Autoiluketju

  • 3 203 733
  • 18 532

Veijari

Jäsen
Kenelläkään tietoa mitä Audi A4 B8 2.0 TFSI 60tkm huolto maksaa merkkiliikkeessä?

Riippuu siitä mitä sulla huolto-ohjelman mukaan tuohon 60:n huoltoon kuuluu?

Kaverilla merkkiliikkeessä Audin Longlifehuolto ja liikkumisturva sisälsi: Öljyn vaihdon ja öljynsuodattimen-Raitisilmansuodattimen vaihdettuna-Polttonestesuodattimen vaihdettuna-Jarrunestehuollon-Automaattivaihteiston öljyn vaihdon-60tkm:n välein tehtävät tarkastukset; 750 €
Joten eiköhän se joka tapauksessa jossain 550-750 välimaastossa ole, riippuen paikkakunnasta ja pajasta.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Riippuu siitä mitä sulla huolto-ohjelman mukaan tuohon 60:n huoltoon kuuluu?

No siihen kuuluu normaalit; huoltotyö, longlifeöljy+suodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin. Bensansuodatin, jarrunesteet ja tulpat 90tkm kohdalla. Omani on manuaalilootalla.

Auto on juuri huollettu mutta kyselin vain millaisia hintoja merkkiliikkeet ovat tuosta huollosta pyytäneet.
 

scholl

Jäsen
Auto pitäisi ostaa, ehtoina hinta maks. 13 000e, pieni kulutus, diesel ja automaatti, laittakaahan tipsejä automiehet?

Käytännössä sellaisia autoja lienee Suomessa hyvin vähän. Jos on pieni kulutus niin auto on joko pieni tai sitten todella uusi, missä on uusin moottoritekniikka. Verotuksellisista ja muista hintateknisistä syistä pienet autot ovat useimmiten manuaaleja ja uudet isommat autot kalliimpia.

Toki Smart CDI sopii tuohon kategoriaan.
 

Fordél

Jäsen
En tiedä onko tyhmä kysymys, mutta onko sähköisen ja manuaalisen käsijarrun jäätymisellä jotain eroa eli jäätyykö toinen helpommin?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Auto pitäisi ostaa, ehtoina hinta maks. 13 000e, pieni kulutus, diesel ja automaatti, laittakaahan tipsejä automiehet?

Itse ostin viime keväällä VW Passat farkun vm. 2004 hintaan 9600€. 130hv TDI automaatti laatikolla ja automaatti ilmastoinnilla. Saksasta tuotu. Kilsat osto hetkellä 210tkm, nyt 240tkm. Keskikulutus seka ajossa 6,5l/100km. Joku tuon lainen voisi osua tuohon sinun haarukkaan... Jos siis käytetty kelpaa. Uusista en osaa sanoa...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Auto pitäisi ostaa, ehtoina hinta maks. 13 000e, pieni kulutus, diesel ja automaatti, laittakaahan tipsejä automiehet?

Nettiauton hakuun kyseiset parametrit (no, pientä kulutusta ei voi valita) ja tuloksena Smarttia ja muuta sälää mutta siellä 12-14 000 välisellä alueella Sitikka C4:sta ja Opel Astraa. Myös Hyundaita ja Kiaa mutta niitä en tohdi juuri suositella. Isommat Octaviat ja Mondeot on sitten tuossa hintaluokassa jo liki 300 000 ajetut.

Näistä suositellen C4.
esim. tuossa ALD:n vaihtokappale: Citroen C4 HDi 110 Pack Vision Viistoperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Onko jolloin kokemusta kyseisestä mallista?

Olen etsinyt uutta autoa ja kyseinen auto olisi esittelyautona MetroAutossa.

Itselläni on nyt vajaan viikon ollut 1.6tdi Octavia Combi DSG, viime vuoden mallia. Täytyy sanoa että on loistava matka-auto. Sen mitä ajelin auton ensin Vantaalta Ouluun ja nyt viikonloppuna koirakärryn kanssa, niin ei mitään moitteen sijaa :) automaatti toimii kuin unelma ja vakkari maantiekäytössä on loistava lisä :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Katsastuksesta: Kävin leimaamassa auton maanantaina ja hylsy tuli huonoista nastarenkaista, kun renkaiden väliset nastaerot olivat liian suuret. Nythän olisi sitten kuukausi aikaa hankkia uudet ja käydä näyttämässä ne 15€:n hintaan ja uusi rekisteriote mukaan. Enkös mä pysty kuitenkin katsastamaan auton myöhemmin ihan kokonaan uudelleen kesärenkailla, kun otteessa tuota aikaa on kuitenkin toukokuun puoliväliin? Eli kärsisin vain uuden katsastuksen hinnan ja saattaisin vielä säästyä pakokaasu- ja OBD-mittauksilta. Oma tyhmyys lähinnä tässä vituttaa, mutta auto olisi kuitenkin taroitus vaihtaa ja todennäköisesti liikkeeseen ennen ensi talvea, joten en viittisi uusiin nakkeihin turhaan investoida.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ainoa rajaus on se, että se jälkitarkastus pitää teettää samalla asemalla kuin hylsy. Eli voit toki katsastuttaa kokonaan uudelleen toisella asemalla aikarajojen puitteissa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Katsastuksesta: Kävin leimaamassa auton maanantaina ja hylsy tuli huonoista nastarenkaista, kun renkaiden väliset nastaerot olivat liian suuret. Nythän olisi sitten kuukausi aikaa hankkia uudet ja käydä näyttämässä ne 15€:n hintaan ja uusi rekisteriote mukaan.

Paskaakos tässä, nypit muutaman nastan niistä parhaista pois, että nastaero on sopiva ja sitten leimalle... Tai vaihtoehtoisesti kaikki pois kaikista niin voit ajella niillä ympäri vuoden. Jos ovat riittävän vanhat ja kovettuneet, niin eivät edes kulu.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Katsastuksesta: Kävin leimaamassa auton maanantaina ja hylsy tuli huonoista nastarenkaista, kun renkaiden väliset nastaerot olivat liian suuret. Nythän olisi sitten kuukausi aikaa hankkia uudet ja käydä näyttämässä ne 15€:n hintaan ja uusi rekisteriote mukaan. Enkös mä pysty kuitenkin katsastamaan auton myöhemmin ihan kokonaan uudelleen kesärenkailla, kun otteessa tuota aikaa on kuitenkin toukokuun puoliväliin? Eli kärsisin vain uuden katsastuksen hinnan ja saattaisin vielä säästyä pakokaasu- ja OBD-mittauksilta. Oma tyhmyys lähinnä tässä vituttaa, mutta auto olisi kuitenkin taroitus vaihtaa ja todennäköisesti liikkeeseen ennen ensi talvea, joten en viittisi uusiin nakkeihin turhaan investoida.

Eikös kellään tutulla ole käypiä renkaita? vaihdat ne alle ja sit katsastamaan ja uusi vaihto leiman jälkeen.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Eikös kellään tutulla ole käypiä renkaita? vaihdat ne alle ja sit katsastamaan ja uusi vaihto leiman jälkeen.

Joo, ei oikein ole ja nastojen nyppiminen ei oikein tule kyseeseen, kun muijakin noita skideja välillä kuskaa.

Suht mielenkiintoista: K1-katsastajat sanoo, että voit ajella huoletta toukokuuhun, AKE ei oikein osannut ottaa kantaa, eikä siihenkään, voinko mennä hakemaan leiman maaliskuun alussa kesärenkailla, kun merkintä oli nastarenkaista. Konstatuttu selvittää asiaa poliisin puolelta eli tulisiko sakko esim kesärenkailla huhtikuun alussa, kun sitä rekisteriotteen ajoaikaa on kuitenkin toukokuun puoliväliin.

Taidan kuitenkin venyttää penniä ja katsastaa rassin kokonaan uusiksi kesänakeilla heti, kun se vain on kelien puolesta fiksua tai sitten täytyy käydä kysymässä tolta viereisen katsastusaseman inssiltä, antaako leiman kesärenkailla heti maaliskuun alkuun.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Katsastuksesta: Kävin leimaamassa auton maanantaina ja hylsy tuli huonoista nastarenkaista, kun renkaiden väliset nastaerot olivat liian suuret. Nythän olisi sitten kuukausi aikaa hankkia uudet ja käydä näyttämässä ne 15€:n hintaan ja uusi rekisteriote mukaan. Enkös mä pysty kuitenkin katsastamaan auton myöhemmin ihan kokonaan uudelleen kesärenkailla, kun otteessa tuota aikaa on kuitenkin toukokuun puoliväliin? Eli kärsisin vain uuden katsastuksen hinnan
Kysyin asiaa juuri kaveriltani, joka on katsastusmies. Voit laittaa ne kesärenkaat alle ja käydä näyttämässä sen siellä samassa paikassa maaliskuun puolella ja selviät sillä 15 €:lla. Ei siis tarvitse mitään uutta katsastusta jne.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kysyin asiaa juuri kaveriltani, joka on katsastusmies. Voit laittaa ne kesärenkaat alle ja käydä näyttämässä sen siellä samassa paikassa maaliskuun puolella ja selviät sillä 15 €:lla. Ei siis tarvitse mitään uutta katsastusta jne.

Oolrait, kiitoksia tiedosta. Näin taidan tehdä, vaikka hieman vaivaa aiheuttaakin. Poliisi selvitti sen verran, että tuo kuukauden aika näkyy nyt jossain lisätiedoissa, jotka eivät kuulemma partioautojen saamassa datassa näy. Tiedä sitten lyödäänkö tuohon joku lisämerkintä, kun tuo kuukausi on kulunut.
 

scholl

Jäsen
Tiedä sitten lyödäänkö tuohon joku lisämerkintä, kun tuo kuukausi on kulunut.

Niin meneekö auto silloin ajokieltoon katsastumisen vanhentumisen vuoksi (jos et korjauta ja käy näyttämässä 4vkon sisällä) vai noudatetaanko rekisteröimispäivän katsastusajankohtaa eli onko katsastus voimassa toukokuulle vaikka oletkin saanut hylsyn? Hyvin sekava tapaus.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin meneekö auto silloin ajokieltoon katsastumisen vanhentumisen vuoksi (jos et korjauta ja käy näyttämässä 4vkon sisällä) vai noudatetaanko rekisteröimispäivän katsastusajankohtaa eli onko katsastus voimassa toukokuulle vaikka oletkin saanut hylsyn? Hyvin sekava tapaus.

Hyvä pointti, tätä olen itsekin miettinyt joskus kun katsastelin vanhempia autoja. Tässä on se riskinsä katsastaa auto ensimmäisenä mahdollisena katsastuspäivänä 4kk ennen rekisteröintipäivää. Jos tulee hylsy, niin kuukausi ajoaikaa, eikö se näin mene?
Eihän katsastajat viranomaisina voi antaa "vaarallisella" autolla ajaa sitä neljää kuukautta jos päättäisit uudelleen katsastaa sen juuri ennen rekisteröintipäivää. Vai ymmärsinkö oikein mitä tässä haetaan.


_
 

scholl

Jäsen
Eihän katsastajat viranomaisina voi antaa "vaarallisella" autolla ajaa sitä neljää kuukautta jos päättäisit uudelleen katsastaa sen juuri ennen rekisteröintipäivää. Vai ymmärsinkö oikein mitä tässä haetaan.

Nimenomaan tuota tarkoitin. Tosin monesti hylkäykset eivät johdu siitä, että auto olisi vaarallinen. Joku uudehko auto voi tulla hylätyksi vaikkapa jo ensimmäisessä katsastuksessa sen vuoksi, että muistiin on jäänyt joku OBD-koodi, joka sitten vain luetaan huollossa ja mitään ei tarvitse säätää tai korjata.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nimenomaan tuota tarkoitin. Tosin monesti hylkäykset eivät johdu siitä, että auto olisi vaarallinen. Joku uudehko auto voi tulla hylätyksi vaikkapa jo ensimmäisessä katsastuksessa sen vuoksi, että muistiin on jäänyt joku OBD-koodi, joka sitten vain luetaan huollossa ja mitään ei tarvitse säätää tai korjata.

Eihän tässä periaatteessa pitäisi olla mitään ongelmaa. Hylky on hylky, katsastus antaa joko 1kk ajoaikaa, tai ajokiellon. Ajokiellolla se auto ei liiku minnekään, korkeintaan himaan. Ja 1kk ajoaikaa on 1kk ajoaikaa on se sitten kuinka vähäpätöinen homma tahansa.

Kertokaa kokemuksia. Haluaisin tietää onko joku saanut esim tuollaisen OBD-koodin käydä näyttämässä myöhemmin jne.

_
 

scholl

Jäsen
Eihän tässä periaatteessa pitäisi olla mitään ongelmaa.
Tietokoneiden aikakaudella mielestäni tuossa on ongelma. Merkkihuollosta pitäisi mielestäni mennä tieto sinne viranomaisten tietojärjestelmään, että nyt koodi on kunnossa. Mitä järkeä juoksuttaa edestakaisin ja joka luukulla pitää maksaa. Huolto kuitenkin velottaa vähintään satasen jo siitä, että ne katsovat minuutin sitä koodia ja sanovat, ei siellä mitään vikaa ole. Ei se auto siitä muutu vaaralliseksi, että tulee vaikkapa startatessa joku hetkellinen sähköhäiriö, jonka vuoksi joku koodi jää muistiin. Asiakashan ei sitä edes välttämättä tiedä, että siellä on joku OBD-koodi, kun monessa autossa kuten Bemarissa saattaa vilkkua se moottorivalo esim. jossain syksyn monsuunisateissa vähän väliä muutenkin.

Eli tulee tunne siitä, että autoja hylätään huvikseen, eikä sen vaarallisuuden takia. Siinä mielessä olen täysin sen kannalla, että huoltoliikkeiden pitäisi saada katsastaa autot, koska kyllähän heillä pitää olla sellaiset laitteet ja osaaminen, että näkevät onko se heidän edustamansa merkin auto ajokunnossa vai ei.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Jos auton käy näyttämässä heti katsastuskauden alussa ja tulee hylsy, autolla saa kuitenkin ajaa viimeiseen rekisteriotteeseen merkittyyn katsastuspäivään saakka. Tokikin, jos menee yli sen kuukauden näyttöajan, joutuu katsastamaan kokonaan uudelleen. Jos sen sijaan tulee ajokielto, auto ei liiku katsastuskonttorin pihalta minnekään.
Ja jos sen sijaan käy näyttämässä vaikka viikkoa ennen viimeistä mahdollista rekisteriotteeseen merkittyä katsastuspäivää ja auto saa hylsyn ja kuukauden korjausaikaa, autolla ei saa viimeisen rekisteriotteeseen merkityn katsastuspäivän jälkeen ajaa muualle, kuin kotoa/korjaamolta katsastukseen. Vaikka aikaa uusintanäyttöön onkin se kuukausi katsastuspäivästä.
 

Niksuli_

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja Dallas Stars.
Ei se auto siitä muutu vaaralliseksi, että tulee vaikkapa startatessa joku hetkellinen sähköhäiriö, jonka vuoksi joku koodi jää muistiin. Asiakashan ei sitä edes välttämättä tiedä, että siellä on joku OBD-koodi, kun monessa autossa kuten Bemarissa saattaa vilkkua se moottorivalo esim. jossain syksyn monsuunisateissa vähän väliä muutenkin.

Eli tulee tunne siitä, että autoja hylätään huvikseen, eikä sen vaarallisuuden takia. Siinä mielessä olen täysin sen kannalla, että huoltoliikkeiden pitäisi saada katsastaa autot, koska kyllähän heillä pitää olla sellaiset laitteet ja osaaminen, että näkevät onko se heidän edustamansa merkin auto ajokunnossa vai ei.

Mainitsemasi "monsuunisateissa vilkkumisen" OBD-järjestelmä onneksi tallentaa hetkelliseksi häiriöksi, jolloin sitä ei näy OBD-päästömittaustodistuksessa. Ja jos tämä sama häiriö ei toistu seuraavan ajosyklin (=noin karkeasti käynnistäminen, ajo, sammuttaminen) aikana, se poistuu myös siitä hetkellisten häiriöiden muistista.

Jos auto hylätään OBD-päästömittauksessa ilmenneen vikakoodin takia niin väitän että silloin suurimmassa osassa tapauksista siinä autossa on oikeasti joku, mahdollisesti toki hyvin pieni vika, joka vaikuttaa päästöihin. Jonkun verran olen noita OBD-päästömittauksia viimeisen vuoden aikana ehtinyt tehdä, enkä muista kyllä yhtään tapausta missä diagnoostesteri olisi hylännyt auton hetkellisen häiriön takia. Voihan se toki olla että mulla on käynyt vaan hyvä tuuri eikä kohdalle ole sattunut kiukuttelevia komponentteja :)
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Jos auton käy näyttämässä heti katsastuskauden alussa ja tulee hylsy, autolla saa kuitenkin ajaa viimeiseen rekisteriotteeseen merkittyyn katsastuspäivään saakka. Tokikin, jos menee yli sen kuukauden näyttöajan, joutuu katsastamaan kokonaan uudelleen. Jos sen sijaan tulee ajokielto, auto ei liiku katsastuskonttorin pihalta minnekään.
Ja jos sen sijaan käy näyttämässä vaikka viikkoa ennen viimeistä mahdollista rekisteriotteeseen merkittyä katsastuspäivää ja auto saa hylsyn ja kuukauden korjausaikaa, autolla ei saa viimeisen rekisteriotteeseen merkityn katsastuspäivän jälkeen ajaa muualle, kuin kotoa/korjaamolta katsastukseen. Vaikka aikaa uusintanäyttöön onkin se kuukausi katsastuspäivästä.

Tämä tekikin järkeä asiaan.

Samainen inssi, joka auton katsasti toivotti tervetulleeksi sekä kesärenkailla vaikka samantien mainittuunn 15€:n hintaan tai kokonaan uuteen katsastukseen, heti kun kelit sopivat, jos ei jaksa renkaita veivata edestakaisin. Eli tuolla hylsyllä ei ole mitään väliä, jos rekisteriotteessa on ajoaikaa jäljellä. Omaan piikkiin menee tämä muutaman kympin menetys. Missään tapauksessa en uusia talvinakkeja osta, kun auto menee vaihtoon kuitenkin pikapuoliin.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Ymmärtääkseni tässä on vielä se kuvio, että jos auto hylätään, niin uusintakatsastuksessa ei saa tehdä muuta kuin tarkastaa onko vika korjattu. Jos uusinnassa esim. nähdään joku toinen hylkäykseen johtava vika, autoa ei tietääkseni voi hylätä enää sen vuoksi. Tokihan katsastusmies voi asiasta mainita.

Jos taas odotat yli kuukauden tai viet auton toiselle katsastusasemalle, se katsastetaan kokonaan uudestaan ja auto voidaan hylätä jostain toisesta syystä.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Webasto-ongelma

Onko kukaan rassaillut webastoja? Itselläni on varsin mystisen oloinen ongelma. Webasto käynnistyy vain auton ollessa käynnissä. Epäilin vesipumppua, mutta se lähtee kierrättämään nesteitä aivan kuten kuuluukin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös