Noniin, auto saatiin vihdoin pajalle ja sieltä takaisin. Nyt otettiin öljypohja irti ja oli kuulemma totaalisen täynnä paskaa. Sihti ja pohjan tiiviste vaihdettiin, puristuksen mitattiin ja nyt vastaavanlaisissa tilanteissa ei ole öljynpainevalo syttynyt.
Eli ei tässä nyt vaihtomoottoria olla metsästämässä eikä autoa kiertoon laittamassa.
Pitkä saabismi voi tulla päätökseen ja voi joutua/saada siirtyä työsuhde autoilijaksi. Näin hieman omaa vaivaa säästääkseni niin millaista perheautoa voi 42 k€ saada (luulisi, että saman ongelman kanssa joku muukin paininut ja noista business jne. hinnastoista ei selvää saa sitten millään)? Merkkien suhteen ranskalaiset eivät ole tarjottavien listalla, eikä korealaiset, eikä Subaru tai Opel (tai muutkaan "eksoottisemmat" merkit) eli listalla VAG:t, Honda, Toyota, Ford Volvo jne. CO2 raja meillä on 165 g/km. Eli aika perusmättöä siis.
Polttoaineella ei ole iso merkitystä eikä oikeastaan korimallilla, mutta tilaa pitäisi olla 2 aikuiselle ja 2 lapselle ja automaattivaihteisto on pakollinen.
Pitkä saabismi voi tulla päätökseen ja voi joutua/saada siirtyä työsuhde autoilijaksi. Näin hieman omaa vaivaa säästääkseni niin millaista perheautoa voi 42 k€ saada (luulisi, että saman ongelman kanssa joku muukin paininut ja noista business jne. hinnastoista ei selvää saa sitten millään)? Merkkien suhteen ranskalaiset eivät ole tarjottavien listalla, eikä korealaiset, eikä Subaru tai Opel (tai muutkaan "eksoottisemmat" merkit) eli listalla VAG:t, Honda, Toyota, Ford Volvo jne. CO2 raja meillä on 165 g/km. Eli aika perusmättöä siis.
Polttoaineella ei ole iso merkitystä eikä oikeastaan korimallilla, mutta tilaa pitäisi olla 2 aikuiselle ja 2 lapselle ja automaattivaihteisto on pakollinen.
Öh, tuota... tietääköhän kukaan että kuinkahan kauan saa jännätä tuommoisen tienvarsivalokuvaamossa otatetun muotokuvan laskun saapumista?
Saattaa kuulemma kestää 3-4 kuukauttakin. Näin tiesi isot pojat kertoa hiekkalaatikkolla. Itsekin odottelen vedoksia elokuun lopun vauhdikkaista kuvaussessioista.
Isot pojat hiekkalaatikolla ovat nähdäkseni puhuneet paskaa.
Isot pojat hiekkalaatikolla ovat nähdäkseni puhuneet paskaa.
Ainakin ennen ohjeistus oli, että viikon sisään on pyrittävä lähettämään kirje ja yhtäkään tapausta en tiedä että olisi mennyt yli kaksi viikkoa (toki otanta on vain joitain kymmeniä tapauksia).
Omien kokemusten mukaan välähtävä paku lähettää kaverikirjeen noin viikossa, välähtävän tolpan kanssa voi kestää kuukaudenkin. Ja jos tätä toistaa riittävästi, muistaa poliisisetänkin kirjeellä, siihen voi mennä kyllä kuukausia.Mulla meni viime syksynä aika tarkkaan kuukausi kuvaussessiosta siihen, että viranomaistaho sai otoksen toimitettua laskun kera kotiin. Ilmeisesti kyse on siis ohjeistuksesta, jota ei aina saada noudatettua.
Niin kuinkahan etäälle tämä valokuvataiteilija tapaa muuten mallinsa asetella? Magnesiumin posahtaessa minä olin ehkä 30-40 metrin päässä ja edelläkulkija ehkä kymmenen metrin. (Valokuvauskone oli siis asetettu asiaankuuluvasti tukevalle jalustalle eikä mihinkään ajoneuvoon.)
Näyttäis kylläkin nuo uudet Insignian koneet olevan aika taloudellisia myös. Esim. Insignian farkku kakslitrasen 140hv yhdist. kulutukseksi ilmoitetaan 3,9 l/100km ja 195hv version 4,9 litraa. Bemarin 320d (184hv) kuluttaa 4,7-4,8 litraa. Lisäksi Insignia on n. 250kg painavampi. Bensapuolella vertailu on hankalampaa, koska bemarin pienin on kakslitranen ja Insigniaan saa jo 1,4 ja 1,6 -litrasia turboja, joista jälkimmäinen on tuoreempaa tuotantoamallia. Suuria eroja kulutuksissa ei ole.esim. Avensiksen tai Insignian farmarit. Polttoainetehokkuudessa katsoisin Bemarilla olevan jopa jonkinlainen etu noihin mainitsemiini merkkeihin verrattuna, sillä taloudellisuuteen on Baijerissa viime aikoina kiinnitetty todella paljon huomiota.
Missään autossa, jolla olen viime vuosina ajanut, en ole törmännyt yhtään hyvään automaattiin kuin mikä Bemarilla on käytössä. Todella sulava paketti eikä vaihtoja huomaa missään vaiheessa.
Näyttäis kylläkin nuo uudet Insignian koneet olevan aika taloudellisia myös. Esim. Insignian farkku kakslitrasen 140hv yhdist. kulutukseksi ilmoitetaan 3,9 l/100km ja 195hv version 4,9 litraa. Bemarin 320d (184hv) kuluttaa 4,7-4,8 litraa. Lisäksi Insignia on n. 250kg painavampi. Bensapuolella vertailu on hankalampaa, koska bemarin pienin on kakslitranen ja Insigniaan saa jo 1,4 ja 1,6 -litrasia turboja, joista jälkimmäinen on tuoreempaa tuotantoamallia. Suuria eroja kulutuksissa ei ole.
Avensis taitaa jäädä tässä vertailussa hieman taakse, sillä sen verran vanhempia ovat käsittääkseni nykyiset moottorit.
Ja ajettaessa oikeassa liikenteessä testipenkin norminmukaisen syklin sijaan voi molempiin heitellä reilusti lisää, erityisesti kaupunkiajossa.
Niinpä. Ei ollut tarkoituskaan sen enempää verrata kyseisiä autoja. Lähinnä tuo alwahlan mainitsema bemarin loistokkuus polttoainetaloudessa pisti silmään.Aika erilaisia autoja tässä vertaillaan, luonteeltaan 5-sarjalainen on huomattavasti lähempänä Insigniaa kuin kolmonen...
Hakusessa olisi edullinen käyttöauto seuraavin kriteerein:
- farmari
- hintaluokka 5000-7000 euroa
- vuosimalli vähintään 2005 (periaate on ettei vanhempaan vaihdeta ja nykyinen on 2004)
- bensakone (ajokilometrit sen verran alhaisia ettei diesel kannata)
- manuaalivaihteet (mielellään)
- jarrullinen vetomassa vähintään 1500 kg satunnaisia hevoskopin vetoja varten
- edulliset vakuutukset ja huollot
Ajaminen tapahtuu pääosin kaupunkiolosuhteissa, ei tosin ihan keskusta-alueella vaan yli 60 km/h -rajoitusalueilla. Satunnaisesti tulee myös maantieajoa.
Mitä olen selvitystä tehnyt niin potentiaalisia vaihtoehtoja olisivat ainakin Ford Mondeo 1.8/2.0 ja Fiat Croma 2.2, joita löytyy noin 200 tkm ajettuina budjetin rajoissa. Esimerkiksi Peugeot rajautuu listalta pois (nykyinen on Pösö enkä toista ota) ja Nissan Primera on ulkoisesti niin ruma ettei nappaa (vaikka eihän sitä itse ajaessa näe). Sitä en tiedä mihin summiin Voortissa ja Fiiussa huollot ja vakuutusmaksut sijoittuvat keskimääräisesti.
Noihin ilmoitettuihin kulutuksiin kannattaa suhtautua varauksella. Niitä rukataan juuri alemman co2-arvon/alhaisen autoveron takia. Kaikki vääristelevät käsittääkseni Opel etunenässä. Parilla kaverilla on autoina Insignia/Mazda 6 bensakoneilla joissa todelliset keskikulutukset ovat pari litraa korkeampia kuin nämä ilmoitetut eikä niinkään kaukana takavuosien isojen Volvo/Bmw/Mersun kulutuksista mitä nykyään pidetään isoina.