Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

Zikako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
190 tkm takana DSG6:lla varustetulla Passatilla (2.0 TDI 103 kw vm. 2009). Ei mitään ongelmia. Ongelmia eniten tietääkseni DSG7 - TSi bensakone yhdistelmillä. Itse välttäisin noita pieniä bensa ja diesel koneita. Ihan vaan siksi että en usko niiden kestävän. Tämä perustuu mutuun ja kavereilta kuultuun. Kakslitraiset dieselit ovat riittävän taloudellisia ja niillä on kiva ajaa kun tehoa ja vääntöä on edes jonkin verran.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ja kuinka paljon niitä on todellisuudessa pitänyt vaihtaa?

Ei varmaan ihan yhtä paljon kuin jakoketjuja TSI-moottoreihin? Tuo koko laatikon vaihtohan on äärimmäinen korjaustoimenpide, sitä ennen sieltä vaihdellaan kytkintä jne.. Jatkuvastihan DSG-laatikoissa on jotain kampanjaa meneillään, nyt uusissa lootissa taidettiin vaihtaa öljyt ensimmäisen huollon yhteydessä vain varmuuden vuoksi?

DSG-6 + 2.0 litrainen diesel yhdistelmä on ihan hyvä yhdistelmä, mihinkään pikku bensaturboihin tai tuohon 1.6 tdi en sekaantuisi. Ja tässä hyvä vaihtoehto: Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 140 L&K DSG Farmari 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto tai tämä: Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 140 hv Elegance DSG (MY13) *XENON, KO-WEBASTO, TUTKA YMS.* Farmari 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
1,6TDI:stä vielä sellainen huomio, että koska kyseessä on pieni diesel-kone, niin lämpöjen kanssa voi olla talvella ongelmia.
Kylmä on, naftalämppäri ja maskisuojus on mukavuutta ajatellen tarpeellisia.

Muutenkaan en ostaisi 1.6 TDI:lla en Passatia/Superbia, enkä Octaviaa/Golfia. Nuhapumppu, mutta kaksilitrainen on kiva.
Itsellä alla 1.6 d passat ja tuolla koneella pärjää rauhallinen. Manuaalilla huomaa alaväännön puutteen alta 1½ tuhannen rpm, mutta muuten OK. Kiireisen ja paljon ohittelevan kone tuo ei ole, mutta etelän ruuhkissa pysyy erinomaisesti mukana. Vääntömomenttia on jonkin verran alle 200 ja se riittää normaaliin ajoon. Urheiluautot sitten erikseen...
 

Outsider

Jäsen
Ei varmaan ihan yhtä paljon kuin jakoketjuja TSI-moottoreihin? Tuo koko laatikon vaihtohan on äärimmäinen korjaustoimenpide, sitä ennen sieltä vaihdellaan kytkintä jne.. Jatkuvastihan DSG-laatikoissa on jotain kampanjaa meneillään, nyt uusissa lootissa taidettiin vaihtaa öljyt ensimmäisen huollon yhteydessä vain varmuuden vuoksi?

Ei varmaan? Varmaan joku alle prosentti verrattuna siihen puhumattakaan yleisesti noitten vaihteistojen määrästä autoissa? Jotenkin tosta sun viestistä sai sellasen käsityksen, että niitä olis vaihdeltu paljonkin, kun toit sen uuden laatikon 5k€ hinnan esiin, kun puhuttiin mahdollisista ongelmista. Noi kytkinpakkojen vaihdot ei kuitenkaan ole lähellekään niin kalliita remontteja(ei toki ihan ilmaisia nekään...) puhumattakaan, että niitä olisi vaihdeltu läheskään niin paljoa mitä manuaalivaihteisiin on vaihdettu kaksoismassavauhtipyöriä. Mitäs kaikkia muita kampanjoita DSG-vaihteistoihin on ton öljynvaihdon lisäksi ollut? Se öljynvaihto 7v-vaihteistoon ei periaatteessa ole sen kummallisempi homma kuin manuaalivaihteistoon, koska tuossa vaihteistossa mekatroniikalla on oma öljynsä ja jos on jotain tietoa, että sen öljyn vaihtamatta jättäminen tai vaihtaminen olisi vaikuttanut jollain tavalla vaihteiston kestoon, niin ihan mielelläni kuulisin lisää.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kuten tossa yllä jo tulikin, niin pumppusuutin ongelmia ei tosiaan noissa common rail-koneissa ole.

Tällehän on ihan luonnoilinen selityskin, samasta moottorista kun ei löydy molempia järjestelmiä. Common rail on yhteispaineruiskutus, missä yksi korkeapainepumppu tekee jatkuvasti painetta polttoainelinjoille, siitä sitten ruiskusuuttimet jatkavat naftan eteenpäin sylintereihin. Pumppusuutin dieseleissä taasen on jokaiselle sylinterille oma yksikkönsä, missä on korkeapainepumppu ja ruiskusuutin. Eli yhdessä moottorissa voi olla vain toinen noista, tai sitten ei kumpaakaan, vaan joku erilainen järjestelmä. Nykydieselithän on aikalaila kaikki common raileja, henkilöautoista puhuessa.
 

Outsider

Jäsen
Tällehän on ihan luonnoilinen selityskin, samasta moottorista kun ei löydy molempia järjestelmiä. Common rail on yhteispaineruiskutus, missä yksi korkeapainepumppu tekee jatkuvasti painetta polttoainelinjoille, siitä sitten ruiskusuuttimet jatkavat naftan eteenpäin sylintereihin. Pumppusuutin dieseleissä taasen on jokaiselle sylinterille oma yksikkönsä, missä on korkeapainepumppu ja ruiskusuutin. Eli yhdessä moottorissa voi olla vain toinen noista, tai sitten ei kumpaakaan, vaan joku erilainen järjestelmä. Nykydieselithän on aikalaila kaikki common raileja, henkilöautoista puhuessa.

Niin se olikin kuitti siihen, että nettikirjoitusten perusteella viat saavat aina ajoittain vähän todellisuudesta poikkeavia mittasuhteita, tai eivät edes liity siihen autoon mistä on puhe.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mitäs kaikkia muita kampanjoita DSG-vaihteistoihin on ton öljynvaihdon lisäksi ollut? Se öljynvaihto 7v-vaihteistoon ei periaatteessa ole sen kummallisempi homma kuin manuaalivaihteistoon, koska tuossa vaihteistossa mekatroniikalla on oma öljynsä ja jos on jotain tietoa, että sen öljyn vaihtamatta jättäminen tai vaihtaminen olisi vaikuttanut jollain tavalla vaihteiston kestoon, niin ihan mielelläni kuulisin lisää.

Ei sillä öljynvaihdolla ole todennäköisesti mitään tekemistä vaihteiston keston kanssa, samaa valohoitoa mitä moni muukin huoltotoimenpide. Ja minähän en väittänyt, että siitä olisi jotain hyötyä.

DSG-vaihteistoille on ollut vuosien saatossa ainakin useampi ohjelmistopäivitys kampanja, jolla on yritetty vaikuttaa vaihteiston kestävyyteen.
 

Outsider

Jäsen
Ei sillä öljynvaihdolla ole todennäköisesti mitään tekemistä vaihteiston keston kanssa, samaa valohoitoa mitä moni muukin huoltotoimenpide. Ja minähän en väittänyt, että siitä olisi jotain hyötyä.

DSG-vaihteistoille on ollut vuosien saatossa ainakin useampi ohjelmistopäivitys kampanja, jolla on yritetty vaikuttaa vaihteiston kestävyyteen.

Eli jos yli kymmenen vuoden aikana on ollut useampia ohjelmistopäivityksiä, mitkä eivät toki ole edes koskeneet kaikkia malleja, niin se tarkoittaa, että niihin on jatkuvasti jotain kampanjoita, ok. Jos nyt tuosta alunperin puheena olleesta 2012 1.6tdi Octaviasta puhutaan, niin niihin ei kuitenkaan mitään muita kampanjoita ole Suomessa ollut. Toki joihinkin oireisiin voi olla saatavilla ohjelmistopäivityksiä, mutta niin on aika moneen muuhunkin auton ohjainlaitteeseen.

Edelleen väitän, että liikutaan alle prosentin lukemissa siinä paljonko niitä vaihteistoja on jouduttu vaihtamaan liikenteessä oleviin autoihin, mutta eiköhän tämä nyt riitä tällä erää. Jokainen saa uskoa mihin haluaa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Enkä minä ole väittänyt että niitä ongelmia olisi yhtään tuota enempää. TSI:n jakoketju ongelma on huomattavasti suurempi ja onhan VAG konsernilla Suomessa kampanja ollut käynnissä jo tovin, missä voit käydä tarkistuttamassa ketjun venymisen veloituksetta.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Muutama kuukausi sitten sain 2.0 TDI Octavia RS:n alle ja kohta se alkaa olla sisään ajettu eli 15000km mittarissa. Ihan hyvät fiilikset on toistaiseksi ollut ajella. Auto on suhteellisen jämäkkä ohjata ja vääntää isommillakin kierroksilla ihan kivasti. DSG on toiminut myös hyvin vaikka kyllähän sen tässä vaiheessa vielä pitääkin toimia. Mielenkiinnolla odottelen millainen tuo talvella on ajella.
 

Taccutucca

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, TUTO Hockey, Atlético de Madrid
Puolentunnin päästä olisi inssi luvassa. Sopivasti pääsen myös ensimmäistä kertaa kokeilemaan sateessa ajamista.

Kovasti ajo-koutsi on kehunut ajamistani, mutta itse näen ajamiseni siten, että käsittely sujuu oikein hyvin, mutta liikenteessä ajaessa tapahtuu monia pikku virheitä, ja nyt etenkin inssin aikana pitää olla tarkka jatkuvasta liikennemerkkien tarkkailusta, etenkin nopeuksiin liittyvistä (koska yli 10km ylinopeus -> heti epäonnistuminen).

Täytyy sanoa, että perheeltä ja kaikkialta muualtakin on kyllä "pikkuset" paineet asetettu tähän tehtävään ja siihen, että pääsisi ykkösellä läpi. Noh, sen näkee sitten hetken päästä.
 

Tuamas

Jäsen
Olipa kyllä samalla myös kunnon palautus todellisuuteen. Olin jo innoissani, että nyt auton etsintä päättyy ja saan kivan, uudehkon yksilön itselleni. Mitä vielä... Onkohan sitten niin, että Skodan (ja muiden VAG-autojen) kohdalla uskaltaisi kuitenkin ottaa manuaalin huolettomammin eli niissä ei olisi yhtälailla pulmia kuin tuossa DSG:ssä? Tällainen vaikutelma ainakin äkkiseltään syntyi.

Nähdäkseni yhdistelmä 2.0 tdi + DSG (eli se kuusivaihteinen automaatti) on melko varmatoiminen yhdistelmä.

Toki kaikissa autoissa on vikoja, jollain Corolla on pajalla jatkuvasti ja toisella Alfa Romea käy ja kukkuu parisataatuhatta kilometriä ilman yhtäkään ylimääräistä huoltotoimenpidettä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
2.0 on ollut enemmän ongelmia kuin 1.6 tdi. Vähemmän kuitenkin kuin dsg:n kanssa.

Öljynkulutus on volkkarilla ollut myös kivenä kengässä. Kannattaa ottaa edelliseen omistajaan yhteyttä asian tiimoilta.
 

Taccutucca

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, TUTO Hockey, Atlético de Madrid
Lämpimät onnittelut liittymisestä raskaasti verotettavien joukkoon. Etenkin jos hommaat oman kumipyörän, niin huomaat valtion erityiskohtelun.

Juu, tiedostan asian ja ideana olisi näiden mainittujen asioiden vuoksi hankkia 1.3l viisiovinen Toyota Yaris, tosin siihen on tosin vielä aikaa.

Mutta se siis ilmeisesti kiihtyy ihan ok ja kuluttaa silti kohtuullisen vähän, korjauskustannuksien ollessa harvinaisempia ja vähäisempiä, kuin vastaavan kokoisissa autoissa.

Tai tällaisen kuvan ainakin itse olen ko. autosta saanut.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Onnea Pantteri-fanille kortista.

Octavia ostajalle omat kokemukset, 50tkm ajettu 2010 vuoden manuaali 1.6tdi:llä, ei ole erityisen kylmä talvella, ei ole pidetty maskisuojaa, vielä. Tosin aina lohkolämmitys kelien vaatiessa. Öljyä ei lisätty välillä yhtään. Alaväännötön kone, mutta en nyt laiskaksi sentään hauku. Kyllä sillä kauppaan ja töihin on päästy ajoissa..
Ainoa miinus kaksoismassa vauhtipyörästä, joka mennee ensi vuonna vaihtoon. Tonnin "turha" remontti. Tuskin alle satasen ajetussa noita murheita tosin.
Kaveri joka työkseen touhuaa näiden vag yhtymän tuotosten kanssa suositteli juuri kyseisellä tekniikalla olevaa kulkinetta 3-vuotta sitten. Muut olivat kuulemma ihan silkkaa ...... . Ainakin silloin.

forrest kyseli alle 1000e kulkupeliä edellisellä sivulla, katoppa 90-luvun lopun Toyota Starlet.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Octavia ostajalle omat kokemukset, 50tkm ajettu 2010 vuoden manuaali 1.6tdi:llä, ei ole erityisen kylmä talvella, ei ole pidetty maskisuojaa, vielä.
Minulla on -11 passatti samalla tekniikalla ja se olisi kylmä ilman eberiä. Kun on vain vähän plussan puolella ts eberi ei mene päälle, niin ei saavuta normaalilämpöjä reippaalla 10 km matkalla. Pieni kulutus = vähän hukkalämpöä.
Ainoa miinus kaksoismassa vauhtipyörästä, joka mennee ensi vuonna vaihtoon. Tonnin "turha" remontti. Tuskin alle satasen ajetussa noita murheita tosin.
Tonnilla taitaa saada ns taksikytkimen eli normaalin vauhtipyörä tulee kaksoismassan tilalle. Uutta kaksoismassaa ei alle 2 tonnin saa, jos minun tiedot on ajantasaisia. Kaksoismassa laukeaa yli 100 tkm mutta ei kestä kovin paljoa päälle.

Kaveri joka työkseen touhuaa näiden vag yhtymän tuotosten kanssa suositteli juuri kyseisellä tekniikalla olevaa kulkinetta 3-vuotta sitten. Muut olivat kuulemma ihan silkkaa ...... . Ainakin silloin.
Minä päädyin samaan googlettelemalla. Tsin jakoketjut silkkaa itseään, DSG herkkä ja 2.0 tdi osa maanantaikappaleita ja palikat tulee katsomaan kuka kiusaa. VAG on ainakin ollut syvissä laatuvaikeuksissa. Mut tuohon jää 1.6 tdin ja manuaalin kokoinen aukko, kuhan selvittää öljyn kulutuksen...
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
No ehkä vuosien mittainen diesel kulkineilla liikkuminen on sitten sumentanut tuota lämpenemis hommaa. Ei meillä pilkkihaalereissa kuitenkaan kuljeta..Maskisuojan ajattelin askarrella lähinnä luettuani cuulerin jää/sulamisvesi ongelmista.
Jotkut ovat puntamaasta tilannet noita vauhtispaketteja, en tiedä mitä sisältää tarkalleen. Ennemmin tonni kun kaksi, darkside googleen, siitä lähtee.
Öljynvaihto välin puolitin, longlife ei sovi minulle. Auttaneeko sitten öljynsyöntiin nyt tai myöhemmin..
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos ei huvita askarrella, niin valmiita maskisuojia saa n 50€ hintaan. Siitä paketista se on todella suolainen hinta.

Kuulerilla tarkoittanet välijäähdytintä. Koska hukkalämpöä vähän, niin lyhyessä ajossa rupeaa välijäähdytin keräämään jäätä sopivalla kostealla kelillä. Kun on ensin kerätty jäätä aikansa ja vedetään pidempi siivu, niin jää sulaa nopeasti ja tästä seuraa konevaurio. Ominaisuus.

Siihen pakettiin kuuluu vauhtipyörä eli teräslimppu, normaali kytkin, paineasetelma ja jotain helyjä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
On totta, että useat tyyppiviat tuntuu suuremmilta kuin ne todellisuudessa on, mutta silti ne on hyvä tiedostaa. Varsinkin kun nuo nykyautojen ongelmat on aina niin isoja, että marmorihallin huoltotoimenpide on aina uusi laatikko, uusi kone jne ja työt päälle. Sitten kun peruspentti ostaa auton ns. maksimillaan, eli niin hyvän kun rahat riittää ja vuoden parin päästä napsuu kaikkien muiden kulujen päälle useamman tonnin remppa, joka käytännössä pakko tehdä kun auto on muuten arvoton. Eli joko "alaskirjaat" auton arvon tai kaivat kuvetta remppaa varten. Jää helposti keittiöremontti tekemättä, kesälomareissu tekemättä, lasten harrastukset harrastamatta jne. Noilla vioilla kun voi olla niin iso vaikutus elämään niin ei ihme, että jengi on katkerana netissä. Toisaalta ei kannata kaikkia rahoja näihin hassata.

Minusta on ihan ok, että porukka tiedostaa ongelmat ja sitten itse miettii riskitason mihin on valmis. Toimiessaan uudet DSG:t ja taloudelliset koneet on hyviä, mutta ne mukavat kilsat unohtuu kun täystuho iskee. Pari viikkoa sitten kuuntelin pukukopissa yhden jampan kiroilua kun Bemarista laukesi 2-litraisen dieselin jakopää. Ilmeisesti jo kerran vaihdettu aiemmalla omistajalla ja nyt jo kilsoja niin paljon, että ei lähde maahantuoja mukaan kuluihin. Tuossa vielä veemäinen kun jakopää koneen takaosassa, joten joutuu irroittamaan koneen autosta remppaa varten.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Pari viikkoa sitten kuuntelin pukukopissa yhden jampan kiroilua kun Bemarista laukesi 2-litraisen dieselin jakopää. Ilmeisesti jo kerran vaihdettu aiemmalla omistajalla ja nyt jo kilsoja niin paljon, että ei lähde maahantuoja mukaan kuluihin. Tuossa vielä veemäinen kun jakopää koneen takaosassa, joten joutuu irroittamaan koneen autosta remppaa varten.
Käsittääkseni bemarimiehet ovat ottaneet oppia mersumiehistä ja osaavat nykyään vaihtaa ketjun ilman jakopään kokonaan avaamista. Katkaistaan vanha ketju, liitetään uusi ketju vanhan päähän ja kiskotaan lävitse. Lopuksi liitetään uuden ketjun päät yhteen. Laahaimet ja muut hilppeet saa ilmeisesti myös vaihdettua ilman täyspurkua. Mainitussa keississä on tietysti purkuhommia tiedossa joka tapauksessa jos moottoririkko ehti jo tapahtua.

Sinänsä kyllä huollon kannalta paskamaista laittaa jakopää moottorin perään. Perustelu on kai vähemmät värinät tms. Hieman kyllä epäilen selitystä kun BMW on onnistunut jo vuosikymmeniä tekemään nätisti käyviä koneita joissa jakopää on edessä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jakopään poikiessa saa usein kylkiäiseksi kansirempan. (Venttiilit ja männät kohtaavat, riippuu koneen rakenteesta.) Jos hinnan tai ketjun uusiminen ajallaan on jätetty väliin, niin peilistä löytyy syyllinen...tätä tapausta en luonnollisestikaan tiedä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös