Autoiluketju

  • 3 287 509
  • 18 869

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Osaako joku suoriltä käsin kertoa, että missä on vika, kun puhallin ei anna kuin kylmää? Täydellä teholla myös aika-ajoin katkeilee pariksi sekunniksi. Ja johtuneeko samasta asiasta, että kerää sisään huurua? Pakkasaamuina joutuu raappaamaan sisäpuolelta. Auto on aina luotettava 00-Focus farkkudieselinä.
Viestisi sisältää kovin vähän tietoa pätevän arvauksen pohjaksi.

Jos lämppärin kenno vain vähän vuotaa, niin ei pitäisi vaikuttaa lämmitystehoon. Joutuuko lisäilemään jäähdytysnestettä? Onko lämppärin ilmakanava tukkeessa tai mahdollinen raitisilmasuodatin tiensä päässä? Mulla meni raitisilmasuodatin niin tukkeeseen 4 vuodessa, että puhallin täysillä ei mitään tullut läpi.(En tiennyt lagunassa moista olevan...)

Tuo sisältä krapaaminen, omalla kohdalla on löytynyt pari yleistä syytä. Ykkösenä on tullut vesi auton sisällä joko ruostumisen kautta tai sitten matoille jalkojen mukana kulkeutunut tai vuotavasta lämppäristä. Ota kuskin kuramatto pois ja kokeile onko matto märkä. Siellä mulla ollut useimmiten syyllinen.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Viestisi sisältää kovin vähän tietoa pätevän arvauksen pohjaksi.

Jos lämppärin kenno vain vähän vuotaa, niin ei pitäisi vaikuttaa lämmitystehoon. Joutuuko lisäilemään jäähdytysnestettä? Onko lämppärin ilmakanava tukkeessa tai mahdollinen raitisilmasuodatin tiensä päässä? Mulla meni raitisilmasuodatin niin tukkeeseen 4 vuodessa, että puhallin täysillä ei mitään tullut läpi.(En tiennyt lagunassa moista olevan...)

Tuo sisältä krapaaminen, omalla kohdalla on löytynyt pari yleistä syytä. Ykkösenä on tullut vesi auton sisällä joko ruostumisen kautta tai sitten matoille jalkojen mukana kulkeutunut tai vuotavasta lämppäristä. Ota kuskin kuramatto pois ja kokeile onko matto märkä. Siellä mulla ollut useimmiten syyllinen.

Jäähdytysnestettä olen lisännyt kesällä. Moottorin lämmöt ovat normaalit. Olen ihan täysi käsi autotietouden suhteen ajamista lukuunottamatta. Täytyy tsekata nuo mainitsemasi. Raitisilmasuodatin on vissiin konehuoneen puolella yläreunassa takana lähellä tuulilasia? Entä miten ilmakanavaan pääsee käsiksi?

Kiitos näistä!
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Fokuksen mestoja en tiedä, mutta googlella löytää. Jos voortissa on raitisilmasuodatin, niin kanavaa ei moskat pääse. Yleensä.

Onko sisälle jäätyvä kama vettä vai glykolia? Tarkkanenäinen erottaa jo tuoksusta. Tarkista että onko jäähdytysnesteet taas vähentyneet kesän jälkeen.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Glykolin tunnistaa mausta => maistuu makealle (älä juo, sormenpäästä vaan maistat)...
 

Tuamas

Jäsen
Niin tai ihan vaan jäähdytysneste vuotanut ulos, ainakin Astrassa näkee millä tasolla jäähdytysneste on.

Meillä kun muiden pikkuvikojen oheen on tullut myös sellainen vika että jäähdytysnesteet karkaavat johonkin tasaisin väliajoin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Törmäsin tänään sanomalehden automainokseen, jossa Honda mainosti all in one rahoitustaan. Siinä saisi uuden ihan hyvänkokoisen auton alle 300€/kk ja siihen kuuluu määräaikaishuollot ja korjaukset.

Mikä koira tähän on haudattuna? Vai onko mikään?

Siinä on nollakorko, takuuhinta millä rahoitusyhtiö ostaa auton takaisin (36 kk sopimus, suuri viimeinen erä, joka on se takuuostohinta). Kilometrejä saisi tulla max 45000 km. Entä jos tuo ylittyy?

Www.allinone.fi löytyy lisätietoa.

Ideana noissa on (kai) myydä helppo paketti asiakkaalle joka haluaa pitää kulut tietyllä tasolla. Useinhan noissa asiakas maksaa enemmän kuin ko. ajanjaksolla oikeasti koituneet kustannukset ovat, esimerkiksi uusien autojen mukana nykyisin myytävät huolenpitosopimukset. Eli asiakas maksaa joka kuukausi jonkun kiinteän kulun, ja sitten määräaikaishuollot on maksuttomia (ne on luonnollisesti maksettu noissa kk-erissä.) Äitini osti reilun vuosi sitten uuden auton ja siihen em. huolenpitosopparin. Sen kulut vs. koituneet kulut ensimmäisen vuoden aikana jos olisi maksanut huolloista (1kpl vuosihuolto) normaalisti oli n. 80eur enemmän, eli halvemmaksi olisi tullut ottaa ilman huolenpitosopimusta. Moni ottaa varmaan noita sen takia, että on joku raja, jonka yli kulut ei mene. En tiedä pikkupränttejä eli mitä kuluja se kattaa, mutta jotenkin tyhmää ottaa uuteen autoon tuollainen sopimus, koska takuu kattaa jos siihen kalliimpaa vikaa tulee ja määräaikaishuolto on vuodessa halvempi kuin kk-maksut. Ja jos on pikkaisenkin DIY-jamppa niin helpoimmat hommat tyyliin pyyhkijän sulat voi itse vaihtaa ja ostaa halvemmat osat kuin marmoritiskin hinta on. Varmaan liike siihen laittaa pienen puskurin kun tiedetään mitä autoon tulee tehdä ja mitä osat maksaa. Sitten laitetaan pieni ylimääräinen kate jos joudutaan enemmän vaihtamaan vaikka pyyhkijän sulkia tai ilmansuodatinta tms. kulutusosaa.

Eli todennäköisesti all in one-tyyliseen on hinnoiteltu peruskulut+pieni vara jos jotain menee pieleen, joten asiakas saa siinä miettiä että pelaako uhkapeliä vai vakuuttaako itselleen tietyn kulutason pientä kulua vastaan. Siinä mielessä siis kyseessä tavallaan vapaaehtoinen vakuutus tai osamaksusuunnitelma, joka on aina kalliimpi kuin kertamaksu. Kukin oman riskitason ja lompakon mukaan.

Itse kyllä tuossa all in one sopparissa tutkisin tarkkaan tuon takuuostohinnan ja onko myyjällä mitään mahdollisuutta/syytä luistaa siitä.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Huh, auto leimattu, kehujen kera! Ensimmäistä kertaa näin, ettei tullut vttuilua inssiltä. Hyviä nuo Volvot.

@penkinlämmittäjä

Niin ja tuohon voordiin, voi olla myös, että etuvastuksessa on jotain vikaa. Aika yleinen rikki menevä osa, autossa kuin autossa. Yhden olen joskus itse vaihtanut, oireena oli, että puhallus sammui kokonaan, kun lisäsi lämpöä ja puhallustehoa. Alkuun juurikin pätki tuota lämpimän puhallusta. Jos termostaatissa vikaa, niin ei ne lämmötkään nouse normaalisti. Voi olla ihan sisään kertynytttä kosteutta/lunta/jäätä kengistä, kun huurustuu. Raitisilmasuodatin voi myös olla tukossa (talveksi moni ottaa pois). Kokeile laittaa sanomalehtiä mattojen alle, kerää sen kosteuden, jos siitä vaivaa on ollut.

EDIT:

Selvempää tekstiä.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rupesin tuossa googlettelemaan ja voisikohan olla niinkin yksinkertainen kuin tuo lämmönsäätöventtiili? Samanikäisissä Fiestoissa on ollut ilmeisesti sitä vaivaa enemmänkin. Pitääkin vähän tehdä lisätestejä tänään.
Mulla oli juurikin tuo vika -01 1.8bensa mondeossa. Ei puhalla lämmintä kabiiniin. Motonetistä termari ja huoltikselta nesteet. Ja huomioi nesteen väri! tossa mun autossa oli punaista. Tais mennä paskaks kun kesällä lisäilin sinistä kun en tiennyt... Kannattaa varmistaa tosiaan se aine mitä pistää.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
@penkinlämmittäjä ensimmäinen ja se kaikista suurin ongelma on nimeltään Ford, tuon varsinaisen vaivan syyksi sitten taas lähtisin minäkin noilla tiedoilla arvailemaan raitisilmasuodatinta. Normaalisti helppo homma kyseessä, mutta kun kyse on vuosituhannen vaihteen focus, niin tuokin toimenpide voi vaatia ammattiauttajaa tai pyykelääkkeitä.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa sisältä jäätymistä/huurtumista täälläkin, kohta neljä vuotta vanhassa Astrassa. Kokeilin duunikaverin vinkillä laittaa muutaman hesarin etupenkin kumimatoille kosteuden poistamiseksi, joka myös hetken auttoi. Samantien kun heitin lehdet helvettiin sieltä(niistä tuli todella paha haju), niin rupesi taas jokainen ikkuna olemaan niin huurteessa, ettei edes sisälämppäri sitä saanut pois, vaikka tunnin-pari hörisee joka aamu.

Päivällä auringonpaisteessa tätä huurreongelmaa ei ole, mutta tuulilasin alareunaan kerääntyy selvästi havaittava kosteus tai jopa vesipisaroita.

Onko jotain vinkkejä, ideoita tai kokemuksia, millä tuon ongelman saisi kuriin? Todella ärsyttävää joka aamu istua muutama minuutti huurteen vuoraamassa autossa odottamassa, milloinkahan mahtaa nähdä sen verran eteensä että uskaltaa lähteä liikkeelle.

Vai onko syynä ympyrä ja salama, tulevaisuus kamala?
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan ekaks, peskää ikkunat,kerran vuoteen. vaikkaei röökaiskaan autossa, huurre tarttuu ikkunan pinnalla olevaan paskaan.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä on ollut tapana renkaanvaihdon yhteydessä, eli kaksi kertaa vuodessa perusteellinen sisäpesu. Kesällä toki hyvällä kelillä useammin.

Ja ei, en tupakoi.

Roger, jos ikkunat näitten toimenpiteiden jälkeen vielä huurtuu/tiivistyy vettä, jonkun ikkunan tiiviste falskaa. Jostain pääsee kosteutta kabiiniin. Tai pohjassa reikä.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Autokuumeeseen on taas löytynyt lääke ja kuume on toistaiseksi taustalla. Loppuen lopuksi merkki pysyi edelleen samana, vaikka lähellä oli vaihto saksalaiseen. Kokonaispaketti ratkaisi ja Volvo V60 D5 vaihtui uuteen V60 D5 AWD:hen. Volvon peruspaketti tuntui taas tarjoavan eniten vastinetta rahalle yhdistettynä hyvää välirahatarjouksene. Nyt perseen alla on laskentatavasta riippuen neljäs tai viides volvo putkeen.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Samaa sisältä jäätymistä/huurtumista täälläkin, kohta neljä vuotta vanhassa Astrassa.

Onko jotain vinkkejä, ideoita tai kokemuksia, millä tuon ongelman saisi kuriin? Todella ärsyttävää joka aamu istua muutama minuutti huurteen vuoraamassa autossa odottamassa, milloinkahan mahtaa nähdä sen verran eteensä että uskaltaa lähteä liikkeelle.

Parin viikon takainen viesti, mutta kokeillaan. Talveksi raitisilmasuodatin autotallin perälle! Minulla oli vuosituhannen vaihteen bemarissa ihan samaa hommaa, ikkunoita sai skrabailla sisäpuoleltakin ja kylmillä keleillä lasit huurtuivat helkkaristi. Hovimekaanikkoni vinkistä riuhtaisin raitisilmasuodattimen roskikseen (oli muuten tukossa, täynnä koivunurkuja ja lehtiä, myös havunneulasia ja ihan rehellistä valkoista pölyä) ja siitä asti olen ajellut 1,5 talvea ilman huurteita. Nykyään kabiiniin puskee ilmaa kuivempana, kuumempana ja kovemmalla teholla. Osta kesäksi uusi suodatin ja laita paikalleen niin ei täyty puhaltimen ja ilmastoinnin kennot noista samoista paskoista mitä tuo suodatin minulla oli kerännyt, talvellahan noita ei auton päälle ropise ainakaan ongelmaksi asti.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Samaa sisältä jäätymistä/huurtumista täälläkin, kohta neljä vuotta vanhassa Astrassa. Kokeilin duunikaverin vinkillä laittaa muutaman hesarin etupenkin kumimatoille kosteuden poistamiseksi, joka myös hetken auttoi. Samantien kun heitin lehdet helvettiin sieltä(niistä tuli todella paha haju), niin rupesi taas jokainen ikkuna olemaan niin huurteessa, ettei edes sisälämppäri sitä saanut pois, vaikka tunnin-pari hörisee joka aamu.
Kokeile kädellä, että onko vesi siellä kumimaton alla.

Kun kerran huurtuu, niin vettä on jossain. Jos raitisilmasuodattimen vaihto/poisto ei auta, niin saatko auton pariksi päiväksi lämpöiseen talliin kuivamaan? Kaikki lävet auki ja suoja/kumimatot tietysti pois. Noin uudessa ei pitäisi olla ruostereikiä, joista vesi pääsee sisään.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos molemmille vinkeistä. Raitisilmasuodatin vaihdettu uuteen, joten jäädään odottamaan vaikutusta. Samalla käytettiin ratsu leimalla, heittämällä läpi.
 

Da-Capo

Jäsen
Ei nyt suoraan tänne ehkä kuulu, mutta ei kukaan sattuisi tietämään millä saisi lukkosulan irti varaston ovesta? Oli ovi jäätynyt aika reippaasti kiinni ja yhtä reippaasti laittelin lukkosulaa,joka sitten valui pitkin ovea. Ei ihan talouspaperilla lähtenytkään, joten millähän aineella tuota uskaltaisi putsata vahingoittamatta oven maalipintaa?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Suunniteltiin kavereiden kanssa ensi kesäksi tekemistä. Aiotaan pitää kisa, jonka nimi on "Kuka eka Oslossa".

Idea on Top Gear -henkinen: Kaksi "joukkuetta" lähtee liikkeelle Helsingistä. Toinen ei saa käyttää muuta kuin autoa ja toinen saa käyttää kaikkia liikennevälineitä paitsi autoa (ja lentokonetta). Ensimmäisenä Oslossa sovittuun baariin saapunut joukkue voittaa. Olen alustavasti tarkastellut aikatauluja ja reittejä, ja lopputulos näyttää siltä, että kisasta tulee todella tasaväkinen. Aikaa kuluu molemmilta joukkueilta rapiat alle 30 tuntia, oletettavasti n. 28. Autolla kulkojoiden reitti on pääpiirteissään Helsinki - Tornio - Gävle - Oslo, josta kertyy 2095 km.

Ai että mä odotan tätä paljon!
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt rupeaa olemaan taas edessä auton vaihto. Nykyinen on Avensis 2,0 Diesel farmari vuosimallia 2012. Auto tulee normaaliin tapaan firman kautta ja lopullisesti en vielä tarkkoja malleja tulevista vaihtoehdoista tiedä, mutta luultavasti ne ovat:

- Uusi Toyota Avensis
- Audi A4
- Uusi Mondeo
- Passat DSG

Kaikki siis olisivat farmari mallia diesel moottorilla 1,6-2,0 litraisella koneella.

Onko täällä kokemuksia kyseistä merkeistä farmareina? Itseäni kiinnostaa auton ajettavuus, millaiset tilat, millaiset istuimet autoissa on? Myös muut huomiot ovat tervetulleita.

Avensiksen osalta nämä ovat hyvin tiedossa, mutta miten nuo muut merkit? Ehkä noista erityisesti tuo Audi A4 kiinnostaa eniten tällä hetkellä, kun ei ole vielä mihinkään perehtynyt.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
- Uusi Toyota Avensis
- Audi A4
- Uusi Mondeo
- Passat DSG

Itselleni tämä valinta olisi todellinen "no brainer", kun ei oikein muut autot maistu kuin "oikeat" saksalaiset ( BMW, MB, Audi ).

Avensista tullut ajettua muttei sytyttänyt millään tavalla. Samoin Passat oli melkoisen HMV ajokokemus, tosin tätä aivan uusinta koppaa en ole päässyt ajamaan. Kaikki autot ovat varmasti tänä päivänä kelposia ajettavia mutta kyllä eroja alkaa löytymään, kun paljon eri merkkejä/malleja koeajaa. Toki autojen varustelutasokin vaikuttaa siihen millainen ajokokemus on.

edit: Autoista ja niiden ajettavuuksista/varusteista/ominaisuuksista voi tapella vaikka tuomionpäivään asti, kun ihmiset arvostavat niin eri asioita mitä autonhankintaan tulee. Itse arvostan laatua, ulkonäköä, ajettavuutta, varusteita, tilavuutta sekä tehoa. Monelle riittää, että pääsee paikasta A paikkaan B, jolloin halpa japanilainen 1,6 karvalakki riittää.

edit2 : Turvallisuus myös unohtui tuosta listauksesta vaikka on mielestäni yksi tärkeimmistä.
 
Viimeksi muokattu:

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Avensiksen penkki on ainakin melkoisen paska (ei ole istuimessa kunnon sivutukia) ja kun sillä nyt joutuu sen 40000 - 50000 km vuodessa istumaan, niin sillä on minulle iso merkitys. Samoin myös ajettavuus, turvallisuus, tehoakin saa olla sen verran, että ohituksista suoriutuu nopeasti ja turvallisesti ilman kitkuttelua. Tilavuus myös, koska vapaa-ajan harrastuksissa kuin myös työtehtävissä pitää olla tilaa, jotta kalusto mahtuu helposti mukaan (tämä on ollut Avensiksessa hyvä). Varustetaso pitää olla myös kohdillaan, mutta taitaa olla nykyään jo kaikissa noissa merkeissä melko hyvällä tasolla vakiopakettikin ja siihen voi sitten pyytää tarvittavat lisävarusteet, jos niitä puuttuu.

Täytyy nyt odottaa lopulliset ehdokkaat työnantajalta ja käydä kaikkia koeajamassa, niin siitähän se sitten omalle perseelle paras malli löytyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös