Vai olisiko älytöntä ottaa jokin hiukan vanhempi premium-merkki, jossa olisi enemmän mausteita? Millaisia huoltohintoja joissain kymmenen vuotta vanhoissa Bemareissa ja Mersuissa on?
Ei ole. Bemarissa on vakuutukset tunnetusti kalliit, mutta jos sinulla on bonuksia jo kertynyt (kuten oletan), niin eipä ne niin pahat nekään ole. En tiedä, minkälainen on tilantarpeesi, kuljettatko kaksia hyökkäysvaunuja ja koiraa sen päälle, mutta jos et tarvitse 5-sarjan kokoluokassa olevaa autoa, niin hanki 3-sarjalainen. Minulla on niitä ollut 4 kpl (320d, 3x 330d) ja ovat todella vähävikaisia autoja, kuten olen jo muuallakin mainostanut :)
Jokaisella niistä ajoin sen vajaa 100tkm vuoteen. Joku vm. 2001-2005 väliltä irtoaa noita 3-sarjalaisia ihan hyvällä hintaa. Jos on kiinnostusta katsella niitä Saksasta, kuten itse olen tehnyt, niin saa vielä paremmalla hintaa ja pienemmillä kilometreillä. 320d (150hv vm.2002-2005) on varsin järkevä valinta. 330d on hyvä ja taloudellinen auto myös ja kulkee ihan helkkarin kepeästi, mutta tietyt osat, kuten jarrulevyt ovat jo kalliimmat, kuin 320d:ssä.
Noissa 30d:ssä on myös tuo automaattilaatikko tunnetusti huono, joten kannattaa valita manuaaliboxilla oleva. Käsittääkseni 20d:ssä ei ole samaa vikaa ollut automaatin osalta, mutten mene sitä vannomaan.
Tuollainen 320d on Suomessakin jo alle 10000euron auto. Eri asia on, millaisilla kilometreillä niitä täältä löytää. Ainut tyyppivika, mikä omalle kohdalle sattui jokaisessa noissa oli polttoaineen siirtopumppu n.150tkm kohdalla, joka töineen merkkiliikkeessä oli 300euron tuntumassa. Varmaan ne huoltohinnastot kannattaa kysellä paikallisilta liikkeiltä, niin saa ainakin varman tiedon.
Jos joidenkin osien, kuten esim. iskareiden hintoja haluat katsella ja vertailla, niin
täältä ne näkee kätevästi. Tuolta olen iskareita ja jotain muuta pientä joskus tilannut.
Jos viet merkkikorjaamolle, niin varmasti saat heittää rahoillesi hyvästit.
Onhan merkkikorjaamo kalliimpi, mutta esim. Kuopiossa oleva Hartikainen, joka huoltaa BMW:tä, ei mielestäni ole niin kallis, kuin annat ymmärtää. Toki, käytän siellä vain hätätapauksissa autoa, mutta on jopa peitonnut muutamat paikalliset "nyrkkipajat" tietyissä korjauksissa. Yleisestihän, BMW ei ole niin kallis auto ylläpitää, kun annetaan ymmärtää jos valitsee 5-sarjan alapuolelta.
Kaverillani oli 530 diesel bemari, taisi olla vuosimallia 2003 juurikin. Helkkarin hyvä auto ajaa, maantiellä ihan unelma, kone oli riski ja meni kuin junan raiteilla. Miinus oli se että auto oli aivan törkeän kallis ylläpitää. Koko ajan oli jotain pientä osaa rikki
Tuopa onkin syy, miksen ole enää moneen vuoteen viitos-sarjalaista edes ajatellut. Helvetin hyviä autoja ajaa, eivätkä ole hinnalla pilattuja nuo vanhemmat, mutta milloin on BMW osannut tehdä toimivan 5-sarjalaisen, missä ei ole esim. sähkövikoja? Tästä ihan uusimmasta en osaa sanoa mitään, mutta kaikki sitä edeltävät ovat enemmän tai vähemmän vikaherkkiä varsinkin sähköpuoleltaan. 3-sarja ja 1-sarja paljon luotettavimpia. Olen ymmärtänyt, että sama vikaa on, niin Mersun E-sarjassa, kuin Audin A6:ssa.