Auton vaihto mielessä.. Vaihtoehtoina tällä hetkellä vm 2011-2012 MB C, V70, V60, A4 ja Passat. Farkkuna automaatilla ja todennäköisesti dieselinä. Passatissa ja V70:ssa varmasti riittävät takapenkki- ja tavaratilat, mutta mites noissa muissa? Kaksi päiväkoti/kouluikäistä takapenkillä matkustaa. Tuo V60 näyttää hyvältä, mutta mahtuuko autoon esim. viikon lapin reissun kamat? Viimeksi V70:kin oli aika täyteen ahdettu vaikka sukset ja monot boksissa matkustivatkin.
Itse en mitään noista autoista omista, mutta taksirenkinä oon muutamaa päässyt ajamaan.
MB C-sarja ja Volvo V70. C-sarjalainen on väljä ja hyvä kuuleman mukaan, mutten ole sellaista itse ajanut. V70 on sellainen, että itse tykkään: automaattivaihdelaatikko on hyvä, isoimmalla diesel-myllyllä (D5) riittää kulkua, ja varsinkin AWD-versio menee kuin juna niin pitkään, kunnes jää mahansa varaan kiinni. Auto on myöskin tilava takapenkeiltään ja tavaratilaltaan.
V60 Volvoa en ole ajanut ollenkaan, mutta V50-mallista (vm. ~2005) olen. Kauhean köykäinen kokemus, eikä ollut mun mielestä mitenkään erityisen väljä. Jos puntaroit V60 ja V70 mallien välillä ja tavaratilalla on merkitystä, niin ota V70 - tämä siis ihan puhtaana mutuna.
A4 ja Passat. A4:sta en ole päässyt ajamaan, mutta senhän pitäisi vastata melko pitkälle Passatia kooltaan? Olen ajanut vuoden 2013 Passat Alltrackia, jossa siis 2.0 TDI, DSG-automaatti, korotettu alusta ja neliveto. Tavaratila aavistuksen pienempi kuin Volvossa, samoin takapenkkitila - kolme aikuista takana istuu Passatissa tiiviimmin kuin V70:ssä. Jalkatila varsinkin kehno Passatissa, sillä siinä missä V70:ssa takapenkkiläinen sopii istumaan ihan hyvin laskettelumonojen kanssa, niin Passatissa on hieman ahtaampaa. Tämä siis sillä oletuksella, että etupenkeissä istuu vajaa 180cm pitkä kaveri. Muuten hyvä ajolleen.
A4 tulee mun mielestä tarpeeseen, jos haluat nelivedon ja ison diesel-koneen, ja ajat pitkää matkaa. Vääntävä 3.0 V6 TDI takaa sen, että kulutus on kohtuullinen kovemmillakin maantie nopeuksilla ja rekoista pääsee vaivatta ohi. Quattro-versio takaa liikkumisen kelillä kuin kelillä, mutta on varsinkin lisävarustelulla kallis vaihtoehto. Jos taas enemmän lyhyttä ajoa ja halvempi parempi, niin näistä kahdesta Passat. A6 on sitten jo pykälää isompi, ja painii V70 kanssa samassa sarjassa.
Harkinnan arvoinen on myös Ford Mondeo. Mun mielestä edellä mainituista tilavin tavaratilaltaan, ja kyydissäkin sopii istumaan paremmin kuin Passatissa. Jos vetotavalla ei ole väliä, niin Mondeo ois mun silmissä hyvä vaihtoehto - etenkin hinnaltaan. Toisaalta Volvo, varsinkin AWD-versiona pitää hintansa korkeampana pidempään, joten... No, siinäpä mun mielipiteitä asian tiimoilta. Tuskinpa huonoa saat käteen, valitsitpa minkä tahansa noista. Onnea autokaupoille!