Autoiluketju

  • 3 194 592
  • 18 516

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ajattelin myydä auton pois ja katsastaa sen vuoksi jo hyvissä ajoin.

Jos viimeinen katsastuspäivä on 24.6.2013 ja koetan käyttää auton leimalla maanantaina, täytyykö pomppaamisen jälkeen katsastaa 30 päivän sisällä vai onko ajoaikaa 24.6 saakka?

Uusintakatsastus on toki 30 päivän sisällä, mutta sama konttori ei tule kyseeseen työmatkan vuoksi. Katsastaisin siis "reissun päällä" ja hylsyn tullen korjaisin kevään aikana ja veisin leimalle touko-kesäkuun vaihteessa.

Mulla oli sama juttu viime vuonna, kun ei mennyt läpi erimäärän nastoja vuoksi. Selvittelin asiaa katsastuskonttorilta, AKE:sta ja poliisilta. Lopputulemana ajoaika ei lopu tuohon 30 päivään vaan saa rallata alkuperäiseen päivämäärään asti. Kolmen kuukauden aikanahan tuo kuitenkin kannattaa leimata uudelleen, koska päästö- ja obd-tulokset ovat tuon 3kk voimassa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos mä ny ymmärsin mitä kysit, ni mahdollisen hylsyn jälkeen sulla on se 30pv aikaa uusintakatsastukseen. Ts se alkuperäinen dead-line ei ole enää voimassa.
t. hanu

Ei siis ole näin, vaan "uusintakatsastus" eli jälkitarkastus voidaan suorittaa kyseisellä asemalla, joka sen on määrännyt ja siihen on tuo 30 vuorokautta aikaa. Tuolloin tarkastetaan vain ne asiat, jotka on hylätty ja määrätty korjattavaksi.

Määräaikaiskatsastuksen viimeiseen ajankohtaan tällä ei ole merkitystä, joten sen voi suorittaa uudestaan viimeiseen mahdolliseen päivään mennessä samalla tai jollain toisella asemalla. Tuolloin katsastus suoritetaan vain uudestaan kokonaan ja se on kalliimpi. Poikkeuksena tästä ajo-oikeudesta on ajoneuvolain 56 § mukainen ajokielto, joka määräaikaiskatsastuksessa voidaan määrätä (liittyy lähinnä turvallisuuden vaarantumiseen ja ympäristörajojen suuriin ylittymisiin). Tuolloin ne korjaukset pitää tehdä heti ja katsastustoimipaikka määrää miten ja mihin sen ajoneuvon saa kuljettaa korjattavaksi.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Tovi tässä on tullut vatvottua asiaa, mutta nyt alkaa näyttää siltä, että musta tulee baijerilaisen omistaja. Tuo em. yksilö meni ohi suun ja ehkä tosiaan hyvä niin, sillä tuo kuuluu siihen täälläkin mainittuun "ongelmallisten" sarjaan mitä ketjunkiristimeen tulee. Budjetin ylärajoilla mennään, mutta 2009 116i on vahvasti tähtäimessä. Tarkoitus olisi tämän viikon aikana tehdä lopullinen päätös (95% varma olen) ja samalla toivoa ettei kukaan ehdi ensin.

Niinhän siinä sitten kävi, että Nissan vaihtui baijerilaiseen. Nyt on tullut ajeltua noin 700km eli yksi tankillinen tuolla ja tyytyväinen täytyy olla. Ajo-ominaisuudet on aivan toiselta planeetalta Almeraan verrattuna ja tällä tarkoitan ihan arkiajossa huomattavia eroja kuten esim. suuntavakaus moottoritiellä. Täytyy toivottaa itse itselleen onnellisia kilometreja ja myös pitkäikäisyyttä tuon auton kanssa sillä en halua löytää itseäni tästä ketjusta vuoden päästä kuolaamasta taas uutta autoa. Jos suuremmilta murheilta vältyn niin uskon että kyllä tällä vuosia jaksaa, niin mainiolta vaikuttaa alkutaipaleen perusteella.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Niinhän siinä sitten kävi, että Nissan vaihtui baijerilaiseen. Nyt on tullut ajeltua noin 700km eli yksi tankillinen tuolla ja tyytyväinen täytyy olla. Ajo-ominaisuudet on aivan toiselta planeetalta Almeraan verrattuna ja tällä tarkoitan ihan arkiajossa huomattavia eroja kuten esim. suuntavakaus moottoritiellä. Täytyy toivottaa itse itselleen onnellisia kilometreja ja myös pitkäikäisyyttä tuon auton kanssa sillä en halua löytää itseäni tästä ketjusta vuoden päästä kuolaamasta taas uutta autoa. Jos suuremmilta murheilta vältyn niin uskon että kyllä tällä vuosia jaksaa, niin mainiolta vaikuttaa alkutaipaleen perusteella.

116i on varmasti hyvä auto kaikinpuolin. Taloudellinen ja hyvä ajaa, kuten sanoit. Kävin itse tuossa vähän aikaa sitten ajamassa 120d:tä ja tykkäsin kovasti. Jonkin verran on tuttavapiirissä baijerilaisen omistajia, sekä niiden korjaajia, enkä ole mistään 1-sarjalaisesta kuullut negatiivista. Ilmeisen vähävikaisia autoja. Onhan se vähän tyhmän näköinen auto perästä, mutta mitä sitten.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
116i on varmasti hyvä auto kaikinpuolin. Taloudellinen ja hyvä ajaa, kuten sanoit. Kävin itse tuossa vähän aikaa sitten ajamassa 120d:tä ja tykkäsin kovasti. Jonkin verran on tuttavapiirissä baijerilaisen omistajia, sekä niiden korjaajia, enkä ole mistään 1-sarjalaisesta kuullut negatiivista. Ilmeisen vähävikaisia autoja. Onhan se vähän tyhmän näköinen auto perästä, mutta mitä sitten.

Et ilmeisesti vielä kuitenkaan ole tehnyt ostopäätöstä ainakaan tuon 120d:n osalta? Vai veikö jokin toinen merkki ja malli voiton?

Kaikkihan on suhteellista ja edelliseen verrattuna tässä 116i:ssä on yli 30 heppaa enemmän joten tuntuu peräti reippaalta. Odottelen jo innolla kesärengaskautta, jotta pääsee ns. ottamaan kaiken ilon irti uudesta kulkupelistä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Huhhuh ostin emännälle auton, pitkän harkinnan jälkeen ostin sen auton jonka itse näin parhaaksi. Vaikka myyjät eivät ihan tästä lähialueelta ollutkaan (karvakäsiä, jos kauniisti sanotaan), vaikka appiukko ja oma emäntä vähän varoittelikin tästä asiasta. Noh katsoin päivää ennen ostamista verotiedot, kaikki oli kunnossa, mitä nyt yksi autovero oli lähellä eräpäivää. Sovittiin että he maksavat sen ja kirjoitettiin paperit. No nyt yli viikko jälkeenpäin, ei ollut maksettu ja korot olivat tulleet siihen päälle ja auto ajokiellossa. Vähän pelotti jo että tästä saa sitten kuulla emännältä ja appiukolta niin kauan kuin suhdetta kestää. Noh sähköpostia ensin, ei vastausta (eilen aamulla laitoin). Puhelu sitten tänään ja 5min sit tuli kuitti maksetusta autoverosta sähköpostiin ja hirveät pahoittelut perään.

Vähän jo meinasi kaduttaa että luotin näihin, mutta onneksi asiat selvisivät näin helposti ja kyseessä oli oikeasti (ainakin luultavasti) inhimillinen erehdys eikä huijausyritys.

Tuo kuitti varmaan kelpaa poliiseille jos sattuvat pysäyttämään?

edit: Itsellä oli kerran käsijarru mennyt ja vaijerin vaihdolla siitä selvisi, olisiko ollut 20€ muun huollon päälle (jouset, hihnat yms)
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Et ilmeisesti vielä kuitenkaan ole tehnyt ostopäätöstä ainakaan tuon 120d:n osalta? Vai veikö jokin toinen merkki ja malli voiton?

No, itseasiassa olen tehnyt jo hyvänkin aikaa sitten ostopäätöksen siitä. Viimeksi vain vei voiton Saksasta löytynyt, kuin pakasta vedetty E46 330d Bemu ja jätin silloin 120d:n hommaamatta, kun ei sellaista haluamaani ollut tarjolla. Kunhan saan aikaiseksi pistää autoni myyntiin ja pois pihasta, niin alan metsästää hyvää 120d:tä heti!
 
Tuo kuitti varmaan kelpaa poliiseille jos sattuvat pysäyttämään?
Kyllä.

Omistin jokusia vuosia sitten vanhan Corollan muutaman kuukauden ajan, piti vaihtaa parempaan niin möin pois. Uusi omistaja soitteli kuitenkin muutaman viikon päästä perään ja uhkaili poliiseilla ja ties millä ellen maksa edellisen omistajan jäljiltä olevia rästiveroja heti pois. No en tietenkään maksa, olinhan saanut auton leimastakin läpi ongelmitta, sitäpaitsi miksi olisin kiinnostunut selvittämään muiden ongelmia vain siksi että ainoa eri osapuolia yhdistävä asia on vanha ruosteensyömä Toyota.

Ei kuulunut pojasta mitään, kai ymmärsi itse maksaa veronsa.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä.

Omistin jokusia vuosia sitten vanhan Corollan muutaman kuukauden ajan, piti vaihtaa parempaan niin möin pois. Uusi omistaja soitteli kuitenkin muutaman viikon päästä perään ja uhkaili poliiseilla ja ties millä ellen maksa edellisen omistajan jäljiltä olevia rästiveroja heti pois. No en tietenkään maksa, olinhan saanut auton leimastakin läpi ongelmitta, sitäpaitsi miksi olisin kiinnostunut selvittämään muiden ongelmia vain siksi että ainoa eri osapuolia yhdistävä asia on vanha ruosteensyömä Toyota.

Ei kuulunut pojasta mitään, kai ymmärsi itse maksaa veronsa.

On tullut aikanaan ostettua muutamia 200€ autoja ja ajanut niillä niin kauan kuin on ollut leimaa jäljellä. Sen verran oon aina tuhlannut että olen soittanut vakuutusyhtiöön tai ottanut auton tiedot ake:n tekstiviestipalvelusta vai mikä perkeleen trafi se nykyään on.

Ostajan vikahan tuo on, onneksi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
On tullut aikanaan ostettua muutamia 200€ autoja ja ajanut niillä niin kauan kuin on ollut leimaa jäljellä. Sen verran oon aina tuhlannut että olen soittanut vakuutusyhtiöön tai ottanut auton tiedot ake:n tekstiviestipalvelusta vai mikä perkeleen trafi se nykyään on.

Ostajan vikahan tuo on, onneksi.

Ellei sitten sovita että myyjä maksaa, kuten itse tein ;)
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ellei sitten sovita että myyjä maksaa, kuten itse tein ;)

Toki toimii noinkin, jos on kerran sovittu.

Tuo verovelka on aika vittumainen, varsinkin jos ei ole siitä tietonen. Kilpien menetys keskellä yötä syö jonkin verran miestä. Varsinkin kun ei ole ollut omasta maksamattomuudesta kiinni.
 

Räpylätassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Avalanche
Tämä ei liity varsinaisesti autoiluun, mutta liikennejärjestelyihin. Hyvät naiset ja herrat, annan teille nerokkaimman idean pitkään aikaan:
9GAG - Is Awesome!
Idea ei ole minun, mutta tämänkaltaiset liikennevalot olisivat yksinkertaisesti nerokkaat! Ja linkki vie siis 9GAG huumorisivuston kuvaan (toivottvasti) tulevaisuudessa käytettävistä liikennevaloista.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämä ei liity varsinaisesti autoiluun, mutta liikennejärjestelyihin. Hyvät naiset ja herrat, annan teille nerokkaimman idean pitkään aikaan:
9GAG - Is Awesome!
Idea ei ole minun, mutta tämänkaltaiset liikennevalot olisivat yksinkertaisesti nerokkaat! Ja linkki vie siis 9GAG huumorisivuston kuvaan (toivottvasti) tulevaisuudessa käytettävistä liikennevaloista.

Hyvä idea kieltämättä. Olikohan Bangkokissa tai jossain missä olen reissannut oli taulu isoimmissa risteyksissä missä juoksi sekunnit alaspäin valojen vaihtumiseen. Toimi sekin hienosti.
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hyvä idea kieltämättä. Olikohan Bangkokissa tai jossain missä olen reissannut oli taulu isoimmissa risteyksissä missä juoksi sekunnit alaspäin valojen vaihtumiseen. Toimi sekin hienosti.

Löytyyhän noita lähempääkin ainakin Tallinnasta.
 

Veijari

Jäsen
Ehkä ei toimisi ihan tuossa muodossa nimittäin punavihersokeiden on mahdoton tietää palaako siellä punainen vai vihreä, mutta muokattuna kyllä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ehkä ei toimisi ihan tuossa muodossa nimittäin punavihersokeiden on mahdoton tietää palaako siellä punainen vai vihreä, mutta muokattuna kyllä.
Kokoomusnuoret ajavat perinteisesti Bemareilla, joihin ei päde muutkaan liikennesäännöt.
 

shineman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HaMu -12
Täällä on varmaan massoittain ranskalaisten autojen ystäviä, niin ajattelinpa sitten kysäistä..

Kellään kokemusta Peugeot 3008 -mallista? Kävin tsekkaamassa ko. auton (2010 automaattidiiseli ja todella hyvillä varusteilla). Pitää sanoa, että vähän pukkas kuumetta, kun kuitenkin hakusessa on vähän korkeampi ja vähän tilavampi kiesi. Tässä tapauksessa kilometrit, varustelu, tyylikkyys ja jopa panoramakatto houkuttelisi.

Autoliikkeen myyjä vakuutteli Pösönkin päässeen eroon niistä kuuluisista lapsentaudeista, myönsi niitä kyllä ajan mittaan olleen, ja itsellänikin kokemusta on aikoinaan jo 405:n kanssa.

Haukkukaa nyt joku ko. auto niin tämä kuume vähän hellittäisi. Tässä vielä foto uteliaille.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Täällä on varmaan massoittain ranskalaisten autojen ystäviä, niin ajattelinpa sitten kysäistä..

Kellään kokemusta Peugeot 3008 -mallista?

Kaverilla on ollut pari vuotta tuo auto 1.6 diesel ns robottivaihteisena ja taisi olla se varustellumpi malli.
Ajanut 40tkm/vuosi ja on tykännyt pirusti. Plussaa, selkävaivaiselle hyvä ajoasento, näkyvyys, pieni kulutus, robottivaihteistoa jotkut haukkuvat mutta tämä piti.
Miinuksena sitten muutamia korjauksia. Etupään pyöränlaakerit paskaksi molemmilta puolilta noin 50tkm jälkeen. Meni takuuseen kylläkin. Samoin joittekin pikkupuslien kanssa alustassa ollut ongelmaa, takuusen nekin. Muuten pelannut kuin kello.
 

miklis

Jäsen
Kellään kokemusta Peugeot 3008 -mallista?
.....

Haukkukaa nyt joku ko. auto niin tämä kuume vähän hellittäisi. Tässä vielä foto uteliaille.
Rumahan tuo on kyllä, mutta tykkäsin kovasti ajaa, kun sellainen minulla oli. Hyvä ajettavuus ja hieman korkeampi ja pystympi ajoasento sopi minulle loistavasti. Vajaan vuoden ja 25tkm kerkesin ajella, eikä sinä aikana ollut muuta vikaa kuin takaluukun alempi osa vähän vinossa ja sen takia ei aina ylempi luukku meinannut mennä kunnolla kiinni.

Tuo robottivaihteisto jakaa mielipiteitä, mutta sen kanssa kyllä oppii tulemaan toimeen. Pitää muistaa ennakoida vähän kovemmissa kiihdytyksissä, koska alaspäin vaihamisessa on aina vähän viivettä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kaveri pohtii uuden auton hankintaa. Ajatteli sellaista vm. 2005 tai uudempaa sporttista (vähintään 200hv) perusautoa bensakoneella, tyyliin Golf Gti. Heitin vastaehdotuksena Focus ST, koska itse ainakin tykkään Focusten ajotuntumasta ja tuossa olisi isompi ja vääntävämpi 2,5l turbokone kuin Gti:ssä (2,0 Tfsi). Mitäs muita olisi ns. samassa sarjassa, hintaluokka n. 15-17 tonnia?
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kaveri pohtii uuden auton hankintaa. Ajatteli sellaista vm. 2005 tai uudempaa sporttista (vähintään 200hv) perusautoa bensakoneella, tyyliin Golf Gti. Heitin vastaehdotuksena Focus ST, koska itse ainakin tykkään Focusten ajotuntumasta ja tuossa olisi isompi ja vääntävämpi 2,5l turbokone kuin Gti:ssä (2,0 Tfsi). Mitäs muita olisi ns. samassa sarjassa, hintaluokka n. 15-17 tonnia?

Itse olen tykästynyt todella paljon Seatin Leon malliin. Viikonloppuna lähdenkin etelästä hakemaan 2006 vuosimallin 2.0TFSI koneella varustellun Leonin.
Ilmeisestihän nämä Seatit ja Golfit ovat käytännössä samaa tavaraa, joten näiden välillä valinnan tein itse sen takia, että tykkään Leonin ulkonäöstä vähän enemmän. Ja ilmeisesti tuossa mainitsemassani koneessa ei pitäisi mitään tyyppivikojakaan olla, ja melko monesta suunnasta saanut kuulla moottorin olevan luotettava.

Niin ja Seatillahan on myös nuo FR ja Cupra mallit, joissa molemmissa täyttyy tuo 200hv vaatimus. FR:ssä vakiona 200hv ja Cuprassa 240hv.
Tässä 2.0TFSI:ssä löytyy tuo 185hv, jonka kyllä saa lastulla nostettua ihan tuonne Cupran tasolle.
 

Veijari

Jäsen
Fordin ST:ssä tuo 2,5 litran 5 syl. turbokone on alunperin Volvon valmistama joten myös Volvon alta noita vaihtoehtoja löytyy useassa eri korissa. Itse kallistuisin myös mielummin tuohon 5- tai jopa 6-sylinteriseen vaihtoehtoon joissa vääntöalue yleensä laajempi ja huomattavasti sivistyneempi arkiajoon.
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Mitäs muita olisi ns. samassa sarjassa, hintaluokka n. 15-17 tonnia?

No samantyylinen ajopeli on itselläni alla, ja halvemmalla sain, nimittäin Honda Civic Typer R -02 vuosimallia. 2.0L ja mukavasti 200hv. Painoa n. alle 1300, ja kyllä se kesäkelillä hyvin lähtee. Nyt on vaan ollut hieman heikko ajella, kun urheilualusta ja eipä paljon jousta. Eikä mielestäni kulutakkaan kauheasti. Mutta autoon ei hirveästi mitään nippeleitä kuulu, mm. ajotietokonetta ei löydy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös