Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 240
  • 19 022

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Juu ihan varmaan yleistyy hiljalleen mutta en usko että b-luokassa kovin nopeasti. 5v päästä katsotaan uudestaan, :-)

Jep. Laskin nopeasti että listassasi yhteisprosentti oli ~26%, väitän että se on yli 50% 5v päästä. Tehdään vuosiseuranta samoilla merkeillä ja katsotaan miten kehittyy.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Pakkohan tähän oli heti perehtyä vielä hivenen lisää eli samat merkit / mallit mutta 2013-nykypäivä:

Vw polo myynnissä 162kpl niistä automaattinen ilmastointi 34kpl = 21%
Opel corsa myynnisä 171kpl ja niistä automaattinen ilmastointi 105kpl= 61,4%
Peugeot 208 myynnissä 77kpl ja niistä automaattinen ilmastointi 11kpl=14,3%
Skoda fabia 107kpl ja niistä aut ilm 52kpl=48,6%
Ford fiesta 210kpl ja niistä aut ilm 72kpl=34,3%
Kia rio 174kpl ja niistä aut ilm 12kp= 6,9%
Honda jazz 24kpl ja niistä aut ilm 9kpl=37,5%
Toyota yaris 187kpl ja niistä aut ilm 56kpl=30%

Yhteisprosentti: 31,75%

Opelissa tuo prosentti on kyllä kova.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Käsittääkseni nykyisin aika monessa merkissä automaattinen ilmastointi tulee automaattisesti myös nk. dual-toiminnolla, eli appari saa halutessaan säätää oman puolensa lämpötilan. Ja tällainenhan maksaa, joten kaikki eivät sitä tarjoa pienempiin kärryihin muuta kuin high-end malleihin...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Käsittääkseni nykyisin aika monessa merkissä automaattinen ilmastointi tulee automaattisesti myös nk. dual-toiminnolla, eli appari saa halutessaan säätää oman puolensa lämpötilan. Ja tällainenhan maksaa, joten kaikki eivät sitä tarjoa pienempiin kärryihin muuta kuin high-end malleihin...
Jaa niin kuin Ford Focuksen farkkuun? ;)
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Moro.

Nissan X-Trail 2004 2.5 manuaali. Jäi katsastuksessa kiinni obd testissä vikakoodilla p0011 joka viittaa nokka-akseliin. Käynnistäessä ja kiihdyttäessä kuuluu rämisevää ääntä mutta vapaalla kaasuttaessa ei kuulu. Kuuluu normaalisti 2000-3000 kierroksilla. Kenelläkään ideaa missä vika? Jakoketjun venyminen?
Joku resonoi vedätettäessä. Ei välttämättä liity vikaan mitenkään tai sitten liittyy.

Noilla antamillasi askelmerkeillä on tosi paha sanoa mitään, edes valistunutta arvausta. Vie kottero korjaamoon piuhan päähän. Josko ne näkis tarkemmin mikä mättää kuin inssi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juu ei, näissä autoissa Fordilta vertailuun menis Fiasko... Tuossa ns. C-segmentissä auto-A/C on aika yleinen.
No kyllä toi pikkuautolta tuntuu C5:n jälkeen. Siinäkin toki oli sama ominaisuus. Itse asiassa Focuksessa tuo taisi olla harvinaisempi kuin manuaali-ilmastointi, kun puolitoista vuotta sitten noita selailin. Tai sitten A/C-miehet eivät vain halunneet luopua autostaan.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvät jatkiksen autoihmiset!

Opiskelujen loppu alkaa lopulta häämöttää ja ajatuksena olisi auton osto ennen kesää. Viime ajat on ajeltu tyttöystävän Minillä ja nyt mieli tekisi osaa vähän isompi auto kuitenkin hyvillä ajo-ominaisuuksilla. Tästä syystä listoilla on pyörinyt noin 6000-7000 euron hintaluokissa liikkuvat Audi A4, Mercedes Benz C180 tai C200 sekä BMW 318 2000-luvun alkupuoliskon malleista. Varsinkin Audin 1.8 turbokone on näistä se kiinnostavin kulutuslukemien pysyessä jotakuinkin alhaalla, mutta tehoa myös tarvittaessa löytyy. Juuri nämä saksalaiset myös siksi, että näissä ulkonäkö miellyttää ja oletus on myös, että ajo-ominasuudet ja ajotuntuma ovat hyvää luokkaa.

Onko tänne kirjoittavilla enemmän kokemuksia näistä malleista ja mielipiteitä?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
täysautomaattinen ilmastointilaite muistitoiminnolla"?
Ei hajuakaan. Audeissa tuota termiä näköjään on monissakin kalliimmissa malleissa Q7 ja S-malleja tuli haussa vastaan. Joku Audi-mies voisi valistaa meitä muita. Olisiko tuossa ihan vaan pari eri muistipaikkaa lämmöille, tuntuu tyhmältä kun parilla nykäyksellä eli asteella tuota muutenkin vaihdellaan vain fiiliksen mukaan.

_
 

Veijari

Jäsen
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoittaa "täysautomaattinen ilmastointilaite muistitoiminnolla"? Siis tuo muistitoiminto? Kun ilmastointi on oikein täysautomaattinen niin mitä muistettavaa siinä on? Auto tunnistaa avaimen (vai pitääkö painaa nappia?) ja asettaa viimeksi päällä olleen lämpötilan?
Avaimessa muisti, samanlainen juttu esim. sähköpenkkien kanssa, eli kun ko. avaimella avaa ovet niin penkki säätyy automatic sille säädettyyn asentoon.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Audin juuri tämä vanhempi 1.8T on kärjistetysti sanoen viimeinen laadukas bensakone VAG:ilta. Ei huono valinta. Osta liikkeestä että kuluttajasuoja. Tuon ikäisissä ja ajetuissa voi ilmaantua jotain ensimmäisten kuukausien aikana mitä et huomaa koeajolla.
Eli tingi tämmönen 7k euroon. Audi A4 Avant 1,8 turbo 120kW Farmari 2002 - Vaihtoauto - Nettiauto

_
Hakusessa oli nimenomaan noin 200 000 rullattuja malleja, mutta liikkeestä ostaminen tullee tosiaan silti järkeväksi. Onkohan näissä kuinka paljon kuluvien osien vaihtoa, jos vertaa onko ajettu 200 000 vai 270 000. Joku joskus mainitsi, että kun on tarpeeksi paljon ajettu niin pääosin kaikki kuluvat osat on jo vähintään kertaalleen vaihdettu koko auton osalta.

Näissä olisi myös vaihtoehtona tuoda Saksasta. Onko jengillä kokemuksia tämän hintaluokan autoissa? Onko enää järkevää pelkän auton hakuun lähteä, kun tietty matkakustannuksiakin syntyy.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Avaimessa muisti, samanlainen juttu esim. sähköpenkkien kanssa, eli kun ko. avaimella avaa ovet niin penkki säätyy automatic sille säädettyyn asentoon.

Jep ja sama vielä yleensä radion kanssa. Tämän huomaan siitä, kun autossa on välillä Iskelmäradio päällä saatana! Mähän en muuta kuin Puhetta ja Cityä kuuntele. No, hyvä vaan, että tulee molempia avaimia käytettyä ja ladattua samalla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onkohan näissä kuinka paljon kuluvien osien vaihtoa, jos vertaa onko ajettu 200 000 vai 270 000. Joku joskus mainitsi, että kun on tarpeeksi paljon ajettu niin pääosin kaikki kuluvat osat on jo vähintään kertaalleen vaihdettu koko auton osalta.

Jos näin pitkälle haluaa laskea niin kannattaa katsoa sellaista johon on sitten koko kone vaihdettu. Kyllähän monissa autoissa tulee jo kansiremonttejakin tuolla noin 300tkm kohdalla.
Itse en pitäisi suurta huolta kuluvien osien vaihdosta tuossa noin 200tkm kohdilla, kyllähän hyvä huoltohistoria on tarkistaa ja että isoimmat huollot tehty. Ei audinkaan kuluvat osat ole kovin kalliita, suurempi hinta tulee siitä missä ne vaihdattaa, marmoritiskillä tuntihinta voi nousta 140 euroon ja helsingistäkin löytyy hyviä autohuoltoja joissa vain 60-70 euroa tuntiveloitus.

Ehkä mieluummin itse ostaisin suomi-auton yritykseltä. Kuluttajasuojan kanssa olen ollut tekemisissä melkein jokaisen käytetyn auton kanssa mitä olen ostanut viimeisen 20 vuoden aikana, autoista on löytynyt kaikennäköistä huomautettavaa mitkä on sitten korjattu liikkeen piikkiin. Parempia yksilöitä voi toki löytyä yksityisiltäkin myyjiltä mutta harva sielläkään kunnostaa yli 10v vanhan autonsa priimakuntoon ennen myyntiä ja silloin ei ole taas sitä kuluttajasuojaa, kuulemma jotain vakuutuksia vakuutusyhtiöt myyvät jotka ajavat saman asian mutta niihin en ole tutustunut.

_
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Kesärenkaita pitäisi alkaa suunnittelemaan, siis uusia. Ikuisuuskysymys on se että mikä tai minkälainen rengas on paras/järkevin hankkia. Jos ajatellaan vaikka kokoa 245/45/17 niin Kiinan ja Suomen mallien hinnassa on suunnilleen +500 euron ero. Olenkin harkinnut sitä TM:n testisensaatiota Linglongia koska sitä kehutaan muidenkin kuin rengaskauppojen taholta. Kokemuksia näistä renkaista?
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kakkosauton hankinta olisi ajankohtaista, ja monen vaiheen jälkeen kiinnostavimmaksi vaihtoehdoksi on muotoutumassa vähänajettu 2012-vuosimallinen Hyundai I30 1,6 litran bensiinimoottorilla ja manuaalivahteistolla. Onko arvon palstalaisilla kokemuksia kyseisestä kärrystä? Onko tuossa laatu kunnossa vai hankkiiko itselleen harmia? Muita parempia vahtoehtoja tuossa koko-, teho- ja hintaluokassa? Kiitos etukäteen kommenteista.
 

KemmiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kesärenkaita pitäisi alkaa suunnittelemaan, siis uusia. Ikuisuuskysymys on se että mikä tai minkälainen rengas on paras/järkevin hankkia. Jos ajatellaan vaikka kokoa 245/45/17 niin Kiinan ja Suomen mallien hinnassa on suunnilleen +500 euron ero. Olenkin harkinnut sitä TM:n testisensaatiota Linglongia koska sitä kehutaan muidenkin kuin rengaskauppojen taholta. Kokemuksia näistä renkaista?
Linglongeista ei ole kokemusta, mutta Nankang-merkkisiin halpisrenkaisiin ei kannata hurahtaa, vaikka hinta onkin houkutteleva. Eräässä vaihtoautossa oli uudet semmoset alla ja olivat karmeat ajettavat. Hankookit vois kanssa olla hyvä vaihtoehto. Hinta jotain noiden väliltä ja hyvät/kestävät kesärenkaina. Linlongitkin voi olla ihan hyvät, vaikea sanoa kun ei ole kokemuksia niistä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Linglongeista ei ole kokemusta, mutta Nankang-merkkisiin halpisrenkaisiin ei kannata hurahtaa, vaikka hinta onkin houkutteleva. Eräässä vaihtoautossa oli uudet semmoset alla ja olivat karmeat ajettavat. Hankookit vois kanssa olla hyvä vaihtoehto. Hinta jotain noiden väliltä ja hyvät/kestävät kesärenkaina. Linlongitkin voi olla ihan hyvät, vaikea sanoa kun ei ole kokemuksia niistä.

Kesärenkaissa kiinankumeja voi vielä juuri ja juuri harkita (itse en laittaisi) mutta talvirenkaissa täysin käsittämätöntä mennä laittamaan sellaiset autoon alle. Kokeilin kerran VW Caravellea jossa oli alla aivan uudet kiinalaiset nastarenkaat ja väittäisin, että uusilla eurooppalaislla kesärenkailla olisi ollut parempi pito.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kesärenkaissa kiinankumeja voi vielä juuri ja juuri harkita (itse en laittaisi).
Itsekään en laittaisi, mutta jos ajokilometrit jäävät kohtuu vähäisiksi ja pitokykyä ei tarvitse kovin usein testailla uraisilla moottoriteillä sadekelillä, niin voisin varauksella suositella. Veikkaan että näissä kiinankumeissa kulutuskestävyyden ja pitokyvyn kompromissi on kuitenkin eurooppalaisia merkkirenkaita oleellisesti heikompi ja ainakin jommasta kummasta joutuu reippaasti tinkimään.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
En kyllä minäkään suosittele noita halpisrenkaita. Minusta hyvät renkaat on halvin henkivakuutus autoon, joten maksan mielelläni hyvistä renkaista enemmän. Ja eihän noita renkaita joka vuosi tarvitse uusimassa olla, niin ei siinä nyt mitään poskettomia summia tule per vuosi.

Kerran olen kaverin auto ajanut kaatosateessa jossa oli renkaina Kiinasta tulleet halvat paskat. Vieläkin puistattaa vesiliirto satasen vauhdista, hyi saatana. Automaattisesti löin kytkimen pohjaan, mutta melko avuton oli siinä on kun auto liirailee miten sattuu.
 

Fordél

Jäsen
En minäkään lähtisi säästämään renkaissa. Ovat kuitenkin yksi tärkeimmistä henkivakuutuksista oman ajotavan lisäksi ja yksi konkreettinen asia, jolla voi vaikuttaa omaan turvallisuuteen. Kalleimpia renkaita ei tietenkään tarvitse lähteä ostamaan, mutta jättäisin myös halvimmat väliin. Mutta jokainen tietysti tekee omat päätökset ja arvottaa asiat omalla tavallaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos ajatellaan turvallisuutta niin onhan nykyiset kiinan nastat jäällä paremmat kuin parhaat kitkat joten siinä suhteessa perusteltuja, itse en tosin ikinä ostaisi kiinalaisia nastarenkaita.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos ajatellaan turvallisuutta niin onhan nykyiset kiinan nastat jäällä paremmat kuin parhaat kitkat joten siinä suhteessa perusteltuja, itse en tosin ikinä ostaisi kiinalaisia nastarenkaita.

Tuokin vähän riippuu olosuhteista missä ajaa. Täällä vähän ylempänä kun asuu niin olosuhteet on koko ajan sellaiset että talvirenkaat pitää olla lumi- ja jääominaisuuksiltaan hyvät, mutta jos ajaa suurimman osan talvea asfaltilla ja vain satunnaisesti liukkailla niin kyllä noilla kiinalaisillakin varmasti pärjää. Esimerkiksi Linglongin nastarengashan on ollut rengastesteissä asfalttiominaisuuksiltaan hyvää luokkaa, jopa selkeästi parempi kuin esim. Hakkapeliitta 8. Ja jäällä ja lumellakin se oli hitusen parempi kuin vertailun paras kitkarengas. Mutta on kyllä itsellänikin ollut aina periaate että kesärenkaissa voi ehkä joskus vähän säästääkin mutta talvirengas pitää olla melkein parasta mitä rahalla saa. Halvemmaksi se tulee maksaa pari-kolme sataa extraa hyvästä renkaasta kuin ajaa auto ojan pohjalle tai rekan keulaan paskojen renkaiden takia. Vaikka renkaathan ei tietenkään koskaan ole syy kolareihin/ulosajoihin vaan se suurin syy löytyy aina ratin takaa jos jotain sattuu.

EDIT: Tuli vielä mieleen, kun tuossa kesällä ostin uudet suvikumit (halpis-GT:t) ja ihmettelin kun Volvon kulutus nousi aivan jumalattomasti. Nyt kun talveksi vaihdoin Nokialaiset alle niin kulutus putosi taas sinne samoille lukemille kuin missä se oli niillä vanhoilla kesärenkailla. Aloin laskemaan että kun nuo GT:t maksoi reilun satasen vähemmän kuin mitä olisi maksaneet esim. Hankookit (jotka olen itse todennut kulutuksen kannalta ja muutenkin erittäin hyviksi) niin tuolla kulutuserolla nuo kalliimmat maksavat itsensä takaisin jo yhdessä kesässä. Että olipa taas fiksua säästöä tuo...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuohon kesärengaskeskusteluun vielä. Jos pitäisi tinkiä hinnassa niin itse ensimmäiseksi katsoisin mitä on tarjolla käytetyissä, torissa ja vastaavissa kauppapaikoissa on paljon tarjolla lähes uusia renkaita kun porukka ainakin täällä pk-seudulla vaihtaa ahkerasti heti auton saatuaan renkaat esim isompiin. Täysin priimaa myydään 30-40% halvemmalla ovh-hintaan verrattuna, itsekin myynyt yhden 100km ajetun rengassarjan -40% ohjehinnasta kun halusin erikokoiset renkaat.

Muita parempia vahtoehtoja tuossa koko-, teho- ja hintaluokassa?
Itse ostaisin tuosta hintaluokasta joko Fiestan tai Focuksen tilantarpeesta riippuen, kokemukset ovat olleet hyviä nimenomaan vapastihengittävistä niin kesällä kuin talvellakin. Voisi kääntääkin kysymyksen toisin päin, itse karsastan vähän näitä uusia merkkejä Hyundait, Kiat jne, mikä saa maksamaan niistä saman hinnan kuin esim Fordista? Onko se päästöt, hinta, jälleenmyyntiarvo, automedioiden hehkutus, hyvät talviauto-ominaisuudet vai mitkä? Valistakaa tietävät kun en ole näihin tutustunut. Muutaman kyydissä olen istunut, ei ole suurempaa vaikutusta tehnyt ja ainakin KIA:ssa yllätti negatiivisesti huoltohinnat mitä pitäisi maksaa säilyttäekseen 7 vuoden takuun.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös