Autoiluketju

  • 3 281 482
  • 18 827

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Käsittämätön tarina ja törkeää myyjältä. Silti tulee mieleen, että ei saakeli vaikka kuinka olisi paalua taskussa niin 119k auto on kyllä tajuttoman hintainen ostettavaksi ilman koeajoa ja tarkastusta.

Tsemppiä silti Tomille!
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Mä taas lähden vähän siitä, että tuon hintainen ja tuon ikäinen auto pitää pystyä ostamaan autoliikkeestä vailla stressiä. Se on vähän eri kun silloin kun hain vaimolle kolmen tonnin renua.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Yllättävää, että sieltähän paljastuu H2-Autotalot ja Tampereen Autocenter. Itse en ostaisi mitään, mikä liittyy millään tavalla näihin toimijoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuossakin keississä pisti silmään kommentit, jonka perusteella puskaradiolla oli tietoa auton aiemmista vaiheista ja historiasta, joilla ostopäätös olisi kumoutunut nanosekunnissa. Eipä tietysti auta ostajaa jälkikäteen, mutta kertoo taas siitä kuinka hyvä on etukäteen kysellä foorumeilla autoehdokkaista. Suomessa on niin pienet piirit näissä ja kun kyseessä vielä noin erikoinen peli niin varmasti joku tietää jotain. Jä lisäksi kun on pienet piirit niin kusetukset, kiertopalkinnot tms. ongelmakohteet tulee nopeasti esille.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Tietenkin ostajakin voi katsella hieman peiliin, mutta kuitenkin aivan törkeää toimintaa Sipilältä. Kaveri myy kalliita käytettyjä erikoisautoja, joten asiakaskuntakin on pieni. Sitten jätkä kehtaa myydä rikkinäisen auton eteenpäin, luulisi järkeä olevan päässä kun noin riskaabelillä konseptilla pyörittää. Ymmärrän että muutaman tonnin autoja jobbaavat kusettavat, mutta noin kalliiden autojen kanssa kusettaminen on itsemurha. Ymmärrän kyllä jos ei kaikkia nurkkia katso ja renkaita potki, kun ostaa yli 100.000 € auton kalliiden autojen erikoisliikkeestä. Kalliiden autojen erikoisliikeen tärkein juttu on luotto, jos sitä ei ole niin asiakkailla on todellakin varaa pistää fyrkkansa muuallekin.

Näemmä jobbari on jobbari, oli sitten autojen hinnat mitä tahansa. Sellainen kutina on, että Sipilä maksaa tästä aika ison viulun.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Sanokaas nyt tekeekö noilla Nissan Primeroilla mitään. Saa halvalla, vähillä kilometreilla, tarvittavilla varusteilla jne. Isompaan kun tässä jossain vaiheessa pitäisi vaihtaa, niin noita on sopuhintaan tarjolla. Ajan kuitenkin vähän yli 20 000 km vuodessa, joten pitäisi kestää käyttöä...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sanokaas nyt tekeekö noilla Nissan Primeroilla mitään. Saa halvalla, vähillä kilometreilla, tarvittavilla varusteilla jne. Isompaan kun tässä jossain vaiheessa pitäisi vaihtaa, niin noita on sopuhintaan tarjolla. Ajan kuitenkin vähän yli 20 000 km vuodessa, joten pitäisi kestää käyttöä...

Eiköhän Primerat ole nykypäivän Bluebirdejä mitkä kestää ihan hyvin kilometrejä. Yleensä pellit niistä ruostuu aika helposti mutta mitä lähipiirissä muutama Primera on ollut niin hyvin tekniikka on pelannut ja ne muutamat huollotkin ollut ihan sopuhintaisia.

_
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mielenkiintoista autokauppaa Turun seudulla. Ostajan näkökulmasta kyllä aika kusetukselta haisee. Toisaalta, kuka ostaa tuon hintaluokan menopeliä koeajamatta ja tutkimatta sen tarkemmin? Toivottavasti jossain vaiheessa ratkaisukin tulee julki, rosikseen tuo taitaa mennä.

Nyt näkyy olevan postausta muokattu ja asian todetaan hoituneen kuntoon. Nopeasti toimi sosiaalinen media tai sitten tämä oli vain hakukoneoptimointi-/nettifirmaa pyörittävän testi sosiaalisen median voimasta.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Nyt näkyy olevan postausta muokattu ja asian todetaan hoituneen kuntoon. Nopeasti toimi sosiaalinen media tai sitten tämä oli vain hakukoneoptimointi-/nettifirmaa pyörittävän testi sosiaalisen median voimasta.

Saattoi Sipilää hieman rueta kuumottamaan. Mitenkähän mahtoi homma ratketa..?
 

12961

Jäsen
Tietenkin ostajakin voi katsella hieman peiliin, mutta kuitenkin aivan törkeää toimintaa Sipilältä. Kaveri myy kalliita käytettyjä erikoisautoja, joten asiakaskuntakin on pieni. Sitten jätkä kehtaa myydä rikkinäisen auton eteenpäin, luulisi järkeä olevan päässä kun noin riskaabelillä konseptilla pyörittää. Ymmärrän että muutaman tonnin autoja jobbaavat kusettavat, mutta noin kalliiden autojen kanssa kusettaminen on itsemurha. Ymmärrän kyllä jos ei kaikkia nurkkia katso ja renkaita potki, kun ostaa yli 100.000 € auton kalliiden autojen erikoisliikkeestä. Kalliiden autojen erikoisliikeen tärkein juttu on luotto, jos sitä ei ole niin asiakkailla on todellakin varaa pistää fyrkkansa muuallekin.

Näemmä jobbari on jobbari, oli sitten autojen hinnat mitä tahansa. Sellainen kutina on, että Sipilä maksaa tästä aika ison viulun.

Iso osa Sipilän kautta myydyistä autoista ei ole koskaan liikkeen omistuksessa, usein Sipilä vain ottaa myyjältä reilun provision, ja kauppa syntyy kahden yksityisen välillä. Tämä ainakin aikanaan oli toimintamalli, toisaalta Sipilän autoliike ja sen ilmoitukset Kauppalehdessä oli yksi harvoista todellisista markkinapaikoista erikoisemmille suomikilpisille vehkeille ennen saksantuonnin helpottumista ja nettiauton jne palveluiden kehittymistä. Tuonnin kasvun jälkeen noita kalliiden autojen jobbareita onkin putkahdellut ympäri Suomea kuin sieniä sateella, ja Sipilän veljeksetkin harjoittavat kuulemma nykyään erikseen omia autoliikkeitään, isä taisi aloittaa 80-luvulla. Pojat tykkäävät pintaliitomeiningistä ja koreista autoista, ja ainoa työpaikka taitaakin olla elämän varrella löytynyt perheen autoliikkeistä. Kivaa duunia etenkin kesäaikaan, kun Ferrarit, Jaguarit ja vielä oikeasti erikoisetkin vehkeet ovat omassa käytössä, mutta niitä ei tarvitse omistaa.

En yhtään ihmettele, että tällaista sattuu juuri kyseisen porukan liikkeissä.

Halpaa ja asiallista käyttöautoa kysellyt onkin saanut jo kaksi todella hyvää vaihtoehtoa, nimittäin W124 mesen ja Saab 900:n. Myös takavetoiset Volvot ja Saab 9000:n voisi lisätä listalle. Kaikki em. autot ovat asiallisesti tehtyjä, niitä on paljon liikenteessä ja purkamoilla (kierrätysosia ja osaava korjaamo löytyy halvalla joka käpykylästä) ja kaikki edustavat vakuutusyhtiöiden riskikertoimissa sitä matalimman riskin luokkaa, eli myös niiden vakuutukset saa halvalla. Polttoainetta toki palaa kaikilla enemmän kuin pikkuautoilla, mutta noihin mahtuu suht hyvin ja muut juoksevat kulut pitäisi pysyä kurissa. Valitsemalla Saabin tai Volvon turbona kulut eivät juuri nouse, mutta ajomukavuus kylläkin. Saattaisin omaan käyttööni katsella 200-heppaisella turbokoneella olevaa 9000:a, olisi vähän myös luotettavassa muodossa olevaa eksotiikkaa mukana. Nuo ovat ihan pirteitä laitteita liikkumaan, myös yllättävän vähällä polttoaineella liikkuvat.
 
Viimeksi muokattu:

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
........
Halpaa ja asiallista käyttöautoa kysellyt onkin saanut jo kaksi todella hyvää vaihtoehtoa, nimittäin W124 mesen ja Saab 900:n.........

Nussitaanpa sen verran pilkkua, että tarjosin S124:sta, koska kysyjä kertoi tarvitsevansa tilaa. Mersun mallikoodeissa W=sedan, S=farmari jne. Erilaiselle koreille siis eri kirjain. Monesti kyllä puhekielessä W:llä tarkoitetaan koko mallivalikoimaa. Nuo 124:n dieselmoottorit ei muuten ole edes nykypuulla älyttömän janoisia. Mutta vaparit on sitten tehottomia, turbodieseleillä kyllä pysyy liikenteen mukana, ja jopa ohittaa.
 

12961

Jäsen
No mitä se kertoo? Ei kai kalliita autoja tehtäisi, jos niitä ei ikinä kukaan ostelisi. Jos on paalua, ei välttämättä jaksa rullailla turhaan Oulusta Turkuun renkaita potkimaan, kun on mahdollista ostaa auto samantien puhelimessa. Käykö Selänne (toki tuloluokka vielä roimasti eri) koeajelemassa kaikki vanhat autot, joita ostelee?

Todella harva ostaa tuolla rahalla käytetyn auton. Uuden auton tilaaminen onkin vaivatonta ja huoletonta vaikka koeajamatta puhelimella. Usein käytetyn, mutta arvokkaan auton ostaa sellainen henkilö, jolla ei ole varaa uuteen vastaavaan.

Muutenkin mielenkiintoista ostaa 120te viritetty, suomessa sellaisenaan oikeasti rekisteröintikelvoton auto rahoituksella...

Ei siis sillä, ettei Sipilän toiminnassa olisi ollut lähes kaikki pielessä, ainakin alkuun.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Nussitaanpa sen verran pilkkua, että tarjosin S124:sta, koska kysyjä kertoi tarvitsevansa tilaa. Mersun mallikoodeissa W=sedan, S=farmari jne. Erilaiselle koreille siis eri kirjain. Monesti kyllä puhekielessä W:llä tarkoitetaan koko mallivalikoimaa. Nuo 124:n dieselmoottorit ei muuten ole edes nykypuulla älyttömän janoisia. Mutta vaparit on sitten tehottomia, turbodieseleillä kyllä pysyy liikenteen mukana, ja jopa ohittaa.

Joo, tiedossahan tuo on, taisin sekoilla kirjoitusvaiheessa. Aika pitkälle pärjää kyllä sedan-mersullakin, toki farkku on myös nykymittapuulla sisätiloiltaan kookas auto. Dieselienkin janoisuutta vertailtaessa kannattaa muistaa, että tuon ikäiset esikammiovehkeet ovat tosi lämpimiä talviautoja, vaikka kulutus litran-pari piheistä nykykoneista jäljessä olisikin.

Isoisällä oli joskus tuommoinen S124 300 TD 4-matic, haki muistaakseni 1990 Saksasta uutena. Tuo osui aikanaan sellaiseen veronkiertopakettiautoluokkaan, että kikkailemalla säästi pitkän pennin. Joku ihmeellinen pykälä noissa aikanaan oli, 400 tmk hinnalla sai Vehossa 650 tmk henkilöautona maksaneen auton, jos paino osui juuri sopivaan, pieneen haarukkaan. Taisi olla vielä niin, että lisävarusteena piti painon muuttamiseksi olla Mersun alkuperäinen pohjapanssari ja takapenkit muutettiin ennen rekisteröintiä kovaksi "pehmustetuksi vaneriksi". Paino riitti mersuista vain S124 300TD:ssä 4-maticcina, esimerkiksi takatuupparissa tai bensakoneisissa paino ei riittänyt. Pakettiautoksi rekisteröinti tietenkin rajoitti max. nopeuden 100 km/h, mutta eipä noita 120 tieosuuksia vielä 90-luvun alussa paljoa ollut. Muistaako joku tarkemmin?

Pitää kaivaa arkistoja, tuostakin autosta löytyy kyllä paperit jostain jemmasta. Patulla oli kova halu arkistoida kaikki autokauppansa.

Auto jäi Turun seudulle, viimeksi kun näin sen Kauppahallin pihassa joskus 2000-luvun puolivälissä, oli sillä ajettu yli 600tkm. Isoisäni myi sen 1996, alle 100tkm ajettuna. Vahvoja laitteitahan nuo ovat.

Paljon liittyy muistoja noihin "koviin takapenkkeihin". Jopa pikkujätkästä penkin tuntuivat vähän epämukavan kovilta...
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Sinänsä mielenkiintoista tuossa on se kuinka Sipilä edes viitsi aloittaa väännön asiasta ja ei hoitanut asiaa jo ensimmäisellä reklamaatiokerralla kuntoon.

Sipilä on kuitenkin alalla jossa asiakkaiden luottamus on kaiken avain, koska he myyvät erikoisia autoja kovilla katteilla.

Tuollaisessa toiminnassa jokainen asiakastapahtuma pitäisi hoitaa viimeisen päälle just eikä melkein, eikä tällaisten tapausten pitäisi olla mahdollisia.

Noh, siitä jälleen markkinoinnin kirjoihin esimerkki siitä kuinka reklamaatioita ei tule hoitaa. Nyt Sipilä joutui todennäköisesti maksamaan vähintään tuplat siitä mitä oli ensimmäisen reklamaation sopimusehdotus ja samalla liikkeen maineeseen tuli lähtemätön tahra.

Kai se on niin että autokauppias on autokauppias, myi sitten kolmen tonnin romuja tai sadan tonnin urheiluautoja.
 

12961

Jäsen
Kai se on niin että autokauppias on autokauppias, myi sitten kolmen tonnin romuja tai sadan tonnin urheiluautoja.

Aika paljon herkemmäksi on B2C-markkinat, ml. autokauppiaan toimintaympäristö tullut internetin uusien käyttötapojen (keskustelupalstat, SoMe) räjähdysmäisen yleistymisen myötä. Tyytymättömän asiakkaan ääni kuuluu esimerkiksi tämän asiakkaan suusta huomattavasti kauemmas kuin vaikka 90-luvulla, jolloin ehkä vain asiakkaan tuttavapiiri olisi kuullut ongelmista.

Samaan tapaan myös positiivinen WOM lähtee helposti "käsistä". Hyvää mainetta voi saada helposti keskinkertaisellakin tuotteella, kunhan pitää huolta asiakaskokemuksesta.

Sopii ajatella myös esim. Googlen valtaa nykyisessä maailmassa peilaten tämän tapauksen keskustelupalstoille pitkäksi aikaa jättämiä jälkiä lopputulokseen ja siihen, miten koko homma olisi jäänyt ennen suurelta yleisöltä lähes kokonaan huomaamatta. Valveutunut asiakas olisi päätynyt samaan lopputulokseen niin aikana ennen Internetiä kuin sen jälkeenkin.

Voisin myös väittää, että yksikään firma ei hoida kaikkia asiakascasejaan hyvin, joten on myös tuurista kiinni, milloin "sähköisesti isosuinen" asiakas eli rosvosektori osuu kohdalle. Toisen kerran: En puolustele Sipilää, vaan ihmettelen maailmanmenoa.
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Sorry, nyt seuraa tyhmä kysymys autokaupan kiemurat hallitseville...

Katselin huvikseni nettiauto.com ilmoituksia käytetyistä tax-free kategorian alla myynnissä olevista autoista ja sellainen kummallisuus pisti silmään, että suurin osa tarjolla olevista autoista tässä kategoriassa oli Virosta. Ymmärtäisin tämän, mikäli Virossa ei piitata autoverosta, mutta kun suurin osa siellä tarjolla olevista autoista oli selkeästi Saksan tuonteja, niin mikä on oikein homman juju? Miten eestiläiset serkkumme saavat ostettua Saksasta verovapaana käytettyjä autoja ja mistä?

Ymmärrän kyllä sellaisen mahdollisuuden, että verot on Saksaan aikanaan maksettu ja sitten eestiläinen diileri ostaa auton Eestiin ja sieltä kauppaa sitä ns. verovapaana Suomeen, mutta sitä en ymmärrä miksi suomalaiset ylipäätään asioivat Eestiläisten kanssa, joka on tässä kuviossa turha välikäsi, eivätkä osta suoraan Saksasta samoilta diilereiltä, mistä suomenlahden eteläpuoliset serkkummekin käyvät autonsa kaupattavaksi hakemassa? Ylipäätään koko kuvio tuntuu sanalla sanoen ihmeelliseltä?

Sen ymmärrän, että joistakin maista, jossa autoveroa ei peritä ollenkaan, voi käytetynkin auton ostaa verovapaana, mutta käsittääkseni noista Saksan tuonneista on jo ainakin Saksassa aikanaan maksettu vero? Kuten sanoin, olen pihalla kuin lintulauta näistä Suomen autokaupan kuvioista....
 

bart

Jäsen
Eiköhän Primerat ole nykypäivän Bluebirdejä mitkä kestää ihan hyvin kilometrejä. Yleensä pellit niistä ruostuu aika helposti mutta mitä lähipiirissä muutama Primera on ollut niin hyvin tekniikka on pelannut ja ne muutamat huollotkin ollut ihan sopuhintaisia.

_

Minulla on uudesta saakka ollut vm. 2000 Primera. Auto on Dinitrol käsitelty eikä ruostetta isommin ole kiveniskemiä lukuunottamatta. Reilun 12 vuoden ja 170000km aikana autoon on normihuoltojen lisäksi vaihdettu
- Vetonivel (ABS hammaskehässä hiushalkeama eikä pelkkää hammaskehää saanut vaihdettua). Lisäksi saman puolen ABS anturi piti vaihtaa. Tarkemmin tekniikkaa tuntevat voivat kertoa, että onko voinut hajota nivelen vaihdon yhteydessä kun ongelma ilmeni lähes heti sen jälkeen.
- Vetonivelen suojakumit.
- Jarrulevyt/-palat joka nurkkaan.
- Puhaltimen etuvastus.
- Akku.
Edit: takuuaikana piti multilinkit kertaalleen vaihtaa

Vaimo haluaisi laittaa auton jo kiertoon, mutta itse en lämpene ajatukselle. Ehkäpä sitten, kun/jos niitä vikoja alkaa isommin ilmetä. Ja eihän tuolla ole edes vielä paljoa ajettu. Autothan ovat kuitenkin yksilöitä ja varmaan vikaherkempiä Primeroitakin löytyy.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Sorry, nyt seuraa tyhmä kysymys autokaupan kiemurat hallitseville...

Katselin huvikseni nettiauto.com ilmoituksia käytetyistä tax-free kategorian alla myynnissä olevista autoista ja sellainen kummallisuus pisti silmään, että suurin osa tarjolla olevista autoista tässä kategoriassa oli Virosta. Ymmärtäisin tämän, mikäli Virossa ei piitata autoverosta, mutta kun suurin osa siellä tarjolla olevista autoista oli selkeästi Saksan tuonteja, niin mikä on oikein homman juju? Miten eestiläiset serkkumme saavat ostettua Saksasta verovapaana käytettyjä autoja ja mistä?

Ymmärrän kyllä sellaisen mahdollisuuden, että verot on Saksaan aikanaan maksettu ja sitten eestiläinen diileri ostaa auton Eestiin ja sieltä kauppaa sitä ns. verovapaana Suomeen, mutta sitä en ymmärrä miksi suomalaiset ylipäätään asioivat Eestiläisten kanssa, joka on tässä kuviossa turha välikäsi, eivätkä osta suoraan Saksasta samoilta diilereiltä, mistä suomenlahden eteläpuoliset serkkummekin käyvät autonsa kaupattavaksi hakemassa? Ylipäätään koko kuvio tuntuu sanalla sanoen ihmeelliseltä?

Sen ymmärrän, että joistakin maista, jossa autoveroa ei peritä ollenkaan, voi käytetynkin auton ostaa verovapaana, mutta käsittääkseni noista Saksan tuonneista on jo ainakin Saksassa aikanaan maksettu vero? Kuten sanoin, olen pihalla kuin lintulauta näistä Suomen autokaupan kuvioista....

Virossa ei ole Suomen kaltaista autoveroa ollenkaan, kuten ei monessa muussakaan Euroopan maassa. Tanskassa on samankaltainen systeemi kuin Suomessa. Virolaiset voivat ostaa auton ulkomailta ja rekisteröidä suoraan Viroon maksamatta mitään tuhansien veroja. Kun virolainen henkilö laittaa auton tax-freenä vaikkapa Nettiautoon myyntiin, potentiaalinen ostajakunta laajenee aika huomattavasti. Suomalaiselle Virosta ostamisen hyöty on alhaisemmat matkakustannukset, muuten asiassa ei ole juurikaan eroa muista maista hakemiseen. Se on sitten maakohtainen juttu, miten kaikki rekisterikilpihommat sun muut menee. Itse ostaisin mieluummin Ruotsista tai Saksasta, mutta makuasia se loppujen lopuksi on. Suomessa autosta joutuu tietysti maksamaan autoveron Tullin lottokoneen arpoman summan mukaisesti rekisteröidäkseen auton Suomeen.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Näemmä tämä 120k Camaro-case sovittu ja poistettu blogista.

Sosiaalinen media on kyllä hieno asia, kun täytyy pitää omia puoliaan ja oikeuksiaan. Ilman suurta huomiota olisi tuosta ostaja joutunut vääntää vielä pitkän tovin.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tuo tax-free on vain aika hölmö ilmaisu nettiautossa. Siinähän pitäisi lukea "Suomen autovero maksamatta". Varsinaista tax-freeta tosiaan.

Oman merkin harrasteautopiireissä on Virosta jonkin verran tuotu kalustoa. Ne mitkä on tulleet Virosta harrastajilta on luonnollisesti olleet ok kunnossa. Tavan tallaajilta ostetuissa on sitten monenlaista laatua, kuten Suomessakin.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Tuo tax-free on vain aika hölmö ilmaisu nettiautossa. Siinähän pitäisi lukea "Suomen autovero maksamatta". Varsinaista tax-freeta tosiaan.
Näinhän se on.

Oman merkin harrasteautopiireissä on Virosta jonkin verran tuotu kalustoa. Ne mitkä on tulleet Virosta harrastajilta on luonnollisesti olleet ok kunnossa. Tavan tallaajilta ostetuissa on sitten monenlaista laatua, kuten Suomessakin.
Totta tämäkin. Nuo liikkeissä olevat kilvittämättömät Saksantuonnit (on niitä muualtakin) on yleensä hinnat-alkaen-malleja ja historia saattaa muutenkin olla hieman kyseenalainen. Harrastajalta ostettaessa riski on pienempi.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Tuo tax-free on vain aika hölmö ilmaisu nettiautossa. Siinähän pitäisi lukea "Suomen autovero maksamatta". Varsinaista tax-freeta tosiaan...

Kiitosksia kaikille selvennyksestä! Eli harhaanjohtavasti, tai vähintäänkin epämääräisesti, käytetty termi tax-freen osalta tuolla nettiautossa.comissa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Onko talvirenkaiden ostaminen huomattavasti edullisempaa kuukauden päästä kuin syksyllä? Uusiksi menee renkaat ja mietin josko ostaisin nyt keväällä jo valmiiksi ja syksyllä sitten uudet kesärenkaat, kun niillä kuitenkin kesän ajaa vielä kirkkaasti. Mistä kannattaa kysellä? Olen siis ensimmäistä kertaa rengaskauppoja tekemässä, joten vinkkejä saa antaa. Kiitos!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös