Sillä lailla. Tänään sitten tuli astetta kalliimpi koulupäivä kun auto matkasi hinurin lavalla huoltoon. Taka-akselista pettivät ripustukset ja ilmeisesti koko taka-akseli menee vaihtoon. Taitaa mennä nelinumeroiseksi loppulasku vielä, vaikka veinkin pienelle pajalle joka pyrkii taikomaan minulle akselin jostain kolariautosta. Auton kanssa matkaa takana alta 2v ja 46tkm. Sinä aikana remontoitu vähän laakereita (150e), kuskin oven mikrokytkin (n 300e), kannentiiviste (1500e), helmoja massattu (100e) ja ilmastoinnin magneettikytkin (100e). Puhumattakaan "normaalista huollosta", eli 2x öljyt, jakopää hilppeineen, ilmastointi ja jarrupalat nesteineen (n 1000e). Ja siihen päälle vielä kuluvia osia joita osaan itse vaihtaa, pyyhkijöitä, polttimoita, sumuvalo (n 100e). Olen pitänyt kirjaa nämä pari vuotta kaikista autoilun kuluista, ja tällä hetkellä 3300e (ei sisällä tämän päiväisiä) on aika lähelle mitä auton kulut ovat olleet ilman polttoaineita ja vakuutuksia. Autona on Seat Toledo 1,9TDI vm 2004 ja sillä on ajettu 280tkm.
Auto on minulle välttämätön, vaikkakin tuohon biiliin rahan syöttäminen saa aina vitutuksen päälle. Kysyisinkin nyt teiltä mielipiteitä, kannattaisiko laittaa Seat kiertoon ja ostaa jotain vähemmän ajettua tilalle? Seatin hyvitys on ollut 2-3k riippuen liikkeestä. Itse olen siitä maksanut 7k, Osakesalkussa olisi kyllä pari kymppiä rahaa, mutta ei kyllä kiinnostaisi realisoida sieltä mitään. "Vakkarityö" löytyy ja ihan hyväpalkkainen sellainen. Kannattaisiko tässä tilanteessa teidän mielestänne realisoida osakkeita, vai ostaa osarilla auto? Vai jatkaa samalla vanhalla romulla? Tykkään nykyisestä autostani ja haluan päästä mahd pienillä kuluilla autoilun kanssa. Nykyistä kiesiä olen huoltanut sillä silmällä, että ajaisin sillä vielä useamman vuoden. Pyrin muutenkin pihistelemään kuluissa minkä pystyn, jälkimmäiset öljyt vaihdoin itse ja tälläkin hetkellä kuskin perslämppäri on rikki, enkä sitä raaski korjauttaa.
Tiivistelmä: nykyinen auto lähemmäs 300tkm ajettu yli kymmenvuotias auto, jossa tuntuu olevan vähän vikaa vian perään. Arvopapereita löytyy uuden Audi A3:n edestä. Jos haluaa päästä mahd pienillä kuluilla, niin kannattaisiko ostaa auto osamaksulla, vai realisoida omaisuutta, vaiko vain ajaa samalla vanhalla ruoskalla toivoen että se kestäisi? Kuuntelisin mielipiteitä hyvin mielelläni.