Mainos

Autoiluketju

  • 3 333 658
  • 19 049

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Kellään kokemuksia Peugeot 208 GTI:stä? Kävin Golf GTI:n testaamassa ja tykkäsin kyllä. Mutta hinta on tietty aika suolainen jos verrataan Peugeotiin tai vaikkapa Octavia RS:ään, eli täytyyhän nuokin vaihtoehdot katsastaa ennen ostopäätöstä.
 

12961

Jäsen
Noniin, auto saatiin vihdoin pajalle ja sieltä takaisin. Nyt otettiin öljypohja irti ja oli kuulemma totaalisen täynnä paskaa. Sihti ja pohjan tiiviste vaihdettiin, puristuksen mitattiin ja nyt vastaavanlaisissa tilanteissa ei ole öljynpainevalo syttynyt.

Eli ei tässä nyt vaihtomoottoria olla metsästämässä eikä autoa kiertoon laittamassa.

Nämä mönjäongelmat tuntuvat olevan yleisiä näinä aikoina, kun viherpiiperryksen takia huohotinjärjestelmät ovat suljettuja ja long-life öljynvaihtovälit venytetty ylipitkiksi, jotta juoksevat kulut voidaan näyttää paperilla pieninä. Pätkäajo lienee myös yksi altistava tekijä.

Jos öljypohja oli täynnä mönjää, saattaa sitä olla muuallakin koneessasi. Liikkeelle lähtiessään pienikin kokkare tuota öljykuraa voi helposti tukkia pienen öljykanavan, ja osa konetta olla ilman voitelua.

Voisi olla hyvä tarkkailla ö-painevaloa ja lämpömittaria vähän normaalia tiiviimmin, vaikka esim alakerran laakerin ollessa ilman painevoitelua ei paljon ole tehtävissä.
 

hege

Jäsen
Pitkä saabismi voi tulla päätökseen ja voi joutua/saada siirtyä työsuhde autoilijaksi. Näin hieman omaa vaivaa säästääkseni niin millaista perheautoa voi 42 k€ saada (luulisi, että saman ongelman kanssa joku muukin paininut ja noista business jne. hinnastoista ei selvää saa sitten millään)? Merkkien suhteen ranskalaiset eivät ole tarjottavien listalla, eikä korealaiset, eikä Subaru tai Opel (tai muutkaan "eksoottisemmat" merkit) eli listalla VAG:t, Honda, Toyota, Ford Volvo jne. CO2 raja meillä on 165 g/km. Eli aika perusmättöä siis.

Polttoaineella ei ole iso merkitystä eikä oikeastaan korimallilla, mutta tilaa pitäisi olla 2 aikuiselle ja 2 lapselle ja automaattivaihteisto on pakollinen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitkä saabismi voi tulla päätökseen ja voi joutua/saada siirtyä työsuhde autoilijaksi. Näin hieman omaa vaivaa säästääkseni niin millaista perheautoa voi 42 k€ saada (luulisi, että saman ongelman kanssa joku muukin paininut ja noista business jne. hinnastoista ei selvää saa sitten millään)? Merkkien suhteen ranskalaiset eivät ole tarjottavien listalla, eikä korealaiset, eikä Subaru tai Opel (tai muutkaan "eksoottisemmat" merkit) eli listalla VAG:t, Honda, Toyota, Ford Volvo jne. CO2 raja meillä on 165 g/km. Eli aika perusmättöä siis.

Polttoaineella ei ole iso merkitystä eikä oikeastaan korimallilla, mutta tilaa pitäisi olla 2 aikuiselle ja 2 lapselle ja automaattivaihteisto on pakollinen.

Suosittelen BMW 320i sedan tai 328i sedan. Ainakin tuo 320i automaattivaihteistolla mahtuu helvetin hyvin antamiesi reunaehtojen väliin. Rahaa jäänee jopa muutamaan lisävarusteeseen mikä on ihan bonusta, koska Bemareissa ei missään nimessä vakiovarusteilla mässäillä. Ainakin penkit olivat vähän niin ja näin (laadun suhteen). Auto kuitenkin kulkee kuin kiskoilla voittaen ajettavuudessa sekä Audin, Mersun että Volvon vastaavat mallit. Lisäksi tehoa (184hv) ja vääntöä (270nm) löytyy ihan kivasti, joten nollasta sataan siirtyminen tapahtuu kelvollisesti rapiat päältä seitsemän sekunnin. Matkustusmukavuus mielestäni hyvää luokkaa, joskin luokalleen tyypillisesti on turha olettaa mitään maksimimukavuutta. Päästöt 147 g/km, mikä muuntuu tuon auton kohdalla yhdistetyksi kulutukseksi satasella n. 6 litraan.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Kolmen päivän luistelu kesäkumeilla riitti, sillä tänään kerkesin vaihtaa talvirenkaat alle ja ihan näppärästi nyt sujuikin kun panostin hallitunkkiin. Nyt vaimokin uskaltaa lainata autoa. ;)
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pitkä saabismi voi tulla päätökseen ja voi joutua/saada siirtyä työsuhde autoilijaksi. Näin hieman omaa vaivaa säästääkseni niin millaista perheautoa voi 42 k€ saada (luulisi, että saman ongelman kanssa joku muukin paininut ja noista business jne. hinnastoista ei selvää saa sitten millään)? Merkkien suhteen ranskalaiset eivät ole tarjottavien listalla, eikä korealaiset, eikä Subaru tai Opel (tai muutkaan "eksoottisemmat" merkit) eli listalla VAG:t, Honda, Toyota, Ford Volvo jne. CO2 raja meillä on 165 g/km. Eli aika perusmättöä siis.

Polttoaineella ei ole iso merkitystä eikä oikeastaan korimallilla, mutta tilaa pitäisi olla 2 aikuiselle ja 2 lapselle ja automaattivaihteisto on pakollinen.

Riippuu kyllä kovasti kilsoista ja varustehalukkuudesta. 320i toimii, jos bensa riittää (eli kilsoja vähän, käytännössä) ja tilaa ei tarvitse. 3-sarjan Touringit menee aika kalliiksi ja varustelu on todella spartalainen, mutta mukaviahan ne on kaikki ajaa. VAG:sta se ei ihan sattumaa ole, että varsinkin nyt Passat myy hyvin, koska siihen saa älyttömästi varusteita, tilaa on paljon ja hinta on tässä vaiheessa mallistoa hyvin.

Itse olin aika saman pohdinnan edessä noin vuosi sitten, tosin halusin farmarin, mukautuvan vakionopeudensäätimen (joka on täysin ehdoton varuste muuten) ja hintaraja oli hiukan väljempi. Tuolloin päädyin lopulta parhaan kokonaispaketin tarjonneeseen pasuunaan, mutta kyllä varsinkin se 320d oli touringina vahva vaihtoehto. Bemarissa vaan jokaikinen lisävaruste maksaa ihan helvetisti, mikä heitti hinnan turhan korkeaksi. Kannattaa suosiolla ottaa se business-varustelu vähintään, joskin tuskinpa työsuhdeautoksi muuta tarjotaankaan.

Ja mulla oli noita testissä siis _paljon_, ajelin jokaisella yön yli lainoina jne. Volvon V60 oli nippeleiltään tietty kovaa tasoa, mutta siinä oli tympeä laatikko. En tiedä onko muuttunut sittemmin, mutta jollei tilantarvetta suunnattomasti ole (pieni auto) se on ihan kokeilemisen arvoinen myös noin tuossa hintaluokassa.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Öh, tuota... tietääköhän kukaan että kuinkahan kauan saa jännätä tuommoisen tienvarsivalokuvaamossa otatetun muotokuvan laskun saapumista? Saavuin valokuvaamoon männä viikonloppuna ehkä aavistuksen vauhdikkaasti, ja valokuvaaja sai taiteellisen inspiraation, mutten oikein saanut siinä tilanteessa selvää että kohdistuiko luovuuden puuska meikäläiseen vai edellä ajaneeseen.
 
Suosikkijoukkue
scholl
Öh, tuota... tietääköhän kukaan että kuinkahan kauan saa jännätä tuommoisen tienvarsivalokuvaamossa otatetun muotokuvan laskun saapumista?

Saattaa kuulemma kestää 3-4 kuukauttakin. Näin tiesi isot pojat kertoa hiekkalaatikkolla. Itsekin odottelen vedoksia elokuun lopun vauhdikkaista kuvaussessioista.
 

Tuamas

Jäsen
Saattaa kuulemma kestää 3-4 kuukauttakin. Näin tiesi isot pojat kertoa hiekkalaatikkolla. Itsekin odottelen vedoksia elokuun lopun vauhdikkaista kuvaussessioista.

Isot pojat hiekkalaatikolla ovat nähdäkseni puhuneet paskaa.

Ainakin ennen ohjeistus oli, että viikon sisään on pyrittävä lähettämään kirje ja yhtäkään tapausta en tiedä että olisi mennyt yli kaksi viikkoa (toki otanta on vain joitain kymmeniä tapauksia).

Jos on pienikin epäilys, että räpsähdys sattui edellä ajavalle, niin silloin se lähes poikkeuksetta sattui edellä ajavalle.

Ko. kuvaussessio on sen verran voimakas, että sen kyllä taatusti huomaa että omalle kohdalle osui.

Ja jottei mennä ihan pelkän oman muistin varassa, niin lainataan vielä Liikenneturvallisuuskeskusta: "Kun kamera on ottanut kuvan ylinopeudella kulkeneesta ajoneuvosta ja sen kuljettajasta, ottaa liikenneturvallisuuskeskus yhteyttä keskimäärin viikon sisällä ajoneuvon omistajaan tai haltijaan. "
 

Veijari

Jäsen
Eikä sieltä välttämättä laskua tule jos ylinopeutta on ollut ns. sopivasti. Minulle tuli kesälomareissulta pelkkä huomautus postitse vähäisestä ylinopeudesta, olisiko ollut 85 mitattua nopeutta 80:n alueella.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Nykyaikaisissa sedaneissa (varsinkin 40 000 euron hintaluokassa) tuppaa olemaan naurettavan pieni takakontin luukku, joten siitäkin huolimatta, että sanoit korimallin olevan yhdentekevä asia autoa valittaessa, suosittelen farmaria tai vaihtoehtoisesti viisiovista vaihtoehtoa.
Bemarin 3-sarjan farmarit ovat varsinkin nykymuodossaan lähes yhtä tilavia kuin esim. Avensiksen tai Insignian farmarit. Polttoainetehokkuudessa katsoisin Bemarilla olevan jopa jonkinlainen etu noihin mainitsemiini merkkeihin verrattuna, sillä taloudellisuuteen on Baijerissa viime aikoina kiinnitetty todella paljon huomiota.
Missään autossa, jolla olen viime vuosina ajanut, en ole törmännyt yhtään hyvään automaattiin kuin mikä Bemarilla on käytössä. Todella sulava paketti eikä vaihtoja huomaa missään vaiheessa.

Jos tila-autot kiinnostavat, niin Seatilta löytyy muun muassa Altea (sivuhuomautuksena eräs kauneimmista autoista koskaan), joka sopii hintahaarukkaan.
Toyotaltakin löytyy monia malleja, kuten Corolla ja Avensis sekä luonnollisesti myös tila-autoja ja citymaastureita.

Loppuhuomautuksena vielä: uusi Saab tullee myyntiin parin vuoden sisällä myös Suomessa, joten voisit vielä harkita uuden auton hankkimisen ja vaihtoehtoisesti leasing-auton välillä. Tuo uusi Saabhan ei sisällä mitään huonoksi havaittua GM-kamaa ja hyvällä tuurilla sen konehuoneessa saattaa työskennellä Bemarilta saatu kone.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Isot pojat hiekkalaatikolla ovat nähdäkseni puhuneet paskaa.

Ainakin ennen ohjeistus oli, että viikon sisään on pyrittävä lähettämään kirje ja yhtäkään tapausta en tiedä että olisi mennyt yli kaksi viikkoa (toki otanta on vain joitain kymmeniä tapauksia).

Mulla meni viime syksynä aika tarkkaan kuukausi kuvaussessiosta siihen, että viranomaistaho sai otoksen toimitettua laskun kera kotiin. Ilmeisesti kyse on siis ohjeistuksesta, jota ei aina saada noudatettua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mulla meni viime syksynä aika tarkkaan kuukausi kuvaussessiosta siihen, että viranomaistaho sai otoksen toimitettua laskun kera kotiin. Ilmeisesti kyse on siis ohjeistuksesta, jota ei aina saada noudatettua.
Omien kokemusten mukaan välähtävä paku lähettää kaverikirjeen noin viikossa, välähtävän tolpan kanssa voi kestää kuukaudenkin. Ja jos tätä toistaa riittävästi, muistaa poliisisetänkin kirjeellä, siihen voi mennä kyllä kuukausia.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin kuinkahan etäälle tämä valokuvataiteilija tapaa muuten mallinsa asetella? Magnesiumin posahtaessa minä olin ehkä 30-40 metrin päässä ja edelläkulkija ehkä kymmenen metrin. (Valokuvauskone oli siis asetettu asiaankuuluvasti tukevalle jalustalle eikä mihinkään ajoneuvoon.)
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Niin kuinkahan etäälle tämä valokuvataiteilija tapaa muuten mallinsa asetella? Magnesiumin posahtaessa minä olin ehkä 30-40 metrin päässä ja edelläkulkija ehkä kymmenen metrin. (Valokuvauskone oli siis asetettu asiaankuuluvasti tukevalle jalustalle eikä mihinkään ajoneuvoon.)

Ei ole sinulle välähtänyt siinä tapauksessa.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
esim. Avensiksen tai Insignian farmarit. Polttoainetehokkuudessa katsoisin Bemarilla olevan jopa jonkinlainen etu noihin mainitsemiini merkkeihin verrattuna, sillä taloudellisuuteen on Baijerissa viime aikoina kiinnitetty todella paljon huomiota.
Näyttäis kylläkin nuo uudet Insignian koneet olevan aika taloudellisia myös. Esim. Insignian farkku kakslitrasen 140hv yhdist. kulutukseksi ilmoitetaan 3,9 l/100km ja 195hv version 4,9 litraa. Bemarin 320d (184hv) kuluttaa 4,7-4,8 litraa. Lisäksi Insignia on n. 250kg painavampi. Bensapuolella vertailu on hankalampaa, koska bemarin pienin on kakslitranen ja Insigniaan saa jo 1,4 ja 1,6 -litrasia turboja, joista jälkimmäinen on tuoreempaa tuotantoamallia. Suuria eroja kulutuksissa ei ole.
Avensis taitaa jäädä tässä vertailussa hieman taakse, sillä sen verran vanhempia ovat käsittääkseni nykyiset moottorit.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Missään autossa, jolla olen viime vuosina ajanut, en ole törmännyt yhtään hyvään automaattiin kuin mikä Bemarilla on käytössä. Todella sulava paketti eikä vaihtoja huomaa missään vaiheessa.

Tämä on täsmälleen totta. Se automaatti oli kokoluokan vertailussa ylivoimainen ykkönen, DSG oli yhtä selkeä kakkonen ja Volvon/Fordin automaatti aivan nykivää kuraa (tämä siis marraskuussa 2012, kun noilla todella paljon testailin). Itse asiassa tuo automaatti oli yksi syy, miksi en lopulta harkinnutkaan V60:a vakavasti.
 

12961

Jäsen
Näyttäis kylläkin nuo uudet Insignian koneet olevan aika taloudellisia myös. Esim. Insignian farkku kakslitrasen 140hv yhdist. kulutukseksi ilmoitetaan 3,9 l/100km ja 195hv version 4,9 litraa. Bemarin 320d (184hv) kuluttaa 4,7-4,8 litraa. Lisäksi Insignia on n. 250kg painavampi. Bensapuolella vertailu on hankalampaa, koska bemarin pienin on kakslitranen ja Insigniaan saa jo 1,4 ja 1,6 -litrasia turboja, joista jälkimmäinen on tuoreempaa tuotantoamallia. Suuria eroja kulutuksissa ei ole.
Avensis taitaa jäädä tässä vertailussa hieman taakse, sillä sen verran vanhempia ovat käsittääkseni nykyiset moottorit.

Ja ajettaessa oikeassa liikenteessä testipenkin norminmukaisen syklin sijaan voi molempiin heitellä reilusti lisää, erityisesti kaupunkiajossa.

Lisäksi Insignia ja 3-sarjalainen kannattaa viedä vauhdikkaalle mutkaiselle maalaistielle, siellä huomaa miten erilaisista autoista on kysymys. Toinen käskee painamaan lisää kaasua ja toinen etenee mukavasti ja eleettömästi, suurin ero ajettavuuteen tulee painosta.

Aika erilaisia autoja tässä vertaillaan, luonteeltaan 5-sarjalainen on huomattavasti lähempänä Insigniaa kuin kolmonen...

Työsuhdeautoksi (joku muu kantaa omistajan riskin) voisin harkita vielä esittelemätöntä Alfa Romeo Giuliaa. Ensimmäinen takavetoinen Alfa aikoihin. Ohjauksen ja alustatuntuman spagetit saanevat kohdalleen yhtä hienosti kuin aina ennenkin.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Ja ajettaessa oikeassa liikenteessä testipenkin norminmukaisen syklin sijaan voi molempiin heitellä reilusti lisää, erityisesti kaupunkiajossa.

Mulla 2-litrainen 1-sarjalainen diesel (vm. 2007) kulutti käytännössä noin 6,2 litraa satasella, kun noin puolet ajosta oli kaupungissa ja puolet maantiellä.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Aika erilaisia autoja tässä vertaillaan, luonteeltaan 5-sarjalainen on huomattavasti lähempänä Insigniaa kuin kolmonen...
Niinpä. Ei ollut tarkoituskaan sen enempää verrata kyseisiä autoja. Lähinnä tuo alwahlan mainitsema bemarin loistokkuus polttoainetaloudessa pisti silmään.
Jokunen vuosi sitten bemari olikin siinä varmasti kärkipäässä, kuten varmasti voi olla vieläkin, mutta monilla merkeillä alkaa nykyisin olla esim. mainituissa diesel-malleissa varsin onnistuneita vaihtoehtoja tarjolla.
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers, Canadiens
Hakusessa olisi edullinen käyttöauto seuraavin kriteerein:

- farmari
- hintaluokka 5000-7000 euroa
- vuosimalli vähintään 2005 (periaate on ettei vanhempaan vaihdeta ja nykyinen on 2004)
- bensakone (ajokilometrit sen verran alhaisia ettei diesel kannata)
- manuaalivaihteet (mielellään)
- jarrullinen vetomassa vähintään 1500 kg satunnaisia hevoskopin vetoja varten
- edulliset vakuutukset ja huollot

Ajaminen tapahtuu pääosin kaupunkiolosuhteissa, ei tosin ihan keskusta-alueella vaan yli 60 km/h -rajoitusalueilla. Satunnaisesti tulee myös maantieajoa.

Mitä olen selvitystä tehnyt niin potentiaalisia vaihtoehtoja olisivat ainakin Ford Mondeo 1.8/2.0 ja Fiat Croma 2.2, joita löytyy noin 200 tkm ajettuina budjetin rajoissa. Esimerkiksi Peugeot rajautuu listalta pois (nykyinen on Pösö enkä toista ota) ja Nissan Primera on ulkoisesti niin ruma ettei nappaa (vaikka eihän sitä itse ajaessa näe). Sitä en tiedä mihin summiin Voortissa ja Fiiussa huollot ja vakuutusmaksut sijoittuvat keskimääräisesti.

Lisätään listalle vielä Volkswagen Passat 2.0 Variant, jotka näyttäisivät täyttävän kaikki edellä mainitut kriteerit, tosin huoltohinnoista ja vakuutuksista ei ole tarkempaa tietoa. Ulkoisesti on mukiinmenevän näköinen, varustelu on hyvä, kulutus ei mahdoton ja 2-litraisella vetokykyäkin 1600 kg.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Noihin ilmoitettuihin kulutuksiin kannattaa suhtautua varauksella. Niitä rukataan juuri alemman co2-arvon/alhaisen autoveron takia. Kaikki vääristelevät käsittääkseni Opel etunenässä. Parilla kaverilla on autoina Insignia/Mazda 6 bensakoneilla joissa todelliset keskikulutukset ovat pari litraa korkeampia kuin nämä ilmoitetut eikä niinkään kaukana takavuosien isojen Volvo/Bmw/Mersun kulutuksista mitä nykyään pidetään isoina.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Noihin ilmoitettuihin kulutuksiin kannattaa suhtautua varauksella. Niitä rukataan juuri alemman co2-arvon/alhaisen autoveron takia. Kaikki vääristelevät käsittääkseni Opel etunenässä. Parilla kaverilla on autoina Insignia/Mazda 6 bensakoneilla joissa todelliset keskikulutukset ovat pari litraa korkeampia kuin nämä ilmoitetut eikä niinkään kaukana takavuosien isojen Volvo/Bmw/Mersun kulutuksista mitä nykyään pidetään isoina.

Nyt varmaan kannattaa vähän tarkistaa näkemystä... EU-alueella nuo kulutuslukemat testataan aina samalla tavalla ja virallisen / ilmoitettavan arvon antaa WVTA, eli arvot sinällään ovat keskenään vertailukelpoisia eikä valmistajat pääse niihin vaikuttamaan. Jenkeissä korealaiset ja ainakin Ford ovat jääneet aika raskaasti kiinni noiden lukemien vääristelemisestä, siellä kun homma perustuu valmistajan ilmoitukseen.

Suomessa olosuhteet ja ajaminen muutenkin poikkeavat reilusti testiolosuhteista kuten kulutuskin, mutta noista mainitsemistasi malleista toinen on onnistunut vähän toista paremmin (Mazda osaa pihistellä - Autot - Auto - Helsingin Sanomat). Vai tarkoititko vanhempia malleja?

Tuo HS:n Timo Turkula on hauska veikko ja pitää kuulemma jonkin sorttista "valehtelijoiden klubia" testaamistaan automerkeistä / malleista => sinne väärään päähän listaa pääsee isoimmalla erolla ilmoitetun ja todellisen kulutuksen välillä. Tässä vielä vähän lisää aiheeseen: Autot kuluttavat ilmoitettua enemmän – näin se näkyy autoilijan kukkarossa - Autot - Auto - Helsingin Sanomat
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös