Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 707
  • 19 022

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kiitoksia vastauksista, palstaveljet! Volvo siis pysyy ykkösvaihtoehtona, katsellaan tuossa kesällä jos sellaisen vaikka hankkisin. Täytyy sanoa että kun kerran on päässyt automaatin makuun, ei ihan heti halua vaihtaa takaisin käsivaihteiseen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Liittyy aivan helvetisti alkuperäiseen kysymykseen, mutta näin niinkuin back to the memory lane, Volvon AW70 vai mikä helvetti 200-volvoissa automaattilaatikkona onkaan, on jotakuinkin särkymätön. Kickdown... Uudemmatkin Volvon automaatit taitaa olla Aisinin tekosia?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Liittyy aivan helvetisti alkuperäiseen kysymykseen, mutta näin niinkuin back to the memory lane, Volvon AW70 vai mikä helvetti 200-volvoissa automaattilaatikkona onkaan, on jotakuinkin särkymätön. Kickdown... Uudemmatkin Volvon automaatit taitaa olla Aisinin tekosia?

Käsittääkseni Aisinin laatikoita Volvo edelleen käyttää. Tuossa Aisinissa on mielenkiintoista se, että käytännössä tuo on Toyotan tytäryhtiö, mutta silti kesti pitkään ennen kuin Japanilaiset valmistajat yhdistivät automaattilaatikon henkilöautoihin. Edelleen ainakin Toyotalla automaattia saa vain pienempitehoisiin dieseleihin. Joskus joku automyyjä vaan selitti dieselautomaattien puutetta sillä, ettei japanilaisilla olisi luottoa laatikoiden kestoon vääntävän koneen kanssa, mutta edellä mainittu todistaa tuon jokseenkin höpönlöpöksi.

Ajovalo.netin listan mukaan Volvon isompien koneiden yhteydessä olisi GM:n automaattilaatikko.

Omassa autossa (Avensis 2.4 bensa) on Aisinin automaatti toiminut mainiosti ja kilometrejä on takana +200 t. Ainoa pieni miinus tuossa laatikossa on komospykälältä neloselle vaihdettaessa tuntuva selvä nykäisy. Kaikki muut vaihdo sujuvat käytännössä täysin huomaamatta.

Edit. Mitä noihin laatikkovikoihin tulee, miten moni rikkoutuneista mahtaa olla lastutettuja tai muuten viritettyjä turbokoneita? Voisin veikata että suurin osa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Löytyykö palstalta tyytyväisiä tai vähemmän tyytyväisiä vanhempien Focuksien omistajia?
Tarkoituksena on päivittää A -malli B -malliin, onko jotain tiettyä syytä ottaa huomioon kun vähän reippaammilla kilsoilla olevan yksilön aikoo hankkia? Onko bensakoneissa luotettavuuseroja 1.6 115hp / 2.0 143hp? Jälkimmäinenhän on ketjukone, ovatkohan nuo toimineet ilman isoja yllätyksiä 150tkm-250tkm välillä. Monissa kaksilitraisissa näkyy kyllä koukkuja perässä eli jotain vetoa on harrastettu usealla.
Ilmeisesti B-mallissa ei ole A-mallin ruosteongelmia ainakaan(vielä)?

Kiitoksia jo etukäteen jos jotain infoa löytyy.

_
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Käsittääkseni Aisinin laatikoita Volvo edelleen käyttää. Tuossa Aisinissa on mielenkiintoista se, että käytännössä tuo on Toyotan tytäryhtiö, mutta silti kesti pitkään ennen kuin Japanilaiset valmistajat yhdistivät automaattilaatikon henkilöautoihin.

Näin varmaan vientiautoissa, mutta Japanissahan ei manuaalia ole juurikaan myyty missään normaalimallissa 90-luvun puolivälin jälkeen. Ihan pienimmätkin Nissan Micrat/vastaavat on automaatteja olleet jo pitkään. Sporttimalleista en mene vannomaan. Eli sikäli pitäisi olla aika vankka automaattiosaaminen. Toki osa Euroopassa myydyistä malleista on erilaisia kuin samalla nimellä kotimarkkinoilla myytävät.

(Japseissa muuten ainakin Toyota myy joitakin mallejaan vain valkoisena, koska yli 80% valitsee jokatapauksessa väriksi valkoisen kuuman ilmaston takia. En malttanut olla mainitsematta, vaikka ei asiaan liitykään.)
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Näin varmaan vientiautoissa, mutta Japanissahan ei manuaalia ole juurikaan myyty missään normaalimallissa 90-luvun puolivälin jälkeen.

Jatkataan vähän vielä tästä. Niin eli viestistäni puuttui se oleellinen sana "diesel" tuosta kohdasta. Automaattina esimerkiksi Avensista on saanut aina, mutta dieselin yhteyteen tuo tuli vasta kolmannessa sukupolvessa. Sama juttu käsittääkseni myös Mazda 6:ssa.

Edit. Nuo alempana mainitut DSG:t (ja muutkin vastaavat) eivät ainakaan minun kirjoissani ole varsinaisia automaattilaatikoita. "Oikea" automaattilaatikko sisältää momentinmuuntimen ja nuo ovat aina hieman bensasyöpömpiä kuin kaksoiskytkin- ja manuaalilaatikot.
 
Viimeksi muokattu:

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Löytyykös Jatkoajasta absoluuttista totuutta mieltäni askarruttavaan kysymykseen? Nimittäin Volvon automaattilaatikkoon? Jotkut sanovat että aski hajoaa parissasadassatonnissa, kun taas lähipiirin volvomiehet kuittaavat moisen paskapuheena. Olen ajatellut itselleni työmatka-autoksi yhtenä vaihtoehtona V 70 bensavehjettä, jotain kymmenisen vuotta vanhaa. Niillä kun on mukava ajella pidempiäkin matkoja ja alkaa saamaan jo sopuhintaan. Mutta laatikkoremppa ei houkuttele, joten pitääkö pudottaa Volvo ehdokaslistalta pois?

Itselläni myös pieni otanta mutta alla nyt Volvo V40 2.0t A, ostovaiheessa oli kilometrejä 216tkm ja nyt 40 000km enemmän. Ei mitään ongelmia laatikon suhteen. Öljyt oli vaihdettu huoltokirjan mukaan viimeksi 210tkm kohdalla, joten öljynvaihto itselläni kohta edessä. Oman kokemukseni osalta suosittelen ja ostaisin jatkossakin samanlaisen :)
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Liittyy aivan helvetisti alkuperäiseen kysymykseen, mutta näin niinkuin back to the memory lane, Volvon AW70 vai mikä helvetti 200-volvoissa automaattilaatikkona onkaan, on jotakuinkin särkymätön. Kickdown... Uudemmatkin Volvon automaatit taitaa olla Aisinin tekosia?

Volvon laatikot ovat Aisinin(-->2012 malliin ainakin) ja varmasti automaailman kestävimpiä. Niissä on vain yksi puute. Kaupunkiajossa polttoaineenkulutus on huomattavasti maantieajoa suurempaa hieman vanhemmasta teknisestä ratkaisusta johtuen. Sama ilmiö on muissakin merkeissä. Eli suurehko syöppöys ei Volvoissa johdu niinkään moottorista vaan automaattiaskista. Nämä uudet DSG:t sun muut suorakytkennät ovat bensapihejä mutta kestoltaan huomattavasti huonompia.

Volvonkin automaatit paransivat taloudellisuuttaan näissä ihan uusissa automaateissaan. Enpä ole varma ovatko vielä Aisineita ja yhtä kestäviä vai vaihtuiko kiinalaisiin?
 
Viimeksi muokattu:

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Ainoa automaatti mitä tämä lankomies haukkui laadultaan huonoksi, on Volkkarin DSG joissa on ollut todella paljon vikoja myös niissä yksilöissä joita on huollettu säännöllisesti.

En tunne paremmin tekniikkaa (kuiva kytkin?), mutta ainakaan Volkkarin 7 -vaihteiseen DSG automaattilootaan (vm. 09) ei tarvinnut vaihtaa öljyjä enkä tiedä pitääkö vaihteistoa muutoinkaan huoltaa. Käytin omaa volkkariani säännöllisesti merkkihuollossa mutta niin vain vaihteisto hajosi kuten aiemmin todettua 150 000 kilometrin kohdalla.

Tosin sain kyllä lähes heti auton ostettuani huoltokutsun jossa jokin lämpöanturi vaihdettiin ymmärtääkseni juuri liittyen DSG -vaihteiston ongelmiin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Volvon laatikot ovat Aisinin(-->2012 malliin ainakin) ja varmasti automaailman kestävimpiä. Niissä on vain yksi puute. Kaupunkiajossa polttoaineenkulutus on huomattavasti maantieajoa suurempaa hieman vanhemmasta teknisestä ratkaisusta johtuen. Sama ilmiö on muissakin merkeissä. Eli suurehko syöppöys ei Volvoissa johdu niinkään moottorista vaan automaattiaskista. Nämä uudet DSG:t sun muut suorakytkennät ovat bensapihejä mutta kestoltaan huomattavasti huonompia.

Volvonkin automaatit paransivat taloudellisuuttaan näissä ihan uusissa automaateissaan. Enpä ole varma ovatko vielä Aisineita ja yhtä kestäviä vai vaihtuiko kiinalaisiin?

Vuosi sitten syksyllä tuli ajeltua vähän kaikkia tommosta keskiluokan perheautoa läpi automaateilla _paljon_ ja tosiaan silloin ainakin oli niin, että Volvolla oli kahta laatikkoa. Pienemmillä koneilla esim. V60 oli nimenomaan niillä kestävillä momentinmuunninlaatikoilla, vanhemmilla ratkaisuilla, kuluttivat enemmän ja käyttömukavuudeltaan listan surkeimpia, nykiviä ja kaikkea sellaista. Voi olla, että v. 2013 on toisin, en ole nyttemmin ollut testaamassa kun ratkaisut tuolloin tuli tehtyä.

DSG-laatikko on ajomukavuudeltaan aivan eri luokassa (sehän ei ole "Volkkarin" vaan konserni käyttää), mutta tosiaan tekniikan tapakin on erilainen. Mukavin vertailussa oli ihan mitenpäin vain BMW:n laatikko, josta ei todella tiennyt mikä vaihde oli silmässä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tässä tietysti tullaan kysymykseen mikä on automaattiaskissa(jos sellainen on oltava) tärkeintä: käyttömukavuus,bensapiheys vai kestävyys?

Itse sanoisin että kestävyys kumminkin ensiksi. Siinä menee ainakin polttoainesäästöt jos aski paukahtaa. Käyttömukavuudesta en tiedä muutakuin sen ettei tarvitse käyttää vaihdekeppiä. Se riittää. Suorituskyvyt ym.ovat nuorten kloppien houhotuksia.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Vai olisiko älytöntä ottaa jokin hiukan vanhempi premium-merkki, jossa olisi enemmän mausteita? Millaisia huoltohintoja joissain kymmenen vuotta vanhoissa Bemareissa ja Mersuissa on?

Ei ole. Bemarissa on vakuutukset tunnetusti kalliit, mutta jos sinulla on bonuksia jo kertynyt (kuten oletan), niin eipä ne niin pahat nekään ole. En tiedä, minkälainen on tilantarpeesi, kuljettatko kaksia hyökkäysvaunuja ja koiraa sen päälle, mutta jos et tarvitse 5-sarjan kokoluokassa olevaa autoa, niin hanki 3-sarjalainen. Minulla on niitä ollut 4 kpl (320d, 3x 330d) ja ovat todella vähävikaisia autoja, kuten olen jo muuallakin mainostanut :)

Jokaisella niistä ajoin sen vajaa 100tkm vuoteen. Joku vm. 2001-2005 väliltä irtoaa noita 3-sarjalaisia ihan hyvällä hintaa. Jos on kiinnostusta katsella niitä Saksasta, kuten itse olen tehnyt, niin saa vielä paremmalla hintaa ja pienemmillä kilometreillä. 320d (150hv vm.2002-2005) on varsin järkevä valinta. 330d on hyvä ja taloudellinen auto myös ja kulkee ihan helkkarin kepeästi, mutta tietyt osat, kuten jarrulevyt ovat jo kalliimmat, kuin 320d:ssä.
Noissa 30d:ssä on myös tuo automaattilaatikko tunnetusti huono, joten kannattaa valita manuaaliboxilla oleva. Käsittääkseni 20d:ssä ei ole samaa vikaa ollut automaatin osalta, mutten mene sitä vannomaan.

Tuollainen 320d on Suomessakin jo alle 10000euron auto. Eri asia on, millaisilla kilometreillä niitä täältä löytää. Ainut tyyppivika, mikä omalle kohdalle sattui jokaisessa noissa oli polttoaineen siirtopumppu n.150tkm kohdalla, joka töineen merkkiliikkeessä oli 300euron tuntumassa. Varmaan ne huoltohinnastot kannattaa kysellä paikallisilta liikkeiltä, niin saa ainakin varman tiedon.

Jos joidenkin osien, kuten esim. iskareiden hintoja haluat katsella ja vertailla, niin täältä ne näkee kätevästi. Tuolta olen iskareita ja jotain muuta pientä joskus tilannut.

Jos viet merkkikorjaamolle, niin varmasti saat heittää rahoillesi hyvästit.

Onhan merkkikorjaamo kalliimpi, mutta esim. Kuopiossa oleva Hartikainen, joka huoltaa BMW:tä, ei mielestäni ole niin kallis, kuin annat ymmärtää. Toki, käytän siellä vain hätätapauksissa autoa, mutta on jopa peitonnut muutamat paikalliset "nyrkkipajat" tietyissä korjauksissa. Yleisestihän, BMW ei ole niin kallis auto ylläpitää, kun annetaan ymmärtää jos valitsee 5-sarjan alapuolelta.

Kaverillani oli 530 diesel bemari, taisi olla vuosimallia 2003 juurikin. Helkkarin hyvä auto ajaa, maantiellä ihan unelma, kone oli riski ja meni kuin junan raiteilla. Miinus oli se että auto oli aivan törkeän kallis ylläpitää. Koko ajan oli jotain pientä osaa rikki

Tuopa onkin syy, miksen ole enää moneen vuoteen viitos-sarjalaista edes ajatellut. Helvetin hyviä autoja ajaa, eivätkä ole hinnalla pilattuja nuo vanhemmat, mutta milloin on BMW osannut tehdä toimivan 5-sarjalaisen, missä ei ole esim. sähkövikoja? Tästä ihan uusimmasta en osaa sanoa mitään, mutta kaikki sitä edeltävät ovat enemmän tai vähemmän vikaherkkiä varsinkin sähköpuoleltaan. 3-sarja ja 1-sarja paljon luotettavimpia. Olen ymmärtänyt, että sama vikaa on, niin Mersun E-sarjassa, kuin Audin A6:ssa.
 
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Löytyykö palstalta tyytyväisiä tai vähemmän tyytyväisiä vanhempien Focuksien omistajia?

Sama kanssa kiinnostaa. Tai käytetty Focus C-Max on alkanut hieman kiinnostaa. Google 'tiesi' kertoa, että kaikenlaiset renkaat pitäisivät kyseisessä autossa kovaa meteliä ja takajarrulevyt kuluvat nopeaan. Mutta pääosin pitäisi olla ok auto Suomen talvikeleille. Yleensäkin kokemuksia Fordeista olisi kiva kuulla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sama kanssa kiinnostaa. Tai käytetty Focus C-Max on alkanut hieman kiinnostaa. Google 'tiesi' kertoa, että kaikenlaiset renkaat pitäisivät kyseisessä autossa kovaa meteliä ja takajarrulevyt kuluvat nopeaan. Mutta pääosin pitäisi olla ok auto Suomen talvikeleille. Yleensäkin kokemuksia Fordeista olisi kiva kuulla.

Mulla A-mallin farkku Focus 1.6 100hp 2004 ja ajettu reilusti yli 200tkm, ei mitään isoa ongelmaa, eikä juuri pientäkään tekniikan puolella, ainoa vittumainen on se kuskin ovi joka alhaalta alkaa rapsakoitumaan mutta eihän siitä katsastus ole kiinnostunut kunhan alapalkki on kondiksessa(näin olen ymmärtänyt). Focus on ajettavuudeltaan loistava auto, pidän siitä kun on vielä kohtuu kevytkin. Tuossa ikä ja hintaluokassa erinomainen kärry jos vaatimukset ei ole liian korkealla.

Ja kun olen antanut itselleni ymmärtää että b-malli on yhtä suuri nautinto ajaa niin selllaiseen ajattelin lähikuukausina päivittää oman peltilehmän.

_
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä tietysti tullaan kysymykseen mikä on automaattiaskissa(jos sellainen on oltava) tärkeintä: käyttömukavuus,bensapiheys vai kestävyys?

Itse sanoisin että kestävyys kumminkin ensiksi. Siinä menee ainakin polttoainesäästöt jos aski paukahtaa. Käyttömukavuudesta en tiedä muutakuin sen ettei tarvitse käyttää vaihdekeppiä. Se riittää. Suorituskyvyt ym.ovat nuorten kloppien houhotuksia.

Ja myös toki siihen, paljonko huhut ja faktat kohtaavat... olisi mielenkiintoista nähdä _faktaan perustuvat tilastot_ näistä kestoista. Huhujahan on joka vehkeestä.

Käyttömukavuuteen mainitsemasi lisäksi lisäisin sen, että laatikko ei nyi. Siinä Volvo/Ford olivat heikoimpia 2012, kuten sanottua voi olla, että nyt on eri laatikot.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ja myös toki siihen, paljonko huhut ja faktat kohtaavat... olisi mielenkiintoista nähdä _faktaan perustuvat tilastot_ näistä kestoista. Huhujahan on joka vehkeestä.

Huhuista sen verran, että kyllähän esimerkiksi kirjainyhdistelmistä DSG ja TSI on huhuja moninverroin keskimääräistä enemmän. Uskaltaisin väittää, ettei tässä tapauksessa ole savua ilman tulta.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
En tunne paremmin tekniikkaa (kuiva kytkin?), mutta ainakaan Volkkarin 7 -vaihteiseen DSG automaattilootaan (vm. 09) ei tarvinnut vaihtaa öljyjä enkä tiedä pitääkö vaihteistoa muutoinkaan huoltaa. Käytin omaa volkkariani säännöllisesti merkkihuollossa mutta niin vain vaihteisto hajosi kuten aiemmin todettua 150 000 kilometrin kohdalla.

Tosin sain kyllä lähes heti auton ostettuani huoltokutsun jossa jokin lämpöanturi vaihdettiin ymmärtääkseni juuri liittyen DSG -vaihteiston ongelmiin.

Noissa on varmaan jonkun verran eroja. Itselläni juuri 60 tonnin huollossa vaihdettiin DSG-öljyt yms.

Kyseessä ei tosin ole 7-pykäläinen vaan 6-pykäläinen ja autona Octavia (2.0tdi ja vm 2011). Muistelin jostain lukeneeni että nuo 7-pykäläiset ovat aiheuttaneet enemmän ongelmia, mutta mene ja tiedä.

Toivottavasti näihin tuoreimpiin painoksiin on tullut jotain parannusta ensimmäisiin verrattuna, mutta aika ja kilometrithän tuon näyttää.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ja myös toki siihen, paljonko huhut ja faktat kohtaavat... olisi mielenkiintoista nähdä _faktaan perustuvat tilastot_ näistä kestoista. Huhujahan on joka vehkeestä.



Käyttömukavuuteen mainitsemasi lisäksi lisäisin sen, että laatikko ei nyi. Siinä Volvo/Ford olivat heikoimpia 2012, kuten sanottua voi olla, että nyt on eri laatikot.


Mielestäni jonkinlaisia johtopäätöksiä voi tehdä vaihtoautomarkkinoita tarkastelemalla. Volvoja automaattiaskeilla on tarjolla todella paljon kymmenen vuoden ja ylikin takaa kovilla kilometrimäärillä mitkä vertautuvat vain ehkä bemuihin ja mersuun. Toki automaatit yleistyivät vähän halvempiin merkkeihin myöhemmin mutta kumminkin.

Ylipäätään uskaltaisin väittää että kestävimpiä autoja ovat MB ja Volvo. BMW sitten heti perässä ja halvemmista Toyota.Kilometrin hintaan en silti ota kantaa. Viisi Ladaa saattaa kestää kauemman kuin yksi Volvo/MB.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Sama kanssa kiinnostaa. Tai käytetty Focus C-Max on alkanut hieman kiinnostaa. Google 'tiesi' kertoa, että kaikenlaiset renkaat pitäisivät kyseisessä autossa kovaa meteliä ja takajarrulevyt kuluvat nopeaan. Mutta pääosin pitäisi olla ok auto Suomen talvikeleille. Yleensäkin kokemuksia Fordeista olisi kiva kuulla.

Älä helvetissä lähe shinne!

Viimeksi maanantaina oma Grande C-max halusi pitää vapaa päivän, kun oli niin kylmä -17C. Tämä oli kuudes kerta 25kk:n aikana, yksi "lomista" kestikin puolitoista kuukautta. Oma diagnoosini on Webasto, mikä ei ole kauhean älykäs eikä huomioi startin tarvitsemaa virtaa, vaan hoitaa jääräpäisesti tehtävänsä. Lisäksi skidien kanssa niin kätevät liukuovet, tarkemmin niiden mekanismit on korjattu kertaalleen. Automaattilaatikko on todella vanhanaikaisen oloinen (-11 vuosimalli kuitenkin) ja keskikulutuskin huiteli kasin paremmalla puolella (dieseliä) niin kesällä kuin talvella. Sinällään itselleni on se ja sama kulutuksen suhteen kun on liisari, mutta huolettomuus ja käyttövarmuus mitä uudelta autolta sopii odottaa on aika vähissä Fordin kanssa, kun saa illalla funtsia pakkasten kiristyessä taksin tilaamista jo etukäteen.

Positiivisia puolia mainitakseni: lämmitettävä tuulilasi, hyvin toimiva bluethoot ja "tuholastun" asennuksen jälkeen vääntö (orig. 140hv versio) ja kaikista tärkeimpänä ettei ole oma.
 
Suosikkijoukkue
Cräps
Sarjassa "typerys kysyy", seuraa osa MMCXII: elikä vein viime viikon maanantaina auton paikallisen ostoskuksen autohalliin karvaranteiden pestäväksi ja vahattavaksi. Puoli tuntia myöhemmin kävin vastaanottamassa työn ja annoin olympiavolkkarini lämmitellä vielä hallissa tunnin verran. Siitä sitten Alkon kautta kotiin armaan vaimoni viereen. Ti aamuna kaikin puolin tyytyväisenä elämääni menin autolle ja kas kummaa, keskuslukitus aukaisi lukot, mutta ovet (tiivisteet) olivat umpijäässä. Kokeilin kaikki ovet vuorotellen ja sama homma toistui. Totesin tilanteen olevan kypsä viettää etäpäivää ja siinä joitain tunteja myöhemmin menin föönin kanssa uudestaan koettamaan onneani. Ei onnaa, ovet eivät hievahdakaan. Torstaina sitten hankin kuumailmapuhaltimen, jolla varovaisesti hönkäilin oveen, mutta kuitenkin varoen maalipintaa yms juttuja vaurioittamasta. Ei mitään. Sittemmin olen antanut asian olla. Kuitenkin olen kerran päivässä käynyt ovia toiverikkaasti kokeilemassa. Niin siis se kysymys kuuluu, eli onko mitään keinoa saada jäätä sulatettua/liuotettua/ihanmitävaan tärvelemättä itse kiesiä? Jotain glykoolintapaista tököttiä tms? Kuumaa vettä on minulle tyrkytetty vaihtoehdoksi, mutta miten lienee, jäätyykö vaan entistä pahemmin? Help and stuff...ei enää jaksaisi kolmatta viikkoa liikkua akselilla julkiset kulkuneuvot - akan corolla.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Sarjassa "typerys kysyy", seuraa osa MMCXII: elikä vein viime viikon maanantaina auton paikallisen ostoskuksen autohalliin karvaranteiden pestäväksi ja vahattavaksi. Puoli tuntia myöhemmin kävin vastaanottamassa työn ja annoin olympiavolkkarini lämmitellä vielä hallissa tunnin verran. Siitä sitten Alkon kautta kotiin armaan vaimoni viereen. Ti aamuna kaikin puolin tyytyväisenä elämääni menin autolle ja kas kummaa, keskuslukitus aukaisi lukot, mutta ovet (tiivisteet) olivat umpijäässä. Kokeilin kaikki ovet vuorotellen ja sama homma toistui. Totesin tilanteen olevan kypsä viettää etäpäivää ja siinä joitain tunteja myöhemmin menin föönin kanssa uudestaan koettamaan onneani. Ei onnaa, ovet eivät hievahdakaan. Torstaina sitten hankin kuumailmapuhaltimen, jolla varovaisesti hönkäilin oveen, mutta kuitenkin varoen maalipintaa yms juttuja vaurioittamasta. Ei mitään. Sittemmin olen antanut asian olla. Kuitenkin olen kerran päivässä käynyt ovia toiverikkaasti kokeilemassa. Niin siis se kysymys kuuluu, eli onko mitään keinoa saada jäätä sulatettua/liuotettua/ihanmitävaan tärvelemättä itse kiesiä? Jotain glykoolintapaista tököttiä tms? Kuumaa vettä on minulle tyrkytetty vaihtoehdoksi, mutta miten lienee, jäätyykö vaan entistä pahemmin? Help and stuff...ei enää jaksaisi kolmatta viikkoa liikkua akselilla julkiset kulkuneuvot - akan corolla.
Oletko ihan satavarma, että ovet ovat tosiaan auki asennossa eikä lukossa? Pääsikö kontin kautta autoon? Sitten sen voisi ajaa lämpimäksi niin voi olla, että tiivisteet vähän lämpiäisivät. Tai ajaa johonkin lämpimään vähäksi aikaa. Jos autoon ei tosiaan pääsee niin voihan sitä kuumaa vettä lorotella vaikka etuoven takaosaan ja koittaa saada samalla auki.

Sitten kun saat ovet auki niin silikoonia tiivisteiden pintoihin reilusti.
 
VW Polo lähti tänään hinattuna pajalle. Ajettuani ensimmäiseen kadunkulmaan huomasin ettei kierrokset nouse juurikaan yli 2000 ja näin ollen olin täysin liikenteen tukkeena. Sain ajettua auton huoltiksen pihaan ja vedin tankin täyteen ja ihmettelin hetken aikaa. Joskus samanlaista vikaa olen kohdannut kun hain vanhan autoni huollosta ja joitain sähköasetuksia oli mennyt väärän automallin mukaan. Jatkoin huoltiksen pihasta ja ongelma jatkui samanlaisena, kunnes noin kilometrin päästä auto hyytyi totaalisesti. Tyhjäkäynti toimi kuin aina ennenkin ja ryömittämällä sain auton tien viereen.

Mitään merkkivaloa ei syttynyt ennen kuin starttasin uudelleen tarkistaessani km-määrää. Tällöin syttyi "dieselhiukkassuodatin nokeentunut" valo. Auto siis on -11 TDi Polo ja kilometrejä 70tkm. Mikä ongelma ja kuinka vitusti sen korjaaminen maksaa?
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
VW Polo lähti tänään hinattuna pajalle. Ajettuani ensimmäiseen kadunkulmaan huomasin ettei kierrokset nouse juurikaan yli 2000 ja näin ollen olin täysin liikenteen tukkeena. Auto siis on -11 TDi Polo ja kilometrejä 70tkm. Mikä ongelma ja kuinka vitusti sen korjaaminen maksaa?

Voiskohan olla sytytyspuolavika ja käy vaan kahdella sylinterillä. Muistuttaa ainakin oireet, kun oma citikka alkoi joskus muinoin talvipakkasilla temppuilla tuohon malliin. En muista enää mitä maksoi. Markka-aikaan tapahtui. Ei nyt halpaa mutta ei konkkaankaan vie, ellei sitten ole bensaa päässyt palamattomana katalysaattoriin, mutta en usko.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
VW Polo lähti tänään hinattuna pajalle. Ajettuani ensimmäiseen kadunkulmaan huomasin ettei kierrokset nouse juurikaan yli 2000 ja näin ollen olin täysin liikenteen tukkeena. Sain ajettua auton huoltiksen pihaan ja vedin tankin täyteen ja ihmettelin hetken aikaa. Joskus samanlaista vikaa olen kohdannut kun hain vanhan autoni huollosta ja joitain sähköasetuksia oli mennyt väärän automallin mukaan. Jatkoin huoltiksen pihasta ja ongelma jatkui samanlaisena, kunnes noin kilometrin päästä auto hyytyi totaalisesti. Tyhjäkäynti toimi kuin aina ennenkin ja ryömittämällä sain auton tien viereen.

Mitään merkkivaloa ei syttynyt ennen kuin starttasin uudelleen tarkistaessani km-määrää. Tällöin syttyi "dieselhiukkassuodatin nokeentunut" valo. Auto siis on -11 TDi Polo ja kilometrejä 70tkm. Mikä ongelma ja kuinka vitusti sen korjaaminen maksaa?

Oireet sopivat myös parafiinitulppaan varsinkin jos sille ei ole omaa merkkivaloa. Olisiko tankissa ollut kesälaatua?
 
Oireet sopivat myös parafiinitulppaan varsinkin jos sille ei ole omaa merkkivaloa. Olisiko tankissa ollut kesälaatua?

No jotain tällaista itsekin epäilin ja kävin vetämässä tankin varmuudeksi täyteen talvilaatua. Tankkasin edellisen kerran alle viikko sitten joten pidän kyllä ihmeellisenä jos olen jotain muuta laatua silloin tankkiini saanut...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös