Autoiluketju

  • 3 196 147
  • 18 516

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Tää taitaa eniten vaivata nuoria BMW:llä tai 90-lukulaisella ahdetulla japsilla ajavia. Kaikki raha hakataan ämpärin kokoseen ahtimeen ja sitten alle laitetaan jotkut kiinalaiset nipponamerica merkkisen kumit.

Joo, tästä tuli kesällä omakohtainen kokemus kun kävin käytettyä autoa etsimässä. Myyjä, nuori mies, kehuskeli autoa maasta taivaaseen kuinka siisti ja hyvä se on. Ja mainitsipa vielä, että nyt saa lähes kaksi tonnia/sarja maksaneet erikoisvanteet mukaan. Joopa joo, mutta kun niiden kahden tonnin vanteiden ympärille oli kiedottu joku niin epämääräinen rengassarja, että vaikka töissä aika monta rengasesitettä luen vuodessa, niin kyseisestä merkistä en ollut kuullut koskaan. Olihan ne mustat ja kai aika pyöreätkin, mutta eivät kyllä ajossa mitkään miellyttävät. Niin se tuli todettua, että bemarinkin saa aika uraherkäksi ja typerän tuntuseksi ajaa kun oikein säästää väärissä paikoissa. No, ihan sama, en autoa ostanut lopulta kun minusta kuusi vuotta vanhan "siistinä" myytävän auton ongelmakohtiin ei yksinkertaisesti saa kuulua se, että takaluukku pitäisi maalauttaa kokonaan tai vaihtoehtoisesti vaihtaa uuteen ruosteen vuoksi. Käytettyä autoa ostaessa saa kyllä oikeasti olla aika tarkkana, ihmisillä on niin omituisia käsityksiä siitä, mikä on hyväkuntoista ja mikä ei.

Joskus kävi oikein mielessä, että oman 12 vuotta vanhan Volvon olisi voinut myydä "uusi auto"-statuksella kun siinä nyt oli liki kaikki vaihdettu/korjattu ja melkeinpä pistämättömät fillaritkin alla jos vertasi moniin näkemiini siistinä ja hyväkuntoisena kaupattaviin autoihin. Kai se nyt perkele on olettamus, että koeajolla ei pala airbagin valot tai ohjauksessa ei tunnu millitolkulla väljää jos auto kerran on hyväkuntoisena myynnissä?
 
Sain huoltoliikkeeltä tarjouksen: Määräaikaishuolto + katsastustarkastus ja jarrulevyt eteen ja taakse + jarrunesteiden vaihto. Yhteensä 1.100 EUR.

Pitäkää tunkkinne! Fiksaan ainakin jarrut itse, ...kele.
 

Outsider

Jäsen
Sain huoltoliikkeeltä tarjouksen: Määräaikaishuolto + katsastustarkastus ja jarrulevyt eteen ja taakse + jarrunesteiden vaihto. Yhteensä 1.100 EUR.

Pitäkää tunkkinne! Fiksaan ainakin jarrut itse, ...kele.

Varmaan kannattaisi mainita auton malli ja mikä määräaikaishuolto on kyseessä, jos tuon hinnan on tarkoitus kertoa jotain.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
VW Golf ja määräaikaishuolto sisältää vain öljyt ja erinäiset suodattimet.

Mä kysyin kans Golfiin jarruremppaa eli levyt ja palat eteen ja taakse VW Center Espoosta. Hintana 700€. Niittykummun Teboil (Autoasi-korjaamo) teki samoilla alkuperäisosilla hintaan 292€.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Tervehdys kaikki palstan autoviisaat & muut! Olen tässä jo tovin pohtinut, onko mitään järkeä ostaa autoa, jolla on ajettu yli 200tkm? Kuinka pitkään hyvin pidetyllä (tämä tietysti tuurista kiinni) 2 litraisella tai isommalla koneella varustettu auto matkaa taittaa? Onko esim. 400-500tkm täysin utopiaa? Entä onko diesel- ja bensakoneissa eroja?

Pointtina on siis se lopulta kuinka monta elinvuotta esim. vm 2008 yli 200tkm ajetulla Passatilla tai vastaavalla voi periaatteessa olla? Entä mitä muita ongelmia näissä voi ilmaantua?

Paljon kysymyksiä ja sekavaa asettelua, mutta näillä mennään.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tervehdys kaikki palstan autoviisaat & muut! Olen tässä jo tovin pohtinut, onko mitään järkeä ostaa autoa, jolla on ajettu yli 200tkm? Kuinka pitkään hyvin pidetyllä (tämä tietysti tuurista kiinni) 2 litraisella tai isommalla koneella varustettu auto matkaa taitaa? Onko esim. 400-500tkm täysin utopiaa? Entä onko diesel- ja bensakoneissa eroja?

Nyrkkisääntönä pari litraisella dieselillä ajelee vähintään 500-600 tkm, samankokoisella bensakoneella ehkä 300-350 tkm. Mutta autoissa ja niiden pitämisessä on valtavia yksilöllisiä eroja. Vanhoissa autoissa toki esim kannen tiivisteet haurastuvat jokatapauksessa, joten jonkinlaista remonttia tulee vastaan. Muutenkin kulutusosat kuluvat, ja esim. jarru- ja iskariremontit tulevat jossain kohtaa vääjäämättä. Toisaalta kulutusosat on tehty vaihdettaviksi, joten vaihdon jälkeen homma toimii taas.
Eli jos vastaan tulee 2008 parisataa tuhatta ajettu diesel, niin sitä voinee pidosta ja hinnasta riippuen suositella. Bensakoneisellakin todennäköisesti ajelee vielä pitkään, ainakin jos itse ei hirveitä kilometrejä aja.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
2000-luvun dieseleissä on lisäksi yksi homma tämä iki-ihana kaksoismassavauhtipyörä, joka joissain autoissa on vissiin aika lähellä silkkaa paskaa. Se tietysti voi tuoda aika hinnakkaan lisärempan, mutta toisaalta kai niidenkin kesto on aika tuurista kiinni. Paljon kaupunkiajoa, niin kestää vähempi, mutta paljon pitkää matkaa, kestää paljon paremmin. Lisäksi tietenkin jotain turboja sun muuta voi mennä kilometrien myötä, mutta (melko kallista) kulutusosaa nekin tietysti ovat.

Aika pitkälti aikaisemmasta pidosta käytetyn auton kunto ja kestävyys on kiinni. Joskus saattaa löytyä reilusti yli 200k ajettujakin tosi hyvässä kunnossa, mutta vastaavasti taas jotain 100k ajettuja voi olla ihan hirveitä rytöjä.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Kiitos paljon nopeista vastauksista! Näin sen vähän arvelinkin, että tuuripeliä siinä vaiheessa kun käytettyä ostaa. Toki periaatteessa aivan sama onko sillä ajettu 90tkm vai 200tkm. Paskasti pidetty on paskasti pidetty.

Toi maantie vs. kaupunkiajo oli myös tiedossa ja jotenkin voisin kuvitella ettei esim. 2008 autolla ole voitu kaupunkiajossa ajaa 200tkm ellei ole taksina ollut. Tai no, kaikki on tietysti mahdollista, mutta kaupunkiajoa 137km/pvä neljän vuoden ajan kuulostaa melko paljolta.
 

scholl

Jäsen
Kiitos paljon nopeista vastauksista! Näin sen vähän arvelinkin, että tuuripeliä siinä vaiheessa kun käytettyä ostaa. Toki periaatteessa aivan sama onko sillä ajettu 90tkm vai 200tkm. Paskasti pidetty on paskasti pidetty.

toisaalta keskimäärin 90tkm ajettu on parempi. Jos rahaa on vähän niin kyllä itse ostaisin mielummin sellaisen nopeasti arvoa pudottaneen auton, jolla on ajettu 90tkm kuin muidenkin ostaman mallin, jossa 200tkm maksaa saman. Maksat ylihintaa siitä, että se on tylsä Passat verrattuna siihen, että ostaisit vaikka Alfa Romeon. Toki Passat on isompi tuossa esimerkissä, mutta pointti on tämä. Tietyt autot ovat käytettyinä ylihinnoiteltuja ja/tai hintaansa nähden paljon ajettuja.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
toisaalta keskimäärin 90tkm ajettu on parempi. Jos rahaa on vähän niin kyllä itse ostaisin mielummin sellaisen nopeasti arvoa pudottaneen auton, jolla on ajettu 90tkm kuin muidenkin ostaman mallin, jossa 200tkm maksaa saman. Maksat ylihintaa siitä, että se on tylsä Passat verrattuna siihen, että ostaisit vaikka Alfa Romeon. Toki Passat on isompi tuossa esimerkissä, mutta pointti on tämä. Tietyt autot ovat käytettyinä ylihinnoiteltuja ja/tai hintaansa nähden paljon ajettuja.

Totta se on tuokin, se kai olikin ensimmäisen kysymykseni pointti eli onko siinä järkeä? Tiedän ihmisiä joille tuon kaltainen diili on ollut hyvä juttu, mutta huonostihan siinä voi myös käydä ja sitten menee ne vähätkin rahat näihin kalliisiin kuluviin osiin. Passatin heitin toki vain esimerkkinä, ei ole fixaatiota folkkariin.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Totta se on tuokin, se kai olikin ensimmäisen kysymykseni pointti eli onko siinä järkeä? Tiedän ihmisiä joille tuon kaltainen diili on ollut hyvä juttu, mutta huonostihan siinä voi myös käydä ja sitten menee ne vähätkin rahat näihin kalliisiin kuluviin osiin. Passatin heitin toki vain esimerkkinä, ei ole fixaatiota folkkariin.


Itse kyllä ehdottomasti ostaisin ennemmin 200 tkm ajetun VW:n, Toyotan tai vastaavan kuin jonkun "ei niin tylsän" Alfan, Fiatin tai Rellun puolta pienemmillä kilometreillä. Se nopea arvon menettäminen johtuu juuri siitä, että näissä B-luokan merkeissä voi olettaa joutuvansa auton luotettavuuden kanssa ongelmiin ja kustantamaan kalliitakin korjauksia paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin näissä arvonsa hyvin pitävissä merkeissä.
Tarkoitan toki pitkässä juoksussa ja suuria määriä autoja keskenään vertaillessa, enkä yksittäistapauksissa jotka ovat kuitenkin aina käytettyjen kohdalla mahdollisia. Kun on täysi huoltokirja, hieman luotettavaa taustatietoa ko. autosta ja mahdollisesti myös sitä myyvästä, on paljon vahvemmilla kuin ilman näitä seikkoja / tietoja. Jos tuollaiseen B-luokan autoon joihin itse luen mm. juuri Alfat, Fiatit ja tietyt ranskanpullat joutuu panostamaan isoihin remppoihin, on ikävä tosiasia myös se, ettei ne tehdyt rempat heilauta auton arvoa yhtään ylöspäin ellei sitten jollekulle hyvälle ystävälleen sitä myy näillä spekseillä maustettuna. Toki hyvälle ystävälleen kukaan tuskin em. autoja haluaa tuupata : )
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Lisätään vielä se, että oma tietämys autoista auttaa myös ennaltaehkäisemään pahimpia karikkoja ja osaaminen korjaushommissa säästää rahaa. Ei tarvitse olla mikään bensalenkkari, kun jo pieniä fiksauksia tekee hyvin itsekin. Netistä löytyy varmasti paljon tietoa esim Passatin tai sen Alfan DIY-hommista. Jos ajaa niinkuin pahimmat pullopersesikamuijat eli vaikka auto kilisee ja kolisee ja ajetaan siitä huolimatta, niin turha siinä on itkeskellä korjauskulujen perään.

Jos ei ole kiinnostusta hieman liata käsiään, niin sitten vaan makselee korjaamoille. Eihän kai kukaan (muu kuin muija) himassakaan ilmaiseksi siivoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se nopea arvon menettäminen johtuu juuri siitä, että näissä B-luokan merkeissä voi olettaa joutuvansa auton luotettavuuden kanssa ongelmiin ja kustantamaan kalliitakin korjauksia paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin näissä arvonsa hyvin pitävissä merkeissä.

Kyllä näin, mutta lisäisin sanan "mielikuvasta" ennen ensimmäistä pilkkua. Esimerksi uudehkot rellut ovat kai menestyneet hyvin laatututkimuksissa, mutta arvonmenetys on silti nopeaa, mielikuva kun on 2000-luvun alun surkeudella tärvätty pitkäksi aikaa. Ja sitten huonomaineisilla merkeillä saattaa myös olla malleja, jotka laadultaan vastaavat näitä "a-merkkejä", mutta kärsivät merkin yleisestä maineesta/mielikuvasta.

Ja toisaalta, näillä "a-merkeillä" voi olla laatuvaihteluita tai ihan paskoja malleja, mutta mielikuva on silti koko merkillä laadukas.
 

-RVL-

Jäsen
Tervehdys kaikki palstan autoviisaat & muut! Olen tässä jo tovin pohtinut, onko mitään järkeä ostaa autoa, jolla on ajettu yli 200tkm? Kuinka pitkään hyvin pidetyllä (tämä tietysti tuurista kiinni) 2 litraisella tai isommalla koneella varustettu auto matkaa taittaa? Onko esim. 400-500tkm täysin utopiaa? Entä onko diesel- ja bensakoneissa eroja?

Pointtina on siis se lopulta kuinka monta elinvuotta esim. vm 2008 yli 200tkm ajetulla Passatilla tai vastaavalla voi periaatteessa olla? Entä mitä muita ongelmia näissä voi ilmaantua?

Paljon kysymyksiä ja sekavaa asettelua, mutta näillä mennään.

Itse en kyllä kilometrejä pelkää. Ja onko järkeä niin sanon, että on, jos on pidetty hyvin. Ja näen asian nimenomaan niin, että isommalla koneella oleva kestää pidempään ainakin verrattuna johonkin 1.4 litraiseen 200 hp:lla varustettuun rakettiin.

Otit Passatin puheeksi niin omalla kokemuksella voin sanoa, että tuollainen vuosituhannen taitteen dieseli kestää manuaali-askilla jonkun 800 000 km helposti ja automaatilla samaten, jos on edes joskus kehdattu laatikko avata tai vaihtaa uuteen. Uskon, että miljoonan rullattujakin löytyy. Varmaan siihen saa rahaa menemään, mutta ennemmin korjaan vanhaa kuin ostan uuden.

Minulla ei ole mitään merkkirakkautta mihinkään, mutta jos huomenna lähtisin ostamaan vaikka 10 vuotta vanhaa autoa ja finaalikaksikkoon päätyisi 100 000 ajettu bensa-auto ja 600 000 ajettu diesel niin päätyisin luultavasti jälkimmäiseen, jos huoltohistoria ja ulkonäkö miellyttää.
 
Viimeksi muokattu:

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eberspächer temppuilee?

Moi!

Reilu pari vuotta vanha tehtaalla asennettu Eberi ja temppuilee. Ei lähtenyt pyörimään ajastimella pariin otteeseen ja käsin käynnisttettynä pölläyttää sellaisen savupilven, että näyttää kuin auto olisi tulessa.

Nyt kävin päivällä turvallisesti vesisateessa taas käynnistämässä laitteen ja savutti about 8 minuuttia ja sitten oli savuton loppuajan. Annoin käydä reilun 30 minuuttia.

Soitin jo yhteen huoltoliikkeeseen ja sanoi että tehdasasenteisissa täytyis ottaa yhteyttä maahantuojaan. Sanoi kyllä, että saattaa toimia, kunhan polttaa siitä paskat pois, omassa Bemarissa oli käynyt näin nyt syksyllä. Mitäs mieltä palstan autogurut ovat? Onko toivoa vai otetaanko jo suosiolla yhteyttä maahantuojaan?

StevieY
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Kyllä näin, mutta lisäisin sanan "mielikuvasta" ennen ensimmäistä pilkkua. Esimerksi uudehkot rellut ovat kai menestyneet hyvin laatututkimuksissa, mutta arvonmenetys on silti nopeaa, mielikuva kun on 2000-luvun alun surkeudella tärvätty pitkäksi aikaa. Ja sitten huonomaineisilla merkeillä saattaa myös olla malleja, jotka laadultaan vastaavat näitä "a-merkkejä", mutta kärsivät merkin yleisestä maineesta/mielikuvasta.

Ja toisaalta, näillä "a-merkeillä" voi olla laatuvaihteluita tai ihan paskoja malleja, mutta mielikuva on silti koko merkillä laadukas.

Kyllä, asiaa puhut siinä, että esim. Rellujen valtaisa arvonalennus on hyvinkin noita 2000-luvun taitteen peruja, siinä se maine on menetetty pitkäksi aikaa vaikka laatutaso olisikin saatu ylemmäs uudemmissa. Tosin uuden auton 100000tkm testi lyhyellä ajalla ei vielä anna todellista kuvaa siitä, mikä se laatu nyt sitten todella niissä on. Kunhan menee muutama vuosi Suomen ankarissa vaihtelevissa oloissa, niin sitten nämä 0-3 vuotta vanhat Rellut vasta näyttävät todellisen laatunsa ja kestävyytensä. Ovathan ne esim. luvanneet pitemmät takuut näihin nykyisiin antaakseen signaalin ostajille siitä että asiat olisivat nyt paremmalla tolalla. Se sitten tullaan näkemään lähivuosina enkä itse ainakaan liikoja anna arvoa sille montako vuotta se takuu on. Parempi 2-3 vuoden takuu autossa jossa niitä ongelmia on harvemmin kuin 4 tai 7 vuotta niissä joissa niitä todennäköisemmin ilmenee. Takuuta ylläpitääkseen joutuu kuitenkin ravaamaan kalliissa huolloissa aika tiuhaan, joten ei sekään ole mikään ilmainen etuus. Kuluvien osien piikkiinkin menee kuitenkin melko eksoottisiakin vikoja takuista huolimatta.
Mutta joo, mielikuvat ne aika pitkälle kokemusten ohella sanelevat auton arvon ja arvostuksen. Hyvä esimerkki suuresta arvostuksesta ja hyvistä kokemuksista on juuri tuo Toyotakin. Avensista pidän todella laadukkaana autona, mutta kyllä muutama huono kokemus on tuttujen kautta käynyt toisaalta ilmi Yariksen kohdalla, sitä ajaessa huomaa että saman merkin allakin seilaa monensorttista autoa.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Moi!

Reilu pari vuotta vanha tehtaalla asennettu Eberi ja temppuilee. Ei lähtenyt pyörimään ajastimella pariin otteeseen ja käsin käynnisttettynä pölläyttää sellaisen savupilven, että näyttää kuin auto olisi tulessa.

Nyt kävin päivällä turvallisesti vesisateessa taas käynnistämässä laitteen ja savutti about 8 minuuttia ja sitten oli savuton loppuajan. Annoin käydä reilun 30 minuuttia.

Soitin jo yhteen huoltoliikkeeseen ja sanoi että tehdasasenteisissa täytyis ottaa yhteyttä maahantuojaan. Sanoi kyllä, että saattaa toimia, kunhan polttaa siitä paskat pois, omassa Bemarissa oli käynyt näin nyt syksyllä. Mitäs mieltä palstan autogurut ovat? Onko toivoa vai otetaanko jo suosiolla yhteyttä maahantuojaan?
Oikeastihan tuossa on yksi merkittävä vika ja se on että kyseessä on Eberi. Empiirisen kokemukseni mukaan Webasto on täysin ylivoimainen valinta. Varsinkin pakkasille Eberiä ei kannata käyttää vain lyhyttä aikaa, kun tuo tuntuu karstoittuvan todella helposti. Nykyisessä Mersussa ei ole Webaston kanssa ollut mitään ongelmia.

Koska kyseessä on vain kaksi vuotta vanha auto niin käytännössä yrittäisin saada tuon kyllä valmistajan kontolle - eihän noiden pitäisi noin nopeasti hajota.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Moi!

Reilu pari vuotta vanha tehtaalla asennettu Eberi ja temppuilee. Ei lähtenyt pyörimään ajastimella pariin otteeseen ja käsin käynnisttettynä pölläyttää sellaisen savupilven, että näyttää kuin auto olisi tulessa.

Nyt kävin päivällä turvallisesti vesisateessa taas käynnistämässä laitteen ja savutti about 8 minuuttia ja sitten oli savuton loppuajan. Annoin käydä reilun 30 minuuttia.

Soitin jo yhteen huoltoliikkeeseen ja sanoi että tehdasasenteisissa täytyis ottaa yhteyttä maahantuojaan. Sanoi kyllä, että saattaa toimia, kunhan polttaa siitä paskat pois, omassa Bemarissa oli käynyt näin nyt syksyllä. Mitäs mieltä palstan autogurut ovat? Onko toivoa vai otetaanko jo suosiolla yhteyttä maahantuojaan?

StevieY

Itsellä oli pari vuotta sitten Webaston kanssa vastaava ongelma ja nimenomaan syksyllä, kun ensimmäistä kertaa muutaman kuukauden tauon jälkeen otin lämmittimen käyttöön. Kyseessä on työsuhdeauto, joten vein sen heti paikalliseen merkkihuoltoon, jossa laite putsattiin. Muistaakseni sanoivat, että se oli vaan tukkeutunut ja suosittelivat laitetta käytettäväksi aika ajoin myös kesällä vastaavan estämiseksi.

Se ei siis välttämättä ole rikki ja voi siis putsaantua itsestään, eli itse kokeilisin pari kertaa käynnistää lämmitintä vaikka suorakäynnistyksellä, jos ne pahimmat paskat sieltä irtoaisivat. Ja mitä kertomaasi tulee, ovat todennäköisesti jälkimmäisessä sessiossa jo irronneet.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se ei siis välttämättä ole rikki ja voi siis putsaantua itsestään, eli itse kokeilisin pari kertaa käynnistää lämmitintä vaikka suorakäynnistyksellä, jos ne pahimmat paskat sieltä irtoaisivat. Ja mitä kertomaasi tulee, ovat todennäköisesti jälkimmäisessä sessiossa jo irronneet.

Tätä toivotaan. Kävin taas päivällä laittamassa lämmittimen käyntiin ja nyt savutti vajaan minuutin ajan ja paljon paljon vähemmän. Toki oli paljon lämpimämpää, joka voi vaikuttaa asiaan. Sormet ristiin, että selvitään ilman huoltoja ja korjauksia.

StevieY
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Tätä toivotaan. Kävin taas päivällä laittamassa lämmittimen käyntiin ja nyt savutti vajaan minuutin ajan ja paljon paljon vähemmän. Toki oli paljon lämpimämpää, joka voi vaikuttaa asiaan. Sormet ristiin, että selvitään ilman huoltoja ja korjauksia.

StevieY
Polttelet juuri karstoja. Tärkeintä on ettet kylmällä pidä tuota lisälämmitintä käynnissä vain lyhyitä aikoja.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Heh, mahtavaa valittamista rengasmelusta varmasti sellaselta sakilta jotka kuitenkin ajaa uusilla autoilla ja varmasti kohtuu uusilla nakeilla. Voin tietty olla ainoa, jolla radio/Maiden/ysäri soi aina niin kovaa ettei haittaa.

Pakollinen trolliavautuminen:
Tai sitten syynä on se että pitää olla se handsfree korvalla, koska ei vain voi olla tavoitettamattomissa.
Jos tämä viittasi omaan tekstiini niin voin iloksesi kertoa etten todellakaan ajele millään Skodalla ja täällä myös asfaltit ovat merkittävästi siloisempia. Mersussa on parempi äänieristys ja stereot. Koska en ole teini tai muuten jämähtänyt nuoruuteni niin kuuntelen tätä nykyään tyylikästä musiikkia enkä mitään brittiläisiä pappoja soittamassa roskaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Koska en ole teini tai muuten jämähtänyt nuoruuteni niin kuuntelen tätä nykyään tyylikästä musiikkia enkä mitään brittiläisiä pappoja soittamassa roskaa.
Teillä on schollin kanssa hyvin samantyylinen musamaku.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Teillä on schollin kanssa hyvin samantyylinen musamaku.
Tuohan on aivan mahtava! Todellisuudessa minua on alkanut pelottamaan, että elän Schollin haluamaa elämää jossain toisessa aikajatkumossa. Asun Saksassa, ajan mersulla, kuuntelen Tim Bendzkoa (suosittelen lämpimästi), ja vaimoni + lapseni puhuvat sujuvasti paikallista kieltä.
 

Masentaja

Jäsen
tuossa n.5v sitten tuli pelattua noiden polttoainekäyttöisten lisälämmittimien kanssa, ja karu fakta on se, että ne kuolee juuri siksi että niitä ei käytetä. Myös sellaisia on tullut vastaan, että lämmitin on liian tehokas (juuri niin) joka aiheuttaa sen, että se ei ikinä käy "kunnolla täysiä". Poltin sammuu ennenkuin palotila on oikeasti kuiva ja puhdas. Kosteus kerääntyy sinne palotilaan joka taas aiheuttaa suuttimen tukkeutumista, liekkivahdin kärsimistä yms ruosteen ja noen muodossa. Kun palaminen ei ole puhdasta (suutin huono) aiheuttaa se nokeentumista ja ketjureaktio on valmis. Webasto ja Eberi käytti ainakin aikoinaan samoja osia sisuskaluissa. Eli juuri puhaltimet, liekkivahti ja suutin yms oli samoja kilkkeitä, eri paketissa. Ohjauspuolella oli sitten isommat erot. Mutta käytännössä ei ole eroa onko se webasto vai eberi, siis itse polttosysteemin kannalta. Molemmat toimii. Mutta jos teillä on lisälämmitin, käyttäkää sitä. Sama ilmastoinnin kanssa, käyttäkää sitä myös talvella koska keväällä se ei enää välttämättä muuten toimi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös