Autoiluketju

  • 3 196 598
  • 18 516
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Elämänviisautesi on kasvanut niin paljon, että olet oivaltanut autoilun perimmäisen olemuksen.

Autot on isojen poikien leluja, joten autokuumeen saamiseksi sisäisen pojan pitää voida paksusti. Uskon, että tilanteesi ei ole toivoton. Pidät kuitenkin jääkiekosta.

Onhan mulla tietysti harrasteauto, Kupla. Se on aivan eri juttu. Niitä kustannuksia ei lasketa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt jää sanattomaksi. Bensapää ja auton ostaminen ei silti sytytä yhtään. Minä sentäs jaksoin vatvoa useamman kuukauden talvivessan vaihtoa. Sen verran vinkkiä, että googletus ja merkkikeskustelujen lukeminen auttoi rajaamaan monta vaihtoehtoa pois hankalien tyyppivikojen takia. Esim Mini tipahti jäätyvien jarrujen takia pois valikoimista. Nimimerkillä C4-92 ja FXSTC-86.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nyt jää sanattomaksi. Bensapää ja auton ostaminen ei silti sytytä yhtään. Minä sentäs jaksoin vatvoa useamman kuukauden talvivessan vaihtoa. Sen verran vinkkiä, että googletus ja merkkikeskustelujen lukeminen auttoi rajaamaan monta vaihtoehtoa pois hankalien tyyppivikojen takia. Esim Mini tipahti jäätyvien jarrujen takia pois valikoimista. Nimimerkillä C4-92 ja FXSTC-86.

En ole aito bensapää, vaan humanistiromantikko. Siihen tuo Kupla sopii. Kaikki ruuvaaminen tapahtuu "ironisesti".
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Pitäisi lähteä katsomaan "uutta" kotitalouslogistiikkaratkaisua. Mahdollisimman halvalla mahdollisimman paljon mahdollisimman kauas jne...
Ja kaikki tämä niin, ettei siitä aiheutuisi kohtuuttomasti kognitiivista, emotionaalista tai ajankäytöllistä vaivaa.

Argh! Vihaan auton vaihtamista. Siksi korjaisin vanhaa vaikka maailman tappiin, mutta kun osia ei enää normaalisti saa.

No niin. Tämä olisi sitten naisasiat-ketjun kamaa. Vaimokulta ei haluaisi lähteä mukaan katsomaan autoa. Tiedän kyllä, mistä se johtuu. Autokauppojen ilmapiiri ei ole hänen maailmaansa. No, kuitenkin hän saattaa ilmaista tyytymättömyytensä yksityiskohtiin. Ja sopivissa paikoissa viestiä, että jätän hänet ulkopuolelle näissä asioissa.

Teoriassa olemme samaa mieltä siitä, että auto on vain se minkä ensimmäisessä kappaleessa määrittelin. Käytännössä olen onnistunut autovalinnassa aina niiden kriteereiden mukaan hyvin (numeroissa: pääomakato <1000€ / v, huoltoja ja korjauksia ei tehdä velaksi).

Mistähän löytyisi edes rippunen autokuumetta, kun autot näyttäytyvät tällä hetkellä 99%:sti kustannusuhkina?

Terveisin nimimerkki: Hevonen ja kärrit kaupunkiliikenteessä?

Sattuipa kerrankin (no ei itseasiassa ole ensimmäinen kerta) käymään "oikeassa paikassa oikeaan aikaan" setti. Uskon löytäneeni auton, joka täyttää ensimmäisen kappaleen kriteerit helposti.

Nyt sitten vaan sietämään ihmisten epäuskoisia katseita...
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Sattuipa kerrankin (no ei itseasiassa ole ensimmäinen kerta) käymään "oikeassa paikassa oikeaan aikaan" setti. Uskon löytäneeni auton, joka täyttää ensimmäisen kappaleen kriteerit helposti.

Nyt sitten vaan sietämään ihmisten epäuskoisia katseita...
Minkä auton mahroot ostaa?

Omaan asiaan: Onko kellään Nangkangin kesäpyöristä kokemusta? Onko suurtakin eroa merkkipyöriin? (Michelin yms)
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mikäli autolehtien testeihin on uskomista, niin joutuu edelleen ostamaan kaksi settiä renkaita, jos haluaa sekä hyvän että halvan.
Ja toiset sanoo että ei koskaan enää osta testivoittajia koska laatu onkin todellisuudessa surkeampaa mitä lehdessä väitetään.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ostinpa vanhan 323 Mazdan, jonka mittarissa on vain 100. Ruosteeton, älyttömän siisti ja melko optimaalisesti varusteltu auto meidän tarpeisiin. Vain vetokoukku puuttuu. Ja renkaat tarvitsee uusia.
No nyt oot harvinaisen yksilön löytänyt.

Vai tuliko typo ja lasissa on vaan 100tkm? Vähän sekin kyllä on.
 
Tänään ostin renkaatvaihtoon.fi -sivuston kautta Goodyear EfficientGrip Performance -setin. On menestynyt testeissä ja käyttäjäkokemustenkin perusteella pitäisi olla ihan hyvät kumit. Hintaa 205/55/16 kokoisilla renkailla oli 75 euroa kappale. Vastaavia myytiin rengas-onlinessä 128 euroa kiekko.

Vaihtoehtona oli Hankookin testimenestyjä Ventus Prime2:t. Vertailuja ja käyttäjäkokemuksia löytyi aika hyvin täältä: Rengasvertailu rengastestit ja arvostelut.Kesärenkaat ja talvirenkaat.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tänään ostin renkaatvaihtoon.fi -sivuston kautta Goodyear EfficientGrip Performance -setin. On menestynyt testeissä ja käyttäjäkokemustenkin perusteella pitäisi olla ihan hyvät kumit.
Itselläni on myös nämä kumit alla, tosin kokoa 225/55/17. Olen ollut kyllä tyytyväinen niihin. Erittäin hyvä pito kaikissa olosuhteissa ja huomattavan hiljainen rengas, ainakin verrattuna edellisiin kumeihini (Michelin Primacy HP). Vertailujen perusteella myös vierentävastus pitäisi olla parhaasta päästä. En ole tosin itse huomannut selkeää eroa aiempiin renkaisiin.

Ainoa miinus voi olla kulutuskestävyys. Ainakin minun renkaani ovat huomattavan paljon kuluneet kulutuspinnan keskiosasta, jossa muuten urasyvyys on jo uutena jostain syystä reunoja pienempi. Tosin jälkikäteen mietittynä olisi ehkä pitänyt pitää hieman korkeampia paineita renkaissa, sillä varsinkin viime kesänä huomasin että lähimmän huoltoasemani painemittari näytti hieman yläkanttiin. Voi olla ettei renkaissani ollut kuin 2,1-2,3 bar, vaikka rengasliikkeissä suosittelevat tuon kokoiseen väh. 2,5 bar. Ihmettelin hieman tuota kulumista alhaisilla paineilla, kun olin kuvitellut sen tapahtuvan ennemminkin reunoilta. Eräs asiantuntija kuitenkin ohjeisti, että nykyrenkaat ovat rakenteeltaan sellaisia että liian alhainen paine voi kuluttaa niitä myös keskeltä. Täysin varma en siis ole johtuiko kuluminen vääristä paineista vai renkaan laadusta. Nyt kuitenkin renkaat ovat n. 35 tkm ajon jälkeen vaihtokunnossa. Keskellä on pintaa n. 2 mm. Ajotyylini on aika rauhallinen, joten oletin kumien kestävän ainakin 50 tkm.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Syksyllä/talvella tullee taas ajankohtaiseksi autokuviot, joten tässä vähän zoomailen potentiaalisia muita malleja kuin nykyinen pasuuna. Uusi Mazda6 näkyy olevan esittelyssä viikonloppuna - yritin tavata noita tarinoita ja varusteita, ja valintaan vaikuttaa muutama asia. Adaptiivinen vakkari on uudestakin autosta löydyttävä, sillä se on täysin ehdoton varuste etelän ruuhkissa, mutta olen myös webaston kiivas kannattaja, kun tallia ei ole.

Mazdan listoista katselin, että lisävarustelistassa on "Talvipaketti (sis. lohkolämmitin sisätilapistokkeella ja sisätilanlämmitimellä)", mutta missään en näe tehdasvarusteina tai lisävarusteina webastoa. Onko todella niin, että sitä ei ole, vai missaanko esitteistä jotain? Koskee siis uutta mallia, mutta toki nykyisestäkin vastaava tieto kiinnostaa. Ihan potentiaalinen kaara kuitenkin tuokin. Puhutaan nyt siis moottorin lisälämmittimen lisäksi myös kabiinin lämmityksestä.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
^Mä huitelin joskus menemään melkein 200 tkm vuoden 2004 -Mazda kutosella, ja siihen sai Webaston. En tiedä oliko tämä aivan nollasisältöinen viesti, mutta tulipa kirjoitettua.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Epätoivo. Pakko kai uusia auto. Diesel, ei pikkuauto, mielellään farkku, halvat kokonaiskäyttökulut kaiken a ja o ja jotain varustetoiveitakin on. Niin ja hiljainen. Budjetti max 7000. Alle 200t ajettu ranskis tms. epäilyttävä vai kuuhun ja takaisin ajettu mersu? Vai jotain siltä väliltä? Vai velkarahalla budjetti ylemmäs? Googlaamalla selviää että nettiasiantuntijoiden mielestä jokainen vaihtoehto on ihan paska. Hulluksi tässä tulee.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Halvat käyttökustannukset tarkoittaa suomeksi sitä, että ranskalaiset, mersu, bmw ja audi on ulkona vaihtoehdoista.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Omaan asiaan: Onko kellään Nangkangin kesäpyöristä kokemusta? Onko suurtakin eroa merkkipyöriin? (Michelin yms)

Nykyisessä autossa on Nangkang NS-2, kuten Ville27:lla. Vetopito on riittävä ainakin n.200hp takavetoisessa autossa, eniten ahdistaa rengasmelu. Ihan hyvät budjettirenkaat, mutta seuraavat saavat olla eri merkkiä juurikin metelin takia, jopa Bridgestonen Noranza2 talvirengas on asfaltilla hiljaisempi kuin pari kesää ajettu NS-2.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Nykyisessä autossa on Nangkang NS-2, kuten Ville27:lla. Vetopito on riittävä ainakin n.200hp takavetoisessa autossa, eniten ahdistaa rengasmelu. Ihan hyvät budjettirenkaat, mutta seuraavat saavat olla eri merkkiä juurikin metelin takia, jopa Bridgestonen Noranza2 talvirengas on asfaltilla hiljaisempi kuin pari kesää ajettu NS-2.
Selvä. Kiitos sulle ja @Ville27:lle. Luultavasti mä Nangkangit ostan. Vannesettiä kumien kanssa tässä vertailen ja todennut että ei nyt mitään halvinta economyä pistetä, mutta ei mitään Pirelliäkään joka tehdään jossain italiassa kultaisen härän päällä ja hinta on sen mukainen. Perkeleen kalliiksi tulee mutta toisaalta, noilla kesäpyörillä kyllä ajetaan pari kolme kesää, jos ei nyt ihan innostu sporttisella etuvedolla rengasta vinguttelemaan. (takavedot on yllättäen talvella kalliita koska "nelipyöräluisulisä")

Onneksi ei tarvi vielä talvitassuja ostaa, menee vielä ainakin pari talvea nykyisillä Michelineillä.. jos ei kaikki nyt yhtäkkiä tuu jysäytettyä johonkin routamonttuun / oven/tallinpieleen / rotvalliin.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Epätoivo. Pakko kai uusia auto. Diesel, ei pikkuauto, mielellään farkku, halvat kokonaiskäyttökulut kaiken a ja o ja jotain varustetoiveitakin on. Niin ja hiljainen. Budjetti max 7000. Alle 200t ajettu ranskis tms. epäilyttävä vai kuuhun ja takaisin ajettu mersu? Vai jotain siltä väliltä? Vai velkarahalla budjetti ylemmäs? Googlaamalla selviää että nettiasiantuntijoiden mielestä jokainen vaihtoehto on ihan paska. Hulluksi tässä tulee.
Mikset ostaisi sellaista n. kymmenvuotiasta Avensista? 2 litranen D4D on käsittääkseni ihan kelpo kone. Tuohon hintaan niilläkin on ajettu sen 300 tonnia, mutta kyllä kai ne sen kestää ja enemmänkin. Eikä ole kalliit huollot. Sen vaan sanon ihan kokemuksesta, että ainakin ne ranskalaiset kannattaa jättää sinne liikkeeseen.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Joitain viimeisempiä sivuja kävin läpi mutta en ainakaan vielä löytänyt juttua joten.. Onko jollain kokemuksia Octavian RS -vehkeistä? Itselle olisi tulossa työautona touko-kesäkuussa joskus 2,0L TDI, DSG. Koeajojen yms perusteella vaikutti olevan hyvä ajettava ainakin. Joitakin pieniä vikoja on kuulunut tuttujen kautta korviin mm. sähköissä, mutta saa nähdä. Itsellä aiemmat omistuskokemukset yhtä vanhaa Brasilian Escortia lukuunottamatta oikeastaan japanialaisia joten tuohan tuo jotain virkistävää vaihtelua varmaan.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Mikset ostaisi sellaista n. kymmenvuotiasta Avensista? 2 litranen D4D on käsittääkseni ihan kelpo kone. Tuohon hintaan niilläkin on ajettu sen 300 tonnia, mutta kyllä kai ne sen kestää ja enemmänkin. Eikä ole kalliit huollot. Sen vaan sanon ihan kokemuksesta, että ainakin ne ranskalaiset kannattaa jättää sinne liikkeeseen.
Onko itselläsi kokemuksia Avensiksesta tai Toyotista ylipäätään? Itse olen ollut lähinnä saksalaisten parissa, mutta Toyotat ja etenkin Avensis kiinnostaisi kyllä. Juttelin Toyotista erään pikkupajan korjaajan kanssa (olen käyttänyt omaa autoani koko ajokortti-ikäni siellä, korjaa kaikkia autoja mutta enimmäkseen saksalaisia) ja tämä sanoi että Toyotaan ei saa ollenkaan "tarvike-osia", vaan pelkästään aitoa ja alkuperäistä OEM:ää ja hinta on sen mukainen. Hinnan lisäksi osia saa venailla useamman päivän versus että Motonetistä saat jonkun volkkarin laakerin heti hyllystä. Muuten kyllä kehui kestäviksi ja hyviksi autoiksi.

Osaako kukaan sanoa onko tällä mitään totuuspohjaa?
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No joo, innostuin Avensiksesta ja rupesin googlailemaan sopivanhintaisia. Tollaista tuli vastaan: Toyota Avensis Jakopäähuolto juuri tehty, parhailla varusteilla Farmari 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto 315t ajettu ja vaihdettu laatikko 1500 e, vetoakseli 900 e "ja paljon muuta". Toiko se nyt on se suuri kestävyysihme? Mun Polo Variantilla (joka on oikeasti Seat VW-merkki nokalla) on ajettu 400t, ja 150t jälkeen jolloin sen hankin on toki korjauteltu jokusen tonnin edestä mutta suurin yksittäinen juttu on ollut laturin vaihto, 350 e töineen. Ja jokaista "älä ranskalaisia" -sanojaa kohtaan on joku puolituttu pösökuski joka sanoo että ei ole ollut ylimääräisiä murheita. Tuuripeliä tuntuu olevan. Taidan sittenkin koettaa pitää polosen liikenteessä vielä, maksaa tyytyväisenä ajoittaiset kahdensadan rempat ja ostaa pilkkihaalarit ja Peltorit saadakseni haaveilemani lämpimän ja hiljaisen kyydin...

Tojotasta en tiedä mutta voin kokemuksesta vahvistaa että vaikka landella asun niin kansanauto ei tosiaan ole seissyt korjaamon pihassa osien odottelun takia, käytännössä aina on tullut päivän varotusajalla.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko itselläsi kokemuksia Avensiksesta tai Toyotista ylipäätään? Itse olen ollut lähinnä saksalaisten parissa, mutta Toyotat ja etenkin Avensis kiinnostaisi kyllä. Juttelin Toyotista erään pikkupajan korjaajan kanssa (olen käyttänyt omaa autoani koko ajokortti-ikäni siellä, korjaa kaikkia autoja mutta enimmäkseen saksalaisia) ja tämä sanoi että Toyotaan ei saa ollenkaan "tarvike-osia", vaan pelkästään aitoa ja alkuperäistä OEM:ää ja hinta on sen mukainen. Hinnan lisäksi osia saa venailla useamman päivän versus että Motonetistä saat jonkun volkkarin laakerin heti hyllystä. Muuten kyllä kehui kestäviksi ja hyviksi autoiksi.

Osaako kukaan sanoa onko tällä mitään totuuspohjaa?
Ei ole itsellä (vielä) ollut Avensista, mutta harkinnassa on seuraavaksi autoksi. Kavereilla noita on ollut ja kaikki ovat kehuneet. Nyt on yhdellä kaverilla juuri tuohon Yläriman hintaluokkaan menevä käytössä, jota olen itsekin pari kertaa ajanut. Eli 2006 farkku Avensis 2 litraisella dieselillä, manuaalilaatikolla. Reippaasti yli 350 on ajettu ja ilmeisesti siihen ei ole tarvinnut huoltojen lisäksi muuta vaihtaa kuin jarrupalaa ja muuta kuluvaa osaa, eikä hinnat kuuleman mukaan päätä huimaa, kun vertaa sakemanneihin. Ajaessa en itse ainakaan huomannut että autolla olisi noinkin paljon ajettu. Ellen ihan väärin käsittänyt niin on ketjukoneellakin vielä, joten ei tarvi olla parin vuoden välein tekemässä kallista remmin vaihtoa. Avensis on itselläni V70 Volvon kanssa vahvin vaihtoehto seuraavaksi ajokiksi. Dieselfarkku siis itsellekin tulossa seuraavaksi.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Isälläni oli vähän aikaa Toyota Avensis 2.2 D-CAT automaattilaatikolla. Vuosimalli taisi olla 2010. Tuossa tuntui olevan kyllä automaattilaatikko jotain vanhaa mallia koska tuntui vievän kaiken tehon tuosta moottorista. Kulutuskin oli maantieajossa pitkälle yli kuuden, jota pidän kuitenkin nykyaikaiselle diesel autolle aika korkeana. Ihan jämäkkä peli se oli, tosin en tykännyt ohjaustuntumasta. Hieman muovinen Toyota on aina ollut kuten tämäkin malli. Muistaakseni ei mitään mainittavaa vikaa ollut ja sikäli luotettava peli.

Kuitenkin aika kaukana Toyota on Audin tai Mersun laatuvaikutelmasta. Toki myös hintaluokka eri. Aika nopeasti tuo auto vaihtuikin Mersun farmariin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös