En nyt väitä, ettei tuossa olisi perää, mutta jotain lähdettä tähän olisi mukava saada. Ainakaan Autotalli.com:n pyyntihinnoissa ei tuollaista eroa ihan nopsaan kyllä huomaa. Toki noin yleisesti ottaen kaikilla kauppiailla on tapana hyvittää siitä omasta merkistä parhaiten, muttei tuo nyt selitä Hiacen hyvää myyntiä oikeastaan millään tavalla.
Eihän pelkkä pyyntihinta kerro mitään, kaikki muutkin kauppiaat käyttävät pyynnissään samankaltaista hintaa, tilastoistako ne noita ottavat? Ero on se, ettei Hiacea vaihdeta juuri muihin merkkeihin, koska hyvityshinta on muualla niin olematon verrattuna toyotan hyvitykseen. Pyyntihinnat pysyvät korkeampina --> vaihdossa on varaa hyvittää "omasta merkistä" suhteessa selvästi enemmän verrattuna normaaliin tasoon. Mielestäni tilanteessa on 2 vaihtoehtoa, joko uuden Hiacen hinnastossa on huomattavasti pelivaraa joka "siirretään" käytettyjen hintoihin tai vaihtoautojen hintoja pidetään väkisin ylhäällä.
Parhaan kuvan tilanteesta saa kun tarjoaa Hiacea vaihdossa uuteen Hiaceen ja muihin merkkeihin. Ero on huomattavasti suurempi kuin "oman merkin suosimisessa" yleensä. Tämä kaverin suusta (ja paperilla), jonka firmassa on 14 Hiacea ja vaihtaa noita 4 vuoden välein.
Tarkoitus ei ollut selittää Hiacen korkeita myyntilukuja, joissa varmasti yhtenä tekijänä on tekniikan koeteltu laatu. Tarkoitus oli kertoa, että käytännössä Hiacen vaihtaminen Hiaceen on niin paljon halvempaa kuin vaihto muihin, että kauppojen luonne ei välttämättä ole parhaan auton valinta.
Viimeksi muokattu: