Aika harvoinhan nuo liikkeet edes noista lastuista tietävät, ja mistäpä tietäisivät etenkään jos auton liikkeeseen myynyt ei sitä sano. Isä osti aikanaan eräästä suuresta autoliikkeestä 4v ikäisen 90tkm ajetun VW Passatin. Isä on hidas tekemään kauppaa ja kyselee kaiken mahdollisen autosta läpi. Samoin Passatista isä kyseli kaiken mahdollisen läpi mitä vain keksi, koeajoja tehtiin ainakin kahdesti. Vähän ihmettelin kun alla pyöri 18" aluvanteet mallia tuning, mutta ajattelin että ei kai tässä mitään ihmeellistä. Myyjäkään ei osannut sanoa muuta kuin että kyseiset vanteet tulivat auton mukana.
Ensiksi ihmeteltiin että onpas autossa tehot tallella, vaikka moottorina vain 105hp 1,9TDI. Seuraavaksi alettiin ihmettelemään että onpa matalan oloinen tämä Passat. Syksyllä selvisi renkaiden vaihdon yhteydessä että autossa on ns madallusjouset. Nämäkin tunnistin vain koska olen vähän autoja harrastanut, isä ei itse olisi osannut ikinä arvata tuota. Samoin itselle ilmestyi ajoon vähän pienempi Volkkari samalla koneella, mutta tehoa 110hp ja painoa vähemmän. Silti omani kulkee huomattavasti heikommin kuin isän isompi ja vakiona tehottomampi Passat. Vissiin siellä ainakin lastu on. Tuskin muuta, eipä ole pari harrastajaa ja Volkkarin huoltomiestä mitään erikoista konehuoneesta löytäneet. Lastusta ei mitään hajua kuka sen on tehnyt, onko joku Karala vai joku ebayn halpismalli. Kuitenkin kilometrit on tässä parin vuoden aikana nyt tuplaantunut, eikä mitään ongelmia vielä ole autossa ollut. Toivotaan että lastu ei heikennä moottorin elinikää, sillä ei todellakaan ollut tarkoitus ostaa lastutettua autoa.
Toisaalta ymmärrän autoliikettä. Jos pihassa on +100 autoa ja joka päivä sieltä lähtee muutama ja tilalle tulee samat, niin koitapa noista autoista lähteä kaikkea erikseen tutkimaan. Meilläkin tuo lastu on todettu vain ns persdynossa. Mitään lappuja aiheesta ei ole nähty, eikä penkkiin viemistä ole koettu tarpeelliseksi.
Kuitenkin, Jehovan tapaus vaikuttaa aika selvältä. Ilmaiseksi tulee saada vähintään hyvät käytetyt renkaat. Samoin nelipyöräsuuntaus on niin halpaa lystiä liikkeelle, joten ihmettelen jos liike ei suostu noita hoitamaan kuntoon. Lastu taas on vähän mutkikkaampi juttu, jos kerran takuu on luvattu, mutta se raukeaa lastun (josta ei ole kerrottu) takia, niin kyllähän tuossa voi vaatia jo kaupan purun.
Ihmettelyketjun kamaa on tuo joidenkin autoliikkeiden piheys kaikessa. Nelipyöräsuuntaus ei maksa liikkeen omassa huuollossa tehtynä varmaan montaa kymppiä, renkaista liikkeet saavat alennuksia tai jostain halvemmasta autosta voi nyysiä tarvittaessa renkaat tuohon kalliimpaan autoon. Noiden uhalla taas ennemmin otetaan liikkeelle paska maine ja säästetään se satanen pari. Jos kyseessä on parin kympin, tai kalliimpi auto, niin eipä luulisi paljoa katteessa näkyvän.