Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 164
  • 19 022

bart

Jäsen
Tänään on vielä aikomus käydä katsomassa vielä Avensista ja Jettaa, josko olisivat vaihtoehtoja. Ainakin hintaluokka vaikuttaisi pyörivän samoissa. Sen jälkeen varmaan tarttisi päättää, mitä tehdä.
Nyt on sitten Jetta ja Avensis testattu ja hankalaksi menee homma. Avensis ei autona miellytä yhtä paljon kuin Jetta/Octavia, mutta sen jälleenmyyntiarvo (ainakin pyynnit) näyttää olevan omaa luokkaansa verrattuna muihin merkkeihin. Lisäksi itsellä on enemmän luottoa japsi-merkkeihin kuin eurooppalaisiin viattomia kulkineina.

Jetta taasen miellyttää autona eniten näistä kolmesta. Lisäksi suurin piirtein Ocun hintaan saisi hivenen paremmin varustellun auton + 2-litraisen TDIn vrt. Ocun 1.6 TDI. Tiloiltaan tuo taitaa olla vähän Ocua pienempi (mutua), mutta kuitenkin riittävä meille. Eli taitaa mennä huomenna Jetta tilaukseen. Eiköhän tuolla suht' vähillä vioilla ajele sen >5 vuotta.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Jetta on tavaratilan osalta ainakin pienempi, reilusti. Sisätilat taitaa mennä etupenkkiläisten osalta aika tasan, mutta takapenkiläisten osalta Octavia on taas suurempi. Ei siinä, Jetta on varmaankin ihan hyvä peli, mutta tuo 2.0 diesel kone on kyllä yhtä surkea suoritusarvoiltaan kuin 1.6 diesel.

DAF: Skeidassa on tosiaan vielä käytössä tuo vanha versio 1.6 dieselistä. Golfissa on käytössä jo hiukan tehokkaampi versio, mutta ei siinäkään suoritusarvot ole kummoiset vrt. tämä vanha. Eihän tällä 1.6 haeta kuin taloudellisuutta, mitään muuta hyvää siinä ei oikeastaan ole, koska maantiellä sillä ajellaan jonon jatkona.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei tuo 1.6 oli ihan noin kamala, kuin @Axbor Nocturne antaa ymmärtää. Nyt olen moisella kurvaillut n. 5tkm ja siksi uskallan moista väittää. Toki ohittaminen vaatii sen, että paikka pitää katsoa paremmin kuin Corvetella, mutta markkinoilla on paljon kamalampia esityksiä. Esim micra 50hp koneella, jolla ei uskalla ohittaa kuin moottoritiellä. Jos kuitenkin on urheileva ajotyyli, niin sitten tuo on väärä valinta. 250nm antaa jonkinlaista kiihtyvyyttä.

Onkos 1.6 lastutuksesta kokemuksia? Siis lähinnä alaväännön suhteen. Kun on n 650,- hintaisena vähän kallis kokeilu, jos alas ei tule mitään lisää, 1000-1500 kierrosalueelle. (Uutta ei kannata lastuttaa, kun menee takuu.)
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
En minä sitä miksikään kamalaksi väitä, mutta ei siinä kovin paljon mitään hohtoa ole. Arkinen kone, jossa taloudellisuus on se juttu. En siis sano huonoksi vaihtoehdoksi ja on kyllä parempi kuin esim. 1.2 TSI kone.
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin Lukko
Minklainen vehje on Opel Insignia? 2 litraisella diesel koneella? Vuosimallia 2009-2011? Jotenkin silmää miellyttävä vehje.

Ja samat höpinät saman vuosivälin vihje Volvo s60 autosta 2.0 tai 2.4 diesel koneella? Automaattina kummatkin.

Kumpaan noista kannattaa kallistua?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei dieselissä ole ollut niinkään ongelmia DSG:n kanssa. On eri laatikko kuin bensa vehkeissä. Dieseleissä on käytössä kuusilovinen märkäkytkentä loota, kun bensa malleissa 7-lovinen kuivakytkentä. TSI+DSG on ollut hasardi, mutta diesel+DSG varsin toimiva.

Väärin.

Siis siinä mielessä, että tuo kuusilovinen märkäkytkinloota on 2,0 dieselissä mutta 1,6 TDI mallissa on tuo 7-vaihteinen kuivakytkinlaatikko. Sinällään en lähtisi sitäkään dissaamaan. Pirusti noita on taksikäytössä ja hyvin toimineet. Vauhtipyörän joutuu tosin uusimaan 150-200000 välillä lähes aina.
 

Särki

Jäsen
En minä sitä miksikään kamalaksi väitä, mutta ei siinä kovin paljon mitään hohtoa ole. Arkinen kone, jossa taloudellisuus on se juttu. En siis sano huonoksi vaihtoehdoksi ja on kyllä parempi kuin esim. 1.2 TSI kone.

Eikös tuo 1.2 TSI ole varsin onnistunut kone? Riippuu tietysti mihin vertaa, mutta omalla 2012 Golffilla tuolla moottorilla tullut ajettua 45 tkm ja keskikulutus 5,87l/100km, joista kaupunkiajoa 70% ja loput maantie. Verrattuna edellisen autoni moottoriin, Focus 1.6 100hv versio, tuo TSI kone pesee jokasuhteessa, paitsi lämpöä ei tahdo kovilla pakkasilla rittää. Pienillä nopeukislla yllättävän pirteä, moottoritiellä sitten ahdistaa vähän enemmän.

Nyt kuitenkin tuo Golf on laitettu kiertoon ja tulossa on Octavia 1.4 TSI koneella. Autoon tuli talvirenkaat vanteineen "kaupan päälliseksi" ja nämä talvirenkaat ovat kaikki Continentalin renkaita. Kesärenkaista tosin ei ole mitään tietoa millä merkillä tulee. Kilpailevan liikkeen pihassa kävin katsomassa uusien Octavien renkaita ja kaikki RS mallit oli Bridgestonen renkailla, muiden alla oli sitten joko Dunloppia, Micheliniä ja suurimmassa osassa Nexen-merkkisiä! Nexen, joka on kaiketi Kumhon/Hankookin halpamerkki, ei sinällään herätä positiivisia ajatuksia. Parin viime vuoden suomalaisten lehtien kesärengasvertailuista en tuota löytänyt, maailmalla on pärjännyt halpisrenkaiden joukossa hyvin, mikä ei nyt paljoa lupaa. Toivottavasti auto tulee jollain merkkirenkaalla eikä Nexenillä.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Minklainen vehje on Opel Insignia? 2 litraisella diesel koneella? Vuosimallia 2009-2011? Jotenkin silmää miellyttävä vehje.
Itse oon ajanut yli 100 tkm 2011 mallin 2.0 cdti 160 Hp koneella varustetulla farkku-manuaalilla. Hyvin palvellut kärryt ollut. Maantieajossa hintaluokassaan hyvä, mutta kaupunkiajoon en erityisemmin suosittele auton ulkomittojen ja näkyväisyyden vuoksi. Tilat riittävät perhekäyttöön, vaikka takatiloiltaan häviää hieman näille laatikkomaisemmille kilpailijoilleen. Kuskin työtilat kuitenkin varsin pätevät. Tuolla koneellahan ihan riittävän pirteä ja kuluttaa yllättävänkin vähän. Moottoritienopeuksissakin pääsee vain vähän yli 5 litralla. Rauhallisemmassa maantieajossa mennäänkin sitten jo paljon alle. Muutamia pikkuvikoja ollut (mm. parkkitutkissa), mutta kokonaisuutena huolto- ja korjauskulut/km varsin pienet.

Sen verran jäi hyvä maku, että nyt on oma uusi inkku tilauksessa, tosin nyt Country Tourer versiona.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sen verran jäi hyvä maku, että nyt on oma uusi inkku tilauksessa, tosin nyt Country Tourer versiona.

Minklainen vehje on Opel Insignia? 2 litraisella diesel koneella? Vuosimallia 2009-2011? Jotenkin silmää miellyttävä vehje.

Ja samat höpinät saman vuosivälin vihje Volvo s60 autosta 2.0 tai 2.4 diesel koneella? Automaattina kummatkin.

Kumpaan noista kannattaa kallistua?

Kertokaapas Inkuista tietävät, onko se painava auto? Haittaako se, onko hyvä vai huono asia?

Olen ihmetellyt ihan vain faktojen perusteella että Inkut painaa 100-300kg kilpailijoitaan enemmän, kuluttaa enemmän ja liikkuu hitaammin,lienee samasta syystä. Onko vain harhaluuloa, vai onko kyseessä sakemannien panzerwagen liikennekäyttöön.

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen ihmetellyt ihan vain faktojen perusteella että Inkut painaa 100-300kg kilpailijoitaan enemmän, kuluttaa enemmän ja liikkuu hitaammin,lienee samasta syystä. Onko vain harhaluuloa, vai onko kyseessä sakemannien panzerwagen liikennekäyttöön.
_
Ei varmaan liity tähän tai yhtään mihinkään, mutta ainakin ennen muinoin Opel ilmoitti tehot ja suorituskyvyt jotenkin eritavalla kuin useimmat muut, ts rehellisemmin, ts pienempitehoinen Opel kiihtyi 0-100 samassa ajassa (Opelin ilmoittamassa) kuin tehokkaampi kilpailija. Vai onko tämä vaan minun omaa mutuani, en tiedä, enkä tosiaan sitäkään pitääkö enää paikkansa? Toki jos Insignian kokoinen auto menee oikeasti alle 5l/100 ja on vielä ok joutuisa, niin se on ihan kivasti minusta, en toki ole ihan moottorikehityksen aallonharjalla.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kertokaapas Inkuista tietävät, onko se painava auto? Haittaako se, onko hyvä vai huono asia?

Olen ihmetellyt ihan vain faktojen perusteella että Inkut painaa 100-300kg kilpailijoitaan enemmän, kuluttaa enemmän ja liikkuu hitaammin,lienee samasta syystä. Onko vain harhaluuloa, vai onko kyseessä sakemannien panzerwagen liikennekäyttöön.

_
Kyllähän Insignia hieman muutamia kilpailijoitaan enemmän painaa. Oman kokemuksen mukaan ainakaan maantieajossa se ei ole ainakaan huono asia. Kulutus on pitkien vaihteiden ja vääntävän koneen ansiosta varsin matala ja ohituskiihtyvyyshän tossa omassa dieselissä on hyvä. Veikkaan Insignian alhaisen ilmanvastuskertoimen myös vaikuttavan moottoritienopeuksien suht alhaiseen kulutukseen. Huonolla talvikelillä massasta on muuten hyötyäkin. Sen huomasin pari viikkoa sitten Etelä-Suomessa, kun 200 km ajoin karmeassa loskakelissä.

Toki kaupunkiajossa voi kuluttaa kilpailijoita enemmän, koska kyllähän massa pitää sitten voimalla saada liikkeelle. Oma pitkäaikainen maantiepainotteinen keskikulutus on 5,5-5,8 l/100km. Parin viikon takainen 600km pyrähdys Keski-Suomeen meni talvirajoituksilla 4,5 kulutuksella ja kesällä 120 km/h moottoritiellä pysyy 5 litran tuntumassa.

Automaatista ei ole kokemuksia, mutta varmaankin perinteinen momentinmuunnin lisää kulutusta hieman enemmän kuin esim. DSG. Toisaalta eipä noissa Opelien autom. lootissa keskustelujen perusteella pahemmin ole vikoja ollut. Myöskin tuo manuaali on kestävää F40-mallia. Pienempitehoisissa taitaa olla se M32, joissa on joskus vikoja esiintynyt.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei varmaan liity tähän tai yhtään mihinkään, mutta ainakin ennen muinoin Opel ilmoitti tehot ja suorituskyvyt jotenkin eritavalla kuin useimmat muut, ts rehellisemmin, ts pienempitehoinen Opel kiihtyi 0-100 samassa ajassa (Opelin ilmoittamassa) kuin tehokkaampi kilpailija. Vai onko tämä vaan minun omaa mutuani, en tiedä, enkä tosiaan sitäkään pitääkö enää paikkansa?

Nimenomaan, totta helvetissä se mun ensimmäinen Kadett 1.3 S oli raketti ainakin mun silmissä. 75 villihevosta ja auto painoi alle tonnin. Muistan että kiihtyi yllättävän kelvollisesti 0-80kmh ja välitykset oli sellaiset että kakkonen pykälässä oli hyvä ajaa nurkka-ajoa. Oi niitä aikoja.

Insigniasta vielä, näyttäisi nuo diiselit olevan kohtuu taloudellisia. Bensakoneet jääneet muiden kehityksestä ainakin kun tsiigailee noin 3-5 vuotta käytettyjä, Päästötkin liki 200g/co2 tai ylikin kohtuu nuorilla autoilla.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllähän Insignia hieman muutamia kilpailijoitaan enemmän painaa. Oman kokemuksen mukaan ainakaan maantieajossa se ei ole ainakaan huono asia. Kulutus on pitkien vaihteiden ja vääntävän koneen ansiosta varsin matala ja ohituskiihtyvyyshän tossa omassa dieselissä on hyvä. Veikkaan Insignian alhaisen ilmanvastuskertoimen myös vaikuttavan moottoritienopeuksien suht alhaiseen kulutukseen. Huonolla talvikelillä massasta on muuten hyötyäkin. Sen huomasin pari viikkoa sitten Etelä-Suomessa, kun 200 km ajoin karmeassa loskakelissä.

Toki kaupunkiajossa voi kuluttaa kilpailijoita enemmän, koska kyllähän massa pitää sitten voimalla saada liikkeelle. Oma pitkäaikainen maantiepainotteinen keskikulutus on 5,5-5,8 l/100km. Parin viikon takainen 600km pyrähdys Keski-Suomeen meni talvirajoituksilla 4,5 kulutuksella ja kesällä 120 km/h moottoritiellä pysyy vain hieman yli 5 litran.

Totta paino tuo vakautta, taloudessa toisena autona 330xd 2007 ja painaahan sekin noin 1700kg. Bemari kuitenkin viimeisen viiden vuoden aikana on ottanut aimo harppauksen varsinkin bensakoneiden tekniikassa, ottanut päästöistä pois liki puolet ja keventänyt autojaan noin 100 kilolla. En ole huomannut Opelilla vastaavaa kehitystä, ainakaan suurta viime vuosien ajalta, vertailuna vaikkapa Passatit jne.

Maanteille Insignia kuulostaa erinomaiselta vaihtoehdolta.

_
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Insigniasta vielä, näyttäisi nuo diiselit olevan kohtuu taloudellisia.
Nyky-Opeleista voisi todeta, että dieseleistä olen kuullut selvästi enemmän positiivista kuin bensakoneista. Lähinnä kulutuksen ja käyttöominaisuuksien osalta. Toisaalta bensakoneista ei pitkiin aikoihin ole mitään kokemuksia, joten tarkempaa analyysiä en lähde tekemään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyky-Opeleista voisi todeta, että dieseleistä olen kuullut selvästi enemmän positiivista kuin bensakoneista. Lähinnä kulutuksen ja käyttöominaisuuksien osalta. Toisaalta bensakoneista ei pitkiin aikoihin ole mitään kokemuksia, joten tarkempaa analyysiä en lähde tekemään.

Ehkäpä Opel ihan perustellustikin sitten keskityy dieseleihin. Itsellä intressit juuri toiseen suuntaan kun esimerkiksi bemarikin tehdyt jo muutaman vuoden erittäin mielenkiintoisia ja vähäpäästöisiä bensaturboja nelivedolla, samalla lähtöhinnat tulleet potentiaalisissa nelikoissa suorastaan romahtaen alas. 45 000€ alkaa jo xDrivet nykyään kolmosissa. Jokunen vuosi sitten sai laittaa ainakin 10-15t€ lisää kun tarjolla oli vain bensasyöppöjä 325xi-malleja.

_
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse sain uuden Insignia Country Tourerin kuukausi taaksepäin, ja onhan se aivan mahtava auto jos yhtään pidempää matkaa ajaa. Opeleissa tuntuu tosiaan olevan aika pitkät välitykset joka auttaa suuremmilla nopeuksilla kulutukseen todella positiivisesti, kuten myös pieni ilmanvastuskin. Kaupunkiajossa menovettä sitten kuluukin enemmän massasta yms johtuen. Mutta ei tuota huonoksi kaupungissa muuten voi väittää, yllättävän pieni kääntösäde ja parkkiin laittamista helpottaa kun on tutkat edessä ja takana.

Kaikenlaista tuli koeajeltua, mutta Opelissa saa kyllä rahalle todella paljon vastinetta, ja nämähän ovat tosiaan nykyään myös luotettavuuspuoleltaan huipputasoa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tuli muutama viikko sitten ostettua Volvo, V40 T3. Pari vuotta vanha, mutta mukana tuli 2 vuoden tai 40tkm takuu. Ostin näkemättä ja koeajamatta, kun auto oli myynnissä Espoossa, ja itse asun Pirkanmaalla. Jos olisin koeajanut, olisi hankinta voinut jäädä tekemattä suhteellisen ärsyttävän rengasmelun johdosta. Muuten auto on ihan kiva. Moottori on taloudellinen ja riittävän tehokas, ja ajo-ominaisuudet ovat hyvät jousituksen pintakovuudesta huolimatta. Parhaat varusteet ovat kyynärnoja ja mukin pidike.

Ikinä ennen en ole Volvoa omistanut, mutta tämä tuntuu näistä parista pikku harmista huolimatta laadukkaalta autolta. Siinä ja tässä vaihtuuko merkki tuon takuuajan loputtua.
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin Lukko
Näillä näkymin huomenna A6 Audi vaihtuu Opel Insigniaan. 2.0 litranen diesel coupe vuodelta 2011 tulossa taloon. Toivottavasti on kivuton versio eikä mitään huoltohelvettiä olisi tulossa. Käytetyissä on aina oma riskinsä. Tosin niin se taitaa olla uusissakin.

Aina tuo auton vaihtaminen hieman jännittää. Vaikka tässä nyt on kuuden vuoden aikana 7 eri autoa jo ollutkin. Yhteensä noita taitaa olla parikymmentä. Jos nyt sitte olis taas sellainen millä jaksaa sen nelisen vuotta ajella.
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Nyt ollaan neuvoja vailla. E46 318i coupe -00:ssa jää auton sammuttamisen jälkeen ilmastointi päälle ja mikään muu nappi siinä keskikonsolissa ei toimi. Mikä neuvoksi? Yrittäny räplätä toivottavasti oikeita sulakkeita, sillä tuo saksankielen taito ei oo kaikkein vahvinta ja nuo sulakkeethan on tietty sakemanniksi..

E: vika lähti kun otin akkukengän irti ja laitoin takas
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos sulake on palanut, niin virta ei kulje ja laite mykkä. Ilmiselvästi sulakkeessa ei ole nyt vika, kun kerran toimii liikaa. Antaisiko vikakoodia, jos kytkee tietokoneeseen? Hakuammuntana voisi purkaa keskikonsolin ja tarkistaa liittimet...bimberipäiden foorumilta voisi myös olla rutkasti hedelmällisempää kysyä kuin täältä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Potilaana olisi Passat 3B 1.8T manuaalilootalla. Sairaus on se, ettei vaihdekeppi keskitä. Ts. normaalisti vaihteen ollessa vapaalla, pitäisi keppiä eteenpäin työnnettäessä kytkeytyä 3. vaihde. Nyt keppi on niin oikealla, että silmään holahtaakin 5. vaihde. Korjaamolla väittivät, ettei tuolla olisi jousta, joka keskittäisi. Onko teillä tietoa/kokemusta miten tämä mieletön ongelma saataisiin ratkaistua?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Váihda tai vaihdata rikkoutuneet osat. Tarkempia ohjeita kyselisin http://www.vagarena.fi/
Tästä nyt ei varsinaisesti ollut apua, kyseisen keskustelufoorumin olemassa olon tiedän, sieltä en apua keskustelujen hakutoiminnolla löytänyt. Hyvin oletettavaa on, että jokin osa on antanut periksi, mutta mikä tuon vaihdekepin keskittää (tai pitäisi keskittää)? Eli mikä on se rikkinäinen/irronnut osa, joka tulisi vaihtaa?
Vaihteet menevät silmään ihan normaalisti ja itse pystyn autolla ihan hyvin ajamaan. Ongelmia tulevat, mikäli joku muu ajaa autoa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Torsti
Vaihdelaatikko-ongelmat vaatii aika syvällistä perehtymistä kyseiseen malliin, jotta osaisi antaa käytännön vinkkejä. Siksi tuntuu kovin epätodennäköiseltä, että täällä olisi asiantuntijaa tähän ongelmaan. Noihin merkkikeskusteluihin (yleensä) voi rekisteröityä varsin vaivattomasti. Joten omaa ketjua luomaan.


http://workshop-manuals.com/volkswa...ctiondiff./servicing_gear_selector_mechanism/
Ilmeisesti kepin alapäässä on boxi, joka pitää vaihtaa. (Jos tuo kuva on oikea.)
 
Onko palstalaisilla mitään kokemusta Kioista? Sportage tai Cee'd voisi tulla kyseeseen, kun uutta autoa olen hankkimassa. 7 vuoden takuusta ei ole mitään iloa, kun 150tkm tulee täyteen maksimissaan kolmessa vuodessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös