Pointtina oli esittaa etta Audi ja VW on kaytannossa aivan taysin sama asia, joten sinun heittosi tuosta "ei kuulu samaan kastiin" oli hieman liioiteltu.
Täällähän on ollut mielenkiintoinen keskustelu käynnissä...
Pakko puuttua tähän autojen "laatuun", mistä puhutaan arkikielessä vähän miten sattuu, ja yleensä ainoastaan fiilispohjalta unohtaen samalla kaikki asiaan liittyvät faktat. Nimittäin autojen tapauksessa se, mitä osia konepellin alta löytyy, ei yksistään tietenkään kerro kaikkea tuotteen laadusta. Kuten kaikessa muussakin teollisessa tuotannossa tuotteen laatuu koostuu komponenttien lisäksi myös monesta muusta asiasta, kuten käytetyistä valmistus- ja laadunvarmistusprosesseista. Esimerkiksi ei ole ihan sama, käytetäänkö kokoonpanolinjalla työkkäristä otettua päivän perehdytyksen saanutta pitkäaikaistyötöntä, vai jo vuosia firmaa palvellutta täysin koulutettua asentajaa. Tai se, käytetäänkö tarkastukseen yhtä kaveria, joka kokoonpanolinjan päässä katsoo, näyttääkö tuote autolta, vai käytetäänkö erikseen joka asennusvaiheessa tarkastajaa, joka tarkastaa, onko kyseisen vaiheen asennukset tehty huolellisesti.
Olen useamman kerran törmännyt tapaukseen, jossa Skodan omistaja haukkuu koko VAG-konsernin, kun oma auto on levinnyt, vaikka autohan on tehty täsmälleen samoista osista, kuin Audit ja VW:t. Ostopäätöstä tehtäessä siis valitaan halvempi, mutta vaadittaisiin kuitenkin samaa laatutasoa, kuin kalliimmassa vaihtoehdossa. Mikä logiikka tässä on? Hintaeron takana saattaa olla joskus jotain perusteitakin, vaikka osat olisikin tehty samassa tehtaassa, tai edes ostettu samalta alihankkijalta.
Pointtina on siis se, että laatu koostuu niin monesta asiasta, joita ei aina loppukäyttäjälle edes kerrota (joskus jopa yrityssalaisuuksiinkin vedoten), ettei ostajalla ole mitään mahdollisuutta selvittää kaikkia laatuun vaikuttavia tekijöitä vedenpitävästi. Valinta on tehtävä lähes täysin omiin tuntemuksiin ja kokemuksiin perustuen. Se tekee auton valinnasta haastavaa ja tietysti helpon kinastelun aiheen.