Autoiluketju

  • 3 278 454
  • 18 820

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
SAAB:stahan on taas tehty tarjous. Samainen kiinalainen taho, joka on ovella kolkutellut aiemminkin. Tarjous on lyöty tiskiin ja ongelma GM:n kanssa vältetään niin, että tuotantoon tulee vain 9-3 mallisto (sedan, farkku ja X). GM-kriittiset osat voi kuulemma ostaa muualtakin kuin heiltä. 9-5 ja 9-4 taas eivät onnistu ilman GM:ää.

Aikamoinen tehdas siitä tulisi, jo vanhentunutta 9-3:sta Ruotsista. Tarkoitus aloittaa tuotanto 15 viikon kuluessa kaupan hyväksymisestä. Hybriditeknologiaa ja patentteja ne oikeasti tavoittelevat tietty, ei kai kukaan voi olettaa tuolla 9-3 yhtälöllä tulevan rahaa.

Sitkeitä sissejä ja toivottavasti kauppa onnistuisi.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Täytyy kyllä todeta, että sekä Alfa MiTo että Giulietta eivät ole omiaan suomalaiseen lumipyryyn. Viime vuonna näihin aikoihin MiTo meinasi jäädä lumihankeen, koska lunta pikkaisen liikaa ja nyt sama meno jatkuu tällä isommalla mallilla. Kun sitten hangesta on selviytynyt, on olo kuin karusellissa. Renkaissa ei pitäisi olla vikaa, sillä ne on maahantuoja itse laittanut.
 

Jokke

Jäsen
Löytyiskös täältä vinkkejä kakkosauton ostamiseen.

Vaimo meni pitkästä aikaa takas duuniin ja nyt pitäisi löytää perheeseen kakkosauto.

Kriteereinä seuraavat.
- Neliveto
- Kuulemma saa olla vähän normaalia korkeampi. :)
- Hyvät valot, lisävaloja toki saa kaikkiin
- Automaatti-ilmastointi
- Max 100tkm ajettu
- Ei yli 7 vuotta vanha mielellään

Laatikko voi olla manuaali tai automaatti, ei ole väliä.

Kakkosauto kun kyseessä, niin hintakatto on about 25k€. Seuraavia malleja olen katsellut, tuleeko näistä jotain positiivista/negatiivista sanottavaa.

- X3, näitä osuu valitettavan vähän noihin spekseihin.
- Toyota Rav4
- Subaru Forester
- Mitsu Outlander
- Suzuki Grand Vitara

Toki jos löytyy listan ulkopuolelta jotain niin ehdottakaa. Kiat ja Hyundait voi jättää ehdottamatta. Työkaveri haukkui sen verran CRV:n nelivetoa, että sekin on pois laskuista.
 

Jokke

Jäsen
Saa vai pitää? Kyllähän esimerkiksi joku tällainen varmaan Grand Vitaran peittoaisi ajettavuudessa... Tai vaikka Audi, tyylikkyyskään tuskin on pahitteeksi.

Kun vaimon suusta tulee, että saa olla korkeampi, niin tulkitsen sen, että pitää olla. :)

Volvon omistaneena toista ei tule ja niin kauan ku ite ajan benarilla niin audia ei tuu pihaan ;) (Ei herneitä)

Jäi toki mainitsematta, että koira (rotikka)/2kpl tenavien lätkäkasseja pitää mahtua kyytiin. Mut eihän tää oo oleellinen tieto tokikaan.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kun vaimon suusta tulee, että saa olla korkeampi, niin tulkitsen sen, että pitää olla. :)

Jäi toki mainitsematta, että koira (rotikka)/2kpl tenavien lätkäkasseja pitää mahtua kyytiin. Mut eihän tää oo oleellinen tieto tokikaan.

Öö, jos duunikaveri sanoo että neliveto CR-V:ssä on paska, niin se on pois laskuista? Selvittikö se että millä lailla paska? Kannattaisi silti tutustua.

Itse ostettiin 3 viikkoa sitten emännälle tommoinen -09 CR-V ja en kyl sano että nelivedossa on mitään valittamista. 100tkm veivattu, melkein kaikilla herkuilla lähti 22 000€. Vanhassa CR-V:ssä oli hidas nelivedon päälle kytkeytyminen, mutta ei tässä ainakaan ole, sen verta tullu leikittyä sillä nelivedolla. ;)

+Tilaa on takaluukussa
+Takapenkkejä pystyy säätäämään miten niitä muksuja ja tavaraa on mukana.
+Hyvä ajaa
+Paljon varusteita
+Laadukas varsinkin hintaisekseen
+Lämmin. (Bensa 2.0)

-Ehkä aavistuksen äänekäs
-Kyllä sillä pärjää, mut turboihin tottuneena vähän laiska. (mut mitä väliä kun mamma sillä ajaa suurimmaks osaks)
-Kulutus ei oo pieni
-Dieselissä ei kestä nuo hiukkassuodattimet. Ei sillä, kuluva osahan se on, mutta ei meidä perse kestä yllättävää 1500€ paukkua, jos se hajoaa siksi otettiin bensa.

Eli ts. itse tulin siihen tulokseen että nuo huonot ominaisuudet ei haittaa meikäläistä, mutta se että autoo saa korjata haittaa taas. Eli jos se on vähän äänekäs ja ei oo mikään tykki, niin ne tuskin emäntää haittaa, mut jos se taas hajoilee, niin ne kaikki tulee sitten minun huoleksi. (siksi X3 jäi)

---
Hauska juttu oli se että kun kävin ostamassa tuohon kangasmatot, niin semmoiset hieman karkeampaa materiaalia olevat aidot, logoilla varustetut matot maksoivat 35€. :D Kysyin että puuttuuko tuosta ykkönen edestä? Ei puuttunut. (pitää olla beigellä reunuksilla, jos joku muu menee ostaa myös noita) Kysyin samalla navia, no se maksoikin sitten 7000€!!! :D Ovat tainneet vetästä varaosahinnat arvalla.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Miksi automaattivaihteinen henkilöauto kuluttaa enemmän polttoainetta kuin samalla moottorilla varustettu käsivaihteinen? Näin ainakin useimpien automallien kohdalla ilmoitetaan.

Miksi sitten joissakin yksittäistapauksissa asia on toisinpäin? Esim. VW Golf 1.4 TSI. Vastaukseksi ei kelpaa DSG-vaihteiston ominaisuudet, koska esim. sama auto 2-litrasella dieselillä kuluttaakin DSG:llä enemmän kuin käsivaihteisella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Puhutaanpa Saabista

SAAB:stahan on taas tehty tarjous. Samainen kiinalainen taho, joka on ovella kolkutellut aiemminkin. Tarjous on lyöty tiskiin ja ongelma GM:n kanssa vältetään niin, että tuotantoon tulee vain 9-3 mallisto (sedan, farkku ja X). GM-kriittiset osat voi kuulemma ostaa muualtakin kuin heiltä. 9-5 ja 9-4 taas eivät onnistu ilman GM:ää.

Aikamoinen tehdas siitä tulisi, jo vanhentunutta 9-3:sta Ruotsista. Tarkoitus aloittaa tuotanto 15 viikon kuluessa kaupan hyväksymisestä. Hybriditeknologiaa ja patentteja ne oikeasti tavoittelevat tietty, ei kai kukaan voi olettaa tuolla 9-3 yhtälöllä tulevan rahaa.

Sitkeitä sissejä ja toivottavasti kauppa onnistuisi.

Niin siis tässä yhteydessä puhutaan kai ns vuosimallin 2013 9-3:sta, eli Phoenix-platformiin perustuvasta kokonaan Saabin omasta mallista (10% osia GM:ltä, nämä ilmeisesti oltaisiin korvaamassa muualta), ei "vanhentuneesta 9-3:sta" eli Vectrasta.

Linkissa vanhahko uutinen jossa kuvia Phoenix-konseptiautosta, antaa viitteitä tulevasta 9-3:sta: Saab PhoeniX - taru yhdistää Saabin historian ja tulevaisuuden | Tuulilasi

Tuo linkin konseptiautohan on aivan jumalaisen kaunis ja Saab autona muutenkin täysin ylivoimainen. Turkkilaisten tai kiinalaisten rahoilla Saab nousee uuteen loistoon automaailman edelläkävijänä. Näin se menee.
Trollimetsässä on sienikausi parhaimmillaan.
 

Jokke

Jäsen

Kiitos kommenteista. En muista kirveelläkään mitä hän moitti tuossa nelivedossa. Pitänee kysellä vielä tarkemmin. En myöskään muista, että mitä vuosimallia tuo hänen crv:nsä on. Villi veikkaus, että juuri jotain 2009 paikkeilla.

Ehkä moinen pitää käydä kuitenkin testaamassa, tuo on ulkoisesti ihan ok näköinen auto. Hondankin olen joskus omistanut, eikä siitä jäänyt mitään suurempia traumoja.

Paljos tuo kuluttaa maantieajossa? Vaimon duunimatka on noin 30km suuntaansa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi automaattivaihteinen henkilöauto kuluttaa enemmän polttoainetta kuin samalla moottorilla varustettu käsivaihteinen? Näin ainakin useimpien automallien kohdalla ilmoitetaan.

Kun autossa on perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattiloota niin se momentinmuunninhan luistaa aina kiihdyttäessä jonkin verran, ja siinä samalla se hukkaa osan energiasta lämmöksi. Siitä johtuu että polttoainetta menee vähän enemmän.

Noissa DSG:issä ym. kaksoiskytkinlootissa tuota momentinmuunninta ei ole ja siksi niiden kulutus ei ole manuaalia isompi vaan melkeinpä päinvastoin. Tuohon esimerkkiisi Golfista en kyllä tiedä sitten mistä johtuu. Olisiko tuossa sitten jotain tekemistä väännön ja tehon kanssa, että toinen laatikko vaan toimii paremmin tietyllä kierrosalueella kuin toinen?

Mutta näin vähän aihetta sivuten niin nuo ilmoitetut kulutuslukemathan eivät ihan tarkkaan pidä paikkaansa koska ne ovat yleensä jotain optimilukemia jotka saavutetaan täysin optimaalisella ajotavalla ja optimaalisissa olosuhteissa. Todellisuudessahan kulutus riippuu aika paljon myös kuljettajasta, ja väittäisin että moni autoilija ei osaa käyttää manuaaliaskia optimaalisella tavalla ja loppujen lopuksi kulutus manuaalillakin on siksi samaa luokkaa kuin automaatilla, vaikka automaatille ilmoitettu teoreettinen kulutuslukema olisikin isompi. Automaatilla huonommankin kuljettajan on mahdollista päästä lähemmäksi optimilukemia koska siinä muuttujia on vähemmän.
 

scholl

Jäsen
Kun autossa on perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattiloota niin se momentinmuunninhan luistaa aina kiihdyttäessä jonkin verran, ja siinä samalla se hukkaa osan energiasta lämmöksi. Siitä johtuu että polttoainetta menee vähän enemmän.

On siinä muitakin syitä. Siis jos ei puhuta nyt teoreettisesta kulutuksesta, vaan ajamisessa käytännössä tulevasta kulutuksesta. Moni käyttää automaatin yhteydessä vakionopeudensäädintä ja jos ei aja tasaisilla pinnanmuodoilla niin silloin ylä- ja alamäessä kulutus on helposti suurempi kuin jos pelaisi kaasun kanssa.

Todellisuudessahan kulutus riippuu aika paljon myös kuljettajasta, ja väittäisin että moni autoilija ei osaa käyttää manuaaliaskia optimaalisella tavalla ja loppujen lopuksi kulutus manuaalillakin on siksi samaa luokkaa kuin automaatilla, vaikka automaatille ilmoitettu teoreettinen kulutuslukema olisikin isompi. Automaatilla huonommankin kuljettajan on mahdollista päästä lähemmäksi optimilukemia koska siinä muuttujia on vähemmän.

Tai ylikin. Kysymys ei ole pelkästään edes siitä, että kuljettaja olisi huono, vaan on myös sellainen seikka, että pienimmän kulutuksen ajotapa on useimmissa tilanteissa älytön.

Itseäni ihmetyttää se, että vaikka täällä Suomessa on näin talvista niin raskaan liikenteen rengasmääräykset ovat yhdet Euroopan lievimmistä. Saa kuulemma ajaa nyt talvellakin täysin ilman kulutuspintaa olevilla renkailla. Ei mikään ihme sitten, että bussit ja rekat ovat poikittain ja päin toisiaan koko ajan, jos tulee hiemankin liukkaampaa. Eikä ole ihme, että laittavat sairaasti sitä vastenmielistä suolaa noille teille, jotka likaavat autot ja saavat ne ruostumaan, vaikka kelin puolesta voisi ajaa ihan hyvin, jos kaikilla olisi jonkinlainen kulutuspinta renkaissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On siinä muitakin syitä.

On toki, mutta kirjoitinkin tuossa teoreettisesta kulutuksesta. Ja juuri sen takia lisäsin loppuun vielä tuon kappaleen käytännön kulutuksesta johon sisältyy olosuhteet, ajotapa jne.

Ja kyllähän myös automaatilla tosiaan ajotapa voi vaikuttaa paljon kulutukseen. Joskus testailin esim. omalla vanhalla Mersullani miten paljon "sivistyneempi" ajotapa pudottaa kulutusta verrattuna omaan vähän ronskimpaan tyyliini, ja siinä puhuttiin jopa jostain 2-3 litran erosta sataselle.
 

rpeez

Jäsen
Miksi sitten joissakin yksittäistapauksissa asia on toisinpäin? Esim. VW Golf 1.4 TSI. Vastaukseksi ei kelpaa DSG-vaihteiston ominaisuudet, koska esim. sama auto 2-litrasella dieselillä kuluttaakin DSG:llä enemmän kuin käsivaihteisella.

Kyllä kelpaa selitykseksi.
Nimittäin noissa mainitsemissasi esimerkeissä on erilaiset DSG vaihteistot; 1.4TSI:n kanssa on kuivakytkiminen max 250Nm väännön kestävä 7-vaihteinen DSG jonka kulutuslukemat on manuaalivaihteista pienemmät. 2-litraisessa dieselissä on 6-vaihteinen märillä (öljy) kytkimillä oleva DSG versio joka kuluttaa himpun enemmän kuin manuaalit mutta kestää myös vääntöä paljon enemmän kuin tuo toinen DSG tyyppi.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Ehkä moinen pitää käydä kuitenkin testaamassa, tuo on ulkoisesti ihan ok näköinen auto. Hondankin olen joskus omistanut, eikä siitä jäänyt mitään suurempia traumoja.

Paljos tuo kuluttaa maantieajossa? Vaimon duunimatka on noin 30km suuntaansa.

Oma kokemus CR-V:stä on rajoittunut n. 300 km:n appiukon bensa versiolla (vm-09). Neliveto toimi todella mukavasti haastavissakin olosuhteissa, suh't ketterä kaupungissa, mutta fiilis muutui kun lähti motarille ja maantielle: kaksi litrainen vapari tuntui tosi nuhaiselta, mutta paskin maku jäi ohjauksesta ja alustasta, ei käynyt Tuusulan motarilla aika pitkäksi, sen verran sai kokoajan ohjata. Jos tarkoitus on kurvailla taajamassa, niin varsin kelpo peli, muttei mikään laukkuryssän unelmakiesi...
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Paljos tuo kuluttaa maantieajossa? Vaimon duunimatka on noin 30km suuntaansa.

Jos on semmosta pienempää tietä ja matka-ajoa niin oon päässy sinne seiskan tuntumaan, mut emännällä on moottoritietä ja kaupunkia suurin osa ajosta niin pidemmän ajan keskikulutus on siellä 8,5L paikkeilla.

Eihän se nyt ihan mahdoton ole, onhan kyseessä iso auto, mut ehkä toi turbottomuus tekee sen et sitä joutuu vähän piinaa ja se nostaa kulutusta.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Nyt kun miljoonan asteen pakkaset lähestyvät Suomea niin kysyisin asiasta joista oli kahvipöydässä puhetta.

Minkälainen ajotyyli on paras kovassa pakkasessa? Normaali ekoilu vai jätänkö suurimman vaihteen lepäämään? Tässä on kuulemma ideana se, että korkeammilla kierroksilla kone kehittää enemmän lämpöä jolloin pakkasneste ei pääse niin helposti jäätymään. Onko tässä jotain perää?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Minkälainen ajotyyli on paras kovassa pakkasessa? Normaali ekoilu vai jätänkö suurimman vaihteen lepäämään? Tässä on kuulemma ideana se, että korkeammilla kierroksilla kone kehittää enemmän lämpöä jolloin pakkasneste ei pääse niin helposti jäätymään. Onko tässä jotain perää?

Mun autossa on ainakin mun käsittääkseni jäähdytinnestettä, jonka pakkasensiedon voi lukea vaikka siitä pullon kyljestä. En sitten tiedä, mitä muutakaan tuolla pakkasnesteellä tarkoittaisi, mutta ei kai tuo jäähdytinneste nyt enää ajaessa voi jäätyä, jos ei esim yöllä pakkasella ole jäätynyt?

Saatoin kyllä ymmärtää koko homman päin prinkkalaa.
 

julle-jr

Jäsen
Minkälainen ajotyyli on paras kovassa pakkasessa? Normaali ekoilu vai jätänkö suurimman vaihteen lepäämään? Tässä on kuulemma ideana se, että korkeammilla kierroksilla kone kehittää enemmän lämpöä jolloin pakkasneste ei pääse niin helposti jäätymään. Onko tässä jotain perää?
Eiköhän moottorin lämpötila ole ajon aikana lähempänä sataa kuin nollaa astetta, joten jäätymistä ei tällöin kai tarvitse pelätä :)

Vai astuinko nyt miinaan?
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Mun autossa on ainakin mun käsittääkseni jäähdytinnestettä, jonka pakkasensiedon voi lukea vaikka siitä pullon kyljestä. En sitten tiedä, mitä muutakaan tuolla pakkasnesteellä tarkoittaisi, mutta ei kai tuo jäähdytinneste nyt enää ajaessa voi jäätyä, jos ei esim yöllä pakkasella ole jäätynyt?

Saatoin kyllä ymmärtää koko homman päin prinkkalaa.

Jäähdytinnesteen pakkasensiedon tosiaan voi lukea pullosta jos laittaa valmiiksi blandattua tai sitten veden ja raa´an glykolin suhteesta jos tekee itse sekoituksensa.

En osaa sanoa kuinka paljon ajoviima vaikuttaa tuohon jäätymiseen mutta kyllähän noita autoja tien varressa näkyy aika paljon pahoilla pakkasilla. Ei varmaankaan kaikki ole "jäätyneet" mutta käsittääkseni siitä aika moni matkan pysähtyminen johtuu.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Eiköhän moottorin lämpötila ole ajon aikana lähempänä sataa kuin nollaa astetta, joten jäätymistä ei tällöin kai tarvitse pelätä :)

Vai astuinko nyt miinaan?

Kyllä, juurikin näin. Mutta jos jäähdytineste "jäätyy" eli menee niin jähmeäksi ettei kierrä, kone käy liian kuumana ja voi jopa sylinterit "leikata kiinni". Eli tuo auton "jäätyminen" on hieman harhaanjohtava sanonta mutta ainakin meilläpäin tuolla termillä puhutaan.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Onko täällä autokauppiaita?

Olen vaihtamassa autoa ja tietysti tutkaillut netistä vastaavan auton myyntihintaa, kuin itsellä tällä hetkellä on. Vastaavien myynnissä olevien autojen hinnat ovat välillä 18 500€a-18 900€a. Paljonko olisi kohtuullinen/hyvä hinta mikä pitäisi saada omasta, kun ostaa uuden samanmerkkisen auton?

Jatkokysymyksenä, saako vanhasta autosta paremmin välistä, jos vaihtaa merkkiä. Joskus olen kuullut, että kauppiaille on tärkeää, että asiakas vaihtaa merkkiä, joten autosta annetaan parempi hinta??
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei tässä talviajossa mitään kummempia niksejä ole. Helpoin tapa jouduttaa omaa matkaa on laittaa auto lohkolämppäriin (jos mahdollista) pari tuntia ennen liikkellelähtöä ja kun autolla lähtee liikkeelle pitää sitä muutaman minuutin tyhjäkäynnillä paikallaan ja samalla puhdistaa vaikka lumet pois yms. Liikenteessä sitten voi tietysti välillä tehdä hyvää ajaa pienemmillä vaihteilla, mutta itsellä ei moiseen tarvetta ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös