Autoiluketju

  • 3 220 738
  • 18 565

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saako mopoautolla ajaa myös moottoriliikennetiellä? Ainakin tavallisilla teillä, myös 100 alueella saa mennä. Vaikka onhan se vaarallista. Nopeusero on niin suuri, että ei tarvita suurta herpaantumista (esim radion räpläys) niin on liiskannut mopoautollisen hengiltä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Saako mopoautolla ajaa myös moottoriliikennetiellä? Ainakin tavallisilla teillä, myös 100 alueella saa mennä. Vaikka onhan se vaarallista. Nopeusero on niin suuri, että ei tarvita suurta herpaantumista (esim radion räpläys) niin on liiskannut mopoautollisen hengiltä.
Ei saa. Silti noita näkee aina joskus kyseisillä tieosuuksilla

Motarille ei muistaakseni saa traktorilla/mopo(auto)lla/jalkaisin/ muutenkaan mennä jos ajoneuvo kulkee alle 60km/h(?)...
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Saako mopoautolla ajaa myös moottoriliikennetiellä? Ainakin tavallisilla teillä, myös 100 alueella saa mennä. Vaikka onhan se vaarallista. Nopeusero on niin suuri, että ei tarvita suurta herpaantumista (esim radion räpläys) niin on liiskannut mopoautollisen hengiltä.
Tämä on erittäin vaarallista tosiaan. Jossain heikoimmissa scenarioiss ei huomata toisen auton takaa tällaista pientä koppia yms. rekka tulee vastaan. Kerran itsellekin tuli kolmion takaa mopoauto suoraan eteen 50km/h alueella, mutta kerkesin juuri ja juuri jarruttamaan. Mopoautossa oli aika kauhistuneet ilmeet, että toivottavasti oppivat, eivät edes katsoneet vaan suoraan ajoivat eteen. En usko, että törmäyksessä olisi hyvin käynyt, vaikka nopeutta ei enempää olisi.

Siksi olisikin ehkä fiksumpi, jotkin rajoittimella varustetut oikeat autot joihin kortin voisi ajaa 16-vuotiaana ja koulutuskin voisi toki olla paljon laajempi kun nykyisellään.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Siksi olisikin ehkä fiksumpi, jotkin rajoittimella varustetut oikeat autot joihin kortin voisi ajaa 16-vuotiaana ja koulutuskin voisi toki olla paljon laajempi kun nykyisellään.

Niimpä. Lisäksi oikeat pikkuautota ovat halvempia ostaa ja korjata kun nuo liikenteen pienet itsemurhakopit. Pakko olla kovan luokan lobbarit Ranska-Italia akselilla (joissa taidetaan iso osa mopoautoisat valmistaa) kun ovat saaneet pidettyä tilanteen nykyisellään.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kuinka tiheään olette tehneet ilmastoinnin huoltoja?

Itse tein viimeksi hieman vajaa 2 vuotta sitten kun ilmastointini ei toiminut. Lopulta syy ei ollutkaan kylmäaineessa vaan kompuran päästä oli pudonnut ns magneettikytkin matkan varrelle. Nyt taas tänä kesänä ilmastointi ei ole oikein toiminut oikein yhtään. Luulin sen jo pimentyneen lopullisesti, mutta nyt taas tällä viikolla se on puskenut ihan suht kylmää ilmaa. Liekö viilenneillä säillä ollut merkitystä, mutta nyt se puhaltaa jo sellaista ilmaa mitä siltä voisi odottaakin. Olin jo asennoitunut kärsimään tämän kesän, sillä epäilin ettei se pelkällä kylmäaineella korjaannu (kun aivan ykskaks lopetti toimintansa, eikä tehot hiljalleen hävinneet). Pitäisiköhän sittenkin sijoittaa se vajaa satanen ilmastointihuoltoon ja kokeilla? Tosin auto lähtee melko todennäköisesti kiertoon ennen kesän 2016 helteitä, joten jos vika ei olekaan kylmäaineessa niin käteen jää vain vitutus ja huollon lasku.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Kuinka tiheään olette tehneet ilmastoinnin huoltoja?

Itse tein viimeksi hieman vajaa 2 vuotta sitten kun ilmastointini ei toiminut. Lopulta syy ei ollutkaan kylmäaineessa vaan kompuran päästä oli pudonnut ns magneettikytkin matkan varrelle. Nyt taas tänä kesänä ilmastointi ei ole oikein toiminut oikein yhtään. Luulin sen jo pimentyneen lopullisesti, mutta nyt taas tällä viikolla se on puskenut ihan suht kylmää ilmaa. Liekö viilenneillä säillä ollut merkitystä, mutta nyt se puhaltaa jo sellaista ilmaa mitä siltä voisi odottaakin. Olin jo asennoitunut kärsimään tämän kesän, sillä epäilin ettei se pelkällä kylmäaineella korjaannu (kun aivan ykskaks lopetti toimintansa, eikä tehot hiljalleen hävinneet). Pitäisiköhän sittenkin sijoittaa se vajaa satanen ilmastointihuoltoon ja kokeilla? Tosin auto lähtee melko todennäköisesti kiertoon ennen kesän 2016 helteitä, joten jos vika ei olekaan kylmäaineessa niin käteen jää vain vitutus ja huollon lasku.

Suositus taitaa olla 2v välein huollattaa ilmastointi. Myös kenno voi olla tukossa ja aiheuttaa "lehmän henkäyksiä" ja epätasaista viileää. Korjatkaa jos olen väärässä. UV-valolla voi tutkia myös vuodot mikäli sitä väriainetta on kylmäaineiden seassa ollut.

Täällä Kainuussa ilmastoinnin täyttöhuollot on alkaen 49e, joten teilläpäin on hintavaa :D

8l öljyä ja rahaa meni 83e -15% hlökunta-ale. Nuuka öljyistään tuo kottero. Johan vuosi edellisestä vaihdosta, kilometrejä alle 10k. Kokemuksia Teboil 0w30 -öljystä? Täytti Acea 5a/5b luokitukset (tjsp) jotka lohko vaatii.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Suositus taitaa olla 2v välein huollattaa ilmastointi. Myös kenno voi olla tukossa ja aiheuttaa "lehmän henkäyksiä" ja epätasaista viileää. Korjatkaa jos olen väärässä. UV-valolla voi tutkia myös vuodot mikäli sitä väriainetta on kylmäaineiden seassa ollut.

Täällä Kainuussa ilmastoinnin täyttöhuollot on alkaen 49e, joten teilläpäin on hintavaa :D
Isäni kanssa juttelin ilmastointi-ongelmistani, ja isäni oli sitä mieltä että kevyesti menee 5-6v ilmastointihuoltojen välillä. Täytyy kyllä ottaa huomioon, että isä on erittäin nuuka kaikessa. Toisen autonsa isä osti 2009 ja siihen on ilmastointi huollettu kerran tänä aikana, toinen auto ostettiin 2012 ja siihen ei olla vielä kertaakaan huollettu ilmastointia. Kumman kylmää kyllä puhaltavat. Eipä siinä, kyllä saatan sittenkin vielä kokeilla tuota ilmastointihuoltoa ja kylmäaineen vaihtoa, josko sillä saisi autoon taas vuoden kaksi lisää elinikää. Kävin äsken tutkimassa autoni raitisilmasuodattimen kuntoa, joka vaihdettiin silloin 2v sitten ilmastointihuollon yhteydessä, ja yllätyin miten paskainen se oli jo nyt. Lehtiä, siitepölyä, sulkia yms paskaa. Kopistelin pahimmat pölyt pois ja laitoin sen takaisin. Käyn Mätänetistä hakemassa kyllä uuden suodattimen heti kun on asiointia siellä päin.

Bilian nettisivujen mukaan ilmastointihuolto 149e, kallista lystiä sieltä. Eiköhän täältä Jyväskylästä 70-80 eurolla sen huollon saa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Homman nimi on seuraava. Vaimo aloittaa työt piakkoin ja auto pitäisi olla jolla kulkea. Meidän Focuksen vika ei ole edelleenkään selvillä ja ollut käyttämättömänä kolme kuukautta. Nyt olisi siis etsinnässä mieluiten autoliikkeestä vaihtoauto tai uusi pikkuauto. Mikä on järkevin ratkaisu seuraavilla tiedoilla. Auton on oltava pienikulutuksinen automaatti. Sen on oltava kooltaan pieni ja näppärä käsitellä sellaisen, joka ei ole autoa ajanut yli kolmeen vuoteen. Kilometrejä tulee keskimäärin 5x70km viikossa pelkästään työajoa, josta noin 80-90 prosenttia on taajamaa. Hinnan kohdalla katsotaan lähinnä järkevyyssuhdetta. Mieluummin viisi vuotta lainaa kuin neljä, jos sillä ylimääräisellä lainanmaksuvuodella saa selvää hyötyä käytössä. Tämän hetken katsannot ovat kulkeneet linjalla Yaris, Auris, Golf ja MB B dieseleistä. Hinnat heittelevät 7-10k välillä vaihtoautoina. Ollaan katsottu myös Toyotan Aygoa, joka voisi itseasiassa toimia erittäin hyvin ja minimaalisella kilometrimäärällä löytyy hieman päälle kympillä käytettynä bensakoneella, mutta kulutus on silti vain reilun 4 yhdistettynä. Myös uutta Corsaa olen katsonut, mutta se taitaa kuitenkin mennä jo liian hintavaksi. Sitten on vaihtoehtona maksaa mahdollisesti karmaisevaa huoltolaskua nykyautosta ja pistää se kuntoon. Itse ajattelisin kuitenkin, että kun moni pulju tarjoaa tällä hetkellä jokaisesta vaihdokista vähintään 1500 euroa, niin se kannattaisi ottaa pois pyörimästä. Nykykunnossaan siitä ei moni yli viittä hunttia maksaisi,

Eli lyhyesti, pieni, helppo, edullinen ja taloudellinen auto mieluiten autoliikkeestä. Mitä katson?
 

Tuamas

Jäsen
Ei ilmastointihuoltoa ole yleisesti ottaen käsittääkseni mitään mieltä tehdä jos ilmastointi toimii normaalisti.

Noita ovat ilmeisesti alkaneet kylmäfirmatkin tekemään, hinnat ovat ainakin täällä painuneet sinne reiluun viiteenkymppiin. Merkkihuollossa ottivat muistaakseni 69€ kuukausi sitten.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kävin äsken tutkimassa autoni raitisilmasuodattimen kuntoa, joka vaihdettiin silloin 2v sitten ilmastointihuollon yhteydessä, ja yllätyin miten paskainen se oli jo nyt. Lehtiä, siitepölyä, sulkia yms paskaa. Kopistelin pahimmat pölyt pois ja laitoin sen takaisin. Käyn Mätänetistä hakemassa kyllä uuden suodattimen heti kun on asiointia siellä päin.

Raitisilmasuodatin on yleensä sen verran helppo (en maksa merkkiliikkeelle tästä) itse vaihtaa tai vähintään putsata, että se kannattaa tehdä keväisin ja syksyisin. Mä yleensä vaihdan ton syksyllä, koska eipä toi ole vielä pariakymppiä enempää maksanut mun autoihin. Kai se nyt sitä paskaa parissa vuodessa kerää, kun kerran ulkoa tulevan ilman suodattaa eli hoitaa juurikin hommansa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei ilmastointihuoltoa ole yleisesti ottaen käsittääkseni mitään mieltä tehdä jos ilmastointi toimii normaalisti.

Ei mitään järkeä teettää tuota kahden vuoden välein. Kahdessa viimeisimmässä olen teettänyt siinä vaiheessa kun mainosten mukaan olisi pitänyt olla jäljellä enää pelkkiä huuruja mutta laite ilmoitti vain parin prosentin hävikin koko systeemissä. Puhdasta rahastusta. Sitten vasta huoltoon kun ei jaksa puhaltaa kylmää.
 

Veijari

Jäsen
Eli lyhyesti, pieni, helppo, edullinen ja taloudellinen auto mieluiten autoliikkeestä. Mitä katson?

Tuohon hintaluokkaan mahtuu tuhansia autoja. En liikaa keskittyisi tiettyyn automerkkiin tai -malliin vaan etsisin yksilöä noista mainitsemistasi merkeistä. Mahdollisimman hyväkuntoista, hyvällä huoltohistorialla olevaa yksilöä jossa kattava varustelu ja vieläpä ehkä rajattu haku läheltä kotipaikkakuntaa niin tarjonta vähenee oleellisesti. Kannattaa käyttää vaimoa ajeluttamassa mikä hänen näppeihin/ahteriin tuntuu kaikkein mukavimmalta. Lisävarusteista pysäköintitutkat (ainakin taakse) voisi kokemattomalle kuljettajalle olla mukava apu autoiluun. Lohko- tai polttoainelämmitin ja automaatti ilmastointi ovat mukavia lisävarusteita eivätkä ole vakiovarusteita monessakaan automallissa. Edellä mainitut varusteet ruksaamalla nettiauton hakuun niin tarjonta vähenee oleellisesti joten valintakin on helpompaa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
. En liikaa keskittyisi tiettyyn automerkkiin tai -malliin vaan etsisin yksilöä
Kyllä sopivan kokoluokan autoista kannattaa tehdä hakuja (goole ja merkkifoorumit on mun suosikkeja), jotta pystyy välttämään sudenkuopat. Esim nyt kun haluttiin automaatti, niin VW on leikistä pois, kiitos DSG:n epäluotettavuuden.

Nykydieselit on kylmiä talvella, joten eberi on niissä melkein pakollinen varuste. Jos arvostaa mukavuutta. Piheistä bensakoneista en osaa sanoa...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Olipas tuskan takana löytää Volvo v70 d4:seen öljyä varmuuden vuoksi autoon lomamatkalle. Tuo 0-20w näyttää olevan pelkästään noiden uusien koneiden käytössä. Motonetit,Biltemat ja Prismat kierrettynä jouduin Hämeen Autolta hakemaan. Perkeleellinen homma yhden öljylitran takia. Eikä kuulemma oikein kannata muuta sekaan laittaa paitsi nyt äärimmäisessä tilanteessa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tuohon hintaluokkaan mahtuu tuhansia autoja. En liikaa keskittyisi tiettyyn automerkkiin tai -malliin vaan etsisin yksilöä noista mainitsemistasi merkeistä. Mahdollisimman hyväkuntoista, hyvällä huoltohistorialla olevaa yksilöä jossa kattava varustelu ja vieläpä ehkä rajattu haku läheltä kotipaikkakuntaa niin tarjonta vähenee oleellisesti.

Olen karsinut pienikulutuksisista pois ranskalaiset, Volkkarit, paljon (150k) ajetut, isot ja kalliit. Jäljelle ei lopulta jää hirveästi. Siis esimerkiksi tuo nykyinen Focus on liian iso, vaikkei iso auto olekaan. Smart on myös poissuljettu. Pienet kilometrit saavat kaikkein suurimman huomion, koska niihin saanee herkästi neuvoteltua takuun ja on tuskin tuottamassa piakkoin ongelmia. Tuota Aygoa löytyy hyvinkin edullisesti käytännössä uutena ja siihen ollaan kallistumassa. Matkatavaratila ei ole oleellinen asia, koska takapenkillä harvemmin ketään on. Esimerkiksi tälläkin hetkellä on tarjolla 2012 Aygo bensalla ja automaatilla 24k ajettuna 10900€. Auto on siis käytännössä uusi. Tuo on aikalailla maksimi hintaluokkaa ja periaatteessa vastaa aika prikulleen sitä mitä haetaan. Onko jonkun tutulla tai miksei itsellään kokemuksia näistä? Uskaltaako luottaa 70k ajettuun muutamaa vuotta vanhempaan niin, että sillä vaivatta ajelee vielä muutaman kympin ilman suurempia panostuksia?
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Itseasiassa nyt nousi kyllä ykkösvaihtoehdoksi Skodan Citigo. Vain hieman hinnakkaampi Aygoa, mutta käyttäjäkokemuksien mukaan on varsin uskottava peli myös maantiellä. Kulutukset samaa luokkaa, mutta sisätilat isommat. Varustetaso tuntuu myös paremmalta. Jos tästä tai Volkkarin Upista tai Seatin Miistä on kokemuksia, niin otetaan vastaan. Sama värkkihän on kyseessä.
 

Tuamas

Jäsen
Aygo on ainakin niin mopoauto kuin auto voi olla olematta mopoauto.

Ovet jotain aaltopahvia, kone ärsyttävä ja muutenkin mielestäni ihan rimpula autoksi. Smartkin tuntui enemmän autolta kuin tuo.

Up ainoa noista josta kumminkaimalla kokemusta, oli ainakin viimeksi nähdessäni oikein tyytyväinen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itseasiassa nyt nousi kyllä ykkösvaihtoehdoksi Skodan Citigo. Vain hieman hinnakkaampi Aygoa, mutta käyttäjäkokemuksien mukaan on varsin uskottava peli myös maantiellä. Kulutukset samaa luokkaa, mutta sisätilat isommat. Varustetaso tuntuu myös paremmalta. Jos tästä tai Volkkarin Upista tai Seatin Miistä on kokemuksia, niin otetaan vastaan. Sama värkkihän on kyseessä.

Meillä on rouvalla ollut nyt 6kk 2013 mallin UP ja on kyllä asiallinen peli. Kulutus huidellut vitosen paikkeilla satkulla sekalaisessa ajossa. Sisätilat jopa tilavammat kun edellisessä autossa joka oli 2011 mallin Seat Ibiza. Ainoa näistä pikkuluokan autoista jolla uskaltaa lähteä tarvittaessa myös moottoritielle.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Joo, onhan noita pieniä kippoja aina välillä eksynyt motarille ja takavalot edellä tulevat vastaan, kun eivät uskalla 80 kovempaa ajella. Nuo kääpiöautot ovat varmaankin ihan jees parkkihalleissa, mutta ulkopuolelle niitä ei pitäisi päästää... Myös hinnat ovat aika kohtuuttomia.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Meillä on rouvalla ollut nyt 6kk 2013 mallin UP ja on kyllä asiallinen peli. Kulutus huidellut vitosen paikkeilla satkulla sekalaisessa ajossa. Sisätilat jopa tilavammat kun edellisessä autossa joka oli 2011 mallin Seat Ibiza. Ainoa näistä pikkuluokan autoista jolla uskaltaa lähteä tarvittaessa myös moottoritielle.

Nimenomaan UPista, Miistä ja Citigosta olen lukenut erittäinkin rohkaisevaa tekstiä ja kuullutkin pelkkää hyvää. 120 vauhdissakin on oikeasti auto, eikä edes sisämeteli ole voimakas. Tarjouksia on nyt tullut jonkin verran ja yksi alkaa olemaan jo mallia kiinnostava. Citigo on tällä hetkellä ykkönen, vaikka esimerkiksi uudesta Yariksestakin jätin tarjouspyynnön.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Joo kaikella kunnioituksella, minäkään en yhtään ymmärrä miten joku voi harkita ostavansa ykkösautoksi tuon kokoluokan vehkeen. Ennemmin sijoittaisin rahani 10 vuotta vanhaan mersuun, kuin 3 vuotta vanhaan pikkuautoon. Ja totta puhuen, se kymmenen vuotta vanha mersu ei edes ole huono hankinta.
 

julle-jr

Jäsen
VW Upi sattui taannoin vuokra-autoksi Saksassa. Kiireessä katsoin avaimet saatuani, että ok, auto on Volkkari. Vasta autolle päästyäni huomasin, että se ei ollutkaan Golf kuten oletin. En jaksanut enää palata takaisin vuokraamon toimistolle vaatimaan parempaa, vaan painuin bahnalle.140 km/h alkoi olla aika maksimi mitä uskalsi paahtaa ja sekin pelotti.

Tämä ei tosin tarkoita, etteikö auto olisi kaupungissa ja Suomen maantienopeuksissa ja satunnaisessa motariajossakin aivan kelpo peli.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
No jos ei tarvitse tilaa, niin eihän tommonen pikkukinneri mikään huono hankinta ole. Kymmenen vuotta vanhaan mersuun nähden kaks kolmannesta pienempi kulutus ja muut kulut. Ja ajettavuudessaan hakkaa sen mersun kevyesti. Eikä tarvi hitsatakaan joka leimalle :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös