Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 240
  • 19 022

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko itselläsi kokemuksia Avensiksesta tai Toyotista ylipäätään? Itse olen ollut lähinnä saksalaisten parissa, mutta Toyotat ja etenkin Avensis kiinnostaisi kyllä. Juttelin Toyotista erään pikkupajan korjaajan kanssa (olen käyttänyt omaa autoani koko ajokortti-ikäni siellä, korjaa kaikkia autoja mutta enimmäkseen saksalaisia) ja tämä sanoi että Toyotaan ei saa ollenkaan "tarvike-osia", vaan pelkästään aitoa ja alkuperäistä OEM:ää ja hinta on sen mukainen. Hinnan lisäksi osia saa venailla useamman päivän versus että Motonetistä saat jonkun volkkarin laakerin heti hyllystä. Muuten kyllä kehui kestäviksi ja hyviksi autoiksi.

Osaako kukaan sanoa onko tällä mitään totuuspohjaa?
Ei ole itsellä (vielä) ollut Avensista, mutta harkinnassa on seuraavaksi autoksi. Kavereilla noita on ollut ja kaikki ovat kehuneet. Nyt on yhdellä kaverilla juuri tuohon Yläriman hintaluokkaan menevä käytössä, jota olen itsekin pari kertaa ajanut. Eli 2006 farkku Avensis 2 litraisella dieselillä, manuaalilaatikolla. Reippaasti yli 350 on ajettu ja ilmeisesti siihen ei ole tarvinnut huoltojen lisäksi muuta vaihtaa kuin jarrupalaa ja muuta kuluvaa osaa, eikä hinnat kuuleman mukaan päätä huimaa, kun vertaa sakemanneihin. Ajaessa en itse ainakaan huomannut että autolla olisi noinkin paljon ajettu. Ellen ihan väärin käsittänyt niin on ketjukoneellakin vielä, joten ei tarvi olla parin vuoden välein tekemässä kallista remmin vaihtoa. Avensis on itselläni V70 Volvon kanssa vahvin vaihtoehto seuraavaksi ajokiksi. Dieselfarkku siis itsellekin tulossa seuraavaksi.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Isälläni oli vähän aikaa Toyota Avensis 2.2 D-CAT automaattilaatikolla. Vuosimalli taisi olla 2010. Tuossa tuntui olevan kyllä automaattilaatikko jotain vanhaa mallia koska tuntui vievän kaiken tehon tuosta moottorista. Kulutuskin oli maantieajossa pitkälle yli kuuden, jota pidän kuitenkin nykyaikaiselle diesel autolle aika korkeana. Ihan jämäkkä peli se oli, tosin en tykännyt ohjaustuntumasta. Hieman muovinen Toyota on aina ollut kuten tämäkin malli. Muistaakseni ei mitään mainittavaa vikaa ollut ja sikäli luotettava peli.

Kuitenkin aika kaukana Toyota on Audin tai Mersun laatuvaikutelmasta. Toki myös hintaluokka eri. Aika nopeasti tuo auto vaihtuikin Mersun farmariin.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä olen ajellut Avensiksen vuosimalleilla 2006, 2009 sekä 2012. Jokainen malli on tullut minulle uutena ja jokaisella olen rullannut noin 120000 km. Koneena 2,0 D4D manuaalilootalla ja farkkukorilla. Ei yhtä ainutta ongelmaa ole näissä autoissa ollut, tilat ovat loistavat ja omasta mielestäni ajotuntuma on ollut hyvä. Ainoana ongelmana näen penkit, minulle ne ei ainakaan ole sopineet.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin tarvittaessa voin yrittää kyselyihin näistä autoista jotain vastata.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onkos täällä kokemuksia Volvo V70 D4:stä. Kuulostaa aika kovalta yhtälöltä co-päästö 117,hevosvoimia 181 ja vääntöä 400 Nm. Toki kovalta kuulostaa hintakin kuten odottaa saattaa 2014-2015 tuoreessa Vollessa. Audi A6 ja Bmw 520d kilpasilla myös mutta jotenkin "tuntuu" tuo Volvo parhaalta.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko itselläsi kokemuksia Avensiksesta tai Toyotista ylipäätään? Itse olen ollut lähinnä saksalaisten parissa, mutta Toyotat ja etenkin Avensis kiinnostaisi kyllä. Juttelin Toyotista erään pikkupajan korjaajan kanssa (olen käyttänyt omaa autoani koko ajokortti-ikäni siellä, korjaa kaikkia autoja mutta enimmäkseen saksalaisia) ja tämä sanoi että Toyotaan ei saa ollenkaan "tarvike-osia", vaan pelkästään aitoa ja alkuperäistä OEM:ää ja hinta on sen mukainen. Hinnan lisäksi osia saa venailla useamman päivän versus että Motonetistä saat jonkun volkkarin laakerin heti hyllystä. Muuten kyllä kehui kestäviksi ja hyviksi autoiksi.

Osaako kukaan sanoa onko tällä mitään totuuspohjaa?

Koska tähän ei ole kukaan muu vielä vastannut, niin minä vastaan ettei ole mitään totuuspohjaa. Motonetistä ja varaosaliikkeistä löytyy aivan kuten muihinkin autoihin ja yleisyyden johdosta vielä melko usein hyllystä tavarat. Aito ja alkuperäinen OEM:kään ei ole premium-saksalaisten hinnoissa vaan suhteellisen asiakasystävällisesti hinnoiteltua kamaa ja usein motonetissä tarjolla sitäkin laatua. Lisäksi auto on suorastaan sikamaisen helppo korjata, johtuen yksinkertaisesta kokonaisuudesta. Vaihdoin itse vaimon avensikseen starttimoottoria - ensikertalaisena - alle tunnin ja useimmissa saksalaisissa jo sen löytämiseen tuntuu menevän ainakin se tunti. Kaiken kaikkiaan aika viaton peli ollut, tosin vähän muovinen ja äänekäs ehkä. Ei se siis mikään mersu tai bemari ole mutta huoleton ja tilava perusauto kyllä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Minulla on tuollainen vuosimallin 2005 Avensis farmari 2,4-litraisella bensakoneella ja automaattilaatikolla. Olisikohan ollut minulla vuodesta 2007, jolloin mittarissa oli vähän alle 100 tkm. Nyt mittarissa on 265 tkm ja tällä välillä autoon on tehty seuraavia huoltotoimia:

- Ohjausboksi jouduttiin vaihtamaan aika pian ostamisen jälkeen. Uusi osa olisi maksanyt enemmän kuin 1000 €, mutta tässä tapauksessa maahantuoja maksoi osan ja minä tunnin vaihtotyön. Huomioitavaa tässä tapauksessa on se, että takuu oli mennyt jo umpeen, mutta silti maahantuoja tuli noin reilusti vastaan mukinoitta.

- Jarrupalat ja levyt on uusittu kertaalleen. Ei mielestäni ollenkaan paha kohtuullisen painavalle automaattivaihteiselle autolle.

- Tuulilasinpesimen moottori on vaihdettu, takalasinpesimen moottori pitäisi vaihtaa.

- Lämmityslaitteen puhaltimen moottori on vaihdettu. Uusi maksoi muistaakseni muutaman kympin ja työ oli helppo tehdä itse.

- Akku vaihdettu kertaalleen.

Noiden lisäksi ei tule mieleen muita korjauksia. Veikkaisin ettei tuolle mitään korjauksia ennen minulle tuloakaan ole tehty. Kaikki alustan osat ovat edelleen alkuperäiset ja ihan hyvin kaikki edelleen pelaa. Pyöränlaakerit tosin voisi etupäästä kohta vaihtaa, kun tuntuvat jo pikkuisen ääntelevän. Öljynkulutus tuossa on ihan normaalia Toyotaa, eli 15 tkm vaihtovälillä pitää lisätä noin litra öljyä. Bensaa auto kuluttaa ajotavasta riippuen sekalaisella ajolla selvästi alle 8 l/100km.

Niin ja mitä tuota alkuaikoina tuli merkkihuollossa säännöllisesti käytettyä, eivät huollot ainakaan kalliita olleet moniin muihin merkkeihin verrattuna. Samaa voisi sanoa varaosista, mutta näissä on toki aika paljon heittojakin.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onkos täällä kokemuksia Volvo V70 D4:stä. Kuulostaa aika kovalta yhtälöltä co-päästö 117,hevosvoimia 181 ja vääntöä 400 Nm. Toki kovalta kuulostaa hintakin kuten odottaa saattaa 2014-2015 tuoreessa Vollessa. Audi A6 ja Bmw 520d kilpasilla myös mutta jotenkin "tuntuu" tuo Volvo parhaalta.

Mainio kone, mainiot sisätilat, huippuhyvä tavaratila, hyvä ajettavuus, hyvä ajotuntuma (tarkoitan ajoasentoa, penkkiä, hallintalaitteita jne.). Maantieohitukset sujuvat hienosti, toki riippuen mihin on tottunut. Mutta jos on perus pasuunalla tai anjoviksella on ajellut, kokemus on varmaan positiivinen. Miinusta vanhan vitoskoneen äänien puuttumisesta. Edellinen auto oli tuollainen ja varmaan jatkossakin tulee tuollaiseen päädyttyä, ainakin talouden toisen auton osalta.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaihdoin talvikumit. Pettymys oli suuri, kun totesin, että Dunlopin fast responset oli aika selkeästi äänekkäämmät kuin nokian hakkapeliitat nastoilla. Ja pintaa on niin paljon, että ei ilkeä vielä kauppaan mennä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Huomenta.

Miehisyyteni sai eilen järkyttävän kolhun. En saanut yh-ystäväni renkaita vaihdettua, ensimmäinen pyörä oli juuttunut kiinni niin, että en sitä saanut irti. Ei auttanut CRC, potkiminen, pultit löysänä ajaminen ja jarruttaminen. Rouvalla oli toki vain saksitunkki, joten hirveästi kovuuutta en uskaltanut antaa, ettei putoa koko Sitikka alas.

Luovuttaminenhan ei ole vaihtoehto. Minulla on sellaiset kolmijalkaiset pukit, joilla auton voi tukea ylös. Ajatukseni on se, että tunkkaan auton ylös, laitan pukin akselin alle ja lasken auton alas, jolloin se pysyy pommin varmasti paikoillaan. Kysymykseni onkin, onko akseli oikea paikka pukille, vai onko C5:ssa jokin parempi paikka, tarvitseeko pukin ja akselin väliin laittaa jotakin fyllinkiä?

Nimimerkki: Kaipaan palkkiokaljojani...
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Vaihdoin talvikumit. Pettymys oli suuri, kun totesin, että Dunlopin fast responset oli aika selkeästi äänekkäämmät kuin nokian hakkapeliitat nastoilla. Ja pintaa on niin paljon, että ei ilkeä vielä kauppaan mennä.

Noihan on runflatit vissiin eli melkein paskimmat mahdolliset ajaa. Mulla oli sama juttu, kun tällä viikolla vaihdoin 205/55 R16 -nastat 205/45 R17 Dunlopin SP Sport 01 -runflateihin. Metelin määrä kasvoi ja ajovakaus kärsi. Noi mun renkaat eivät ole enää uudet, mutta pintaa vielä 5-6mm jäljellä.

Runflateista on sanottu, että ekan kymppitonnin voivat mennä melko mukavasti, mutta sitten alkaa meteli ym. Tämä voi toki olla Esson baarista lähtenyt juttu ja siitä tulee tietysti helposti "yleinen" totuus, mutta en ole kuullut oikein kenenkään runflateja kehuvan ajomukavuudestaan.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Huomenta.

Miehisyyteni sai eilen järkyttävän kolhun. En saanut yh-ystäväni renkaita vaihdettua, ensimmäinen pyörä oli juuttunut kiinni niin, että en sitä saanut irti. Ei auttanut CRC, potkiminen, pultit löysänä ajaminen ja jarruttaminen. Rouvalla oli toki vain saksitunkki, joten hirveästi kovuuutta en uskaltanut antaa, ettei putoa koko Sitikka alas.

Luovuttaminenhan ei ole vaihtoehto. Minulla on sellaiset kolmijalkaiset pukit, joilla auton voi tukea ylös. Ajatukseni on se, että tunkkaan auton ylös, laitan pukin akselin alle ja lasken auton alas, jolloin se pysyy pommin varmasti paikoillaan. Kysymykseni onkin, onko akseli oikea paikka pukille, vai onko C5:ssa jokin parempi paikka, tarvitseeko pukin ja akselin väliin laittaa jotakin fyllinkiä?

Nimimerkki: Kaipaan palkkiokaljojani...

Sitikoista ei kyllä ole tietoa mutta renkaat on irronnut kun niille on sitä kovuutta antanut. Vaikka käyttää saksitunkkia niin rengashan on vielä alla jos tippuu tunkilta ja vahinkoa ei hirveästi pääse tapahtumaan, saattaa jopa irrottaa renkaan.

Koita moskulaa tai lekaa, potkimisesta tulee vain varpaat kipeäksi. Kakkosnelosen palan jos vielä löydät jostain niin saat hakattua rengasta akselin puoleltakin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Toiko se nyt on se suuri kestävyysihme? Mun Polo Variantilla (joka on oikeasti Seat VW-merkki nokalla) on ajettu 400t, ja 150t jälkeen jolloin sen hankin on toki korjauteltu jokusen tonnin edestä mutta suurin yksittäinen juttu on ollut laturin vaihto, 350 e töineen.

Vähän samanlaisia kokemuksia Avensis-miehistä, hehkutetaan koko ajan kuinka vähällä remontilla autot menevät. Omalla halpis-Mersullani (C200 CDI) on ajettu nyt 400 tuhatta kilometriä, joista itse olen ajanut viimeisen reilun satasen ja tuona aikana on öljyjä vaihdettu ja naftaa tankattu, jonka lisäksi on vaihdettu hehkurele, kun hehkun merkkivalo jäi palamaan. Hintaa tuolle tuli testereineen ja vaihtoineen vajaa sata euroa. Appiukon neljä vuotta ja 150 tuhatta vähemmän ajettuun Avensikseen on käytännössä samassa ajassa (hän osti autonsa pari kuukautta ennen kuin minä omani) mennyt reilu tonni eri remontteihin.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Vähän samanlaisia kokemuksia Avensis-miehistä, hehkutetaan koko ajan kuinka vähällä remontilla autot menevät. Omalla halpis-Mersullani (C200 CDI) on ajettu nyt 400 tuhatta kilometriä, joista itse olen ajanut viimeisen reilun satasen ja tuona aikana on öljyjä vaihdettu ja naftaa tankattu, jonka lisäksi on vaihdettu hehkurele, kun hehkun merkkivalo jäi palamaan. Hintaa tuolle tuli testereineen ja vaihtoineen vajaa sata euroa. Appiukon neljä vuotta ja 150 tuhatta vähemmän ajettuun Avensikseen on käytännössä samassa ajassa (hän osti autonsa pari kuukautta ennen kuin minä omani) mennyt reilu tonni eri remontteihin.

Tässä on hyvä pointti. Monet pitävät Mersua kalliina autona, vaikka todellisuus on ihan muuta. Ottaen huomioon kaikki elinkaaren aikana tulevat kustannukset, niin väitän juuri tuollaisen omistamasi auton olevan ihan omaa luokkaansa laskettaessa kustannusta / ajettu kilometri.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joitain viimeisempiä sivuja kävin läpi mutta en ainakaan vielä löytänyt juttua joten.. Onko jollain kokemuksia Octavian RS -vehkeistä? Itselle olisi tulossa työautona touko-kesäkuussa joskus 2,0L TDI, DSG. Koeajojen yms perusteella vaikutti olevan hyvä ajettava ainakin. Joitakin pieniä vikoja on kuulunut tuttujen kautta korviin mm. sähköissä, mutta saa nähdä. Itsellä aiemmat omistuskokemukset yhtä vanhaa Brasilian Escortia lukuunottamatta oikeastaan japanialaisia joten tuohan tuo jotain virkistävää vaihtelua varmaan.
Mulla on toinen TDI RS Ocu menossa. Nykyinen on vuosimallia 2011. Vanhemissa malleissa -08 asti oli ongelmaa Siemensin suuttimien kanssa, mutta muuten ei kyllä ole murheita ollut. Suuttimetkin meni Skodan piikkiin. Olen tykännyt todella paljon ja kunhan auton vaihto on edessä ehkä neljän vuoden päästä niin sitten voisi ostaa taas uudemman Räsän. Tykkään.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Noista omistani en tiedä, että onko runflatit vai ei. Noita saa sekä että. Järkyttävän äänekkäät on joka tapauksessa.
Autoa vaihtaessani tuli kahdet runflatit mukana.
Hakkapeliitta 5:t ovat olleet rft-mallisina yllättävä poikkeus. Ikää niillä tosin alkaa olla eli ei ne paljoa enää pidä, vaikka nastat tallella ovatkin ja kuviota riittää. Kuitenkaan eivät vetele tai melua tavallista enempää. Ensi talveksi uudet, tavalliset nastat. Todennäiköisesti hakka8.
Sen sijaan kesäkumeina olleet ("laatumerkki", en muista mikä) olivat helvetin vaaralliset, kun suoralla tiellä auto saattoi yhtäkkiä lähteä tangentin suuntaan. Lähtivät vaihtoon aika pikaisesti
 

Bay

Jäsen
Auton vaihto mielessä.. Vaihtoehtoina tällä hetkellä vm 2011-2012 MB C, V70, V60, A4 ja Passat. Farkkuna automaatilla ja todennäköisesti dieselinä. Passatissa ja V70:ssa varmasti riittävät takapenkki- ja tavaratilat, mutta mites noissa muissa? Kaksi päiväkoti/kouluikäistä takapenkillä matkustaa. Tuo V60 näyttää hyvältä, mutta mahtuuko autoon esim. viikon lapin reissun kamat? Viimeksi V70:kin oli aika täyteen ahdettu vaikka sukset ja monot boksissa matkustivatkin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tuohon ylläolevaan auton "kestävyys-keskusteluun" vielä. Onhan noissa myös aika paljon tuurista kyse, että millainen yksilö osuu kohdalle. Oma isäni osti vuonna 2004 uutena neloskoppaisen farkku-golfin dieselinä, vaikka kyseessä oli aivan uusi auto, ongelmia oli ongelmien perään jatkuvasti ja viiden vuoden iässä ja 200tkm ajettuna se sitten lähti vaihtoon. Itse taas hankin ensiautokseni samanlaisen farkku-golfin mutta vain bensana. Omani oli vain aivan ensimmäisiä neloskopparia ja ostohetkellä ikää oli 11v ja 185tkm. Alle kaksi vuotta sillä ajoin ja tyytyväinen olin. Ainoa vika mitä tuona aikana tulivat oli pyyhkijöiden moottori sekä sähkölasit (jälkiasennettu kaukosäädin, alkoi avaamaan aina ikkunoita samalla kun kaukkarista avasi ovet -> talvella vittumainen koska lunta ja ikkunat jäässä ja moottori yrittää väkisin avata ikkunaa).

Itse olen sitä mieltä että mikäli auto vain kestää niin siitä ei kannata hankkiutua eroon. Tarkoitan siis sitä kun joillain on se tapa vaihtaa autoa aina kun joku tietty kilometrimäärä tulee täyteen. Isäni on tälläinen, auto pitäisi aina vaihtaa uudempaan ennen kuin mittarilukema alkaa kakkosella. Isäni on juuri tälläinen. Tuo edellämainitsemani uutena ostettu golf vaihtui lopulta diesel-focukseen jolla oli ajettu 44tkm. Tämä ei meillä ehtinyt olemaan kuin reilun vuoden /50tkm kunnes olikohan egr-venttiili hajosi ja remppa maksoi 1400e. Ja lähes heti huollosta tultuaan moottorin vikavalo alkoi palamaan vähän sillon ja tällöin. Tässä vaiheessa Focus sai lähteä vaihtoon ja se vaihtui nykyiseen 3C Passattiin, joka on ollut ehkä paras automme sitten '89 Saab 900:n. Kolme vuotta on Pasuuna meillä ollut ja mittariin tullut +100tkm eikä mitään suurempia vikoja ole ollut. Öljyähän se syö mutta se on enemmän sääntö kuin poikkeus VAGlaisissa. Nyt kilometrilukema lähestyy sitä kahtasataa ja isä on vähän miettinyt jo auton vaihtoa. Onneksi autoliikkeet pyytävät niin paljon välirahaa että Passat on pysynyt pihassa. Itse en ainakaan lähtisi hukkaamaan toimivaa autoa.

Toinen mikä ihmetyttää omassa isässä on tämän piheys. Varaa olisi kyllä ostaa vaikka millainen Mersu, mutta silti aina ostetaan niitä hinnat alkaen-mallin Golfeja/Focuksia. Nykyinen Passat sattui olemaan hyvillä varusteilla, ainakin isän mittapuulla. Nahkainen monitoimi-ratti, automaattiset ilmastoinnit, vakkari, webasto. Sitten taas kun vaihtoautoa katsellaan niin otetaan niitä aivan karvalakeimpia Skoda Octavioita joissa on manuaali-ilmastoinnit ja vakionopeudensäädin puuttuu. Vanhemmilla tulee autoon kilometrejä vuodessa 40-50tkm joten siellä autossa joutuu oikeasti istumaan kymmeniä, satoja tunteja vuodessa, kertaa auton elinikä meillä useampi vuosi, niin eipä se muutama tonni pitäisi enää olla paha raha tuohon käyttöön nähden. Etenkään kun rahasta ei ole pulaa. Mutta tää on kai niitä asioita mitä me köyhät ei ymmärretä.
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Auton vaihto mielessä.. Vaihtoehtoina tällä hetkellä vm 2011-2012 MB C, V70, V60, A4 ja Passat. Farkkuna automaatilla ja todennäköisesti dieselinä. Passatissa ja V70:ssa varmasti riittävät takapenkki- ja tavaratilat, mutta mites noissa muissa? Kaksi päiväkoti/kouluikäistä takapenkillä matkustaa. Tuo V60 näyttää hyvältä, mutta mahtuuko autoon esim. viikon lapin reissun kamat? Viimeksi V70:kin oli aika täyteen ahdettu vaikka sukset ja monot boksissa matkustivatkin.

Itse en mitään noista autoista omista, mutta taksirenkinä oon muutamaa päässyt ajamaan.

MB C-sarja ja Volvo V70. C-sarjalainen on väljä ja hyvä kuuleman mukaan, mutten ole sellaista itse ajanut. V70 on sellainen, että itse tykkään: automaattivaihdelaatikko on hyvä, isoimmalla diesel-myllyllä (D5) riittää kulkua, ja varsinkin AWD-versio menee kuin juna niin pitkään, kunnes jää mahansa varaan kiinni. Auto on myöskin tilava takapenkeiltään ja tavaratilaltaan.

V60 Volvoa en ole ajanut ollenkaan, mutta V50-mallista (vm. ~2005) olen. Kauhean köykäinen kokemus, eikä ollut mun mielestä mitenkään erityisen väljä. Jos puntaroit V60 ja V70 mallien välillä ja tavaratilalla on merkitystä, niin ota V70 - tämä siis ihan puhtaana mutuna.

A4 ja Passat. A4:sta en ole päässyt ajamaan, mutta senhän pitäisi vastata melko pitkälle Passatia kooltaan? Olen ajanut vuoden 2013 Passat Alltrackia, jossa siis 2.0 TDI, DSG-automaatti, korotettu alusta ja neliveto. Tavaratila aavistuksen pienempi kuin Volvossa, samoin takapenkkitila - kolme aikuista takana istuu Passatissa tiiviimmin kuin V70:ssä. Jalkatila varsinkin kehno Passatissa, sillä siinä missä V70:ssa takapenkkiläinen sopii istumaan ihan hyvin laskettelumonojen kanssa, niin Passatissa on hieman ahtaampaa. Tämä siis sillä oletuksella, että etupenkeissä istuu vajaa 180cm pitkä kaveri. Muuten hyvä ajolleen.

A4 tulee mun mielestä tarpeeseen, jos haluat nelivedon ja ison diesel-koneen, ja ajat pitkää matkaa. Vääntävä 3.0 V6 TDI takaa sen, että kulutus on kohtuullinen kovemmillakin maantie nopeuksilla ja rekoista pääsee vaivatta ohi. Quattro-versio takaa liikkumisen kelillä kuin kelillä, mutta on varsinkin lisävarustelulla kallis vaihtoehto. Jos taas enemmän lyhyttä ajoa ja halvempi parempi, niin näistä kahdesta Passat. A6 on sitten jo pykälää isompi, ja painii V70 kanssa samassa sarjassa.

Harkinnan arvoinen on myös Ford Mondeo. Mun mielestä edellä mainituista tilavin tavaratilaltaan, ja kyydissäkin sopii istumaan paremmin kuin Passatissa. Jos vetotavalla ei ole väliä, niin Mondeo ois mun silmissä hyvä vaihtoehto - etenkin hinnaltaan. Toisaalta Volvo, varsinkin AWD-versiona pitää hintansa korkeampana pidempään, joten... No, siinäpä mun mielipiteitä asian tiimoilta. Tuskinpa huonoa saat käteen, valitsitpa minkä tahansa noista. Onnea autokaupoille!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Vaihtoehtoina tällä hetkellä vm 2011-2012 MB C, V70, V60, A4 ja Passat. Farkkuna automaatilla ja todennäköisesti dieselinä. Passatissa ja V70:ssa varmasti riittävät takapenkki- ja tavaratilat, mutta mites noissa muissa? Kaksi päiväkoti/kouluikäistä takapenkillä matkustaa.
C-sarjalainen on väljä ja hyvä kuuleman mukaan, mutten ole sellaista itse ajanut.

En osaa sanoa minkä verran tuollainen kymmenen vuotta omaani uudempi C-sarjalainen on kasvanut, mutta ainakin tuo S203-mallimerkintää kantava 2000-luvun alkupään farkku on todella pieni takapenkkitiloiltaan. Meillä viisi- ja kolmevuotiaat nyt juuri mahtuvat sinne istumaan, mutta aiemmin oli hankaluuksia, kun nuorempi lapsi istui turvaistuimessa, jossa hänen jalkansa olivat suhteellisen suorana eteenpäin. Meinasi tulla etupenkki vastaan. Tavaratila on ihan ok, tosin virtaviivainen perä kaventaa sitä aika jyrkästi. 9-5 -mallinen sedan-Saab imaisi lastenvaunut takakonttiinsa ihan hyvin kuin tuo farmari-Mersu, tosin sisälle sullominen oli Saabissa haastavampaa.

Eilen jo mainitsinkin, niin tekniikaltaan tuo pikkudiesel on varmasti luotettava. Puoli miljoonaa menee suht nätisti rikki, kun vähän viitsii huolta pitää. Enkä usko, että tarkoituksesi on autoa edes niin kauan pitää. Tässä vanhemmassakin automaatti vaihtaa riittävän pehmeästi, kulutus on pieni ja myös pienimmällä mahdollisella koneella olevalla autolla ohittaminen sujuu vaivattomasti. 2000-luvun alkupään malleissa ruoste oli ongelma, mutta ei ole enää lähelläkään 2010-luvun malleja.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Huomenta.

Miehisyyteni sai eilen järkyttävän kolhun. En saanut yh-ystäväni renkaita vaihdettua, ensimmäinen pyörä oli juuttunut kiinni niin, että en sitä saanut irti. Ei auttanut CRC, potkiminen, pultit löysänä ajaminen ja jarruttaminen.

Mulla oli kerran sama ongelma autoni kanssa. Siinä oli talvirenkaissa aluvanteet, jotka jämähti täysin kiinni. Ei auttanut edes kakkosnelonen. Vein lopulta rengasliikkeeseen, jossa homma hoitui. Nykyään rasvaan vaseliinilla aina renkaanvaihdon yhteydessä sen osan (en tiedä miksi kutsutaan), johon rengas työnnetään keskiosastaan.

pointtina siis, että saatat valitettavasti joutua nöyrtymään.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Nykyään rasvaan vaseliinilla aina renkaanvaihdon yhteydessä sen osan (en tiedä miksi kutsutaan), johon rengas työnnetään keskiosastaan.
Keskiötä/keskireikää vissiin meinaat?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ei tuo uusi Mersun C-sarjalainen mikään tilaihme ainakaan ole. Mielestäni selvästi esimerkiksi Volvo V70iä pienempi, mikä sekään ei luokkansa suurimpia taida olla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
V60 Volvoa en ole ajanut ollenkaan, mutta V50-mallista (vm. ~2005) olen. Kauhean köykäinen kokemus, eikä ollut mun mielestä mitenkään erityisen väljä. Jos puntaroit V60 ja V70 mallien välillä ja tavaratilalla on merkitystä, niin ota V70 - tämä siis ihan puhtaana mutuna.

A4 ja Passat. A4:sta en ole päässyt ajamaan, mutta senhän pitäisi vastata melko pitkälle Passatia kooltaan? Olen ajanut vuoden 2013 Passat Alltrackia, jossa siis 2.0 TDI, DSG-automaatti, korotettu alusta ja neliveto. Tavaratila aavistuksen pienempi kuin Volvossa, samoin takapenkkitila - kolme aikuista takana istuu Passatissa tiiviimmin kuin V70:ssä. Jalkatila varsinkin kehno Passatissa, sillä siinä missä V70:ssa takapenkkiläinen sopii istumaan ihan hyvin laskettelumonojen kanssa, niin Passatissa on hieman ahtaampaa. Tämä siis sillä oletuksella, että etupenkeissä istuu vajaa 180cm pitkä kaveri. Muuten hyvä ajolleen.

Näitä on ajeltu kyllä kyllästymiseenkin asti. A4 ja Passat ovat sukulaisia, mutta A4 on "sporttisempi" eli suomeksi pienempi ja matalampi. Erityisesti kun haet farmaria tilaero on yllättävän iso. A4:n kontti on sen verran matalampi, että tilaa ja erityisesti luukusta mahtumista on vähemmän. V60 on taas selvästi näitä kahta lyhempi farkku, mukava ajaa mutta vähän nihkeä noihin verrattuna. Passat näistä kolmesta selvästi tilavin.

Kaikissa toki autoina verrokkeihin verrattuna paremmat ja huonommat puolensa. Passatissa saanet eniten autoa rahaan, Audissa selvästi laadukkaimman tunnelman mutta oletettavasti vähiten varusteita ja V60:ssa sitten taas erittäin paljon järjestelmiä, jos olet niiden perään. Automaattia jos haet noista, imo DSG/S-tronic voittaa mennen tullen tuonikäisen Volvon vastineen. Volvon laatikko on nykivä ja ikävä.
 

Tuamas

Jäsen
Auton vaihto mielessä.. Vaihtoehtoina tällä hetkellä vm 2011-2012 MB C, V70, V60, A4 ja Passat. Farkkuna automaatilla ja todennäköisesti dieselinä. Passatissa ja V70:ssa varmasti riittävät takapenkki- ja tavaratilat, mutta mites noissa muissa? Kaksi päiväkoti/kouluikäistä takapenkillä matkustaa. Tuo V60 näyttää hyvältä, mutta mahtuuko autoon esim. viikon lapin reissun kamat? Viimeksi V70:kin oli aika täyteen ahdettu vaikka sukset ja monot boksissa matkustivatkin.

Jos ei tule merkki-ihottumaa, niin itse suosittelisin ainakin koeajoon myös Superbia DSG:llä ja 2.0tdi:llä.
Tilaa on varsinkin takapenkillä pituussuunnassa ruhtinaallisesti, takaluukku pirun iso (joskin vähän matala), ajettavuus hyvä ja samaan hintaan saa enemmän autoa.

Volvoon ja muistaakseni Mersuunkin verrattuna tuo tuonikäinen DSG tuolla 2.0 tdillä on aivan ylivertainen (pätee toki myös Audiin ja VW:hen).

V60 on koeajokokemuksen perusteella onnettoman pieni sekä sisätiloiltaan että tavaratilan osalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös