Autoiluketju

  • 3 280 967
  • 18 827

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mikäli autolehtien testeihin on uskomista, niin joutuu edelleen ostamaan kaksi settiä renkaita, jos haluaa sekä hyvän että halvan.
Ja toiset sanoo että ei koskaan enää osta testivoittajia koska laatu onkin todellisuudessa surkeampaa mitä lehdessä väitetään.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ostinpa vanhan 323 Mazdan, jonka mittarissa on vain 100. Ruosteeton, älyttömän siisti ja melko optimaalisesti varusteltu auto meidän tarpeisiin. Vain vetokoukku puuttuu. Ja renkaat tarvitsee uusia.
No nyt oot harvinaisen yksilön löytänyt.

Vai tuliko typo ja lasissa on vaan 100tkm? Vähän sekin kyllä on.
 
Tänään ostin renkaatvaihtoon.fi -sivuston kautta Goodyear EfficientGrip Performance -setin. On menestynyt testeissä ja käyttäjäkokemustenkin perusteella pitäisi olla ihan hyvät kumit. Hintaa 205/55/16 kokoisilla renkailla oli 75 euroa kappale. Vastaavia myytiin rengas-onlinessä 128 euroa kiekko.

Vaihtoehtona oli Hankookin testimenestyjä Ventus Prime2:t. Vertailuja ja käyttäjäkokemuksia löytyi aika hyvin täältä: Rengasvertailu rengastestit ja arvostelut.Kesärenkaat ja talvirenkaat.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tänään ostin renkaatvaihtoon.fi -sivuston kautta Goodyear EfficientGrip Performance -setin. On menestynyt testeissä ja käyttäjäkokemustenkin perusteella pitäisi olla ihan hyvät kumit.
Itselläni on myös nämä kumit alla, tosin kokoa 225/55/17. Olen ollut kyllä tyytyväinen niihin. Erittäin hyvä pito kaikissa olosuhteissa ja huomattavan hiljainen rengas, ainakin verrattuna edellisiin kumeihini (Michelin Primacy HP). Vertailujen perusteella myös vierentävastus pitäisi olla parhaasta päästä. En ole tosin itse huomannut selkeää eroa aiempiin renkaisiin.

Ainoa miinus voi olla kulutuskestävyys. Ainakin minun renkaani ovat huomattavan paljon kuluneet kulutuspinnan keskiosasta, jossa muuten urasyvyys on jo uutena jostain syystä reunoja pienempi. Tosin jälkikäteen mietittynä olisi ehkä pitänyt pitää hieman korkeampia paineita renkaissa, sillä varsinkin viime kesänä huomasin että lähimmän huoltoasemani painemittari näytti hieman yläkanttiin. Voi olla ettei renkaissani ollut kuin 2,1-2,3 bar, vaikka rengasliikkeissä suosittelevat tuon kokoiseen väh. 2,5 bar. Ihmettelin hieman tuota kulumista alhaisilla paineilla, kun olin kuvitellut sen tapahtuvan ennemminkin reunoilta. Eräs asiantuntija kuitenkin ohjeisti, että nykyrenkaat ovat rakenteeltaan sellaisia että liian alhainen paine voi kuluttaa niitä myös keskeltä. Täysin varma en siis ole johtuiko kuluminen vääristä paineista vai renkaan laadusta. Nyt kuitenkin renkaat ovat n. 35 tkm ajon jälkeen vaihtokunnossa. Keskellä on pintaa n. 2 mm. Ajotyylini on aika rauhallinen, joten oletin kumien kestävän ainakin 50 tkm.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Syksyllä/talvella tullee taas ajankohtaiseksi autokuviot, joten tässä vähän zoomailen potentiaalisia muita malleja kuin nykyinen pasuuna. Uusi Mazda6 näkyy olevan esittelyssä viikonloppuna - yritin tavata noita tarinoita ja varusteita, ja valintaan vaikuttaa muutama asia. Adaptiivinen vakkari on uudestakin autosta löydyttävä, sillä se on täysin ehdoton varuste etelän ruuhkissa, mutta olen myös webaston kiivas kannattaja, kun tallia ei ole.

Mazdan listoista katselin, että lisävarustelistassa on "Talvipaketti (sis. lohkolämmitin sisätilapistokkeella ja sisätilanlämmitimellä)", mutta missään en näe tehdasvarusteina tai lisävarusteina webastoa. Onko todella niin, että sitä ei ole, vai missaanko esitteistä jotain? Koskee siis uutta mallia, mutta toki nykyisestäkin vastaava tieto kiinnostaa. Ihan potentiaalinen kaara kuitenkin tuokin. Puhutaan nyt siis moottorin lisälämmittimen lisäksi myös kabiinin lämmityksestä.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
^Mä huitelin joskus menemään melkein 200 tkm vuoden 2004 -Mazda kutosella, ja siihen sai Webaston. En tiedä oliko tämä aivan nollasisältöinen viesti, mutta tulipa kirjoitettua.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Epätoivo. Pakko kai uusia auto. Diesel, ei pikkuauto, mielellään farkku, halvat kokonaiskäyttökulut kaiken a ja o ja jotain varustetoiveitakin on. Niin ja hiljainen. Budjetti max 7000. Alle 200t ajettu ranskis tms. epäilyttävä vai kuuhun ja takaisin ajettu mersu? Vai jotain siltä väliltä? Vai velkarahalla budjetti ylemmäs? Googlaamalla selviää että nettiasiantuntijoiden mielestä jokainen vaihtoehto on ihan paska. Hulluksi tässä tulee.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Halvat käyttökustannukset tarkoittaa suomeksi sitä, että ranskalaiset, mersu, bmw ja audi on ulkona vaihtoehdoista.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Omaan asiaan: Onko kellään Nangkangin kesäpyöristä kokemusta? Onko suurtakin eroa merkkipyöriin? (Michelin yms)

Nykyisessä autossa on Nangkang NS-2, kuten Ville27:lla. Vetopito on riittävä ainakin n.200hp takavetoisessa autossa, eniten ahdistaa rengasmelu. Ihan hyvät budjettirenkaat, mutta seuraavat saavat olla eri merkkiä juurikin metelin takia, jopa Bridgestonen Noranza2 talvirengas on asfaltilla hiljaisempi kuin pari kesää ajettu NS-2.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Nykyisessä autossa on Nangkang NS-2, kuten Ville27:lla. Vetopito on riittävä ainakin n.200hp takavetoisessa autossa, eniten ahdistaa rengasmelu. Ihan hyvät budjettirenkaat, mutta seuraavat saavat olla eri merkkiä juurikin metelin takia, jopa Bridgestonen Noranza2 talvirengas on asfaltilla hiljaisempi kuin pari kesää ajettu NS-2.
Selvä. Kiitos sulle ja @Ville27:lle. Luultavasti mä Nangkangit ostan. Vannesettiä kumien kanssa tässä vertailen ja todennut että ei nyt mitään halvinta economyä pistetä, mutta ei mitään Pirelliäkään joka tehdään jossain italiassa kultaisen härän päällä ja hinta on sen mukainen. Perkeleen kalliiksi tulee mutta toisaalta, noilla kesäpyörillä kyllä ajetaan pari kolme kesää, jos ei nyt ihan innostu sporttisella etuvedolla rengasta vinguttelemaan. (takavedot on yllättäen talvella kalliita koska "nelipyöräluisulisä")

Onneksi ei tarvi vielä talvitassuja ostaa, menee vielä ainakin pari talvea nykyisillä Michelineillä.. jos ei kaikki nyt yhtäkkiä tuu jysäytettyä johonkin routamonttuun / oven/tallinpieleen / rotvalliin.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Epätoivo. Pakko kai uusia auto. Diesel, ei pikkuauto, mielellään farkku, halvat kokonaiskäyttökulut kaiken a ja o ja jotain varustetoiveitakin on. Niin ja hiljainen. Budjetti max 7000. Alle 200t ajettu ranskis tms. epäilyttävä vai kuuhun ja takaisin ajettu mersu? Vai jotain siltä väliltä? Vai velkarahalla budjetti ylemmäs? Googlaamalla selviää että nettiasiantuntijoiden mielestä jokainen vaihtoehto on ihan paska. Hulluksi tässä tulee.
Mikset ostaisi sellaista n. kymmenvuotiasta Avensista? 2 litranen D4D on käsittääkseni ihan kelpo kone. Tuohon hintaan niilläkin on ajettu sen 300 tonnia, mutta kyllä kai ne sen kestää ja enemmänkin. Eikä ole kalliit huollot. Sen vaan sanon ihan kokemuksesta, että ainakin ne ranskalaiset kannattaa jättää sinne liikkeeseen.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Joitain viimeisempiä sivuja kävin läpi mutta en ainakaan vielä löytänyt juttua joten.. Onko jollain kokemuksia Octavian RS -vehkeistä? Itselle olisi tulossa työautona touko-kesäkuussa joskus 2,0L TDI, DSG. Koeajojen yms perusteella vaikutti olevan hyvä ajettava ainakin. Joitakin pieniä vikoja on kuulunut tuttujen kautta korviin mm. sähköissä, mutta saa nähdä. Itsellä aiemmat omistuskokemukset yhtä vanhaa Brasilian Escortia lukuunottamatta oikeastaan japanialaisia joten tuohan tuo jotain virkistävää vaihtelua varmaan.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Mikset ostaisi sellaista n. kymmenvuotiasta Avensista? 2 litranen D4D on käsittääkseni ihan kelpo kone. Tuohon hintaan niilläkin on ajettu sen 300 tonnia, mutta kyllä kai ne sen kestää ja enemmänkin. Eikä ole kalliit huollot. Sen vaan sanon ihan kokemuksesta, että ainakin ne ranskalaiset kannattaa jättää sinne liikkeeseen.
Onko itselläsi kokemuksia Avensiksesta tai Toyotista ylipäätään? Itse olen ollut lähinnä saksalaisten parissa, mutta Toyotat ja etenkin Avensis kiinnostaisi kyllä. Juttelin Toyotista erään pikkupajan korjaajan kanssa (olen käyttänyt omaa autoani koko ajokortti-ikäni siellä, korjaa kaikkia autoja mutta enimmäkseen saksalaisia) ja tämä sanoi että Toyotaan ei saa ollenkaan "tarvike-osia", vaan pelkästään aitoa ja alkuperäistä OEM:ää ja hinta on sen mukainen. Hinnan lisäksi osia saa venailla useamman päivän versus että Motonetistä saat jonkun volkkarin laakerin heti hyllystä. Muuten kyllä kehui kestäviksi ja hyviksi autoiksi.

Osaako kukaan sanoa onko tällä mitään totuuspohjaa?
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No joo, innostuin Avensiksesta ja rupesin googlailemaan sopivanhintaisia. Tollaista tuli vastaan: Toyota Avensis Jakopäähuolto juuri tehty, parhailla varusteilla Farmari 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto 315t ajettu ja vaihdettu laatikko 1500 e, vetoakseli 900 e "ja paljon muuta". Toiko se nyt on se suuri kestävyysihme? Mun Polo Variantilla (joka on oikeasti Seat VW-merkki nokalla) on ajettu 400t, ja 150t jälkeen jolloin sen hankin on toki korjauteltu jokusen tonnin edestä mutta suurin yksittäinen juttu on ollut laturin vaihto, 350 e töineen. Ja jokaista "älä ranskalaisia" -sanojaa kohtaan on joku puolituttu pösökuski joka sanoo että ei ole ollut ylimääräisiä murheita. Tuuripeliä tuntuu olevan. Taidan sittenkin koettaa pitää polosen liikenteessä vielä, maksaa tyytyväisenä ajoittaiset kahdensadan rempat ja ostaa pilkkihaalarit ja Peltorit saadakseni haaveilemani lämpimän ja hiljaisen kyydin...

Tojotasta en tiedä mutta voin kokemuksesta vahvistaa että vaikka landella asun niin kansanauto ei tosiaan ole seissyt korjaamon pihassa osien odottelun takia, käytännössä aina on tullut päivän varotusajalla.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko itselläsi kokemuksia Avensiksesta tai Toyotista ylipäätään? Itse olen ollut lähinnä saksalaisten parissa, mutta Toyotat ja etenkin Avensis kiinnostaisi kyllä. Juttelin Toyotista erään pikkupajan korjaajan kanssa (olen käyttänyt omaa autoani koko ajokortti-ikäni siellä, korjaa kaikkia autoja mutta enimmäkseen saksalaisia) ja tämä sanoi että Toyotaan ei saa ollenkaan "tarvike-osia", vaan pelkästään aitoa ja alkuperäistä OEM:ää ja hinta on sen mukainen. Hinnan lisäksi osia saa venailla useamman päivän versus että Motonetistä saat jonkun volkkarin laakerin heti hyllystä. Muuten kyllä kehui kestäviksi ja hyviksi autoiksi.

Osaako kukaan sanoa onko tällä mitään totuuspohjaa?
Ei ole itsellä (vielä) ollut Avensista, mutta harkinnassa on seuraavaksi autoksi. Kavereilla noita on ollut ja kaikki ovat kehuneet. Nyt on yhdellä kaverilla juuri tuohon Yläriman hintaluokkaan menevä käytössä, jota olen itsekin pari kertaa ajanut. Eli 2006 farkku Avensis 2 litraisella dieselillä, manuaalilaatikolla. Reippaasti yli 350 on ajettu ja ilmeisesti siihen ei ole tarvinnut huoltojen lisäksi muuta vaihtaa kuin jarrupalaa ja muuta kuluvaa osaa, eikä hinnat kuuleman mukaan päätä huimaa, kun vertaa sakemanneihin. Ajaessa en itse ainakaan huomannut että autolla olisi noinkin paljon ajettu. Ellen ihan väärin käsittänyt niin on ketjukoneellakin vielä, joten ei tarvi olla parin vuoden välein tekemässä kallista remmin vaihtoa. Avensis on itselläni V70 Volvon kanssa vahvin vaihtoehto seuraavaksi ajokiksi. Dieselfarkku siis itsellekin tulossa seuraavaksi.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Isälläni oli vähän aikaa Toyota Avensis 2.2 D-CAT automaattilaatikolla. Vuosimalli taisi olla 2010. Tuossa tuntui olevan kyllä automaattilaatikko jotain vanhaa mallia koska tuntui vievän kaiken tehon tuosta moottorista. Kulutuskin oli maantieajossa pitkälle yli kuuden, jota pidän kuitenkin nykyaikaiselle diesel autolle aika korkeana. Ihan jämäkkä peli se oli, tosin en tykännyt ohjaustuntumasta. Hieman muovinen Toyota on aina ollut kuten tämäkin malli. Muistaakseni ei mitään mainittavaa vikaa ollut ja sikäli luotettava peli.

Kuitenkin aika kaukana Toyota on Audin tai Mersun laatuvaikutelmasta. Toki myös hintaluokka eri. Aika nopeasti tuo auto vaihtuikin Mersun farmariin.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä olen ajellut Avensiksen vuosimalleilla 2006, 2009 sekä 2012. Jokainen malli on tullut minulle uutena ja jokaisella olen rullannut noin 120000 km. Koneena 2,0 D4D manuaalilootalla ja farkkukorilla. Ei yhtä ainutta ongelmaa ole näissä autoissa ollut, tilat ovat loistavat ja omasta mielestäni ajotuntuma on ollut hyvä. Ainoana ongelmana näen penkit, minulle ne ei ainakaan ole sopineet.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin tarvittaessa voin yrittää kyselyihin näistä autoista jotain vastata.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onkos täällä kokemuksia Volvo V70 D4:stä. Kuulostaa aika kovalta yhtälöltä co-päästö 117,hevosvoimia 181 ja vääntöä 400 Nm. Toki kovalta kuulostaa hintakin kuten odottaa saattaa 2014-2015 tuoreessa Vollessa. Audi A6 ja Bmw 520d kilpasilla myös mutta jotenkin "tuntuu" tuo Volvo parhaalta.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko itselläsi kokemuksia Avensiksesta tai Toyotista ylipäätään? Itse olen ollut lähinnä saksalaisten parissa, mutta Toyotat ja etenkin Avensis kiinnostaisi kyllä. Juttelin Toyotista erään pikkupajan korjaajan kanssa (olen käyttänyt omaa autoani koko ajokortti-ikäni siellä, korjaa kaikkia autoja mutta enimmäkseen saksalaisia) ja tämä sanoi että Toyotaan ei saa ollenkaan "tarvike-osia", vaan pelkästään aitoa ja alkuperäistä OEM:ää ja hinta on sen mukainen. Hinnan lisäksi osia saa venailla useamman päivän versus että Motonetistä saat jonkun volkkarin laakerin heti hyllystä. Muuten kyllä kehui kestäviksi ja hyviksi autoiksi.

Osaako kukaan sanoa onko tällä mitään totuuspohjaa?

Koska tähän ei ole kukaan muu vielä vastannut, niin minä vastaan ettei ole mitään totuuspohjaa. Motonetistä ja varaosaliikkeistä löytyy aivan kuten muihinkin autoihin ja yleisyyden johdosta vielä melko usein hyllystä tavarat. Aito ja alkuperäinen OEM:kään ei ole premium-saksalaisten hinnoissa vaan suhteellisen asiakasystävällisesti hinnoiteltua kamaa ja usein motonetissä tarjolla sitäkin laatua. Lisäksi auto on suorastaan sikamaisen helppo korjata, johtuen yksinkertaisesta kokonaisuudesta. Vaihdoin itse vaimon avensikseen starttimoottoria - ensikertalaisena - alle tunnin ja useimmissa saksalaisissa jo sen löytämiseen tuntuu menevän ainakin se tunti. Kaiken kaikkiaan aika viaton peli ollut, tosin vähän muovinen ja äänekäs ehkä. Ei se siis mikään mersu tai bemari ole mutta huoleton ja tilava perusauto kyllä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Minulla on tuollainen vuosimallin 2005 Avensis farmari 2,4-litraisella bensakoneella ja automaattilaatikolla. Olisikohan ollut minulla vuodesta 2007, jolloin mittarissa oli vähän alle 100 tkm. Nyt mittarissa on 265 tkm ja tällä välillä autoon on tehty seuraavia huoltotoimia:

- Ohjausboksi jouduttiin vaihtamaan aika pian ostamisen jälkeen. Uusi osa olisi maksanyt enemmän kuin 1000 €, mutta tässä tapauksessa maahantuoja maksoi osan ja minä tunnin vaihtotyön. Huomioitavaa tässä tapauksessa on se, että takuu oli mennyt jo umpeen, mutta silti maahantuoja tuli noin reilusti vastaan mukinoitta.

- Jarrupalat ja levyt on uusittu kertaalleen. Ei mielestäni ollenkaan paha kohtuullisen painavalle automaattivaihteiselle autolle.

- Tuulilasinpesimen moottori on vaihdettu, takalasinpesimen moottori pitäisi vaihtaa.

- Lämmityslaitteen puhaltimen moottori on vaihdettu. Uusi maksoi muistaakseni muutaman kympin ja työ oli helppo tehdä itse.

- Akku vaihdettu kertaalleen.

Noiden lisäksi ei tule mieleen muita korjauksia. Veikkaisin ettei tuolle mitään korjauksia ennen minulle tuloakaan ole tehty. Kaikki alustan osat ovat edelleen alkuperäiset ja ihan hyvin kaikki edelleen pelaa. Pyöränlaakerit tosin voisi etupäästä kohta vaihtaa, kun tuntuvat jo pikkuisen ääntelevän. Öljynkulutus tuossa on ihan normaalia Toyotaa, eli 15 tkm vaihtovälillä pitää lisätä noin litra öljyä. Bensaa auto kuluttaa ajotavasta riippuen sekalaisella ajolla selvästi alle 8 l/100km.

Niin ja mitä tuota alkuaikoina tuli merkkihuollossa säännöllisesti käytettyä, eivät huollot ainakaan kalliita olleet moniin muihin merkkeihin verrattuna. Samaa voisi sanoa varaosista, mutta näissä on toki aika paljon heittojakin.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onkos täällä kokemuksia Volvo V70 D4:stä. Kuulostaa aika kovalta yhtälöltä co-päästö 117,hevosvoimia 181 ja vääntöä 400 Nm. Toki kovalta kuulostaa hintakin kuten odottaa saattaa 2014-2015 tuoreessa Vollessa. Audi A6 ja Bmw 520d kilpasilla myös mutta jotenkin "tuntuu" tuo Volvo parhaalta.

Mainio kone, mainiot sisätilat, huippuhyvä tavaratila, hyvä ajettavuus, hyvä ajotuntuma (tarkoitan ajoasentoa, penkkiä, hallintalaitteita jne.). Maantieohitukset sujuvat hienosti, toki riippuen mihin on tottunut. Mutta jos on perus pasuunalla tai anjoviksella on ajellut, kokemus on varmaan positiivinen. Miinusta vanhan vitoskoneen äänien puuttumisesta. Edellinen auto oli tuollainen ja varmaan jatkossakin tulee tuollaiseen päädyttyä, ainakin talouden toisen auton osalta.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaihdoin talvikumit. Pettymys oli suuri, kun totesin, että Dunlopin fast responset oli aika selkeästi äänekkäämmät kuin nokian hakkapeliitat nastoilla. Ja pintaa on niin paljon, että ei ilkeä vielä kauppaan mennä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös