Autoiluketju

  • 3 203 305
  • 18 532

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olisiko kyse sitten ihan vaan jostain teknisestä viasta joka sattui ajoittumaan juuri sopivasti tuohon renkaidenvaihdon ajankohtaan? Esim. joku lambda-anturin vika aiheuttaa juuri tuollaista että kulutus lisääntyy yht'äkkisesti.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Olisiko kyse sitten ihan vaan jostain teknisestä viasta joka sattui ajoittumaan juuri sopivasti tuohon renkaidenvaihdon ajankohtaan? Esim. joku lambda-anturin vika aiheuttaa juuri tuollaista että kulutus lisääntyy yht'äkkisesti.

Hmm ja lambda-anturi on mikä :) wikiwikigoogle jaa tollainen. Niin, kaikkihan on mahdollista, mutta ongelma on siinä että pelkällä turhalla huoltokäynnillä kuluu niin paljon rahaa että mahdollinen kulutusero ei ikinä tule katetuksi.

Pitäisi yrittää laatia simppeli check-list mitä asioita tarkastella, renkaitten paineet on jo katsottu, pyörimissuuntaa ei mutta sillä nyt ei liene suurta vaikutusta olevan. Polttoaineen seos varmasti voi vaikuttaa jollain lailla, mutta sen osalta tilanne vakiintuisi kun nyt heittäisi tankin taas täyteen 98:a (yhä testi käynnissä polttoaineen kulutuksen muutoksesta, ei sen suurempaa syytä) niin tällöin tankissa oleva kama alkaisi olemaan jo lähelle 95%:sti 98:a, siinä missä noin teoriassa seos on tällä hetkellä 15%/85%-mallista, olettan että bensalaadut sekoittuvat täydellisesti tankissa.

Entä renkaitten aurauskulmat? Näkeekö tuollaistakaan mistään ilman huoltoon viemistä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Entä renkaitten aurauskulmat? Näkeekö tuollaistakaan mistään ilman huoltoon viemistä.

Jotenkin tuntuu että jos tuo kulutusero on noinkin suuri niin ne kulmat pitäisi olla aika pahasti viturallaan, ja sen jo huomaisi kyllä muutenkin ajossa. Ja mikä ne kulmat sitten olisi tuossa renkaidenvaihdossa niin pahasti pieleen viskannut?

Kannattaa varmaan ensin vilkaista tuo renkaiden pyörimissuunta, ihan maalaisjärjellä ajateltuna sekin voi lisätä vierintävastusta jos rengas pyörii väärin päin kuin mitä sitä on suunniteltu käytettävän. Jos tuo on OK niin sitten ajelee tuon tankin lähes tyhjäksi ja katsoo onko tuolla bensalla vaikutusta. Sitten en kyllä keksi enää oikein muuta kuin jonkun teknisen vian.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Väärä vierintäsuunta voisi maalaisjärjellä ajatellen selittää tuollaisen vajaan 10% eron, parhaat matalan vierintävastuksen renkaat kun kuluttaa yli 5% vähemmän kuin samankokoiset uudet kiinan kumit (TM:ssä oli testi vähän aikaa sitten).

Onko vanteissa suuria eroja kesä ja talvinakkien välillä?
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Kesänopeusrajoitukset nostavat mun Audi a4:n tdi keskikulutusta n. 0.5l.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Väärä vierintäsuunta voisi maalaisjärjellä ajatellen selittää tuollaisen vajaan 10% eron, parhaat matalan vierintävastuksen renkaat kun kuluttaa yli 5% vähemmän kuin samankokoiset uudet kiinan kumit (TM:ssä oli testi vähän aikaa sitten).

Onko vanteissa suuria eroja kesä ja talvinakkien välillä?

Outside renkaitten ulkosivuissa luki, oletan että se sitten tarkoittaa että ovat oikein päin, pyörän renkaista tuttua nuolta ei renkaissa näkynyt. Ja kyseessähän tosiaan pitäisi olla kai testien valossa parhaat renkaat vierintävastuksen osalta joten...noh, katsoo nyt miten käy kun pääsee tankkailemaan. Olen hieman analysoinut tilannetta tarkemmin ja osittain tuota eroa voisi selittää pieni painotus lähiliikenteeseen+ruuhkat/kiertoreirit työmatkoilla. Mutta nähtäväksi jää.

Vanteista en osaa sanoa mitään, eipä tullut noita vertailtua (kun vasta auton hankinkin) ja mulle auto on pääasiassa kuljetusväline, joten ei noihin sikäli edes kiinnitä pahemmin huomiota.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Katso onko renkaissa symmetrinen kuvio eli se näyttää samalta molempiin suuntiin pyöriessä, aika usein näin ei ole vaan siinä on sellainen nuolimainen kuvio jolla vesi poistuu kulutuspinnan alueelta viistosti taaksepäin (menosuuntaan katsottuna). Jos nuolikuvio osoittaa tulosuuntaan eteenpäin pyöriessään niin se on aika varmasti väärin päin asennettu vanteelle eli vaikka se outside-lukeekin oikealla puolella niin se on väärin vanteelle asennettu.

Olipas vaikeasti selitetty, toivottavasti joku tajusi.

EDIT: vanteilla on jonkin verran vaikutusta, paino ja aerodynamiikka vaikuttaa.

Mitä painavampi vanne niin sitä enemmän energiaa tarvitaan massan pyörittämiseen. Tosin myös liike-energia/momentti kasvaa eli teoriassa rengas rullaa vapaalla pidempään.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Katso onko renkaissa symmetrinen kuvio eli se näyttää samalta molempiin suuntiin pyöriessä, aika usein näin ei ole vaan siinä on sellainen nuolimainen kuvio jolla vesi poistuu kulutuspinnan alueelta viistosti taaksepäin (menosuuntaan katsottuna). Jos nuolikuvio osoittaa tulosuuntaan eteenpäin pyöriessään niin se on aika varmasti väärin päin asennettu vanteelle eli vaikka se outside-lukeekin oikealla puolella niin se on väärin vanteelle asennettu.

Sellaisia renkaita, joissa on sekä pyörimissuunta, että ulko/sisäpuoli on todella harvassa. Mieleeni tulee vain yksi Nokian malli jostain vuosituhannen vaihteesta, jossa näin oli. Tarkemmin kun asiaa ajattelee, olisi tällainen rengas melkoisen hankala tukkurien ja kauppiaiden kannalta, sillä moinen olisi mahdollinen vain jos samoja renkaita tehtäisiin toistensa pelikuvina, eli renkaassa olisi määrätty ulkopuoli ja se kummalle puolelle autoa se tulee. Renkaat tulisi siis myydä pareittain kuin kengät. Tuossa muistelemassani Nokialaisessa oli siis merkinnät outside - left ja outside - right.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Totta tuokin, enpä tullut ajatelleeksi.

Itsellä on kanssa tilanne että toisen puolen kuvio kulkee ns. väärään suuntaan verrattuna toisen puolen renkaisiin. Niissäkin on "outside" merkintä mutta ei merkattu pyörimissuuntaa. Tuntuu jotainkin epäloogiselta että tämä nuolikuvio kulkee vastakkaiseen suuntaan.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Itsellä on kanssa tilanne että toisen puolen kuvio kulkee ns. väärään suuntaan verrattuna toisen puolen renkaisiin. Niissäkin on "outside" merkintä mutta ei merkattu pyörimissuuntaa. Tuntuu jotainkin epäloogiselta että tämä nuolikuvio kulkee vastakkaiseen suuntaan.

Minäkin olen ihmetellyt samaa asiaa. Tuntuisi jotenkin loogiselta että rengas ei ole tietoinen onko sen ulkopuoli varmasti auringon puolella vai ei. Aivan samoin tuntuisi että rengas on tietoinen pyöriikö sen pintakuvio vastakarvaan vai ei.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Suositelkaas joku halpaa autokoulua Tampereelta. Itsellä ei ole tarvetta, mutta tuttu on menossa autokouluun.

Edit. Tullainen kuin Citytraffic löytyi. Kuulemma Tampereen suosituin ja edukaskin.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Totta tuokin, enpä tullut ajatelleeksi.

Itsellä on kanssa tilanne että toisen puolen kuvio kulkee ns. väärään suuntaan verrattuna toisen puolen renkaisiin. Niissäkin on "outside" merkintä mutta ei merkattu pyörimissuuntaa. Tuntuu jotainkin epäloogiselta että tämä nuolikuvio kulkee vastakkaiseen suuntaan.

Michelinin renkaissa itselläni olen törmännyt samaan. Tuntuu todellakin aika epäloogiselta, mitä väliä niillä kuvioilla on, jos ne voi olla miten päin tahansa?

Pistin Michelinin boikottiin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Pitääpä soittaa huomenna johonkin rengasfirmaan, katotaan mitä sanovat.

Eihän siinä jumalauta ole mitään järkeä että yhdellä puolella kuvio pyörii eri suuntaan kuin toisella, tässä on nyt pakko olla jotain sumeeta logiikkaa joka ei aukea.

Ajatelkaa nyt esim. veden poistoa renkaan alta, jos kuvio "aukeaa" menosuuntaan päin niin miten se vesi poistuu renkaan alta? Ja kuvion tärkein funktiohan on nimenomaan veden poistaminen renkaan alta ja sitä kautta vesiliirron estäminen.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Eihän siinä jumalauta ole mitään järkeä että yhdellä puolella kuvio pyörii eri suuntaan kuin toisella, tässä on nyt pakko olla jotain sumeeta logiikkaa joka ei aukea.

Ajatelkaa nyt esim. veden poistoa renkaan alta, jos kuvio "aukeaa" menosuuntaan päin niin miten se vesi poistuu renkaan alta? Ja kuvion tärkein funktiohan on nimenomaan veden poistaminen renkaan alta ja sitä kautta vesiliirron estäminen.

Syytä en tosiaankaan osaa sanoa, mutta ei ne renkaat todennäköisesti huonot ole vedessä. Ainakin Nokia (NRHi ja NRVi), Continental (ContiPremiumContact), Michelin (Pilot Primacy), Dunlop (Sp Sport 01), GoodYear (Eagle F1 Asymmetric 2), Pirelli (P Zero) ja Hankook (Ventus Prime) tekevät tai ovat tehneet moisia renkaita. Ainakin minun allani pyörivät Hankookit (Ventus Prime) ovat erittäin hyvät sekä märällä että kuivalla, vaikka toisen puolen renkaiden kuvio aukeaakin väärään suuntaan.

Toiselta puolen asiaa lähestyen, olisivatko minun Hankookkini vielä paremmat, jos eri puolien renkaat olisivat pelikuvia toisistaan? Tähän en osaa vastata, vaikka työkseni renkaita myynkin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mjoo, itse olen sitä mieltä että nykyajan renkaiden kuivan kelin pito-ominaisuuksilla ei ole mitänä merkitystä, kaikilla se on riittävän hyvä.

Itsellä tärkein kriteeri on kestävyys ja melu, jos tulee vettä kaatamalla niin sitten hiljennetään riittävästi.

Voisi vaan maalaisjärjellä kuvitella että jos kuvio aukeaa toisella puolella eri suuntaan niin se vaikuttaa meluun ja kestävyyteen negatiivisesti.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Voisiko tuo rengasmysteeri liittyä vedenpoistoon eri ajotilanteissa (etuvetoautolla vaaditaan sekä kiihdytys että jarrutustilanteessa erilainen toiminta samalta renkaalta)? Esimerkiksi moottoripyörissä eturengas on "väärinpäin" kuvion osalta, koska se on suunniteltu vedenpoistoon jarrutustilanteessa, jolloin pito paranee. Vastaavasti takarengas poistaa vettä kiihdytyksessä paremman vetopidon vuoksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eräs tuttava, vanhempi ihminen, on vaihtamassa autoa.

Tällä hetkellä hänellä on Renault Megane vm. 2004 ja tuosta saa about. 6000€ vaihdossa.

Uuden auton budjetti on max. 20000€ ja auton pitäisi olla tuon meganen tai VW Golfin koko luokkaa. Myös mahdollisimman uusi auto suht. vähillä kilometreillä. Tehoa pitäisi olla sen verran, että sillä pystyy ajelemaan kätevästi mökille sen 300-400 km ja tarvittaessa pääsee muista myös ohi... eli joku 1.6litran bensakone. Kilometrejä vuodessa tulee max. 20000.

Ja yksi tärkeimmistä toiveista oli, että auton pitäisi kestää hyvin. Uutta Renaultia hän on miettinyt neljän vuoden takuun takia, mutta kai noita on parempiakin vaihtoehtoja?

Joten mitä autoja jatkoaikalaiset suosittelisivat? Itse ajattelin ehdottaa Seat Leonia, jos löytyisi jostain vuoden vanha ja vähillä kilometreillä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kannattaa valita mahd. hiljaiinen auto jos ajelee noin pitkiä pätkiä, A3 voisi olla yksi vaihtoehto.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joten mitä autoja jatkoaikalaiset suosittelisivat? Itse ajattelin ehdottaa Seat Leonia, jos löytyisi jostain vuoden vanha ja vähillä kilometreillä.

Maantiellä tässä 1P (2006-) mallissa kova rengasmelu. En välttämättä pitkän matkan ajoon tämän vuoksi Leonia pitäisi ykkösvaihtoehtona. Muuten pieneksi autoksi todella vakaa ja hyvä ajettava kovemmissakin nopeuksissa. Omaan Leoniin olisi tarkoitus tänä kesänä koittaa parantaa äänieristystä. Pyöräkoteloihin äänieristysmattoa tms.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaa valita mahd. hiljaiinen auto jos ajelee noin pitkiä pätkiä, A3 voisi olla yksi vaihtoehto.
A3 ei taida olla edes tossa kokoluokassa sieltä hiljaisimmasta päästä. Eikö juuri Golfin ja A3:n omistajat ole harrastaneet sitä ylimääräistä äänieristystä rengasmelun vaimentamiseksi.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Eräs tuttava, vanhempi ihminen, on vaihtamassa autoa.

Uuden auton budjetti on max. 20000€ ja auton pitäisi olla tuon meganen tai VW Golfin koko luokkaa. Myös mahdollisimman uusi auto suht. vähillä kilometreillä. Tehoa pitäisi olla sen verran, että sillä pystyy ajelemaan kätevästi mökille sen 300-400 km ja tarvittaessa pääsee muista myös ohi... eli joku 1.6litran bensakone. Kilometrejä vuodessa tulee max. 20000.

Ja yksi tärkeimmistä toiveista oli, että auton pitäisi kestää hyvin. Uutta Renaultia hän on miettinyt neljän vuoden takuun takia, mutta kai noita on parempiakin vaihtoehtoja?

Joten mitä autoja jatkoaikalaiset suosittelisivat? Itse ajattelin ehdottaa Seat Leonia, jos löytyisi jostain vuoden vanha ja vähillä kilometreillä.
Tummennettu kohta, kokoluokka ja alhainen melutaso => BMW 1-sarja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Parinkymmenen tonnin auto macnevisin tuttavalle

Heitetään sellainen ennakkoluulottomampi vaihtoehto tuohon luokkaan kuin Chevrolet Cruze. Menee uutenakin tuohon parinkymmenen tonnin luokkaan ja taitaapa jäädä niukin naukin alle kahdenkympin 1.8 litraisellakin (141 hv) koneella joka kuljettanee tuon kokoista kioskia jo ihan mukavasti. Tuo Cruzehan on käsittääkseni alustaltaan ja tekniikaltaan hyvin pitkälle sama auto kuin uusin Opel Astra, ja sai autolehtien koeajoissa ihan hyvät arvostelut. Ainakin ajettavuutta kehuttiin (ja miksi ei kehuttaisi koska Opelithan on yleensä hyviä aja) ja muutenkaan ei mitään isoja miinuksia tainnut tulla. Tuumin noita koeajoja lukiessani että vaikuttaa varsin järkevältä kapistukselta tuo auto, ja varmasti ihan harkittavan arvoinen vaihtoehto esim. tuolle Renaultille. En ole vielä itse päässyt koeajamaan tuota mutta mitä nyt kerran katselin tuota ja istuskelin jossain esittelyssä auton sisällä niin laadukkaammalta tuo vaikutti materiaaleiltaan ja olemukseltaan kuin nämä muut korealaismerkit ja veikkaisin että ajettavuudeltaankin on ihan eri luokkaa.

Jälleenmyyntiarvostahan noissa korealaisissa ei sitten taas tiedä, ei se ainakaan jonkun Volkkarin tai Toyotan tasolla ole, mutta taas kerran jos verrokkina on Renault niin ei välttämättä ole juuri huonompi silläkään osa-alueella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muut autot k sivuun - urheiluauto vietiin autokaupasta - Ilta-Sanomat

Onko Corradoilla jotain keräilyarvoa vai onko se vain helppo varastaa kun niissä ei taida mitään käynnistyksen estoja olla?

Ei tuo nyt mikään superharvinainen auto ole mutta hyväkuntoisena, pienillä kilometreillä ja mekaanisesti ahdettuna G60-mallina sen verran harvinainen kuitenkin että ei ihan joka raitilla vastaan tule. Mutta muutaman tonnin arvoinen auto maksimissaan joka tapauksessa joten syynä saattaa hyvinkin olla tuo jälkimmäinen.
 

Fordél

Jäsen
Mitäs porukka on mieltä ammattilaisten autonvahauksista eli ovatko hinnan väärtejä? Näyttäisi maksavan tollaisen 70-80 euroa, jonka sanotaan kestävän jopa puoli vuotta. Laatu on varmasti hyvää, mutta toisaalta ei tuo autonvahaus ole ihan mahoton nakki itsekään hoidettuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös