Autoiluketju

  • 3 194 689
  • 18 516
Suosikkijoukkue
Cräps
Oletko ihan satavarma, että ovet ovat tosiaan auki asennossa eikä lukossa? Pääsikö kontin kautta autoon? Sitten sen voisi ajaa lämpimäksi niin voi olla, että tiivisteet vähän lämpiäisivät. Tai ajaa johonkin lämpimään vähäksi aikaa. Jos autoon ei tosiaan pääsee niin voihan sitä kuumaa vettä lorotella vaikka etuoven takaosaan ja koittaa saada samalla auki.

Sitten kun saat ovet auki niin silikoonia tiivisteiden pintoihin reilusti.

Auki ovat. Takaluukkua muuten ei tullut kokeiltua. Sitä kautta tosiaan voisi olla saumat ujuttautua sisään. Ei tosin meikäläisen 140kg ruholla, mutta jos armaan vaimon saisi sinne tungettua. Täytyypä testata jahka kotiudun reissusta ja mikäli homma skulaa niin ensimmäinen hankinta on silikonikynä vai mikä se nyt lienee nimeltään.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onhan merkkikorjaamo kalliimpi, mutta esim. Kuopiossa oleva Hartikainen, joka huoltaa BMW:tä, ei mielestäni ole niin kallis, kuin annat ymmärtää. Toki, käytän siellä vain hätätapauksissa autoa, mutta on jopa peitonnut muutamat paikalliset "nyrkkipajat" tietyissä korjauksissa. Yleisestihän, BMW ei ole niin kallis auto ylläpitää, kun annetaan ymmärtää jos valitsee 5-sarjan alapuolelta.

Yksittäisiä helmiä varmasti löytyy, Tampereelta vaan ei löytynyt aikanaan kuin Metro-Auto (nykyään Autokeskus) ja Benkara. Mistään näistä ei ole hyviä kokemuksia tai jotain ultimaattista, joka minun tapauksissani olisi selittänyt tuntihinnan eron pienempään pajaan.

E39:ssä ei ainakaan minulla ollut mitään sähkövikoja, mitä nyt akku hyytyi 10-vuotiaana. Etten nyt ihan korvia päästäni valehtele, niin on myönnettävä mittariston "kuolleisuuden" kovilla pakkasilla. Sitten kun autolla pari kilometriä ajoi ja käynnisti uudelleen, toimi mittaristokin taas normaalisti.

Näitä sähkövikoja voi pikkupajalla olla hankalampi paikallistaa/korjata. Toisaalta Seat Leonin 1P mittariston hajottua oli Laakkosen ainoa ehdotus 700 € ja uusi mittaristo. Alle 300 €:n kokonaiskuluilla pääsi, kun lähetti mittariston Vaasaan korjattavaksi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viimeksi maanantaina oma Grande C-max halusi pitää vapaa päivän, kun oli niin kylmä -17C. Tämä oli kuudes kerta 25kk:n aikana, yksi "lomista" kestikin puolitoista kuukautta. Oma diagnoosini on Webasto, mikä ei ole kauhean älykäs eikä huomioi startin tarvitsemaa virtaa, vaan hoitaa jääräpäisesti tehtävänsä.

Tähän miinaan olen itsekin mennyt taloudessa olevan webastollisen diiselin kanssa. Varsinkin jos webastoa pyörittää niin kauan että sisätilanlämmitys alkaa puhaltimien kautta. Ei vaadi kummostakaan yhdistelmää, lyhyttä kaupunkiajoa jolloin akku ei lataudu tarpeeksi, iso kolmilitrainen diiseli jossa isompi käynnistysvirran tarve ja että webastoa luukutettu liian pitkään(yli 30min). Auto ei inahdakaan. Tämän kokemuksen jälkeen käyttänyt webastoa vain sen 20min joka aamu kun alle +5c niin ei mitään ongelmia mihinkään suuntaan.

_
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
E39:ssä ei ainakaan minulla ollut mitään sähkövikoja, mitä nyt akku hyytyi 10-vuotiaana. Etten nyt ihan korvia päästäni valehtele, niin on myönnettävä mittariston "kuolleisuuden" kovilla pakkasilla. Sitten kun autolla pari kilometriä ajoi ja käynnisti uudelleen, toimi mittaristokin taas normaalisti.

Ehkä hieman liioittelin sanoessani, ettei BMW ole tehnyt yhtään toimivaa vitosta. Onhan siellä varmasti paljonkin toimivia yksilöitä.

Osin omien ja osin muiden kokemusten kautta on tullut tuntuma siitä, että hyvin useissa niissä on kuitenkin korjailtavaa useammin, kuin pitäisi.
 
Näillä pakkasilla diesel-autojen käyntihäiriöt johtuu useimmiten siitä, että polttoainesuodatimessa on vettä ja se jäätyy.

Onnea lähimmäksi oikeasta vastauksesta. Juuri sain auton pajalta ja diagnoosi oli "Moottorin ahtoputkissa vettä ja jäätä." Merkkiliike tutki ja sulatteli putket sekä asensi keulaan "talvimaskin" jotta vastaavalta jatkossa vältytään. Hintaa valohoidolle kertyi 250€.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Itse ajelin ihan sedan-focusta sen 2,5v ja 35k, sikäli ihan ok ja tuona aikana (56-90k] täysin ongelmaton auto, mutta kulutus vapaahengittävällä 1,6:lla oli kyllä aika masentava ja halvalla autolla toki ajomelu kohtalainen. Silloiset ääsryhmän huoltokulut siis täysin ennakoitavat ja edulliset, nyt en sitten tiedä kun SOK lopetti autobisneksen. Perusauto hyvässä ja pahassa, mutta kyllä pääosin mielestäni hyvässä.

Nyt kun alla on kansanauton farmariversio niin paha sanoa onko noissa eroa, mitä se sitten omasta auto-osaamisesta kertookin jos ei oikein "löydä" kummempia eroja pl. ne asiat jotka nyt seuraavat siitä että siirtyy "seuraavaan" hintaluokkaan, osa volkkarin "keskitason varustelupaketin" herkuista kai löytyy sitten taas titanium-tason focuksistakin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Merkkiliike tutki ja sulatteli putket sekä asensi keulaan "talvimaskin" jotta vastaavalta jatkossa vältytään. Hintaa valohoidolle kertyi 250€.

Onko tämä siis vastaava, kuin aikoinaan leikattiin pakkasilla pahvista sopiva kappale sinne maskin taakse? Jos, niin toivottavasti on edes toimiva ja tyylikäs tuo sinun talvimaskisi.
 
Onko tämä siis vastaava, kuin aikoinaan leikattiin pakkasilla pahvista sopiva kappale sinne maskin taakse? Jos, niin toivottavasti on edes toimiva ja tyylikäs tuo sinun talvimaskisi.

Sama viritys. Sen osuus laskusta oli 60€ ja se on ihan siedettävän näköinen (korin värinen) ja toimiva "sijoitus" pikakiinnikkeineen useaksi vuodeksi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sama viritys. Sen osuus laskusta oli 60€ ja se on ihan siedettävän näköinen (korin värinen) ja toimiva "sijoitus" pikakiinnikkeineen useaksi vuodeksi.

No eihän se sitten niin paha ole. Meinasin vaan, että jos tuohon parisataakin olisi uponnut, niin saa olla aika erinomainen talvimaski se. Nuo pikakiinnikkeet ovat varmasti nekin näppärät, mikäli maskia ottaa keleistä riippuen pois. Meillähän tuolla maaseudulla aikanaan ne pahvipalat iskettiin paikoilleen heti mittarin laskiessa sinisen puolelle ja otettiin pois, kun lumet olivat sulaneet. Siinä ei juuri pikakiinnikkeitä olisi tarvittu.

Käsitin jotenkin viestisi päin helvettiä, että tuo maski olisi maksanut noin paljon. Uudelleen lukemallahan sekin sitten aukesi. Mun paha.
 
Meillähän tuolla maaseudulla aikanaan ne pahvipalat iskettiin paikoilleen heti mittarin laskiessa sinisen puolelle ja otettiin pois, kun lumet olivat sulaneet. Siinä ei juuri pikakiinnikkeitä olisi tarvittu.

Samat viritelmät meilläkin oli, tosin pidettiin niitä myös kesällä ettei -84 Escort alkaisi keittämään. Myös lämpöpuhallin piti aina olla täysillä samasta syystä. Oi niitä aikoja. Nykyään maksan tuon 60€ kyllä mielelläni...
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Onnea lähimmäksi oikeasta vastauksesta. Juuri sain auton pajalta ja diagnoosi oli "Moottorin ahtoputkissa vettä ja jäätä." Merkkiliike tutki ja sulatteli putket sekä asensi keulaan "talvimaskin" jotta vastaavalta jatkossa vältytään. Hintaa valohoidolle kertyi 250€.

Onko tämä siis vastaava, kuin aikoinaan leikattiin pakkasilla pahvista sopiva kappale sinne maskin taakse? Jos, niin toivottavasti on edes toimiva ja tyylikäs tuo sinun talvimaskisi.
Pahvilärpäkkeet ja muut neppari/toppakangas viritykset on jääneet mieleen 70-80-luvuilta. En sitten tiedä onko ne välillä unohdettu kokonaan vai onko sitten saatavilla niin hyvin auton malliin ja väriin naamioituina, ettei vain kiinnitä huomiota. Näiden uusien dieselien lämmöntuotto on jo niin vähäistä, että viimasuojus alkaa olemaan pakollinen talvivaruste. Ilmeisesti noita kuitenkin on saatavilla kun ainakin duunikaverin Golf Plussaan löytyi suoraan hyllystä OEM-varuste.

Viime aikoina, oikeastaan jo 90-luvulta asti, on tullut ihmeteltyä nykysuhtautumista auton talvivarusteluun. Jotenkin tuntuu että välillä totuttiin siihen että täällä etelässä vedellään ihan keskieuroopan keleissä. Duunissakaan parkkipaikalla ei ole kuin alle puolet tolpassa kiinni ja tuskin niissä muissa kovin monessa mitään webastoakaan ole asennettuna. Kauhea skrapaaminen aina kotiin lähdön aikoihin käynnissä. Pahalta tuntuu kun jengi polkee käyntiin umpijäisiä moottoreita.

Aika paljon näkee myös aamuisin kun hinausauton lavalla kuskataan uusia autoja pajalle elvytettäväksi. Ja monesti nimenomaan saksalaisia premium-merkkejä. On varmaan tuotu autoja saksasta ja ei ole hogattu ettäi niissä ei ole pohjola-pakettia asennettuna. Sikäli jos sellaisia enää onkaan (Bemariin ainakin oli jossain vaiheessa huohoputkeen saatavilla jotain lisäeristeitä sekä isompaa laturia ja akkua). Nämä kelit on kuitenkin aika kova kestotesti nykyautoille, jotka on täynnä elektronisia ohjausjärjestelmiä ym. härpäkkeitä joita ei varmasti ole testattu näissä oloissa.
 

Outsider

Jäsen
Takaluukkukin tuli menestyksellä kokeiltua, mutta penkit eivät kaadu sitä kautta ollenkaan. Hain juuri neljä pulloa Koskenkorvaa pahimpaan vitutukseen. Luulenpa, että samalla vältän myös orastavat sukukinkerit. Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin.

Onko joku syy miksi sitä kuumaa vettä ei voi käyttää, jos kerran ovet on nyt ollut jo viikko tolkulla kiinni ja sinne autoon pitäisi päästä? Jos ongelma on vaan niissä jäätyneissä tiivisteissä, niin sillä pääsee kyllä varmasti sisään.
 
Suosikkijoukkue
Cräps
Onko joku syy miksi sitä kuumaa vettä ei voi käyttää, jos kerran ovet on nyt ollut jo viikko tolkulla kiinni ja sinne autoon pitäisi päästä? Jos ongelma on vaan niissä jäätyneissä tiivisteissä, niin sillä pääsee kyllä varmasti sisään.

Eipä varsinaisesti muuta kuin omat harhaluulot ovien äkillisestä uudelleen jäätymisestä. Liikaa kai kuunnellut akkojen höpinöitä? Huomenna täytyy valjastaa koko kattilakapasiteetti asiaa hoitamaan.
 

Outsider

Jäsen
Eipä varsinaisesti muuta kuin omat harhaluulot ovien äkillisestä uudelleen jäätymisestä. Liikaa kai kuunnellut akkojen höpinöitä? Huomenna täytyy valjastaa koko kattilakapasiteetti asiaa hoitamaan.

Jäätyyhän se vesi varmasti, jos autoa ei saa sen jälkeen lämpimäksi/kuivatettua, mutta se on sitten sen ajan murhe kunhan nyt ensin saa ovet auki. Hanasta vaan niin kuumaa vettä kun tulee ja kaataa sitä ihan reilusti oveen. Jos se ongelma on niissä tiivisteissä, niin ei se kovin paljon lämpöä tarvitse auetakseen.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
2 talvea sitten auton ovet reistaili kun illalla oli +2 ja aamulla -20! Ovi aukesi muttei mennyt kiinni. Auto käyntiin ja lainaksi sisäpuhallin penkille 1h ja sen jälkeen ovi meni kiinni. Siitä viisastuneena aina ennen talven tuloa kaikkiin lukioihin aseöljyä ja tiivisteet voitelen silikonitöhnällä! Ei ongelmia, suosittelen muillekin!
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
2 talvea sitten auton ovet reistaili kun illalla oli +2 ja aamulla -20! Ovi aukesi muttei mennyt kiinni. Auto käyntiin ja lainaksi sisäpuhallin penkille 1h ja sen jälkeen ovi meni kiinni. Siitä viisastuneena aina ennen talven tuloa kaikkiin lukioihin aseöljyä ja tiivisteet voitelen silikonitöhnällä! Ei ongelmia, suosittelen muillekin!

Tuo kuullostaa Volkkarilta. Vaan ei se asöljy tai mitä grafiittipölyä lieneekään meillä auttanut siihen, että se mekanismi jäätyy niin, ettei ovi pysy kiinni. Tämä oli Polosen murhe ja on näköjään myös Golfin. Ja mun Transportteriin ei tavaratilaan pääse mitään kautta, siinä kun on pelliseinä ohjaamon ja tavaratilan välillä, ettei perä lämpiä ollenkaan. Onneksi ei ole ollut pakko sinne nyt päästäkkään.

Joskus musta tuntuu, että nuo tämänkin palstan talvenrakastajat viettävät nelisen kuukautta aikaa takan vieressä viltin alla katsellen telkkaria ja surffaillen jatkoajassa. Nytkin kun pakkanen lauhtui tuonne muuten lähes siedettävään -7°C, niin toki samantien alkoi tuulla ja sataa lunta. Se siedettävä talvipäivä, jolloin oli -3°C ja aurinkoista ja tyyntä oli muistaakseni viimeksi 7.3.1988.

Tiivisteet saa sulatettua hiustenkuivaajalla sekä suihkepullosta raakaa lasolia sinne väliin ruiskuttamalla. Ei jäädy uudestaan ihan niin helposti.

t. hanu
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Aseöljy ja silikonilitku on ne keinot, joilla ovet pidetään aukeavina ja lukot toimivina pakkasilla. Aseöljyä liikkuviin mekanismeihin, silikonia tiivisteisiin. Silikonia kannattaa laittaa ennen pesua, ja sitten pesun ja kuivauksen jälkeen uudelleen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, olen tässä nyt jokusen päivän kelaillut eri autovaihtoehtoja, ja kyllä mun tekniikantajullani on ehkä parempi jättää nuo laadukkaammat käytetyt pois. Mitään kun en ymmärrä rengaidenvaihdosta eteenpäin, niin ehkä se on kuitenkin parempi pysytellä vielä tässä vaiheessa ritsatason kaaroissa ja hommata sitten uudehko octavia tai joku focus, kun riittävän vähillä kilsoilla ja sopivilla varusteilla sattuu löytymään.

Soittelin autoliikkeeseen turvatyynystä ja tuttu myyjä lupasi asiaa selvitellä. Ei ole nyt kuulunut hetkeen mitään, joten ensi viikolla soittelen itse maahantuojalle. Kyseessä oli siis sivututvatyyny, joten ratti on ehjä ja auto täysin ajettavissa, koska tuosta alkuperäisestä avautumisestani tuli varmasti se mielikuva, että ratin airbag poksahti.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pieni galluppi:

Mikä mielikuva teillä on Skodasta?

Olen sitä ikäluokkaa joka oppi tuntemaan Skodan rautaesiripun takaa tulleena kommarien halpisautona. Järki sanoo että vuonna 2014 kyseessä on viimeisen päälle laadukas merkki, mutta olen vissiin elänyt kylmän sodan liian raskaasti etten ole päässyt ennakkoluuloistani/asenteistani eroon.

Varsinkin nuorempien lukijoiden mielipiteet kiinnostavat. Skoda, yes or no?
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Pieni galluppi:

Mikä mielikuva teillä on Skodasta?

Olen sitä ikäluokkaa joka oppi tuntemaan Skodan rautaesiripun takaa tulleena kommarien halpisautona. Järki sanoo että vuonna 2014 kyseessä on viimeisen päälle laadukas merkki, mutta olen vissiin elänyt kylmän sodan liian raskaasti etten ole päässyt ennakkoluuloistani/asenteistani eroon.

Varsinkin nuorempien lukijoiden mielipiteet kiinnostavat. Skoda, yes or no?

Itselläni oli 1.6l diesel Octavia farmari, vm 2011 DSG-automaatilla ja aivan loistava auto. Ikinä ei ole ollut autoa missä ei paikat puudu pitkälläkään matkalla, paitsi tuo Octavia. Mukavan tasainen kyyti ja pieni kulutus. Oli minulla leasing-autona, tuli minulle vähän ajettuna ja luovuin 78tkm jälkeen kun minut irtisanottiin. Ainoa vika oli tuon DSG:n kanssa, myöhemmin kuulin laatikon hajonneen seuraavalla kuskilla 90tkm kohdalla. Itellä laatikko ei temppuillut. Mutta voisin laittaa uudestaankin vastaavanlaisen :)
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Pieni galluppi:

Mikä mielikuva teillä on Skodasta?

Olen sitä ikäluokkaa joka oppi tuntemaan Skodan rautaesiripun takaa tulleena kommarien halpisautona. Järki sanoo että vuonna 2014 kyseessä on viimeisen päälle laadukas merkki, mutta olen vissiin elänyt kylmän sodan liian raskaasti etten ole päässyt ennakkoluuloistani/asenteistani eroon.

Varsinkin nuorempien lukijoiden mielipiteet kiinnostavat. Skoda, yes or no?


Itsellä on 1,2 tsi edellistä korimallia ja muijalla vastaavalla koneella edellistä korimallia Golf. Autot sisältäkin lähes samat, mutta itsellä Experience malli ja varusteet paljon paremmat (ksenonit, a-ilmastointi, peruutustutka jne.).
Omasta mielestä saa kohtuu rahalla aika paljon enemmän kuin nämä perinteisemmät eurooppalaiset antavat.
Uudempi malli houkuttaisi ja sellaisen vielä hankinkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Töissä aikoinaan ajoin Ocua, olikohan -06, eikä tuosta moitteen sijaa löytynyt verrattuna vastaavan hintaluokan autoihin. Oikeastaan tiloiltaan parempi. Mielikuva on mulla hyvinkin positiivinen ja oikeastaan Skoda on mulla merkkinä kärkipäässä, kun lähden seuraavaa kunnon autoa hommaamaan.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Skodasta:

2010 vuosimallin farkku Octavia ollut vuoden verran, ei huonoa sanottavaa. Halvempi ostaa ja pitää kuin emomerkkki, ehkä varusteissa tms. voi vähän hävitä vw mutta tiloissa voittaa.
Samat tyyppiviat näissäkin (dsg+ tsi jakopäät) kuin vw. Oma auto on tdi manuaali. Pitkään vertailin, tähän päädyin ja päätyisin vieläkin.
Aiemmin oli 2000 vuoden Ocu hyvä perus auto sekin. Oma mielikuva, että juurikin tällä vuosituhannennella on se itäauton viitta karistettu.
Joskin ne 90-luvun lopun 1.9d koneellisetkin on luotettavan maineessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös