Autoiluketju

  • 3 224 975
  • 18 596

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No jo on, kaikkea sitä kuulee. Mikä ilo on moottoritiestä jos siellä pitää ajaa samaa vauhtia kuin maantiellä?

Helppo ohittaa rekat ja hidastelijat, liikenne sujuu jouheammin ja turvallisemmin jne. Kyllä minä mieluummin ajan satasta nelikaistaisella kuin jollain kapealla kaksikaistaisella.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
No onhan pk-seudullakin. 1-tien moottoritie alkaa heti kun käännytään Munkkiniemestä, mutta 120 alkaa vasta kehä3 jälkeen. Matkaa joku parikyt? kilsaa. Uusin 1-tien osuus Muurla-Lohjanharju on myös pitkältä pätkältä 100 rajoituksella tunnelien takia. Melutasojen ja ruuhkien takia nuo ovat 120 sijaan 100.
 

12961

Jäsen
No onhan pk-seudullakin. 1-tien moottoritie alkaa heti kun käännytään Munkkiniemestä, mutta 120 alkaa vasta kehä3 jälkeen. Matkaa joku parikyt? kilsaa. Uusin 1-tien osuus Muurla-Lohjanharju on myös pitkältä pätkältä 100 rajoituksella tunnelien takia. Melutasojen ja ruuhkien takia nuo ovat 120 sijaan 100.

Myös Turun pää 8-tiestä on moottoritie, jolla rajoitus on 100km/h. Pituutta ei taida paljon yli 10 kilometriä kertyä.

EDIT: Tuo 8-tie ei ole missään kohtaa 120km/h tie.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
No onhan pk-seudullakin. 1-tien moottoritie alkaa heti kun käännytään Munkkiniemestä, mutta 120 alkaa vasta kehä3 jälkeen.

Onhan näitä enemmänkin täällä. Länsiväylä, Lahdentie ja Tuusulantiekin alkavat 100 km/h rajoituksella ja kaksi jälkimmäistä sitten myöskin Kehä 3:sen jälkeen vaihtuvat 120 km/h tieksi.
 

scholl

Jäsen
Tietääkö kukaan 360 Modenan käyttökustannuksista? Siis tunnettuahan on se, ettei Ferrari mitään kestä ja on pajalla koko ajan, mutta mikä se todellinen tilanne on
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tietääkö kukaan 360 Modenan käyttökustannuksista? Siis tunnettuahan on se, ettei Ferrari mitään kestä ja on pajalla koko ajan, mutta mikä se todellinen tilanne on

Kävisiköhän tähänkin se vanha viisaus että jos sinun täytyy kysyä tuollaista niin todennäköisesti sinulla ei ole varaa?
 

scholl

Jäsen
Kävisiköhän tähänkin se vanha viisaus että jos sinun täytyy kysyä tuollaista niin todennäköisesti sinulla ei ole varaa?

Ei käy.

edit. pelottaa yleensä ostaa mitään käytettyä, kun siinä voi käydä ohraisesti, kun ei takuu suojaa. Mutta urheilullisia autoissa on ongelmana Suomessa se, etteivät markkinat ole likviidejä. Ostajia on niin vähän, että niissä ottaa paljon takkiin, jos haluaa vaihtaa. Kerran hävittiin joku 60 tonnia kun myytiin alle 10 tuhatta ajettu auto. Saksassa tilanne olisi ollut aivan eri, mutta sitä ei voinut viedä sinne, kun verot oli maksettu tänne. Eli mietin sitä, että jos ostaa tollaisen käytetyn niin siinä ei voi hävitä paljon ellei joudu vaihtamaan konetta tai tekemään juuri jotain isoja remppoja, joista tässä yritin kysellä.

Eli vituttaa se, jos osaamattomana asiakkaana menee ostamaan auton, missä on jotkut isot korjaukset tulossa. Siinä mielessä olisi kiva tietää perussäännöt eli x km välein tehdään sitä ja tätä. Toki ei se aina takaa mitään. Ostettiin yksi laatumerkin auto uutena, jonka V10 turbo hajosi kaksi kertaa - onneksi takuun aikana ja myytiin sekin veke.

Jotenkin vain kiinnostaisi hankkia ensi kesäksi joku auto, mikä menee vähän kovempaa. Veikkaan, että silloin ei tule samanlaista hellekesää kuin nyt, joten jotain voisi harrastaa.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Tarkoitin vaan sitä että eiköhän melkein kaikki noista "erikoisautoista" ole ylläpitokuluiltaan aika lailla suurempia kuin "perusautot" ja Ferrari ei varmaankaan ole noistakaan sieltä ihan halvimmasta päästä. Ei ole henkilökohtaista kokemusta Ferrareista mutta kyllähän noissa on taidettu vähän eksoottisempaa tekniikkaa käyttää kuin perus-Fiateissa ja toisaalta huoltoystävällisyys ei ole varmaan ensimmäisenä mielessä kun tuota tekniikkaa on sinne autoon pakattu. Siihen kun lisätään että Italialaiseen tekniikkaan ei yleensä ihan ensimmäiseksi liitetä sanaa "luotettavuus" niin Ferrain omistaja saanee varautua siihen että ylläpitokulut ei ole ihan pienimmästä päästä. Siksi siis tähänkin tapaukseen käynee tuo sanonta siten että jos Ferrarin ostoa tosissaan suunnittelee niin parempi varmaan unohtaa kokonaan se kulujen miettiminen, ihan kuten harrasteautoilussa yleensäkin.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tarkoitin vaan sitä että eiköhän melkein kaikki noista "erikoisautoista" ole ylläpitokuluiltaan aika lailla suurempia kuin "perusautot" ja Ferrari ei varmaankaan ole noistakaan sieltä ihan halvimmasta päästä.
Kaikkihan ne on kalliita ylläpitää, mutta yhtä varmasti erojakin on.

Erikoisautoja saa käytettynä (varsinkin ulkomailta) sellaisella hinnalla, että ne ovat jo ihan suomalaisenkin palkansaajan ulottuvilla. Aina ei siis tarvita edes rikasta sukua... Silloin vuotuisilla käyttökustannuksilla voi olla oikeasti merkitystä "harrastuksen" kokonaishintaan. Vaikka summia en tiedäkään, niin veikkaisin ihan esimerkin vuoksi vaikkapa Porschen olevan olennaisesti halvempi käyttää kuin minkä tahansa Ferrarin. Ja siltäkin löytyy varsin ripeitä malleja.

Minäkin olen miettinyt, että jos elämäntilanne pysyy nykyisenä, niin seuraavaksi autoksi voisi harkita jotain vähän eksoottisempaa. Itseäni voisi kiinnostaa esim. käytetty Maserati Quattroporte. Tosin Jatkoajassa viime kesänä käydyn "Japani vs. muu maailma" -väittelyn jälkeen joudun varmaan tyytymään Lexukseen - jota nyt ei voi pitää mitenkään eksoottisena, vaan pikemminkin järkiautona...
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Täältä on tullut joskus aikoinaan ihan käyttökelpoisia vinkkejä ihmiselle, joka ei tajua tuon taivaallista autojen tekniikasta. Saa nähdä, montakohan erilaista skenaariota löytyy yhdelle melko simppelillekin ongelmalle.

Tuo jo jokusen vuoden työmatkojani hoitanut Ford Escort (-91) lähtee kyllä käyntiin kun sille antaa hieman kaasua, mutta ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä, vaan parissa sekunnissa sammuu käynnistämisen jälkeen, jos sille ei itse anna kaasua. Automaattiryyppy on vehkeessä, sen verran tajuan asiasta.

Tänään töistä lähtiessä se kerran teki moisen, mutta lähti toisella vielä ihan normisti käyntiin. Nyt äsken asioille lähtiessäni, ei enää sitten lähtenytkään.

Mikä siinä oikein mättää? Kiitoksia vain, jos joku osaa sanoa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä mitä? Rupeaako Mersu hajoamaan? Nyt nimittäin on alkanut kuulua auton etupäästä, vasemman etupyörän tienoilta ikäänkuin "onttoa kolinaa" aina kun ajaa tiessä olevien pienten kolojen ja muiden epätasaisuuksien yli - mutta kun painaa jarrupoljinta, niin se kolina loppuu. Mistähän voisi olla kyse?

Älä huolestu isommin. Kaikissa nykyajan "luksusautoissa" on sama vika. Minullakin Volvossa kolisi ja katsastukseen vaihdettiin "koiranluut". Ovat jotkut etupään nivelet. Nämä on teetetty halpamaissa halvasta raaka-aineesta ja kolina johtuu siitä. Laatuautojen valmistajat eivät vaadi alihankkijoiltaan ilmeisesti laatua. Kallis tuo vika ei ole, mutta ikävä :(

Muutamat koiranluut eli kallistuksen vakaajan pystytuet olen vaihtanut, mutta sanoisin, ettei tässä tapauksessa ole kyseessä nuo. Tuo, että ääni loppuu jarrua painamalla, ei sovi yksiin omien kokemuksien kanssa. Koiranluut lonksuvat kuopissa myös jarruttaessa, näin ainakin VW:ssa. Johtotähti voi toki käyttäytyä eri lailla, mutta voisiko vika olla jarrupaloissa? Lähes loppuun kuluneet jarrupalat pääsevät hieman liikkumaan ja kolisemaan, mutta jarruttaessa ääni luonnollisesti häviää.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Tuttava sanoi, että tommosessa romussa on vaan moottorin säädöt jo niin viturallaan, että se ei pysy nyt käynnissä ilman kaasun polkemista. Pakko kai kokeilla ja viedä huomenna tuohon paikalliselle liikkeelle ja kokeilla, olisiko vain moisesta kiinni. Jos, niin eipä tulisi ainakaan kalliiksi. Sanoi samalla, että saattaa vähän kulutuskin laskea...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko pk-seudulla muita valtuutettuja VW-merkkihuoltoja kuin Metro Auton ja VV-Auton huollot? Pitäisi viedä Golf määräaikaishuoltoon, mutten viitsisi menettää liikkumisturvaa. Takuusta on turha alkaa selittää, kun siitä ei ole kyse nyt tässä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна

Sanot mitä sanot, mutta kyllä -OO- oli ensimmäisessä vastauksessaan ihan oikeassa. Jos ihan oikeasti pitää aivan saatanan kalliin italialaisen auton kohdalla kysellä käyttökustannuksista, ei taida tosissaan olla moiseen varaa. Jotenkin tuntuu, että kyselet lämpimiksesi nyt... Tarkoitan siis sanoa, ettei tuollainen auto ole ikinä edullinen, sillä edullinen hankintahinta tietää suuria käyttökuluja ja sama päinvastoin. Tosin epäilen ettei tuollainen uusikaan mikään edukas pidettävä ole.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Onhan näitä enemmänkin täällä. Länsiväylä, Lahdentie ja Tuusulantiekin alkavat 100 km/h rajoituksella ja kaksi jälkimmäistä sitten myöskin Kehä 3:sen jälkeen vaihtuvat 120 km/h tieksi.
Tuusulanväylä ei vaihdu missään kohtaa 120 km/h tieksi. Vaihtui kyllä joskus, mutta siitä on jo kauan.
 

Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicansin ja Bruinsin tv-mainokset.
Mutta urheilullisia autoissa on ongelmana Suomessa se, etteivät markkinat ole likviidejä. Ostajia on niin vähän, että niissä ottaa paljon takkiin, jos haluaa vaihtaa. Kerran hävittiin joku 60 tonnia kun myytiin alle 10 tuhatta ajettu auto. Saksassa tilanne olisi ollut aivan eri, mutta sitä ei voinut viedä sinne, kun verot oli maksettu tänne. Eli mietin sitä, että jos ostaa tollaisen käytetyn niin siinä ei voi hävitä paljon ellei joudu vaihtamaan konetta tai tekemään juuri jotain isoja remppoja, joista tässä yritin kysellä.

nykyäänhän jos tuo auton eu-alueelta, sen voi myydä myös pois maasta ja autoveron saa takaisin, veron osuus lasketaan tietenkin "päivän arvosta". Mutta ulkomaille myyminen on nyt mahdollisuus.

Muutenkaan en lähtisi harvinaisempaa urheiluautoa ostamaan suomesta, myyjätahot kun eivät autoista tiedä mitään ja autojen pito on mitä on, muutamia ammattiharrastajia lukuunottamatta. Porschen kohdalla tämä nyt ei pidä täysin paikkaansa, mutta Ferrarit ym. italian pelit kannattaa noutaa saksa/italia-osastolta.

Kalliissa autossa pitää hyväksyä se fakta, että arvon menetys on normisorollaa isompi, ellei sitten ole kyseessä sellainen harvinaisuus minkä arvo nousee. Tällöin taasen auton hyvä pito ja pienet kilometrit ovat must.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Edelleen olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että poliisilla ei ole oikeutta ajaa 140km/h virka-ajan ulkopuolella meikäläisen perässä ilman rapsuja. Huomennahan sen sitten näkee.

Ihan mielenkiinnosta utelisin, miten tässä tapauksessa kävi? Olen kuullut jopa tapauksesta, jossa sakot ja kortin hyllyttäminen peruttiin, koska katsottiin, että vapaalla ollut poliisi provosoi ajamaan ylinopeutta ajamalla liian lähellä syytetyn takapuskuria.

Tähän mennessä olen elänyt siinä käsityksessä, että vapaalla oleva virkavallan edustaja ei lakipykäliä sovellettaessa juuri eroa normaali kansalaisesta.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ferrain huoltaminen Porscheen verrattuna on lonkalta heitettynä ainamkin 5 kertaa kalliimpaa. Itselläni toki kokemusta vain Porschesta, mutta Ferrereita huolletaan samassa pajassa jossa omaani laitatan ja käytännössä mitää ei voi Fiiuun tehdä irrottamatta konetta. Lisäksi osat ovat paljon kalliimpia. Mikä on sitten paljon tai vähän niin siihen en ota kantaa. Porschen huoltaminen ei juurikaan hinnaltaan poikkea ns. normaaleista paremman luokan käyttöautoista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Porschen ja Ferrarin huoltokustannusten eroista onkin hyvä jatkaa tällä asialla, eli autokuume nousi eilen horkkalukemiin, ja kieltämättä ihan järkevästikin ajateltuna talouden autokannan keski-ikää (17v) ja miksei määrääkin (kaksi ihmistä ei ihan välttämättä tarvitse kolmea autoa) voisi alentaa, ja järkivaihtoehdolta vaikuttaa Citroen Xsara 1,6 farmari vuosituhannen alkupuolelta (2001-2003), alle 150tkm ajettuna noita lähtisi alle neljän tonnin, joka alkaakin olla maksimisumma, jonka automobiiliin olen valmis sijoittamaan. Ja tuosta vielä vaihdokkina 1500 kiloa kiihtyvästi korrodoituvaa fasistipeltiä.

Onko arvon teiden ritareilla / idiooteilla liikenteessä kokemusta Xsarasta? Muutama käyttökokemus tuli jo kysyttyä, ja ne eivät toimineet kuumetta alentavasti, joten faktoihin perustuvaa Xsaran mollaamista olen vailla.
Muita edellämainitut kriteerit täyttäviä suositeltavia?
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Täältä on tullut joskus aikoinaan ihan käyttökelpoisia vinkkejä ihmiselle, joka ei tajua tuon taivaallista autojen tekniikasta. Saa nähdä, montakohan erilaista skenaariota löytyy yhdelle melko simppelillekin ongelmalle.

Tuo jo jokusen vuoden työmatkojani hoitanut Ford Escort (-91) lähtee kyllä käyntiin kun sille antaa hieman kaasua, mutta ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä, vaan parissa sekunnissa sammuu käynnistämisen jälkeen, jos sille ei itse anna kaasua. Automaattiryyppy on vehkeessä, sen verran tajuan asiasta.

Tänään töistä lähtiessä se kerran teki moisen, mutta lähti toisella vielä ihan normisti käyntiin. Nyt äsken asioille lähtiessäni, ei enää sitten lähtenytkään.

Mikä siinä oikein mättää? Kiitoksia vain, jos joku osaa sanoa.


Alipainevuoto tai jotain muuta härdelliä taitaa eskossasi olla. Mene varaosakauppaan ja osta tyhjäkäyntiventtiili, jonka korjaamon sedät laittavat pientä korvausta vastaan kiinni ja olen melko varma, että tyhjäkäynti skulaa taas niinkuin kuuluukin.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
...a järkivaihtoehdolta vaikuttaa Citroen Xsara 1,6 farmari vuosituhannen alkupuolelta (2001-2003), alle 150tkm ajettuna noita lähtisi alle neljän tonnin, joka alkaakin olla maksimisumma, jonka automobiiliin olen valmis sijoittamaan. Ja tuosta vielä vaihdokkina 1500 kiloa kiihtyvästi korrodoituvaa fasistipeltiä.

Onko arvon teiden ritareilla / idiooteilla liikenteessä kokemusta Xsarasta? Muutama käyttökokemus tuli jo kysyttyä, ja ne eivät toimineet kuumetta alentavasti, joten faktoihin perustuvaa Xsaran mollaamista olen vailla.
Muita edellämainitut kriteerit täyttäviä suositeltavia?

Xsarasta on henk.koht kokemusta vuodesta 2004 asti sekä sama auto ollut uudesta lähtien omassa lähipiirissä. Vuosimalli on -99 ja 1,9 td versio, 277tkm. Nyt kun alkaa miettiä, että mitä sellaista varaosaa/huoltoa olen tähän Xsaraan tehnyt, joka ei johdu ns. normaalista kulumisesta, on kuskin oven kahvan vaihto, äänenvaimennin, sekä takaluukkuun menevän johtosarjan korjailu. Johdot tahtovat ajan myötä kovettua ja hankautua poikki. Tottakai jarrut, jakohihnat jne on joutunut vaihtamaan. Varaosat on suhteellisen halpoja.

Varmasti Xsaroihin, kuten kaikkiin autoihin mahtuu niitä huonoja yksilöitä tai huonosti pidettyjä, mutta jos auto on joka kerta lähtenyt käyntiin ja aina on määränpäähän päässyt, niin kyllä minä uskaltaisin sanoa tätä luotettavaksi kulkuvälineeksi.

Toki faktahan on se, että täysin paskojahan nämä on, varsinkin jos kysyy sellaiselta jolla ei citikkaa koskaan ole ollutkaan.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Olen todennut seuraavaa: kannattaa ostaa Suomessa quattro-Audi; ei jää tienposkeen. BMW:n vastaava on nykyään huono, Mercedes, no, Schumi riittänee perusteluksi.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Olen todennut seuraavaa: kannattaa ostaa Suomessa quattro-Audi; ei jää tienposkeen. BMW:n vastaava on nykyään huono, Mercedes, no, Schumi riittänee perusteluksi.

Ostettiin puolisen vuotta sitten Mersun 2010 C300 4matic sport ja voin sanoa etta kestaa vertailua vallan hyvin muihin nelivetoihin. Muutenkin pidan auton hoyhenenkevyesta ohjauksesta ja varsinkin todella hyvasta ratin reagoinnista. Tehoja nyt voisi olla enemman, mutta kylla 240 hv V6 ihan tarpeeksi tehoa antaa. Tyytyvainen olen ollut.

.. Varsinkin kun edellinen oli 2009 Honda civic hybrid. Ei ikina enaan. Auton kun ajoit kulmaan vahankin lujempaa niin tuntui etta kaatuisi ympari. ;)
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Onko arvon teiden ritareilla / idiooteilla liikenteessä kokemusta Xsarasta? Muutama käyttökokemus tuli jo kysyttyä, ja ne eivät toimineet kuumetta alentavasti, joten faktoihin perustuvaa Xsaran mollaamista olen vailla.
Muita edellämainitut kriteerit täyttäviä suositeltavia?
Minulla oli muutama vuosi sitten vm. 2002 Xsara HDi, jolla tuli ajeltua n. 100 tkm. Ainakaan tuona aikana ei ilmennyt mitään ylimääräisiä vikoja. Tosin tuolla oli mittarissakin vasta 150 tonnia täynnä kun laitoin vaihtoon.

Kaverini ajeli useamman vuoden ajan vm. 2000(?) farkku-Xsaralla, muistaakseni tuolla mainitsemallasi 1.6 bensakoneella. En häneltäkään muista mitään kovin negatiivisia kokemuksia kuulleeni.

Perustekniikka noissa kai toimii siinä kuin muissakin, ongelmia tulee sitten sähköpuolella jos on tullakseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös