Autoiluketju

  • 3 220 850
  • 18 565

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Mitä tulee tuohon huoltosopimukseen niin älä ota!

Huoltosopimus jäi liikkeeseen. Ainoa asia mitä en ollut tajunnut kysyä oli lohkolämmitin, jota tietenkään ei autossa ollut. Myyjä lupasi onneksi sen veloituksetta asentaa Leoniin.

Mökillä tuli pyörähdettyä iltasella, mukavia kilometrejä. Rekkoja ohitellessa tuo väännön ja tehon lisäys on oikein mukava verrattuna 307:aan.
 
Ymmärtääkseni Outlanderin kanssa lähes identtinen pirssi näin globalisaation aikana kantaa nimeä Peugeot 4007. Jos kellään näistä mitään sanottavaa niin kaikki on plussaa. Tuo Peugeot nyt tietty ranskalaisena jännittäisi, mutta tutkittuani asiaa, huomasin että sellaisen saisi Saksasta veroineen näistä vaihtoehdoista parhaalla hinnalla (siis suhteutettuna suomen pyyntihintoihin).

Ei tuossa Peugeotissa ole mitään ranskalaista sen enempää kuin Outlanderissakaan. Samalta tehtaalta tulevat (ainakin jossain vaiheessa muistaakseni Hollannista), ainoastaan keula ja merkit erottavat ne toisistaan. Peugeotin mittaristosta en tosin tiedä mutta ainakin Citroenin C-Crosserissa on ihan samanlainen mittaristokin kuin Outlanderissa. Se on siis kolmas tuon "sarjan" autoista.

Isällä on C-Crosser ja hiukan toistasataatuhatta kilometriä on mennyt ongelmitta. Omaan makuuni ehkä hiukan kovaääninen ja huonot valot mutta muuten ihan ok auto.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Tietääkseni, tämä 1.4 on kaikkein suosituin bensamoottorilla varustettu Octavia juuri edullisuutensa takia?

Käytettyjen hinnoitteluhan on lähtenyt niissä ihan käsistä.
Vertaa vaikka uuden hintaa:
1Z32L5 1.4 TSI Ambiente Green tec 22 314,49

ja parin satunnaisen käytetyn hintaa:
Skoda Octavia 1.4 TSI Ambiente 2009 22 900
Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 2010 24 000

Tuskin Skodassa arvo nousee, kun se ajetaan liikkeestä ulos.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Mystinen vika vanhassa työjuhdassani on. Kun lähden liikkeelle, niin vilkut toimivat n. 10 ensimmäistä risteystä. Sen jälkeen eivät ennen kuin auto on seisonut sammutettuna jonkin aikaa, minuutti pari ei riitä. Sitten toimivat taas hetken. Eivät toimi normivilkut eikä hätävilkut.

Mistä helvetistä tuollainen voi johtua? Joku paikka täyttyy sähköstä, niin ettei sitä mahdu sinne enempää? Sähkönsuodatin tukossa?

Ko kosla on -93 VW Caravelle pikkubussi, satunnaisessa käytössä mökkireissuilla yms. enemmän tavaran roudaamisessa. Tuolle pystyy vielä itsekkin tekemään jotai, mutta kun nyt ei ole aavistustakaan mitä.

t. hanu
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla taas ilmeni Volvossa (940 2.3) sellainen että pesun jälkeen auton käynnistäessäni kaikki sähkölaitteet pimenivät, ei toiminut valot, ei vilkut, ei stereot, ei puhallin eikä oikein mikään muukaan, ja mittaristoon syttyi ABS:n merkkivalo. Sitten kun laitoin pykälän päälle (automaatti) niin koko auto "tutisi" vähän aikaa, joku hihna vähän vinkaisi, ja auto meinasi sammua (samalla syttyi kaikki varoitusvalot mittaristoon) mutta alkoi sitten kuitenkin käymään ihan normaalisti (mutta edelleenkään mikään sähköverme ei toiminut). P:lle takaisin vaihtaessa taas vähän yskähteli mutta alkoi sitten pyörimään normaalisti. Mitään ihmeellisiä ääniä ei kuulunut mistään ja auto kävi ihan nätisti.

Sammutin auton ja avasin konepellin, tarkistelin että kaikki hihnat on OK jne. ja annoin seisoa vähän aikaa. Sitten kun käynnistin uudelleen niin kaikki toimi ihan normaalisti eikä sen jälkeen ole ollut mitään ongelmaa vaikka olen useamman kerran jo ajanut sillä. Olisikohan tuossa pesussa päässyt vettä jonnekin, mutta minne? Mikä voisi tuollaiset oireet aiheuttaa?

Mystinen vika vanhassa työjuhdassani on. Kun lähden liikkeelle, niin vilkut toimivat n. 10 ensimmäistä risteystä. Sen jälkeen eivät ennen kuin auto on seisonut sammutettuna jonkin aikaa, minuutti pari ei riitä. Sitten toimivat taas hetken. Eivät toimi normivilkut eikä hätävilkut.

Mistä helvetistä tuollainen voi johtua? Joku paikka täyttyy sähköstä, niin ettei sitä mahdu sinne enempää? Sähkönsuodatin tukossa?

Voisikohan olla ihan niinkin yksinkertainen vika kuin viallinen vilkkurele?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Käytettyjen hinnoitteluhan on lähtenyt niissä ihan käsistä.
Vertaa vaikka uuden hintaa:
1Z32L5 1.4 TSI Ambiente Green tec 22 314,49

ja parin satunnaisen käytetyn hintaa:
Skoda Octavia 1.4 TSI Ambiente 2009 22 900
Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 2010 24 000

Tuskin Skodassa arvo nousee, kun se ajetaan liikkeestä ulos.

Joopa joo, yhtäkään Skodaa ei tuolla täysin listahinnalla myydä, todellinen myyntihinta huitelee siellä 23 000€:n paremmalla puolella. Metalliväristä saa laittaa jo 500 euroa lisää hintaan ja siihen vielä vajaa tonni talvirenkaisiin, vaikka olisivatkin peltivanteilla.

Nuo kaksi hienosti linkittämääsi esimerkkiä ovat poikkeuksia, huomaat sen itsekin. Tuohon hintaan vaikuttaa kaikkein eniten se, mihin autoihin nuo Ocut ovat vaihdettu liikkeessä. Muuten nuo hinnat ovat kyllä ihan hyvin linjassa suhteessa uuteen autoon.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Joopa joo, yhtäkään Skodaa ei tuolla täysin listahinnalla myydä, todellinen myyntihinta huitelee siellä 23 000€:n paremmalla puolella. Metalliväristä saa laittaa jo 500 euroa lisää hintaan ja siihen vielä vajaa tonni talvirenkaisiin, vaikka olisivatkin peltivanteilla.

Jahans, ensimmäinen vähän rahansa Skodaan hassannut ilmoittautui?
No mikäpä siinä, onhan sekin auto.
Mutta otin kaksi satunnaista esimerkkiä listasta, en kaivanut mitään poikkeustapauksia. Olihan niissä metalliväri ja talvirenkaat. Olikohan toisessa peräti moottorilämmitinkin. Hui. Nehän tekee jo melkein 2 tonnia.
Eli jos uuden saa vastaavilla varusteilla hintaan 24.300 ja käytetyn hintaan 24.000 niin tottakai se käytetty pitää ottaa. On niin paljon halvempi...
Ja ei minua ainakaan asiakkaana kiinnosta hevon vittuakaan, onko se edellinen omistaja vaihtanut skeidansa vaikka norsuun tai jääkaappipakastimeen. Saa olla melko heikkouskoinen hölmö, jos lähtee automyyjän juttuun ja maksaa räikeän ylihinnan 2009 Skodasta (mikä on siis 2007 Volkswagen Golfin tekniikalla) koska "se tuli vaihdossa uuteen Transporteriin ja siksi se on vähän arvokkaampi".
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Niin, tuskinpa tuo 24 000€ maksava Skoda tuolta liikkeestä lähtee kovin nopeasti, se on tyhmä kuka maksaa tuon hinnan käytetystä autosta tai uskoo yleensäkään yhtään mitään, mitä autokauppias höpöttelee. Itse tein hyvät kaupat omasta kärrystäni ja ei edes mennyt viimeiset rahat siihen. Mutta puhe oli yleisesti noista käytettyjen Skodien hinnoista ja nuo kaksi esimerkkiäsi eivät oikein tue sitä, että ne olisivat jotenkin ylihintaisia yleisesti? Aina löytyy poikkeustapauksia, arvostetuimmissa merkeissä erot ovat vieläkin räikeämpiä. Ja sua ei ehkä kiinnosta se, mihin auto on vaihdettu, mutta autokauppaa kiinnostaa ja sen mukaan tuo hinta määräytyy. Tietysti siihen vaikuttaa myös mikä merkki kyseessä ja kuinka suosittu automalli on kyseessä?

Sitten tuosta tekniikasta vähäsen, mitkä kaikki on otettu vuoden 2007 mallisesta Golfista? Ei ainakaan moottori, ehkä alusta ja tukivarret voivat olla sieltä?
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Sitten tuosta tekniikasta vähäsen, mitkä kaikki on otettu vuoden 2007 mallisesta Golfista? Ei ainakaan moottori, ehkä alusta ja tukivarret voivat olla sieltä?

Kummassakin autossa on taysin sama alusta ja konepellin alla porraa taysin identtinen moottori. Todennakoisesti muitakin osia on kierratetty Golfista, mutta en nyt tarkalleen jaksa ko. asiaa lahtea tarkistelemaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kummassakin autossa on taysin sama alusta ja konepellin alla porraa taysin identtinen moottori. Todennakoisesti muitakin osia on kierratetty Golfista, mutta en nyt tarkalleen jaksa ko. asiaa lahtea tarkistelemaan.

2007-vuosimallin Golfissa ei ollut todellakaan sama moottori, jota käytetään 2009-vuosimallin Octaviassa. Nämä Golfissa käytetyt TSI-moottorit olivat näitä vikapesäkkeitä, joissa oli ominaisuuksina mm. jakoketjun hyppelyä ja turbon hajoamisia. Myös tehoissa on eroa sellaiset 18 hevosvoimaa (vanha TSI-moottori oli 140hv.). Octaviassa käytetään uutta TSI-moottoria, joka on käytössä yhtälailla myös uusissa Seateissa ja Volkkareissakin. Alusta nyt on tietysti sama, kun saman konsernin kärryistä on kyse. Aika paljon saa laittaa Golfiin rahaa kiinni, että siitä saa yleisvaikutelmaltaan paremman kärryn kuin Octaviasta.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Sitten tuosta tekniikasta vähäsen, mitkä kaikki on otettu vuoden 2007 mallisesta Golfista? Ei ainakaan moottori, ehkä alusta ja tukivarret voivat olla sieltä?

No joo, pahoittelen.
Octavian 1,4TSI konehan on CAXA-moottori joka esiteltiin Golfissa vuonna 2003.

Aika paljon saa laittaa Golfiin rahaa kiinni, että siitä saa yleisvaikutelmaltaan paremman kärryn kuin Octaviasta.

Makuasiahan se on.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tuntematta VAG-konsernin sielunelämää tarkemmin haluaisin kuitenkin tarkentaa => kansankielessä "alusta" tarkoittaa auton ripustuksia, akselistoja ja jousitusta (suspension) ja valmistusmielessä "alusta" on pikemminkin pohjalevy (platform) jonka päälle on helppo samalla valmistustekniikalla kasata eri "name plate":ja eli malleja. Kyse on siis enemmänkin eri osa-alueiden kiinnityskohtien yhteneväisyydestä jolloin robotti voi ampua samoilta jalansijoilta esim. moottori & voimansiirto-paketin paikalleen...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, ja tuosta moottoriasiasta voi sanoa, että Saabeissa oli - jos niin haluaa ajatella - sama kone vuosimallista 1981 vuoteen 2009. Tai itseasiassa tuo -81 esiteltykin oli vain uusi versio vuoden -72 koneesta, joka taas oli vaan ruotsalainen versio vuoden -68 Triumphista. Eli Saabeissa oli edellisvuoteen asti 1968 esitelty Triumphin kone.

Tähän väliin jokainen voi keksiä jonkun hauskuuden Saabin kehittyneestä moottoritekniikasta ja nykytilanteesta.

Ja Ford Ka/Fiestassa on varmaan vieläkin -59 esitelty työntötanko Kent. Tähän ei edes tarvitse keksiä mitään.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
No joo, pahoittelen.
Octavian 1,4TSI konehan on CAXA-moottori joka esiteltiin Golfissa vuonna 2003.

Se on hyvin ikävää, että sama moottori-malli kulkee myös viimeisimmän Golfin mukana. Joten, mikä muu sulla oli tässä pointtina kuin se, että VAG-konsernissa käytetään samoja osia VW:n ja Skodan osalta? Ja tuossa yllähän tulikin jo selväksi, kuinka vanhoja peruja esim. Saabilla on tuon tietyn moottorin osalta...
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Joten, mikä muu sulla oli tässä pointtina kuin se, että VAG-konsernissa käytetään samoja osia VW:n ja Skodan osalta?

Eipä tässä mitään, kunhan kiusaan skodalaisia. Siinä on sellainen fanaattinen fanijoukko, jotka eivät yleensä kestä pienintäkään kritiikkiä heidän omaa valintaansa kohtaan. Oikeastihan minulle on ihan sama, millä autolla kukakin ajaa, jos ajaa.
Mutta onhan sekin myös fakta, että Skodat kootaan Volkswagenin vanhoista osista. Uusimmat osat menee aina emomerkille, ja vanhoja osia annetaan Skodalle ja Seatille, ja oikein vanhoja, suorastaan ylijäämäosia, käytetään mm. Dodge Caliberissä.

Tuossa lähipiirissäkin löytyy yksi skoda-faniboy joka jaksaa hehkuttaa miten oma Octavia tuli ainakin puolitoistatonnia halvemmaksi kuin Golf Variant. Mutta jos erehtyy sanomaan jotain isommasta melusta tai Volkswagen-suhteesta, niin taivas repeää.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tuossa lähipiirissäkin löytyy yksi skoda-faniboy joka jaksaa hehkuttaa miten oma Octavia tuli ainakin puolitoistatonnia halvemmaksi kuin Golf Variant. Mutta jos erehtyy sanomaan jotain isommasta melusta tai Volkswagen-suhteesta, niin taivas repeää.

Itse en ole mikään erityinen Skoda-fani, ensimmäinen tuon merkkinen alla, sitä ennen oli kaksi Golfia. Octaviassa on parhaiten tavaratilaa ja se on myös taloudellinen, joten siinä omat kriteerit valinnalle, eikä ajo-ominaisuuksissakaan ole mitään valittamista.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Itse en ole mikään erityinen Skoda-fani, ensimmäinen tuon merkkinen alla, sitä ennen oli kaksi Golfia. Octaviassa on parhaiten tavaratilaa ja se on myös taloudellinen, joten siinä omat kriteerit valinnalle, eikä ajo-ominaisuuksissakaan ole mitään valittamista.

Onhan ne nyt oikeasti ihan hyviä autoja, siinä missä muutkin.
Monella (en väitä että sinulle) tuntuu olevan tärkeää väittää auton olevan suoraan Volkswagen. Ihan kuin sillä olisi jotain merkitystä. Eräskin vanha työkaveri väitti kivenkovaan että hänen Superb on sama kuin Audi A6.
No joo.

Itse valitsin Golf Plussan, koska se sopi parhaiten omiin kriteereihin. Eli korkeus (siis lähinnä se pieni ero autoon noustessa), taloudellisuus ja DSG. En muista tarkkaa lopullista hintaa, mutta varusteiksi otin helmiäisvärin, nahkaisen monitoimiratin ja peilipaketin. Nyt on takana 6 kuukautta ja 6000 kilometriä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
EMutta onhan sekin myös fakta, että Skodat kootaan Volkswagenin vanhoista osista. Uusimmat osat menee aina emomerkille, ja vanhoja osia annetaan Skodalle ja Seatille, ja oikein vanhoja, suorastaan ylijäämäosia, käytetään mm. Dodge Caliberissä.

Itseasiassa ei pidä enää tuo paikkansa, vaikka jokunen vuosi sitten näin olikin. Jos katsot Seatin tai Skodan moottoripalettia, niin uusin tekniikka on käytössä nykyään lähes heti kaikissa emomerkin alaisissa autoissa.

Caliberissakaan ei ole enää nykyään VW:n vanhaa pumppusuutindieseliä.

Niin ja ihan varmuuden vuoksi - itsehän ajan VW:llä en Skodalla.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Sitten huoltoihin liittyen kyssäri, kuinka paljon 60000km huollon pitäisi suurin piirtein tulla kustantamaan? Siinähän ei mitään suurta remppaa tehdä (öljynvaihto, suodattimien vaihto jne.), kun autossa ei mitään vikaa ole. Selviääkö 300€:lla ja missä vaiheessa hinnoittelu menee taas sikailuksi? Tämä siis Pääkaupunkiseudulla.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
300-600 riippuen automallista, merkistä, vaihteistosta ja vetotavasta. Esim vanhemmissa dsg/4-motion yhdistelmällä varustetuissa Volkswagen AG:n autoissa 60000km välien vaihdetaan sekä dsg automaatin, että nelivedon haldex-kytkimen öljyt.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
300-600 riippuen automallista, merkistä, vaihteistosta ja vetotavasta. Esim vanhemmissa dsg/4-motion yhdistelmällä varustetuissa Volkswagen AG:n autoissa 60000km välien vaihdetaan sekä dsg automaatin, että nelivedon haldex-kytkimen öljyt.

Skoda Octavia kyseessä ja ihan perus 1.4 TSI manuaali vaihteistolla. Mitään vaihteistoöljyjä ei siis tarvitse vaihtaa. 300-400 €:n väliin tuo huolto varmaankin pitäisi jäädä, ellei sitten tule jotain yllätyksiä vastaan?
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Faijalla on tuollainen farkku-Octavia. Täytyy sanoa että siinä on aivan julmetun kokoinen tavaratila auton kokoon nähden. On muutenkin hinta-laatu-suhteeltaan järkevä auto. Itsellä on tuollainen
Volvo v50. Jos suhteuttaa tavaratilan koon auton kokoon niin se edustaa sitä toista ääripäätä. Onhan se muutenkin pienempi auto kun octavia mutta ei kyllä tavaratilaa kehtaa octavian vieressä avata. Omiin tarpeisiini se riittää, mutta onhan se luokkaa pienempään autoon tehty.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Laitetaan tähän hiukan vertailua noista keskikokoisten farkkujen tavaratiloista:

Skoda Octavia: 585l (1455l)
VW Golf: 505l (1495l)
Volvo V50: 417l
Ford Focus: 490l (1502l)
Seat Exeo: 442l (1354l)
Audi A4: 442l (1188l)
BMW 300-sarja: 460l (1385l)
Saab 9-3: 477l
Opel Astra: 500l (1550l)

-suluissa tilavuus takapenkit kaadettuna.

En sitten tiedä, mihin luokkaan tuo Octavia pitäisi laittaa, kokonsa puolesta se menee kuitenkin keskikokoisiin perheautoihin.

esim.:
Ford Mondeo: 494l (1745l)
Opel Insignia: 540l (1530l)

Tavaratila on siis Octaviassa todella suuri, koska voittaa tilavuudessa myös muuten suurempi kokoiset autot.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Octavia menee Golf-kokoluokkaan hinnan takia, Mondeot ja muut on 5-15K kalliimpia riippuen vähän mallista. Ja onhan niissä muut tilat hieman isommat.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Octavia menee Golf-kokoluokkaan hinnan takia, Mondeot ja muut on 5-15K kalliimpia riippuen vähän mallista. Ja onhan niissä muut tilat hieman isommat.

Niinhän se menee. Hassu auto, tavaratila on samaa luokkaa kuin jossain Passatissa, mutta muuten sitten kilpailee täysin eri sarjassa. Peränylityksen takia tuosta tavaratilasta on saatu noin valtava, myös takaluukun muotoilu edesauttaa lastaamaan korkeampaakin tavaraa. Yksi syy on myös se, ettei tavaratilan lattia ole tasainen, vaan lastausaukossa on kynnys. Muilla merkeillä alkaa olla tavaratilat sellaisia, joissa on panostettu tavaratilanlattian tasaisuuteen ja myös takaluukku muotoillaan niin viistoksi, ettei tavaratilaan pystytä lastaamaan korkeita esineitä syvyyssuunnassa (esim. koirien kuljetushäkkiä).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös