelmia ei ole, mutta kaksi merkkiä erottuu aika pahasti omaan kastiinsa. Sitikoita ei todellakaan ole tehty Suomen talveen, vaan ajettavaksi plussakelillä Keski-Eurooppassa. Moottorihäiriövalon syttyminen tai renkaan jäätyminen tulee eteen lähes joka yksilöllä kovilla pakkasilla. Ei nuo ymmärrä pakkasta, vaan pitää käyttää tietokoneella nollaamassa häiriövalo. Yleensä mitään vikaa ei ole, pelkkä kaapeleissa käynti riittää.

Suurin yllätys itselleni ovat olleet Skodat, lähinnä niiden heikkous. Käynnistysnapilla oleva Octavia on viimeisin laite, mitä itselleni haluan ostaa. Jos auto jää kovempaan pakkaseen ilman lämmitysjohtoa, niin eihän se käyntiin lähde. VAG-konsernin laadun huonontumisesta on ollut paljon juttuja, mutta ei olisi uskonut Octavian olevan noin heikko pakkaskestävyydeltään. Akkua saa ladata jatkuvasti ja keskuslukitus tilttaa todella helposti pakkasella.

Yleisesti typerin keksintö autoihin on rengaspaineiden ilmaisuvalo. 0,1 baarin muutos tai 5 asteen muutos lämpötilassa saa vikavalon syttymään monessa autossa. Todellinen insinöörien taidonnäyte...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nuo hemmetin longlife-ohjelmat on kyllä ihan täyttä humpuukia, tämän olen kuullut jo niin monelta autonkorjaajalta ja auton omistajalta ns. "kantapään kautta" -kokemuksena että ei voi olla enää pelkkää muutosvastarintaa ym. "ennen oli kaikki paremmin" -asennetta. Ja sanoohan tuon jo ihan terve järkikin että 30 tkm öljynvaihtoväli ei ole järkevä vaikka sinne löisi minkälaista ainetta sisälle.

Oletko koskaan kuullut mitään ns. ammattimaisilta autonomistajayrityksiltä (vaikkapa nyt ALD)? Eivät ne(kään) taida pakottaa longlifeista lyhempiin ohjelmiin, vaikka toisin voisi kuvitella.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ok. Ehkä joku palstan autokauppias pystyy antamaan oman näkemyksensä asiasta.

Sen verran alkoi kiinnostamaan että googlasin viisi yleistä B-segmentin autoa ja mitä niihin maksaa automaaginen ilmastointi

Peugeot 208 - 327€
Skoda Fabia - 324€
VW Polo - 390€ (plus vero)
Ford Fiesta - 187€ (paketti, sisältää myös audiohärpäkkeitä)
Opel Corsa - 278€ (paketti, sisältää myös aluvanteet, peruutustutkan yms)

Voi olla että myös kolmessa ensimmäisessä on joku paketti johon tuo kuuluu. Uskaltaisin väittää että suuri osa ottaa autoonsa automaattisen ilmastoinnin joko paketin kautta tai yksittäin koska kallista se ei ole.

Se on huomattava tosin että minkään yo. merkin karvalakkimalliin ei tuota saa edes lisävarusteena.
.

Juuri sen itse sanoit. B- segmentissä kuitenkin usein haetaan perheen kakkosautoa eikä esim. Vakkari saatikaan sitten automaattinen ilmastointi ole tärkeysjärjestyksen yläpäässä.

Otin myynnissä olevista autoista pikaseen haut niin, että vuosimalli 2010 ja sitä uudemmat ja tässä tulokset ( muutamia virheellisä merkintojä varmaan mutta näin saadaan jotain suuntaa:

Vw polo myynnissä 259kpl niistä automaattinen ilmastointi 45kpl
Opel corsa myynnisä 236kpl ja niistä automaattinen ilmastointi 111kpl
Peugeot 208 myynnissä 86kpl ja niistä automaattinen ilmastointi 12kpl
Skoda fabia 192kpl ja niistä aut ilm 74kpl
Ford fiesta 329kpl ja niistä aut ilm 100kpl
Kia rio 210kpl ja niistä aut ilm 14kpl
Hinda jazz 47kpl ja niistä aut ilm 29kpl
Toyota yaris 331kpl ja niistä aut ilm 60kpl
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Moro.

Nissan X-Trail 2004 2.5 manuaali. Jäi katsastuksessa kiinni obd testissä vikakoodilla p0011 joka viittaa nokka-akseliin. Käynnistäessä ja kiihdyttäessä kuuluu rämisevää ääntä mutta vapaalla kaasuttaessa ei kuulu. Kuuluu normaalisti 2000-3000 kierroksilla. Kenelläkään ideaa missä vika? Jakoketjun venyminen?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vw polo myynnissä 259kpl niistä automaattinen ilmastointi 45kpl
Opel corsa myynnisä 236kpl ja niistä automaattinen ilmastointi 111kpl
Peugeot 208 myynnissä 86kpl ja niistä automaattinen ilmastointi 12kpl
Skoda fabia 192kpl ja niistä aut ilm 74kpl
Ford fiesta 329kpl ja niistä aut ilm 100kpl
Kia rio 210kpl ja niistä aut ilm 14kpl
Hinda jazz 47kpl ja niistä aut ilm 29kpl
Toyota yaris 331kpl ja niistä aut ilm 60kpl

Aika paljon vaihtelee, 7%-60% merkistä riippuen.

En silti kutsuisi autoilmastointia kovin harvinaiseksi tällä tuloksella mutta se on sitten ihan tulkintakysymys.

Uskoisin että 5v päästä prossat näyttävät aika erilaiselta eli varmaan nähdään sama kehitys kuin sähköikkunoissa tai ilmastoinnin yleistyminen yleensä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Aika paljon vaihtelee, 7%-60% merkistä riippuen.

En silti kutsuisi autoilmastointia kovin harvinaiseksi tällä tuloksella mutta se on sitten ihan tulkintakysymys.

Uskoisin että 5v päästä prossat näyttävät aika erilaiselta eli varmaan nähdään sama kehitys kuin sähköikkunoissa tai ilmastoinnin yleistyminen yleensä.

Juu ihan varmaan yleistyy hiljalleen mutta en usko että b-luokassa kovin nopeasti. 5v päästä katsotaan uudestaan, :-)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Juu ihan varmaan yleistyy hiljalleen mutta en usko että b-luokassa kovin nopeasti. 5v päästä katsotaan uudestaan, :-)

Jep. Laskin nopeasti että listassasi yhteisprosentti oli ~26%, väitän että se on yli 50% 5v päästä. Tehdään vuosiseuranta samoilla merkeillä ja katsotaan miten kehittyy.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Pakkohan tähän oli heti perehtyä vielä hivenen lisää eli samat merkit / mallit mutta 2013-nykypäivä:

Vw polo myynnissä 162kpl niistä automaattinen ilmastointi 34kpl = 21%
Opel corsa myynnisä 171kpl ja niistä automaattinen ilmastointi 105kpl= 61,4%
Peugeot 208 myynnissä 77kpl ja niistä automaattinen ilmastointi 11kpl=14,3%
Skoda fabia 107kpl ja niistä aut ilm 52kpl=48,6%
Ford fiesta 210kpl ja niistä aut ilm 72kpl=34,3%
Kia rio 174kpl ja niistä aut ilm 12kp= 6,9%
Honda jazz 24kpl ja niistä aut ilm 9kpl=37,5%
Toyota yaris 187kpl ja niistä aut ilm 56kpl=30%

Yhteisprosentti: 31,75%

Opelissa tuo prosentti on kyllä kova.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Käsittääkseni nykyisin aika monessa merkissä automaattinen ilmastointi tulee automaattisesti myös nk. dual-toiminnolla, eli appari saa halutessaan säätää oman puolensa lämpötilan. Ja tällainenhan maksaa, joten kaikki eivät sitä tarjoa pienempiin kärryihin muuta kuin high-end malleihin...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Käsittääkseni nykyisin aika monessa merkissä automaattinen ilmastointi tulee automaattisesti myös nk. dual-toiminnolla, eli appari saa halutessaan säätää oman puolensa lämpötilan. Ja tällainenhan maksaa, joten kaikki eivät sitä tarjoa pienempiin kärryihin muuta kuin high-end malleihin...
Jaa niin kuin Ford Focuksen farkkuun? ;)
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Moro.

Nissan X-Trail 2004 2.5 manuaali. Jäi katsastuksessa kiinni obd testissä vikakoodilla p0011 joka viittaa nokka-akseliin. Käynnistäessä ja kiihdyttäessä kuuluu rämisevää ääntä mutta vapaalla kaasuttaessa ei kuulu. Kuuluu normaalisti 2000-3000 kierroksilla. Kenelläkään ideaa missä vika? Jakoketjun venyminen?
Joku resonoi vedätettäessä. Ei välttämättä liity vikaan mitenkään tai sitten liittyy.

Noilla antamillasi askelmerkeillä on tosi paha sanoa mitään, edes valistunutta arvausta. Vie kottero korjaamoon piuhan päähän. Josko ne näkis tarkemmin mikä mättää kuin inssi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juu ei, näissä autoissa Fordilta vertailuun menis Fiasko... Tuossa ns. C-segmentissä auto-A/C on aika yleinen.
No kyllä toi pikkuautolta tuntuu C5:n jälkeen. Siinäkin toki oli sama ominaisuus. Itse asiassa Focuksessa tuo taisi olla harvinaisempi kuin manuaali-ilmastointi, kun puolitoista vuotta sitten noita selailin. Tai sitten A/C-miehet eivät vain halunneet luopua autostaan.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvät jatkiksen autoihmiset!

Opiskelujen loppu alkaa lopulta häämöttää ja ajatuksena olisi auton osto ennen kesää. Viime ajat on ajeltu tyttöystävän Minillä ja nyt mieli tekisi osaa vähän isompi auto kuitenkin hyvillä ajo-ominaisuuksilla. Tästä syystä listoilla on pyörinyt noin 6000-7000 euron hintaluokissa liikkuvat Audi A4, Mercedes Benz C180 tai C200 sekä BMW 318 2000-luvun alkupuoliskon malleista. Varsinkin Audin 1.8 turbokone on näistä se kiinnostavin kulutuslukemien pysyessä jotakuinkin alhaalla, mutta tehoa myös tarvittaessa löytyy. Juuri nämä saksalaiset myös siksi, että näissä ulkonäkö miellyttää ja oletus on myös, että ajo-ominasuudet ja ajotuntuma ovat hyvää luokkaa.

Onko tänne kirjoittavilla enemmän kokemuksia näistä malleista ja mielipiteitä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös