Autoiluketju

  • 3 191 650
  • 18 516

julle-jr

Jäsen
Minkälainen ajotyyli on paras kovassa pakkasessa? Normaali ekoilu vai jätänkö suurimman vaihteen lepäämään? Tässä on kuulemma ideana se, että korkeammilla kierroksilla kone kehittää enemmän lämpöä jolloin pakkasneste ei pääse niin helposti jäätymään. Onko tässä jotain perää?
Eiköhän moottorin lämpötila ole ajon aikana lähempänä sataa kuin nollaa astetta, joten jäätymistä ei tällöin kai tarvitse pelätä :)

Vai astuinko nyt miinaan?
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Mun autossa on ainakin mun käsittääkseni jäähdytinnestettä, jonka pakkasensiedon voi lukea vaikka siitä pullon kyljestä. En sitten tiedä, mitä muutakaan tuolla pakkasnesteellä tarkoittaisi, mutta ei kai tuo jäähdytinneste nyt enää ajaessa voi jäätyä, jos ei esim yöllä pakkasella ole jäätynyt?

Saatoin kyllä ymmärtää koko homman päin prinkkalaa.

Jäähdytinnesteen pakkasensiedon tosiaan voi lukea pullosta jos laittaa valmiiksi blandattua tai sitten veden ja raa´an glykolin suhteesta jos tekee itse sekoituksensa.

En osaa sanoa kuinka paljon ajoviima vaikuttaa tuohon jäätymiseen mutta kyllähän noita autoja tien varressa näkyy aika paljon pahoilla pakkasilla. Ei varmaankaan kaikki ole "jäätyneet" mutta käsittääkseni siitä aika moni matkan pysähtyminen johtuu.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Eiköhän moottorin lämpötila ole ajon aikana lähempänä sataa kuin nollaa astetta, joten jäätymistä ei tällöin kai tarvitse pelätä :)

Vai astuinko nyt miinaan?

Kyllä, juurikin näin. Mutta jos jäähdytineste "jäätyy" eli menee niin jähmeäksi ettei kierrä, kone käy liian kuumana ja voi jopa sylinterit "leikata kiinni". Eli tuo auton "jäätyminen" on hieman harhaanjohtava sanonta mutta ainakin meilläpäin tuolla termillä puhutaan.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Onko täällä autokauppiaita?

Olen vaihtamassa autoa ja tietysti tutkaillut netistä vastaavan auton myyntihintaa, kuin itsellä tällä hetkellä on. Vastaavien myynnissä olevien autojen hinnat ovat välillä 18 500€a-18 900€a. Paljonko olisi kohtuullinen/hyvä hinta mikä pitäisi saada omasta, kun ostaa uuden samanmerkkisen auton?

Jatkokysymyksenä, saako vanhasta autosta paremmin välistä, jos vaihtaa merkkiä. Joskus olen kuullut, että kauppiaille on tärkeää, että asiakas vaihtaa merkkiä, joten autosta annetaan parempi hinta??
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Ei tässä talviajossa mitään kummempia niksejä ole. Helpoin tapa jouduttaa omaa matkaa on laittaa auto lohkolämppäriin (jos mahdollista) pari tuntia ennen liikkellelähtöä ja kun autolla lähtee liikkeelle pitää sitä muutaman minuutin tyhjäkäynnillä paikallaan ja samalla puhdistaa vaikka lumet pois yms. Liikenteessä sitten voi tietysti välillä tehdä hyvää ajaa pienemmillä vaihteilla, mutta itsellä ei moiseen tarvetta ole.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kyllä, juurikin näin. Mutta jos jäähdytineste "jäätyy" eli menee niin jähmeäksi ettei kierrä, kone käy liian kuumana ja voi jopa sylinterit "leikata kiinni". Eli tuo auton "jäätyminen" on hieman harhaanjohtava sanonta mutta ainakin meilläpäin tuolla termillä puhutaan.

Tällöinhän jäähdytinneste on ollut liian laimeaa. Ei kai moista "vikaa" kannata millään ajotapamuutoksella yrittää ratkaista vaan kaataa vahvempaa nestettä säiliöön.
 

twenty

Jäsen
Suosikkijoukkue
hpk
En osaa sanoa kuinka paljon ajoviima vaikuttaa tuohon jäätymiseen mutta kyllähän noita autoja tien varressa näkyy aika paljon pahoilla pakkasilla. Ei varmaankaan kaikki ole "jäätyneet" mutta käsittääkseni siitä aika moni matkan pysähtyminen johtuu.

Niin, monesti kovilla pakkasilla tien varteen jää dieselauto jonka polttoainesuodatinta ei ole vaihdettu ajallaan ja tällöin polttoainejärjestelmään kondensoitunut vesi jäätyy ja tukkii polttoainelinjan. Joskus ongelmana voi olla kesälaatuinen diesel, joka muuttuu tarpeeksi kylmässä vahan tapaiseksi aineeksi ja tällöin meno myöskin stoppaa. Nyky dieselautoissa saattaa olla kylmillä keleillä ongelmia tuottaa tarpeeksi lämpöä, mutta näissä taitaa aika hyvin olla polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä jotka automaattisesti(?) käynnistyvät kun lisälämpöä tarvitaan. Bensiinimoottorisissa autoissa pääsääntöisesti lämmöntuotto on riittävää kelillä kun kelillä.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Tällöinhän jäähdytinneste on ollut liian laimeaa. Ei kai moista "vikaa" kannata millään ajotapamuutoksella yrittää ratkaista vaan kaataa vahvempaa nestettä säiliöön.

Kyllä kyllä, mutta kyseessä olikin vähän tälläinen hypoteettinen keskustelu, en vaan jaksanut kirjoittaa koko tarinaa...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Talviautoilun haasteisiin sellainen lisäys, että akku ei juurikaan tykkää, jos autolla ajetaan kovalla pakkasella paljon lyhyitä stinttejä. Välillä vähän pidempää ajoa väliin, jos vaan mahdollista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos jäähdytysneste on liian laimeaa niin kannattaa pitää autoa käynnissä lyhyissä pätkissä siten että moottori lämpeää. Kun moottori lämpeää niin sulattaa nesteet pikkuhiljaa ilman että leikkaa kiinni.

Ei tosin suositella joka aamu.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Onko täällä autokauppiaita?

Olen vaihtamassa autoa ja tietysti tutkaillut netistä vastaavan auton myyntihintaa, kuin itsellä tällä hetkellä on. Vastaavien myynnissä olevien autojen hinnat ovat välillä 18 500€a-18 900€a. Paljonko olisi kohtuullinen/hyvä hinta mikä pitäisi saada omasta, kun ostaa uuden samanmerkkisen auton?

Jatkokysymyksenä, saako vanhasta autosta paremmin välistä, jos vaihtaa merkkiä. Joskus olen kuullut, että kauppiaille on tärkeää, että asiakas vaihtaa merkkiä, joten autosta annetaan parempi hinta??

Jos kaupoissa pyydetään vastaavasta autosta vajaata 19sta tonnia, niin saamasi hyvitys on 9000-11500. Tuskin enempää, vaikka olisi kuinka vähän ajettu. Jos taas kilometrejä on paljon, niin hinta tuppaa tippumaan. Karua on business. Eli jos saat auton itse myytyä, niin voitat helposti monta tonnia.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Jos kaupoissa pyydetään vastaavasta autosta vajaata 19sta tonnia, niin saamasi hyvitys on 9000-11500. Tuskin enempää, vaikka olisi kuinka vähän ajettu. Jos taas kilometrejä on paljon, niin hinta tuppaa tippumaan. Karua on business. Eli jos saat auton itse myytyä, niin voitat helposti monta tonnia.

Ei millään pahalla, mutta tähän en usko hetkeäkään. Ainoa kuka voi näin vastata on autokauppias, joka haluaa auttaa heimoveljeään.
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen vaihtamassa autoa ja tietysti tutkaillut netistä vastaavan auton myyntihintaa, kuin itsellä tällä hetkellä on. Vastaavien myynnissä olevien autojen hinnat ovat välillä 18 500€a-18 900€a. Paljonko olisi kohtuullinen/hyvä hinta mikä pitäisi saada omasta, kun ostaa uuden samanmerkkisen auton?

Jatkokysymyksenä, saako vanhasta autosta paremmin välistä, jos vaihtaa merkkiä. Joskus olen kuullut, että kauppiaille on tärkeää, että asiakas vaihtaa merkkiä, joten autosta annetaan parempi hinta??

Jokaisessa autonvaihdossani vaihtoauton hinta ollut 2000e sisällä nettiauton yleispyyntitasosta. Toki olen vaihtanut jokaisella kerralla vajaan kolmevuotiaan auton uuteen kalliimpaan.

Autoliikkeet laskevat katteen molemmille autoille, sille sinulle myydylle ja vaihtoautona taloon tulleelle. Jos asioi marmoritiskeillä niin hintahyvityksen puoliintumista nettiauton pyyntihinnoista ei tarvitse pelätä - verkkoaita-kaupoista minulla ei ole kokemusta.

Auton merkillä ei ole suurta merkitystä. Kauppiaille on yhdentekevää minkä merkkisellä autolla ajat - kunhan ostat sen meiltä joko uutena tai käytettynä.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Jos kaupoissa pyydetään vastaavasta autosta vajaata 19sta tonnia, niin saamasi hyvitys on 9000-11500. Tuskin enempää, vaikka olisi kuinka vähän ajettu. Jos taas kilometrejä on paljon, niin hinta tuppaa tippumaan. Karua on business. Eli jos saat auton itse myytyä, niin voitat helposti monta tonnia.
No tämä ei todellakaan pidä paikkaansa.
Olen itse asiassa tässä autoa vaihtamassa ja pyytänyt viime viikkoina tarjouksia autostani vaihdossa uuteen. Hyvityshinnat ovat pyörineet muutaman tonnin alle nettiauton keski(pyynti)hintatason. Olen toki kysynyt liikkeistä myös hinnan uudelle autolle suoralla kaupalla, jolloin on paljastunut oman autoni nettohyvitys, jossa ei ole ollut kovin suurta eroa hyvityshintaan.

Kyllä ne autoliikkeissä hyvin tietää mikä on kunkin käytetyn auton markkinahinta. Ainakin näissä ns. merkkiliikkeissä, joissa itse pyörin olen saanut ihan reiluja tarjouksia suhteessa markkinahintaan. Toki autoliikkeen pitää ottaa kaupasta hieman katetta, joten useimmiten voi saada paremman hinnan jos itse malttaa myydä, eikä ole asialla kova hoppu.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Joo, jos tosiaan olet samanhintaiseen tai kalliimpaan vaihtamassa, niin kyllä se sellasen 3000, max 3500 heittää noista pyynneistä se hyvityshinta. Eri juttu on sitten olla vaihtamassa selvästi halvempaan tjms. Silloin hyvitys voi olla jotain täyttä paskaa.

edit. Vielä se, että tuonhintaisen auton saa aika pienellä vaivalla myytyä itsekin. Jos sen tonnin pari haluaa siitä välistä omaan taskuun.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei tässä talviajossa mitään kummempia niksejä ole. Helpoin tapa jouduttaa omaa matkaa on laittaa auto lohkolämppäriin (jos mahdollista) pari tuntia ennen liikkellelähtöä ja kun autolla lähtee liikkeelle pitää sitä muutaman minuutin tyhjäkäynnillä paikallaan ja samalla puhdistaa vaikka lumet pois yms. Liikenteessä sitten voi tietysti välillä tehdä hyvää ajaa pienemmillä vaihteilla, mutta itsellä ei moiseen tarvetta ole.

Itse olen yleensä koittanut pitää kylmän bensamoottorin kierrosluvun 2 000 ja 3 000 kierroksen välissä. Näin auto lämpiää nopeammin. Ohjekirjoissa taidetaan mainita, että suurilla kierrosluvuilla ajamista tulisi välttää kylmällä koneella/kylmillä nesteillä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos sen tonnin pari haluaa siitä välistä omaan taskuun.
Tässähän se tuli ilmaistua, että ihmisillä usein katoaa rahanataju täysin kun puhutaan kymmenistä (autot) tai sadoista (asunnot) tuhansista euroista. Joku kolme tonnia (3000€) ollaan valmiit antamaan puhtaana käteen autoliikkeelle tai välittäjälle about netti-ilmoituksen laatimisen vaivalla, mutta tarjouskahvipakettia metsästetään silmät kiiluen ja kilpailutetaan kännykkäliittymiä.

Kyl se harmittais jos olis köyhä.
 

scholl

Jäsen
Kyllä ne autoliikkeissä hyvin tietää mikä on kunkin käytetyn auton markkinahinta. Ainakin näissä ns. merkkiliikkeissä, joissa itse pyörin olen saanut ihan reiluja tarjouksia suhteessa markkinahintaan. Toki autoliikkeen pitää ottaa kaupasta hieman katetta, joten useimmiten voi saada paremman hinnan jos itse malttaa myydä, eikä ole asialla kova hoppu.

Autoliikkeet joutuvat laskemaan sen, että auto tulee seisomaan jonkun aikaa heillä sitomassa pääomaa, jonka ajan aikana auton arvo voi myös laskea. Toisekseen jokainen asiakas haluaa jotain alennusta, joten pyyntihintaan on pakko laittaa vähän ilmaa ja kolmanneksi on sitten kuluttajansuoja. Jos kovin monta kertaa joutuu korvaamaan asiakkaille jotain isompia myöhemmin tulleita vikoja niin saa jo niistä muista autoista tehdä katetta.

Autoa vaihtavan kannalta tulee puolestaan esille helppous. Ei tarvitse vastailla puhelinsoittoihin, eikä näyttää autoa niille lukuisille, jotka tulevat katsomaan ihan huvikseen ostamatta kuitenkaan. Niinpä moni on valmis vähän tästä helppoudesta maksamaan. Jos kyseessä on helposti myytävä perusauto niin voihan sitä tehdä niin että myy auton nopeasti pyyntihintojen ja hyvityshinnan välille osuvalla hinnalla, mutta tämä koskee tosiaan varmaan vain perusautoja. Jos on vähänkin erikoisempi auto niin pitää löytää oikea asiakas ja se vie aikaa.
 

Ukkomauseri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Auto pitäisi ostaa, ehtoina hinta maks. 13 000e, pieni kulutus, diesel ja automaatti, laittakaahan tipsejä automiehet?
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Täyttääkö kartano-Volvon keskikulutus 8.1l/100 km (kaupungissa 11.2l/100km) kriteerin "pieni kulutus"?

Ohhoh, Volvon automaattiloota on tosiaan melkoinen energiatuhlari. Anyway, tuon kokoluokan autoja saa vähemmänkin kuluttavina versioina, eli tarkentava kysymykseni on kuitenkin perusteltu :)
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Kenelläkään tietoa mitä Audi A4 B8 2.0 TFSI 60tkm huolto maksaa merkkiliikkeessä?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös