Mainos

Autoiluketju

  • 3 333 581
  • 19 049

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ovat viime vuoden malleja ja juuri näiden päästörajojen takia työajot täytyy hoitaa tietynlaisilla kieseillä. Totta on ettei Suomen oloissa päästä lähellekään normikulutuksia eli ei mitään uutta. On tuossa varmaan kavereilla ollut tuttua värikynääkin kun vetävät putket punaisina ympäriinsä. Edelleen pysyn kumminkin väitteessäni varsinkin noissa pikkuautoissa. Naapureilla olevat kakkosautot vievät lähes ison auton verran vaikka muuta lupaillaan. Ja tietty ovat kaupunkiajossa pääsääntöisesti mutta onhan lähes 8 litran kulutus 1.2 koneelle vm-12 Opel Corsa aika kova vaikka on start/stopit sun muut. Näissä valhe vielä isompi.

No joo kuka näitä nykyautoilussa toisaalta jaksaa vääntää kun arvonalennukset ja muut kulut ovat mitä ovat. Melko sama mitä vievät. Itse valitsen autoni puhtaasti mukavuusperustein.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Juu, en tarkoittanutkaan, etteikö automerkkien välillä olisi isojakin eroja EU-kulutuksen ja todellisen välillä, vaan sitä, että mittaustapa on valmistajasta huolimatta aina samanlainen ja riippumattoman EU-instanssin vahvistama. Toki (varsinkin noissa pienissä bensa-turboissa) nuo erot ovat välillä suorastaan järkyttävällä tasolla => muistelen yhtä Tuulilasin maasturivertailua, jossa Ford Kuga 1,6L AT Ecoboostilla veteli toistakymmentä litraa satasella jossain osiossa, tosi Eco...
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Onko kukaan huollattanut autoaan Virossa? Olisi tarvetta tehdä jonkinlainen talvihuolto autolle ja ei ole paikkaa missä tehdä itse ja Suomen hinnat ei houkuttele alkuunkaan varsinkin kun tietää oman merkin (BMW) merkkihuollon tason Suomessa. Lähtökohta on siis se, että Virossa huollattaminen ei pelota huollon laadun suhteen, mutta miten asiointi hoituu? Sähköposti toki kulkee, mutta millä kielellä sitä pitäisi lähestyä?

Merkkihuoltoon olisin lähtökohtaisesti viemässä, mutta jos on olemassa joku hyvämainen ns. yleiskorjaamo, niin laitan kyllä korvan taakse.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Volvo V40 käyttökokemuksia? Erityisesti kiinnostaa tuohon automaattivaihteistoon liittyvät kokemukset.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Volvo V40 käyttökokemuksia? Erityisesti kiinnostaa tuohon automaattivaihteistoon liittyvät kokemukset.

Riippuu paljon vuosimallista. Tästä uusimmasta on kokemusta T5-mallista. Huikea laatikko samoin kuin koko auto.
 

scholl

Jäsen
Noihin ilmoitettuihin kulutuksiin kannattaa suhtautua varauksella. Niitä rukataan juuri alemman co2-arvon/alhaisen autoveron takia.

Eikä rukata, vaan nuo arvojen ilmoittamat lukemat pyritään saamaan alas sen vuoksi, mitä Euroopan Parlamentti on päättänyt. Ensinhän oli keskimääräinen co2-tavoite 120g vuodelle 2012 ja nyt puhutaan jo jostain 98g tavoitteesta vuodelle 2020 jne. Se tarkoittaa paitsi moottoreita, joissa on pieni iskutilavuus ja mm. turbo sekä sitten noita laboratorio-olosuhteita, joilla lukemat saadaan normaaliajoa alhaisemmiksi. Lisäksi tarvitaan mm. hybrideitä.

Tavallaan ihan sama ovatko lukemat todellisuudessa yhtä alhaiset kuin paperilla, mutta onhan ne tulleet hirveästi alaspäin. Otetaan esimerkiksi eilen Teknarin testissä ollut BMW M6. 560 heppaa, co2 vain 232g, kulutus 14l (kaupunki); 7,6l (maantie); 9,9l (kokonais). Noihan on ihan naurettavan alhaisia lukemia tollaiselle urheilulliselle autolle. Muutama vuosi sitten normiauto kutoskoneella vei enemmän bensaa ja sai suuremman co2-luvun.
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Volvo kun Volvo, niin aivan pirun loistavia. Kyllä jos aivan uutta hommaamassa, niin sen on oltava hyvä, heh. Mutta itse ajaneena S70 ja V70, niin olivat kyllä hyviä ajokokemuksia. Vuoden verran volvolla tuli itsekkin ajeltua. Eihän sitä tarvi mennä, kun lähimpään autokauppaan testaamaan!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Noista kulutuksista: Juuri tämänpäivän iltapäivälehdessä taisi olla etuvetoisen 1.6 CR-V:n koeajo. Ilmoitetut kulutukset ovat kaup. 4,8; mt 4,3; yhdistetty 4,5 l/100km. Testissä vei jotain yli 6 sekalaisessa ajossa. Silti loppuarviossa kiiteltiin pientä kulutusta! Ja onhan se pieni tuollaiselle pikkumaasturin kokoiselle ja muotoiselle autolle, mutta on tuo ero silti aika härski. Noista ilmoitetuista lukemistä nyt näkee otsallaankin että ero maantien ja kaupungin välillä on epätodellisen pieni.

Saabhan on ainoa merkki, joka ilmoittaa kulutuksen ja suorituskyvyn realistisesti, ja katsokaa mitä sille on käynyt. 9-5 kannattaisi forrestinkin ostaa, siihen sitten tarvittaessa stage1 ja etanolisofta, niin voisi näyttää persettä joka toisen naapurin mondeolle ja passatille.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Otetaan esimerkiksi eilen Teknarin testissä ollut BMW M6. 560 heppaa, co2 vain 232g, kulutus 14l (kaupunki); 7,6l (maantie); 9,9l (kokonais). Noihan on ihan naurettavan alhaisia lukemia tollaiselle urheilulliselle autolle. Muutama vuosi sitten normiauto kutoskoneella vei enemmän bensaa ja sai suuremman co2-luvun.

Eräänlainen virstanpylväs tehokkaissa ja vähäpäästöisissä autoissa on tämä baijerilainen m550xd

BMW M550d xDrive Sedan
- kiihtyvyys: 0 – 100 km/h: 4.7 s
- huippunopeus: 250 km/h
- yhdistetty kulutus: 6.3 l/100 km
- CO2: 165 g/km

Tuolta lisää infoa, mm hyvän koeajajan Chris Harrisin mietteitä tuosta
BMW M Performance M550d julkistettu (info, kuvat, videot) | BMWforum.fi

_
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Noihin ilmoitettuihin kulutuksiin kannattaa suhtautua varauksella. Niitä rukataan juuri alemman co2-arvon/alhaisen autoveron takia. Kaikki vääristelevät käsittääkseni Opel etunenässä.
Itse en ole ainakaan huomannut suurempia heittoja noihin ilmoitettuihin lukemiin (esim. Opel) ja kyllä ajotietokoneen kulutuslukemaa on tullut usein katsottua. Lisäksi olen ajotietokoneen tarkistanut joka autostani useaan kertaan tankkauksien ja ajettujen matkojen avulla laskemalla (matkamittarin heitto huomioitu), eikä niissä ole parin desin heittoa suurempaa ollut.

Kulutusseurantani tosin kattaa vain maantiejon, sillä en ajele kaupungissa juuri lainkaan. Sen voin sanoa, että ajotavalla on valtava merkitys. Litra-pari tulee helposti lukemiin lisää, jos ei ole todella kiinnostunut kulutuksen minimoimisesta.

Voihan silti olla, että valmistajat käyttävät noissa hyvinkin teoreettisia, käytännössä mahdottomia lukemia. Silti uskon moottoritekniikankin kehittyneen. Nykyinen iso dieselini nimittäin oikeasti kuluttaa vähemmän kuin edellinen autoni, joka oli kokoluokkaa pienempi, mutta muutaman vuoden vanhempi kärry edellisen sukupolven dieselmoottorilla. Uusissa vastaavissa isompi pitäisi luonnollisesti kuluttaa enemmän
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Muistaakseni Tuulilasissa oli ehkä noin vuosi sitten mielenkiintoinen artikkeli tästä ilmoitettujen ja todellisten kulutusten välisestä erosta. Jutun näkökulmana oli verrata pitkältä ajanjaksolta heidän kattavissa testeissään olleiden autojen todettuja kulutuslukemia ilmoitettuihin lukuihin.

Ja trendi oli todella selvä. Ennen vanhaan ilmoitetut kulutuslukemat olivat suunnilleen sellaisia, mitä hekin mittasivat käyttötesteissään. Nykyisin taas on ihan tyypillistä, että todellinen polttoaineenkulutus on välillä jopa useamman kymmentä prosenttia suurempi kuin se, mitä autonvalmistajat ilmoittavat. Eli toisin sanoen nykyiset kulutuslukemat ovat suuressa osassa autoja todella teoreettisia lukemia, joita ei juurikaan normaaliajossa voi saavuttaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
2014 vm. olen hankkimassa, en tiedä mitä eroa esim. 2013 malleihin.

Ei mitään. Mietin vain sitä, ettet sattunut tarkoittamaan sitä 90-luvun lihapullapannua. Niissä oli nimittäin paikoin tosi paskat boksit. Tähän uuteen V40:n suosittelen isohkoa bensamoottoria sen automaattilodjun kanssa, eli T4 tai T5 (pienempiin ei ole saatavilla). Tietysti voi hankkia myös nokivasaran, kun niihin saa sossumalleihinkin automaattivaihteiston, mutta onhan se jotenkin nöyryyttävää, eikä toisaalta oikein käy edes järkeen. Niinpä suositan tuota T4:ää jos olet rauhallisempi kuski ja T5:ä jos rakastat mutkateitä ja haluat olla nopeampi kuin muut.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onko kukaan huollattanut autoaan Virossa? Olisi tarvetta tehdä jonkinlainen talvihuolto autolle ja ei ole paikkaa missä tehdä itse ja Suomen hinnat ei houkuttele alkuunkaan varsinkin kun tietää oman merkin (BMW) merkkihuollon tason Suomessa. Lähtökohta on siis se, että Virossa huollattaminen ei pelota huollon laadun suhteen, mutta miten asiointi hoituu? Sähköposti toki kulkee, mutta millä kielellä sitä pitäisi lähestyä?

Merkkihuoltoon olisin lähtökohtaisesti viemässä, mutta jos on olemassa joku hyvämainen ns. yleiskorjaamo, niin laitan kyllä korvan taakse.

Olen laittanut asiani yleensä sekä suomeksi, että englanniksi. Jatkot sitten sillä kielellä millä vastaus tulee. Merkkihuollosta yleensä vastaus tulee suomeksi, mutta pienemmistä pajoista englaniksi.

Osien hinnassa ei suurta eroa ole Suomeen nähden, mutta työn hinta on huomattaavsti halvempi. Näin siis merkkihuolloissa.

Jos Virossa tulee muutenkin käytyä, on helppo huollattaa auto samalla.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Osien hinnassa ei suurta eroa ole Suomeen nähden, mutta työn hinta on huomattaavsti halvempi. Näin siis merkkihuollosa.

En tiedä merkkihuolloista, mutta halpisosat ovat kyllä netistäkin tilattuna saatanasti halvempia Virossa. Vaikkapa Transportterin lämppärin puhaltimen moottori Viro 12€ (kuljetuskuluineen n. 17€), Suomi 79€. Saman valmistajan osa.

t. hanu
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä merkkihuolloista, mutta halpisosat ovat kyllä netistäkin tilattuna saatanasti halvempia Virossa. Vaikkapa Transportterin lämppärin puhaltimen moottori Viro 12€ (kuljetuskuluineen n. 17€), Suomi 79€. Saman valmistajan osa.

t. hanu

Vai onko kyseessä ihan puhtaita turkinpiraatteja eli käytännössä paskaa näköiskamaa? Autojen varaosat ovat tullin toiseksi eniten pysäyttämä piraattituoteluokka Suomessa. Saksan ja Ranskan markkinat lienee pääasiallisin Turkin piraattitehtaiden jakelualue.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Vai onko kyseessä ihan puhtaita turkinpiraatteja eli käytännössä paskaa näköiskamaa? Autojen varaosat ovat tullin toiseksi eniten pysäyttämä piraattituoteluokka Suomessa. Saksan ja Ranskan markkinat lienee pääasiallisin Turkin piraattitehtaiden jakelualue.

Voi olla, en tiedä. Ainakin yhden talven tuo on toiminut niin kuin pitääkin.

t. hanu
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Olen laittanut asiani yleensä sekä suomeksi, että englanniksi. Jatkot sitten sillä kielellä millä vastaus tulee. Merkkihuollosta yleensä vastaus tulee suomeksi, mutta pienemmistä pajoista englaniksi.

Osien hinnassa ei suurta eroa ole Suomeen nähden, mutta työn hinta on huomattaavsti halvempi. Näin siis merkkihuolloissa.

Jos Virossa tulee muutenkin käytyä, on helppo huollattaa auto samalla.

Näin ajattelin itsekin kyselyn tehdä kun vaan päivät selviäisi. Suunnitelmissa olisi juurikin yhdistää tuo huolto muuhun "lomaan". Osia ei tarvitse suodattimia kummemmin vaihdella joten se on ihan sama. Nuo hintaerot on kyllä niin järkyttävät, että melkein naurattaa. Ihan perus öljynvaihdon hintaero merkkihuolloissa rapeat 170 euroa, eli enemmän kuin suostuisin maksamaan edes koko hommasta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan perus öljynvaihdon hintaero merkkihuolloissa rapeat 170 euroa, eli enemmän kuin suostuisin maksamaan edes koko hommasta.

Miksi muuten ihan perus öljynvaihto on tehtävä merkkihuollossa?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei minkään takia, mutta tuo oli vaan esimerkki enkä ole menossa teettämään pelkkää öljynvaihtoa.

Ok, sain sellaisen käsityksen kun sanoit ettei "osia tarvitse suodattimia kummemmin vaihdella".
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Ok, sain sellaisen käsityksen kun sanoit ettei "osia tarvitse suodattimia kummemmin vaihdella".

Ymmärrän. Kyseessä olisi siis määräaikaishuolto, josta ainakin osa on tehty jo Saksassa ja johon ei käsittääkseni sisälly juurikaan mitään osanvaihtoa koska jarrut ym. on jo uusittu. Lähinnä siis halvan tuntiveloituksen takia tekisin tuon muualla, en niinkään osien hinnan perusteella. Osat saan Suomestakin alle ovh-hintojen.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Mistä löytyy luotettavimmat Virolaiset varaosaliikkeet netistä?

Minä olen käyttänyt tuota: Balti Autoosad AS . Tuolla on uusia osia, eli siis juurikin noita piraattiosia. Minulla on noita parisenkymmentä vuotta vanhoja VAGinoita, Golffeja, Caravellejä ja Transportereita, joista muutamaa pidetään ajokunnossa ja leimassa kerrallaan. Noihin olen Eestistä tilaillu myös purkuosia, ovat olleet ihan OK, vaan tuuristahan se on aina kiinni käytetyllä palalla.

Vaan kama sieltä on ainakin yhtä hyvää kuin Suomesta, n. neljäsosa hintaan. Mitä vanhempi auto, sitä halvemmat osat tuolla.

t. hanu
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös