Autoiluketju

  • 3 307 944
  • 18 973

Särki

Jäsen
Todella harvinainen, kuin myös Mercedes SLS AMG eilen Kehä I:llä ja vielä Suomen kilvissä. Kukaan ei toistaiseksi ole kuollut tuossa Wagenissa, mutta ei tarvinne odottaa kovin kauaa. Kaunis autowagen, mutta death rate lienee melko vaikuttava. Boys toys for grannies. Hintaakin löytyy 314542€. Peanuts. Kaunis auto.

Viikonlopun aikana Seinäjoella oli tuollainen valkoinen suomikilpinen "lokinsiipi" liikenteessä. Leveä oli peli ja komeat murinat liikennevaloissa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Eli siis Octavia on pikkuauto. Sen takia takapenkillä on ahdasta. Passatin otin esille sen takia, ettei aleta kuvittelemaan, ettei kyse olisi pikkuautosta. Golfiin verrattuna siinä ykköskorimallissa oli vain takakontti oikeastaan suurempi. Suomessa tosin lehdet valehtelevat asiakkaille. Väittävät kaikenmaailman Corollia perheautoiksi, vaikka fakta on se, että niin pieni auto ei voi olla perheauto. Joku Passat, Bemarin 5-sarja, A6 jne. ovat minimikoko perheautoksi ellei sitten ole tila-auto kuten Voyager tai katumaasturi. Toki joku uskoo kaiken mitä lukee, mutta valettahan monet asiat ovat.

Tässä ilmeisesti puhutaan tuosta ensimmäisestä Octaviasta, sillä se uusi on kyllä ihan oikeasti iso auto ainakin takatiloiltaan. Pesee taatusti kaikenmaailman Golfit 100-0 ja on nimenomaan ainakin takapenkin osalta luokkaa suurempien kanssa samalla viivalla.

Tuosta perheautosta voi kyllä vääntää miten paljon tahansa, mutta ainakin Corolla ja Golf ovat luokaltaan pieniä perheautoja, mikä kuvaa niitä ihan hyvin. Menevät ihan hyvin vaikka viisihenkiselle perheelle, kunhan ei turvaistuin- tai kaukaloikäisiä ole kuin korkeintaan yksi. Ihan vastaavalla tavalla voidaan meinaan sanoa, etteivät ne luokkaa suuremmatkaan mitään perheautoja ole, sillä turvaistuimet ja siihen päälle vaikka koira vetävät tuon ylemmän keskiluokankin polvilleen ihan heittämällä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä ilmeisesti puhutaan tuosta ensimmäisestä Octaviasta, sillä se uusi on kyllä ihan oikeasti iso auto ainakin takatiloiltaan. Pesee taatusti kaikenmaailman Golfit 100-0 ja on nimenomaan ainakin takapenkin osalta luokkaa suurempien kanssa samalla viivalla.

En osaa sanoa sisätilojen mitoista arvoja (en jaksa moisia googletella, ehkä joku muu jaksaa), mutta yhä edelleenkin on Golfissa (sekä sen porrasperäversio Jetassa) ja Octaviassa keskenään sama pohjalevy PQ35. Ei ole Octavia siltä osin mitenkään "suurempien kanssa samalla viivalla", tai perusteiltaan siten muuttunut aiemmasta. Sisämitoissahan voi olla eroa, kun penkkimuotoilut voivat olla erilaisia jne. Tavaratila Octaviassa on aina ollut suurempi, kiitos valtavan peräylityksen.

EDIT: Ja selvyyden vuoksi todettakoon, että tätä peruspystyperäistä Golfia vastaavaa versiotahan Octaviasta ei ole edes tarjolla, vaan Combi = Golf Variant ja porrasperä = Jetta. Variantin ja perus-Golfin erona on taas sitten vain tavaratila, kun samaa malliversiota verrataan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
En osaa sanoa sisätilojen mitoista arvoja (en jaksa moisia googletella, ehkä joku muu jaksaa), mutta yhä edelleenkin on Golfissa (sekä sen porrasperäversio Jetassa) ja Octaviassa keskenään sama pohjalevy PQ35. Ei ole Octavia siltä osin mitenkään "suurempien kanssa samalla viivalla", tai perusteiltaan siten muuttunut aiemmasta. Sisämitoissahan voi olla eroa, kun penkkimuotoilut voivat olla erilaisia jne. Tavaratila Octaviassa on aina ollut suurempi, kiitos valtavan peräylityksen.

Oikeassa olet tosiaan tuosta alustasta ja itse asiassa Octavian kori on jopa Golfia kapeampi. Tiedä sitten mistä johtuu, että takapenkin tilat todellakin tuntuvat suurilta. Kenties tuolla matkustaessani etupenkkiläiset ovat aina olleet lyhyitä ihmisiä, jolloin penkin ovat etuasennossa. =)
 
Octavian ja edellismallin Golfin takamittoja TM-mittausten mukaan:

Korkeus istuimen pinnasta kattoon: Octavia 92cm, Golf 95cm.
Jalkatila eli etäisyys etupenkin selkänojasta takapenkin selkänojaan enimmillään: Octavia 95cm, Golf 91cm.
Takapenkin selkänojan leveys: Octavia 136cm, Golf 139cm.

Noista voisi tehdä johtopäätöksen että Octaviassa on enemmän jalkatilaa mutta muuten Golf on hiukan tilavampi. Kauhean selkeitä eroja ei numeroiden perusteella noissa ole.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Tavallaan kuuluisi helle-ketjuun, mutta menköön täällä.

Näinä helteisen hikisinä päivinä on onni ja autuus, että autossani on ilmastointi. Tällä hetkellä voisikin sanoa, että kyllä autossa istuminen kotiolot voittaa. :-)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Mitä mitä? Rupeaako Mersu hajoamaan? Nyt nimittäin on alkanut kuulua auton etupäästä, vasemman etupyörän tienoilta ikäänkuin "onttoa kolinaa" aina kun ajaa tiessä olevien pienten kolojen ja muiden epätasaisuuksien yli - mutta kun painaa jarrupoljinta, niin se kolina loppuu. Mistähän voisi olla kyse?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Löytyykös palstaveljiltä kokemuksia Chevrolet Epica -autosta ja mielellään diesel versiosta automaatilla ? Rohkeasti vaan plussat ja miinukset, onko minkälainen ajettava niin pitkässä matkassa kuin kaupunki pyörittämisessä. Miten on huoltojen laita, onko hintavia ja kuinka tiuhaan on joutunut käyttämään pajalla ?

E: Käsittääkseni auto on lähes sama kun Huyndai Sonata, joten siitäkin käyttökokemukset olisi tervetulleita.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mitä mitä? Rupeaako Mersu hajoamaan? Nyt nimittäin on alkanut kuulua auton etupäästä, vasemman etupyörän tienoilta ikäänkuin "onttoa kolinaa" aina kun ajaa tiessä olevien pienten kolojen ja muiden epätasaisuuksien yli - mutta kun painaa jarrupoljinta, niin se kolina loppuu. Mistähän voisi olla kyse?

Älä huolestu isommin. Kaikissa nykyajan "luksusautoissa" on sama vika. Minullakin Volvossa kolisi ja katsastukseen vaihdettiin "koiranluut". Ovat jotkut etupään nivelet. Nämä on teetetty halpamaissa halvasta raaka-aineesta ja kolina johtuu siitä. Laatuautojen valmistajat eivät vaadi alihankkijoiltaan ilmeisesti laatua. Kallis tuo vika ei ole, mutta ikävä :(
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
E: Käsittääkseni auto on lähes sama kun Huyndai Sonata, joten siitäkin käyttökokemukset olisi tervetulleita.

Ei kai GM:llä ole ollut mitään yhteistyötä Hyundain kanssa? Minun muistaakseni Kia Magentis on Sonatan "sisarmalli" mutta nuo Chevroletit (eli siis ex-Daewoot) on ihan eri autoja. Ei ole kokemuksia kuin yhdestä Daewoosta, ja se oli tällainen pölynimurin näköinen pikkuauto, mutta olen antanut itseni ymmärtää että nämä Chevy-Daewoot on korealaisista ajettavuudeltaan parhaita. Esim. tämä uusi Chevrolet Cruze on tehty käytännössä samalle pohjalevylle kuin uusi Opel Astra ja sen ajettavuutta kehuttiin lehtien koeajoissa. En tiedä miten on tämän Epican kohdalla mutta uskoisin että jotain GM:n peruspalikoita siihen on käytetty ja ei varmaan siis ihan huonoimmasta päästä ole ainakaan ajettavuudeltaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Älä huolestu isommin. Kaikissa nykyajan "luksusautoissa" on sama vika. Minullakin Volvossa kolisi ja katsastukseen vaihdettiin "koiranluut". Ovat jotkut etupään nivelet. Nämä on teetetty halpamaissa halvasta raaka-aineesta ja kolina johtuu siitä. Laatuautojen valmistajat eivät vaadi alihankkijoiltaan ilmeisesti laatua. Kallis tuo vika ei ole, mutta ikävä :(

Olen monta kertaa miettinyt mistä tämä nykytilanne johtuu. Hyvin muistuu vielä mieleen 80- ja 90-luvuilla, kun mersumiehet kovaan ääneen naureskelivat japanilaisten autojen "linnunluita" tarkoittaen käsittääkseni juurikin noita kaikenlaisia koiranluita. Nykyään sitten juurikin Mersuissa ja muissa ns. paremmissa autoissa nimenomaan nuo osat ovat todellakin kulutustavaraa, jota pitää uusia parhaimmillaan alle 50 tkm välein.

Nimimerkillä 170 tkm takana, eikä alustan osista ole ollut tarvetta vaihtaa vielä mitään.
 
Tuli tänään otettua sakot. Moottoritiellä 100km/h alueella vauhtia parhaimmillaan 140km/h. Eipä siinä mitään, rike mikä rike. Narahdin kuitenkin poliisille joka oli vapaalla, jonka satuin ohittamaan ja peräänhän se lähti työstämään omalla Volvollaan. Reilut 30 kilometriä se siinä jaksoi perässä hiillostaa ja ajattelin että joku nuorimies haluaa minusta vain kilpakumppanin. Toisin kävi, kortti poikkeen ja vajaat 200euroa sakkoja.

Eikö tälle virkaintoilijallekkin kuuluisi sakot tulla, kun kyseessä oli vapaalla oleva poliisi ja ilman mitään vilkkuja ja vehkeitä ajoi itsekkin sen 140km/h kun luvut pystyi kertomaan? Pysäyttävät poliisit ei saaneet edes nopeutta mitattua...
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Saatana, pettu ja virkele!!

Johan tässä kerkes Camaro jo melkein kuukauden olla ajossa, kun joku vitun pösilö ajoi liikennevaloissa perään. On se kumma juttu; ajokortti on ollu yli 20 vuotta ja kertaakaan ei kukaan ole ajanut perseeseen. Mutta annas olla kun ostaa 42 vuotta vanhan harrasteauton niin avot; joku poikanen kokeilee vähän kotteronsa kiihtyvyyttä kaupungilla ja eikun takalistoa vähän uusiksi.

Onneksi ei niin kovin pahasti mennyt mutta kuitenkin; oma hommahan tuossa laitossa on ja jo takavalon ettiminen ja toimittaminen Suomeen vie oman aikansa. Pitänee kuitenkin laittaa kuntoon tuossa kelien mentyä syksyiseksi, nyt ei ole halua laittaa avoautoa telakalle.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Eikö tälle virkaintoilijallekkin kuuluisi sakot tulla, kun kyseessä oli vapaalla oleva poliisi ja ilman mitään vilkkuja ja vehkeitä ajoi itsekkin sen 140km/h kun luvut pystyi kertomaan? Pysäyttävät poliisit ei saaneet edes nopeutta mitattua...
Poliiseilla ei käsittääkseni tarvitse olla mitään tunnuksia esillä ja saavat ajaa niin kovaa kuin tarve vaatii.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Poliiseilla ei käsittääkseni tarvitse olla mitään tunnuksia esillä ja saavat ajaa niin kovaa kuin tarve vaatii.

Asia ei kyllä ole ihan noin yksioikoinen. Edes hälytysajossa eivät periaatteessa saa ajaa niin kovaa kuin tarve vaatii, vaan silloinkin ylinopeudet sun muut rikkeet on tehtävä liikennettä vaarantamatta. Tämä on siis minun käsitykseni asiasta. Vapaalla oleva poliisi ei kait sentään omalla autollaan saa missään tapauksessa liikennesääntöjä rikkoa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asia ei kyllä ole ihan noin yksioikoinen. Edes hälytysajossa eivät periaatteessa saa ajaa niin kovaa kuin tarve vaatii, vaan silloinkin ylinopeudet sun muut rikkeet on tehtävä liikennettä vaarantamatta. Tämä on siis minun käsitykseni asiasta. Vapaalla oleva poliisi ei kait sentään omalla autollaan saa missään tapauksessa liikennesääntöjä rikkoa.

Poliisi saa ajaa ylinopeutta myös ilman vilkkuja ja vuvuzeloja "jos tehtävä sitä vaatii", noilla sanoilla mainittu.
Kuitenkin punaisiin/kolmion takaa tultaessa pitää aina vilkuttaa.

Poliisi ei myöskään saa "yllyttää liikennerikokseen". Esimerkkeinä ns "viivoille haasto" tai sellainen tilanne missä poliisi ajaa rajoitusten mukaista alinopeutta ja kiihdyttää jonkun yrittäessä ohittaa ja näistä tilanteista sitten sakottaa.

Eräs poliisituttu kertoi nämä asiat jokin aikaa sitten (tämän vuoden puolella) enkä usko että käytännöt olisivat siinä ajassa muuttuneet.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Missä päin Suomea(?) on 30 kilometriä moottoritietä jossa on kesärajoitus 100km/h?

Ihan vaan näin yleisestä mielenkiinnosta kyselen. Ja eipä olleet kovin suuret sakot, jos ne tulivat nopeusrajoituksen ylittämisestä 40km/h. Ilmeisen pienet tulot sitten vai mitä lienee taustalla?
 
Missä päin Suomea(?) on 30 kilometriä moottoritietä jossa on kesärajoitus 100km/h?

Ihan vaan näin yleisestä mielenkiinnosta kyselen. Ja eipä olleet kovin suuret sakot, jos ne tulivat nopeusrajoituksen ylittämisestä 40km/h. Ilmeisen pienet tulot sitten vai mitä lienee taustalla?

Siilinjärveltä kun lähdet ajamaan moottoritietä kuopion ohi kohti etelää löytyy tämmöinen tie. Pieni tieosuus on 120km/h rajoitus mutta muuten 100km/h. Sakkojen pienuus taas johtui siitä että opiskelin vuosi pari takaperin ja niistä sitten katsottiin...

Edelleen olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että poliisilla ei ole oikeutta ajaa 140km/h virka-ajan ulkopuolella meikäläisen perässä ilman rapsuja. Huomennahan sen sitten näkee.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No jo on, kaikkea sitä kuulee. Mikä ilo on moottoritiestä jos siellä pitää ajaa samaa vauhtia kuin maantiellä?

Helppo ohittaa rekat ja hidastelijat, liikenne sujuu jouheammin ja turvallisemmin jne. Kyllä minä mieluummin ajan satasta nelikaistaisella kuin jollain kapealla kaksikaistaisella.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
No onhan pk-seudullakin. 1-tien moottoritie alkaa heti kun käännytään Munkkiniemestä, mutta 120 alkaa vasta kehä3 jälkeen. Matkaa joku parikyt? kilsaa. Uusin 1-tien osuus Muurla-Lohjanharju on myös pitkältä pätkältä 100 rajoituksella tunnelien takia. Melutasojen ja ruuhkien takia nuo ovat 120 sijaan 100.
 

12961

Jäsen
No onhan pk-seudullakin. 1-tien moottoritie alkaa heti kun käännytään Munkkiniemestä, mutta 120 alkaa vasta kehä3 jälkeen. Matkaa joku parikyt? kilsaa. Uusin 1-tien osuus Muurla-Lohjanharju on myös pitkältä pätkältä 100 rajoituksella tunnelien takia. Melutasojen ja ruuhkien takia nuo ovat 120 sijaan 100.

Myös Turun pää 8-tiestä on moottoritie, jolla rajoitus on 100km/h. Pituutta ei taida paljon yli 10 kilometriä kertyä.

EDIT: Tuo 8-tie ei ole missään kohtaa 120km/h tie.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
No onhan pk-seudullakin. 1-tien moottoritie alkaa heti kun käännytään Munkkiniemestä, mutta 120 alkaa vasta kehä3 jälkeen.

Onhan näitä enemmänkin täällä. Länsiväylä, Lahdentie ja Tuusulantiekin alkavat 100 km/h rajoituksella ja kaksi jälkimmäistä sitten myöskin Kehä 3:sen jälkeen vaihtuvat 120 km/h tieksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös