Autoiluketju

  • 3 300 481
  • 18 938

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko joku käyttänyt autotohtoria yksityiseltä ostettaessa? Ja miten olette toimineet? Tuskin sitä käyttää useita vaihtoehtoja tohtorilla omaan piikkiin ja taasen mitäpä hyötyä siitä kauppahintaan on enään jälkikäteenkään tohtorilla käyttää.

Vai olisiko diili tyyliin että tehdään kaupat joka tapauksessa, käytetään tohtorilla ja tarkennetaan lopullinen hinta jos heti korjattavia vikoja.

Hinta näyttäisi olevan 89€
Autotohtori

_
Olen käyttänyt niin, että myyjä maksaa autotohtorikulut ja jos kauppoja ei synny niin helpottaahan tuo myyntiä jokatapauksessa. Tällöin toki prosessi on jo siinä vaiheessa että kaupat tehdään, lähinnä sopimuksella "jos ei mitään yllättävää ilmene".
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
2 litraisen tdi:n perään ei 7-vaihteista ole saanut, vaan siinä on vanhempi 6-vaihteinen. Erona näissä on se, että 6-vaihteinen on märällä kytkimellä ja siihen kuuluu tehdä öljynvaihto 60tkm välein. Mekatroniikka on tosiaan todella tarkka öljyistä ja tarkemmin sanottuna sen puhtaudesta. Suurin osa ongelmista johtuu liasta, kun koko hässäkkä toimii öljynpaineella ja niitä ongelmia ei uusilla perussäädöillä korjata. Mitään varsinaisia ohjelmointeja niihin ei kyllä enää uudestaan tehdä.

Aivan varmasti tehdään päivityksiä ihan kuten moottorillekkin. Juuri kävi tutun uusikoppainen TSI DSG Golf vaihteiston ohjelman päivityksessä.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt olisi auton hankinta edessä. Omat tarpeet eroaa aikalailla näistä palstalle kirjoitelleista auton ostajista, sillä tarkoitus on hommata pelkästään kesäksi kulkuväline, joka liikkuu ja jolla pääsee eteenpäin. Ajateltiin kaverin kanssa ostaa auto ikäänkuin puoliksi sillä varmaan puolet ajoista tulisi hänen kanssaan käytyä golf-kentällä ja sitten toinen puolisko tulisi duuniajoa. Olisiko kellään heittää mitään hyviä vinkkejä tällaiseen hankintaan?

Kriteerit:
- Auto liikkuu ja sillä pääsee eteenpäin
- Sinne mahtuu vähintään 2 ihmistä + golfbägit, 4 ihmistä ja bägit olisi tietysti aina paras
- Max. hinta ehkä noin 1000 €, mitä halvempi sen parempi.
- Auton pystyisi myymään kesän lopussa mielellään lähes hankintahintaan

Tuo katsastusajankohta on varmaan se tärkein tässä eli jos kesän lopussa haluaa myydä niin kannattaa ostaa auto, jolla on leimaa vielä reilusti esim. maaliskuulle 2014 niin myyminen on astetta helpompaa. Isompia remontteja tuon hintaiselle autolle ei kuitenkaan kannata lähteä tekemään.

Ajatus oli, että joskus toukokuussa tulisi hommattua ja sitten myytyä syyskuun aikana. Kustannuksiahan tältä ajalta tulee sitten auton hinnan ja bensojen lisäksi liikennevakuutuksesta noin 200-400 € ja sitten tuo auton n. käyttövero 30-50 €. Olenkohan unohtanut tästä jotain?

Mitä ajatuksia herättää? Vinkkejä otetaan vastaan!
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Ajatus oli, että joskus toukokuussa tulisi hommattua ja sitten myytyä syyskuun aikana. Kustannuksiahan tältä ajalta tulee sitten auton hinnan ja bensojen lisäksi liikennevakuutuksesta noin 200-400 € ja sitten tuo auton n. käyttövero 30-50 €. Olenkohan unohtanut tästä jotain?

Ajoneuvovero ainakin taitaa olla vuosikohtainen per ajoneuvo, joten se voi tältä vuodelta olla jo maksettukin. Kannattaa ainakin tarkistaa, ettei kohteena olevasta ole verot maksamatta, niin ei turhaan lähde kilvet huonon tuurin osuessa kohdalle.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Ajoneuvovero ainakin taitaa olla vuosikohtainen per ajoneuvo, joten se voi tältä vuodelta olla jo maksettukin. Kannattaa ainakin tarkistaa, ettei kohteena olevasta ole verot maksamatta, niin ei turhaan lähde kilvet huonon tuurin osuessa kohdalle.

Ajoneuvovero on henkilökohtainen. Auton myynnin jälkeen liikaa maksettu osuus hyvitetään myyjälle seuraavan veromaksun yhteydessä tai sitten jos ei se ole mahdollista, niin palautus tulee maksuosoituksena tms. "joskus" takaisin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Ajoneuvovero on henkilökohtainen. Auton myynnin jälkeen liikaa maksettu osuus hyvitetään myyjälle seuraavan veromaksun yhteydessä tai sitten jos ei se ole mahdollista, niin palautus tulee maksuosoituksena tms. "joskus" takaisin.

Juuri näin. Rästejä voi silti olla, ja eivätkös ne siirry seuraavalle omistajalle.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nyt olisi auton hankinta edessä. Omat tarpeet eroaa aikalailla näistä palstalle kirjoitelleista auton ostajista, sillä tarkoitus on hommata pelkästään kesäksi kulkuväline, joka liikkuu ja jolla pääsee eteenpäin. Ajateltiin kaverin kanssa ostaa auto ikäänkuin puoliksi sillä varmaan puolet ajoista tulisi hänen kanssaan käytyä golf-kentällä ja sitten toinen puolisko tulisi duuniajoa. Olisiko kellään heittää mitään hyviä vinkkejä tällaiseen hankintaan?
Saab 900, mallia tämä.
http://www.wrenches.com/wp-content/uploads/2012/02/Saab-900.jpg

Bensaahan tuo vähän vie, mutta tilaa on reilusti ja omansa saa pois jos on katsastettu.
Alle tonnilla on nettiautossa kymmenittäin.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoista autokauppaa Turun seudulla. Ostajan näkökulmasta kyllä aika kusetukselta haisee. Toisaalta, kuka ostaa tuon hintaluokan menopeliä koeajamatta ja tutkimatta sen tarkemmin? Toivottavasti jossain vaiheessa ratkaisukin tulee julki, rosikseen tuo taitaa mennä.

Itse pääsin kesällä jenkeissä tuollaista Camaroa ajelemaan pari päivää ja olihan se nyt törkeen hienoa kyytiä, mutta eipä tulisi Suomessa ihan mieleen ensimmäisenä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Mielenkiintoista autokauppaa Turun seudulla. Ostajan näkökulmasta kyllä aika kusetukselta haisee. Toisaalta, kuka ostaa tuon hintaluokan menopeliä koeajamatta ja tutkimatta sen tarkemmin? Toivottavasti jossain vaiheessa ratkaisukin tulee julki, rosikseen tuo taitaa mennä.

Itse pääsin kesällä jenkeissä tuollaista Camaroa ajelemaan pari päivää ja olihan se nyt törkeen hienoa kyytiä, mutta eipä tulisi Suomessa ihan mieleen ensimmäisenä.

On tuossa ostajallakin ollut hieman vauhtisokeutta, tainnut rahat polttaa reiän taskuun. Kertoo kyllä jotakin, kun laittaa 30000+€ lisää uuden auton hintaan saadakseen auton, jonka ainoa(?) ero uuteen on virityspajan asentama ahdinsarja, ja jarrut joita ei loppuviimein kuitenkaan ole. Totta kai on ymmärrettävää, että 11000km ajettua autoa kuka tahansa pitäisi uudenveroisena, mutta että kaupatkin sovitaan puhelimessa? Noin kalliin auton ollessa kyseessä pitäisi suorittaa kunnollinen ja piiiitkä koeaja, sekä nosturilla tarkastaa auto huolellisesti. Ja vikakoodien lukuhan kannattaa tehdä aina autoa ostaessa, hintaluokasta riippumatta.

Mutta onhan tuo Sipiläkin ihan täysi kusettaja, moottoririkot ym. on varmasti olleet tiedossa. Ja sellaisista asioista kyllä täytyy asiakkaalla olla tieto kun kaupat tehdään. Meininki on selvästi ollut että rahat pois, ja puhelin kiinni. Säälittävä yritys siirtää vastuu ostajalle tuo maininta kauppakirjassa: "erikoisviritetty kilpa-auto, myydään ilman takuuta tjsp." Ja vitun posket, jokainen autoista ymmärtävä tietää, ettei kova moottoriteho ja alustasarja tee tuollaisesta Camarosta kilpa-autoa. Toivottavasti Sipilä saa kunnolla korvilleen tässä casessa, melko heikoilla hän onkin. Vaikka kyllä ostajallakin olisi paljon opittavaa auton ostamisesta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Kertoo kyllä jotakin, kun laittaa 30000+€ lisää uuden auton hintaan saadakseen auton, jonka ainoa(?) ero uuteen on virityspajan asentama ahdinsarja, ja jarrut joita ei loppuviimein kuitenkaan ole.

No mitä se kertoo? Ei kai kalliita autoja tehtäisi, jos niitä ei ikinä kukaan ostelisi. Jos on paalua, ei välttämättä jaksa rullailla turhaan Oulusta Turkuun renkaita potkimaan, kun on mahdollista ostaa auto samantien puhelimessa. Käykö Selänne (toki tuloluokka vielä roimasti eri) koeajelemassa kaikki vanhat autot, joita ostelee?
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Käsittämätön tarina ja törkeää myyjältä. Silti tulee mieleen, että ei saakeli vaikka kuinka olisi paalua taskussa niin 119k auto on kyllä tajuttoman hintainen ostettavaksi ilman koeajoa ja tarkastusta.

Tsemppiä silti Tomille!
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Mä taas lähden vähän siitä, että tuon hintainen ja tuon ikäinen auto pitää pystyä ostamaan autoliikkeestä vailla stressiä. Se on vähän eri kun silloin kun hain vaimolle kolmen tonnin renua.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Yllättävää, että sieltähän paljastuu H2-Autotalot ja Tampereen Autocenter. Itse en ostaisi mitään, mikä liittyy millään tavalla näihin toimijoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuossakin keississä pisti silmään kommentit, jonka perusteella puskaradiolla oli tietoa auton aiemmista vaiheista ja historiasta, joilla ostopäätös olisi kumoutunut nanosekunnissa. Eipä tietysti auta ostajaa jälkikäteen, mutta kertoo taas siitä kuinka hyvä on etukäteen kysellä foorumeilla autoehdokkaista. Suomessa on niin pienet piirit näissä ja kun kyseessä vielä noin erikoinen peli niin varmasti joku tietää jotain. Jä lisäksi kun on pienet piirit niin kusetukset, kiertopalkinnot tms. ongelmakohteet tulee nopeasti esille.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Tietenkin ostajakin voi katsella hieman peiliin, mutta kuitenkin aivan törkeää toimintaa Sipilältä. Kaveri myy kalliita käytettyjä erikoisautoja, joten asiakaskuntakin on pieni. Sitten jätkä kehtaa myydä rikkinäisen auton eteenpäin, luulisi järkeä olevan päässä kun noin riskaabelillä konseptilla pyörittää. Ymmärrän että muutaman tonnin autoja jobbaavat kusettavat, mutta noin kalliiden autojen kanssa kusettaminen on itsemurha. Ymmärrän kyllä jos ei kaikkia nurkkia katso ja renkaita potki, kun ostaa yli 100.000 € auton kalliiden autojen erikoisliikkeestä. Kalliiden autojen erikoisliikeen tärkein juttu on luotto, jos sitä ei ole niin asiakkailla on todellakin varaa pistää fyrkkansa muuallekin.

Näemmä jobbari on jobbari, oli sitten autojen hinnat mitä tahansa. Sellainen kutina on, että Sipilä maksaa tästä aika ison viulun.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Sanokaas nyt tekeekö noilla Nissan Primeroilla mitään. Saa halvalla, vähillä kilometreilla, tarvittavilla varusteilla jne. Isompaan kun tässä jossain vaiheessa pitäisi vaihtaa, niin noita on sopuhintaan tarjolla. Ajan kuitenkin vähän yli 20 000 km vuodessa, joten pitäisi kestää käyttöä...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sanokaas nyt tekeekö noilla Nissan Primeroilla mitään. Saa halvalla, vähillä kilometreilla, tarvittavilla varusteilla jne. Isompaan kun tässä jossain vaiheessa pitäisi vaihtaa, niin noita on sopuhintaan tarjolla. Ajan kuitenkin vähän yli 20 000 km vuodessa, joten pitäisi kestää käyttöä...

Eiköhän Primerat ole nykypäivän Bluebirdejä mitkä kestää ihan hyvin kilometrejä. Yleensä pellit niistä ruostuu aika helposti mutta mitä lähipiirissä muutama Primera on ollut niin hyvin tekniikka on pelannut ja ne muutamat huollotkin ollut ihan sopuhintaisia.

_
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Mielenkiintoista autokauppaa Turun seudulla. Ostajan näkökulmasta kyllä aika kusetukselta haisee. Toisaalta, kuka ostaa tuon hintaluokan menopeliä koeajamatta ja tutkimatta sen tarkemmin? Toivottavasti jossain vaiheessa ratkaisukin tulee julki, rosikseen tuo taitaa mennä.

Nyt näkyy olevan postausta muokattu ja asian todetaan hoituneen kuntoon. Nopeasti toimi sosiaalinen media tai sitten tämä oli vain hakukoneoptimointi-/nettifirmaa pyörittävän testi sosiaalisen median voimasta.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Nyt näkyy olevan postausta muokattu ja asian todetaan hoituneen kuntoon. Nopeasti toimi sosiaalinen media tai sitten tämä oli vain hakukoneoptimointi-/nettifirmaa pyörittävän testi sosiaalisen median voimasta.

Saattoi Sipilää hieman rueta kuumottamaan. Mitenkähän mahtoi homma ratketa..?
 

12961

Jäsen
Tietenkin ostajakin voi katsella hieman peiliin, mutta kuitenkin aivan törkeää toimintaa Sipilältä. Kaveri myy kalliita käytettyjä erikoisautoja, joten asiakaskuntakin on pieni. Sitten jätkä kehtaa myydä rikkinäisen auton eteenpäin, luulisi järkeä olevan päässä kun noin riskaabelillä konseptilla pyörittää. Ymmärrän että muutaman tonnin autoja jobbaavat kusettavat, mutta noin kalliiden autojen kanssa kusettaminen on itsemurha. Ymmärrän kyllä jos ei kaikkia nurkkia katso ja renkaita potki, kun ostaa yli 100.000 € auton kalliiden autojen erikoisliikkeestä. Kalliiden autojen erikoisliikeen tärkein juttu on luotto, jos sitä ei ole niin asiakkailla on todellakin varaa pistää fyrkkansa muuallekin.

Näemmä jobbari on jobbari, oli sitten autojen hinnat mitä tahansa. Sellainen kutina on, että Sipilä maksaa tästä aika ison viulun.

Iso osa Sipilän kautta myydyistä autoista ei ole koskaan liikkeen omistuksessa, usein Sipilä vain ottaa myyjältä reilun provision, ja kauppa syntyy kahden yksityisen välillä. Tämä ainakin aikanaan oli toimintamalli, toisaalta Sipilän autoliike ja sen ilmoitukset Kauppalehdessä oli yksi harvoista todellisista markkinapaikoista erikoisemmille suomikilpisille vehkeille ennen saksantuonnin helpottumista ja nettiauton jne palveluiden kehittymistä. Tuonnin kasvun jälkeen noita kalliiden autojen jobbareita onkin putkahdellut ympäri Suomea kuin sieniä sateella, ja Sipilän veljeksetkin harjoittavat kuulemma nykyään erikseen omia autoliikkeitään, isä taisi aloittaa 80-luvulla. Pojat tykkäävät pintaliitomeiningistä ja koreista autoista, ja ainoa työpaikka taitaakin olla elämän varrella löytynyt perheen autoliikkeistä. Kivaa duunia etenkin kesäaikaan, kun Ferrarit, Jaguarit ja vielä oikeasti erikoisetkin vehkeet ovat omassa käytössä, mutta niitä ei tarvitse omistaa.

En yhtään ihmettele, että tällaista sattuu juuri kyseisen porukan liikkeissä.

Halpaa ja asiallista käyttöautoa kysellyt onkin saanut jo kaksi todella hyvää vaihtoehtoa, nimittäin W124 mesen ja Saab 900:n. Myös takavetoiset Volvot ja Saab 9000:n voisi lisätä listalle. Kaikki em. autot ovat asiallisesti tehtyjä, niitä on paljon liikenteessä ja purkamoilla (kierrätysosia ja osaava korjaamo löytyy halvalla joka käpykylästä) ja kaikki edustavat vakuutusyhtiöiden riskikertoimissa sitä matalimman riskin luokkaa, eli myös niiden vakuutukset saa halvalla. Polttoainetta toki palaa kaikilla enemmän kuin pikkuautoilla, mutta noihin mahtuu suht hyvin ja muut juoksevat kulut pitäisi pysyä kurissa. Valitsemalla Saabin tai Volvon turbona kulut eivät juuri nouse, mutta ajomukavuus kylläkin. Saattaisin omaan käyttööni katsella 200-heppaisella turbokoneella olevaa 9000:a, olisi vähän myös luotettavassa muodossa olevaa eksotiikkaa mukana. Nuo ovat ihan pirteitä laitteita liikkumaan, myös yllättävän vähällä polttoaineella liikkuvat.
 
Viimeksi muokattu:

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
........
Halpaa ja asiallista käyttöautoa kysellyt onkin saanut jo kaksi todella hyvää vaihtoehtoa, nimittäin W124 mesen ja Saab 900:n.........

Nussitaanpa sen verran pilkkua, että tarjosin S124:sta, koska kysyjä kertoi tarvitsevansa tilaa. Mersun mallikoodeissa W=sedan, S=farmari jne. Erilaiselle koreille siis eri kirjain. Monesti kyllä puhekielessä W:llä tarkoitetaan koko mallivalikoimaa. Nuo 124:n dieselmoottorit ei muuten ole edes nykypuulla älyttömän janoisia. Mutta vaparit on sitten tehottomia, turbodieseleillä kyllä pysyy liikenteen mukana, ja jopa ohittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös