Autoiluketju

  • 3 311 677
  • 18 998

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nuista lisävarusteista.

Viime syksyyn saakka mulla oli ollut lähinnä "vanhoja" autoja, joissa ei kummempia varusteluja ollut. Vuosi sitten vaihdoin nykyiseen, kun perheen kasvaminen entisestään läheni ja työmatka piteni sellaiseksi, että diesel oli hankittava. Vuoden 2007 malli tuli sitten hankittua.

Aina olen ajanut aika paljon, mutta nyt on vuoteen tullut 80 tuhatta lisää mittariin, siitä sellaiset 50 tonnia työmatka-ajoja ja muutenkin pitkiä pätkiä. Silti en käytä autosta löytyvää vakionopeudensäädintä, vai mikä cruise-juttu se nyt on. En mie osaa, jotenkin tulee sellainen olo että ei ole itse puikoissa. Kontrolli pienenee, ja olen kova kontrollifriikki.

Toinen on se peruutustutkan perkele. Ärsyttävä piippaaja; heti kun löysin namikan josta sen saa pois päältä, niin sen jälkeen ei ole vinkunut.

Ja sen verran pitää sanoa vielä, että kun tuo auto on sellainen kookkaampi jossa on isot renkaat ja ne vanteet on sellaiset avoimet, niin vituttaa se kun sinne kerääntyy lumettomana aikana kaikki savi ja sora ja muu paska (ajan päivittäin soratiellä) ja talvella lumi ja loska ja muu. Aina saa olla niitä putsaamassa, varsinkin talvisin kun lumenpaska kerääntyy epätasaisesti vanteisiin ja täryyttää kovassa vauhdissa.
 

12961

Jäsen
Tuoreimmassa TM:ssa on Cherokeen positiivissävytteinen koeajo. Onhan tuo hinta-laatusuhteeltaan aika kilpailukykyinen laitos sui generis.

Se jaksaa nyt muutaman päivän jälkeen ihmetyttää, että miten saman perusrakenteen omaava auto on muuttunut näin rajusti. Onhan autoon toki lisätty ilmajousitus, uusi moottori ja sisustan viimeistelyä on parannettu selvästi ulkoisten muutosten ohella, mutta joka suhteessa tämä uusi on aivan eri tyylinen auto kuin 2005-2010 Grand Cherokee.

Vanhassa oli äijätyyliä kohtuu karun viimeistelyn sekä hitusen jopa tavara-automaisten moottorin sekä voimansiirron äänien myötä, tämä uusi on, kuten sanottua, huomattavasti lähempänä saksalaisia isoja katumaastureita. Lisäksi tässä on tietty kunnollinen neliveto, jos sitä nyt meikäläisen ajossa koskaan lukoilla yhdeksi puuksi tulee edes tarvis kytkeä.

En sitten tiedä, olisiko tuollaista ratinlämppäriä nyt esimerkkinä tullut erikseen listalta valittua, mutta nämä kaukaa tuotavat autot varustetaan yleisesti erilaisin varustepaketein, eikä karvalakkiversioon olisi muistaakseni saanut tuota etäisyystunnistimella olevaa vakkaria erikseen, joka tapauksessa joku varuste oli ristiriidassa karsitumman paketin kanssa. Siinä on muuten kätevä varuste, mikäli tulee paljon ajoa ruuhkaisella maantiellä pumppaavalla vauhdilla! Ei ole mulla ennen tuollaista ollutkaan. Paljon kirottu Kustavintiekin muuttuu melko lailla rennoksi köröteltäväksi, jopa 4 jälkeen iltapäivällä.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Aina olen ajanut aika paljon, mutta nyt on vuoteen tullut 80 tuhatta lisää mittariin, siitä sellaiset 50 tonnia työmatka-ajoja ja muutenkin pitkiä pätkiä. Silti en käytä autosta löytyvää vakionopeudensäädintä, vai mikä cruise-juttu se nyt on. En mie osaa, jotenkin tulee sellainen olo että ei ole itse puikoissa. Kontrolli pienenee, ja olen kova kontrollifriikki.

Toinen on se peruutustutkan perkele. Ärsyttävä piippaaja; heti kun löysin namikan josta sen saa pois päältä, niin sen jälkeen ei ole vinkunut.

Sie oot kyllä outo immeinen Mr. Evil.

Joskus kauan sitten ekoja kertoja cruisea käyttäessä oli kyllä kieltämättä hieman varautunut olo, mutta siihen tottui.

Mulla tulee nykyisin tuo sama 80tonnia vuodessa ajoa ja kyllä tuo cruise on sellainen juttu, mikä ehdottomasti on must! Saa lepuuttaa jalkoja ajon aikana, eikä tarvitse oikeaa jalkaa jäkittää. Huono puoli tuossa on se, että rupeaa helposti väsymys hiipimään puseroon ja sitten on pakko ottaa cruise pois päältä, että on jotain "tekemistä".

Meikä ei varmaan ilman peruutustutkaa tulisi enää toimeen. Vaikka en ole mitenkään puusilmäinen autoilija koskaan ollut ja osaan peruuttaa kolhimatta ilmankin, niin kyllä kai tuon tutkan puolesta on sen verran jo taantunut, että on se parilta ikävältä lommolta pelastanut. Lisäksi, kun tuo huutaa korkeista katukiveyksistäkin myös hieman sivullekin päin, niin on pelastanut aluvanteetkin ikäviltä naarmuilta taskuun peruutettaessa. Joskus kiireessä peruutettaessa ei aina kerkeä sitä katukiveystä vilkuilemaan. Tai lyhtypylvästä/parkkimittaria.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joskus kauan sitten ekoja kertoja cruisea käyttäessä oli kyllä kieltämättä hieman varautunut olo, mutta siihen tottui.

Mulla tulee nykyisin tuo sama 80tonnia vuodessa ajoa ja kyllä tuo cruise on sellainen juttu, mikä ehdottomasti on must! Saa lepuuttaa jalkoja ajon aikana, eikä tarvitse oikeaa jalkaa jäkittää. Huono puoli tuossa on se, että rupeaa helposti väsymys hiipimään puseroon ja sitten on pakko ottaa cruise pois päältä, että on jotain "tekemistä".

Joo, en myöskään uutta autoa ilman cruisea hankkisi. Mutta se on sanottava, että jos ajo on lähinnä seututieluokan teillä ja sitä pienemmillä, niin ei cruisesta paljon hyötyä ole. Mutkateillä tulee juuri tuo hallitsemattomuuden tunne, ja tilanteet alkaa hyvin helposti tulla vastaan "liian nopeasti", kun vauhti ei hidastu ollenkaan. Mutta motarilla, valtateillä, kantateillä oikein kätevä mukavuusvaruste, josta on hyötyä myös kanssa-autoilijoille.
 

Jindebyne

Jäsen
Vuonna 2006 esittelyautona ostettu Opel Astra rullasi tänään 138 000 kilometrinsä ja samalla ponnahti mieleen, josko tämän hyvin palvelleen Opelin kierrättäisi eteenpäin ja kokeilisi jotain uutta.

Silmiini osui parikin n. 20 000 km rullattua, max. parin vuoden ikäistä Peugeot 308:aa. Varustelu tuntuu näissä Peugeoteissa olevan todella kattava hintaansa nähden ja ulkonäöstäkin pidän.

Onko palstalaisilla kokemuksia kyseisen auton omistamisesta? Lähinnä kiinnostaa, että onko ajan mittaan vikaherkkä paska kuten kaikki ranskalaiset ja Opel vai löytyykö täältä tyytyväisiä, jopa kehuvia mielipiteitä autosta?

Pikaisesti on tullut netistä muutaman julkaisun kuntotestit jne. luettua 308:sta ja perjantaina olisi tarkoitus lähteä kokeilemaan duunin jälkeen yhtä ehdokkaista.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Joo, en myöskään uutta autoa ilman cruisea hankkisi. Mutta se on sanottava, että jos ajo on lähinnä seututieluokan teillä ja sitä pienemmillä, niin ei cruisesta paljon hyötyä ole. Mutkateillä tulee juuri tuo hallitsemattomuuden tunne, ja tilanteet alkaa hyvin helposti tulla vastaan "liian nopeasti", kun vauhti ei hidastu ollenkaan. Mutta motarilla, valtateillä, kantateillä oikein kätevä mukavuusvaruste, josta on hyötyä myös kanssa-autoilijoille.
Niin siis on huomautettava että tyypillisellä paljon liikennöidyllä kaksikaistalle Saksalaisella moottoritiellä ei vakionopeudensäätimellä tee oikeastaan mitään. Liikenteessä on niin eri nopeudella varustettuaja ajoneuvoja ettei vakionopeudesta ole paljon hyötyä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin siis on huomautettava että tyypillisellä paljon liikennöidyllä kaksikaistalle Saksalaisella moottoritiellä ei vakionopeudensäätimellä tee oikeastaan mitään. Liikenteessä on niin eri nopeudella varustettuaja ajoneuvoja ettei vakionopeudesta ole paljon hyötyä.

Jos Saksassa ajelee, kannattaa tämä varmaan huomioida. Suomessa ei kaksikaistaisia moottoriteitä kai olekaan, ja oli uutta minulle että Saksassa on.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Jos Saksassa ajelee, kannattaa tämä varmaan huomioida. Suomessa ei kaksikaistaisia moottoriteitä kai olekaan, ja oli uutta minulle että Saksassa on.
Siis suuntaansa jos tuosta mukahauskuudesta ei selvinnut. Monesti täällä kun on tuo kolme kaistaa per suunta. Mutta tietty kun etsiskelee noita loppuunajettuja autoja niin jotain huvia kukin tarvitsee pitääkseen itsensä selväjärkisenä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis suuntaansa jos tuosta mukahauskuudesta ei selvinnut. Monesti täällä kun on tuo kolme kaistaa per suunta. Mutta tietty kun etsiskelee noita loppuunajettuja autoja niin jotain huvia kukin tarvitsee pitääkseen itsensä selväjärkisenä.

Niin, siis kuusikaistainen, kolmeajoratainen tie. Äläkä nyt kimmastu, itsehän tämän viisastelun aloitit. Eikä mun autoissa ole kilsoja kuin 950 000km.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Silmiini osui parikin n. 20 000 km rullattua, max. parin vuoden ikäistä Peugeot 308:aa. Varustelu tuntuu näissä Peugeoteissa olevan todella kattava hintaansa nähden ja ulkonäöstäkin pidän.

Onko palstalaisilla kokemuksia kyseisen auton omistamisesta? Lähinnä kiinnostaa, että onko ajan mittaan vikaherkkä paska kuten kaikki ranskalaiset ja Opel vai löytyykö täältä tyytyväisiä, jopa kehuvia mielipiteitä autosta?

Älä osta 1.6 koneella olevaa automaattia. Se on susi. Niitä ei tehtykään kuin tuo oliko se nyt vm. 2008. Isäukolla oli tuollainen ja siihen tehtiin takuutyönä kaikki ahdollinen koneeseen.

Joku teko vika se oli. Voin kysellä tarkemmin mallia mikä se oli jos sua kiinnostaa. En nyt tähän hätään muista koneen tyyppiä. Mutta se oli se yksi konetyyppi, jossa tuota esiintyi. Ei meinanneet edes merkkihuollossa ja maahantuojallakaan vikaa löytää. Citikassa oli sama kone ja siinä oli sama vika.

Pösöt on muuten hyviä autoja. Mulla on niitä ollut useampia ja vain yksi susi ja sekin vain sen vuoksi, että tyhmyyksissäni ostin liian laiskan auton.
 
Ensimmäinen talvi dieselkäyttöisellä autolla lähestyy, joten panikoinnin naftan jäätymisestä voinee aloittaa kun tänne eteläänkin on luvattu ensimmäiset yöpakkaset.
Missä lämpötilassa kesälaadun diesel alkaa jäätyä? Koska talvilaatua aletaan myymään? Koska sitä on oikeasti syytä käyttää? Myydäänkö pohjoisessa vielä stydimpää litkua joka ei jäädy Siperiassakaan?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Nyt lähti tilaukseen BMW 120dA melko mukavilla herkuilla. Hyvä peli ajella varsinkin tuolla 8-vaihteisella automaatilla ja potkuakin löytyy tarvittaessa.

Tilaa en paljon tarvitse, varsinkaan takapenkillä, joten 3-sarjan uutta koppaa olisi joutunut odottamaan liian kauan ja 520d taas turhan öky näin kaupunkilajoon.

Pakoputkestakin tulee oikeastaan vain kukkasia, joka tässä hommassa oli lähes must, kun kyseessä on työsuhdepeli. Nyt vain odottelemaan tammikuuta ja drifting-kelejä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ensimmäinen talvi dieselkäyttöisellä autolla lähestyy, joten panikoinnin naftan jäätymisestä voinee aloittaa kun tänne eteläänkin on luvattu ensimmäiset yöpakkaset.
Missä lämpötilassa kesälaadun diesel alkaa jäätyä? Koska talvilaatua aletaan myymään? Koska sitä on oikeasti syytä käyttää? Myydäänkö pohjoisessa vielä stydimpää litkua joka ei jäädy Siperiassakaan?
Eilen tankkasin dieselautooni täällä P-Karjalassa jo talvilaatua, joka pumpun mukaan kestää -32 astetta. Sillä pärjäsi viime talven ainakin ihan mukavasti. Eiköhän sama liemi leviä etelämmäksikin piakkoin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missä lämpötilassa kesälaadun diesel alkaa jäätyä? Koska talvilaatua aletaan myymään? Koska sitä on oikeasti syytä käyttää? Myydäänkö pohjoisessa vielä stydimpää litkua joka ei jäädy Siperiassakaan?

Ekaksi kannattaa sen verran huolehtia autosta että vaihtaa polttoaine suodattimen jos ei ole juuri vaihdettu. Sinne tahtoo ajan myötä kertyä vettä joka jäätyessään tuo ongelmia. Jo tuolla toimenpiteellä vältää suurimman osan talven ongelmista. Normi kesälaatu kestää -15 asteen pakkasen ja talvilaatu tuon mainitun -32. Tähän aikaan käsittääkseni henkilöautoihin tarkoitetuissa tankkausmittareissa taitaa olla jo kaikissa tuo talvilaatu. Arctista laatua on tarjolla sitten tarpeenmukaan joillain asemilla pohjoisemmassa, mutta ei kaikilla. Se kestää -44 asteen pakkasen. Itsellä alkaa seitsemäs talvi dieselillä ja ei ole ikinä ollut jäätymisen takia ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kävin laina-autolla keskempänä Suomea. Kilometrejä kertyi ~950. Alla Skoda Octavia automaatilla ja 170 hv:n dieselillä. Olihan positiivinen kokemus. Niin se maailma muuttuu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eilen tankkasin dieselautooni täällä P-Karjalassa jo talvilaatua, joka pumpun mukaan kestää -32 astetta. Sillä pärjäsi viime talven ainakin ihan mukavasti. Eiköhän sama liemi leviä etelämmäksikin piakkoin.

Talvilaatu on myös Espoossa saatavilla(ST1:llä tankkasin alkuviikosta) ja muistaakseni luin viime talvena jostain että Eläintarhan Neste myy arktista laatua, tästä en mene ihan takuuseen.

_
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Missä lämpötilassa kesälaadun diesel alkaa jäätyä? Koska talvilaatua aletaan myymään? Koska sitä on oikeasti syytä käyttää? Myydäänkö pohjoisessa vielä stydimpää litkua joka ei jäädy Siperiassakaan?

Kesälaadun pakkaskestävyys on -5 astetta tähän aikaan vuodesta, se ei kuitenkaan vielä jäädy tuossa lämpötilassa. Mutta ei ole suositeltavaa käyttää alle tuon lämpötilan, koska suodatettavuus tulee vastaan. Talvilaadun pakkaskestävyys vaihtelee -29 ja -32 asteen välillä, riippuen öljy-yhtiöstä. Arktinenlaatu kestää sitten n. -40 astetta. Viime vuonna, arktistalaatua myytiin vain muutamalla Nesteen asemalla. Talvilaatu dieselit alkavat olla jo suurimmalla osalla asemista myynnissä, välilaatu tulee myyntiin (jos sitä asemalla myydään?) marraskuun loppupuolella/joulukuun alussa.
 

Jindebyne

Jäsen
Älä osta 1.6 koneella olevaa automaattia. Se on susi. Niitä ei tehtykään kuin tuo oliko se nyt vm. 2008. Isäukolla oli tuollainen ja siihen tehtiin takuutyönä kaikki ahdollinen koneeseen.

Oho, kiitos paljon vastauksesta!

Perjantaina koeajolle ja mahdollisesti kotiin mukaan olisi lähtenyt juuri 1.6 140hp automaattivaihteinen yksilö, vuosimallia 2008.

Eli tämän Pösön kierrän kaukaa ja suuntaan alkavan autokuumeeni muualle.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
"Sattuneesta syystä" alla nyt jonkin aikaa 3,0TD V6 Jagge XF ja siitä se Business-versio (155kW / 450Nm).

Kohtuu muikea peli vedellä noin voimapuoleltakin (tällaiselle rauhalliselle herrasmiehelle), mutta ajo-ominaisuudet ne vasta yllättivätkin positiivisesti! Laatuvaikutelma tietty ykkösluokkaa ja joskus ens syksynä kys. pelistä pitäisi tulla kuulemma Estate-malli... Jos jää hinnallisesti Volvo V70:n ja vitos-Bemun luokkaan niin ihmetellä täytyy jos ei työsuhdeautomarkkinoilla tapahdu (ainakin pientä-) muutosta semminkin kun tarjolle tuli vast'ikää nelisylinterinen 2,2L diesel?
 
Kiitokset vastanneille. Nesteen sivuilta löytyy kätevä hakukone, josta voi kriteeriksi laittaa talvilaadun dieselin ja jo alkaa asemia löytyä missä on kyseistä tavaraa myynnissä. Muutenkin voi etsiä "erityispalveluita" jos kaipaa vaikka traileria, TI-hallia tai arktisen laadun naftaa.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Oho, kiitos paljon vastauksesta!

Perjantaina koeajolle ja mahdollisesti kotiin mukaan olisi lähtenyt juuri 1.6 140hp automaattivaihteinen yksilö, vuosimallia 2008.

Eli tämän Pösön kierrän kaukaa ja suuntaan alkavan autokuumeeni muualle.


Kyselin tästä viasta hiukan lisää. Se on nimenomaan vm. 2008, thp140 1.6 automaattikoneessa tuo vika.

Paljon sitä etsittiin ja tutkittiin ja kun kaikki muut oli katottu, niin sitten vaihdettiin sylinterin kansi ja sen jälkeen alkoi toimimaan. Siellä oli jotain rakenteellista vikaa imusarjan kierrätysventtiileissä tms. Teki sellaista kun kiihdytti 60-70 km/h vauhdista sataseen, niin vaihteisto alkoi jotenkin rykimään.

Ei ollut mikään miellyttävän tuntuinen vika. Ja kun tuo kansi vaihdettiin, niin polttoaineen keskikulutus nousi 7.5.stä litrasta 8.5.een litraan satasella. Se on jo aika paljon 1.6 koneelle.

Sama kone oli siis saman vuotisessa Citikassa. Tuota konetta ei kovin paljoa ehtinyt Suomeen tulla mutta jos 308 Pösöä olet etsimässä, niin suosittelen vm 2009 ->.

Hieno ajettava ja hyvä auto kaikin puolin, jos ei tuota ongelmaa olisi ollut. Korjauksen jälkeen toimi kulutusta huomioimatta hienosti ja tehotkin riitti ihan hyvin. Uskallan suositella 308 Pösöä muuten mutta tuolla koneella olevat kannattaa kiertää kaukaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tuli sitten tilattua työsuhderassiksi tuommoinen BMW 120dA business sport. Päästörajat melko tiukat, joten ei montaa mahdollista kärryä löytynyt. Myös saatavilla olevat merkit rajattu melko raskaalla kädellä.

Kinneri on mukava ajaa varsinkin tuon 8-pykäläisen automaattilootan ansiosta ja ruutiakin löytyy ihan riittävästi. Mielestäni ajettavuus on tuossa kokoluokassa aivan huippua ja tämähän on ainoa takavetoinen kokoluokassan, joka on aina plussaa.

Takatilat ovat melko pienet, mutta siellä kulkee yleensä vain jälkikasvu. Varusteita löytyy omaan makuun riittävästi. iDrive:n käyttöä joutuu hieman opiskelemaan kyllä. Melko paljon tavaraa tuon alla piileskelee.

Ulkonäkö autossa on parempi kuin edellisessä kopassa, mutta ei se nyt välttämättä ihan parhaan näköisiä autoja ole. Muut plussat menivät kuitenkin tuon seikan edelle. Vielä pitäisi kuukauden verran odotella...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ajaako joku palstalainen uudella 508:lla? Kohta olisi aika vaihtaa työsuhdeautoa ja valikoima on aika suppea. Skoda Suberb, tuo Peugeot, Mondeo tai sitten joku pienemmän kokoluokan auto.
Nyt alla on 2010 passat ja suht tyytyväinen olen ollut, pois lukien verhoilun kustävyys. Kuskin penkin sivussa revennyt noin 15 cm eikä mene takuuseen... Sellaisessa paikassa missä mikään ei ole voinut ottaa kiinni. Repeämä etenee itsekseen. Eikä kuulemma ole ainoa passat jossa tuota on. Jos olisi oma niin nostaisin metelin.
Passat putosi listalta uuden mallin hinnankorotuksen myötä liian kalliina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös