Autoiluketju

  • 3 195 663
  • 18 516

12961

Jäsen
En nyt väitä, ettei tuossa olisi perää, mutta jotain lähdettä tähän olisi mukava saada. Ainakaan Autotalli.com:n pyyntihinnoissa ei tuollaista eroa ihan nopsaan kyllä huomaa. Toki noin yleisesti ottaen kaikilla kauppiailla on tapana hyvittää siitä omasta merkistä parhaiten, muttei tuo nyt selitä Hiacen hyvää myyntiä oikeastaan millään tavalla.

Eihän pelkkä pyyntihinta kerro mitään, kaikki muutkin kauppiaat käyttävät pyynnissään samankaltaista hintaa, tilastoistako ne noita ottavat? Ero on se, ettei Hiacea vaihdeta juuri muihin merkkeihin, koska hyvityshinta on muualla niin olematon verrattuna toyotan hyvitykseen. Pyyntihinnat pysyvät korkeampina --> vaihdossa on varaa hyvittää "omasta merkistä" suhteessa selvästi enemmän verrattuna normaaliin tasoon. Mielestäni tilanteessa on 2 vaihtoehtoa, joko uuden Hiacen hinnastossa on huomattavasti pelivaraa joka "siirretään" käytettyjen hintoihin tai vaihtoautojen hintoja pidetään väkisin ylhäällä.

Parhaan kuvan tilanteesta saa kun tarjoaa Hiacea vaihdossa uuteen Hiaceen ja muihin merkkeihin. Ero on huomattavasti suurempi kuin "oman merkin suosimisessa" yleensä. Tämä kaverin suusta (ja paperilla), jonka firmassa on 14 Hiacea ja vaihtaa noita 4 vuoden välein.

Tarkoitus ei ollut selittää Hiacen korkeita myyntilukuja, joissa varmasti yhtenä tekijänä on tekniikan koeteltu laatu. Tarkoitus oli kertoa, että käytännössä Hiacen vaihtaminen Hiaceen on niin paljon halvempaa kuin vaihto muihin, että kauppojen luonne ei välttämättä ole parhaan auton valinta.
 
Viimeksi muokattu:

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onkos kukaan ostanut pirssiä autovahinkokeskuksesta? Eräs faijan kaveri kunnostelee noita ja hoitaisi homman liki puoli-ilmaiseksi. Itselleen oli laittanut -05 vuosimallia olevan Ford Mondeon, ja kävi miltei uudesta, hintaa oli kertynyt hitusen alle neljä tonnia korjauksineen. Onko kokemuksia?
 
Suosikkijoukkue
KalPa
^12961
Tiedän suhteellisen paljon tuosta hinnoittelusta Toyotan kohdalta eikä tuo pidä juuri miltään osin paikkaansa. Se on totta että jotkin liikkeet suosii toisia merkkejä ja toisia taas ei suosita niin paljon vaihtoautona. Markkinat määrää hinnan (kysyntä/tarjonta) ja keinotekoisesti ei tässä valtakunnassa pidetä myyntiä yllä, FAKTA. Tai jos joku merkki moista yrittää, ei ole vakaalla pohjalla pitkällä tähtäimellä. Markkinajohtaja ei näin tee.

Kauppa se on joka kannattaa eli jos autolla on vaihtoarvoa (menekkiä), niin se näkyy myös hyvityksessä ja toistepäin. Hiace menee vaihdokkina helposti eteenpäin mutta ei liike näissä tappiota tee.

Ymmärrän hyvin kyllä muuten miksi Hiacea morkataan, tiedetään vain se totuus että malli on vanha ja vanhanaikainen. Joku taisi täällä firman käytössä haukkua takavedon etenemiskykyä mutta kuka järkevä ottaa ympärivuotiseen käyttöön, firman tulonlähteeksi, auton joka ei sovellu pohjolan talveen? *wink* se 4wd...*wink*
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Voi hellanduudeli, kun joku erehtyi haukkumaan aina yhtä sympaattisen Toyotan pakettiautoa.

Ainoa fakta on se, ettei Hiace ole ominaisuuksiltaan tai siltä paljon keskustellulta laadultaan lähelläkään Viton ja Transporterin tasoa. Hiacen ainoa valtti kilpailijoihin nähden on hinta, laadultaan tuo on sitä samaa tasoa, kun istuu ratin taakse ja alkaa vertaamaan Avensista E-sarjan Mersuun.

Kaikki edellä mainitut pakettiautot on koeajettu ja Opel Vivarokin pesee Hiacen ajettavuudeltaan 6-0, 6-0, 6-0. Vivaro ei mikään kovin hääppöinen ajopeli kuitenkaan ole.

Aiemmin tullut pointti on sitä paitsi aika yleinen; paikallisilla metsäkoneyrityksillä on luonnollisesti pakettiauto jokaisen työntekijän henkilökohtaisessa käytössä, aika usein työntekijöillä on Hiace (tai Hilux), kun taas omistaja itse ajelee Vitolla. Se on yleistä ja mistähän se johtuu? Omistaja haluaa itse ajaa paskemmalla vehkeellä kuin alaisensa?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
paikallisilla metsäkoneyrityksillä on luonnollisesti pakettiauto jokaisen työntekijän henkilökohtaisessa käytössä, aika usein työntekijöillä on Hiace (tai Hilux), kun taas omistaja itse ajelee Vitolla. Se on yleistä ja mistähän se johtuu? Omistaja haluaa itse ajaa paskemmalla vehkeellä kuin alaisensa?

Virma ei mene konkkaan jos omistajan paku seisoo pajalla, mutta menee haipakkaa nurin jos työntekijän...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Virma ei mene konkkaan jos omistajan paku seisoo pajalla, mutta menee haipakkaa nurin jos työntekijän...

Paskat. Työntekijä (tässä tapauksessa metsäkoneenkuljettaja) matkustaa savotalle jollain kyydillä vaikka pakettiautonsa olisi pajalla 52 viikkoa vuodessa.

Yhtään viisasta perustelua en ole Hiacen ystäviltä vielä koskaan kuullut, että miksi omistaja itse ajaa jollain ns. laadukkaammalla merkillä kuin Toyotalla.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Sanoisin tuohon Japani-Saksa maaotteluun Hiace-Vito akselilta sen verran, että omakohtaista kokemusta on takavetoisen Hiacen ajamisesta n. seitsemän vuoden ajalta - ja kohtapuoliin tulee kaksi vuotta täyteen Viton ajamisessa. Sen vaan sanon, että näitä kahta verratessa Hiace on traktori ja Vito on auto - kulmikas tosin, mutta auto kuitenkin. Vitokin on taas jo muutamia vuosia ollut takavetoinen ja tuota kyllä hieman ihmettelen. Siis että miksi etuvetoinen malli muutettiin takaisin takatuuppariksi? Ilmeisesti Vitossa etuveto aiheutti niin paljon ongelmia, että siirryttiin takaisin tuttuun ja turvalliseen systeemiin - tosin sitten taas voi ihmetellä, että miten saksalaiset insinöörit eivät pystyneet etuvetoisen Viton ongelmia ratkomaan muulla tavalla?
Ai niin - jos tarkkoja ollaan, niin Hiace-Vito maaottelussa lienevät vastakkain Japani-Espanja, koska eikös Vitoa nimenomaan kasata Espanjassa?

Olen muuten senkin takia ollut erittäin tyytyväinen Vitoon, että sen ohjaamossa ei tarvitse edes moottoritienopeuksilla huutaa, jos haluaa keskustella, ja jopa radiotakin voi kuunnella - Hiacessa ääniviihteestä vastaa lähinnä se äänekäs moottori.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Yhtään viisasta perustelua en ole Hiacen ystäviltä vielä koskaan kuullut, että miksi omistaja itse ajaa jollain ns. laadukkaammalla merkillä kuin Toyotalla.

Toyotasta en tiedä, mutta tuttu rakennusyrittäjä vertaili firmansa Transportereiden, Transitien ja Ducatojen ylläpitokuluja. Hänen mukaansa Transit oli halvin ja Transporter kallein ylläpidettävä eron ollessa merkittävä. Laskelmassa oli huomioitu kaikki kulut.

Vastauksena kysymykseesi (vaikken Hiacen ystävä olekaan) pitäisi aina olla viime kädessä raha. Muuten omistaja tekee yritykselleen vahinkoa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käy istumassa ensin Audiin ja mene sen jälkeen Golfiin, siinä voi miettiä hetken, että kumpi tuntuu laadukkaammalta. Enkä pidä Audeista, mutta ymmärtäähän sen jokainen, että toinen noista on kyseisen puulaakin premiummerkki ja toinen on sitten suomalaiselle tuulipukukansalle suunnattu massa-auto.
Enpä arvannutkaan Suomen olevan niin suuri markkina-alue, että Volkkarit suunnitellaan suomalaista tuulipukukansaa varten. Sen ohella myyvät niitä sitten muualle.
Audiin panostetaan, Volkkariin käytetään osat, joita ei Audiin käytetä ja Skoda sitten kootaan Volkkarin ylijäämäkappaleista.
Entäs Seat? Ei kyllä Volkkarilla hommat toimi kovin hyvin, kun niin paljon tulee ylijäämäosia, että Skodia liikkuu teillä ympäri Eurooppaa pilvin pimein ja jossain määrin muuallakin.

Nimimerkki Grainger syyllistyy näköjään yhtä räikeisiin yleistyksiin ja oletuksiin konsernin merkkien yhteneväisyyksistä/marssijärjestyksistä kuin nämä pahimmat VAG-mantran toistelijat, jotka kuvittelevat seatin olevan sama kuin Audi paitsi nokkakoristeeltaan ja hinnaltaan.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Joku taisi täällä firman käytössä haukkua takavedon etenemiskykyä mutta kuka järkevä ottaa ympärivuotiseen käyttöön, firman tulonlähteeksi, auton joka ei sovellu pohjolan talveen? *wink* se 4wd...*wink*

Jep, minähän se olin.

Eli vielä tuosta vuosien takaisesta hankinnasta. Olisin hommannut kyllä nelivedon, mutta odotusaika oli luokkaa puoli vuotta niin jäi akuutin tarpeen vuoksi hankkimatta. Ja koska autoa oli tarkoitus käyttää kaupunkialueella, ajattelin että eiköhän tuolla takatuupparillakin pärjää. En vain todellakaan uskonut että jos keli on edes vähänkään loskainen, ei autolla käytännössä pääse mihinkään. On ollut aikaisemminkin pakuja laidasta laitaan, takavedosta etuvetoon, mutta kyllä tuo Hiace on ollut kaikin puolin surkein paku.

Ja yksi ostokriteeri oli myöskin kaikkien kehuma kestävyys ja luotettavuus. Mutta auto oli yksinkertaisesti niin perseestä, ettei sitä yksinkertaisesti viitsinyt pitää. Aivan sama kuin ostaisi maailman kestävimmät kengät mutta ne puristaisi, olisi rumat ja kaiken lisäksi vittumaiset kävellä. Vaikka siinä olisi kenkää koko loppuiäksi, mukavammat tulisi kuitenkin hankittua.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
^12961
Tiedän suhteellisen paljon tuosta hinnoittelusta Toyotan kohdalta eikä tuo pidä juuri miltään osin paikkaansa. Se on totta että jotkin liikkeet suosii toisia merkkejä ja toisia taas ei suosita niin paljon vaihtoautona. Markkinat määrää hinnan (kysyntä/tarjonta) ja keinotekoisesti ei tässä valtakunnassa pidetä myyntiä yllä, FAKTA. Tai jos joku merkki moista yrittää, ei ole vakaalla pohjalla pitkällä tähtäimellä. Markkinajohtaja ei näin tee.

Jos kaverilla on 14 Hiacea ja vaihtaa aina uuteen kun autolle tulee 4v mittariin niin on syytäkin olla hyvä vaihtohinta vanhalla. Kauppias kusisi omiin muroihin jos ei noin hyvää asiakasta kohtelisi kuin kuningasta. Ja tämä Toyotan tai muidenkaan hinnoittelusta tietämättömän suusta.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos kaverilla on 14 Hiacea ja vaihtaa aina uuteen kun autolle tulee 4v mittariin niin on syytäkin olla hyvä vaihtohinta vanhalla. Kauppias kusisi omiin muroihin jos ei noin hyvää asiakasta kohtelisi kuin kuningasta. Ja tämä Toyotan tai muidenkaan hinnoittelusta tietämättömän suusta.

Tottahan toki, mutta ei koko Hiacen hinnoittelua pidetä keinotekoisesti yllä 20% paremmilla vaihtohinnoilla niinkuin alkuperäisessä viestissä oli, johon vastasin. Tuokin 14 Hiacen mies saa varmaan kilpailukykyisen vaihtohinnan mutta ei siitäkään liike jää tappiolle kun se myydään eteenpäin.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Ja yksi ostokriteeri oli myöskin kaikkien kehuma kestävyys ja luotettavuus. Mutta auto oli yksinkertaisesti niin perseestä, ettei sitä yksinkertaisesti viitsinyt pitää. Aivan sama kuin ostaisi maailman kestävimmät kengät mutta ne puristaisi, olisi rumat ja kaiken lisäksi vittumaiset kävellä. Vaikka siinä olisi kenkää koko loppuiäksi, mukavammat tulisi kuitenkin hankittua.

Tässähän on tämä Toyotan ostajien kriteeri. "Kun se kestää". Eivät monasti muuta selitystä keksi. Ei sillä niin väliä että penkki on yleensä hyvin paska istua pitkää matkaa, moottorit tehottomia ja auto ajettavuus Korealaisten tasolla. Mutta kun se kestää!! Ei tarvitse olla pajalla, kun vertaa muihin (vaikka tähänkään ei oo mitään suoraa perustetta että muut autot hajoaisi niiiin paljon enemmän kun Toyota). Kukin tyylillään, mutta hyvä vertaus tuosta kengästä, koska näinhän se on...
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Tässähän on tämä Toyotan ostajien kriteeri. "Kun se kestää". Eivät monasti muuta selitystä keksi. Ei sillä niin väliä että penkki on yleensä hyvin paska istua pitkää matkaa, moottorit tehottomia ja auto ajettavuus Korealaisten tasolla. Mutta kun se kestää!! Ei tarvitse olla pajalla, kun vertaa muihin (vaikka tähänkään ei oo mitään suoraa perustetta että muut autot hajoaisi niiiin paljon enemmän kun Toyota). Kukin tyylillään, mutta hyvä vertaus tuosta kengästä, koska näinhän se on...

Oikeastaan ei huvittaisi enää vastata kun alkaa leimautua samaan kiihko-kategoriaan kuin saksanseisokit...mutta vastataan kuitenkin.

Minun mielestä tuo "Kun se kestää" on kuitenkin yksi tärkeimmistä kriteereistä autossa. Eikä tämä ole mutuilua että se kestää vaan mm. saksalainen tüv tekee vuosittain katsastustilastojen perusteella raportteja vioista kaikkien merkkien osalta ja valitettavasti japsi-merkit ovat laajalla rintamalla vuodesta toiseen joka kategoriassa kärkipäässä. Vielä enemmän kärjistettynä Toyota/Lexus aivan listojen kärjessä.

No penkki-politiikka. Kertaistumalla Toyotien penkki ei tunnu erikoiselle. Eihän siinä ole vastaavia tiukkoja muotoja ja jyrkkiä sivuttaistukia. Samoiten sinne tuntuu että suorastaan uppoaa. No, ensituntuma on itse asiassa aika väärä. Pitkässä ajossa väitän että uusien Toyotien penkit ovat parempia. mm. Wolkkareiden kovat penkit ovat aivan perseestä pitkillä matkoilla. Mukavia varmaan pillurallissa jossain Kouvolan keskustassa. Toki penkistä antaisin haukkua ettei pitemmät ihmiset saa säädettyä reisitukea pitemmälle mutta itseä tämä ei haittaa.

Ajettavuus/ohjaus, monesti verrataan että Toyotista puuttuu saksalainen tarkkuus ohjauksesta. Hmmm, ohjaukset ovat toki erilaisia mutta en sanoisi että saksalaisten ohjaus on alan de facto. Itse asiassa paljon eri japseja ajaneelle tosi paska. Samoin varmaan paljon saksalaisia ajaneelle riisikupit paskoja -> makuseikkoja ja tottumuskyssäreitä.

Moottoreista toki samaa mieltä. Ovat tehottomia mut suhteellisen vähäpäästöisiä joka on nykysuuntaus. Ja silloin kun ei ole turboja niin yksi vikaantumisen kohta vähemmän vrt. susi TSI (=esim. ultimate vw...)
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
mm. Wolkkareiden kovat penkit ovat aivan perseestä pitkillä matkoilla. Mukavia varmaan pillurallissa jossain Kouvolan keskustassa. Toki penkistä antaisin haukkua ettei pitemmät ihmiset saa säädettyä reisitukea pitemmälle mutta itseä tämä ei haittaa.
Olet väärässä ainakin kahdessa kohtaa. Kouvolan keskustan pilluralliskenestä mulla ei ole käsitystä, mutta Volkkarin penkeistä noin muuten kyllä. Olen pikkuisen pidempi kuin Pisin kääpiö 186 cm mutta mulla ei ole ollut mitään ongelmaa saada hyvää istuma-asentoa Golfissa. Eikä ainakaan viime talvella riipaistu Oulu-Helsinki-veto saanut penkkiä tuntumaan mitenkään erityisen perseestä vetäistyltä. En tiedä sitten jos painoa on ruhossa ihan kauhesti, ehkä se kova penkki sitten aiheutaa läskin tummumista.

Appiukko kyllä kirosi nuo Golfin Sportline-varustelun penkit. Ukolla on sen verran isosti painoa päällä ettei selkä oikein sattunut sinne tukien väliin sopimaan ollenkaan. Kai se sitten ahistaa kun kumpaankin kylkeen koko ajan painaa. Oma vikansa silti.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Olet väärässä ainakin kahdessa kohtaa. Kouvolan keskustan pilluralliskenestä mulla ei ole käsitystä, mutta Volkkarin penkeistä noin muuten kyllä. Olen pikkuisen pidempi kuin Pisin kääpiö 186 cm mutta mulla ei ole ollut mitään ongelmaa saada hyvää istuma-asentoa Golfissa. Eikä ainakaan viime talvella riipaistu Oulu-Helsinki-veto saanut penkkiä tuntumaan mitenkään erityisen perseestä vetäistyltä. En tiedä sitten jos painoa on ruhossa ihan kauhesti, ehkä se kova penkki sitten aiheutaa läskin tummumista.

Appiukko kyllä kirosi nuo Golfin Sportline-varustelun penkit. Ukolla on sen verran isosti painoa päällä ettei selkä oikein sattunut sinne tukien väliin sopimaan ollenkaan. Kai se sitten ahistaa kun kumpaankin kylkeen koko ajan painaa. Oma vikansa silti.

Tarkoitin sitä että Toyotassa ei saa pitkille ihmisille hyvää ajoasentoa välttämättä kun ei ole pitkää reisitukea. Lyhyelle se ei haittaa niin paljoa. Normaalipainoinen olen mutta wolskien kovemmat penkit ovat puuduttavammat pitemmässä ajossa. Leveillä ihmisillä taas varmasti tulee ongelmia voimaakkaammasta muotoilusta, niinkuin sanoitkin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
No, ensituntuma on itse asiassa aika väärä. Pitkässä ajossa väitän että uusien Toyotien penkit ovat parempia. mm. Wolkkareiden kovat penkit ovat aivan perseestä pitkillä matkoilla).

Volkkari-vertaukseen en osaa ottaa kantaa, mutta Toyotan penkit ovat suoraan anaalista ja vieläpä melkoisen syvältä. Sadan kilometrin matka kertaistumalta on jo liikaa, ei vain yksinkertaisesti paikat kestä. Kehnosti menee, jos ainoa kehumisen aihe on se, että Volkkarissa on vielä huonommat istuimet.

Kestäähän se varmaan, mutta Mersukin kestää miljoona kilometriä. En minä millään 200D:llä siltikään kovin kauan ajelisi. Autojen kestäminenkin on suhteellista, tutun autoon ei koskaan tehty remonttia, vaikka tosiasiassa auto seisoi pajalla yhteensä 32 päivää vuoden aikana. Remonttia ei tosiaan tehty, vain huoltoja, jotka sisälsivät muun muassa moottorin vaihtamisen ja kytkinremontin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No penkki-politiikka. Kertaistumalla Toyotien penkki ei tunnu erikoiselle. Eihän siinä ole vastaavia tiukkoja muotoja ja jyrkkiä sivuttaistukia. Samoiten sinne tuntuu että suorastaan uppoaa. No, ensituntuma on itse asiassa aika väärä. Pitkässä ajossa väitän että uusien Toyotien penkit ovat parempia. mm. Wolkkareiden kovat penkit ovat aivan perseestä pitkillä matkoilla. Mukavia varmaan pillurallissa jossain Kouvolan keskustassa. Toki penkistä antaisin haukkua ettei pitemmät ihmiset saa säädettyä reisitukea pitemmälle mutta itseä tämä ei haittaa.

Tämä keskustelu voisi jo loppua, mutta tätä kommenttiä ei kyllä pysty sulattamaan. Kaivakaa vaikka se TM testi esiin parin vuoden takaa missä 2 metrinen ukko ja 150cm nainen testasivat auton jakkaroita. Karjessä oli sekä Golf että Passat, Golf jopa paremmilla tiloilla miesten kokoisille miehille kuin Avensis. Yksi suuri syy oman talouden autonvaihtoon oli penkki ja auto vaihtui Toyotasta VW:hen. Golfin penkki mulla 195cm jätkällä menee niin alas että kerrankin katson ruudun keskeltä ulos enkä sieltä ylälaidasta. Ja myös 25cm lyhyemmällä avovaimolla löytyy loistavat säädöt kun penkki tulee korkealle, sekä ratti liikkuu säädöistä joka suuntaan, ratin saa lähelle toisin kuin 90% muissa tämän hintaluokan autoissa.
Golf vm08 on ensimmäinen autoni jolla pystyn ajamaan jopa 7 tunnin ajon putkeen puutumatta siihen penkkiin. Meillä on kyllä GT:n sport-penkit, mutta testissä oli Comfortline -penkit.

Ja toi moottoriasia, kertokaapa kuinka monta TSI:tä on poksunut? Ne pari UltimateVW:nkö, missä fakta muista. Puhumattakaan Toyotan kaasupoljin takaisinkutsuista joita on kymmeniätuhansiako maailmalla ja kuullostaa hiukan vaaralliseltakin vialta.

Mutta enhän mä näistä mitään tiedä, vaikka olen ajellut molemmilla merkeillä ja valintani puoleettomasti tehdyt. Makuasioita nämä suurimmaksi osaksi on. Mutta faktoina kauttaaltaan paskoja penkkien ja laukeavien TSI koneiden höpöttelu on aika uskomatonta.




_
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
laukeavien TSI koneiden höpöttelu on aika uskomatonta.

Jos opetellaan myös lukemaan niitä viestejä.

Käsittääkseni missään ei ole kirjoitettu jo lauenneista TSI-koneista, mutta jokainen ymmärtää, että 1,2- ja 1,4- litraiset koneet, joista otetaan ylisuuria tehoja irti, eivät kestä kovin kauan. "Kovin kauan" on sitten suhteellinen käsite, mutta ei niillä miljoonaa aleta rikkomaan. Tosin, ei kai kukaan viitsi noin pienikoneisilla miljoonaa kilometriä edes yrittää ajaa.

TSI-koneiden paljon hehkutettu ripeys on täysin ajajiensa mielikuvituksen tuotetta, tuntuuhan se äkäiseltä, jos on iät ja ajat ajanut jollain 1,6 vaparilla, mutta kyllä 1,8 -litrainen TSI:kin on aika kevyttä kamaa, mieluummin minun ajoreitilläni rekan ohitan sellaisella autolla jolla ehtii turvallisesti.

Suomalaisiin ns. autolehtiin kannattaa suhtautua varauksella niin kauan, kun toimittajat ajavat Passateilla.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
No antaapa olla sit..

Ajakaa härmää ristiin rastiin GTI golffin penkeillä. On varmaan mukavat 80tkm vuodessa. Radalle ja pikku pyöritykseen itsekin moiset toki ottaisin. Niin ja kyllä mulla penkit ja ratti siirtyy sähköisesti joka suuntaan. Ainut puutteellinen seikka se reisari mutta sekään ei itselle siis ongelma.

edit.
Onko tässä nyt niin että jotkin on ottaneet saksalaiseen tehtaan parhaat penkit ja Toyotassa on käyty istumassa Terra-Corollassa vuodelta kaks?
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Kertauksena vielä penkit ja tämä on vaan oma tuntemus joten valitettavaa luettavaa niille ihmisille jotka ymmärtävät vaan oman perseen päälle:

Toyota (vaikka ave)
- Ei reisituelle säätöä, auttaisi pitemmille ihmisille
- Vähän muotoja
+ Säädöt sähköpenkeillä hyvät
+ Pehmeämpi istuin pidemmälle matkalle

VW (golvi)
+ Muodokas ja tukeva
+ Säädöt sähköissä hyvät
+ Reisituelle säätöjä
- Kovahko istuin
- Sivuttaistuen muodot pienellä varauksella
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos opetellaan myös lukemaan niitä viestejä.

Käsittääkseni missään ei ole kirjoitettu jo lauenneista TSI-koneista, mutta jokainen ymmärtää, että 1,2- ja 1,4- litraiset koneet, joista otetaan ylisuuria tehoja irti, eivät kestä kovin kauan. "Kovin kauan" on sitten suhteellinen käsite, mutta ei niillä miljoonaa aleta rikkomaan. Tosin, ei kai kukaan viitsi noin pienikoneisilla miljoonaa kilometriä edes yrittää ajaa.

TSI-koneiden paljon hehkutettu ripeys on täysin ajajiensa mielikuvituksen tuotetta, tuntuuhan se äkäiseltä, jos on iät ja ajat ajanut jollain 1,6 vaparilla, mutta kyllä 1,8 -litrainen TSI:kin on aika kevyttä kamaa, mieluummin minun ajoreitilläni rekan ohitan sellaisella autolla jolla ehtii turvallisesti.

Suomalaisiin ns. autolehtiin kannattaa suhtautua varauksella niin kauan, kun toimittajat ajavat Passateilla.

Samoin sinne, opetellaan lukemaan jne.
Juurihan tuolla viitataan UltimateVW:n lauenneisiin koneisiin?!
Ja satun lukemaan sitä palstaa useammin kuin tätä niin sieltä voi mennä laskemaan ne "kaikki" lauenneet koneet. Downsizing on nykyaikaa, ikävä ilmeisesti toisille mutta monille 15-25t€ hintaisilla autoilla ajaville se tietää parempia vääntöjä alakierroksilla, tämä on fakta.

TSI koneiden ripeys on myös täyttä faktaa jos lukisit niitä aikaisempia viestejä missä puhutaan TÄMÄN HINTALUOKAN AUTOISTA.

edit: Toi penkkitesti on varmaan ainoa TM-testi jossa testiä ei ole toteuttamassa TM-testaajat ja vastakommentti on tyyliä, "Suomalaisiin ns. autolehtiin kannattaa suhtautua varauksella niin kauan, kun toimittajat ajavat Passateilla". *thumbs up*


Ei se niin vaikeata ole....


_
 
Viimeksi muokattu:

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Mulla ei ole mitään todistettavissa olevaa faktaa TSI:n kestävyydestä tai noista 1,4 td koneista. Mutta onhan se selvä että jos 1 litraisesta otetaan 100hp ja 2 litraisesta samanverran, todennäköisyys on että 2 l kone kestää paremmin. Ja se 2l on mukavampi ajettava. Ahtaminen tietysti muuttaa pelikenttää hieman mutta itse luottaisin isompaan koneeseen enemmän. Litratilavuudet laskee koko ajan mutta vain taloudellisuuden/ekologisuuden tähden. Muuta hyötyä siitä ei nimittäin ole. TSI koneella en ole ajanut, 1,4 TDI:llä n. 5 tkm. Kiva peli kun ahdot on päällä, muuten aivan turha. Tämä on pienen ja turbolla ahdetun koneen ominaisuus, ei suoranainen vika.

Kaverilla on autokorjaamo ja hoitaa kaikki asiakkaiden koneistushommat tietyllä pajalla. Tuon pajan koneistaja jutteli korjanneensa "ihan helvetisti" pieniä dieseleitä. Toyotan suurimmaksi osaksi, mutta täytyy ottaa huomioon että kommentti on n. 2 vuotta vanha. Muistaakseni silloin ei pahemmin muita pieniä td koneita ollutkaan liikenteessä. Korjatkaa jos olen väärässä. Yksi vika koneissa oli kuulemma se, että lohkossa on sylinterien välissä liian vähän ainetta jolloin tiiviste ei toimi kunnolla. Kuulemma useimmissa koneissa havaittavissa selvät merkit runsaasta ohivuodosta.
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Downsizingin ja tuon pelkillä höyryillä käymisen huono puoli on se, että talven tullessa autoa ei saa lämpimäksi millään. Omakohtaista kokemusta on sekä vähäruokaisesta dieselistä (VW) että saman merkin 1.4 TSI:stä. Pidemmällä matkalla ongelma on tietysti vähäisempi, mutta päivittäisessä työmatka-ajossa en minä, eikä öljyni, enää palele.

Mieluummin laiska ja ruokahaluinen vapari kuin hanskat ja batman-pipo.

Okei okei okei, ainahan voi käydä autokauppojen päälle partioaitassa retkivarusteostoksilla ja sitten tien päällä taputella itseään olalle ympäristöteosta.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Downsizingin ja tuon pelkillä höyryillä käymisen huono puoli on se, että talven tullessa autoa ei saa lämpimäksi millään. Omakohtaista kokemusta on sekä vähäruokaisesta dieselistä (VW) että saman merkin 1.4 TSI:stä. Pidemmällä matkalla ongelma on tietysti vähäisempi, mutta päivittäisessä työmatka-ajossa en minä, eikä öljyni, enää palele.

Mieluummin laiska ja ruokahaluinen vapari kuin hanskat ja batman-pipo.

Okei okei okei, ainahan voi käydä autokauppojen päälle partioaitassa retkivarusteostoksilla ja sitten tien päällä taputella itseään olalle ympäristöteosta.

Uuden auton ostaminen ekotekona on muutenkin vähän hiinä ja hiinä. Meikäläisen kilometreillä uuden ostaminen olisi lähempäne ympäristörikosta...Kait se on järkevää jos vaan ajaa tarpeeksi. Uuden auton tekeminen kuitenkin on ympäristölle varsin rasittavaa hommaa.

Koska tehtaat toimi ensisijaisesti talouden ehdoilla, esim. sähköä ostetaan sieltä mistä halvimmalla saa. Hiilivoimalla taitaa pyöriä aika moni tehdas. Ja esim. Priuksen osat ostetaan mistä halvimmalla saadaan ja niitä kuskataan ympäri maailmaa. Eikä ne akut taida olla muuta kuin ongelmajätettä.

Kaveri muistuttaa aina välillä jostain tutkimuksesta jossa vertailtiin eri autojen elinkaaren aiheuttamaa ympäristörasitusta. Prius hävisi niinkin ekohenkiselle vehkeelle kuin Hummer...Tutkimusta en tähän hätään löytänyt, koitan selvitellä asiaa kunhan ehdin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös