Tietenkin ostajakin voi katsella hieman peiliin, mutta kuitenkin aivan törkeää toimintaa Sipilältä. Kaveri myy kalliita käytettyjä erikoisautoja, joten asiakaskuntakin on pieni. Sitten jätkä kehtaa myydä rikkinäisen auton eteenpäin, luulisi järkeä olevan päässä kun noin riskaabelillä konseptilla pyörittää. Ymmärrän että muutaman tonnin autoja jobbaavat kusettavat, mutta noin kalliiden autojen kanssa kusettaminen on itsemurha. Ymmärrän kyllä jos ei kaikkia nurkkia katso ja renkaita potki, kun ostaa yli 100.000 € auton kalliiden autojen erikoisliikkeestä. Kalliiden autojen erikoisliikeen tärkein juttu on luotto, jos sitä ei ole niin asiakkailla on todellakin varaa pistää fyrkkansa muuallekin.
Näemmä jobbari on jobbari, oli sitten autojen hinnat mitä tahansa. Sellainen kutina on, että Sipilä maksaa tästä aika ison viulun.
Iso osa Sipilän kautta myydyistä autoista ei ole koskaan liikkeen omistuksessa, usein Sipilä vain ottaa myyjältä reilun provision, ja kauppa syntyy kahden yksityisen välillä. Tämä ainakin aikanaan oli toimintamalli, toisaalta Sipilän autoliike ja sen ilmoitukset Kauppalehdessä oli yksi harvoista todellisista markkinapaikoista erikoisemmille suomikilpisille vehkeille ennen saksantuonnin helpottumista ja nettiauton jne palveluiden kehittymistä. Tuonnin kasvun jälkeen noita kalliiden autojen jobbareita onkin putkahdellut ympäri Suomea kuin sieniä sateella, ja Sipilän veljeksetkin harjoittavat kuulemma nykyään erikseen omia autoliikkeitään, isä taisi aloittaa 80-luvulla. Pojat tykkäävät pintaliitomeiningistä ja koreista autoista, ja ainoa työpaikka taitaakin olla elämän varrella löytynyt perheen autoliikkeistä. Kivaa duunia etenkin kesäaikaan, kun Ferrarit, Jaguarit ja vielä oikeasti erikoisetkin vehkeet ovat omassa käytössä, mutta niitä ei tarvitse omistaa.
En yhtään ihmettele, että tällaista sattuu juuri kyseisen porukan liikkeissä.
Halpaa ja asiallista käyttöautoa kysellyt onkin saanut jo kaksi todella hyvää vaihtoehtoa, nimittäin W124 mesen ja Saab 900:n. Myös takavetoiset Volvot ja Saab 9000:n voisi lisätä listalle. Kaikki em. autot ovat asiallisesti tehtyjä, niitä on paljon liikenteessä ja purkamoilla (kierrätysosia ja osaava korjaamo löytyy halvalla joka käpykylästä) ja kaikki edustavat vakuutusyhtiöiden riskikertoimissa sitä matalimman riskin luokkaa, eli myös niiden vakuutukset saa halvalla. Polttoainetta toki palaa kaikilla enemmän kuin pikkuautoilla, mutta noihin mahtuu suht hyvin ja muut juoksevat kulut pitäisi pysyä kurissa. Valitsemalla Saabin tai Volvon turbona kulut eivät juuri nouse, mutta ajomukavuus kylläkin. Saattaisin omaan käyttööni katsella 200-heppaisella turbokoneella olevaa 9000:a, olisi vähän myös luotettavassa muodossa olevaa eksotiikkaa mukana. Nuo ovat ihan pirteitä laitteita liikkumaan, myös yllättävän vähällä polttoaineella liikkuvat.