Autoiluketju

  • 3 280 967
  • 18 827
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mitäs kaikkia muita kampanjoita DSG-vaihteistoihin on ton öljynvaihdon lisäksi ollut? Se öljynvaihto 7v-vaihteistoon ei periaatteessa ole sen kummallisempi homma kuin manuaalivaihteistoon, koska tuossa vaihteistossa mekatroniikalla on oma öljynsä ja jos on jotain tietoa, että sen öljyn vaihtamatta jättäminen tai vaihtaminen olisi vaikuttanut jollain tavalla vaihteiston kestoon, niin ihan mielelläni kuulisin lisää.

Ei sillä öljynvaihdolla ole todennäköisesti mitään tekemistä vaihteiston keston kanssa, samaa valohoitoa mitä moni muukin huoltotoimenpide. Ja minähän en väittänyt, että siitä olisi jotain hyötyä.

DSG-vaihteistoille on ollut vuosien saatossa ainakin useampi ohjelmistopäivitys kampanja, jolla on yritetty vaikuttaa vaihteiston kestävyyteen.
 

Outsider

Jäsen
Ei sillä öljynvaihdolla ole todennäköisesti mitään tekemistä vaihteiston keston kanssa, samaa valohoitoa mitä moni muukin huoltotoimenpide. Ja minähän en väittänyt, että siitä olisi jotain hyötyä.

DSG-vaihteistoille on ollut vuosien saatossa ainakin useampi ohjelmistopäivitys kampanja, jolla on yritetty vaikuttaa vaihteiston kestävyyteen.

Eli jos yli kymmenen vuoden aikana on ollut useampia ohjelmistopäivityksiä, mitkä eivät toki ole edes koskeneet kaikkia malleja, niin se tarkoittaa, että niihin on jatkuvasti jotain kampanjoita, ok. Jos nyt tuosta alunperin puheena olleesta 2012 1.6tdi Octaviasta puhutaan, niin niihin ei kuitenkaan mitään muita kampanjoita ole Suomessa ollut. Toki joihinkin oireisiin voi olla saatavilla ohjelmistopäivityksiä, mutta niin on aika moneen muuhunkin auton ohjainlaitteeseen.

Edelleen väitän, että liikutaan alle prosentin lukemissa siinä paljonko niitä vaihteistoja on jouduttu vaihtamaan liikenteessä oleviin autoihin, mutta eiköhän tämä nyt riitä tällä erää. Jokainen saa uskoa mihin haluaa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Enkä minä ole väittänyt että niitä ongelmia olisi yhtään tuota enempää. TSI:n jakoketju ongelma on huomattavasti suurempi ja onhan VAG konsernilla Suomessa kampanja ollut käynnissä jo tovin, missä voit käydä tarkistuttamassa ketjun venymisen veloituksetta.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Muutama kuukausi sitten sain 2.0 TDI Octavia RS:n alle ja kohta se alkaa olla sisään ajettu eli 15000km mittarissa. Ihan hyvät fiilikset on toistaiseksi ollut ajella. Auto on suhteellisen jämäkkä ohjata ja vääntää isommillakin kierroksilla ihan kivasti. DSG on toiminut myös hyvin vaikka kyllähän sen tässä vaiheessa vielä pitääkin toimia. Mielenkiinnolla odottelen millainen tuo talvella on ajella.
 

Taccutucca

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, TUTO Hockey, Atlético de Madrid
Puolentunnin päästä olisi inssi luvassa. Sopivasti pääsen myös ensimmäistä kertaa kokeilemaan sateessa ajamista.

Kovasti ajo-koutsi on kehunut ajamistani, mutta itse näen ajamiseni siten, että käsittely sujuu oikein hyvin, mutta liikenteessä ajaessa tapahtuu monia pikku virheitä, ja nyt etenkin inssin aikana pitää olla tarkka jatkuvasta liikennemerkkien tarkkailusta, etenkin nopeuksiin liittyvistä (koska yli 10km ylinopeus -> heti epäonnistuminen).

Täytyy sanoa, että perheeltä ja kaikkialta muualtakin on kyllä "pikkuset" paineet asetettu tähän tehtävään ja siihen, että pääsisi ykkösellä läpi. Noh, sen näkee sitten hetken päästä.
 

Tuamas

Jäsen
Olipa kyllä samalla myös kunnon palautus todellisuuteen. Olin jo innoissani, että nyt auton etsintä päättyy ja saan kivan, uudehkon yksilön itselleni. Mitä vielä... Onkohan sitten niin, että Skodan (ja muiden VAG-autojen) kohdalla uskaltaisi kuitenkin ottaa manuaalin huolettomammin eli niissä ei olisi yhtälailla pulmia kuin tuossa DSG:ssä? Tällainen vaikutelma ainakin äkkiseltään syntyi.

Nähdäkseni yhdistelmä 2.0 tdi + DSG (eli se kuusivaihteinen automaatti) on melko varmatoiminen yhdistelmä.

Toki kaikissa autoissa on vikoja, jollain Corolla on pajalla jatkuvasti ja toisella Alfa Romea käy ja kukkuu parisataatuhatta kilometriä ilman yhtäkään ylimääräistä huoltotoimenpidettä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
2.0 on ollut enemmän ongelmia kuin 1.6 tdi. Vähemmän kuitenkin kuin dsg:n kanssa.

Öljynkulutus on volkkarilla ollut myös kivenä kengässä. Kannattaa ottaa edelliseen omistajaan yhteyttä asian tiimoilta.
 

Taccutucca

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, TUTO Hockey, Atlético de Madrid
Lämpimät onnittelut liittymisestä raskaasti verotettavien joukkoon. Etenkin jos hommaat oman kumipyörän, niin huomaat valtion erityiskohtelun.

Juu, tiedostan asian ja ideana olisi näiden mainittujen asioiden vuoksi hankkia 1.3l viisiovinen Toyota Yaris, tosin siihen on tosin vielä aikaa.

Mutta se siis ilmeisesti kiihtyy ihan ok ja kuluttaa silti kohtuullisen vähän, korjauskustannuksien ollessa harvinaisempia ja vähäisempiä, kuin vastaavan kokoisissa autoissa.

Tai tällaisen kuvan ainakin itse olen ko. autosta saanut.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Onnea Pantteri-fanille kortista.

Octavia ostajalle omat kokemukset, 50tkm ajettu 2010 vuoden manuaali 1.6tdi:llä, ei ole erityisen kylmä talvella, ei ole pidetty maskisuojaa, vielä. Tosin aina lohkolämmitys kelien vaatiessa. Öljyä ei lisätty välillä yhtään. Alaväännötön kone, mutta en nyt laiskaksi sentään hauku. Kyllä sillä kauppaan ja töihin on päästy ajoissa..
Ainoa miinus kaksoismassa vauhtipyörästä, joka mennee ensi vuonna vaihtoon. Tonnin "turha" remontti. Tuskin alle satasen ajetussa noita murheita tosin.
Kaveri joka työkseen touhuaa näiden vag yhtymän tuotosten kanssa suositteli juuri kyseisellä tekniikalla olevaa kulkinetta 3-vuotta sitten. Muut olivat kuulemma ihan silkkaa ...... . Ainakin silloin.

forrest kyseli alle 1000e kulkupeliä edellisellä sivulla, katoppa 90-luvun lopun Toyota Starlet.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Octavia ostajalle omat kokemukset, 50tkm ajettu 2010 vuoden manuaali 1.6tdi:llä, ei ole erityisen kylmä talvella, ei ole pidetty maskisuojaa, vielä.
Minulla on -11 passatti samalla tekniikalla ja se olisi kylmä ilman eberiä. Kun on vain vähän plussan puolella ts eberi ei mene päälle, niin ei saavuta normaalilämpöjä reippaalla 10 km matkalla. Pieni kulutus = vähän hukkalämpöä.
Ainoa miinus kaksoismassa vauhtipyörästä, joka mennee ensi vuonna vaihtoon. Tonnin "turha" remontti. Tuskin alle satasen ajetussa noita murheita tosin.
Tonnilla taitaa saada ns taksikytkimen eli normaalin vauhtipyörä tulee kaksoismassan tilalle. Uutta kaksoismassaa ei alle 2 tonnin saa, jos minun tiedot on ajantasaisia. Kaksoismassa laukeaa yli 100 tkm mutta ei kestä kovin paljoa päälle.

Kaveri joka työkseen touhuaa näiden vag yhtymän tuotosten kanssa suositteli juuri kyseisellä tekniikalla olevaa kulkinetta 3-vuotta sitten. Muut olivat kuulemma ihan silkkaa ...... . Ainakin silloin.
Minä päädyin samaan googlettelemalla. Tsin jakoketjut silkkaa itseään, DSG herkkä ja 2.0 tdi osa maanantaikappaleita ja palikat tulee katsomaan kuka kiusaa. VAG on ainakin ollut syvissä laatuvaikeuksissa. Mut tuohon jää 1.6 tdin ja manuaalin kokoinen aukko, kuhan selvittää öljyn kulutuksen...
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
No ehkä vuosien mittainen diesel kulkineilla liikkuminen on sitten sumentanut tuota lämpenemis hommaa. Ei meillä pilkkihaalereissa kuitenkaan kuljeta..Maskisuojan ajattelin askarrella lähinnä luettuani cuulerin jää/sulamisvesi ongelmista.
Jotkut ovat puntamaasta tilannet noita vauhtispaketteja, en tiedä mitä sisältää tarkalleen. Ennemmin tonni kun kaksi, darkside googleen, siitä lähtee.
Öljynvaihto välin puolitin, longlife ei sovi minulle. Auttaneeko sitten öljynsyöntiin nyt tai myöhemmin..
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos ei huvita askarrella, niin valmiita maskisuojia saa n 50€ hintaan. Siitä paketista se on todella suolainen hinta.

Kuulerilla tarkoittanet välijäähdytintä. Koska hukkalämpöä vähän, niin lyhyessä ajossa rupeaa välijäähdytin keräämään jäätä sopivalla kostealla kelillä. Kun on ensin kerätty jäätä aikansa ja vedetään pidempi siivu, niin jää sulaa nopeasti ja tästä seuraa konevaurio. Ominaisuus.

Siihen pakettiin kuuluu vauhtipyörä eli teräslimppu, normaali kytkin, paineasetelma ja jotain helyjä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
On totta, että useat tyyppiviat tuntuu suuremmilta kuin ne todellisuudessa on, mutta silti ne on hyvä tiedostaa. Varsinkin kun nuo nykyautojen ongelmat on aina niin isoja, että marmorihallin huoltotoimenpide on aina uusi laatikko, uusi kone jne ja työt päälle. Sitten kun peruspentti ostaa auton ns. maksimillaan, eli niin hyvän kun rahat riittää ja vuoden parin päästä napsuu kaikkien muiden kulujen päälle useamman tonnin remppa, joka käytännössä pakko tehdä kun auto on muuten arvoton. Eli joko "alaskirjaat" auton arvon tai kaivat kuvetta remppaa varten. Jää helposti keittiöremontti tekemättä, kesälomareissu tekemättä, lasten harrastukset harrastamatta jne. Noilla vioilla kun voi olla niin iso vaikutus elämään niin ei ihme, että jengi on katkerana netissä. Toisaalta ei kannata kaikkia rahoja näihin hassata.

Minusta on ihan ok, että porukka tiedostaa ongelmat ja sitten itse miettii riskitason mihin on valmis. Toimiessaan uudet DSG:t ja taloudelliset koneet on hyviä, mutta ne mukavat kilsat unohtuu kun täystuho iskee. Pari viikkoa sitten kuuntelin pukukopissa yhden jampan kiroilua kun Bemarista laukesi 2-litraisen dieselin jakopää. Ilmeisesti jo kerran vaihdettu aiemmalla omistajalla ja nyt jo kilsoja niin paljon, että ei lähde maahantuoja mukaan kuluihin. Tuossa vielä veemäinen kun jakopää koneen takaosassa, joten joutuu irroittamaan koneen autosta remppaa varten.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Pari viikkoa sitten kuuntelin pukukopissa yhden jampan kiroilua kun Bemarista laukesi 2-litraisen dieselin jakopää. Ilmeisesti jo kerran vaihdettu aiemmalla omistajalla ja nyt jo kilsoja niin paljon, että ei lähde maahantuoja mukaan kuluihin. Tuossa vielä veemäinen kun jakopää koneen takaosassa, joten joutuu irroittamaan koneen autosta remppaa varten.
Käsittääkseni bemarimiehet ovat ottaneet oppia mersumiehistä ja osaavat nykyään vaihtaa ketjun ilman jakopään kokonaan avaamista. Katkaistaan vanha ketju, liitetään uusi ketju vanhan päähän ja kiskotaan lävitse. Lopuksi liitetään uuden ketjun päät yhteen. Laahaimet ja muut hilppeet saa ilmeisesti myös vaihdettua ilman täyspurkua. Mainitussa keississä on tietysti purkuhommia tiedossa joka tapauksessa jos moottoririkko ehti jo tapahtua.

Sinänsä kyllä huollon kannalta paskamaista laittaa jakopää moottorin perään. Perustelu on kai vähemmät värinät tms. Hieman kyllä epäilen selitystä kun BMW on onnistunut jo vuosikymmeniä tekemään nätisti käyviä koneita joissa jakopää on edessä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jakopään poikiessa saa usein kylkiäiseksi kansirempan. (Venttiilit ja männät kohtaavat, riippuu koneen rakenteesta.) Jos hinnan tai ketjun uusiminen ajallaan on jätetty väliin, niin peilistä löytyy syyllinen...tätä tapausta en luonnollisestikaan tiedä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Olipahan maanantai, vaimo kahden alle 2,5 vuotiaan lapsen kanssa liikenteessä ja kakkosautosta meni Hämeenlinnan väylän Kehä III:n länteen johtavassa rampissa jakohihna poikki ja matka tyssäsi siihen paikkaan. Kapea piennar, niin ei päässyt turvallisesti autosta ulos. Itse duunista paikalle ja soitto poliisille, jotta tulivat vähän hillitsemään liikennettä rampissa ja pystyi turvallisemmin siirtämään lapset ja turvaistuimet omaan autoon.

Kakkosauto pajalle ja alustava diagnoosi vesipumpun hajoaminen aiheuttanut jakohihnan katkeamisen. Moottori oli laakista vainaa, ei paljon varoitellut. Jakohihnan remppa tehty ajallaan, mutta mitäs se auttaa jos yksittäinen osa porsii ennen aikojaan. Kyllä jaksaa vituttaa kuin pientä oravaa, kun moottorin koko yläkerta menee todennäköisesti vaihtoon... Halpaa lystiä.
 

Zikako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
.. Tonnilla taitaa saada ns taksikytkimen eli normaalin vauhtipyörä tulee kaksoismassan tilalle. Uutta kaksoismassaa ei alle 2 tonnin saa, jos minun tiedot on ajantasaisia. Kaksoismassa laukeaa yli 100 tkm mutta ei kestä kovin paljoa päälle....

1050 euroa oli yhden ihan pätevän firman tarjous kaksoismassan asennuksesta. Päätin tilata Saksasta ja maksoi 420 euroa + asennus 430 euroa. Mikäli ois vaihtanu samalla myös kytkimen niin lisää noin 450 euroa osasta. Asennus ei ois tullu maksamaan mitään lisää koska kytkinpaketti on jotenkin kiinni vauhtipyörässä tai jotain. 185 tkm oli mittarissa kun vaihdettiin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kakkosauto pajalle ja alustava diagnoosi vesipumpun hajoaminen aiheuttanut jakohihnan katkeamisen. Moottori oli laakista vainaa, ei paljon varoitellut. Jakohihnan remppa tehty ajallaan, mutta mitäs se auttaa jos yksittäinen osa porsii ennen aikojaan. Kyllä jaksaa vituttaa kuin pientä oravaa, kun moottorin koko yläkerta menee todennäköisesti vaihtoon... Halpaa lystiä.
Kuinka pitkään vesipumppu kesti? Siis koska se oli viimeksi huollettu? Omakohtaista kokemusta vesipumpusta löytyy tältä keväältä. Ajelin tyytyväisenä keväisessä säässä, kunnes ehkä 10km/h tuntivaihdista marketin pihan hidastetöyssyssä kuulin että nyt hajosi jotain. Laturin hihnasta oli muistaakseni kiristäjä jäänyt jumiin, ja koko paska hajosi. Nilkuttaen huoltoon ja oliko 300e remontti. Vitutti myös niin ikään kuin sitä pientä oravaa.

Mutta tarinalla on onnelinen loppu. Nyrkkipajan sankari oli oma-alotteisesti vähän tutkinut autoa remontin ohessa, ja todennut että vesipumppu vuotaa. Huoltokirjasta oli katsonut että alle vuosi aiemmin oli jakopää vesipumppuineen rempattu, ja totesi että valmistusvirhe vesipumpussa, kannattaa käydä takuuseen huollattamassa. Ja tosiaan, tutkin huoltokirjaa, niin oli ihan jotain paria viikkoa vajaa vuosi aikaa jakopään remontista. Soitin samoin tien toiselle nyrkkipajalle, jossa olin jakopääremontin teettänyt. Aika varattiin ja tosiaan, sieltähän löytyi hieman pissivä vesipumppu. Lopputulos: takuuseen koko jakopää vesipumppuineen, enkä euroakaan joutunut maksamaan.

Lopulta siis sen laturin hihnan hajoaminen olikin vain hyvää tuuria. Jos sitä vesipumpun vuotamista ei olisi kukaan rempan yhteydessä huomannut, olisi lopputulos voinut olla kohdallani sama kuin sinulla. Liekö ollut huonoja vesipumppuja liikenteessä? Jaksamisia nyt sinne, on tämä autoilijan arki välillä kovaa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Vesipumppu oli vaihdettu jakohihnan vaihdon yhteydessä 60 tkm sitten. Tämä kakkosauto ollut meillä käytössä 2kk, joten myyjäliikettä pääsee kutittelemaan korvausvelvoitteesta, kuluttajaneuvojan kautta kylläkin. Myyjä alkoi heti seliseli linjalle.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Vesipumppu oli vaihdettu jakohihnan vaihdon yhteydessä 60 tkm sitten. Tämä kakkosauto ollut meillä käytössä 2kk, joten myyjäliikettä pääsee kutittelemaan korvausvelvoitteesta, kuluttajaneuvojan kautta kylläkin. Myyjä alkoi heti seliseli linjalle.

Tossa ei pitäisi olla mitään epäselvää, jos myyjänä on liike. KSL antaa aina 6 kk:n "takuun". Onko kyseessä jokin yhden miehen liike vai isompi pulju?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös