Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 781
  • 19 022

julle-jr

Jäsen
VW Upi sattui taannoin vuokra-autoksi Saksassa. Kiireessä katsoin avaimet saatuani, että ok, auto on Volkkari. Vasta autolle päästyäni huomasin, että se ei ollutkaan Golf kuten oletin. En jaksanut enää palata takaisin vuokraamon toimistolle vaatimaan parempaa, vaan painuin bahnalle.140 km/h alkoi olla aika maksimi mitä uskalsi paahtaa ja sekin pelotti.

Tämä ei tosin tarkoita, etteikö auto olisi kaupungissa ja Suomen maantienopeuksissa ja satunnaisessa motariajossakin aivan kelpo peli.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
No jos ei tarvitse tilaa, niin eihän tommonen pikkukinneri mikään huono hankinta ole. Kymmenen vuotta vanhaan mersuun nähden kaks kolmannesta pienempi kulutus ja muut kulut. Ja ajettavuudessaan hakkaa sen mersun kevyesti. Eikä tarvi hitsatakaan joka leimalle :)
 

julle-jr

Jäsen
Joo kaikella kunnioituksella, minäkään en yhtään ymmärrä miten joku voi harkita ostavansa ykkösautoksi tuon kokoluokan vehkeen. Ennemmin sijoittaisin rahani 10 vuotta vanhaan mersuun, kuin 3 vuotta vanhaan pikkuautoon. Ja totta puhuen, se kymmenen vuotta vanha mersu ei edes ole huono hankinta.
Mä itse pidän pienistä autoista, tyyliin Polo tai Golf. En nyt itsekään ihan tuohon pienimpään luokkaan lähtisi, mutta jos tarvitsee autoa kaupunkikäyttöön eikä juuri ole kuljetustarpeita, ei mielestäni mikään C- tai E-mersukaan ole järkevin valinta.

Nykypikkuautoissa jämäkkyys ja ajettavuus muutenkin on ok ja kaupungissa koosta on vain haittaa. Joskus 80-luvulla varmaan oli niin, että isompi oli aina parempi, mutta nykyään ei mielestäni näin ole. Jos ei olisi perhettä, vaihtaisin heti nykyisen Farmarin pienempään.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Vaimon 20 kilometrin työmatkasta peräti reilu kilometri on isoa tietä. Mitä se matka nyt Turussa Runosmäestä moottoritien alusta lentokentän rampille on. Saattaa se pari kilometriä olla. Eli ihan täysin kaupunkiauto ja suht kokemattoman kuljettajan hyppysiin. Pikkuauto aivan ehdoton valinta tässä kohtaa.

Mutta yksi kysymys muutoskatsastukseen liittyen. Auto on pakettiautoksi rekisteröity Focus ja henkilöautoksi pitää saada. Pitääkö auton olla ajokunnossa tuolloin? Entä takapenkin olla paikallaan? Tuo nykyrakkine pitäisi romuttaa, että voi saada sen romutuspalkkion. Riittääkö, että auto ajetaan katsastuskonttorille ja että on leimassa?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO

Mulla nyt toki painaa mielipiteissäni se tunnepuolikin. Mun mielestä auton pitää herättää jotain tunteita. Kyllä mä ymmärrän järkiperusteetkin, mitä sinäkin toit tuossa esille. Mutta jos yhtään pitää maantietäkin ajaa, niin tollanen karvan verran mopoautoa isompi härveli ei ole oikea valinta. Ja jos joku väittää, että sellanen olisi hyvä ajaa maantiellä, niin silloin voi heti todeta, ettei moisen väitöksen esittäjä ole ikinä ajanutkaan sellaisella autolla, mikä on oikeasti hyvä ja tukeva ajaa maantiellä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tämä pohdinta ei nyt suoranaisesti liity edellä käytyyn keskusteluun, mutta se jaksaa aina tasaisin väliajoin ihmetyttää kuinka henkilökohtainen asia auto on suomalaiselle miehelle. Varovaisesti pitää kommentoida, ettei pakokaasut mene piimään.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
YLEn tuoreen uutisen mukaan suomalainen ostaa auton hinnan perusteella. Jatkossa siis palstalaisten tiedusteluihin "minkä ostaisin" on helppo vastata kun sorttaa vain hakutulokset hintajärjestykseen ja suosittelee sitä halvinta.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
En jaksanut selata koko ketjua, joten onko moni käyttänyt huollossa autojerry.fi-palvelua? Itse tajusin sellaisen olemassaolon vähän aikaa sitten ja löytyi Tampereelta huoltoliikkeitä, joista ei ollut ennen kuullutkaan. Hinnoissa on melkoisia eroja. Valitsin tietenkin testiksi halvimman, koska oli saanut lisäksi hyvät arvostelut. Huomenna pitäisi viedä auto tähän firmaan huoltoon.

Palvelussa voi siis kilpailuttaa huoltojen hinnat ja jakaa asiakaskokemukset.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä pohdinta ei nyt suoranaisesti liity edellä käytyyn keskusteluun, mutta se jaksaa aina tasaisin väliajoin ihmetyttää kuinka henkilökohtainen asia auto on suomalaiselle miehelle. Varovaisesti pitää kommentoida, ettei pakokaasut mene piimään.

Yleinen harhaluulo on, että suomalainen mies ostaa autonsa järkiperusteilla. Mitä paskaa, ihan puhtaasti vahvalla tunteella vetelee hän. Naisille autonhankinta on useimmiten puolestaan järkiprosessi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Yleinen harhaluulo on, että suomalainen mies ostaa autonsa järkiperusteilla. Mitä paskaa, ihan puhtaasti vahvalla tunteella vetelee hän. Naisille autonhankinta on useimmiten puolestaan järkiprosessi.

Minä teen ylipäänsä kaikki isot ratkaisut nykyään järkiperusteisesti. Riittävän monta paskaa päätöstä kun on tehnyt tunteella, niin sitä on viisastunut. Tässäkin autonhankintatilanteessa on tarkat analyysit tehty. Plussat ja miinukset kasattu ja hirmuinen määrä kaivettu kokemuksia puhelimitse, somessa, naamatusten ja luonnollisesti netissä. Kyllä minäkin tykkäisin, että meillä ajettaisiin Bemarilla tai Jaguarilla, mutta mitään järkeä niiden hankinnassa ei ole. Nyt on tiedossa tarkat vaatimukset autolle ja harva niitä täyttää. Kolme mallia kuitenkin niin tekee, sama auto eri valmistajilta.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Automainoksissa järkiperusteet näkyy ja ne näkyy maailman laajuisesti. Paljasta pintaa ja menestystä, auton ominaisuuksitta harvoin mitään. Suomalainen autonostaja on siis aikas lailla normikamaa.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itseasiassa nyt nousi kyllä ykkösvaihtoehdoksi Skodan Citigo. Vain hieman hinnakkaampi Aygoa, mutta käyttäjäkokemuksien mukaan on varsin uskottava peli myös maantiellä. Kulutukset samaa luokkaa, mutta sisätilat isommat. Varustetaso tuntuu myös paremmalta. Jos tästä tai Volkkarin Upista tai Seatin Miistä on kokemuksia, niin otetaan vastaan. Sama värkkihän on kyseessä.

Uusi Citigo oli vuokra-autona pari kuukautta sitten viikonlopun ajan. Pisteet nousi sisätilojen suuruudesta, vaikka kyseessä pikkuauto onkin. Autolla myös uskaltaa ajaa 100 km/h, mikä ei aina pikkuautoilla ole selviö. Miinukset puolestaan automaattilaatikosta. Oli kömpelö ja vaihtoi välillä järjettömästi suuremmalle, jolloin kierrokset putosi alas ja autosta "hävisi tehot" tämän seurauksena. Etenkin ylämäissä tämä oli epämiellyttävää. Mutta ihan kompakti pikkuauto siltikin kyseessä.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Yleinen harhaluulo on, että suomalainen mies ostaa autonsa järkiperusteilla. Mitä paskaa, ihan puhtaasti vahvalla tunteella vetelee hän. Naisille autonhankinta on useimmiten puolestaan järkiprosessi.

Käsi nousee täältä ja pystyn allekirjoittamaan tämän. Fiiliksellä mennään, kuten tähänkin asti. Hymyilyttää kun nuukavillet joskus kokoontuvat samaan pöytään kahvittelemaan ja alkaa se ikuinen ylistys ja väittely kenen kippo vie vähiten bensaa satasella. Eipä silti, jos rahaa olisi tilillä rajattomasti niin 50:n harrastepelin jatkeeksi voisi ostaa jonkun hybridin vaikka kettutyttöjen mieliksi.
 

julle-jr

Jäsen
Minäkin ostaisin autot fiilispohjalta, mutta en ole oikein viimeiseen 10 vuoteen saanut mitään erityisiä fiiliksiä näistä ns. normiautoista. Siis siinä mielessä, että tuntisin suurta halua ajaa ennemmin vaikkapa Audilla kuin BMW:llä tai Toyotalla tai Volvolla. Parilla Porschella olen ajanut ja niissä oli omanlaisensa fiilis. Siispä kun ei oikein ole varaa ajaa Porschella, pyrin tekemään järkiratkaisuja.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Uusi auto on kiikarissa ja valinta tuntuu nyt osuneen 2011 vuosimallin Passattiin. Auto mikä hyvin todennäköisesti mukaani liikkestä lähtee on Highline farkku, 2.0 TDI ja DSG-tomaatti hoitaa vaihteen vaihdot. Kilometrejä on 160 000 mittarissa.

Vähän mielipiteitä kaipaisin jos Passatin omistajia/omistaneita löytyy palstalaisista. DSG ja perustyyppivika jutut ovat sinällään tiedossa kyllä. Muutama vuosi takaperin Octaviassa oli myös DSG ja silloin selvittiin ilman ongelmia.

Lähinnä tilojen, ajettavuuden ja muun sellaisen puolesta olisi kiva kuunnella kommentteja. Samoin huollot ja niiden hinnat kiinnostavat. Aika paljon tässä on tullut netistä tietoa kaiveltua, mutta kysytään täältäkin nyt.
 

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
Uusi auto on kiikarissa ja valinta tuntuu nyt osuneen 2011 vuosimallin Passattiin. Auto mikä hyvin todennäköisesti mukaani liikkestä lähtee on Highline farkku, 2.0 TDI ja DSG-tomaatti hoitaa vaihteen vaihdot. Kilometrejä on 160 000 mittarissa.

Vähän mielipiteitä kaipaisin jos Passatin omistajia/omistaneita löytyy palstalaisista. DSG ja perustyyppivika jutut ovat sinällään tiedossa kyllä. Muutama vuosi takaperin Octaviassa oli myös DSG ja silloin selvittiin ilman ongelmia.

Lähinnä tilojen, ajettavuuden ja muun sellaisen puolesta olisi kiva kuunnella kommentteja. Samoin huollot ja niiden hinnat kiinnostavat. Aika paljon tässä on tullut netistä tietoa kaiveltua, mutta kysytään täältäkin nyt.

Toivottavasti ostat liikkeestä, tossa on todennäköisesti kohta se iso DSG remppa edessä kun kilometrit täsmää ainakin niihin mitä takseissa niitä vaihdeltiin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itselläni on ollut käytössä 2012 (käytännössä 2011) Highline DSG-farkku kohta kolme vuotta, aivan loistava auto siihen rahaan mitä uuden hinta tuolloin oli. Tilat ruhtinaalliset ja mainio ajettava. Ei tosin kannata ottaa sillä mopoimmalla TDI:lla, kaverilla on sama auto sillä ja nihkeää on ohitettu. 2.0 vääntää kivasti. Mitään vikaa ei ole ollut.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Autoliikkeen kautta joo. Tuo 6-pykäläinen DSG on ymmärtääkseni ollut se vähemmän ongelmallinen tapaus verrattuna 7-pykäläiseen.

Miten muuten menee tuo huolto-ohjelma Passatissa? En oikein netistä meinannut tietoa löytää ja liikkestäkin vasta maanantaina saa tietoa. Aiemmassa Octaviassa muistelin että 180 000 km olisi seuraavana edessä, mutta en muista oliko se "iso" huolto...

DAF:lla on miltei samanlainen auto siis ajossa, olisitko vaikka yv:llä pistänyt vähän huolto-ohjelmasta tai hinnoista viestiä?
 

rpeez

Jäsen
Miten muuten menee tuo huolto-ohjelma Passatissa? En oikein netistä meinannut tietoa löytää ja liikkestäkin vasta maanantaina saa tietoa. Aiemmassa Octaviassa muistelin että 180 000 km olisi seuraavana edessä, mutta en muista oliko se "iso" huolto...

Riippuu ajomääristä kun tuo longlife eli auto kertoo itse. Aika helposti se on 30tkm välein, eli tosiaan 180tkm on todennäköinen seuraava. Tuossa yksilössä on sitten hihnanvaihto luultavimmin tulossa ja käsittääkseni 210tkm välein mutta itse vaihdatin varmuuden vuoksi 180tkm. Semmoinen 700e marmorilla kun vaihtaa samalla laturinhihnan ja vesipumpun, ei kohtuuton mutta kuitenkin. Muutenkin kyllähän tuo sen ikäinen ja kilsainen on, että saa varautua lisäksi joihinkin muihinkin kuluvien osien huoltoihin kuten jarrut ja ilmastoinnin täyttö. Mutta sittenhän sillä taas päästeleekin. Tuo 2l CR diesel on kyllä tosi hyvä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vähän mielipiteitä kaipaisin jos Passatin omistajia/omistaneita löytyy palstalaisista. DSG ja perustyyppivika jutut ovat sinällään tiedossa kyllä. Muutama vuosi takaperin Octaviassa oli myös DSG ja silloin selvittiin ilman ongelmia.
2 litrainen diesel on ongelmakoneen maineessa. DSG:n jo tiesit. Siksi omani on 1,6 D ja manuaali.

Renkaat vaikuttaa sisämeluun yllättävän paljon, itsellä se tilanne, että nokialaiset nastat on hiljaisemmat kuin kesäkumit. Jalkatila sivusuunnassa on pieni eli keskikonsoli tulee tielle. Ihme kitinöitä talvella, mikä toisaalta kertoo auton hiljaisuudesta, että moiset kuulee. 1.6 olisi kylmä ilman eberiä ja pahvit keulan tukkeeksi voi laittaa jo hyvissä ajoin syksyllä.

Öljynkulutus voi muodostua ongelmaksi, joten soitto edelliselle omistajalle on paikallaan. Jos siis ostat liikkeestä.
 

Tuamas

Jäsen
Vähän mielipiteitä kaipaisin jos Passatin omistajia/omistaneita löytyy palstalaisista. DSG ja perustyyppivika jutut ovat sinällään tiedossa kyllä. Muutama vuosi takaperin Octaviassa oli myös DSG ja silloin selvittiin ilman ongelmia.

Opettele kuuntelemaan kaksoismassavauhtipyörän leviäminen, jos sitä ei ole vielä vaihdettu, on sen vaihto piakkoin edessä ja hintaa kertyy hiukan korjaamosta riippuen 1,0-2,5k€. Tuohon löytyy netistä hyviä pätkiä joista saa käsityksen millaista ääntä haetaan.

Tai ainakin sovit etukäteen, että jos tätä ei ole vielä vaihdettu, se vaihdetaan myyjän piikkiin.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Eilen jätti sitten Octavia kolmostielle. Matkavaudissa rupesi mittarit loistamaan ja koko kosla tärisemään. ABC:n pihalle kun päästiin, niin kuullosti siltä, että kone olisi käynyt kolmella pytyllä. Eihän siinä muuta kuin soitto ajoturvaan ja hinuri paikalle. Hinurikuski veikkailli, että olisi sytytyspuola mennyt, toivotaan sitä ja pelätään muuta. Sikälimikäli tuosta on sytytyspuola mennyt, niin tietääkö kukaan onko Skodissa vaihdeltu näitä huoltojen yhteydessä maahantuojan piikkiin, nettitietojen mukaan ainakin Audeihin ja Volkkareihin on vaihdeltu.

Kone on siis 1.8 TSI ja vuosimalli 2009.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Opettele kuuntelemaan kaksoismassavauhtipyörän leviäminen, jos sitä ei ole vielä vaihdettu, on sen vaihto piakkoin edessä ja hintaa kertyy hiukan korjaamosta riippuen 1,0-2,5k€. Tuohon löytyy netistä hyviä pätkiä joista saa käsityksen millaista ääntä haetaan.

Tai ainakin sovit etukäteen, että jos tätä ei ole vielä vaihdettu, se vaihdetaan myyjän piikkiin.

Tuosta auton tekniikasta ei hirvittävän tarkkaa kuvaa itselläni ole, siis ihan yleisesti aika peukalo keskellä kämmentä tekniikan suhteen. Eli mitenkäs tuon kaksoimassapyörän suhteen menee? Eikös se perinteisesti ole kestävä osa eli joskus muinoin mahd. koko moottorin eliniän kestänyt?

Tehdäänkö tuo vaihto yleensä missä vaiheessa, siis näin karkeasti? Tai onko tuossa jotain tiettyä kilometrimäärää milloin alkaa mahdollisesti ääntä pitämään?

Autoliikkeestähän tuo on, tarkoitus on kyllä kysellä kaikki mahdollinen mitä on tehty ja mitä ei. Lähinnä kiinnostaa onko DSG:n kanssa ollut jo ongelmia ja varmaan tuo kaksoismassapyörä. Mitäs muuta kannattaisi perata ennen mahd. kauppoja?
 

Tuamas

Jäsen
Tuosta auton tekniikasta ei hirvittävän tarkkaa kuvaa itselläni ole, eli mitenkäs tuon kaksoimassapyörän suhteen menee? Eikös se perinteisesti ole kestävä osa eli joskus muinoin mahd. koko moottorin eliniän kestänyt?

Tehdäänkö tuo vaihto yleensä missä vaiheessa, siis näin karkeasti? Tai onko tuossa jotain tiettyä kilometrimäärää milloin alkaa mahdollisesti ääntä pitämään?

Autoliikkeestähän tuo on, tarkoitus on kyllä kysellä kaikki mahdollinen mitä on tehty ja mitä ei. Lähinnä kiinnostaa onko DSG:n kanssa ollut jo ongelmia ja varmaan tuo kaksoismassapyörä. Mitäs muuta kannattaisi perata ennen mahd. kauppoja?

No itsekään en asiantuntija ole ja aloin asiaan perehtymään vasta kun huollossa sanoivat kaksoismassavauhtipyörän pitävän ääntä ja olevan pian vaihtokunnossa. Onneksi auto oli liikkeestä ostettu ja vielä käytetyn takuukin voimassa, jolloin riitti soitto myyjälle ja huollon sopiminen heidän piikkiinsä.

Mitä nyt noita forumeita olen lukenut, niin 100-250tkm välillä nuo useimmiten ovat vaihtokunnossa, hirveää varianssia porukalla. Itsellä 2010 Superb 2.0tdi DSG ja ajokilometrejä oli vaihdon kohdalla kertynyt 125tkm.

DSG:ssä olennaisinta on se, että siellä on öljyt vaihettu vähintään huolto-ohjelman mukaisesti. Tuo kuusilovinen on oman asiaan perehtymisen perusteella "märkälaatikkona" luotettavampi kuin seitsemänvaihteinen "kuivalaatikko" jota saa pienempien koneiden yhteydessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös