Autoiluketju

  • 3 210 473
  • 18 538

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Juttelin tänään kaverini kanssa, joka on automyyjänä autotalossa, jolla on yli kymmenen merkin edustus. Kertoi että merkit autokaupan piristymisestä on ilmassa, ja käyrät ovat jo nousuun päin.

Geneve tekee ihmeitä. Seat Leon, Skoda Octavia, BMW 3-sarjan GT, Mersun CLA jne. Nuo kaksi ensiksi mainittua myy härmässä kuin häkä. Skodaa taidettiin tilata parin ensimmäisen tunnin aikana pari sataa kipaletta tossa pari viikkoa sitten kun tuli hinnat autokauppiaille. Kohta julkaistaan uuden Octavia farkun hinnat ja kysyntä on varmaan vieläkin isompi. Pelkästään tuo Tsekin ihme nostaa alkuvuoden myynnin jo korkealle.

Jep, tätä ne kansa tahtoo:
Winnipeg - Merit Motors commercial (1984) - YouTube

_
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Skodaa taidettiin tilata parin ensimmäisen tunnin aikana pari sataa kipaletta tossa pari viikkoa sitten kun tuli hinnat autokauppiaille.

Juu, pitää olla aikamoinen polte persvaossa uuden auton suhteen, jotta lähtee auton tilaamaan ilman minkäänlaisia koeajoja. Ensi viikolla vasta kauppiaille tulossa ensimmäiset uudet Octaviat. Kauppiaat ovat päässeet tällä viikolla tutustumaan kyseiseen autoon.
 

Outsider

Jäsen
Ensi viikolla vasta kauppiaille tulossa ensimmäiset uudet Octaviat. Kauppiaat ovat päässeet tällä viikolla tutustumaan kyseiseen autoon.

En tiedä pääseekö missään vielä virallisesti koeajolle, mutta ainakin sisätiloissa noita pääsee jo osassa liikkeistä ihmettelemään.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
En tiedä pääseekö missään vielä virallisesti koeajolle, mutta ainakin sisätiloissa noita pääsee jo osassa liikkeistä ihmettelemään.



Paikallinen kauppias kertoi minulle, että jo kaksi vuotta sitten ensimmäiset sanoivat odottavansa uutta Octavia mallia ja siirsivät ostopäätöstään.
Kyllähän siinä jo ehtii polte tulemaankin, jos kaksi vuotta odottaa. :)
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Itselläni vähän työkuviot muuttuneet ja jatkossa tulee matka-ajokin jonkun verran lisääntymään. Kilometrejä kertyy n. 35 000 - 40 000 vuodessa kaikkinensa. Tällä hetkellä on vielä tilanne aika auki, on tullut katseltua autoja laidasta laitaan (diesel vai bensa, farkku vai pienempi menopeli). Isolle autolle ei varsinaisesti ole tarvetta kun ei ole kuin kahden hengen talous, mutta toisaalta edelliset menopelit on ollut suht tilavia (Mondeon kokoluokkaa).

Nyt on kiikarissa 2011 vuoden Octavia, 2.0tdi ja dsg-tomaatti. Auto muuten hyvässä kunnossa ja suhtkoht pienillä kilometreillä, koeajo pitäisi käydä tuossa pari viikon sisällä ajamassa ja ajattelin tiedustella onko palstaveljillä kokemusta autosta tai dsg-tomaatista? Lähinnä mitä kannattaisi erityisesti tarkkailla (tyyppiviat jne.)? Ainoa mikä mietityttää on tuo laatikko, takuuhan Skodalla on 2v eli vähän tuo dsg kaikkien netistä lukemien ylistysjuttujen jälkeen epäilyttää...
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Nyt on kiikarissa 2011 vuoden Octavia, 2.0tdi ja dsg-tomaatti. Auto muuten hyvässä kunnossa ja suhtkoht pienillä kilometreillä, koeajo pitäisi käydä tuossa pari viikon sisällä ajamassa ja ajattelin tiedustella onko palstaveljillä kokemusta autosta tai dsg-tomaatista? Lähinnä mitä kannattaisi erityisesti tarkkailla (tyyppiviat jne.)? Ainoa mikä mietityttää on tuo laatikko, takuuhan Skodalla on 2v eli vähän tuo dsg kaikkien netistä lukemien ylistysjuttujen jälkeen epäilyttää...

On kokemusta, juurikin Octaviasta tuolla 7-pykäläisellä. Ei oma auto kuitenkaan. Hieno laatikko kun toimii oikein.
Suuri osa noista ongelmista tuon laatikon kanssa on ollut mekatroniikkayksikön ohjelmoinnista johtuvia. Oireita on mm: vaihteiden hidas kytkeytyminen, väärät vaihtokohdat, kytkimien luistaminen, nykiminen ym. Mekatroniikkayksikön voi ohjelmoida uudelleen, sitä ei tarvitse aina vaihtaa, jos ongelmia on.
Tuo laatikko on tarkka että on oikeat öljyt. Lisäksi pitäisi malttaa ajella rauhassa siihen saakka, että laatikko on kunnolla lämmin.
Älä kuitenkaan säikähdä, että laatikko olisi ihan susi. Pitää muistaa että DSG-laatikollisia autoja myydään valtavat määrät, joten niitä viallisiakin on tietysti enemmän.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kävin eilen koeajamassa tuon toisen kiinnostuksen kohteen eli Audi A3 sportsback. Malli oli 1.4 TSI business manuaali (automaatti kuitenkin hankinnassa tulevaan autoon). Saakeli, tuossahan oli ihan ison auton tuntua tiellä. Ei häpeä yhtään ajo-ominaisuuksissa nykyiselle (2010 Passat). Takapenkillekin mahtui ihan aikuinen istumaan kun etupenkki oli minulle säädetty, aika taakse kun mittaa on 185cm ja pitkät jalat.
Mielenkiinnolla odotan mihin loppukesästä tulevan sedan mallin hinta asettuu. Sedan korjaa sen ainoan miinuksen eli tavaratila kasvaa sen verran että se on riittävä.
 

Outsider

Jäsen
On kokemusta, juurikin Octaviasta tuolla 7-pykäläisellä. Ei oma auto kuitenkaan. Hieno laatikko kun toimii oikein.
Suuri osa noista ongelmista tuon laatikon kanssa on ollut mekatroniikkayksikön ohjelmoinnista johtuvia. Oireita on mm: vaihteiden hidas kytkeytyminen, väärät vaihtokohdat, kytkimien luistaminen, nykiminen ym. Mekatroniikkayksikön voi ohjelmoida uudelleen, sitä ei tarvitse aina vaihtaa, jos ongelmia on.
Tuo laatikko on tarkka että on oikeat öljyt. Lisäksi pitäisi malttaa ajella rauhassa siihen saakka, että laatikko on kunnolla lämmin.
Älä kuitenkaan säikähdä, että laatikko olisi ihan susi. Pitää muistaa että DSG-laatikollisia autoja myydään valtavat määrät, joten niitä viallisiakin on tietysti enemmän.

2 litraisen tdi:n perään ei 7-vaihteista ole saanut, vaan siinä on vanhempi 6-vaihteinen. Erona näissä on se, että 6-vaihteinen on märällä kytkimellä ja siihen kuuluu tehdä öljynvaihto 60tkm välein. Mekatroniikka on tosiaan todella tarkka öljyistä ja tarkemmin sanottuna sen puhtaudesta. Suurin osa ongelmista johtuu liasta, kun koko hässäkkä toimii öljynpaineella ja niitä ongelmia ei uusilla perussäädöillä korjata. Mitään varsinaisia ohjelmointeja niihin ei kyllä enää uudestaan tehdä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
2 litraisen tdi:n perään ei 7-vaihteista ole saanut, vaan siinä on vanhempi 6-vaihteinen. Erona näissä on se, että 6-vaihteinen on märällä kytkimellä ja siihen kuuluu tehdä öljynvaihto 60tkm välein. Mekatroniikka on tosiaan todella tarkka öljyistä ja tarkemmin sanottuna sen puhtaudesta. Suurin osa ongelmista johtuu liasta, kun koko hässäkkä toimii öljynpaineella ja niitä ongelmia ei uusilla perussäädöillä korjata. Mitään varsinaisia ohjelmointeja niihin ei kyllä enää uudestaan tehdä.

No en mielestäni väittänytkään auton olleen Octavia 2.0TDI. Se oli 1.4TSI. Tuo öljyn puhtaus ja vaihtoväli oli hyvä lisäys, unohtui itseltä mainita. En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit, kun sanoit ettei mekatroniikkayksiköitä ohjelmoida uudestaan. Lähes kaikissa VAG-konsernin autoissa mekatroniikka on ulkoisesti samanlainen. Ohjelmointeja sen sijaan on kymmeniä erilaisia. Esim. tässä yksi yritys joka ohjelmoi uudestaan niitä.
 

Outsider

Jäsen
No en mielestäni väittänytkään auton olleen Octavia 2.0TDI. Se oli 1.4TSI. Tuo öljyn puhtaus ja vaihtoväli oli hyvä lisäys, unohtui itseltä mainita. En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit, kun sanoit ettei mekatroniikkayksiköitä ohjelmoida uudestaan. Lähes kaikissa VAG-konsernin autoissa mekatroniikka on ulkoisesti samanlainen. Ohjelmointeja sen sijaan on kymmeniä erilaisia. Esim. tässä yksi yritys joka ohjelmoi uudestaan niitä.

Käsitin väärin, kun Orman Mollis nimenomaan kyseli kokemuksia 2.0tdi:stä ja lainasit häntä. Ohjelmoimisesta tarkoitin, että sillä ei käsittääkseni korjata mitään vikoja, mutta vaihdettavaan osaan pitää toki huolehtia oikea ohjelma, jos sitä ei valmiina ole. Lainaus tuolta mectronic.fi:stä "Uudelleen ohjelmointi tarvitaan esim. jos halutaan vaihteistolle erikoisohjelma tai silloin jos olet hankkinut itse jostain käytetyn, ja huom! oikeanlaisen, mekatroniikkayksikön johon pitäisi ohjelmoida juuri sinun autoosi sopiva ohjelma." Tuossa lainauksessa on kuitenkin myös maininta erikoisohjelmasta ja siitä en tiedä varmaksi mitä se käytännössä tarkoittaa. Epäilisin kuitenkin, että sillä voidaan esim. mottorin virityksen jälkeen optimoida vaihteiston toimintaakin paremmin moottorille sopivaksi, mutta en tiedä pystytäänkö sillä tekemään jotain korjauksiakin. Mekatroniikoissa on sisäisesti rakenteellisiakin eroja, eli kuten tuossa mainitaankin, pitää mekatroniikan olla aina autoon sopiva.

Alkuperäiseen kysymykseen näistä nippelitiedosta ei varmaan kauheasti ole apua, joten totean saman kuin sinäkin eli ihan miellyttäviä vaihteistoja ajaa toimiessaan, eikä ne kaikki suinkaan ole rikki, vaikka suuresta määrästä johtuen niitäkin tapauksia on paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Mä oon vähän huono ja tietämätön näissä auton osto- ja myyntiasioissa, joten kysytään täältä. Oon vaihtamassa autoa ja olen nyt löytäny yhden potentiaalisen Keski-Suomesta. Omassa pirssissä on muutama vika, kuten pieni öljyvuoto koneessa. Kun ilmotan tästä viasta mahdolliselle kaupan toiselle osapuolelle(liike) niin voiko ne kauppojen jo tehtyä nostaa jonkin mekkalan ja vaatia kauppojen peruuntumista tai korvauksia? Vaihtokauppa siis kyseessä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Mä oon vähän huono ja tietämätön näissä auton osto- ja myyntiasioissa, joten kysytään täältä. Oon vaihtamassa autoa ja olen nyt löytäny yhden potentiaalisen Keski-Suomesta. Omassa pirssissä on muutama vika, kuten pieni öljyvuoto koneessa. Kun ilmotan tästä viasta mahdolliselle kaupan toiselle osapuolelle(liike) niin voiko ne kauppojen jo tehtyä nostaa jonkin mekkalan ja vaatia kauppojen peruuntumista tai korvauksia? Vaihtokauppa siis kyseessä.

Ilmoita viat kirjallisesti, ja molempien nimet paperiin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mun mielestä riittää myynti-ilmoituksessa vanha slogan että auto myydään kunnossa missä se myyntihetkellä on.
Eihän periaatteessa ole ongelma edes myydä katsastamatonta autoa mutta onhan se hyvä ilmoittaa ainakin näistä isoimmista jutuista.
Eiköhän vanhoissa autoissa ole jos jonkinnäköistä potentiaalista feilua mitä voi tulla ilmi vaikkapa heti parin seuraavan viikon aikana.

Juuri tämän takia käytetyn auton ostaminen on järkevämpää liikkeesta mistä saa kaupan oheen kuluttajansuojan ja kaupan purkukin on helpompaa. Omalla kohdalla ei ole tullut tarvetta kaupan purkuun mutta lähes jokaista käytettyä olen oston jälkeen huollattanut automyyjän piikkiin reilustikin ja ihan yhteisymmärryksessä liikkeen kanssa. Tästä voi päätellä kuinka paljon pikkuvikaisia autoja liikkeetkin myy eteenpäin ja korjaavat vasta jos asiakas niin vaatii.

Itse en ostaisi käytettyä autoa yksityiseltä jos vastaavia löytyy liikkeistä. Yksityiseltä ostettaessa on hyvä olla vähintään oman elämänsä Det Müller ja pikainen parin minuutin tarkastuskaan ei poissulje mahdollisesti lähiaikoina ilmeneviä ongelmia jotka taasen hoituisi jälkikäteen jos auto olisi liikkeestä ostettu. Nämä ongelmat eivät tietenkään saa olla itse aiheutettuja.
mobile.de Gebrauchtwagen Tipps mit Det Müller. Folge 3: Auf den ersten Blick - YouTube

Linkki: mobile.de vinkkejä käytetyn ostoon

_
 

Veijari

Jäsen
Enpä ole sellaista autokauppaa koskaan ollut tekemässä autoliikkeessä, jossa jotain vikalistoja aletaan tekemään vaihtoautosta.

Autoliike on ns. asiantuntija toisin kuin kuluttaja ja autoliikkeellä on selonottovelvollisuus vaihtoauton kunnosta. Toisin sanoen mä jättäisin mainitsematta viat ellei niistä erikseen kysytä, sillä jos autoliike vain haluaa niin kyllä pienikin öljyvuoto on havaittavissa ilman suurempaa tutkimista.

Eri asia on sitten selvä petos mutta sen tunnusmerkit ei kyllä täyty vähäisen öljyvuodon kertomatta jättämisessä. Pidä siis suu supussa. Liian sinisilmäinen ei kannata olla sillä autokauppiaat on juuri niitä suurimpia paskanpuhujia.
(ps. autokauppiaat, ei herneitä)
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liikkeet tarkistavat aika laiskasti vaihtoautoja. Hyvityshinnoissa kyllä on huomioitu että jotain korjattavaa tulee.

Itse olen ostanut parhaiten toimivat autoni yksityiseltä ja myynyt nämä yksityiselle. Autotohtorikäynnillä saa kummasti sellaista tietoa, mitä liikkeiden omat tarkastukset eivät ole huomanneet..
 

Tuamas

Jäsen
Mä oon vähän huono ja tietämätön näissä auton osto- ja myyntiasioissa, joten kysytään täältä. Oon vaihtamassa autoa ja olen nyt löytäny yhden potentiaalisen Keski-Suomesta. Omassa pirssissä on muutama vika, kuten pieni öljyvuoto koneessa. Kun ilmotan tästä viasta mahdolliselle kaupan toiselle osapuolelle(liike) niin voiko ne kauppojen jo tehtyä nostaa jonkin mekkalan ja vaatia kauppojen peruuntumista tai korvauksia? Vaihtokauppa siis kyseessä.

Se on liikkeen vastuulla huomata mahdolliset viat, ei sinun vastuulla ilmoittaa.
He ovat ammattilaisia, sinä amatööri.
Tämä on huomioitu vaihtoautojen hinnoittelussa.

Eli kun yksityinen myy auton liikkeelle tai sitten toiselle yksityiselle, niin jos ei muuta kirjallisesti sovita, on kaupassa perävalotakuu (takuu voimassa niin kauan kuin perävalot näkyvät) tämän yksityisen myyjän osalta.
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Liikkeet tarkistavat aika laiskasti vaihtoautoja. Hyvityshinnoissa kyllä on huomioitu että jotain korjattavaa tulee.

Itse olen ostanut parhaiten toimivat autoni yksityiseltä ja myynyt nämä yksityiselle. Autotohtorikäynnillä saa kummasti sellaista tietoa, mitä liikkeiden omat tarkastukset eivät ole huomanneet..

Kiitoksia vinkeistä, kuinka luotettavia nuo Autotohtorit ovat?
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitoksia vinkeistä, kuinka luotettavia nuo Autotohtorit ovat?
Jos itse käytät autoa niin eiköhän tuo suht luotettava ole ainakin nähtävillä olevien seikkojen osalta. Samalla lailla kun katsastuksessa, liikehän voi saada "helpotuksia", eli luotettavuus ei ihan samaa tasoa jos paperit valmiina.

Omaa autoasi ei tietenkään kannata siellä käyttää, se on liikkeen moka jos eivät selvitä. Vaihdossa saamasi kannattanee käyttää jos et omaan tuntumaan luota.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko joku käyttänyt autotohtoria yksityiseltä ostettaessa? Ja miten olette toimineet? Tuskin sitä käyttää useita vaihtoehtoja tohtorilla omaan piikkiin ja taasen mitäpä hyötyä siitä kauppahintaan on enään jälkikäteenkään tohtorilla käyttää.

Vai olisiko diili tyyliin että tehdään kaupat joka tapauksessa, käytetään tohtorilla ja tarkennetaan lopullinen hinta jos heti korjattavia vikoja.

Hinta näyttäisi olevan 89€
Autotohtori

_
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko joku käyttänyt autotohtoria yksityiseltä ostettaessa? Ja miten olette toimineet? Tuskin sitä käyttää useita vaihtoehtoja tohtorilla omaan piikkiin ja taasen mitäpä hyötyä siitä kauppahintaan on enään jälkikäteenkään tohtorilla käyttää.

Vai olisiko diili tyyliin että tehdään kaupat joka tapauksessa, käytetään tohtorilla ja tarkennetaan lopullinen hinta jos heti korjattavia vikoja.

Hinta näyttäisi olevan 89€
Autotohtori

_
Olen käyttänyt niin, että myyjä maksaa autotohtorikulut ja jos kauppoja ei synny niin helpottaahan tuo myyntiä jokatapauksessa. Tällöin toki prosessi on jo siinä vaiheessa että kaupat tehdään, lähinnä sopimuksella "jos ei mitään yllättävää ilmene".
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
2 litraisen tdi:n perään ei 7-vaihteista ole saanut, vaan siinä on vanhempi 6-vaihteinen. Erona näissä on se, että 6-vaihteinen on märällä kytkimellä ja siihen kuuluu tehdä öljynvaihto 60tkm välein. Mekatroniikka on tosiaan todella tarkka öljyistä ja tarkemmin sanottuna sen puhtaudesta. Suurin osa ongelmista johtuu liasta, kun koko hässäkkä toimii öljynpaineella ja niitä ongelmia ei uusilla perussäädöillä korjata. Mitään varsinaisia ohjelmointeja niihin ei kyllä enää uudestaan tehdä.

Aivan varmasti tehdään päivityksiä ihan kuten moottorillekkin. Juuri kävi tutun uusikoppainen TSI DSG Golf vaihteiston ohjelman päivityksessä.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt olisi auton hankinta edessä. Omat tarpeet eroaa aikalailla näistä palstalle kirjoitelleista auton ostajista, sillä tarkoitus on hommata pelkästään kesäksi kulkuväline, joka liikkuu ja jolla pääsee eteenpäin. Ajateltiin kaverin kanssa ostaa auto ikäänkuin puoliksi sillä varmaan puolet ajoista tulisi hänen kanssaan käytyä golf-kentällä ja sitten toinen puolisko tulisi duuniajoa. Olisiko kellään heittää mitään hyviä vinkkejä tällaiseen hankintaan?

Kriteerit:
- Auto liikkuu ja sillä pääsee eteenpäin
- Sinne mahtuu vähintään 2 ihmistä + golfbägit, 4 ihmistä ja bägit olisi tietysti aina paras
- Max. hinta ehkä noin 1000 €, mitä halvempi sen parempi.
- Auton pystyisi myymään kesän lopussa mielellään lähes hankintahintaan

Tuo katsastusajankohta on varmaan se tärkein tässä eli jos kesän lopussa haluaa myydä niin kannattaa ostaa auto, jolla on leimaa vielä reilusti esim. maaliskuulle 2014 niin myyminen on astetta helpompaa. Isompia remontteja tuon hintaiselle autolle ei kuitenkaan kannata lähteä tekemään.

Ajatus oli, että joskus toukokuussa tulisi hommattua ja sitten myytyä syyskuun aikana. Kustannuksiahan tältä ajalta tulee sitten auton hinnan ja bensojen lisäksi liikennevakuutuksesta noin 200-400 € ja sitten tuo auton n. käyttövero 30-50 €. Olenkohan unohtanut tästä jotain?

Mitä ajatuksia herättää? Vinkkejä otetaan vastaan!
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ajatus oli, että joskus toukokuussa tulisi hommattua ja sitten myytyä syyskuun aikana. Kustannuksiahan tältä ajalta tulee sitten auton hinnan ja bensojen lisäksi liikennevakuutuksesta noin 200-400 € ja sitten tuo auton n. käyttövero 30-50 €. Olenkohan unohtanut tästä jotain?

Ajoneuvovero ainakin taitaa olla vuosikohtainen per ajoneuvo, joten se voi tältä vuodelta olla jo maksettukin. Kannattaa ainakin tarkistaa, ettei kohteena olevasta ole verot maksamatta, niin ei turhaan lähde kilvet huonon tuurin osuessa kohdalle.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Ajoneuvovero ainakin taitaa olla vuosikohtainen per ajoneuvo, joten se voi tältä vuodelta olla jo maksettukin. Kannattaa ainakin tarkistaa, ettei kohteena olevasta ole verot maksamatta, niin ei turhaan lähde kilvet huonon tuurin osuessa kohdalle.

Ajoneuvovero on henkilökohtainen. Auton myynnin jälkeen liikaa maksettu osuus hyvitetään myyjälle seuraavan veromaksun yhteydessä tai sitten jos ei se ole mahdollista, niin palautus tulee maksuosoituksena tms. "joskus" takaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös