Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 826
  • 19 022

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kertokaapa, korvaako vakuutuksen autopalveluturva hinauksen kotipihalta korjaamolle?

Auton hinauksesta: tapiolalla ei ainakaan kotipihasta hinausta korvaa. Kannattaa tuupata se vaikka naapurin pihaan tjsp.
Tapiolassa meikäläisenkin vakuutukset ovat, ja kyllä ovat korvanneet ilman mitään mutinoita. Siis ihan omasta pihasta.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tapiolassa meikäläisenkin vakuutukset ovat, ja kyllä ovat korvanneet ilman mitään mutinoita. Siis ihan omasta pihasta.

Just. Omasta edellisestä kerrasta on jo muutama vuosi. Kaveri joka taannoin hinausautoa ajeli sitä vaan jutteli. Mutta silti on ihan mahtavuutta tuollainen vakuutus.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suurin osa hinurikuskeista on oma-aloitteisia ja ilmoittaa laittavansa noutopaikaksi jonkun lähikadun varren, jos ei itse huomaa asiaa mainita. Onhan siitä heillekin hyötyä, sillä maksaja on varma tapaus, eikä tarvitse liittyä persaukisen rahoituksella ostetun premiumauton omistajan velkojien joukkoon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko heterokuskeilla yhtä reilu toimintaperiaate?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Missä kannattaisi Oulussa käydä pesettämässä auto? Mieluiten joen pohjoispuolelta, mutta voisihan hyvän hintalaatusuhteen omaavaa pesua käydä testaamassa vähän kauempanakin.

Mitä mieltä olette harjaton vs. harjallisesta pesusta noin yleisemminkin? Onko harjattomasta mihinkään ja kuinka haitallinen harjallinen on maalipinnalle?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitä mieltä olette harjaton vs. harjallisesta pesusta noin yleisemminkin? Onko harjattomasta mihinkään ja kuinka haitallinen harjallinen on maalipinnalle?
No omien kokemuksien perusteella harjaton ei koskaan pese autoa niin puhtaaksi kuin harjallinen. Mutta kyllähän se harjaton on hellävaraisempi maalipinnoille. Väkisinkin tulee sellaista pientä naarmua, kun sitä kuraa kuitenkin hierotaan aika tunteella. Pitää siis vain valita, kumman kanssa pystyy paremmin elämään.

Oma tilanne on aika hyvä, kun firman tallissa on kunnollinen pesupaikka, lämmin vesi ja painepesuri. Ei sillä, että tuo sitruunapatonki olisi mitenkään silmäterä. Auto on käyttöesine ja kolhuja ja naarmuja on budjetoitu käyttövuosille niin, ettei yöunet häiriinny.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitä mieltä olette harjaton vs. harjallisesta pesusta noin yleisemminkin? Onko harjattomasta mihinkään ja kuinka haitallinen harjallinen on maalipinnalle?

Itse olen vuosia käyttänyt autoa ainoastaan käsinpesuissa. Niitä firmoja löytyy Tampereen seudultakin monenlaisia ja -hintaisia. Luulisi löytyvän Oulustakin. Pesu maksaa saman kuin kalleimmat harjapesut, mutta jälki on kuivauksineen jotain aivan toista. Laskuttavat leasing-yhtiöitäkin suoraan. Kesäisin otan samoissa paikoissa pintaan kovavahan, joka kestää sitten talvisin suolat jne ja auttaa likaa irtoamaan paremmin.

Harjakoneet ovat autoille hiekkapaperia, enkä misään tapauksessa suosittele ainakaan alle muutaman vuoden ikäisille autoille, jos sillä auton ulkonäöllä tai jälleenmyyntiarvolla on mitään väliä.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Itse olen vuosia käyttänyt autoa ainoastaan käsinpesuissa. Niitä firmoja löytyy Tampereen seudultakin monenlaisia ja -hintaisia. Luulisi löytyvän Oulustakin. Pesu maksaa saman kuin kalleimmat harjapesut, mutta jälki on kuivauksineen jotain aivan toista. Laskuttavat leasing-yhtiöitäkin suoraan. Kesäisin otan samoissa paikoissa pintaan kovavahan, joka kestää sitten talvisin suolat jne ja auttaa likaa irtoamaan paremmin.

Harjakoneet ovat autoille hiekkapaperia, enkä misään tapauksessa suosittele ainakaan alle muutaman vuoden ikäisille autoille, jos sillä auton ulkonäöllä tai jälleenmyyntiarvolla on mitään väliä.
Riippuu aika paljon käsinpesupaikasta. Helposti vähänkin lungemmilla kavereilla saa aikaan aika pahan näköistä jälkeä. Itse käyten autot aina samalla asemalla missä ensin levitetään lievät liuottimet ja sen jälkeen kaveri painepesee koko kauton pari minuuttia kunnes ei isompaa ikaa ole havaittavista. Tuon jäkeen ruiskuttaa pahasti pinttyneisiin paikkoihin / hyönteisten jäkeen liuottimen. Sitten harjalliseen tekstiilipesuun. Lopputulos on loistava eikä minkäänlaisia virheitä ole maalipinnassa havaittavissa. Mikään ongelmahan tuo harjapesu ei ole jos harjat/tekstiili lamellit ovat puhtaat ja autossa ei ole valmiina kiinteää likaa/hiekkaa. Molemmat hoituvat helposti painepesurilla. Jos välineet ovat paskoja tai likaisia niin naarmuja tulee sekä käsin, että harjapesussa. Itse tekstiiliharjat eivät todellakaan naarmuta autoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On sen verran koominen auto tuo nykyinen ooppeli, että olen alkanut fundeerata, josko kuitenkin hiukan ylöspäin päivittelisi menopeliä, vaikka halpa tuota on ollut toistaiseksi pitää. Appiukko hommasi kakkosautokseen Skoda Rapidin, ja pakko myöntää, että nuo Skodat kiehtovat muakin. Toinen vaihtoehto voisi olla Seat, lähinnä Exeo. Jos nyt jotain 15000 euron menopeliä ajattelisi, niin mihin noissa pikku-Volkkareissa kannattaa kiinnittää huomiota/mitä sudenkuoppia niissä on jos on?

Automaattia tekisi mieleni, mutta niiden hinnat hyppäävät uudehkoissa pariinkymppiin helposti. Vai olisiko älytöntä ottaa jokin hiukan vanhempi premium-merkki, jossa olisi enemmän mausteita? Millaisia huoltohintoja joissain kymmenen vuotta vanhoissa Bemareissa ja Mersuissa on?
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
On sen verran koominen auto tuo nykyinen ooppeli, että olen alkanut fundeerata, josko kuitenkin hiukan ylöspäin päivittelisi menopeliä, vaikka halpa tuota on ollut toistaiseksi pitää. Appiukko hommasi kakkosautokseen Skoda Rapidin, ja pakko myöntää, että nuo Skodat kiehtovat muakin. Toinen vaihtoehto voisi olla Seat, lähinnä Exeo. Jos nyt jotain 15000 euron menopeliä ajattelisi, niin mihin noissa pikku-Volkkareissa kannattaa kiinnittää huomiota/mitä sudenkuoppia niissä on jos on?

Automaattia tekisi mieleni, mutta niiden hinnat hyppäävät uudehkoissa pariinkymppiin helposti. Vai olisiko älytöntä ottaa jokin hiukan vanhempi premium-merkki, jossa olisi enemmän mausteita? Millaisia huoltohintoja joissain kymmenen vuotta vanhoissa Bemareissa ja Mersuissa on?

Sen verran haluan varoittaa että volkkarin DSG -auromaattivaihteistossa on epidemia. Työkaverilla hajosi 60 000 kilometrin jälkeen minulla kesti 150 000 kilometriä. Ja ikää oli minun lootalla 3 vuottta. Korjaus olisi maksanut kymppitonnin.
 

ion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Missä kannattaisi Oulussa käydä pesettämässä auto? Mieluiten joen pohjoispuolelta, mutta voisihan hyvän hintalaatusuhteen omaavaa pesua käydä testaamassa vähän kauempanakin.

Oma auto on jo sen verran iäkäs, että maalipintaa en jaksa sääliä ja useimmiten käytän harjallisia automaattipesuja. Helppoudessaan Tuiran ABC-pesukatu on hyvä valinta. Tosin tuntuu että pesutulos ei ole paras mahdollinen. Vertailun vuoksi Kaakkurissa pesukatu on etenkin talvisaikaan parempi, kun työntekijä ruiskuttelee pahimmat jääkokkareet ym. pois ennen pesuun ajoa.

Perinteisiä, kelvolliseksi todettuja automaattipesuja löytyy Välivainiolta, Toppilasta ja Alppilasta. Alppilasta löytyy huoltoasemalta myös TI-halli, jossa voi itse puunata auton omilla välineillä haluamallaan tavalla. Tarkempi puunaaja saa helposti vierähtämään aikaa sen verran, että automaattipesu on edullisempi.

Ruskosta taitaa löytyä fiksaamo tms. josta saa käsipesun. Keskustassa ja Limingantullissa käsinpesupaikkoja/fiksaamoja on sitten lisää.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Riippuu aika paljon käsinpesupaikasta. Helposti vähänkin lungemmilla kavereilla saa aikaan aika pahan näköistä jälkeä. Itse käyten autot aina samalla asemalla missä ensin levitetään lievät liuottimet ja sen jälkeen kaveri painepesee koko kauton pari minuuttia kunnes ei isompaa ikaa ole havaittavista. Tuon jäkeen ruiskuttaa pahasti pinttyneisiin paikkoihin / hyönteisten jäkeen liuottimen. Sitten harjalliseen tekstiilipesuun. Lopputulos on loistava eikä minkäänlaisia virheitä ole maalipinnassa havaittavissa. Mikään ongelmahan tuo harjapesu ei ole jos harjat/tekstiili lamellit ovat puhtaat ja autossa ei ole valmiina kiinteää likaa/hiekkaa. Molemmat hoituvat helposti painepesurilla. Jos välineet ovat paskoja tai likaisia niin naarmuja tulee sekä käsin, että harjapesussa. Itse tekstiiliharjat eivät todellakaan naarmuta autoa.

Juu, ilman muuta käsinpesupaikoissa on eroja. Jossain hoitelevat auton päällisin puolin suht' ok, mutta esimerkiksi ovikotelot jäävät likaisiksi. Itse käytän autoa paikassa, jossa putsaavat todella tarkasti ovikoteloita myöten ja kuivaavat huolellisesti. Se tehokkuus ja laatu näkyy toki tässäkin kohtaa hinnassa. Halvimmillaan kun auton pestään käsin reilulla kympillä / kerta. Käyttämässäni paikassa pesu maksaa 28 €.

Näin saksalaisen Grip-ohjelman, jossa selviteltiin käsinpesun ja harjapesun eroja. Jotain paikallista autoasiantuntijaa siinä käytettiin apuna ja kyllä sieltä tuli tyrmäys kaikenlaiselle mekaaniselle hankaukselle, tapahtui se sitten harjalla tai sienellä. Pesu pitää hänen mukaansa hoitaa painepesurilla (toki sekin voidaan luokitella mekaaniseksi hankaukseksi) ja loput jäävät eri voimakkuuksilla olevien pesuaineiden liuotuksen varaan.

Kuivausvaiheessakin kaveri veteli auton läpikotaisin jollain suihkupyyhkeellä. Ei siis hangannut tai hieronut vaan veti keulasta perään pyyhe levitettynä kuin härkätaistelija. Kyseisellä kaverilla seisoo miljoonien edestä autoja näyttelyssään ja pitää jotain kurssejakin siviileille lauantaisin, joten uskoisin miehen tietävän mistä puhuu. Kaveri todistikin asiansa pesemällä yhden koulutukseen osallistuvan asiakkaan auton.

Mutta alkuperäiseen asiaan, eli harjalliseen vai harjattomaan pesuun vielä sen verran, että kaikki liukuhihnatyönä tapahtuvat pesut jättävät auton enemmän tai vähemmän likaiseksi. Harjattomassa ei käytetä tarpeeksi kovia puhdistusaineita eikä automaattilinja suihkuta puhdistusainetta tarpeeksi / joka paikkaan. Harjapesu on kovin likaiselle autolle tehokkaampi, mutta harjatkaan eivät ulotu joka paikkaan ja lisäksi harjat naarmuuttavat auton maalipintaa. Äkkiseltään jos noista kahdesta pitäisi valita, käyttäisin harjallisessa ja ennen auton myyntiä myllytys maalipinnalle.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Automaattia tekisi mieleni, mutta niiden hinnat hyppäävät uudehkoissa pariinkymppiin helposti. Vai olisiko älytöntä ottaa jokin hiukan vanhempi premium-merkki, jossa olisi enemmän mausteita? Millaisia huoltohintoja joissain kymmenen vuotta vanhoissa Bemareissa ja Mersuissa on?

Jos viet merkkikorjaamolle, niin varmasti saat heittää rahoillesi hyvästit. 10-vuoden ikäisestä autosta kannattaa varmaankin vaihtaa öljyt vähintään kerran vuodessa, muut nesteet (jäähdytysneste, vaihteistoöljy, peräöljy jne.) tietyin väliajoin ja korjata epäkuntoiset osat sitä mukaan kun ilmestyy. Merkkihuoltojen Inspection I ja II on kyllä mielestäni melkoista humpuukia.

Mersuista ei kokemusta, Bemareista vähän.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Automaattia tekisi mieleni, mutta niiden hinnat hyppäävät uudehkoissa pariinkymppiin helposti. Vai olisiko älytöntä ottaa jokin hiukan vanhempi premium-merkki, jossa olisi enemmän mausteita? Millaisia huoltohintoja joissain kymmenen vuotta vanhoissa Bemareissa ja Mersuissa on?

Kaverillani oli 530 diesel bemari, taisi olla vuosimallia 2003 juurikin. Helkkarin hyvä auto ajaa, maantiellä ihan unelma, kone oli riski ja meni kuin junan raiteilla. Miinus oli se että auto oli aivan törkeän kallis ylläpitää. Koko ajan oli jotain pientä osaa rikki, ja ne makso kohtuuttomia summia. Saattoihan tuo olla ns. maanantaiyksilö, mutta oli kuulema kaverin viimeinen bemari.

Viime talvena jätti kolme kertaa matkalle, en muista mikä kahdella ensimmäisellä kerralla meni rikki, mutta viimeisellä kerralla levis vaihdelaatikko. Mutta joku jolla on omia kokemuksia noista autoista, niin osaa varmasti antaa parempaa tietoa.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Kaverillani oli 530 diesel bemari, taisi olla vuosimallia 2003 juurikin. Helkkarin hyvä auto ajaa, maantiellä ihan unelma, kone oli riski ja meni kuin junan raiteilla. Miinus oli se että auto oli aivan törkeän kallis ylläpitää. Koko ajan oli jotain pientä osaa rikki, ja ne makso kohtuuttomia summia. Saattoihan tuo olla ns. maanantaiyksilö, mutta oli kuulema kaverin viimeinen bemari.

Viime talvena jätti kolme kertaa matkalle, en muista mikä kahdella ensimmäisellä kerralla meni rikki, mutta viimeisellä kerralla levis vaihdelaatikko. Mutta joku jolla on omia kokemuksia noista autoista, niin osaa varmasti antaa parempaa tietoa.

Itse katselisin mieluummin tuon ikäistä 530 bensamoottorilla. Ja siis nimenomaan viimeisiä E39-korimallia olevia autoja. Ei vie edes älyttömästi bensaa, vaikka onkin iso ja tehokas moottori eikä tuossa moottorissa ole mitään maata mullistavia vikoja. Automaattilaatikon vikoja on juurikin dieseleissä, bensakoneisissa ei niinkään. Kunnossa ollessaan tuollainen pesee edelleen monet uudetkin autot ajettavuudessa ja on todella hiljainen sisämelultaan. Kannattaa ehdottomasti käydä koeajolla jos on mahdollisuus. Varusteitakin noissa loppupään malleissa on yleensä aika reilusti. Halvalla ei saa hyvää joten halvimmat kannattaa suosiolla jättää väliin.

Merkkihuollot on Suomessa ylihintaisia ja saa kaupan päälle paskaa palvelua, joten niitä ei kannata käyttää. Varaosat on mielestäni aika normaalia hintatasoa ja niitäkin saa muualta kuin merkkihuollosta ilman että tarvii kuitenkaan Motonetin sekundaakaan ostaa.
 
Viimeksi muokattu:

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vanhahkot mersut on todella edullisia huoltaa/korjata. Siis varaosiltaan. Yleensä huoltokohteet yms on melko helposti hoidettavissa. Ja tilaa on vähän erilailla kuin VAGina konsernin tuotoksissa. Siinä on muutenkin ryhmittymä jonka tuotokset on ihan yliarvostettuja ja kalliita. Se mikä volkkarin mallistossa on "highline" on jollakin toisella merkillä se "hinnat alkaen" malli. Perusvarusteissa järkyttäviä puutteita. Ja todennäköisesti sen kilpailijan mallin saa vielä halvemmalla.

Mutta siis, vuostuhannen alun mersut on ihan päteviä vehkeitä ja niitä saa kohtuurahalla. Niistä lähinnä kannattaa käydä pellit läpi, tuppaa olemaan melko herkkiä hapettumaan.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mutta siis, vuostuhannen alun mersut on ihan päteviä vehkeitä ja niitä saa kohtuurahalla. Niistä lähinnä kannattaa käydä pellit läpi, tuppaa olemaan melko herkkiä hapettumaan.

Varsinkin 210-koriset ja saman ikäiset Vitot ovat melkoisen herkkiä ruosteelle. Ostajan kannalta hyvä puoli on se, että ruosteet ovat yleensä ihan näkyvällä paikalla, eli ostohetkellä ne löytyy helposti.

203- ja 211-koriset ovatkin huomattavasti parempia pelleiltään, mutta täysin erilainen alustarakenne verrattuna 210-malliin tietää sitä, että joka katsastukseen saa vaihtaa muovikassillisen tukivarsia ja palloniveliä.

Mutta kuten sanoit, niin Mersuissa kaikki suodattimet ja huoltokohteet ovat helpoissa paikoissa ja asentajan kannalta myös muut korjaukset on suht helppo tehdä.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Valitusta autoilun kustannuksista

Jotenkin sairasta tämä, että olemme niin riippuvaisia autoistamme, että huolto- ja korjauskustannukset maksavat joka kerta vähintään satasia automerkistä riippumatta. Silti vuodesta toiseen kaivamme kuvetta ja potkimme kiviä vasta kotipihassa, tuntien samalla myös perverssiä iloa siitä, että se ylimääräinen ruumiinosa on taas pihassa ajokunnossa, ja mietimme miten hankalaa elämä voikaan olla ilman autoa. Isompiin ja usein yllättävästi tuleviin remppoihin kuluu hyvinkin tavallisen palkansaajan koko kuukauden palkka(!) Ellei niihin ole säästämällä varautunut niin siinä on miettimistä niin sinkulla kuin perheelliselläkin, että mitäs loppukuukausi muuten syödään. Mutta kuvetta sitä vaan korjaamolla kaivetaan, kun huoltosetäinsinööri kylmän viileästi esittää nelinumeroisen loppulaskun, ihan niinkuin olisit yksityishenkilönä joku nokia, jota passaa tuosta vaan mielinmäärin laskuttaa.

Taloudelliselta kannalta auto on erittäin epäkiitollinen investointi. Kaiken lisäksi pitäisi samanaikaisesti säästää rahaa A) korjauksiin B) seuraavaan autoon. Mutta ilmankaan ei voi elää.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Jotenkin sairasta tämä, että olemme niin riippuvaisia autoistamme, että huolto- ja korjauskustannukset maksavat joka kerta vähintään satasia automerkistä riippumatta. Silti vuodesta toiseen kaivamme kuvetta ja potkimme kiviä vasta kotipihassa, tuntien samalla myös perverssiä iloa siitä, että se ylimääräinen ruumiinosa on taas pihassa ajokunnossa, ja mietimme miten hankalaa elämä voikaan olla ilman autoa. Isompiin ja usein yllättävästi tuleviin remppoihin kuluu hyvinkin tavallisen palkansaajan koko kuukauden palkka(!) Ellei niihin ole säästämällä varautunut niin siinä on miettimistä niin sinkulla kuin perheelliselläkin, että mitäs loppukuukausi muuten syödään. Mutta kuvetta sitä vaan korjaamolla kaivetaan, kun huoltosetäinsinööri kylmän viileästi esittää nelinumeroisen loppulaskun, ihan niinkuin olisit yksityishenkilönä joku nokia, jota passaa tuosta vaan mielinmäärin laskuttaa.

Taloudelliselta kannalta auto on erittäin epäkiitollinen investointi. Kaiken lisäksi pitäisi samanaikaisesti säästää rahaa A) korjauksiin B) seuraavaan autoon. Mutta ilmankaan ei voi elää.

Tässä on paljon asiaa. Toisaalta moni noista mainituista korjauksista on varmasti vain normaalisti kuluvien osien vaihtoa. Monet ajattelevat autoa jonain hyödykkeenä, joka kestää pelkillä määräaikaishuolloilla (öljynvaihdot) eivätkä tajua ollenkaan, että osia pitää tarpeen tullen vaihtaa. Tästä toki erotetaan esim vaihdelaatikoiden hajoamiset ym viat, mutta silti väittäisin, että paremmalla huolenpidolla autot kestäisivät paremmin tai ainakin rempat olisivat paremmin hanskassa. Moni ajaa surutta, vaikka autosta kuuluisi ylimääräisiä kolinoita ym ja sitten paskan osuessa tuulettimeen lasku onkin suurempi kuin, jos olisi samantien oireiden ilmaantuessa vikaa tutkittu. Ihme sinänsä, jos monelle kämpän jälkeen suurimmasta investoinnista ei pidetä hyvää huolta, mutta silti esim jotain murtsikkasuksia kyllä jaksetaan hoonata ja huoltaa.

Lisätään vielä se, että halvinta kahvipakettia kyllä haetaan sen parin euron säästön vuoksi mutta auton osia ei viitsitä miettiä yhtään, vaan maksellaan sitten muka pakon edessä marmoritiskien hintoja sekä osista että niiden vaihdosta. Ehkä se leima huoltokirjaan kannattaa merkkiliikkestä ottaa riippuen tietenkin autosta mutta esimerkkinä vaikka jarrulevyt ja -palat nyt vaihtaa vaikka vähän toistaitoisempikin putka melkein autoon kuin autoon.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Tässä on paljon asiaa. Toisaalta moni noista mainituista korjauksista on varmasti vain normaalisti kuluvien osien vaihtoa. Monet ajattelevat autoa jonain hyödykkeenä, joka kestää pelkillä määräaikaishuolloilla (öljynvaihdot) eivätkä tajua ollenkaan, että osia pitää tarpeen tullen vaihtaa.

Ihme sinänsä, jos monelle kämpän jälkeen suurimmasta investoinnista ei pidetä hyvää huolta, mutta silti esim jotain murtsikkasuksia kyllä jaksetaan hoonata ja huoltaa.

Näinkin toki. Jotkut lykkäävät tärkeitä huoltoja ja sitten ihmetellään, kun moottori hajoaa jakohihnan katkettua tms. Ja turvallisuus ennen muuta. Siinä mielessä täytyy olla tyytyväinen, että meillä Suomessa on aika kova seula katsastuksissa. Kyllä sen tietää, että aina on niitä välinpitämättömiä, jotka vetäisivät hengenvaarallisilla vehkeillä tuolla liikenteessä ellei kontrollia olisi.

Itse ajelen yli 200tkm ajetulla vuosituhannen alun pelillä. Olen tarkka öljynvaihdoista ja pidän kirjaa kuluvien osien vaihtoväleistä. Silti kyllähän noihin yli 100tkm ajettuihin aina jotain ylimääräistä tulee, vaikka miten olisi määräaikaishuollot hanskassa. Noin vanhaan auton kanssa ei hyödytä enää jälleenmyyntiarvon eikä huoltokirjan takia huoltaa merkkihuollossa, mutta myöskään mitään sunnuntaimekaanikkoja en harrasta. Huoltofirmaan täytyy kuitenkin olla jonkinlainen luottamus olemassa - maksoi sitten paljon tai tosi paljon.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Löytyykös Jatkoajasta absoluuttista totuutta mieltäni askarruttavaan kysymykseen? Nimittäin Volvon automaattilaatikkoon? Jotkut sanovat että aski hajoaa parissasadassatonnissa, kun taas lähipiirin volvomiehet kuittaavat moisen paskapuheena. Olen ajatellut itselleni työmatka-autoksi yhtenä vaihtoehtona V 70 bensavehjettä, jotain kymmenisen vuotta vanhaa. Niillä kun on mukava ajella pidempiäkin matkoja ja alkaa saamaan jo sopuhintaan. Mutta laatikkoremppa ei houkuttele, joten pitääkö pudottaa Volvo ehdokaslistalta pois?
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Löytyykös Jatkoajasta absoluuttista totuutta mieltäni askarruttavaan kysymykseen? Nimittäin Volvon automaattilaatikkoon? Jotkut sanovat että aski hajoaa parissasadassatonnissa, kun taas lähipiirin volvomiehet kuittaavat moisen paskapuheena.

No ainakaan siihen nähden, miten paljon noita automaatti-Volvoja käy tuossa pajalla, niin mistään yleisestä ongelmasta ei ole mielestäni kyse. 8 vuotta olen yhdellä korjaamolla ollut ja muistaakseni 2 laatikkovikaista V70:stä on vastaan tullut. Lisäksi tällä hetkellä pajalla odottaa vuoroaan laatikkovikainen XC90.

Kyllä ne tietysti voi parissasadassatonnissa hajota, jos alkuperäiset öljyt on vielä laatikossa. Asianmukaisilla huolloilla pystyy aika pitkälti vaikuttamaan käyttöikään.

Absoluuttista totuutta en pysty antamaan, mutta oman kokemuksen perusteella Volvon automaattilaatikot eivät ole niin paskoja, kuin jotkut väittävät.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Löytyykös Jatkoajasta absoluuttista totuutta mieltäni askarruttavaan kysymykseen? Nimittäin Volvon automaattilaatikkoon? Jotkut sanovat että aski hajoaa parissasadassatonnissa, kun taas lähipiirin volvomiehet kuittaavat moisen paskapuheena. Olen ajatellut itselleni työmatka-autoksi yhtenä vaihtoehtona V 70 bensavehjettä, jotain kymmenisen vuotta vanhaa. Niillä kun on mukava ajella pidempiäkin matkoja ja alkaa saamaan jo sopuhintaan. Mutta laatikkoremppa ei houkuttele, joten pitääkö pudottaa Volvo ehdokaslistalta pois?


Itsellä alla S60 vm. 2001, ajettu aikalailla 260000. Laatikko toimii aivan samalla tavalla kuin ostohetkellä, jolloin mittarissa oli 170000 km. Toki varmasti vaikuttaa se, että edellinen omistaja oli vaihdattanut laatikkoöljyt 100000 kohdalla ja itse tein samoin 200000 nurkilla. Otokseni toki on mitätön mutta mitä olen lueskellut niin toimivat kyllä asiallisesti kunhan vain huolloista on pidetty kiinni. Tämä toki pätee kaikkeen muuhunkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos on öljyt vaihdeltu säännöllisesti niin kyllä nuo Volvon laatikot kestää. Oli juuri autokorjaamoa pitävän lankomiehen kanssa puhetta asiasta kun olin vaihtamassa diesel-autoon ja kiikarissa oli yksi paljon ajettu S80 automaatilla. Sanoi että nuo ongelmat Volvon (ja muidenkin merkkien automaattien) kanssa johtuu lähinnä siitä että ei ole muistettu/tajuttu vaihtaa öljyjä, ja sitten kun ne öljyt lopulta vaihdetaan niin kaikki paskat lähtee sieltä liikkeelle ja hajottaa laatikon. Tästä hän sanoikin että jos ei ole mitään tietoa onko laatikkoon koskaan vaihdettu öljyjä niin melkein parempi on kun ei mene vaihtamaankaan, koska ne ongelmat alkaa sitten aina tuon öljynvaihdon jälkeen.

Ainoa automaatti mitä tämä lankomies haukkui laadultaan huonoksi, on Volkkarin DSG joissa on ollut todella paljon vikoja myös niissä yksilöissä joita on huollettu säännöllisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös