Autoiluketju

  • 3 196 506
  • 18 516

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maskisuojat Suomessa valmistetuja, ei taida löytyä saksan nettikaupoista.
---
Onkos tuo 2½ volkkari V6 ja taitaa olla nokkahihnan vaihto aika hintava operaatio.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Pitäisi saksalaisesta nettikaupasta tarkistaa mitä maksaa maskisuoja 2011 passattiin. Mitkä sellainen hökötys on saksaksi? Enkä tiedä englaniksikaan, senkin tieto helpottaisi.
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=2860#.VFjTyPmsXwg
tuon näköisistä kikkareista kyse

Käyppä kyselemässä ihan paikallisesta VW-liikkeestä. Jossain vaiheessa noita sai liikkeestä tiettyihin malleihin maahantuonnin kampanjana.

edit: ja tämä siis toki Suomessa. Ei noita missään muualla varmaan ruotsia lukuunottamatta ole.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Volkkarin hinta n 60,- on aika suolainen. Siksi kyselin. Sain leivottua autokaupaan mukaan 40 egeen. Nyt tulossa 2011 Passat variant 1.6 d man ja mittarissa 100tkm. Tehdasasennettu eberi extrana sekä vetokoukku. Hinta on mutaman satasen kalliimpi kuin saksanvälittäjältä mutta tulee kuluttajan suoja mukaan, kun kappa on Laakkosen kanssa. Toivottavasti ei tule ongelmia, sillä on nettikirjoitusten mukaan paska pulju. Ei kyllä pitäisi tulla, koska haastattelin auton ensimmäisen eli edellisen omistajan.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Onkos tuo 2½ volkkari V6 ja taitaa olla nokkahihnan vaihto aika hintava operaatio.

Onhan se V6- myllyllä. Tuon nokkahihnan vaihdon olen itsekin kuullut olevan kallis, 700-800 euroa. En kuitenkaan tee valintaa tuolla perusteella koska se on normaali huoltotoimenpide. Lähinnä kiinnostaa vikaherkkyys ja vikojen laatu/tyyppi jos niitä (samoja tyyppivikoja) tuossa vuosikerrassa vielä on.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Oma unelma-autoni oli ennen Porsche 993 Turbo. Nyt se on Jaguar XKR. Tai oikeastaan ottaisin molemmat. :)

Jaguar XKR: Best GT car on earth?

Suomessa uuden hinta on yli 250 tuhatta, eli meikäläinen autoverotus tekee vanhankin hankinnan tänne miltei mahdottomaksi (paitsi oikeille rahamiehille). On tämä sairas maa, kun tässäkin autossa on autoveroa 120 tuhatta!

PS: Tämä oli hauska. :D

Jeremy Clarkson explains Jaguar owners
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Järkevän ihmisen urheiluautounelma voisi olla C4 ta C5 Corvette. Asiallisten hinnat on 15-20 ja 25-30 k€ ja tarjottaa aika mukavasti, siitä pitää 20.000kpl per vuosi valmistustahti huolen.. Uudemmat ja hyvät vanhemmat maksaa enemmän...Nimimerkillä C4 coupe.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Järkevän ihmisen urheiluautounelma voisi olla C4 ta C5 Corvette. Asiallisten hinnat on 15-20 ja 25-30 k€ ja tarjottaa aika mukavasti, siitä pitää 20.000kpl per vuosi valmistustahti huolen.. Uudemmat ja hyvät vanhemmat maksaa enemmän...Nimimerkillä C4 coupe.

Periaatteessa näin. Omaan silmääni C4 vaan näyttää todella vanhalta ja nätisti sanottuna ei niin nätiltä.
C5-korissa on jo enemmän yritystä, oikeasti tosi nätti kiesi. Myös auto itsessään taisi pompata tuossa kohtaa aika eri luokkaan ja ihan tosiaan noita saa jo 25llä tonnilla. Siinä on rahaan nähden todella nätti/nopea/tyylikäs urheiluauto.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pohdiskelen kuntohuollon 40tkm mielekkyyttä kun takuu on jo loppunut.

Eli ford fiesta 1.6 2011 bensa, kuntohuolto ottaa sen liki 350€ ja normi kattavat vuosihuollot reilun satasen öljyineen. Onko kokokemuksia/kommentteja kannattaako kuntohuoltoa teettää ja onko todellista hyötyä/lisäarvoa?

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Periaatteessa näin. Omaan silmääni C4 vaan näyttää todella vanhalta ja nätisti sanottuna ei niin nätiltä.
C5-korissa on jo enemmän yritystä, oikeasti tosi nätti kiesi. Myös auto itsessään taisi pompata tuossa kohtaa aika eri luokkaan ja ihan tosiaan noita saa jo 25llä tonnilla. Siinä on rahaan nähden todella nätti/nopea/tyylikäs urheiluauto.
Olen oikeastaan täysin päinvastaista mieltä. C4 on ehtaa kasaria ja siksi kaunis. C5 taas on liian ysäriä, jotenkin liian mazda, suoraa jatkumoa vettenkin jatkuvalle rumentumiselle (uusimmista en osaa vielä sanoa, ehkä huipentui 90-luvulle).
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Olen oikeastaan täysin päinvastaista mieltä. C4 on ehtaa kasaria ja siksi kaunis. C5 taas on liian ysäriä, jotenkin liian mazda, suoraa jatkumoa vettenkin jatkuvalle rumentumiselle (uusimmista en osaa vielä sanoa, ehkä huipentui 90-luvulle).

Mielenkiintoinen näkemys, olin jotenkin kuvitellut että C4 ostetaan vain hevosvoimien ja hinnan takia. Ihan rehellisesti en ole törmännyt omissa bensa-asemakeskusteluissani ikinä tuohon näkemykseesi.

Vanhat Vettet ovat olleet aina helvetin kova sana, jotenkin tuo C4 oikeastaan ainoana poikkeuksena. Mutta mielipiteitähän nämä ovat.

Uusista C5 on iso askel parempaan, C6 jo todella rapea superautoluokan vehje ja C7 ihan mieletön paketti voimaa, vauhtia ja ulkonäköä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käykää koeajamassa C4, on aitoa tunnelamaa. Ahdas (aika saavutus huomioiden ulkomitat) ja ylikokoinen mikroauto. Ekat mallit on saastelaitteista johtuen vain 200 kaakilla, vikat jo 300 hp koneita. Aikanaan kaveri osti avonaisen C4 ja sitä pääsi ajamaan. Kallis koeajo. Noin järjetöntä kuljinta ei ollut koskaan tarkoitus ostaa, mutta niin vain ½ vuoden kuluttua oli oma...

Siinä on ominaisuuksia monesta autosta. Kuorma-auton kääntösäde, pakettiauton kulutus ja urheiluauton sisätilat. Istumakorkeus on matala, joten autosta poistuminen ei ole kaikkein helpointa, ohjaus on nopea ja levet renkaat uraherkät (taitaa olla 255 kapeimmat etunakit, mitä tehdas tarjosi, yleensä 275 ympäriinsä). Kaiken huipuksi kyse on keskimoottoriautosta, sillä koko kone on etuakeselin takapuolella. Siksi myös on painojakauma lähellä 50/50. Aina on tästä kuskista loppunut ominaisuudet ennemmin kuin C4. Lempinimi puukiila on ansaittu, mutta äkkiä siihen silmä tottuu. Autoa valmistettiin pienillä kosmeettisilla muutoksilla 84-96, joten GM ei ymmärtänyt tekevänsä rumaa...
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Ideat vähissä ja auto hakusessa...

Eli 70km/suunta työmatkalle autoa etsimässä. Matka pääosin motarilla. Kaipaisin vähän parempaa autoa kuin nykyinen ruoska. Vaatimukset: ihan pienin koppi ei käy pitkälle miehelle mutta pääosin matkaan yksin joten mitään tila-autoa en osta. Bensakone järkevällä kulutuksella. Imago on jo kunnossa joten merkillä tai ulkonäöllä väliä...hinta max 10 ke. Nissani oli ajatuksissa mutta ei löydy sopivaa. Note voisi olla hyvä mutta mahtaakohan kulutus pompsahtaa motarilla korkeutensa yms vuoksi? Tilaa siinä olis ehkä liikaakin mutta muuten vissiin hyvä peli?

Järkiautoa siis haetaan, voimaa tai siitä kuuluisaa tunnetta en kaipaa tällä kertaa. Rohkeasti ehdotuksia peliin, kiitos.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ensimmäiset pari viikkoa takana uudella Hondalla (Civic 5d At). Hankintaa helpotti Stockmannin kanta-asiakasalennus 4050€. Tälläkin kertaa vaimo valitsi korimallin ja värin, itse sain tyytyä varustelutason (Sport) ja härpäkkeiden ruksailuun.

Ajotuntuma on kovin kevyt ja sitä korostavat talvirenkaat, jotka piti heti laittaa alle (luovutuspäivänä oli lunta maassa). Ehkä kesäkumit antavat enemmän takapuolituntumaa. Muutenhan tuo tuntuu moottoriltaan ja (automaatti)vaihteistoltaan aika perusautolta. Onneksi ei ole start/stop-toimintoa!! Bensaa vie sekalaisessa ajossa litran vähemmän/100 km kuin edeltäjänsä eli MB A200A.Tehoja Hondassa naftisti enemmän (142 vs 138 hepoa). Takapenkkien kääntely ja tavaratilan muotoilu (sekä koko!) on esimerkillisen helppoa. Ajotietokoneen näprääminen on kesken ajon lähes mahdotonta. Muutenkin aika nörttimäinen. Kuka oikeasti haluaa omista kuvatiedostoista mittariston taustakuvan?
Toivon vain, että tuttavien, kylänmiesten ja kauppiaan vakuuttelu kestävyydesta ja luotettavuudesta pitää kutinsa. Ruostesuojaus on tilattu.Tätä malliaham ei tehdä Japanissa vaan Englannissa.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Autokuume iskee. Farmarimallin vm. 2010 E-sarjan Mersu saattaa vaihtua uudempaan samanlaiseen ensi keväänä, mutta Cabrioletiin. Ainoa asia, joka arveluttaa on tuo kankainen katto erityisesti äänen ja talvisten kelien suhteen. Mahtaako jollain olla kokemusta ja näkemystä eroista kiinteään kattoon verrattuna.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ideat vähissä ja auto hakusessa...

Eli 70km/suunta työmatkalle autoa etsimässä. Matka pääosin motarilla. Kaipaisin vähän parempaa autoa kuin nykyinen ruoska. Vaatimukset: ihan pienin koppi ei käy pitkälle miehelle mutta pääosin matkaan yksin joten mitään tila-autoa en osta. Bensakone järkevällä kulutuksella. Imago on jo kunnossa joten merkillä tai ulkonäöllä väliä...hinta max 10 ke. Nissani oli ajatuksissa mutta ei löydy sopivaa. Note voisi olla hyvä mutta mahtaakohan kulutus pompsahtaa motarilla korkeutensa yms vuoksi? Tilaa siinä olis ehkä liikaakin mutta muuten vissiin hyvä peli?

Järkiautoa siis haetaan, voimaa tai siitä kuuluisaa tunnetta en kaipaa tällä kertaa. Rohkeasti ehdotuksia peliin, kiitos.
Eikös noilla kilometreillä kannattaisi jo hankkia diesel-auto? Yhtäkkiä tulee mieleen Volvo V70, 2,4 Diesel, n. 10-vuotias tai vähän reilukin, sellainen parisataatuhatta ajettu. Menee tuohon mainitsemaasi hintaluokkaan hienosti, on hyvä ajaa motarilla ja muuallakin, mahtuu isompikin mies ja on nimenomaan järkiauto parhaasta päästä Suomen keleihin. Jos toki tyylikäskin. On se tietty aika iso, mutta on se luotettavakin. Puoli miljoonaa noilla ajaa helposti, enemmänkin.
 
Neuvokaas pientä ihmistä autoasiassa. Ostin keskiviikkona auton jossa piti olla hyvät renkaat, liikkeessä katselin että ihan asialliselta ne näyttää, nokian hakkapeliitat kitka talvirenkaat jotka oli auton alla. Koeajolla tuntui pientä tärinää ja mainitsin siitä myyjälle joka sanoi että se häviää kun tasapainotat renkaat. Kesärenkaiden piti olla myös hyvät, joista yksi vain oli peräkontissa, joka olikin kaikin puolin kunnossa oleva. Sanoin tekeväni kaupat jos liike katsastaa auton ja niin he tekivät, huomautuksitta läpi ja auto luovutettiin minulle perjantai iltana.

Eilen päivänvalossa katselin näitä renkaita ja huomasin että yksi takarengas onkin vanha nastarengas josta on nastat revitty irti ja muut nokian hakkapeliitta kitkat. Vein auton ajettavaksi kaverille joka on kyseisen auton merkkihuollossa töissä ja kysyin että johtuuko tärinä pelkistä renkaista vai kenties laakerista. Johtuuhan se kun aurauskulmat on päin helvettiä ja renkaiden sisäpinta kulunut epätasaisesti, joita en tarkistanut kaupassa, katselin vain päältäpäin että kuviota on. Siitä sitten kotiin tarkistamaan nämä myyjän kehumat "hyvät kesärenkaat joilla ajaa muutaman kesän" jotka oli pakattu pusseihin, paitsi tämä yksi hyvä kuntoinen ja nekin yhtälailla sisäpinnalta kuluneet. kaveri koeajoi myös ja totesi että auto on lastutettu, jota en itse voinut havaita, eikä siitä mainittu. Vaihdokissa oli 102hv ja tässä uudessa vakiona 200hv, ajattelin vain että kai sen vähän eritavalla kuuluukin liikkua. Lisäksi rekisterikilven valot ei pala, eikä tästäkään ole huomautuksia tullut katsastuksessa laittoman taka akseliston lisäksi.

Onko mulla mitään oikeuksia vaatia uusia renkaita, pyöränsuuntausta tai vaikka koko kaupanpurkua virheellisestä tiedosta moottoria koskien. Otin autoon vielä finnturvan joka takaa aika kattavasti auton rikkoontumisen, mutta jos siinä on lastu ja menee päreiksi niin vakuutus ei takaa mitään.

Tyhmyydestä sakotetaan..
 
Viimeksi muokattu:

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Eikös noilla kilometreillä kannattaisi jo hankkia diesel-auto? Yhtäkkiä tulee mieleen Volvo V70, 2,4 Diesel, n. 10-vuotias tai vähän reilukin, sellainen parisataatuhatta ajettu. Menee tuohon mainitsemaasi hintaluokkaan hienosti, on hyvä ajaa motarilla ja muuallakin, mahtuu isompikin mies ja on nimenomaan järkiauto parhaasta päästä Suomen keleihin. Jos toki tyylikäskin. On se tietty aika iso, mutta on se luotettavakin. Puoli miljoonaa noilla ajaa helposti, enemmänkin.

Periaatteessa diesel-kannattaisi mutta ei suurta eroa käytännössä. Volvo kiinnostaisi mutta melkein sitten v50 mieluummin, on sen verran vähäruokaisempi ja v70 on tosiaan melkoinen möhkäle. Tosin mutuna heittäisin että v70 olisi laadukkaampi ja siten kestävämpi, tiedä sitten.
 

Tuamas

Jäsen
Tuossa on myyjäliike (siis kyseessä on liike? Muutoinhan myyjän vastuuta ei ole) koijannut niin monessa kohtaa, että kaupan purkaminenkin todennäköisesti on vaihtoehto.

Jos et itse halua purkaa kauppaa, niin hinnanalennus tai epäkohtien korjaus (uudet tai kuvausta vastaavat renkaat, suuntauksen maksu ym.) myyjän piikkiin.

Pitäisi olla aivan selvä case.
 
Tuossa on myyjäliike (siis kyseessä on liike? Muutoinhan myyjän vastuuta ei ole) koijannut niin monessa kohtaa, että kaupan purkaminenkin todennäköisesti on vaihtoehto.

Jos et itse halua purkaa kauppaa, niin hinnanalennus tai epäkohtien korjaus (uudet tai kuvausta vastaavat renkaat, suuntauksen maksu ym.) myyjän piikkiin.

Pitäisi olla aivan selvä case.

Kyllä Rintajoupilta auton ostin ja huomenna aikomus mennä reklamaatiota tekemään. Onko liikkeillä ja katsastusasemilla (tässä tapauksessa Q-katsastus) jokin sopimus, että katsovat tämmöisiä "pieniä" virheitä kuten laiton taka akselisto jossa on yksi kesärengas, läpi sormien?

Onneksi kerkesin ottamaan screenshotin liikkeen sivuilta tästä myynti ilmoituksta, ennen kuin sen poistivat.
 
Viimeksi muokattu:

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Jo on kusetusta ollut poikineen tossa kaupassa. Ehkä pikkujuttuja sinällään, mutta pistää varmasti vituttamaan.
Mainittiinko myynti-ilmossa auton tehoista mitään? Meinaan jos lastutuksen jäljiltä se 200 hepoa, mutta oliki ilmotuksessa jotakin muuta?
 
Jo on kusetusta ollut poikineen tossa kaupassa. Ehkä pikkujuttuja sinällään, mutta pistää varmasti vituttamaan.
Mainittiinko myynti-ilmossa auton tehoista mitään? Meinaan jos lastutuksen jäljiltä se 200 hepoa, mutta oliki ilmotuksessa jotakin muuta?

Niinpä. Vituttaahan se kun kesä ja talvirenkaat on 18" ja uudet sarjat täytyisi kumpaakin hommata niin se on karkeesti 2500e ja auton tehot oli tehtaan antamat eli tuo mainitsemani 200hv vakiona. Tuskin noilla tehoilla vielä 4 vaihteella moottoritiellä normaali kiihdytyksellä repii asfalttia..
 
Kysytään vielä neuvoa tuohon minun caseen liittyen, jos liike tarjoaakin uusia rengas sarjoja, joista minun pitäisi maksaa esimerkiksi puolet, tuleeko minun hyväksyä se, vai voinkoa vaatia liikettä kustantamaan minulle asianmukaiset renkaat kokonaisuudessaan? Ja kannattaako minun itse käydä mittaamassa auton tehot jollain firmalla vai luotanko myyjään, jos hän lupaa selvittää asiaa? Ainakin jos se sanoo että ei ole lastutettu nii pyydän mustaa valkoisella allekirjoitusten kera ennen kuin vien auton penkkiin.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Kysytään vielä neuvoa tuohon minun caseen liittyen, jos liike tarjoaakin uusia rengas sarjoja, joista minun pitäisi maksaa esimerkiksi puolet, tuleeko minun hyväksyä se, vai voinkoa vaatia liikettä kustantamaan minulle asianmukaiset renkaat kokonaisuudessaan? Ja kannattaako minun itse käydä mittaamassa auton tehot jollain firmalla vai luotanko myyjään, jos hän lupaa selvittää asiaa?

Näkisin että tässä liikkeen pitää korjata tilanne sille tasolle jota se markkinointipapereissa/-puheissa oli. Eli pitää saada ilman kustannuksia sinulle joko asianmukainen rahallinen korvaus tai renkaat jotka vastaavat sovittua.
Uudet renkaat ovat sinänsä hieman ongelmalliset, eli tuossahan ei oltu luvattu uusia renkaita, eli voisi olla perusteltua että jos saat uudet renkaat, maksat niistä jonkun omavastuuosuuden itse, koska silloin tilanne on jo parempi kuin kauppoja tehdessänne.

Kirjallinen dokumentti liikkeeltä asiasta, niin ovat sitten vastuussa jos maahantuoja tai Finntakuun myöntäjä esim. kieltäytyy korjaamasta autoa takuuseen lastutuksen vuoksi.

Ja kuten reklamoinnissa aina, jos on asioita joihin et saa heti kättelyssä korvausta käteen vaan esim. lupauksen että hoitavat lastutuksen aiheuttamat ongelmat, kaikki lupaukset kirjallisesti ja allekirjoitettuina. Suulliset sopimukset reklamoinnissa ovat yleensä loppupeleissä yhtä tyhjän kanssa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tossa on kyllä ainekset helvetilliseen sotkuun. Vaikka myyjäliikkeeltä saisikin sitoumuksen siitä, että vastaavat lastutuksesta aiheutuvista vioista, niiin riidan saa aina aikaiseksi vian syy-yhteydestä. Johtuuko se lastutuksesta vai jostain muusta.

Minun mielestäni tässä tapauksessa kannattaisi vaatia suoraan kaupan purkua. Autoa tuskin on muutoskatsastettu lastutuksen jälkeen, jolloin se on laiton vehje. Muutenkin tossa haiskahtaa kusetuksen maku, renkaiden sun muiden suhteen.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Niinpä. Vituttaahan se kun kesä ja talvirenkaat on 18" ja uudet sarjat täytyisi kumpaakin hommata niin se on karkeesti 2500e ja auton tehot oli tehtaan antamat eli tuo mainitsemani 200hv vakiona. Tuskin noilla tehoilla vielä 4 vaihteella moottoritiellä normaali kiihdytyksellä repii asfalttia..
Autohan ostetaan siinä kunnossa kun se on. Mutta jos ne renkaat ovat luvattu olevan hyvässä kunnossa eikä sitä ole niin minun mielestäni ihan kohtuullista, että se menee esimerkiksi 50/50, koska kuitenkaan renkaiden ei luvattu olevan uusia tai uudenveroisia.

Mitä tarkoitat laittomalla taka-akselilla? Jos meinaat, että kulmat olivat pielessä niin se ei mitään laitonta ole, eikä sitä katsastuksessa tarkisteta tai huomata. Ainoastaan siinä tapauksessa, jos renkaat ovat kuluneet pinnastaan alle kulutusrajan tai kulmasta näkyy jo renkaan kangas. Silloinkin yleensä käsketään vaihtamaan renkaat.

Nelipyöräsuuntaus on noin 100e hintainen operaatio. Ehkä siinäkin voi kysyä tuleeko myyjäliike siinä vastaan, koska rengaskulmat ovat olleet pielessä jo ostohetkellä.

Lastutushommat ovat aina hieman vaiketa. Jos kuitenkin auto on sen verta vanha ettei ole tehtaantakuuta voimassa niin ei autoliikkellä ole siitä sen kummempaa vastuuta. Jos tehdastakuuta olisi jäljellä se raukeaa, jos moottori on lastutettu. Se riittää hyvin pitkälti kun ilmoittavat, että auto on lastutettu.

Ehkä eniten niissä kannattaa huomioida onko lastutus tehty ebay 100e lastulla, jolloin moottoria yleensä viritetään huijaamalla anturitietoja. Silloin moottorin vääntökäyrä voi olla hyvinkin jyrkkä, jolloin se käy esimerkiksi kytkimen päälle. Tämmöinen lastu yleensä kytketään polttoaineohjainlaitteen yhteyteen ja se on myös helppo asentaa ja poistaa. Mikäli se on tehty taas ammattilaisen toimella uudelleenohjelmoinnilla moottoriohjauslaitteelle ja maltillisella tehonnostolla ei siitä yleensä koidu ongelmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös