Kyllä ne kilometrit määrittää milloin öljyt vaihdetaan, ei aika.
Tottahan toki, mutta keskimäärin tuo vuosi riittää monella. Ite oon kyllä körötelly yli 30.000 km samoilla öljyillä.
Sen varmasti myös mootorista huomaa. Ei mitenkään pysy yhtä hyvänä kuin jos vaihtaisi 10000km välein. Laakerit pysyy huomattavasti parempana kun tuore, puhdas öljy voitelemassa.
Itse asiassa en ole huomannut. Toki sisään en ole katsonut. Hyvin tikittää, ei syö öljyä ja öljy on pysynyt suht kirkkaana. Mutta ei kaiveta verta nenästä ja otetaan vinkistä onkeen.
Sitten ainakin saa huolestua, jos vaihtaessakin öljyt tulee kirkkaana pihalle. Se tarkoittaa että öljy ei kykene ollenkaan pesemään ja putsaamaan moottoria, vaan kaikki laakereista ym. lähtevä metallipöly jää silloin moottoriin pyörimään ja kuluttamaan laakereita entistä kovempaan tahtiin. Normaalistihan se pöly ja paska tulee vanhan öljyn mukana pihalle.
Minä en tästä aiheesta rupea tämän enempää, mielipiteeni olen tuonut esille, eikä se mihinkään muutu. Se vielä pitää sanoa, että jos yhtään polttomoottorien päälle ymmärtää, tai itse jotakin on niille joskus tehnyt, niin sellaisille henkilöille ei tästä tarvitse edes sanoa, he kaikki ymmärtävät ihan omasta takaa että mikä on hyväksi ja mikä huonoksi moottorille. Omia vehkeitä en aio särkeä venyttämällä öljynvaihtoja.
Näinhän se menee.Eiköhän tuo longlife touhu ole ensimmäisille omistajille, jotka eivät autoa paljoa 100 tkm päälle pidä itsellään. Uutta hommatessa voi tuuletella, että oli halpaa, kun meni vaan kolmella huollolla. Me loppukäyttäjät sitten kärsimme näistä alkumatkan huolettomuuksista.
No mut miksi sitten juuri 10000 olisi sopiva vaihtoväli, miksei esimerkiksi 7000 tai 12957,45?Sen varmasti myös mootorista huomaa. Ei mitenkään pysy yhtä hyvänä kuin jos vaihtaisi 10000km välein. Laakerit pysyy huomattavasti parempana kun tuore, puhdas öljy voitelemassa.
.
Oma ymmärtäminen autoista on aavistuksen rajoittunutta niin kysynpä paremmin tietäviltä. Käytätin ensimmäistä kertaa hiljattain ostamaani autoa (BMW 320 diesel vm-09) huollossa. Tuossa ei ole kiinteää huolto-ohjelmaa vaan mennään auton oman huoltoilmaisimen mukaan. Katselin, että seuraava öljynvaihto olisi sen mukaan vasta 38 000 km:n jälkeen?! Eli voiko mitenkään olla turvallista/järkevää ajaa noin pitkä pätkä samoilla öljyillä?
Eikös siinä ole kilsojen lisäksi myös aika? Eli vaihdetaan silloin, kun ensimmäinen tulee vastaan. Mulla E91:ssä aika on maksimissaan kaksi vuotta edellisestä kuittauksesta.
No mut miksi sitten juuri 10000 olisi sopiva vaihtoväli, miksei esimerkiksi 7000 tai 12957,45?
Hirveän paljoa en ole vielä asialle ajatuksia uhrannut, mutta kaksi vaihtoehtoa on pyörinyt mielessä: jos pysyisin merkkiuskollisena niin sitten tuolta edellisen korimallin lopputaipaleelta vuoden 2009 paikkeilta Avensis-farkku. Mitä niitä olen pikaisesti vilkuillut niin kyllähän sieltäkin välillä löytyy ihan hyvällä km-lukemalla varustettua kärryä, mutta noiden hinnat ovat sitten suht kovia.
Toinen vaihtoehto on niin ikään edellistä korimallia eli Skoda Octavian RS-farkku tämän vuosikymmenen alusta.
Eipä nuo meikän hahmotelmat ole niitä kaikkein seksikkäimpiä, mutta sanoihan se Jutikin, että näillä mennään. Mielenkiinnolla lueskelen, jos jollain asiantuntijalla olisi heittää tärppiä suuntaan tai toiseen.
Mikä estää sua tutustumasta auton huoltokirjaan ennen kaupantekoa? Jätä ostamatta, jos on vedetty longlifeillä ja asia huolettaa.Eiköhän tuo longlife touhu ole ensimmäisille omistajille, jotka eivät autoa paljoa 100 tkm päälle pidä itsellään. Uutta hommatessa voi tuuletella, että oli halpaa, kun meni vaan kolmella huollolla. Me loppukäyttäjät sitten kärsimme näistä alkumatkan huolettomuuksista.
Nuo hemmetin longlife-ohjelmat on kyllä ihan täyttä humpuukia, tämän olen kuullut jo niin monelta autonkorjaajalta ja auton omistajalta ns. "kantapään kautta" -kokemuksena että ei voi olla enää pelkkää muutosvastarintaa ym. "ennen oli kaikki paremmin" -asennetta. Ja sanoohan tuon jo ihan terve järkikin että 30 tkm öljynvaihtoväli ei ole järkevä vaikka sinne löisi minkälaista ainetta sisälle.
Ok. Ehkä joku palstan autokauppias pystyy antamaan oman näkemyksensä asiasta.
Sen verran alkoi kiinnostamaan että googlasin viisi yleistä B-segmentin autoa ja mitä niihin maksaa automaaginen ilmastointi
Peugeot 208 - 327€
Skoda Fabia - 324€
VW Polo - 390€ (plus vero)
Ford Fiesta - 187€ (paketti, sisältää myös audiohärpäkkeitä)
Opel Corsa - 278€ (paketti, sisältää myös aluvanteet, peruutustutkan yms)
Voi olla että myös kolmessa ensimmäisessä on joku paketti johon tuo kuuluu. Uskaltaisin väittää että suuri osa ottaa autoonsa automaattisen ilmastoinnin joko paketin kautta tai yksittäin koska kallista se ei ole.
Se on huomattava tosin että minkään yo. merkin karvalakkimalliin ei tuota saa edes lisävarusteena.
.
Vw polo myynnissä 259kpl niistä automaattinen ilmastointi 45kpl
Opel corsa myynnisä 236kpl ja niistä automaattinen ilmastointi 111kpl
Peugeot 208 myynnissä 86kpl ja niistä automaattinen ilmastointi 12kpl
Skoda fabia 192kpl ja niistä aut ilm 74kpl
Ford fiesta 329kpl ja niistä aut ilm 100kpl
Kia rio 210kpl ja niistä aut ilm 14kpl
Hinda jazz 47kpl ja niistä aut ilm 29kpl
Toyota yaris 331kpl ja niistä aut ilm 60kpl
Aika paljon vaihtelee, 7%-60% merkistä riippuen.
En silti kutsuisi autoilmastointia kovin harvinaiseksi tällä tuloksella mutta se on sitten ihan tulkintakysymys.
Uskoisin että 5v päästä prossat näyttävät aika erilaiselta eli varmaan nähdään sama kehitys kuin sähköikkunoissa tai ilmastoinnin yleistyminen yleensä.
Juu ihan varmaan yleistyy hiljalleen mutta en usko että b-luokassa kovin nopeasti. 5v päästä katsotaan uudestaan, :-)