Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 335 951
  • 19 049

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nyt vahvistui toimituspäivä. 3.1 tulee sitten uusi Peugeot 508. Mielenkiinnolla odotan mille maistuu Passatin jälkeen. Ei hirveästi tule Passatia ikävä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Minä olen käyttänyt tuota: Balti Autoosad AS . Tuolla on uusia osia, eli siis juurikin noita piraattiosia.

Vaan kama sieltä on ainakin yhtä hyvää kuin Suomesta, n. neljäsosa hintaan. Mitä vanhempi auto, sitä halvemmat osat tuolla.

t. hanu
Tuohan on Koivusen filiaali. Rohkenen epäillä että piraattiosia kauppaisivat. Tarvikeosia toki.

Lisäksi tuo on tukkuri ja varsinainen jälleenmyyntikanava on Fixus. Vai tilaaksää hanu kerralla aina lavallisen osia sun VAG-armadallesi? :-)
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Mahtaako Jatkoaikaan kirjoittavien joukossa olla henkilöitä, jotka ajavat BMW X1:llä, nelivetoversiona. Mikäli tämänkaltaisia henkilöitä löytyy, niin kuinka he ovat matkantekonsa ajoneuvolla kokeneet? Onko kyyti miellyttävää, ehkä jopa nautittavaa?
 

scholl

Jäsen
Miksi Suomessa farmariautot ovat niin yleisiä? Kun katsoo parkkiksilla tai jossain Mechelininkadun ruuhkassa liikennettä niin lähes jokainen auto on farmariauto. Mä en ole vastaavaa muissa maissa havainnut. Jopa taksit ovat usein farmariautoja. Ruotsissa esim. S80 Volvo on aika yleinen taksissa, Suomessa niitä ei ole ollenkaan, vaan Volvo taksi on aina kartanomalli.

Luulisi, että vain osa ihmisistä tarvitsee sen farmariauton. Sedanin puolesta puhuu se, että äänet eivät kantaudu samalla tavalla sisään kuin farmariautossa. Ja mitä tulee pikkufarkkuihin niin mielestäni aika moni pärjää kuitenkin viistoperällä kuten esim. Golf/Focus/Giulietta/Astra-luokassa, eikä tarvitse farkkua. Viistoperä on kuitenkin kätevämpi esim. kaupungissa.

Se on huvittavaa, joka autossa on tyyliin 1 tyyppi sisällä ja silti pitää olla sitä tavaratilaa niin jumalattomasti. Tarttevat sitä ehkä kerran kolmessa vuodessa, jos silloinkaan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Miksi Suomessa farmariautot ovat niin yleisiä? Kun katsoo parkkiksilla tai jossain Mechelininkadun ruuhkassa liikennettä niin lähes jokainen auto on farmariauto. Mä en ole vastaavaa muissa maissa havainnut. Jopa taksit ovat usein farmariautoja. Ruotsissa esim. S80 Volvo on aika yleinen taksissa, Suomessa niitä ei ole ollenkaan, vaan Volvo taksi on aina kartanomalli.

Luulisi, että vain osa ihmisistä tarvitsee sen farmariauton. Sedanin puolesta puhuu se, että äänet eivät kantaudu samalla tavalla sisään kuin farmariautossa. Ja mitä tulee pikkufarkkuihin niin mielestäni aika moni pärjää kuitenkin viistoperällä kuten esim. Golf/Focus/Giulietta/Astra-luokassa, eikä tarvitse farkkua. Viistoperä on kuitenkin kätevämpi esim. kaupungissa.

Se on huvittavaa, joka autossa on tyyliin 1 tyyppi sisällä ja silti pitää olla sitä tavaratilaa niin jumalattomasti. Tarttevat sitä ehkä kerran kolmessa vuodessa, jos silloinkaan.

Kai tässä ollaan oravanpyörässä, jossa otetaan farkku, koska "sen arvo säilyy paremmin" eivätkä hintaerot taida uutta autoa ostettaessa olla älyttömän isoja. Osassa autoissa lisäksi farkut ovat paremmannäköisiä kuin sedanit monen mielestä, joten farkku otetaan, vaikkei olisi mitään tarvetta.

Sedan/farmarivertailussa ei auton koolla liene ihmeemmin väliä, koska suurin osa autoista about samankokoisia ulkomitoiltaan oli sitten farkku tai sedan. Viistoperät tyyliin Golf sitten toki hieman asia erikseen. Esim mun E91 on mulle mitoiltaan aivan sama olisiko E90, mutta toisaalta sedanin tavaratila on jo niin pieni ettei meille kannata. No nyt toki kyydissä onkin reissuilla muija ja pari skidiä lisäksi, joten farkun pitäminen on ainoa fiksu vaihtoehto ainakin meidän tapauksessa, koska mitään tila-autoja en halua. Tavaratilaahan ei tossa kyllä mitenkään ruhtinaallisesti ole. Mä vaihdan kyllä coupeen samantien, kun kundeja ei tarvitse enää säännöllisesti kuskailla. Tähän menee tosin vielä aikaa.

Faija ajelee nyt ensimmäistä kertaa pitkään aikaan sedanilla ja vaikka onkin liikkeellä lähes aina yksin, on tolla mökillä ravaavalla eläkeläisellä aina pientä naukumista, kun tuli otettua sedan eikä farmaria ja on sen verran vanhan liiton äijä ettei uutta autoa vaihda aivan samantien toiseen. Peräkärryn tms kanssahan ei kukaan järkevä kertaluontoisia settejä lukuunottamatta jaksa ajella.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se on huvittavaa, joka autossa on tyyliin 1 tyyppi sisällä ja silti pitää olla sitä tavaratilaa niin jumalattomasti. Tarttevat sitä ehkä kerran kolmessa vuodessa, jos silloinkaan.

Vituttaa se silti vuokrata tai lainata suurempaa kärryä, vaikka tarve olisi mainitsemasi kolme kertaa vuodessa. Muutenkin pirusti mukavampi pakata vaikka mökkikamat farkkuun. Tai lätkäkassi ja mailat. Ihmisillä on niin erilaisia tarpeita ja onneksi erilaisia ajatusmaailmojakin.

Miksi olla kaksi vessaa, kun yhdelläkin pärjää. Joskus voi vaan tulla ripulit housuun.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Osassa autoissa lisäksi farkut ovat paremmannäköisiä kuin sedanit monen mielestä, joten farkku otetaan, vaikkei olisi mitään tarvetta.
Just näin. Jos ja kun pitää näin perheellisenä valita kolmikosta tila-auto/sedan/farkku niin farkkuhan se toki on. Perusporrasperät ne vaan on niin venäläisen näköisiä kärryjä, tila-autoista en jaksa edes aloittaa.

Kivahan se olisi pikkusportilla ajaakin, no toivottavasti parin vuoden päästä näin teenkin.
 

scholl

Jäsen
Faija ajelee nyt ensimmäistä kertaa pitkään aikaan sedanilla ja vaikka onkin liikkeellä lähes aina yksin, on tolla mökillä ravaavalla eläkeläisellä aina pientä naukumista, kun tuli otettua sedan eikä farmaria ja on sen verran vanhan liiton äijä ettei uutta autoa vaihda aivan samantien toiseen. Peräkärryn tms kanssahan ei kukaan järkevä kertaluontoisia settejä lukuunottamatta jaksa ajella.

Mutsilla ja faijalla oli aikanaan koira. Silloin piti olla sellainen autoja, mihin sai lastattua sen helpommin. Oli farkkua, maasturia jne. Sitten kun koira oli jo aikapäiviä sitten kuollut, niin ostivat edelleen ton mallisia autoja. Yhdessä vaiheessa faija sitten sanoi, että hän ei kyllä enää halua farkkua ikinä. Tuli mitta täyteen.

Itse olen kaiken lisäksi sitä mieltä, että farkulla on huonompi ajaa korkeammissa nopeuksissa.

Vituttaa se silti vuokrata tai lainata suurempaa kärryä, vaikka tarve olisi mainitsemasi kolme kertaa vuodessa. Muutenkin pirusti mukavampi pakata vaikka mökkikamat farkkuun. Tai lätkäkassi ja mailat. Ihmisillä on niin erilaisia tarpeita ja onneksi erilaisia ajatusmaailmojakin.

Mä en tiedä onko se mukavampi pakata. Aina mietin farkuista sitä, että entä jos sieltä putoaa sitä kamaa, kun luukun avaa ja toisaalta pitää kuitenkin yrittää pakata niin, että sen väliosan saa kiinni, että taakse näkeekin jotain. En muutenkaan ymmärrä, miksi niitä erityisesti tarvitsee pakata. Eikö se mökki ole kuitenkin oma, joten siellä voi säilyttää kamoja, joten voi matkustaa ns. kevyesti? Ja mitä tulee lätkäkasseihin niin aika harva suomalainen sellaisia roudaa.

Jos harvoin tarvii niin eikö silloin voi vuokrata tai tilata vaikka kotiinkuljetuksen. Jengi ei osaa käyttää palveluita. En osta roadsteria, vaan bussin, jos joudun kerran kuskaamaan koko kylän väen.

Ja improvisoinnillakin pärjää. Kaveri vei kerran ison viinikaapin Golfilla. Penkit nurin jne. Ja mä hain fillarin kaupasta avoautolla. Se oli isossa pahvilaatikossa. Katto auki ja fillarilaatikko penkkien väliin pystyyn.

Miksi olla kaksi vessaa, kun yhdelläkin pärjää. Joskus voi vaan tulla ripulit housuun.

Toi on huono vertaus. Tuohonhan pitäisi todeta, miksei osta mielummin kaksi tarkoituksiinsa sopivaa autoa kuin yhden epäsopivan?

Niin jotkut ostavat päiväcruisailuun korkean koppiveneen sen takia, jos joskus tulee paskat housuun, vaikkeivat olisi ikinä Helsingin edustalla tai jossain pienellä järvellä cruisaillessaan veneessä vessaa tarvinneet. Heille saattaisi sopia paremmin matalampi, urheilullisempi vene siihen käyttöön, mutta kun ei tosiaan vara venettä kaada niin ostavat vessallisen koppiveneen, jolla on huonot ajo-ominaisuudet. Sama juttu ilmeisesti tässä. Tai sitten se on se, että halutaan kuulua joukkoon. Jos ei osta farmariautoa niin naapurit ajattelevat: mitä toikin itestään luulee.
 

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sori, että kysäisen kahlaamatta 7 sivua eteenpäin, mutta koetetaan.

Osaisko joku autoista tietävä kuinka kannattaa toimia:
- alla V40 2,0 l automaatti
- mittarissa 117 tkm

Nyt pitäisi käyttää 120tkm huollossa, mutta tuskin kannattaa merkkihuoltoon viedä, sillä vissiin enää tunnearvo jäljellä.

Osat saan hankittua itse.

Eli olisko jollain tiedossa joku edukas huoltamo, jolla saa matkan jatkumaan hyvillä mielin?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Itse olen kaiken lisäksi sitä mieltä, että farkulla on huonompi ajaa korkeammissa nopeuksissa.
...

Näillä Pohjoismaisilla nopeusrajoituksilla ei tuolla asialla ole mitään vaikutusta, vähintään Saksaan pitäisi mennä, että voisi edes testata moista eroa.

Rengasmelu voi olla pienemmissä farkkumalleissa (lue: halvemmissa) kyllä kovempi kuin sedaneissa, mutta enpä ole huomannut eroa minun W204-farkulla eroa sedaniin.

Niin - ajan farkulla, koska se on minulle käytännöllisempi ajoittaisen suuren kuljetustarpeen takia. Esim. 75-kiloinen tyttären koira takapenkillä äkkitilanteessa ei ole kellekään turvallinen, mutta tavaratilassa koiraverkon takana tilanne on ihan toinen ja mahtuu sinne takapenkillekin porukkaa.

Farkku + vetokoukku = kuljetuspotentiaalia, jota tarvitsen
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Mä en tiedä onko se mukavampi pakata. Aina mietin farkuista sitä, että entä jos sieltä putoaa sitä kamaa, kun luukun avaa ja toisaalta pitää kuitenkin yrittää pakata niin, että sen väliosan saa kiinni, että taakse näkeekin jotain. En muutenkaan ymmärrä, miksi niitä erityisesti tarvitsee pakata. Eikö se mökki ole kuitenkin oma, joten siellä voi säilyttää kamoja, joten voi matkustaa ns. kevyesti? Ja mitä tulee lätkäkasseihin niin aika harva suomalainen sellaisia roudaa.

Saa olla harvinaisen huono pakkaaja, jos tarvitsee aina miettiä jotain putoavan farmarin peräluukkua avattaessa. Mulla tosin aukeaa pelkkä lasikin tarvittaessa, joten vähääkään vaaraa tästä ei ole. Jos tavaratilanpeitettä ei saa kiinni, olisi kyllä sedanissakin jo loppunut tila kesken.

Me esim ajellaan kahden mökin välillä kesäisin (lisäksi kavereiden mökeillä käydään muutaman kerran kesässä) eikä olisi mitään järkeä molempia paikkoja (plus himaa) täyttää käyttötavaroilla, harrastusvälineillä ja vaatteilla, jotka varsinkin skideillä jäävät kohtalaisessa tahdissa pieniksi. Yksin ja kaksin reissaavat kyllä pärjäävät varmasti esim Golfilla vaikka minkälaisilla reissuilla mutta, jos perhe on nelihenkinen, on farkun antamalle lisätilalle varmasti tarvetta.
 
Autonvaihto suunnitelmissa. Nykyinen auto Ford Focus 1,6 vm.-08 ja kilometrejä mittarissa n.90 000. Nyt mietinnässä uuden vaihto ja yksi vaihtoehto nykyisen Fordin hyvien kokemuksien myötä on uusi Ford Focus litrasella koneella. Onko kenelläkään kokemuksia tästä pienikoneisesta Focuksesta. Onko kuulunut jotain tiettyjä ongelmia uudemman korimallin Focuksissa ja etenkin tässä 1,0L koneessa? Autoilu itsellä on lähinnä kaupunkiautoilua + muutama mökkimatka vuodessa ja kilometrejä 10-15tuhatta/vuosi, joten mitään perusautoa kummempaa ei ole suunnitteilla. Muita vaihtoehtoja lähinnä uusi Peugeot 308 tai Seat Leon FR. Kokemukset ja mielipiteet myös näistä kiinnostavat.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja kaikilla ei valitettavasti ole varaa talviasuttavaan mökkiin, johon sopisi kahden perheen koko kesän kamat.

Kyllähän sedaniin pakkaa kaikenlaista, se on vaan 1000 kertaa helpompaa pakata farkkuun. Siellä parkkipaikalla nähdyistä autoista osalla on kaksoset, osa pelaa lätkää, osalle auto on työkalu, jota tarvitaan kun kuljetetaan tavaraa, mutta ei pakettiautollista, osalla on koira jne.

On muuten sedanista vittumainen nostaa jotain tiettyä tavaraa, jonka on pakannut takapaksin keskelle tai epähuomiossa kiinni takapenkin selkänojaan. Mihin ovat kadonneet hatchbackit? Joku malli saattaa olla markkinoilla, mutta harvassa ovat.

Ehkä farkku on sitten autojen hybridi, paska kaikessa?
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Itsellä on nyt neljäs farkku putkeen ja vaikea on enää käyttöautoksi porrasperää hankkia. Ei tuo BMW E91 mitenkään tilava ole farkkunakaan (toisinkuin vaikkapa E39 jonka tavaratila on ihan jäätävä tuohon verrattuna), mutta pirun käytännöllinen se ainakin on. Bonuksena vielä se, että tuo E91 on omaan silmään paremmannäköinen kuin porrasperä. Ennen tätä nykyistä oli harrasteautona avoauto käyttöautojen rinnalla ja sillä sai sitten kikkailla sen mitä tarvi.

Vielä sellainen, että omat varustevaatimukset täyttävät autot vain sattuu yleensä löytämään farkkuina, vaikka se tila ei niissä vaatimuksissa olekaan. Rengasmelussa en ole huomannut mitään eroa porrasperäiseen. Varsinkin tuollainen em. E39 on vielä tänäkin päivänä kunnossa ollessaan todella hiljainen auto sisämelultaan.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Useimmat sedanit vaan tuppaavat omaavan hankalasti täytettävän kontin. Joko avautuva aukko on liian pieni tai sitten ruuma on todella vaatimaton muun auton kokoon nähden. Esimerkiksi 90-luvun lopulla myynnissä ollut Honda Accord oli 4,7-metrinen kolossi, mutta sen kontti oli hädin tuskin viisiovisen Astran kokoluokkaa, naurettavan pienestä takaluukunovesta puhumattakaan.
Ja vaikka nuo mainitsemani kohdat olisikin täytetty kiitettävin tuloksin, niin onhan se ihan eri juttu haalia jotain kamaa vaikka neliovisen E-sarjalaisen takakontin etuosasta kuin saman mallisarjan farkusta. Talvella ja ylipäänsä vetisissä säissä takapuskurit sotkevat vaatteet, joten siksikin pidän enemmän farkuista ja viistoperäisistä malleista kuin sedaneista.

Fordin litrainen kone on muuten ihan jees eli kulutus on kohtuullisen pientä ja voimavarat kelvolliset niin kaupungissa kuin maanteilläkin, mutta kun autoon latoo kuljetettavaa päälle 200 kiloa, niin ohituskiihtyvyys laskee lähes vanhan Caravellen tasolle. Kierrokset täytyy nostaa varsin korkealle, jotta kosla edes kiihtyy kunnolla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei tuo BMW E91 mitenkään tilava ole farkkunakaan (toisinkuin vaikkapa E39 jonka tavaratila on ihan jäätävä tuohon verrattuna), mutta pirun käytännöllinen se ainakin on. Bonuksena vielä se, että tuo E91 on omaan silmään paremmannäköinen kuin porrasperä.

Tässä kuin omalta näppikseltä. E91:llä kun ajaa niin ei edes mieti ajavansa farkulla, jos tarkkoja ollaan niin baijerilaiset on touringeja eikä farmareita ja nimikin kertoo jotain, volvot on farmareita.

E91:sen tavaratilahan on hulppeat 450 litraa, toisin sanoen jossain Nissan Tiidassa on varmaan reilusti isompi kontti. Ei kyse ole koosta vaan miten sitä käyttää ja miltä se näyttää. Eiks ni.

Olen täällä aikaisemminkin mainostanut, että pirun kätsä värkki on myös nykykielellä kuljetuslaatikkko(ex-suksiboksi), itsellä auton värinen ja virtaviivainen joka vetää toiset 450 litraa. Alkaa 900 litraa riittämään kun lähtee retkelle suksien kanssa tai ilman. Summataan, eli tämän vuoksi isommasta autosta ei olisi kuin harmia kokonsa puolesta arkikäytössä.

_
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Tässä kuin omalta näppikseltä. E91:llä kun ajaa niin ei edes mieti ajavansa farkulla, jos tarkkoja ollaan niin baijerilaiset on touringeja eikä farmareita ja nimikin kertoo jotain, volvot on farmareita.
Touringejahan ne on juu, mutta ajattelin palstaveljiä siten, että käytetään nyt sanaa farmari kun noissa mallisarjojen koodeissa on jo tarpeeksi ihmeteltävää jos niihin ei ole yhtään perehtynyt. Varsinkin nykyään kun joka korimallille on oma numero niin homma on melkoisen sekavaa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Nyt pitäisi käyttää 120tkm huollossa, mutta tuskin kannattaa merkkihuoltoon viedä, sillä vissiin enää tunnearvo jäljellä.

En käytä merkkihuoltoa edes uudessa autossa. Miksi käyttäisin? Rahastavat vaan, eivätkä tee sen kummempaa jälkeä kun muutkaan korjaamot. Toki en nyt halua huoltokirjaani "Penan Nyrkkipaja" nimistä leimaa, eli käytän Autoasi korjaamoa, mutta en kyllä veisi sinuna enään todellakaan merkkikorjaamoon. Kun annat auton vaihdossa, katsotaan vaan onko leimoja, ei sitä onko se korjattu juuri Volvo huolloissa. Itse kun vaihdoin 200tkm ajetun CRV:n, myyjä kysyi rekkarin ja sillä selvä. Ei edes nähnyt sitä, saati että olisi selvittänyt mitään huoltokirjoja yms.

Osat saan hankittua itse.

Harva korjaamo ottaa vastaan huoltoa jos tuot omat osat. Ellei sitten ole alkuperäisiä osia. Eihän korjaamot voi antaa takuuta työlleen jos oletkin tuonot jotain kiinalaisia paskaosia. Ts. älä näe itse vaivaa osien hankintaan.
 

scholl

Jäsen
Farmariautojen lisäksi en ymmärrä työsuhdeautoja. Toki on jotain kauppamatkustajia, mutta siis yleisesti ottaen suurin osa istuu konttorilla ja sitten firma antaa heille jonkun A4:n että saavat ajaa himasta duuniin sellaisella ja vapaa-ajan ajot. Jotenkin typerää.

Eikö olisi parempia vaihtoehtoja kuten:
- kaikki tulevat duuniin miten lystäävät ja työajoja varten olisi sitten teipattuja Fiateja, jotka kuluttavat sikavähän ja kun ovat teipattuja niin firma tulee hyvin esille
- kaikki saavat työsuhdeautoiksi pikku-Fiatit, jolloin firma säästää ja ne ovat kätevämpiä kaupunkiliikenteessä muutenkin

Molemmissa tapauksissa jokainen saa ostaa vapaa-ajan ajoihinsa sitten millaisia autoja tahansa ja huvitteluun firmassa voisi olla vaikkapa yksi Corvette ja yksi Ferrari ja niistä saisi sitten lainata, kun tarvitsee.

Yksi asia on myös se, etten vaihtaisi niitä autoja kolmen vuoden välein. Auto ei mene miksikään kolmessa vuodessa, joten sitä vaihtoväliä voi ihan hyvin pidentää. Pääministerin Bemarillakin ajettiin kai joku 7 vuotta ja melkein 200tkm.

Yksi hyvä esimerkki siitä, kuinka perseestä tuo työsuhdeautoilu on se, että yhdellä kaverillani oli työsuhdeauto varmaan 10 vuotta, mutta ei mitään työajoja, vaan se ajeli vain himasta duuniin ja takaisin plus vapaa-ajan ajot. No sitten kun sille tulikin työajoja paljon niin luopui työsuhdeautosta ja osti itse auton, koska ajatteli, että kilometrikorvauksilla pääsee tienaamaan. Tästä on nyt jo varmaan ainakin 5 vuotta aikaa, mutta kertoo siitä, että koko työsuhdeautojärjestelmä on järjetön ja rakennettu jotenkin epärehellisyyden kantimille.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Harva korjaamo ottaa vastaan huoltoa jos tuot omat osat. Ellei sitten ole alkuperäisiä osia. Eihän korjaamot voi antaa takuuta työlleen jos oletkin tuonot jotain kiinalaisia paskaosia. Ts. älä näe itse vaivaa osien hankintaan.

Espoossa ainakin mainitsemasi AutoAsin brändin alla toimivat putiikit ottavat mielellään asiakkaan omia osia vastaan. Sama koskee myös Fixuksen pajoja. Nämähän ovat molemmat käsittääkseni pääsääntöisesti nyrkkipajoja, jotka on vain imagon parantamiseksi tuotu saman brändin alle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Harva korjaamo ottaa vastaan huoltoa jos tuot omat osat. Ellei sitten ole alkuperäisiä osia. Eihän korjaamot voi antaa takuuta työlleen jos oletkin tuonot jotain kiinalaisia paskaosia. Ts. älä näe itse vaivaa osien hankintaan.

Voihan ne silti antaa takuun työlleen, ts jos ryssivät asennuksen. Varaosan takuusta taas vastaa osan myynyt liike, ts jos osa hajoaa (kustantavat uuden osan ja sen asennuksen).
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Voihan ne silti antaa takuun työlleen, ts jos ryssivät asennuksen. Varaosan takuusta taas vastaa osan myynyt liike, ts jos osa hajoaa (kustantavat uuden osan ja sen asennuksen).

Ok, Porvoon suunnalla tämä on melko yleinen käytäntö että eivät hyväksy omia osia. Näemmä muualla löysempää. Esim. vein aikoinaan Biltemasta ostetun Volvon laakerin mukanani ja sanoivat että eivät vaihda sitä. Johtuen tuosta että vaikea todeta onko vika ollut laakerissa vai työssä jolloin eivät ala edes koko rumbaan.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
- - -
en ymmärrä työsuhdeautoja.
- - -

Ei tähän varmaankaan pitäisi tarttua. En tiedä mitä siellä kehän sisällä tapahtuu, mutta täällä meilläpäin vapaat autoedut on niillä työntekijöillä, jotka joutuvat tekemään asiakaskäyntejä siinä määrin ja kaukana, että kilometrikorvaukset tulisivat kalliiksi. Harvoja tapauksia tiedän, missä paljon ajava on saanut omalla autollaan matkata. Nykypäivänä työnantajat eivät suostu oman auton käyttöön, mikäli kilometrejä tulee todella runsaasti.

Liikenteessä ei tämä teipatun Fiatin mainos ainakaan minuun pure positiivisella. Näitä autoja kohdellaan kuskien toimesta huonosti ja niillä ajetaan kuin raivopäät. Muutamakin yritys on jäänyt mieleen liikennekäyttäytymisen perusteella siten, että varmasti en heiltä töitä tilaa.

Minä taas en ymmärrä miksi kilometrikorvauksesta tai sen suuruudesta kitistään. Kyllä toimittajat ovat tehneet 20-vuotta vanhoilla mersuillaan laskelmia, että kilometrin kustannukset ovat 23 senttiä. Vähänkin tuoreemmassa autossa kun vakuutukset maksavat moninkertaisesti ellei tahdo osakaskolla ajella. Kaikilta ei myöskään löydy perstaskusta setelinippua, joten rahoituksesta aiheutuu kuluja jne. Tai hyväksyisin keskustelun kilometrikorvauksen suuruudesta, kun tähän vapaa autoetu otettaisiin myös tarkasteluun. Porukka maksaa muutaman satasen kuussa ja saavat ajaa uusilla autoilla niin paljon kuin huvittaa. Ja nämä muutamat sataset kerryttävät vielä eläkettä. Joskus se vaan vituttaa, että ei ko. etua ole käytössä. Etenkin, kun työajo on kaupunkipyörittelyä, jolloin polttoainekustannukset ovat jo riittävää luokkaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Vähänkin tuoreemmassa autossa kun vakuutukset maksavat moninkertaisesti ellei tahdo osakaskolla ajella. Kaikilta ei myöskään löydy perstaskusta setelinippua, joten rahoituksesta aiheutuu kuluja jne.

Aiheelle on oma ketjunsa mutta lyhyesti: monella (varmasti lähes kaikilla) kilometrikorvauksia nostavalla olisi auto, vaikkei kilsoja kertyisikään. Vakuutukset pitää tällöinkin maksaa. Ja miksi pitää ostaa pätkällä kallis auto, jos ei perse muuten sellaista kestäisi? Mistä tämä "kilsoilla pitää maksaa kaikki autosta koituvat kulut" -malli on peräisin?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aiheelle on oma ketjunsa mutta lyhyesti: monella (varmasti lähes kaikilla) kilometrikorvauksia nostavalla olisi auto, vaikkei kilsoja kertyisikään. Vakuutukset pitää tällöinkin maksaa. Ja miksi pitää ostaa pätkällä kallis auto, jos ei perse muuten sellaista kestäisi? Mistä tämä "kilsoilla pitää maksaa kaikki autosta koituvat kulut" -malli on peräisin?

Moni työnantaja velvoittaa työntekijää käyttämään omaa autoaan. Ei kaikkia kuluja tarvitsekaan maksaa, vain ne, jotka aiheutuvat työajosta suhteessa vapaa-ajan ajoihin.

Eipä tuo E91 kuluta kaupungissa hunajaa, mutta selvästi enemmän kuin maantiellä. En siis koe saavani liikaa (tai liian vähän) kilometrikorvausta, kun työajot koostuvat täysin kaupunkiajosta. En ole ajamassa kilometrikorvauksen korottamista, ihmettelen vain miksei näihin etuihin puututa jos kilometrikorvaukset ovat pahasta tai ylimitoitettuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös