Autoiluketju

  • 3 281 408
  • 18 827

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO

Turbotec on tunnettu, ja laadukkaana pidetty ohjelmoija. Tosin nykyään heillä pitää niin kiirettä, etteivät ehdi tehdä räätälöityjä ohjelmia asiakkaan toiveiden mukaan, vaan laittavat oman valmiin ohjelmansa kaikille. Heiltä saa siis myös takuun ohjelmilleen. Eli jos asiakas ei ole tyytyväinen heidän ohjelmaan, he palauttavat alkuperäisen ilman maksua. Itse olen heiltä yhden ohjelman taannoin ottanut silloiseen autooni. Minä en ollut tyytyväinen silloin. En tosin kerinnyt palauttamaan alkuperäistä, kun auto meni lunastukseen hirvikolarissa. Täytyy silti sanoa, että kaikki tuntemani henkilöt kenellä heidän ohjelma on, ovat kehuneet.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Marraskuun alussa minun pitäisi saada uusi Skoda Superb combi ajoon, odottavan aika on pitkä, kun tilaus tuli tehtyä jo ennen juhannusta :D
 
Viimeksi muokattu:

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Onko täältä kukaan lastuttanut Audiin tai johonkin muuhun vehkeeseen seuraavaa moottoria: 1.8 TFSI VAG MED17 88 kW/120 hv 230 Nm. Lastulla tehot saisi nousemaan 215 heppaan.

Lähinnä onko siitä seurannut mitään ongelmia vai toimiiko hyvin?

Autokauppoja tässä mietin ja tuolla koneella on ihan ok tarjontaa.

Vanhoissa oli parempi viritys potentiaali, mutta jos oikeasti haluat tietoa tuon koneen virittämisestä niin audifinns foorumilta saat varmasti tietoa ja mielenkiintoista luettavaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
^ Tuo kone on tunnetusti erittäin alavireinen 120hp versiona, yleensä 100hp virityksiin vaihdetaan jo isompaa turboa mutta tuo on siitä harvinainen että taitaa mennä pelkällä ohjemlmoinnilla. Itse kuitenkin selvittelisin eroaako 120hp versio esim 170hp versiosta jarrujen ja alustan osalta ja miten. Oma ajatusmaailma menee niin että ensiksi alusta ja jarrut kuntoon sitten tehoa lisää jos tarvetta.

_
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers, Canadiens
Olen aina välillä miettinyt kakkosauton hankkimista, kun ykkösauto on vähän väliä missä milloinkin toisen henkilön käytössä. Käyttö olisi satunnaista ja ajomatkat varsin lyhyitä.

Kriteerejä:

- hintaa alle 1000 eur
- mieluummin pienikokoinen (farkku hoitaa tavaroiden roudaamiset)
- lähinnä kaupunki- ja taajama-ajoon
- mahdollisimman alhaiset vakuutusmaksut
- halpa huoltaa (tai halvat osat, sillä oma korjaaja järjestyy tarvittaessa)
- ei altis yltiöpäiselle ruostumiselle
- toimii hyvin myös talvella ilman esilämmityksiä (ykkösauto vie sähkötolpan)

Ainakin Puntoja löytyy tuohon hintaluokkaan vaikka hyrymykky ja Hiivatit ovat entuudestaan tuttuja, joten tuossa olisi yksi potentiaalinen vaihtoehto.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Pitäisi autosta naamioida kiveniskemä piiloon. Maalikynä minulla jo onkin, mutta ikinä en ole sellaista käyttänyt. Viitsisikö joku antaa vähän vinkkiä? Lähinnä kiinnostaa missä vaiheessa lakka laitetaan päälle?
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
4 vuotta sitten pähkäilin tässä ketjussa ensimmäisen oman auton hankintaa. Tuolloin kriteereinä olivat ennen kaikkea käyttövarmuus ja luotettavuus, toki myös kohtuu edullinen hinta. Valinta kohdistui lopulta Toyota Corollaan, joka onkin ollut todella hyvä ja vastannut noihin kriteereihin oikeastaan täydellisesti. Nyt neljän vuoden aikana kilometrejä on kertynyt reilu 100 000 ja kokonaiskilometrit autossa ovat n.265 000. Katsastus meni juuri moitteetta läpi. Kyllähän tuon uljaan vm. 2003 olevan kaverin kanssa vielä voisi yhteistä taivalta jatkaa, mutta vähän alkaa mielessä kummitella, onko Corolla kuitenkin jo selvästi elinkaarensa ehtoopuolella. Toisaalta kovasti alkaa myös jo tehdä mieli uudempaa ja paremmin varusteltua autoa. Elämäntilannekin on siten muuttunut, että tällä hetkellä työmatkoihin menee 500km viikossa, lisäksi sitten kaikki muut ajot päälle, niin autolta toivookin jo vähän enemmän asioita kuin neljä vuotta sitten.

Pitkän alkupuheen jälkeen sitten itse asiaan eli kävin tällä viikolla koeajamassa Skoda Octaviaa, vm. 2012, TDI 1.6 Elegance DSG. Automaattivaihteisto, diesel ja n. 80 000 kilometriä ajettu. Tykkäsin kovasti ajotuntumasta, automaattivaihteisto tuntuu suorastaan luksukselta, tavaratila on tilava ja monin tavoin muutenkin auto varusteluineen miellytti. Mutta sitten se mutta, eli kun neljä vuotta sitten kirjoitin teknisen ymmärtämiseni autojen osalta olevan luokkaa neljä pyörää, jarrut ja ratti, niin sitä se on kyllä edelleenkin. Uskaltaako tuollaista Skodaa ostaa, onko se järkevä (luotettava) ostos? Onko tuossa jotain, joka potentiaalisesti laukeaa käsiin tai pitää huoltaa kalliisti piakkoin? Onko automaattivaihteiston kanssa jotain erityistä huomioitavaa? Tai ylipäätään kyseisen automerkin tai -mallin kanssa? Lueskelin noita tässäkin ketjussa olleita juttuja pumppusuuttimien hajoamisista ja alkoi epäilyttää koko homma. Entäs mitenkä elämä Webaston kanssa - käyttämisen onnea ja iloa vai huolta, murhetta ja esim. akkuongelmia...? Autolta toivoisin kuitenkin edelleen mukavuuksien lisäksi ennen kaikkea luotettavuutta ja turvallisia ajokilometrejä. Katsastustilastoissa Octaviat ovat onneksi pärjänneet ihan kohtuu hyvin.

Toinenkin periaatteessa samoin varusteltu Skoda on myös vaihtoehtona, siinä eroa oikeastaan se, että kyseessä on farmari, 2.0 TDI 140 DSG. Yhden vuoden ensin mainittua vanhempi (eli vm. 2011) , kilometrejä n. 140 000 ja hintaa 3k vähemmän. Tiedä sitten, olisiko tuossa järkeä enemmän vai vähemmän kuin tuossa ensiksi mainitussa...

Autoihin liittyy ymmärrettävästi mieletön määrä tekniikkaa, ominaisuuksia ja hifistelyä, mutta jos niistä ei itse tiedä, osaa, ymmärrä tai ole kiinnostunut, niin auton hankkiminen voi olla aika hankalaa tai vähintäänkin arpapeliä. Google ja tuttujen autoihmisten haastattaminen auttaa jonkin verran, muttei ehkä vielä ihan riittävästi. Jos joku arvon jatkoaikalainen osaa tässä pähkäilyssäni yhtään auttaa, niin olisin enemmän kuin kiitollinen!
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Pitkän alkupuheen jälkeen sitten itse asiaan eli kävin tällä viikolla koeajamassa Skoda Octaviaa, vm. 2012, TDI 1.6 Elegance DSG. Automaattivaihteisto, diesel ja n. 80 000 kilometriä ajettu...... Onko tuossa jotain, joka potentiaalisesti laukeaa käsiin tai pitää huoltaa kalliisti piakkoin? Onko automaattivaihteiston kanssa jotain erityistä huomioitavaa? Tai ylipäätään kyseisen automerkin tai -mallin kanssa? Lueskelin noita tässäkin ketjussa olleita juttuja pumppusuuttimien hajoamisista ja alkoi epäilyttää koko homma. Entäs mitenkä elämä Webaston kanssa - käyttämisen onnea ja iloa vai huolta, murhetta ja esim. akkuongelmia...? Autolta toivoisin kuitenkin edelleen mukavuuksien lisäksi ennen kaikkea luotettavuutta ja turvallisia ajokilometrejä. Katsastustilastoissa Octaviat ovat onneksi pärjänneet ihan kohtuu hyvin.

Itse en ottaisi yhtään VW-groupin DSG-laatikkoa omaavaa autoa ellen saisi siihen pitkän takuun, sen verran karmeata tarinaa kuuluu näistä (aiheesta tai ei). Pumppusuuttien hajoamiset käsittääkseni vielä suht pientä noin euromääräisesti mutta laatikon ongelmat on sitten jotain ihan muuta.

Kannattaa lukea audi/vw/skoda foorumit tarkkaan tuon auton osalta ennen päätöstä.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Pitkän alkupuheen jälkeen sitten itse asiaan eli kävin tällä viikolla koeajamassa
Sen enempää ottamatta kantaa mieltymyksiisi eri automerkkeihin, niin jos näistä kahdesta Skodasta pitäisi valita, niin ottaisin sen 2-litrasen. Kumminkin 500 km/vko tulee ajoa, niin tuo ykskuutonen saattaa jossain vaiheessa alkaa v*tuttamaan nuhaisena. Kulutuksessa ei kuitenkaan niin suurta eroa ole, jotta se lompakon puolella näkyisi. Teknisesti en osaa sanoa riskitekijöitä noiden kesken.
Itse ajelen n. 40 tkm/v pääasiassa maantieajoa ja alla on 2-litranen diesel ollut jo useamman vuoden. Näillä näkymin tulee myös kauan olemaankin, vaikka auto vaihtuisikin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Itse en ottaisi yhtään VW-groupin DSG-laatikkoa omaavaa autoa ellen saisi siihen pitkän takuun, sen verran karmeata tarinaa kuuluu näistä (aiheesta tai ei). Pumppusuuttien hajoamiset käsittääkseni vielä suht pientä noin euromääräisesti mutta laatikon ongelmat on sitten jotain ihan muuta.

Kannattaa lukea audi/vw/skoda foorumit tarkkaan tuon auton osalta ennen päätöstä.

DSG-6 on virhevapaampi kuin DSG-7, jota käytetään bensakoneissa ja tässä 1.6 tdi:ssä. En tosin ostaisi DSG:tä käytettynä mistään hinnasta. Uutena sen voi vielä ostaa, kun takuut yms. mukana, mutta en noin isoilla kilometreillä.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse en ottaisi yhtään VW-groupin DSG-laatikkoa omaavaa autoa ellen saisi siihen pitkän takuun, sen verran karmeata tarinaa kuuluu näistä (aiheesta tai ei). Pumppusuuttien hajoamiset käsittääkseni vielä suht pientä noin euromääräisesti mutta laatikon ongelmat on sitten jotain ihan muuta.

Kannattaa lukea audi/vw/skoda foorumit tarkkaan tuon auton osalta ennen päätöstä.
Pumppusuutinongelmat oli aiemmassa korimallissa (2006-2009). Mikä sitten on kullekkin euromääräisesti pientä, mutta se on 1000 euroa per suutin. Skodallahan oli kampanja missä noi suuttimet vaihdettiin valmistajan piikkiin. Edelliseen vm 2006 RS Octaviaan vaihdettiin huollon yhteydessä kaikki suuttimet. Siis ilmaiseksi, vaikka niissä ei mitään vikaa ollutkaan ja autolla oli silloin ajettu jo 200 000 km.

En kyllä DSG-vaihteistoa ottaisi koska niissä on ilmoitettu olevan todella paljon ongelmia. Ilman muuta manuaaliboksi, tai sitten uusin korimalli ja DSG.
 

Outsider

Jäsen
Kuten tossa yllä jo tulikin, niin pumppusuutin ongelmia ei tosiaan noissa common rail-koneissa ole. DSG-ongelmiakaan ei todellisuudessa ole niin paljoa mitä nettikirjoituksista voisi päätellä, mutta onhan siinä silti potentiaalisesti suht kallis remonttikohde.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Iso kiitos teille kaikille kommenteista! Tutkailin nyt tarkemmin tuota DSG:tä ja kyllähän siinä vaikuttaa tosi paljon ilmenneen ongelmia jo pidemmän aikaa ja vieläpä vähän ajettuna ja melko uutenakin. Maallikon mielestä on outoa, miten laatikon pulmia ei ole saatu ratkaistua useammankaan vuoden aikana. Tosiaan aika kalliskin remppa sitten vielä jos tuollainen kohdalle osuisi. Taitaa olla, etten tuollaiseen uskalla tarttua. Mutta tätäpä juuri tarkoitin, kun kirjoitin hankaluudesta auton ostossa silloin, kun itse ei ole niin autoihminen - olin kyllä tutkaillut Octavioita ja niiden mahdollisia pulmia, mutta tuo DSG:n osuus oli toistaiseksi jäänyt täysin huomaamatta.

Olipa kyllä samalla myös kunnon palautus todellisuuteen. Olin jo innoissani, että nyt auton etsintä päättyy ja saan kivan, uudehkon yksilön itselleni. Mitä vielä... Onkohan sitten niin, että Skodan (ja muiden VAG-autojen) kohdalla uskaltaisi kuitenkin ottaa manuaalin huolettomammin eli niissä ei olisi yhtälailla pulmia kuin tuossa DSG:ssä? Tällainen vaikutelma ainakin äkkiseltään syntyi.

Sen enempää ottamatta kantaa mieltymyksiisi eri automerkkeihin, niin jos näistä kahdesta Skodasta pitäisi valita, niin ottaisin sen 2-litrasen.

Saa ehdottomasti ottaa kantaa myös mieltymyksiin ja vaikka vinkata, minkä merkin/mallin suuntaan kannattaisi myös suunnata katseita. Hinnan suhteen 20k on ehdoton kipuraja, mieluummin vaikka välille 15-18k. Haussa siis mahdollisimman uusi (esim. 2010->), varmatoiminen ja luotettava menopeli. Toki iästä voin hieman tinkiä, jos auto muuten on kertakaikkisen hyvä. Maantieajoa tulee tosiaan vähintään 500km viikossa tällä hetkellä. Kokoluokkaa Corolla/Octavia, farmariakin voin harkita. Kohtuu edulliset huoltokustannukset olisi myös oltava. Ja ennen kaikkea siis se, etten haluaisi olla heti vuoden päästä taas etsimässä uutta autoa, koska on ilmennyt "sitä ja tätä ja tuota" ja "se ja se" pitää vaihtaa. Toki tuo on aina tuuristakin kiinni ja tietenkin kuluvat osat kuuluu vaihtaa, mutta esim. nykyisen Corollan kanssa olen selvinnyt huoltokirjan mukaisilla huolloilla ja yhdellä laakerin vaihdolla. Tämä on mielestäni tosi hyvin, kun kilometrejä on kuitenkin tullut omassa käytössä 100 000 ja auto on tällä hetkellä 12v. vanha. Uutta Corollaakin on toki tullut pohdittua.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
1,6TDI:stä vielä sellainen huomio, että koska kyseessä on pieni diesel-kone, niin lämpöjen kanssa voi olla talvella ongelmia. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta mitä kerran kauppaa kyseisestä vehkeestä hieroin ja myyjää jututin, niin totesi että kannattaa kyllä ehdottomasti sijoittaa maskisuojukseen. Saattaa edes vähän helpottaa eloa ja oloa talviolosuhteissa.

Slamit.net – Octavia II Facelift maskinsuojus 2010- Ihan vain esimerkkinä. Ebayta selaamalla löydät varmasti halvemmalla saman maskisuojuksen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Edelleen ne DSG-6 ja DSG-7 ovat keskenään aivan eri laatikot, eikä noista aiemmassa ole juuri sen kummemmin vikoja kuin muissakaan automaattilootissa. 1.6 TDI:ssa on tuo seiskalovinen, joka on ollut se ongelmalaatikko (joskin _kaikki_ ongelmat korostuvat aina, kun nettipalstoja luet). DSG-6:sta on kahdesta autosta kokemuksia reilusti kuusinumeroisten kilsojen verran ja aivan mainio peli. Muutenkaan en ostaisi 1.6 TDI:lla en Passatia/Superbia, enkä Octaviaa/Golfia. Nuhapumppu, mutta kaksilitrainen on kiva.
 

Zikako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
190 tkm takana DSG6:lla varustetulla Passatilla (2.0 TDI 103 kw vm. 2009). Ei mitään ongelmia. Ongelmia eniten tietääkseni DSG7 - TSi bensakone yhdistelmillä. Itse välttäisin noita pieniä bensa ja diesel koneita. Ihan vaan siksi että en usko niiden kestävän. Tämä perustuu mutuun ja kavereilta kuultuun. Kakslitraiset dieselit ovat riittävän taloudellisia ja niillä on kiva ajaa kun tehoa ja vääntöä on edes jonkin verran.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ja kuinka paljon niitä on todellisuudessa pitänyt vaihtaa?

Ei varmaan ihan yhtä paljon kuin jakoketjuja TSI-moottoreihin? Tuo koko laatikon vaihtohan on äärimmäinen korjaustoimenpide, sitä ennen sieltä vaihdellaan kytkintä jne.. Jatkuvastihan DSG-laatikoissa on jotain kampanjaa meneillään, nyt uusissa lootissa taidettiin vaihtaa öljyt ensimmäisen huollon yhteydessä vain varmuuden vuoksi?

DSG-6 + 2.0 litrainen diesel yhdistelmä on ihan hyvä yhdistelmä, mihinkään pikku bensaturboihin tai tuohon 1.6 tdi en sekaantuisi. Ja tässä hyvä vaihtoehto: Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 140 L&K DSG Farmari 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto tai tämä: Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 140 hv Elegance DSG (MY13) *XENON, KO-WEBASTO, TUTKA YMS.* Farmari 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
1,6TDI:stä vielä sellainen huomio, että koska kyseessä on pieni diesel-kone, niin lämpöjen kanssa voi olla talvella ongelmia.
Kylmä on, naftalämppäri ja maskisuojus on mukavuutta ajatellen tarpeellisia.

Muutenkaan en ostaisi 1.6 TDI:lla en Passatia/Superbia, enkä Octaviaa/Golfia. Nuhapumppu, mutta kaksilitrainen on kiva.
Itsellä alla 1.6 d passat ja tuolla koneella pärjää rauhallinen. Manuaalilla huomaa alaväännön puutteen alta 1½ tuhannen rpm, mutta muuten OK. Kiireisen ja paljon ohittelevan kone tuo ei ole, mutta etelän ruuhkissa pysyy erinomaisesti mukana. Vääntömomenttia on jonkin verran alle 200 ja se riittää normaaliin ajoon. Urheiluautot sitten erikseen...
 

Outsider

Jäsen
Ei varmaan ihan yhtä paljon kuin jakoketjuja TSI-moottoreihin? Tuo koko laatikon vaihtohan on äärimmäinen korjaustoimenpide, sitä ennen sieltä vaihdellaan kytkintä jne.. Jatkuvastihan DSG-laatikoissa on jotain kampanjaa meneillään, nyt uusissa lootissa taidettiin vaihtaa öljyt ensimmäisen huollon yhteydessä vain varmuuden vuoksi?

Ei varmaan? Varmaan joku alle prosentti verrattuna siihen puhumattakaan yleisesti noitten vaihteistojen määrästä autoissa? Jotenkin tosta sun viestistä sai sellasen käsityksen, että niitä olis vaihdeltu paljonkin, kun toit sen uuden laatikon 5k€ hinnan esiin, kun puhuttiin mahdollisista ongelmista. Noi kytkinpakkojen vaihdot ei kuitenkaan ole lähellekään niin kalliita remontteja(ei toki ihan ilmaisia nekään...) puhumattakaan, että niitä olisi vaihdeltu läheskään niin paljoa mitä manuaalivaihteisiin on vaihdettu kaksoismassavauhtipyöriä. Mitäs kaikkia muita kampanjoita DSG-vaihteistoihin on ton öljynvaihdon lisäksi ollut? Se öljynvaihto 7v-vaihteistoon ei periaatteessa ole sen kummallisempi homma kuin manuaalivaihteistoon, koska tuossa vaihteistossa mekatroniikalla on oma öljynsä ja jos on jotain tietoa, että sen öljyn vaihtamatta jättäminen tai vaihtaminen olisi vaikuttanut jollain tavalla vaihteiston kestoon, niin ihan mielelläni kuulisin lisää.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kuten tossa yllä jo tulikin, niin pumppusuutin ongelmia ei tosiaan noissa common rail-koneissa ole.

Tällehän on ihan luonnoilinen selityskin, samasta moottorista kun ei löydy molempia järjestelmiä. Common rail on yhteispaineruiskutus, missä yksi korkeapainepumppu tekee jatkuvasti painetta polttoainelinjoille, siitä sitten ruiskusuuttimet jatkavat naftan eteenpäin sylintereihin. Pumppusuutin dieseleissä taasen on jokaiselle sylinterille oma yksikkönsä, missä on korkeapainepumppu ja ruiskusuutin. Eli yhdessä moottorissa voi olla vain toinen noista, tai sitten ei kumpaakaan, vaan joku erilainen järjestelmä. Nykydieselithän on aikalaila kaikki common raileja, henkilöautoista puhuessa.
 

Outsider

Jäsen
Tällehän on ihan luonnoilinen selityskin, samasta moottorista kun ei löydy molempia järjestelmiä. Common rail on yhteispaineruiskutus, missä yksi korkeapainepumppu tekee jatkuvasti painetta polttoainelinjoille, siitä sitten ruiskusuuttimet jatkavat naftan eteenpäin sylintereihin. Pumppusuutin dieseleissä taasen on jokaiselle sylinterille oma yksikkönsä, missä on korkeapainepumppu ja ruiskusuutin. Eli yhdessä moottorissa voi olla vain toinen noista, tai sitten ei kumpaakaan, vaan joku erilainen järjestelmä. Nykydieselithän on aikalaila kaikki common raileja, henkilöautoista puhuessa.

Niin se olikin kuitti siihen, että nettikirjoitusten perusteella viat saavat aina ajoittain vähän todellisuudesta poikkeavia mittasuhteita, tai eivät edes liity siihen autoon mistä on puhe.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös