Autoiluketju

  • 3 196 271
  • 18 516

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No niin pitkän vatvomisen jälkeen ostin sen auton vihdoinkin.

Autoksi tuli Audi A4 Avant vm. 2006, 1,8 T bensakoneella ja automaattivaihteistolla. Kilometrejä on reilu 130000km ja jakohihna vaihdettu edellisessä huollossa heinäkuussa.

edit. Kaveri puhui, että tuohon voisi sen lastun kanssa hankkia, mutta taitaa bensaa kulua jo tarpeeksi ilman lastua, joten ei ainakaan tällä erää ole tarpeellinen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eikö tuo lastuttaminen vähennä bensankulutusta?

Oikeanlainen optimointi tietääkseni vähentää bensankulutusta, mutta harvalla se on käytännössä näin. Jostain kumman syystä lapikas kutiaa kun autossa on teho lisääntynyt.

Optimointi bensaturboon kannattaa tehdä huipputehon kustannuksella ja keskittyä vääntöön. Näin on isot pojat kertoneet.
Laadukkaita optimointeja tekee mm Karalan Turbotec.


_
 

12961

Jäsen
Perkele että kutittelee, autoa ei ole vasta odoteltukaan kuin vaivaiset noin 5kk...

Kuukauden päästä olisi alustava luovutus, uusi Jeep Grand Cherokee 3-litraisella italiaanodieselillä ja Overland-varustetasolla tulee alle. Jenkeissä koeajoin bensakoneella ja uskalsin tilata täällä ilman koeajoa. Montaa ei ole vielä liikenteessä paria koeajoautoa lukuun ottamatta.

Polttelee niin perkeleesti, mitenköhän tätä nyt lievittäisi?

Noniin, nyt on sitten uusi Isoinkkari saatu, liikkeessäkin seisotettiin noin 3 vkon ajan, koska maahantuoja ei antanut luovuttaa autoa ennen suomen pressiesittelyä. Ensimmäisiä uuden mallin Grand Cherokeeta siis pitäisi seisoa meitin tallissa.

Nyt alkaa Jeep olla laatuvaikutelmassa todella lähellä M-B ML:aa, BMW X5:a, Range Rover Sportia ym. "edustusluokan" maastureita. Sisustus, voimansiirtopaketin toiminta sekä ilmajousitus ovat aivan eri maailmasta kuin aiemmissa malleissa. En tiedä miten on muiden varustetasojen kanssa, mutta Overlandissa nyt ainakin tuntuu olevan ihan kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin ilmajousituksesta penkkien tuuletukseen ja ratin kehän lämmitykseen.

VM Motorin V6-diesel vaikuttaa juuri niin hyvältä kuin suoritusarvot antavat olettaa.

Auto tuli ostettua ilman varsinaista koeajomahdollisuutta ja tilattua ennakkoon, pitää sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt!

Autoa luovutettaessa kävi vielä ilmi, että tämä on made in Detroit, joten kelpaa fiilistellä ihan aidon jenkkiauton kyytiä!
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Overlandissa nyt ainakin tuntuu olevan ihan kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin ilmajousituksesta penkkien tuuletukseen ja ratin kehän lämmitykseen.

Minulla oli SLK Mersussa tuollainen ratinlämmitys ja se osoittautui käytössä yhdeksi parhaista lisävarusteista.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulla oli SLK Mersussa tuollainen ratinlämmitys ja se osoittautui käytössä yhdeksi parhaista lisävarusteista.
Ratinlämmitys on varmaankin tarpeellinen avoautossa talvella, mutta näin maanantaiaamuna en keksi mitään muuta turhempaa lisävarustetta umpiautoon. En kuitenkaan sano, enkä väitä, etteikö niitä ehkä saattaisi kenties olla.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ratinlämmitys on varmaankin tarpeellinen avoautossa talvella, mutta näin maanantaiaamuna en keksi mitään muuta turhempaa lisävarustetta umpiautoon. En kuitenkaan sano, enkä väitä, etteikö niitä ehkä saattaisi kenties olla.
Tuli käytyä viime talven pakkasilla koeajamassa uutta Astraa, jossa oli ratinlämmitys ja täytyy kyllä todeta, että oli yllättävän miellyttävä varuste. Itsekin olin aluksi hyvin skeptinen kyseiselle "turhakkeelle", mutta nyt on toinen asenne. Itse asiassa pakkasaamuina jääkylmä ratti on erittäin veemäinen asia ja ratinlämmitys toimii nopeasti (paljon penkinlämmitintä nopeammin) ja ajomukavuus nousee heti uudelle tasolle, vaikka auto muutoin olisi vielä sisältä kylmä. Lisäksi auton sisätilan esilämmitys jättää silti ratin melko kylmäksi.
 

12961

Jäsen
Tuli käytyä viime talven pakkasilla koeajamassa uutta Astraa, jossa oli ratinlämmitys ja täytyy kyllä todeta, että oli yllättävän miellyttävä varuste. Itsekin olin aluksi hyvin skeptinen kyseiselle "turhakkeelle", mutta nyt on toinen asenne. Itse asiassa pakkasaamuina jääkylmä ratti on erittäin veemäinen asia ja ratinlämmitys toimii nopeasti (paljon penkinlämmitintä nopeammin) ja ajomukavuus nousee heti uudelle tasolle, vaikka auto muutoin olisi vielä sisältä kylmä. Lisäksi auton sisätilan esilämmitys jättää silti ratin melko kylmäksi.

Tätä tulikin mietittyä, vaikka kelit eivät tuota vielä suosikaan. Ratin kehä lempiää todella nopeasti, ajoa tarvitaan pihasta noin 100 metriä. Montaa minuuttia tuota ei pysty pitämään päällä, sen verta kuumaksi tulee.

Voisin kuvitella, että kun joutuu lähtemään ilman webaston huudattamista kunnollisesta talvikelistä, (jos niitä täällä etelässä nyt onkaan) on tuo todella mukava varuste.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä olen huomannut myös että lämpöisillä hanskoilla on ihan samankaltainen vaikutus kuin tuolla ratinlämmittimellä. Ja toimii myös auton ulkopuolella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä olen huomannut myös että lämpöisillä hanskoilla on ihan samankaltainen vaikutus kuin tuolla ratinlämmittimellä. Ja toimii myös auton ulkopuolella.

Joo, tuli kanssa mieleen, että jos ilman webastoa/lohkaria lähtee talvella liikkeelle, niin peli on kyllä menetetty jo ennen lämmitettävän ratin hipelöintiä. Auton harjaus+skrapaus paljain käsin on yksi arkielämän vastenmielisimmistä hommeleista. Muutenkin olen itseasiassa kokenut enemmän vastoinkäymisiä liian kuuman kuin kylmän ratin kanssa. Auto koko päivän suorassa auringonpaisteessa, niin ratti on niin kuuma, ettei ajamisesta tule mitään, ilmastoinnilla tästäkin toki selvitään.

Mietin hiukan tuota turhinta lisävarustetta, ja kyllähän se on etusumuvalot, vaikkeivat enää yleensä lisävaruste olekaan. Tai noh, ovathan ne elintärkeät jos on pakko ajaa aivan täydellisessä hernerokkasumussa 5km/h, mutta ei niitä siten kukaan käytä.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mietin hiukan tuota turhinta lisävarustetta, ja kyllähän se on etusumuvalot, vaikkeivat enää yleensä lisävaruste olekaan. Tai noh, ovathan ne elintärkeät jos on pakko ajaa aivan täydellisessä hernerokkasumussa 5km/h, mutta ei niitä siten kukaan käytä.

Jeps. Tuli viikko sitten vaihdettua autoon etupuskuri ja tässä uudessa (tarvike)puskurissa ei ollut sumareille reikiä. En sitten viitsinyt rueta niitä leikkelemään, etenkin kun sumuvalotkin oli jo vaihtokunnossa. Eipä ole ollut sumareita ikävä ja tuskin tuleekaan. Vaikka onhan se tosi coolia ajaa kaupungissakin etusumarit jatkuvasti päällä.

Ratinlämmitin kuulostaa kyllä aika turhalta, vaan mikäs siinä on jos rahaa millä mällätä - kai sitä itsekin ottaisin silloin kaikki mahdolliset varusteet.

Talvirenkaat tuli ruuvattua alle mutta nyt jälkeenpäin "tajusin", että ois varmaan sitä alustaakin voinut nostaa talvea varten...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nuista lisävarusteista.

Viime syksyyn saakka mulla oli ollut lähinnä "vanhoja" autoja, joissa ei kummempia varusteluja ollut. Vuosi sitten vaihdoin nykyiseen, kun perheen kasvaminen entisestään läheni ja työmatka piteni sellaiseksi, että diesel oli hankittava. Vuoden 2007 malli tuli sitten hankittua.

Aina olen ajanut aika paljon, mutta nyt on vuoteen tullut 80 tuhatta lisää mittariin, siitä sellaiset 50 tonnia työmatka-ajoja ja muutenkin pitkiä pätkiä. Silti en käytä autosta löytyvää vakionopeudensäädintä, vai mikä cruise-juttu se nyt on. En mie osaa, jotenkin tulee sellainen olo että ei ole itse puikoissa. Kontrolli pienenee, ja olen kova kontrollifriikki.

Toinen on se peruutustutkan perkele. Ärsyttävä piippaaja; heti kun löysin namikan josta sen saa pois päältä, niin sen jälkeen ei ole vinkunut.

Ja sen verran pitää sanoa vielä, että kun tuo auto on sellainen kookkaampi jossa on isot renkaat ja ne vanteet on sellaiset avoimet, niin vituttaa se kun sinne kerääntyy lumettomana aikana kaikki savi ja sora ja muu paska (ajan päivittäin soratiellä) ja talvella lumi ja loska ja muu. Aina saa olla niitä putsaamassa, varsinkin talvisin kun lumenpaska kerääntyy epätasaisesti vanteisiin ja täryyttää kovassa vauhdissa.
 

12961

Jäsen
Tuoreimmassa TM:ssa on Cherokeen positiivissävytteinen koeajo. Onhan tuo hinta-laatusuhteeltaan aika kilpailukykyinen laitos sui generis.

Se jaksaa nyt muutaman päivän jälkeen ihmetyttää, että miten saman perusrakenteen omaava auto on muuttunut näin rajusti. Onhan autoon toki lisätty ilmajousitus, uusi moottori ja sisustan viimeistelyä on parannettu selvästi ulkoisten muutosten ohella, mutta joka suhteessa tämä uusi on aivan eri tyylinen auto kuin 2005-2010 Grand Cherokee.

Vanhassa oli äijätyyliä kohtuu karun viimeistelyn sekä hitusen jopa tavara-automaisten moottorin sekä voimansiirron äänien myötä, tämä uusi on, kuten sanottua, huomattavasti lähempänä saksalaisia isoja katumaastureita. Lisäksi tässä on tietty kunnollinen neliveto, jos sitä nyt meikäläisen ajossa koskaan lukoilla yhdeksi puuksi tulee edes tarvis kytkeä.

En sitten tiedä, olisiko tuollaista ratinlämppäriä nyt esimerkkinä tullut erikseen listalta valittua, mutta nämä kaukaa tuotavat autot varustetaan yleisesti erilaisin varustepaketein, eikä karvalakkiversioon olisi muistaakseni saanut tuota etäisyystunnistimella olevaa vakkaria erikseen, joka tapauksessa joku varuste oli ristiriidassa karsitumman paketin kanssa. Siinä on muuten kätevä varuste, mikäli tulee paljon ajoa ruuhkaisella maantiellä pumppaavalla vauhdilla! Ei ole mulla ennen tuollaista ollutkaan. Paljon kirottu Kustavintiekin muuttuu melko lailla rennoksi köröteltäväksi, jopa 4 jälkeen iltapäivällä.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Aina olen ajanut aika paljon, mutta nyt on vuoteen tullut 80 tuhatta lisää mittariin, siitä sellaiset 50 tonnia työmatka-ajoja ja muutenkin pitkiä pätkiä. Silti en käytä autosta löytyvää vakionopeudensäädintä, vai mikä cruise-juttu se nyt on. En mie osaa, jotenkin tulee sellainen olo että ei ole itse puikoissa. Kontrolli pienenee, ja olen kova kontrollifriikki.

Toinen on se peruutustutkan perkele. Ärsyttävä piippaaja; heti kun löysin namikan josta sen saa pois päältä, niin sen jälkeen ei ole vinkunut.

Sie oot kyllä outo immeinen Mr. Evil.

Joskus kauan sitten ekoja kertoja cruisea käyttäessä oli kyllä kieltämättä hieman varautunut olo, mutta siihen tottui.

Mulla tulee nykyisin tuo sama 80tonnia vuodessa ajoa ja kyllä tuo cruise on sellainen juttu, mikä ehdottomasti on must! Saa lepuuttaa jalkoja ajon aikana, eikä tarvitse oikeaa jalkaa jäkittää. Huono puoli tuossa on se, että rupeaa helposti väsymys hiipimään puseroon ja sitten on pakko ottaa cruise pois päältä, että on jotain "tekemistä".

Meikä ei varmaan ilman peruutustutkaa tulisi enää toimeen. Vaikka en ole mitenkään puusilmäinen autoilija koskaan ollut ja osaan peruuttaa kolhimatta ilmankin, niin kyllä kai tuon tutkan puolesta on sen verran jo taantunut, että on se parilta ikävältä lommolta pelastanut. Lisäksi, kun tuo huutaa korkeista katukiveyksistäkin myös hieman sivullekin päin, niin on pelastanut aluvanteetkin ikäviltä naarmuilta taskuun peruutettaessa. Joskus kiireessä peruutettaessa ei aina kerkeä sitä katukiveystä vilkuilemaan. Tai lyhtypylvästä/parkkimittaria.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joskus kauan sitten ekoja kertoja cruisea käyttäessä oli kyllä kieltämättä hieman varautunut olo, mutta siihen tottui.

Mulla tulee nykyisin tuo sama 80tonnia vuodessa ajoa ja kyllä tuo cruise on sellainen juttu, mikä ehdottomasti on must! Saa lepuuttaa jalkoja ajon aikana, eikä tarvitse oikeaa jalkaa jäkittää. Huono puoli tuossa on se, että rupeaa helposti väsymys hiipimään puseroon ja sitten on pakko ottaa cruise pois päältä, että on jotain "tekemistä".

Joo, en myöskään uutta autoa ilman cruisea hankkisi. Mutta se on sanottava, että jos ajo on lähinnä seututieluokan teillä ja sitä pienemmillä, niin ei cruisesta paljon hyötyä ole. Mutkateillä tulee juuri tuo hallitsemattomuuden tunne, ja tilanteet alkaa hyvin helposti tulla vastaan "liian nopeasti", kun vauhti ei hidastu ollenkaan. Mutta motarilla, valtateillä, kantateillä oikein kätevä mukavuusvaruste, josta on hyötyä myös kanssa-autoilijoille.
 

Jindebyne

Jäsen
Vuonna 2006 esittelyautona ostettu Opel Astra rullasi tänään 138 000 kilometrinsä ja samalla ponnahti mieleen, josko tämän hyvin palvelleen Opelin kierrättäisi eteenpäin ja kokeilisi jotain uutta.

Silmiini osui parikin n. 20 000 km rullattua, max. parin vuoden ikäistä Peugeot 308:aa. Varustelu tuntuu näissä Peugeoteissa olevan todella kattava hintaansa nähden ja ulkonäöstäkin pidän.

Onko palstalaisilla kokemuksia kyseisen auton omistamisesta? Lähinnä kiinnostaa, että onko ajan mittaan vikaherkkä paska kuten kaikki ranskalaiset ja Opel vai löytyykö täältä tyytyväisiä, jopa kehuvia mielipiteitä autosta?

Pikaisesti on tullut netistä muutaman julkaisun kuntotestit jne. luettua 308:sta ja perjantaina olisi tarkoitus lähteä kokeilemaan duunin jälkeen yhtä ehdokkaista.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Joo, en myöskään uutta autoa ilman cruisea hankkisi. Mutta se on sanottava, että jos ajo on lähinnä seututieluokan teillä ja sitä pienemmillä, niin ei cruisesta paljon hyötyä ole. Mutkateillä tulee juuri tuo hallitsemattomuuden tunne, ja tilanteet alkaa hyvin helposti tulla vastaan "liian nopeasti", kun vauhti ei hidastu ollenkaan. Mutta motarilla, valtateillä, kantateillä oikein kätevä mukavuusvaruste, josta on hyötyä myös kanssa-autoilijoille.
Niin siis on huomautettava että tyypillisellä paljon liikennöidyllä kaksikaistalle Saksalaisella moottoritiellä ei vakionopeudensäätimellä tee oikeastaan mitään. Liikenteessä on niin eri nopeudella varustettuaja ajoneuvoja ettei vakionopeudesta ole paljon hyötyä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin siis on huomautettava että tyypillisellä paljon liikennöidyllä kaksikaistalle Saksalaisella moottoritiellä ei vakionopeudensäätimellä tee oikeastaan mitään. Liikenteessä on niin eri nopeudella varustettuaja ajoneuvoja ettei vakionopeudesta ole paljon hyötyä.

Jos Saksassa ajelee, kannattaa tämä varmaan huomioida. Suomessa ei kaksikaistaisia moottoriteitä kai olekaan, ja oli uutta minulle että Saksassa on.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Jos Saksassa ajelee, kannattaa tämä varmaan huomioida. Suomessa ei kaksikaistaisia moottoriteitä kai olekaan, ja oli uutta minulle että Saksassa on.
Siis suuntaansa jos tuosta mukahauskuudesta ei selvinnut. Monesti täällä kun on tuo kolme kaistaa per suunta. Mutta tietty kun etsiskelee noita loppuunajettuja autoja niin jotain huvia kukin tarvitsee pitääkseen itsensä selväjärkisenä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis suuntaansa jos tuosta mukahauskuudesta ei selvinnut. Monesti täällä kun on tuo kolme kaistaa per suunta. Mutta tietty kun etsiskelee noita loppuunajettuja autoja niin jotain huvia kukin tarvitsee pitääkseen itsensä selväjärkisenä.

Niin, siis kuusikaistainen, kolmeajoratainen tie. Äläkä nyt kimmastu, itsehän tämän viisastelun aloitit. Eikä mun autoissa ole kilsoja kuin 950 000km.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Silmiini osui parikin n. 20 000 km rullattua, max. parin vuoden ikäistä Peugeot 308:aa. Varustelu tuntuu näissä Peugeoteissa olevan todella kattava hintaansa nähden ja ulkonäöstäkin pidän.

Onko palstalaisilla kokemuksia kyseisen auton omistamisesta? Lähinnä kiinnostaa, että onko ajan mittaan vikaherkkä paska kuten kaikki ranskalaiset ja Opel vai löytyykö täältä tyytyväisiä, jopa kehuvia mielipiteitä autosta?

Älä osta 1.6 koneella olevaa automaattia. Se on susi. Niitä ei tehtykään kuin tuo oliko se nyt vm. 2008. Isäukolla oli tuollainen ja siihen tehtiin takuutyönä kaikki ahdollinen koneeseen.

Joku teko vika se oli. Voin kysellä tarkemmin mallia mikä se oli jos sua kiinnostaa. En nyt tähän hätään muista koneen tyyppiä. Mutta se oli se yksi konetyyppi, jossa tuota esiintyi. Ei meinanneet edes merkkihuollossa ja maahantuojallakaan vikaa löytää. Citikassa oli sama kone ja siinä oli sama vika.

Pösöt on muuten hyviä autoja. Mulla on niitä ollut useampia ja vain yksi susi ja sekin vain sen vuoksi, että tyhmyyksissäni ostin liian laiskan auton.
 
Ensimmäinen talvi dieselkäyttöisellä autolla lähestyy, joten panikoinnin naftan jäätymisestä voinee aloittaa kun tänne eteläänkin on luvattu ensimmäiset yöpakkaset.
Missä lämpötilassa kesälaadun diesel alkaa jäätyä? Koska talvilaatua aletaan myymään? Koska sitä on oikeasti syytä käyttää? Myydäänkö pohjoisessa vielä stydimpää litkua joka ei jäädy Siperiassakaan?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Nyt lähti tilaukseen BMW 120dA melko mukavilla herkuilla. Hyvä peli ajella varsinkin tuolla 8-vaihteisella automaatilla ja potkuakin löytyy tarvittaessa.

Tilaa en paljon tarvitse, varsinkaan takapenkillä, joten 3-sarjan uutta koppaa olisi joutunut odottamaan liian kauan ja 520d taas turhan öky näin kaupunkilajoon.

Pakoputkestakin tulee oikeastaan vain kukkasia, joka tässä hommassa oli lähes must, kun kyseessä on työsuhdepeli. Nyt vain odottelemaan tammikuuta ja drifting-kelejä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ensimmäinen talvi dieselkäyttöisellä autolla lähestyy, joten panikoinnin naftan jäätymisestä voinee aloittaa kun tänne eteläänkin on luvattu ensimmäiset yöpakkaset.
Missä lämpötilassa kesälaadun diesel alkaa jäätyä? Koska talvilaatua aletaan myymään? Koska sitä on oikeasti syytä käyttää? Myydäänkö pohjoisessa vielä stydimpää litkua joka ei jäädy Siperiassakaan?
Eilen tankkasin dieselautooni täällä P-Karjalassa jo talvilaatua, joka pumpun mukaan kestää -32 astetta. Sillä pärjäsi viime talven ainakin ihan mukavasti. Eiköhän sama liemi leviä etelämmäksikin piakkoin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös