Autoiluketju

  • 3 287 466
  • 18 869

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Enkä ymmärrä mitä @moby huutelee. Isällä on kakkosautona 11v vanha auto jolla ajetaan päivittäin, mutta kilometrejä alle 100tkm. Eikös Suomi-autokin voi olla ilman lohkolämmitintä mikäli sen uutena on ostanut joku pihi isäntä? Aika kovaa puhetta autosta ihan vain parin jatkis-viestin perusteella.

Voihan se tietysti olla ilman lohkolämmitintä, mutta kuinka monessa Suomi-autossa puuttuu lohkolämmitin? Ja kuka on niin vitun dille, että ostaa uuden Audin, mutta ei raski ruksia lohkolämppäriä pakettiin? Sen enempää tähän tapaukseen puuttumatta, niin kyllähän ikä+kilometrien vähyys+merkki ja lohkolämmittimen puuttuminen viittaa vahvasti erääseen maahan. Ja siellä on aikanaan pyöritelty mittareita huoleti.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Enkä ymmärrä mitä @moby huutelee. Isällä on kakkosautona 11v vanha auto jolla ajetaan päivittäin, mutta kilometrejä alle 100tkm. Eikös Suomi-autokin voi olla ilman lohkolämmitintä mikäli sen uutena on ostanut joku pihi isäntä? Aika kovaa puhetta autosta ihan vain parin jatkis-viestin perusteella.

Aika vähän alkuperäinen postaaja kertoi autostaan. Omistajien määrä, moottorin tilavuus, huoltokirja jne. jäivät kertomatta. Löytyykö autosta penkinlämmittimet, mutta ei lohkolämmitintä? Vahvasti vaan vaikuttaa, että turkkilaisen Ahmedin häkkikaupasta ostettu Audi on myyty "hieman" värikynällä.

Onko isäsi kakkosauto kenties Audi A4, vai joku hieman halvempi kinneri? Aika harvalla suomalaisella on Audi A4 kakkosautona. Audeihin kertyy yleensä reilusti kilometrejä, kun noita ei yleensä osteta kakkosautoksi. Yhden A3:n olen nähnyt vanhalla papalla käyttiksenä. Siihen ei tainnut tulla edes 5000km vuodessa, mutta kytkin oli kuolinpesän myydessä aivan loppu(n. 40000km kohdalla).

Voihan se tietysti olla ilman lohkolämmitintä, mutta kuinka monessa Suomi-autossa puuttuu lohkolämmitin? Ja kuka on niin vitun dille, että ostaa uuden Audin, mutta ei raski ruksia lohkolämppäriä pakettiin? Sen enempää tähän tapaukseen puuttumatta, niin kyllähän ikä+kilometrien vähyys+merkki ja lohkolämmittimen puuttuminen viittaa vahvasti erääseen maahan. Ja siellä on aikanaan pyöritelty mittareita huoleti.

Auton historia vaan selvitykseen, varsinkin jos on myyty "Suomiautona". Haiskahtaa turkkilaiselta hieltä koko homma.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ja kuka on niin vitun dille, että ostaa uuden Audin, mutta ei raski ruksia lohkolämppäriä pakettiin? .
Uudet autot ne on aina aika vekkuleita. Isä osti aikanaan uuden Golfin ja kyseli paljonko maksaa jos vakionopeudensäädin ruksitaan varustelistalta. En muista mitä maksoi, mutta jostain käsittämättömästä syystä se oli tehtaalla asennettuna kalliimpi kuin että suoritetaan jälkiasennus Suomessa. Ja näin tehtiin. Samasta liikkeestä mistä aivan tuliterän uusi auto, parin viikon päästä samassa liikkeessä asennettiin vakkari. Ja näin säästettiin ilmesesti ihan useampi kymppi vai oliko jopa satanen. Samaa kikkaa olen kuullut että käytetäänn peräkoukun kanssa. Tulee halvemmaksi suorittaa itse jälkiasentaminen kuin että se laitetaan jo tehtaalla kiinni. Miksei myös lohkolämppäri kuuluisi tähän samaan sarjaan? Auton ensimmäinen omistaja on ajatellut säästää sen jokusen kympin tai satasen asennuttamalla sen jälkikäteen, mutta lopulta sitten jäänyt jostain syystä. En tiedä. Voihan se kyllä Saksan uittojakin olla, mutta eiköhän Miggelsson tämän näe esim huoltokirjasta. Saksassa toki ruuvataan mittareita joo, mutta ei ne kaikki sitä ole. Ja ihan yhtälaillahan se Suomi-autokin voi olla ruuvattu. Tuo suomi-autojen ylenpalttinen kehuminen on junteinta mitä tiedän-ketjun kamaa. Jos löydän jostain sen legendaarisen foorumiviestin Mersun tehtaista ja suomi-autoista niin voisin kopioida sen tänne.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
@JYP#44, se pointti ei ollut siinä, että ottaako sen asennuksen tehtaalla väi jälkeen, vaan siinä että se nyt ylipäätänsä laitetaan uuteen autoon. Ei kukaan ole niin dorka, että upottaa kymmeniä tuhansia euroja uuteen autoon, ja sitten säästää muutaman hassun satasen lohkolämmittimessä, joka on kuitenkin aika kriittinen näissä olosuhteissa, toisin kuin vakionpeudensäädin tai peräkoukku. Tai jos lohkolämmitintä ei laita, niin sitten webasto tai vastaava.

Ja minä en ainakaan havainnut mitään Suomi-autojen ylenpalttista kehumista, kunhan totesin, että yleensä näissä Suomi-autoissa on lohkolämmitin, johtuen olosuhteista.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Onko isäsi kakkosauto kenties Audi A4, vai joku hieman halvempi kinneri? Aika harvalla suomalaisella on Audi A4 kakkosautona. Audeihin kertyy yleensä reilusti kilometrejä, kun noita ei yleensä osteta kakkosautoksi. Yhden A3:n olen nähnyt vanhalla papalla käyttiksenä. Siihen ei tainnut tulla edes 5000km vuodessa, mutta kytkin oli kuolinpesän myydessä aivan loppu(n. 40000km kohdalla)..

Ei ole Audi vaan halvempi malli. Mutta useammankin perheen tiedän jossa Audi A4 on jopa kolmosautona. A4 on sieltä halvimmasta päästä Audeissa kuitenkin. eikö se ihan perus VW Passatin hintainen ole? Eihän nuo Audit nyt edes mitenkään kalliita autoja ole, toki perus-Volkkaria kalliimpi biili, mutta ei noista perus-Audeista etuvetoisina nyt voi puhua mitenkään kovin kalliina autoina. Noita Audejahan näkee nykyään nuorisolla ihan ensiautoinakin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
@JYP#44, se pointti ei ollut siinä, että ottaako sen asennuksen tehtaalla väi jälkeen, vaan siinä että se nyt ylipäätänsä laitetaan uuteen autoon. Ei kukaan ole niin dorka, että upottaa kymmeniä tuhansia euroja uuteen autoon, ja sitten säästää muutaman hassun satasen lohkolämmittimessä, joka on kuitenkin aika kriittinen näissä olosuhteissa, toisin kuin vakionpeudensäädin tai peräkoukku. Tai jos lohkolämmitintä ei laita, niin sitten webasto tai vastaava.

Ei ole nykyään mitenkään erityisen harvinaista ainakaan Etelä-Suomessa ettei moottorinlämmitintä ole autossa. Useisiin tuollaisiin vähän käytettyjä katsellessa törmää. Selityksenä joskus pihiys, joskus lämmin talli. Myös toki se, että kaikkiin autoihin ei lohkoa saa ja ne paistinpannulämmittimet ovat sitten vähän mitä ovat. En tiedä, onko tilanne toinen pohjoisempana, mutta pk-seudulla näin.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
@JYP#44, se pointti ei ollut siinä, että ottaako sen asennuksen tehtaalla väi jälkeen, vaan siinä että se nyt ylipäätänsä laitetaan uuteen autoon. Ei kukaan ole niin dorka, että upottaa kymmeniä tuhansia euroja uuteen autoon, ja sitten säästää muutaman hassun satasen lohkolämmittimessä, joka on kuitenkin aika kriittinen näissä olosuhteissa, toisin kuin vakionpeudensäädin tai peräkoukku. Tai jos lohkolämmitintä ei laita, niin sitten webasto tai vastaava.

Ei meidän Skeidassa ole lohkoa tai muutakaan lämmitintä.

Veikkaan syyn olevan siinä, että ensimmäinen omistaja asuu/asui kantakaupungissa, jossa ei tolppapaikkoja ole.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
No perkele, täytyy nostaa käsi pystyyn ja todeta olleeni ilmeisen väärässä. Tuntuu vain hassulta, täällä on tälle viikolle menty jo useampi päivä vajaa -25c, joten lohkolämmitin on käytännössä pakollinen. Pitäisi ajatella vähän isommassa mittakaavassa näitä.
 

Migelsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers & Tappara
13 vuotta vanha auto, Jolla on ajettu "170000"km ja ei lohkolämmitintä. Haiskahtaa turkkilaiselta häkkikauppiaalta jossain päin Saksaa. Toivottavasti kilometrit pitävät paikkansa(mitä epäilen) ja muutenkin homma toimii paremmin tulevaisuudessa. Kannattaa kuitenkin selvittää auton historia ja se pitävätkö kilometrit paikkansa.ihan vaan sen vuoksi ettei tule morkkista myöhemminkään.
Auton historia tietenkin selvitetty ennen kauppaa ja tiedossa ollut että Saksasta alunperin tuotu Suomeen. Auto kuitenkin ollut jo Suomessa suurimman osan eliniästään ja huoltokirjaa päivitetty ahkeraan. Etelä-Suomessa tosiaan ollut koko Suomi-historiansa ja ainakin 2 viime omistajan käyttö ollut vähäistä. Kyllähän ollut tiedossa, että aina on pieni riski olemassa, joskus se vaan on otettava.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ihan vahingossa osui silmään kun oli puhetta noiden kilometrien huijaamisesta:

http://www.nettiauto.com/audi/a4/6941916
Yksityinen myyjä 430tkm
http://www.nettiauto.com/audi/a4/6971660
Myöhemmin jobbarilla 260tkm

Kyllähän sitä voi Suomessakin kätensä upottaa paskaan, ei koske pelkästään Saksasta uitettuja autoja. Tässä vielä kuvakaappaus parin vuoden takaa eräästä Väyrysestä. Paras oli kun joku kekkasi Carzetin ruuvanneen kilometrejä Mersun mittarista. Siitä nousi nopeasti "some-hitti", ja lopulta jobbari laittoi auton "Ei myynnissä"-tiliin. Kävi kuitenkin poistamassa sitä ennen myyntipuheet ja kirjoittamassa sinne "Eikö teillä perkele ole muuta tekemistä kuin sekaantua muiden asioihin?".
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Moottoriin kylkeen liimattavalla säteilylämppärillä ei tee kyllä kovilla pakkasilla yhtikäs mitään sillä normi 2h -lämmitysajalla. Näissä on puhtaasti kyse nostalgialla (alkuperäisten lohkolämppärien imagolla) rahastamisesta. Webastot on sitten eri asia mutta niitäpä ei asennetakaan satasilla.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Moottoriin kylkeen liimattavalla säteilylämppärillä ei tee kyllä kovilla pakkasilla yhtikäs mitään sillä normi 2h -lämmitysajalla. Näissä on puhtaasti kyse nostalgialla (alkuperäisten lohkolämppärien imagolla) rahastamisesta. Webastot on sitten eri asia mutta niitäpä ei asennetakaan satasilla.

Moottorinlämmitykseen tuolloin hyöty lienee aikalailla nolla mutta kyllä sisätilalämppäristä on mun mielestä hyötyä. Ei kai kukaan pelkkää sisätilapistoketta asennuta vaan on siinä aina toi parkkipaikan asfaltin lämmittäjäkin mukana.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Itsekin tiedän pari tapausta, joissa autossa ei ole ollut minkäänsortin lämmitintä. Vanhan koulukaverin isällä oli aikoinaan kaksi uutta Passattia eikä kummassakaan ollut lämppäriä. Syytä tähän en tiedä mutta hyvin kuulemma aina lähtivät käymään ja ajeltiin reilua 300tkm.

Ystävän isällä on puolestaan ollut kaksi BMW 530d ilman lämmittimiä. Toinen oli e39 koppaa ja nykyinen e60. Molemmat edelleen ajossa ja tuolla vanhemmalla rullattu jotain 400tkm hujakoilla ja uudemmalla 250tkm. Molemmat tuotu Saksasta ja tästä syystä lämppäriä ei ole ollut.

Itse silti kaikessa vainoharhaisuudessaan lämmitän aina ettei hajoaisi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse silti kaikessa vainoharhaisuudessaan lämmitän aina ettei hajoaisi.

Niin, kyllähän tuolla on tienposket ja monet taloyhtiötkin ilman tolppapaikkoja, puhumattakaan kantakaupungista enkä usko että jokaisella webasto hyrrää aamuisin autossa.

Lainasin tuota ettei hajoaisi kommenttia koska itse ajattelen asian jota kuinkin niin että jos kylmänä starttaa niin muistaa ajella iisisti ainakin siihen asti kun lämppäri puskee lämmintä sisälle. Auto tietysti sen kylmäkäynnistyksen kestää sitä vartenhan niitä on testattu vuosikymmenet lapissa.

Mulla ollut 1.3 kadett ja 1.6 focus ilman lohkoa ja lähtivät kuin palmun alta -30 asteessakin, molemmilla ajelin viitisen vuotta ilman minkäänlaisia moottoriongelmia, suorastaan idioottivarmoja aikansa peruskärryjä. Ongelmia lämepenemisen kanssa ja siten lohkoa / webastoa ovat tarvinneet 1.4 TSI VAG:ilta(lohko) ja BMW 330xd (webasto). Jos tuon TSI:in starttasi ilman lohkoa kovassa pakkasessa niin ei lämmennyt ollenkaan 30 min kaupunkiajolla, se vaikuttaa jo epäterveelliseltä moottorille. Muuten meidän TSI oli unelmapeli ja ei osunut meille niitä tyyppivikaongelmia.

_
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Tuohon lohkolämppäriin liittyen, on olemassa myös ihmisiä joilla on lämmin talli käytössä. Tekee niin webaston kuin lohkolämppärinkin aikalailla turhaksi ja tyhmähän se on joka turhasta maksaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ongelmia lämepenemisen kanssa ja siten lohkoa / webastoa ovat tarvinneet 1.4 TSI VAG:ilta(lohko) ja BMW 330xd (webasto). Jos tuon TSI:in starttasi ilman lohkoa kovassa pakkasessa niin ei lämmennyt ollenkaan 30 min kaupunkiajolla, se vaikuttaa jo epäterveelliseltä moottorille. Muuten meidän TSI oli unelmapeli ja ei osunut meille niitä tyyppivikaongelmia.
_

Joku uusista malleista? Vuosikausiinhan nimenomaan tuohon 1.4 TSI-koneeseen ei saanut lohkoa vaan vain pelkän säteilylämmittimen. Lohkolle kun ei ollut siinä alumiinissa paikkaa edes.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kyllä se säteilylämmitinkin ainakin auton moottoriöljyt lämmittää. Voitelu on siten heti paljon parempaa kylmällä käynnistettässä. Eli parempi kuin ei mitään, mutta tosiaan ei perinteiselle lohkolämmittimelle vedä vertoja.

Itsellä ensimmäistä kertaa semmoinen auto, jossa ei lisälämmitintä ole. Bensakoneella ja ainakin tähän asti pärjännyt. Auto lämpiääkin yllättävän nopeasti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joku uusista malleista? Vuosikausiinhan nimenomaan tuohon 1.4 TSI-koneeseen ei saanut lohkoa vaan vain pelkän säteilylämmittimen. Lohkolle kun ei ollut siinä alumiinissa paikkaa edes.

Hyvä huomio, säteilylämmitinhän se oli eikä lohko ja varmasti osasyy sille ettei lämpöä ollut riittämiin. Mutta varmasti piti moottoria kunnossa paremmin kuin että ei olisi ollut mitään ja saattoi edesauttaa edes hitusen sitä lämpenemistä. Oli mulle outo tilanne kun aiemmin tosiaan autot oli mulla jopa ilman minkäänlaisia lämmittimiä ja puski lämpöä jo 5min ajon jälkeen pakkasilla, niin tuo 1.4 TSI ei tuntunut lämpenevän sitten millään, vaati moottoritietä pakkasilla, kaupunkiajossa ei ehtinyt lämpiämään.

_
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jep, TSI:lla paljon ajelleena sama kokemus lämpiämisestä. Kertoo tietysti joltain osin myös hyötysuhteesta - kyllähän vanhan ajan kuluttava kone aina lämpesi nopeasti :) Ja kuten joku edellä totesi, öljyjähän sen oikeastaan on tarkoituskin lämmittää, ei niinkään moottoria. Jälkiasennutin sen paistinpannun itsekin aikanaan, kun sen käytännössä sai samaan hintaan sisähaaraa laittaessa. Hupaisa tunne muuten, kun sisätila oli lämmin lähtiessä ja jos jätti puhaltimen päälle ajaessa se lähti rajusti viilenemään pitkin sitä ekaa pariakymmentä ajokilometriä.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Kyllä se säteilylämmitinkin ainakin auton moottoriöljyt lämmittää. Voitelu on siten heti paljon parempaa kylmällä käynnistettässä. Eli parempi kuin ei mitään, mutta tosiaan ei perinteiselle lohkolämmittimelle vedä vertoja.

Nyt syksyllä asennutin Saksasta tuotuun autooni säteilylämmittimen ja tällä kertaa olen yllättynyt positiivisesti. Vastus on normaalia isompi, mitä aiemmin ja jopa -20 asteen pakkasessa vain parin kolmen tunnin lämmitys on selkeästi auttanut. Aiemmin on saanut pitää sen 6 tuntia päällä kovilla pakkasilla. Moottori ei ole kuulostanut "pahoin voivalta" käynnistettäessä, kuten aiemmilla säteilylämmittimillä. Varaosahaku ei edes tuota autooni tarjonnut. Kyllä noista säteilylämppäreistäkin näköjään johonkin on, kun vastus vaan on tarpeeksi iso.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä noista säteilylämppäreistäkin näköjään johonkin on, kun vastus vaan on tarpeeksi iso.
Defan asiakaspalveluun kun soitin ja tiedustelin säteilylämmittäjistä, niin sanoivat että 300w on max teho, mitä laki antaa myöten. Perusteena paloturvallisuus; jos asennus tehty huonosti ja lämpö ei johdu moottorin lohkoon, niin tuolla teholla ei synny paloriskiä. Jotain uutta on ilmeisesti keksitty.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kylläpä alkoi vaisusti uusien autojen kauppa tänä vuonna tammikuun osalta. Lähes 20 % pudotusta vuoden takaiseen oli kyllä yllätys. Alallahan odotetaan varovaista kasvua myös tälle vuodelle ja erityisesti kesällä tulevan romutuspalkkion pitäisi piritstää vielä kauppaa. Itsehän en tuohon koukkuun usko, mutta aika näyttää.

Aika houkuttelevia tarjouksia ja kylkiäisiä näyttää markkinoilla olevan. Kilpailu asiakkaista on siis ilmeisen kovaa. Mitenkähän mahtaa olla käytettyjen kauppa ja nimenomaan vaihtohyvitykset? Näinä talouden aikoina liikkeiden hyvitykset vanhoista ovat varmaan huonoja, mutta toisaalta luulisi myös sen olevan kilpailuvaltti, sillä varmasti moni yksityinen auton ostaja vertailee myös välirahaa eri tarjousten välillä.
 

Tuamas

Jäsen
Aika houkuttelevia tarjouksia ja kylkiäisiä näyttää markkinoilla olevan. Kilpailu asiakkaista on siis ilmeisen kovaa. Mitenkähän mahtaa olla käytettyjen kauppa ja nimenomaan vaihtohyvitykset? Näinä talouden aikoina liikkeiden hyvitykset vanhoista ovat varmaan huonoja, mutta toisaalta luulisi myös sen olevan kilpailuvaltti, sillä varmasti moni yksityinen auton ostaja vertailee myös välirahaa eri tarjousten välillä.

Itse ostimme juuri Skoda Superbin käytettynä mielestäni kohtuulliseen hintaan, tässä yhteydessä lähetin vaihtotarjouspyynnöt ~kymmeneen paikkaan vanhasta louskustamme (Opel Astra 2005) ja vaihtotarjoukset olivat pudonneet ~tonnin-pari vähemmän kuin noiden yleiset pyyntihinnat.
Lopulta päädyin Kamuxin tarjoukseen, koska toimittivat auton samana päivänä Lappeenrannasta Poriin ja antoivat parhaan välirahatarjouksen.

Tämän perusteella sanoisin, että käytetyissä on ostajan markkinat.
Toki tässä on sama kuin asuntokaupassakin, hyvät ja kohtuuhintaiset kiertävät nopeasti, mutta kalliit ja/tai keskinkertaiset makaavat myytävänä pitkään.
 

Duffman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chelsea, Florida Panthers, Azzurri
Tässä on tullut itsekkin todettua että kaipa se auto on hankittava. Asun Saksassa joten hinnasto on hieman mukavammalla tasolla kuin suomenmaalla, omaan silmääni on sattunut noin 10 vuotta vanha Saab 9-3 Convertible, noita jonkin verran löytynyt eikä hintakaan mikään alytön ole. Olisiko kenelläkään jatkoaikalaisella kokemusta/muita vinkkejä kyseisestä automallista?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös