Riippuu aika paljon käsinpesupaikasta. Helposti vähänkin lungemmilla kavereilla saa aikaan aika pahan näköistä jälkeä. Itse käyten autot aina samalla asemalla missä ensin levitetään lievät liuottimet ja sen jälkeen kaveri painepesee koko kauton pari minuuttia kunnes ei isompaa ikaa ole havaittavista. Tuon jäkeen ruiskuttaa pahasti pinttyneisiin paikkoihin / hyönteisten jäkeen liuottimen. Sitten harjalliseen tekstiilipesuun. Lopputulos on loistava eikä minkäänlaisia virheitä ole maalipinnassa havaittavissa. Mikään ongelmahan tuo harjapesu ei ole jos harjat/tekstiili lamellit ovat puhtaat ja autossa ei ole valmiina kiinteää likaa/hiekkaa. Molemmat hoituvat helposti painepesurilla. Jos välineet ovat paskoja tai likaisia niin naarmuja tulee sekä käsin, että harjapesussa. Itse tekstiiliharjat eivät todellakaan naarmuta autoa.
Juu, ilman muuta käsinpesupaikoissa on eroja. Jossain hoitelevat auton päällisin puolin suht' ok, mutta esimerkiksi ovikotelot jäävät likaisiksi. Itse käytän autoa paikassa, jossa putsaavat todella tarkasti ovikoteloita myöten ja kuivaavat huolellisesti. Se tehokkuus ja laatu näkyy toki tässäkin kohtaa hinnassa. Halvimmillaan kun auton pestään käsin reilulla kympillä / kerta. Käyttämässäni paikassa pesu maksaa 28 €.
Näin saksalaisen Grip-ohjelman, jossa selviteltiin käsinpesun ja harjapesun eroja. Jotain paikallista autoasiantuntijaa siinä käytettiin apuna ja kyllä sieltä tuli tyrmäys kaikenlaiselle mekaaniselle hankaukselle, tapahtui se sitten harjalla tai sienellä. Pesu pitää hänen mukaansa hoitaa painepesurilla (toki sekin voidaan luokitella mekaaniseksi hankaukseksi) ja loput jäävät eri voimakkuuksilla olevien pesuaineiden liuotuksen varaan.
Kuivausvaiheessakin kaveri veteli auton läpikotaisin jollain suihkupyyhkeellä. Ei siis hangannut tai hieronut vaan veti keulasta perään pyyhe levitettynä kuin härkätaistelija. Kyseisellä kaverilla seisoo miljoonien edestä autoja näyttelyssään ja pitää jotain kurssejakin siviileille lauantaisin, joten uskoisin miehen tietävän mistä puhuu. Kaveri todistikin asiansa pesemällä yhden koulutukseen osallistuvan asiakkaan auton.
Mutta alkuperäiseen asiaan, eli harjalliseen vai harjattomaan pesuun vielä sen verran, että kaikki liukuhihnatyönä tapahtuvat pesut jättävät auton enemmän tai vähemmän likaiseksi. Harjattomassa ei käytetä tarpeeksi kovia puhdistusaineita eikä automaattilinja suihkuta puhdistusainetta tarpeeksi / joka paikkaan. Harjapesu on kovin likaiselle autolle tehokkaampi, mutta harjatkaan eivät ulotu joka paikkaan ja lisäksi harjat naarmuuttavat auton maalipintaa. Äkkiseltään jos noista kahdesta pitäisi valita, käyttäisin harjallisessa ja ennen auton myyntiä myllytys maalipinnalle.