Autoiluketju

  • 3 219 444
  • 18 565

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itsellä Nissan Primera Sportdeck -06. Kilsoja alla 155tkm.

Haluaisin kuulla palstan nissanisteilta sekä muiltakin autonomistajilta yleensä, millaista huoltopolitiikkaa olette noudattaneet tuon ikäiselle (ja merkkiselle) menopelille? Tarkoituksena olisi ajaa kyseinen rassi ns. loppuun siten, että jälleenmyyntiarvo mitataan tonnin pinnassa, joten jokaisen huoltomerkinnän ei tarvitse välttämättä olla jetsulleen määräajassa.

Öljynvaihto 15-20000 km välein, vähintään kerran vuodessa, muut nesteet suositusten mukaan. Nuo tarkistushuollot on mielestäni rahastusta, kyllä sinä ajossa huomaat kun jotain korjattavaa ilmenee tai jos et sinä niin katsastaja. Jotenkin näin olen itse mennyt omistamieni autojen kanssa. Ja työt on tehty pääosin muualla kuin siellä marmoritiskisellä korjaamolla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
- lisäksi tulee vaihtaa jarruneste 24kk välein (+53€), vaihteistoöljy 24kk välein (+100€) ja jäähdytysneste 36kk välein (+50€)

Lainaan Delterin viestiä jatkokysymykseen. Kertokaapas palstan huoltotietäjät minkälaiset varoajat ja onka mahdollista haittaa jos ajaa autolla kun jarruneste olisi pitänyt vaihtaa 2kk sitten?
Tuskin se sieltä on vuotanut pois tai haihtunut, korkeintaan laimentunut, eikös ongelmat siitäkin tule yleisimmin talvella. Nyt taisi käydä niin että en saanut huoltoaikaa jarrunesteen vaihdolle ennen lomareissua. Auto BMW 330xd 2007.

Muihin Delterin juttuihin, niin enpä ole itse huollattanut ilmastointia kuin silloin kun teho heikkenee ja silloin nimenomaan huolto eikä pelkkä täyttö.

10 vuotta vanhaa autoa itse käyttäisin jollain pk-seudun hyväksi havaitulla ja edullisella huoltopajalla. Vuosittain öljyt+suodatin ja parin vuoden /30tkm välein vähän enemmän eli tulppia ja jarrunesteitä jne. Yleensä auton oma huolto-ohjelma kertoo mitä tarvis.
Säästö tulee siitä ettei käytä marmoritiskiä, olen saanut öljynvaihdot normi 4syl bensamoottoriin noin 50€ ja isommat huollotkin pk-seudulla noin 200 euroon. Ei paha hinta että auto pysyy kunnossa ja tuo isompi tulee siis korkeintaan kerran kahdessa vuodessa.

_
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lainaan Delterin viestiä jatkokysymykseen. Kertokaapas palstan huoltotietäjät minkälaiset varoajat ja onka mahdollista haittaa jos ajaa autolla kun jarruneste olisi pitänyt vaihtaa 2kk sitten?
Tuskin se sieltä on vuotanut pois tai haihtunut, korkeintaan laimentunut, eikös ongelmat siitäkin tule yleisimmin talvella. Nyt taisi käydä niin että en saanut huoltoaikaa jarrunesteen vaihdolle ennen lomareissua. Auto BMW 330xd 2007.

Jarruneste imee itseensä kosteutta ilmasta, jonka seurauksena neste tosiaan laimenee kuten sanoit. Jos jarrunesteen vesipitoisuus on päässyt oikein suureksi, saattaa kovissa jarrutuksissa jarrujen kuumenemisesta johtuen tämä vesi alkaa kiehumaan, jolloin jarrutusteho ei luonnollisesti ole paras mahdollinen. Vesi myöskin tunnetusti aiheuttaa korroosiota jolloin jarrujärjestelmään saattaa syntyä ruostetta.

Uskallan väittää että tuo 2kk ei vaikuta vielä käytännössä mitenkään, ellet ole aikeissa mennä ajelemaan jonnekkin radalle jarrut punaisena. Tietysti nesteet kannattaa vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti mahdollisimman pian, mutta autolla uskaltaa kyllä ajaa huoletta siihen saakka.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jarruneste imee itseensä kosteutta ilmasta, jonka seurauksena neste tosiaan laimenee kuten sanoit. Jos jarrunesteen vesipitoisuus on päässyt oikein suureksi, saattaa kovissa jarrutuksissa jarrujen kuumenemisesta johtuen tämä vesi alkaa kiehumaan, jolloin jarrutusteho ei luonnollisesti ole paras mahdollinen. Vesi myöskin tunnetusti aiheuttaa korroosiota jolloin jarrujärjestelmään saattaa syntyä ruostetta.

Uskallan väittää että tuo 2kk ei vaikuta vielä käytännössä mitenkään, ellet ole aikeissa mennä ajelemaan jonnekkin radalle jarrut punaisena. Tietysti nesteet kannattaa vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti mahdollisimman pian, mutta autolla uskaltaa kyllä ajaa huoletta siihen saakka.

Kiitti vastauksesta. Näin olen itsekin tulkinnut ja autolle huoltoa luonnollisesti heti lomien jälkeen jolloin Bemarin huoltoilmoitus jarrunesteistä ylittyy sen 2-3kk.
Tunnetko merkkiä tai vastaavia niin tarkkaan että tuleeko jarrunesteestä ilmoitus mittaristoon jos kuviteltaisiin tilanne että sitä haihtuisi sieltä tai vuotaisi että tulisi nopea romahtaminen, ilmeneekö se muuten kuin että jarruteho häviää?

_
 

Outsider

Jäsen
Tunnetko merkkiä tai vastaavia niin tarkkaan että tuleeko jarrunesteestä ilmoitus mittaristoon jos kuviteltaisiin tilanne että sitä haihtuisi sieltä tai vuotaisi että tulisi nopea romahtaminen, ilmeneekö se muuten kuin että jarruteho häviää?

_

Tulee ilmoitus, mutta ei se neste sieltä mihinkään haihdu tai ala vuotamaan vaikka sitä ei ajallaan vaihdakaan. Hyvä toki vaihtaa, mutta 2kk ei vaikuta mihinkään mitään.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Veikkaisin, että noin joka viidennessä Suomen teillä kulkevassa autossa jarrunesteiden ikä on luokkaa 5-10 vuotta. Silti ne pysähtyvät tarvittaessa ja menevät katsastuksen jarrudynostakin läpi. Parin kuukauden ylitys ei siis aiheuta mitään murheita.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Veikkaisin, että noin joka viidennessä Suomen teillä kulkevassa autossa jarrunesteiden ikä on luokkaa 5-10 vuotta. Silti ne pysähtyvät tarvittaessa ja menevät katsastuksen jarrudynostakin läpi. Parin kuukauden ylitys ei siis aiheuta mitään murheita.
Muistaakseni eräs autokorjaamohommissa ollut "alan ammattilainen" sanoi että jarrunesteet pitäisi vaihtaa 2 vuoden välein. Silti kovin moni taitaa ajaa tuplasti pidemmän ajan samoilla nesteillä.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Öljynvaihto 15-20000 km välein, vähintään kerran vuodessa, muut nesteet suositusten mukaan. Nuo tarkistushuollot on mielestäni rahastusta, kyllä sinä ajossa huomaat kun jotain korjattavaa ilmenee tai jos et sinä niin katsastaja. Jotenkin näin olen itse mennyt omistamieni autojen kanssa. Ja työt on tehty pääosin muualla kuin siellä marmoritiskisellä korjaamolla.
Jep, kiitos kommenteista. Öljynvaihtoa tuo auto lienee kipeimmin vailla. Onneksi edellinen omistaja on pitänyt pilkuntarkkaa kirjanpitoa huolloista ja säilönyt työselosteet, joten sitä kautta näkee mukavasti missä mennään nesteiden yms. osalta. Kilsoja alkaa kuitenkin kiesissä olla sen verran takana, että lienee aika päästää kaikista määräaikaishuollatuksista irti. Korjataan sitten sitä mukaa kun vikoja ilmenee, niin kuin sanoit.

Olettaen, että asut Tampereen/Pirkanmaan seudulla, missä päin olet autoasi huollattanut? Itse elostelen siisTampereella, joten jos jonkun paikallisen nurkkahuoltamon osaat neuvoa, niin kävisin mieluusti juttusilla.

Muihin Delterin juttuihin, niin enpä ole itse huollattanut ilmastointia kuin silloin kun teho heikkenee ja silloin nimenomaan huolto eikä pelkkä täyttö.

10 vuotta vanhaa autoa itse käyttäisin jollain pk-seudun hyväksi havaitulla ja edullisella huoltopajalla. Vuosittain öljyt+suodatin ja parin vuoden /30tkm välein vähän enemmän eli tulppia ja jarrunesteitä jne. Yleensä auton oma huolto-ohjelma kertoo mitä tarvis.
Säästö tulee siitä ettei käytä marmoritiskiä, olen saanut öljynvaihdot normi 4syl bensamoottoriin noin 50€ ja isommat huollotkin pk-seudulla noin 200 euroon. Ei paha hinta että auto pysyy kunnossa ja tuo isompi tulee siis korkeintaan kerran kahdessa vuodessa.
Näistä vinkeistä myös kumarrukset. Juuri tästä sen huomaa, että nuo suositukset ovat vähän niin ja näin, vaikka tietenkin turvallisuuteen (jarrut) ja rakenteellisiin kulumiin (nesteet, öljyt) täytyy suhtautua sopivalla vakavuudella. Tarttee vaan löytää joku paikallinen pienhuoltamo, jossa pöydät on vaikka sitten lastulevyä. Pahaa tekee, kun merkkihuoltamojen listahintoja katsoo...
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Veikkaisin, että noin joka viidennessä Suomen teillä kulkevassa autossa jarrunesteiden ikä on luokkaa 5-10 vuotta. Silti ne pysähtyvät tarvittaessa ja menevät katsastuksen jarrudynostakin läpi. Parin kuukauden ylitys ei siis aiheuta mitään murheita.

Omaan vuosimallin 2004 autooni tein minä ensimmäisen jarrunesteen vaihdon vuonna 2014. Näin ainakin huoltokirjan mukaan, yhtään merkintää en jarrunesteistä löytänyt. Mitään eroa en huomannut ennen tai jälkeen remontin. Kerran vain aloin selaamaan huoltokirjaa että koskas ne nesteet on vaihdettu, niin eipä löytynyt merkintää. Kerran kuitenkin omana aikanani ehdin auton katsastaa ja läpi meni heittämällä, vaikka nesteet olivat ilmeisesti jo lähes kymmenvuotiaat. Jarrunesteet ovat luultavasti yleisimpia unohduksen/piheilyn kohteita suomalaisessa autohuollossa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Öljyt + suodatin kerran vuodessa (tai kahdesti jos ajaa hirmukilsoja), itsellä ollut periaate teettää vuosihuolto aina loka-marraskuussa ennen talvikelejä jolloin saat tuoreilla öljyillä + suodattimella ajettua talven läpi (vaativin aika Suomessa moottorille pakkasineen & kylmäkäynnistyksineen).

Jarrunesteen vaihtoja 2v välein en ole nähnyt yhdenkään auton huolto-ohjelmassa, en sano etteikö näin voisi olla mutta kuulostaa kyllä aika lyhyeltä vaihtoväliltä. Suomen oloissa ilmastointiin riittää nesteiden täyttö ja filtterin vaihto ehkä 3-4v välein.

Vaihteistoöljy onkin sitten vähän eri asia, näistä tuntuu löytyvän yhtä paljon näkemyksiä kuin on näkemyksen esittäjiäkin, jotkut sanovat 50k välein, jotkut 100k välein ja jotkut "ei koskaan", VAGilla taisi olla manuaalilootissa ohjeistus ettei tarvitse koskaan vaihtaa mutta tähän ei taida kovin moni luottaa. Automaateissa tärkeämpi ja erityisesti karavaanarikäytössä jolloin vaihteisto rasittuu enemmän.

Jos joku konsensusnäkemys pitäisi arpoa niin 80k kilsaa olisi hyvä vaihtoväli (ei maksa paljoa yleensä) ja ainakin heti silloin jos yhtään ongelmaa/omituisuutta vaihdoissa alkaa esiintymään.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Öljyt + suodatin kerran vuodessa (tai kahdesti jos ajaa hirmukilsoja), itsellä ollut periaate teettää vuosihuolto aina loka-marraskuussa ennen talvikelejä jolloin saat tuoreilla öljyillä + suodattimella ajettua talven läpi (vaativin aika Suomessa moottorille pakkasineen & kylmäkäynnistyksineen).

Jarrunesteen vaihtoja 2v välein en ole nähnyt yhdenkään auton huolto-ohjelmassa, en sano etteikö näin voisi olla mutta kuulostaa kyllä aika lyhyeltä vaihtoväliltä. Suomen oloissa ilmastointiin riittää nesteiden täyttö ja filtterin vaihto ehkä 3-4v välein.

Vaihteistoöljy onkin sitten vähän eri asia, näistä tuntuu löytyvän yhtä paljon näkemyksiä kuin on näkemyksen esittäjiäkin, jotkut sanovat 50k välein, jotkut 100k välein ja jotkut "ei koskaan", VAGilla taisi olla manuaalilootissa ohjeistus ettei tarvitse koskaan vaihtaa mutta tähän ei taida kovin moni luottaa. Automaateissa tärkeämpi ja erityisesti karavaanarikäytössä jolloin vaihteisto rasittuu enemmän.

Jos joku konsensusnäkemys pitäisi arpoa niin 80k kilsaa olisi hyvä vaihtoväli (ei maksa paljoa yleensä) ja ainakin heti silloin jos yhtään ongelmaa/omituisuutta vaihdoissa alkaa esiintymään.

Ainakin mulla Volkkarissa ja Bemarissa on jarruneste ollut huolto-ohjelmassa kahden vuoden välein. Korjaamoiden mukaan näin on lähes jokaisella automerkillä.

Tosiaan laatikkovalmistajilla ja autovalmistajilla voi olla eri suositus öljynvaihdosta, vaikka saattaisi sama loota olla kyseessä. Automaattilootan öljynvaihto ei silti käsittääkseni ihan ilmaista ole, koska eikös se pidä tehdä ns huuhtelemalla. Sama tavallaan pätee myös toki pätee myös jarrunesteeseen eli voihan sen pelkän säiliön sisällön vaihtaa, mutta oikein tekevä paja laskee nesteet myös jokaisen fillarin kohdalta erikseen oikeassa järjestyksessä.
 

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
Itsellä Nissan Primera Sportdeck -06. Kilsoja alla 155tkm.

Haluaisin kuulla palstan nissanisteilta sekä muiltakin autonomistajilta yleensä, millaista huoltopolitiikkaa olette noudattaneet tuon ikäiselle (ja merkkiselle) menopelille? Tarkoituksena olisi ajaa kyseinen rassi ns. loppuun siten, että jälleenmyyntiarvo mitataan tonnin pinnassa, joten jokaisen huoltomerkinnän ei tarvitse välttämättä olla jetsulleen määräajassa.

Oma osaamiseni autonhuoltoon rajoittuu käytännössä konepellin avaamiseen, joten aika pitkälti olen ammattiosaamisesta riippuvainen. Heidän expertiisi tuntuu kuitenkin olevan sen verran hinnoissaan, etten ihan kaikesta "merkkihuolto suosittelee"-operoinnista olisi valmis maksamaan.

Paikallinen merkkihuolto höpötteli mm. seuraavaa sähköpostitse:
- valitaan km-pohjainen määräaikaishuolto niin, että joka toinen huolto on 15tkm ja joka toinen 30tkm. Lisäksi valitaan vuosihuolto. Näin ollen huollon perushinta on 335€ / 425€
- lisäksi tulee vaihtaa jarruneste 24kk välein (+53€), vaihteistoöljy 24kk välein (+100€) ja jäähdytysneste 36kk välein (+50€)
- tämän lisäksi suositellaan ilmastointilaitteen huoltoa 24-36kk välein (+89€)


Eräs tuttavani höpötteli, että myös öljynvaihto suodattimineen kannattaa suorittaa vuosittain, joten sellaisen joudun ainakin jossain hoidattamaan. Tuo merkkihuollon hinnoittelu kuulostaa kyllä oletetun raskaalta, joten täytyy tässä suhteessa livetä joistakin suosituksista ja "suosituksista".

Boldatulla oleelliset, tuollaisen kymmenen vuotta vanhan auton huoltaa mikä tahansa nyrkkipajakin mielellään ja ottaa 25% mainitsemistasi hinnoista.
Itse tosin ottaisin huomioon että ajelet Primeralla jossa lienee ketju? Joka tuppaa oleen noissa aika ongelmallinen. Yrittäisin päästä eroon koko autosta mahdollisimman äkkiä ennen tyyppivikojen ja ketjun löystymistä alkaa tapahtuun.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Öljynvaihto 15-20000 km välein, vähintään kerran vuodessa, muut nesteet suositusten mukaan. Nuo tarkistushuollot on mielestäni rahastusta, kyllä sinä ajossa huomaat kun jotain korjattavaa ilmenee tai jos et sinä niin katsastaja. Jotenkin näin olen itse mennyt omistamieni autojen kanssa. Ja työt on tehty pääosin muualla kuin siellä marmoritiskisellä korjaamolla.

Minä kyllä suosittelen öljynvaihtoja noin kympin välein. Pieni kustannus kuitenkin. Sitten etsit paikkakuntasi reilunkaupan korjaamon, ja kuuntelet herkällä korvalla heitä. Menet katsastukseen inssin mukaan ja keskustelet siinä samalla tulevista huoltonäkymistä jne.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ainakin mulla Volkkarissa ja Bemarissa on jarruneste ollut huolto-ohjelmassa kahden vuoden välein. Korjaamoiden mukaan näin on lähes jokaisella automerkillä.

Ok, voin olla että muistan täysin väärin mutta minulla on vahva muistikuva siitä että huolto-ohjelmissa on jarrunesteen tarkastus/lisäys, ei automaattinen vaihto.

Mutta kuten sanoin, voin olla täysin väärässä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nösseinä serkkupojan kanssa ajettiin peltoautolla, jossa jarrunesteenä oli pelkkää vettä ja toimi se niinkin. Samasta romusta oli takajarrut "korjattu" pistämällä putki poikki ja lyttyyn, jotta vuoto loppui. Oli yksipiiri jarrut, joten vuotaminen oli jarruille todella ikävä juttu.

Rauhallisella ajolla ja tasaisessa maastossa jarrunesteen vaihto ei ole kriittistä. Mutta jos olet menossa vuoristoon tai ajamaan radalle tai kaahaat muuten vaan (=monia kovia jarrutuksia peräkkäin), niin silloin jarrunesteet on syytä pitää tuoreina.
 

Gneisenau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Metropolitans
Noniin, nyt on auto katsastettu ja vuoden saa taas toivottavasti ilman huolia ajella. Hippasen pelkäsin että jarruista tulisi sanomista mutta vielä kehtaa ajella ilman palojen vaihtoa, renkaat olivat kuluneet odotettua enemmän.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä autoilu on ihanaa. Tonni pistettiin tänään huoltoihin ja uutta huollettavaa ilmeni toisen tonnin eestä. Vvt pyörä, takajarrupalat ja takajouset pitää vielä uusia. Toinen takajousi poikki, meni kuitenkin katsastuksesta läpi viime viikolla.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Auto olisi pitänyt katsastaa 22.6 mennessä jonka huomasin eilen eli aika netistä tänään tarkastukseen. Setä löysi kuusi korjauskehotusta. Tuulilasin halkeama, lähivalon kuvio, alatukivarren nivelen suojakumi, parkkivalot pimeenä, rekisterin valo pimeenä ja pesunesteen pruuttaus tuulilasiin riittämätön. Sanoi että tule neljältä jos oot saanu korjattuu kehotuksista mieluummin kaikki, minimissään kolme.

Noh, vaihdoin polttimot ja vaihdoin pissapojan säiliöstä letkut päinvastoin (olin itse ottanut säiliön pois ja kytkenyt letkut ristiin eli etulasin nappulasta kastui takalasi jne.)ja menin konttorille tasan 16. Sanoin että puolet sain korjattua nyt. Kysyi mitkä. Luettelin mitä tein ja samalla se alkoi jo naputella mulle uutta otetta. Kun sain uuden lapun kysyin tuleeko hän tarkastamaan mitä oon saanut aikaan niin ei kuulemma tule. Oli kiire kotiin, tokaisi hän.

Taas voi aamulla lähteä ajeleen ilman pelkoa että kilvet nypitään.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kyllä autoilu on ihanaa. Tonni pistettiin tänään huoltoihin ja uutta huollettavaa ilmeni toisen tonnin eestä. Vvt pyörä, takajarrupalat ja takajouset pitää vielä uusia. Toinen takajousi poikki, meni kuitenkin katsastuksesta läpi viime viikolla.

Takajousi poikki ja meni läpi katsastuksesta? Oliko ns. kaveri-katsastus?
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Takajousi poikki ja meni läpi katsastuksesta? Oliko ns. kaveri-katsastus?

Ei ollut mitään filunkipeliä. Katsastusmies ei huomannut tai se napsahti poikki heti katsastuksen jälkeen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei ollut mitään filunkipeliä. Katsastusmies ei huomannut tai se napsahti poikki heti katsastuksen jälkeen.

Ok. Tiedossani on parikin tapausta jossa paikallinen automaailman "jethro" on omannut hyvinkin läheiset suhteet paikalliseen katsastusasemaan ja leimalle on lyöty täysiä pommeja joista mm. on ollut pohja ruostunut puhki (iso reikä takamatkustajan jalkatilassa), iskarit aivan loppu, laakerit vinkuu kuin hyeena, jäähdyttäjän flekti teipillä kiinni yms. Onneksi Trafi ottaa nämä aika vakavasti ja kyseiset katsastusasemat pääsevät aika nopeasti pois järjestelmästä häiritsemästä kuuliaisia kansalaisia.

Kuulinpa tapauksesta jossa juuri leiman saanut auto oli ajettu potentiaalisen ostajan toimesta A-katsastuksen autotohtorille tarkastettavaksi ja tohtorit olivat ottaneet kilvet pois ja soittaneet poliisin leiman antaneelle katsastusasemalle, lopputuloksena oli parit potkut ja katsastusaseman vapautus "virallisista velvotteista".
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Jaahas, tullut taas ajeltua Suomea halki Länsi-Itä suunnassa useampaankin kertaan.
Sebringillä matka taittuu mukavasti kun on hyvä ajaa, cruisella vaan antaa mennä ja ohituksetkin sujuu kivuttomasti.

Ongelmaa kyllä luo nämä sankarit, jotka aivan kirkkaalla kelillä ajavat 100km/h alueella 80km/h, en vaan voi ymmärtää tuota touhua. Tai käytännössä aina ajetaan muutenkin alinopeutta ja ennen kameroita silti jarrutetaan. En ymmärrä mitä tuolla haetaan, mutta vaarallista se on.
Eräs ruotsalaisilla kilvillä varustettu auto 100km/h alueella pudotti ennen kameraa äkillisesti vauhtinsa johkin 70km/h:hon. Piti vähän tööttäillä siinä, koska jos en olisi turvaväliä pitänyt tai katsonut tietä, niin perään tuossa olisi rysäyttänyt.

Täytyy kyllä toivoa, jos/kun ylinopeuden rangaistuksia ruvetaan sakottamaan, niin samalla kriminalisoidaan tämä alle nopeusrajoitusten ajaminen ilman mitään perustetta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Täytyy kyllä toivoa, jos/kun ylinopeuden rangaistuksia ruvetaan sakottamaan, niin samalla kriminalisoidaan tämä alle nopeusrajoitusten ajaminen ilman mitään perustetta.

Siis ylinopeus on rangaistava rikos. Kyllä niitä on ruvettu sakottamaan jo 1970-luvulla. Wikipedian mukaan tieliikennelaissa olisi myös kohta vähimmäisnopeus, mutta mä en ainakaan ole misään moiseen törmännyt enkä tarkistanut Wikin paikkaansapitävyyttä:

Wikipedia kirjoitti:
Nopeusrajoitus on liikenneväylälle asetettu ajoneuvon suurin sallittu nopeus. Väylälle voi olla asetettu myös vähimmäisnopeus, jota ei saa alittaa. Nopeusrajoitus voi olla myös ajoneuvo- tai kuljettajakohtainen. Nopeusrajoituksen ylittäminen on rikos, jota kutsutaan ylinopeudeksi.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Tarkoitin toki alinopeutta.
Onhan toki vähimmäisnopeus, mikä taitaa olla 100km/h alueella se 60km/h, liikenteen sujumisen kannaltahan on aika järkyttävää jos siellä ajellaan kyseistä nopeutta.

Toki ylinopeus ei ole myöskään hyväksyttävää, enkä ylinopeutta aja kuin ehkä joskus ohittaessa.
 

carpenter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tarkoitin toki alinopeutta.
Onhan toki vähimmäisnopeus, mikä taitaa olla 100km/h alueella se 60km/h, liikenteen sujumisen kannaltahan on aika järkyttävää jos siellä ajellaan kyseistä nopeutta.

Ei siinä taida mitään vähimmäisnopeutta olla, kun pari kertaa on tullut mopoauto eteen maantiellä missä on satasen rajoitus. Kauhukseni tajusin asiaa jälkeenpäin googlettaessa, että tämä on ilmeisesti täysin sallittua ja mopoautoilla saa ajaa kaikkialla muualla paitsi moottoritiellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös