Muistaakseni joskus 80/90-l. taitteessa vetäytyivät markkinoilta. Ainakin
405:sta Pösöä ja CX Citikkaa muistan Jenkkilässä myydyn. Suunnilleen samoihin aikoihin Amerikan markkinoilta vetäytyi Alfa Romeokin. Eivät vissiin myyneet tarpeeksi.
Sitikkaa ei ole myyty jenkeissä 35 vuoteen. Sen sijaan 405:sta myytiin ja sitä ennen 504:sta ja 505:sta. Luulen, että suurin ongelma ranskiksille oli japsiautojen nousu. Jos halusi pienen kotteron pienellä koneella niin osti japsin. Ja joka halusi ei-japsia, vaan vaikkapa ranskiksen tyylistä niin saattoi ostaa sitten Dodgen "ranskalaisen" pikkuauton, joita esim. Simca-connectionin aikoihin oli tai folkkarin. Se on vaikea saada sitten kunnollista diileriverkostoa, jos ei ole kunnollista, kiinnostavaa mallistoa ja on helpompi vetäytyä.
Aina se ei vain siellä onnistu. Audillakin meni pitkään heikosti ja yhdessä vaiheessa oli niin isot autot muotia, että VW:kin oli vaikeuksissa siellä.
Alfa on yrittämässä USA:n uudestaan.
Alfa on palannut Jenkkeihin 8C mallillaan. 159:hän loppuu, jonka tilalle tulee Giulia ja se varmasti esitellään Jenkeissä. Samoin Chrysler-yhteistyön kautta tuleva uusi 166 korvaaja, mutta nyt kun Jenkeissä on trendi pikkuautoihin päin niin MiTo ja Giuliettakin saattavat tulla ajankohtaisiksi. Ennenhän tilanne oli juuri se, että yhtäältä italialaisten ja ranskalaisten autojen koko ei houkutellut amerikkalaisia kuluttajia niitä ostamaan, koska ne oli suunniteltu Pariisiin ja Roomaan, eikä valtaville amerikkalaisille parkkialueille ja toisaalta sitten muotoilu oli pitkään huonoa verrattuna siihen mitä se nyt on.
Fiat-konsernille uskon aika hyvää tulevaisuutta rapakon takana. Marchionne varmasti katsoo kaikki synergiat läpi ja silloin diileriverkostokin tulee olemaan kunnossa. Design ja tekniikkahan alkaa jo olla. Nyt pitää löytää jokaiselle merkille/mallistolle sopiva roolinsa. Kyllä kuluttajat sielläkin tajuavat, että kaupunkisuhaamisessa ei tarvitse olla isoa hybridiä, vaan voi olla vähän kuluttava bensiinimoottorinen MiTo tai smart vaikkapa ja on silti ns. ympäristötietoinen kuluttaja.
edit. Fiat 500 pitäisi myöskin tulla siellä myyntiin. Tehtäisiin samassa mestassa Mexicossa, missä PT:n valmistus loppuu