Mainos

Autoiluketju

  • 3 336 657
  • 19 049

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisätään listalle vielä Mazda MX-5. Autotallista löytyy suunnilleen noilla spekseillä yksi kappale tuollaisia. Hinta on tosin 900 € yli ylärajan, mutta tuon siitä saanee sentään heittämällä tiputettua.
Itselle tulee, budjetti joustaa :)

MX-5 on myös seurannan kohteena.

Uusi duuni sisältää pörräämistä Uudenmaan läänin alueella ja talvikausi menee konttorirottana, joten auton käyttötarve on pääasiassa kaupunkiajoa ja max. 50km maantietä per suunta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ehdotan Mersun SLK:ta. On takavetoisena todella hauska ajaa ja muutenkin minusta todella paljon tyylikkäämpi kuin nuo koppakuoriaisen näköiset Pösöt, Tigrat sun muut. Minusta kun nämä pikkuautoista tehdyt avoversiot on ihan kauhean näköisiä, kun nykyisin on tämä tyyli autojen suunnittelussa että tuulilasi vedetään mahdollisimman eteen ja keula lyhyeksi. Siitä kun otetaan sitten katto pois niin auto näyttää ihan joltain pick-upilta.
 

Ilmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehdotan Mersun SLK:ta. On takavetoisena todella hauska ajaa ja muutenkin minusta todella paljon tyylikkäämpi kuin nuo koppakuoriaisen näköiset Pösöt, Tigrat sun muut. Minusta kun nämä pikkuautoista tehdyt avoversiot on ihan kauhean näköisiä, kun nykyisin on tämä tyyli autojen suunnittelussa että tuulilasi vedetään mahdollisimman eteen ja keula lyhyeksi. Siitä kun otetaan sitten katto pois niin auto näyttää ihan joltain pick-upilta.

Täältä myös ääni SLK:lle. Mulla oli itselläni -99 SLK 2006 - 2010 ja pidin autosta tosi paljon. On myös tosihyvä ja hauska talviauto 50/50 painonjakaumalla. Myös lämmin, sillä siinä on C-sarjan lämppäri ja paljon vähemmän ilmatilaa mitä lämmittää kuin C-sarjassa.

Mulla olisi varmaan tuo auto vieläkin, mutta tuli muutto ja SLK vaihtui keittiöremonttiin.

Jos ihan 2000-luvun alun SLK:ta katselee, kannattaa varmistua että on facelift-malli, joka tuli loppuvuodesta 2000 myyntiin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kakkosautoa pitäisi talouteen ostaa. Ainoat rajoitukset on alle 10000 € hinta, automaatti on kiva ja mielellään alle 110 000 ajettu. Kokoluokka saisi olla sellainen, että kaksi muksua ja aikuista mahtuu kyytiin.

Mahdollisimman tylsä vaihtoehto on Nissan Almera. Automaatilla valikoimaa on jonkun verran vuosimalleissa 2004-2006, joissa tuo kilometrimäärä voi olla sitä luokkaa mitä havittelet.

Hyvä puoli tässä mallissa on kohtuullisen hyvät varusteet ja vähävikaisuus. 1.8 litrainen ei tosiaan ole mikään tykki, mutta auto kokonaisuutena ihan varteenotettava vaihtoehto. Vain kulutusosia tuli vaihdettua ja joka kerta meni katsastuksesta läpi ensimmäisellä kerralla

Oman 2004 HB:n myin juuri pois 125tkm ajettuna 6k€:lla. Nettiautossa pyydetään kyllä ihan mahdottomia, kun oma kärry tuli ostettua 8/2007 55tkm ajettuna 10,5k€:lla.
 

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
Kysytäänpäs vähän tietävämmiltä. Kesärenkaat ovat tällä hetkellä kokoa 205/50/16 ja renkaiden sisällä piileskelevät vanteet ovat merkiltään ja malliltaan BWA Racing Icewind, spekseiltään Et 35 7Jx16H2 4x100. Käykö kyseisiin vanteisiin renkaat kokoa 195/50/16? Nykyiset renkaat pitää joka tapauksessa vaihtaa tulevana kesänä, mieluummin hiukan kapeampaan etteivät hakkaisi samalla tavalla takasisälokareihin, kuin yllämainitut tassut.

Raapiiko renkaat ulkosyrjältään lokarin kaareen vai sisäsyrjältään sisälokariin? Mihinkä autoon tulevat? Mikä on alkuperäis vanteiden Et-luku?

Noihin kysymyksiin kun vastaat itsellesi, niin tiedät onko syy kumissa vai vanteessa. Veikkaan jälkimmäistä (pieni ET tuo vanteen ulommaksi ja etuvetoautoissa yleisin ET on jossain 42-48 välillä). Toki jos raapiminen on erittäin vähäistä ja tapahtuu vain ääritilanteissa (suurella kuormalla tai eturenkaat täyskäännettynä), voi tuota kompensoida kapeammalla kumilla.

Kyllähän 195/50 kumi menee heittämällä 7" leveälle vanteelle, mutta 16" kokoluokassa ei ainakaan mikään tarjouskumi ole. Lisäksi mittarivirhehän tuossa muuttuu kun kumin halkaisija/ympärysmitta muuttuu kapeamman ja matalamman kumin myötä, ei tosin kovin radikaalisti.
 

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Raapiiko renkaat ulkosyrjältään lokarin kaareen vai sisäsyrjältään sisälokariin? Mihinkä autoon tulevat? Mikä on alkuperäis vanteiden Et-luku?

Noihin kysymyksiin kun vastaat itsellesi, niin tiedät onko syy kumissa vai vanteessa. Veikkaan jälkimmäistä (pieni ET tuo vanteen ulommaksi ja etuvetoautoissa yleisin ET on jossain 42-48 välillä). Toki jos raapiminen on erittäin vähäistä ja tapahtuu vain ääritilanteissa (suurella kuormalla tai eturenkaat täyskäännettynä), voi tuota kompensoida kapeammalla kumilla

Tuohon en osaa sanoa, ottavatko sisä- vai ulkosyrjällä lokariin kiinni. Renkaat ottavat kiinni vain, jos takapenkillä on matkustajia, eli ei ole jatkuvaa. Auto on malliltaan -94 Opel Vectra. Alunperinhän vanteet ovat olleet jo turhan leveät tuohon autoon, mutta ei ole tällä hetkellä rahaa ostaa uusia vanteita, joten on tyytyminen noihin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Työsuhdeauto hankinnan alla ja pitäisi miettiä seuraavien välillä:

Ford Focus 1,6l 125hv
~keskitason herkut, automaatti
vaihtoauton jälkeen hinta ~22k

Citroen DS4 1,6l 154hv
varsin runsaat "so chic" herkut, bmp6-robottivaihteisto
vaihtoauton jälkeen hinta ~25k

Opel Astra Sports Tourer 1,6l 180hv
Älytön läjä varusteita ml. automaattivalot, kattoluukku, erikoisistuimet... automaattivaihteisto ofc
vaihtoauton jälkeen hinta ~27k

Vähän mietityttää atm tuo sitikan bmp6 vaihteisto, onko kellään kokemuksia? Muutenkin noista kiinnostaisi kuulla kunhan pysytään poissa fanipoika/hater-linjalta.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vähän mietityttää atm tuo sitikan bmp6 vaihteisto, onko kellään kokemuksia? Muutenkin noista kiinnostaisi kuulla kunhan pysytään poissa fanipoika/hater-linjalta.

En ole tuolla Citikan bmp6-askilla ajanut mutta parista robottivaihteistosta on ajokokemusta, eikä kyllä lainkaan positiivisia ajatuksia ole tuo minussa herättänyt. Minusta nuo eivät vaan oikein toimi, vaan meno on sellaista vähän nykivää ja aski tuntuu miettivän vähän liian pitkään mikä pykälä sieltä pitäisi pesään heittää, ja varsin monesti jäi sitten vielä sellainen kuva että se löytynyt pykälä ei ollut ihan oikea. Sanoisin että ota mieluummin ihan oikea automaattivaihteisto jos ei manuaalin kepittäminen kiinnosta.
 

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
Tuohon en osaa sanoa, ottavatko sisä- vai ulkosyrjällä lokariin kiinni. Renkaat ottavat kiinni vain, jos takapenkillä on matkustajia, eli ei ole jatkuvaa. Auto on malliltaan -94 Opel Vectra. Alunperinhän vanteet ovat olleet jo turhan leveät tuohon autoon, mutta ei ole tällä hetkellä rahaa ostaa uusia vanteita, joten on tyytyminen noihin.

eli 99% varmuudella renkaat ottavat lokarin kaareen kiinni. Epäilempä, että 205 -> 195 kumin leveys muuttaa tuota ongelmaa miksikään. Vanne tuo kumin liian ulos joka tapauksessa ja kuormattuna ottaa sitten kaareen. Miten ois vähän käytetyt vanteet+kumit? Varmaan samaan rahaan irtois joltain myyntipalstalta kuin mitä nuo 195-kumit kaupasta.
 

miklis

Jäsen
En ole tuolla Citikan bmp6-askilla ajanut mutta parista robottivaihteistosta on ajokokemusta, eikä kyllä lainkaan positiivisia ajatuksia ole tuo minussa herättänyt. Minusta nuo eivät vaan oikein toimi, vaan meno on sellaista vähän nykivää ja aski tuntuu miettivän vähän liian pitkään mikä pykälä sieltä pitäisi pesään heittää, ja varsin monesti jäi sitten vielä sellainen kuva että se löytynyt pykälä ei ollut ihan oikea. Sanoisin että ota mieluummin ihan oikea automaattivaihteisto jos ei manuaalin kepittäminen kiinnosta.

Minulla on ollut kaikkiaan nelisen vuotta käytössä tuo BMP6, enkä ole ihan samaa mieltä. Tokihan tuo on huomattavasti nykivämpää kuin DSG:llä ajaminen, mutta silti olin kyllä erittäin tyytyväinen siihen.

Ajotyylillä on tietysti oma osansa tuohon. Jos kiihdyttelee rauhallisesti perusasetuksella, niin vaihdot on sujuvia. Ripeämpiin kiihdytyksiin sitten sport-asennossa vaihtoalue nousee hieman korkeammille kierroksille ja nopeutuu, ja se voi tuntua nykäyksinä, kun kaasua on painettu reippaammin. Ja tuossahan on myös manuaalipuoli, jos haluaa vaihdella itse ja olla aina ehdottoman varma siitä, että oikea pykälä on sisässä kiihdytystä varten.

Kannattaa tietysti kokeilla. Minä kyllä vaihtaisin mielelläni oman nykyisen manuaalin tuohon robottiin takaisin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla on ollut kaikkiaan nelisen vuotta käytössä tuo BMP6, enkä ole ihan samaa mieltä.

Minä sanoinkin että en ole tuolla bmp6:lla ajanut vaan mielipiteeni perustuu niihin muiden valmistajien robottivaihteistoihin joilla olen ajanut. Voi olla että tuo Citikan laatikko on parempi, mutta kyllä minä silti mieluummin ottaisin ihan oikean automaatin.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Työsuhdeauto hankinnan alla ja pitäisi miettiä seuraavien välillä:

Ford Focus 1,6l 125hv
~keskitason herkut, automaatti
vaihtoauton jälkeen hinta ~22k

Citroen DS4 1,6l 154hv
varsin runsaat "so chic" herkut, bmp6-robottivaihteisto
vaihtoauton jälkeen hinta ~25k

Opel Astra Sports Tourer 1,6l 180hv
Älytön läjä varusteita ml. automaattivalot, kattoluukku, erikoisistuimet... automaattivaihteisto ofc
vaihtoauton jälkeen hinta ~27k

Vähän mietityttää atm tuo sitikan bmp6 vaihteisto, onko kellään kokemuksia? Muutenkin noista kiinnostaisi kuulla kunhan pysytään poissa fanipoika/hater-linjalta.

Focuksessa on liian vähän tehoa automaattivaihteistolle. Nuo kaksi muutakin ovat hieman rajoilla, mutta niitä kannattaa käydä kokeilemassa. Tietenkin Focustakin käyt testaamassa.

Kymmenen vuotta sitten olisin halunnut Focukseeni 1,8, Astran 2,0 koneen, niin olisi ollut minulle mieleinen auto. Testaile rauhassa vaihtoehtoja ja sitten otat sen mikä maistuu. Yllättävästi voi pienikin asia autossa vituttaa paljon, kun sen kanssa joutuu muutaman vuoden elämään.

-duud-
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Onko kokemuksia nelivedoista? Passat, Subaru, Volvo??? BMW menee jo turhan arvokkaaksi, vaikka ei tuo Volkkarin 250hv:n V6 ihan ilmainenkaan ole.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onko kokemuksia nelivedoista? Passat, Subaru, Volvo???

Jos haluaa oikean nelivedon, niin tuo Subaru on ainut oikea vaihtoehto. Mitään kauniita yksilöitähän nuo eivät ole, mutta neliveto on aivan omaa luokkaansa noihin muihin verrattuna, koska se on oikeasti neliveto. Audi voisi olla yksi vaihtoehto myös.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Onko kokemuksia nelivedoista? Passat, Subaru, Volvo???

Jos haluaa oikean nelivedon, niin tuo Subaru on ainut oikea vaihtoehto. Mitään kauniita yksilöitähän nuo eivät ole, mutta neliveto on aivan omaa luokkaansa noihin muihin verrattuna, koska se on oikeasti neliveto. Audi voisi olla yksi vaihtoehto myös.
Millä lailla se Subarun neliveto on parempi kuin nuo muut? Itsellä kokemusta vain quattrosta ja 4wd Hiacesta, niiden teknisiin eroihin ei ole kyllä tullut perehdyttyä.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Noista nelivedoista vielä, että minulle riittää että 4 pyörää raapii kun on tarve. Kuivalla kelillä vetäköön vaikka yhdellä. Eli ei tarvitse olla jatkuva neliveto. A6:n perän muoto tiputti sen pois listasta. Kontin muoto varsin määräävä tekijä.
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millä lailla se Subarun neliveto on parempi kuin nuo muut? Itsellä kokemusta vain quattrosta ja 4wd Hiacesta, niiden teknisiin eroihin ei ole kyllä tullut perehdyttyä.

Jatkuvuutensa takia. Eteneminen on helposti ennakoitavaa kun jokainen nurkka riuhtoo koko ajan kotteroa eteenpäin.

Haldexit ovat menneet kovasti eteenpäin, eikä viivettä enää samalla tavalla pyrstöllä tunne, mutta "urheilulliseen leikkimiseen" ne eivät sovi - kiitos integraation saksalaisen tarkkaan ajonvakautukseen.

Audin quattrossa on mekaaninen tasauspyörästö, Torsen. Sen haittapuolena on auton toisen akselin ollessa täysin ilmassa, tai pidon ollessa olematon, voiman "vuotaminen" sieltä pois - toisen akselin pito ei riitä tuottamaan tarpeeksi suurta momenttia lukon lukittumiseksi.

Käsitykseni mukaan Audikin on siirtynyt enenevässä määrin haldexiin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Noista nelivedoista vielä, että minulle riittää että 4 pyörää raapii kun on tarve. Kuivalla kelillä vetäköön vaikka yhdellä. Eli ei tarvitse olla jatkuva neliveto. A6:n perän muoto tiputti sen pois listasta. Kontin muoto varsin määräävä tekijä.

Olisin juuri suositellut BMW xDrivea, ei mitään moitteensanaa itsellä. Ja tuosta about 2005 ja nuoremmat menee aika vähällä, oma 2007 330xd vie pk- seudulla sellaista 7-8 litraa ja 500nm antaa mukavasti potkua. Auto on hyvin suuntavakaa ja mukava ajaa koska toimii kuin takaveto niin kauan kuin pitoa riittää. Jos muistan oikein pidon hävittyä järjestelmä voi olla niin neli,etu kuin takavetoinen tilanteesta riippuen.

Eikös nämä aidot nelivedot ole vieläkin aika janoisia ja en oikein ymmärrä sitä miksi kaikkien pyörien pitää vetää kun ollaan hyvin jo liikkeellä?



_
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eikös nämä aidot nelivedot ole vieläkin aika janoisia ja en oikein ymmärrä sitä miksi kaikkien pyörien pitää vetää kun ollaan hyvin jo liikkeellä?

Subarut eivät ole mitään taloudellisia vekottimia ja ovat Co2-päästöissä ja kulutuksessa aivan omaa luokkaansa. Kulutusta lisää tietysti vielä painava auto, esim. Legacy 2.5l moottorilla painaa lähes 2000kg.

tässä esimerkki Legacysta: http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/4528499. Ei ole kauheasti myynnissä...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Noita nelivetoja koskien, uusimmassa AutoBildissä oli mielenkiintoinen vertailu jossa joukko erilaisilla vetotavoilla varustettuja autoja oli viety mäkiselle ja liukkaalle testiradalle ja tehty joukko erilaisia testejä. Mukana oli ainakin Audin uutta tekniikkaa edustavat S5 ja Q3 mutta myös tämä vanha kunnon Coupe Quattro 80-luvun alusta. Sen lisäksi oli joku Mersun maasturi sekä nelivetoisena että takavetoisena, Dacia Duster sekä nelivetoisena että etuvetoisena, Lamborghini Aventador neliveto, uusi takaveto-Camaro, vanha kunnon takatuuppari-Kupla, Mersun 6x6 Zetros kuorma-auto ja varmaan vielä jotain muitakin joita en nyt muista. Lisäksi oli mukana verrokkeina moottorikelkka ja hevosen vetämä reki.

Näille vermeille oli sitten tehty vetopitotesti missä mitattiin etenemiskykyä liukkaalla, kiihdytyskoe missä mitattiin ihan raakaa kiihtyvyyttä liukkaalla pinnalla sekä rata-ajo mutkaisella, mäkisellä ja liukkaalla testiradalla missä mitattiin sekä ajo-ominaisuuksia että ajoturvallisuutta ja otettiin myös aika. Moottorikelkka taisi olla kaikissa testeissä omaa luokkaansa, ja tuo Zetros-kuormuri oli vetopitotestissä autojen selkeä ykkönen, mutta mielenkiintoista oli se että henkilöautoista tuo vanha kunnon Quattro-Audi oli selvä ykkönen niin vetopitotestissä, kiihdytystestissä kuin käsittelykokeen kierrosajassakin. Ainoa asia mistä Quattro sai moitteita oli ajoturvallisuus kun mitään näitä nykypäivän ajonvakautuksia ei löydy, ja tuollainen auto vaatii kovavauhtisessa ajossa kuljettajakseen henkilön joka tietää mitä sen ratin kanssa pitää tehdä, ja pelkästään tämän takia vertailun kokonaisvoittajaksi nostettiin Audin S5. Mutta varsin hyvin tuollainen vanhanaikainen tekniikkakin vielä pärjää uudempia vastaan kun mitataan ihan raakaa suorituskykyä lumisissa ja liukkaissa olosuhteissa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Nyt kun vaihteeksi puhutaan autolehdistä, niin mitä lehteä (näistä suomalaisista) Jatkislaiset suosittelevat eniten eli minkä lehden testit ja vertailut ovat eniten kohdillaan? Ja tarkoitan siis uusiin autoihin keskittynyttä julkaisua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kun vaihteeksi puhutaan autolehdistä, niin mitä lehteä (näistä suomalaisista) Jatkislaiset suosittelevat eniten eli minkä lehden testit ja vertailut ovat eniten kohdillaan?

Lieneekö noissa nyt kovinkaan suuria eroja, en ainakaan minä ole huomannut. Kaikissa lehdissä tuo taitaa mennä niin että tekevät sarjan erilaisia testejä ja lopulta Volkkari voittaa.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Subarut eivät ole mitään taloudellisia vekottimia ja ovat Co2-päästöissä ja kulutuksessa aivan omaa luokkaansa. Kulutusta lisää tietysti vielä painava auto, esim. Legacy 2.5l moottorilla painaa lähes 2000kg.

tässä esimerkki Legacysta: http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/4528499. Ei ole kauheasti myynnissä...

Tuohan riippuu ihan mihin on tottunut. Isäukon Forrester menee noin 6,5l keskikulutuksella, mikä on mielestäni varsin kelpo lukema tuon kokoiselle autolle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös