Autoiluketju

  • 3 225 071
  • 18 598
Vaikka uutta Audin mallia en ole vielä ajanutkaan, niin uskallan väittää seuraavaa.

Jos ja kun uusi A4 jatkaa edeltävien malliensa ja isoveljensä A5:n johdattamia jalanjälkiä, on se malleista ainut ns. premium-luokan auto, joten jos laatu kuuluu valintakriteereisiisi, voi japaninihmeen, ooppelin ja skodan (lausutaan skeida) jättää suoraan laskuista pois.
Nykyisen aa-nelkkuni suurin vika on sen pieni koko - etenkin takapenkillä on ahdasta. Onneksi kuitenkin ilmeisesti uuden mallin koko on lähempänä A6:sta.

Octavia RS on kuitenkin pärjännyt aika mainiosti testeissä jne ja nostanut muutenkin profiiliaan aika merkittävästi, ymmärtääkseni ainakin. Puppuako?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ajan n. 50tkm vuodessa. Audin kuljettajat ovat ylivoimaisesti mulkuimpia liikenteessä. Suosittelen lämpimästi RS:n hankintaa, onhan se nyt paljon makeampi valinta kuin tusinanousukkaiden Audit.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Octavia RS on kuitenkin pärjännyt aika mainiosti testeissä jne ja nostanut muutenkin profiiliaan aika merkittävästi, ymmärtääkseni ainakin. Puppuako?

Hemmetin hyvä ajaa varsinkin maanteillä, persoonallisempi ja rohkeampi valinta kuin A4 sekä miellyttävä ja kohtuu ripeä kone. Todennäköisesti halvemmat huollot sekä varaosat kuin audissa. Miinuksena äärimmäisen ruma maski jonka voi onneksi itse vaihdattaa. Ei se turhaan niissä testeissä ole mielestäni pärjännyt. Itse haaveilen tdi rs versiosta mutta siihen on vielä pitkä matka. Valitettavasti.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Toinen mielenkiintoinen peli samassa hintaluokassa on Skoda Octavia Combi RS. Se on saanut kovasti kehuja testeissä - onko jollakin ensikäden kokemusta tästä? Itseä vain harmittaa automaattilaatikon puute. Muuten vaikuttaa varsin mielenkiintoselta autolta.

Edit: Lisätäänpä vielä Opel Vectra Wagon. Turbollinen 2.8l Enjoy Edition -varustelulla näyttäisi menevän vielä samaan kastiin.
Eli kiinnostusvalikoima olisi: Accord Tourer 2.4l, Octavia Combi RS, Vectra Wagon 2.8l V6(?) Turbo ja todnäk A4 Avant 1.8T. Nuo taitavat kaikki olla hintaluokkaa 42k€.

Eli jos näistä on kokemuksia, niin olisin kiinnostunut kuulemaan. Tosin uusi A4 Avanthan ei ole vielä edes tullut tarjolle.
Skodasta ei ainakaan tarvitse maksaa lähellekään noin paljon. Bensakoneella luokkaa 36k€, dieselinä 38k€. Nämä siis vielä vanhoja hintoja.

Veijari kirjoitti:
Jos ja kun uusi A4 jatkaa edeltävien malliensa ja isoveljensä A5:n johdattamia jalanjälkiä, on se malleista ainut ns. premium-luokan auto, joten jos laatu kuuluu valintakriteereisiisi, voi japaninihmeen, ooppelin ja skodan (lausutaan skeida) jättää suoraan laskuista pois.
Skoda pois miksi? On pohjimmiltaan kuitenkin samaa tekniikkaa kuin esim. Audi. VW-konsernilla ei laatuongelmia paljonkaan ole, oli merkki sitten mikä tahansa.
 

Veijari

Jäsen
Skoda pois miksi? On pohjimmiltaan kuitenkin samaa tekniikkaa kuin esim. Audi. VW-konsernilla ei laatuongelmia paljonkaan ole, oli merkki sitten mikä tahansa.

Laatuvaikutelma ainakin kabiinissa, jossa on eroa kuin yöllä ja päivällä. Skeida painuu samaan sarjaan Seatin kanssa viimeistelyssä. Toki makuasioita tämäkin.

Kannattaa muistaa myöskin Audin q-optio, toki neliveto on myös saatavissa RS:ään, mutta ei tietääkseni Hondaan eikä Opeliin.
 
Viimeksi muokattu:

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Täältä löytyy varmaan omakohtaisia kokemuksia polttoainetoimisista auton lämmittimistä (Eberspächer/Webasto). Laitoin itse juuri Eberin 5kw mallin tilaukseen. Päätarkoituksena olisi tuulilasin sulattaminen ja muu lämpiäminen on sitten plussaa. Kiinnostaisi porukan näppituntumat siitä, että kuinka pitkän lämmityksen jälkeen tuulilasi on sen verran sula, että sen voi jo pyyhkäistä kumilastalla lasia raapimatta. Riippuu tietenkin pakkaslukemista, lämmittimen tehoista ja muista, mutta jotain käsitystä jollain?

Yllättävän harvinaisia vehkeitä muuten. Jossain dieseleissä noita on ollut pidempään, kun ei moottorin hukkalämpö tahdo riittää. Hinnat on kuitenkin tulleet jatkuvasti alas ja pienen karvalakkimallin saa jo asennettuna tonnin pintaan. Veikkaan buumia viimeistään ensi syksyksi.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
...Webasto...
Mä olen ollut omaani todella tyytyväinen. Paitsi kerran se hajosi ihan atomeiksi ja korjaus maksoi älyttömästi. En silti häkeltynyt siitä koska auto on vapaa-autoetuauto.

Mulla on 45 min se aika jonka laite hönkii. Senhän saa määritellä ite. Siinä ajassa lasi on erittäin hyvin sulanut ja kabiinikin lämmennyt mukavasti. Harmi vaan on se ettei mulla ole kaukosäädintä siihen - parkkipaikalle on niin tuhottoman pitkä matka aamupakkasella (jos siis olen unohtanut ajastaa sen edellisenä iltana.)
Webaston saa muuten käsittääkseni puhkumaan myös kylmää ilmaa? Kätevä etenkin kesäkeleillä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mulla on 45 min se aika jonka laite hönkii. Senhän saa määritellä ite. Siinä ajassa lasi on erittäin hyvin sulanut ja kabiinikin lämmennyt mukavasti.
Eiköhän se ihan riitä, että se jää sulaa siitä lasin pinnasta ;)

Kyllä näillä leveysasteilla mitä täällä etelässä on, niin puoli tuntiakin on jo riittävä aika lämmittämiseen. Auton akunhan se pistää kovaan testiin, kun lämmitintä käyttää tavallaan liian kauan. Mutta jos kunnon akku autosta löytyy, niin miksipäs ei voi silloin käyttää pidenpäänkin.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Mä olen ollut omaani todella tyytyväinen. Paitsi kerran se hajosi ihan atomeiksi ja korjaus maksoi älyttömästi. En silti häkeltynyt siitä koska auto on vapaa-autoetuauto.
Isot pojat sanovat, että käytännössä poikkeuksetta vikatilanteet olisivat seurausta huonosta asennuksesta. Itse valitsin Eberin lähinnä sen takia, että siihen saa tarvittaessa yksittäisiä varaosia, kun taas Webastosta vaihtuu aina vähintään puoli vehjettä. Ja onhan Eber tällä hetkellä monitoimikaukosäätimineen vähän edullisempi.
Mulla on 45 min se aika jonka laite hönkii.
Aika pitkältä ajalta kuulostaa. Eikös suositeltu ole semmoinen 30min. ja vähintään saman verran ajoa päälle akun takia. Mulla oli alunperin mielessä, että onko täysin poissuljettu ajatus käyttää joskus (ei joka aamu) vain 5-15min, niin että jää tosiaan irtoaisi lasin pinnasta. Eli mun fantasiassa äkkilähdön tullessa napsautan vehkeen päälle, laitan rauhassa kengät jalkaan, kävelen parkkipaikalle, skrapaan sivuikkunat ja lopuksi pyyhkäisen irronneen jään pois tuulilasista naarmuttamatta. Miltä kuulostaa?
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Loppukevennys:
Autossa oli ainoastaan vain yksi ISO vika joka oli tyrehdyttää lupaavasti alkaneen kaupanteon. Ne HifK:n "Antera" -malliset tarrat takasivuikkunoiden kulmissa saivat vanhan Jokeri -kannattajan naaman helottamaan pahanlaisesti... No saahan ne irti. Kai?
Eipä sentään tarvinnut Konstan hypätä Penan bandwagoniin, vaikka sitäkin vaihtoehtoa kovasti tarjottiin:

Ei niitä saa. Nyt sulla ei ole muuta vaihtoehtoa, kun alkaa HIFK-faniksi. Kannattaa keksiä nopeasti jotain negatiivista sanottavaa, että sulautuu joukkoon!

ps. Ainkaan ei voida syyttää glory hunteriksi, kun nyt loikkaat!

Älä valehtele vanhalle miehelle! Ei tossa nyt oikeasti ole muuta vaihtoehtoa, kun alkaa HIFK-faniksi.

No jos nyt pitää jotain asiallistakin sanoa, niin kuumailmapuhaltimella tai vaikkapa hiustenkuivaajalla paremman puutteessa, kuten vision sanoi, ovat kyllä lähteneet tähän mennessä kaikki mahdolliset tarrat irti. Normaalit lasiin jäävät tarraliimatkin lähtevät yleensä lämmittämällä ja vaikka kuivalla taloupaperilla, ja ne mahdolliset jäljelle jääneet rippeet ilman mitään sen ihmeempiä tököttejä.

Kuumailmapuhallin sekä tarrojen poistamiseen tarkoitettu tökötti toimivat varmasti. Tökötin puutteessa vaikka tärpätti. Tököttiä saa esim. biltemasta.

Itse lähtisin tarraa irrottamaan mieluummin höyrystimellä kuin kuumailmapuhaltimella. Mutta toki tarra lähtee myös hiustenkuivaajalla.

Kiitoksia vaan kaikille vinkeistä. Pari "siviilituttuakin" ilmoitti että hiustenkuivain kouraan ja kyllä rumat tarrat lasista irti lähtee. Näin kävi, eli ei ainakaan näiden irrottamiseen leisteriä tarvinnut. Ja kuten nimimerkki mtuq tuossa osasi etukäteen jo kertoakin niin kiinnijääneet liimanjämät lähti nekin lämmittämällä ja talouspaperilla pyyhkimällä.

Liimajämät lähtevät asetonilla eli esim. kynsilakanpoistoaineella. Ei se mikään hankala juttu ole loppupeleissä.

Itse suhtaudun tuohon asetonin käyttöön hieman varauksella. Joskus muinoin putsasin jonkun vanhan radioni taajuusasteikkoa asetonilla ja sumeaksihan se meni. Auton lasi on todennäköisesti "enemmän" lasia eikä ehkä ottaisi itseensä, mutta päätin kuitenkin ensin kokeilla tuota lämpöhoitoa. Ja hyvinhän se toimi.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
...Eberspächer...

Tyytyväinen täälläkin. Kaukosäädin on kova juttu, painaa nappia ja näkee, kuinka lämminta/kylmää autossa on. Toistaiseksi ei ole mitään akkuongelmia ollut, ja näillä pikkuvilposilla on vartti riittänyt lämpimään kabiiniin. Ja kesällä pitäisi tosiaan samalla tyylillä onnistua viilennys siihen ilmastoinnissa määriteltyyn lämpötilaan, tosin kompuraahaan ei kai päälle laiteta kuitenkaan, mutta auttaa kosolti sekin, kun vähän ilmaa kierrättää.

Veden lämmittäminen noin muuten on vähän siinä ja siinä, miten sitten lämmittää öljyjä ja muita, että olisi hyötyä koneelle verrattuna siihen lohkon kylkeen asennettavaan vastukseen. Tätä oli joku VTT joskus testannut. Taannoin vanhassa golfissa oli moinen, ja kyllä oli öljy ainakin lämmintä, kun tikusta koitti. Tällä eberikeittimellä on ole koitellut. Defan myyjä tietty taannoin väitti, että kylmänä pysyy, vesi se vain on lämmintä.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laatuvaikutelma ainakin kabiinissa, jossa on eroa kuin yöllä ja päivällä. Skeida painuu samaan sarjaan Seatin kanssa viimeistelyssä. Toki makuasioita tämäkin.

Tuntuu vähän, että kyseinen veijari puhuu nyt enemmän fiiliksellä/mutulla, kuin tiedolla.

Ainakin uusi RS on sisätiloiltaan ihan ok laatua, ja jos olisin ostamassa VAG-konsernin valmistamaa etuvetoista autoa 2.0TFSI-koneella, miettisin kyllä tarkasti ostaisinko Audin vai Skodan, varsinkin jos hintalapulla on jotain merkitystä asiaan, eikä kaipaa Audin tuomaa statusta.

Kannattaa muistaa myöskin Audin q-optio, toki neliveto on myös saatavissa RS:ään, mutta ei tietääkseni Hondaan eikä Opeliin.

Octavia RS:ää ei saa nelivedolla, mikä on mielestäni kyseisen kotteron pahin puute. Lisäksi Octavian nelivetotekniikka on Haldex (kuten kaikissa VAG:n poikittaiskoneissa), joka ei taas sytytä meikäläistä.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Octavia RS:ää ei saa nelivedolla, mikä on mielestäni kyseisen kotteron pahin puute. Lisäksi Octavian nelivetotekniikka on Haldex (kuten kaikissa VAG:n poikittaiskoneissa), joka ei taas sytytä meikäläistä.
Skodan nelivedot on vähän erilailla profiloituja kuin esim. Audin. On korotettua maavaraa, kumilokaria ja sen sellaista. Status ja hinta tietysti noissa A4 vs Octavia vielä erona, mutta niin on ulkonäkökin. Makuasioita tietty, mutta sivusta Octavia näytti vanhanaikaiselta jo ilmestyttyään. RS on edestä ihan ärhäkän oloinen, mutta sivusta sitten totuus iskee.

Konsernin marssijärjestyksestä kertoo myös, ettei RS Ocuja ole saatavana myöskään DSG-lootalla (ainakaan vielä), vaan 2.0TFSI+DSG on Golfeissa vain, ja jopa Seateissa. DSG:tä saa vain poikittaiskoneisiin tällä hetkellä. Jotkut arvostavat tuota laatikkoa enemmän kuin nelikkoa, makuasioita nämäkin tietty. Ensi keväänä on kuitenkin luvassa uuden A4:n myötä Torsen-guatroja DSG:llä. Tai mikä S-tronic lieneekään.

Octaviahan on helposti perusteltava järkivalinta, melkoisen japsi auto mutta konsernituotteen myötä sitten saksalainen imago vielä päälle. Muutamaa eri Ocua ajaneena (sis. RS) ei laatuvaikutelma ole kuitenkaan lähelläkään esim. Audin tasoa, ihan kuten Veijari mainitsi. Ja puhun siis tästä A4:n nykyisestä ehtoopuolen korimallista, uuden kanssa asiasta ei tarvitsisi edes keskustella. Itsekin Ocua joskus mietin, mutta nelikkofilosofia vähän närästi.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Audista pitää kyllä sen verran sanoa, että istuessani ensi kertaa A4:sen takapenkillä järkytyin pahoin muovisesta etuselkänojasta.
Tämä järkyttävän muovinen näky tulee vielä joskus uniin, joissa olen vielä siinä luulossa, että muovisuus on vain Toyotaan kuuluvaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kaikkihan tietävät, että A4:n takapenkki on vain alle 12v lapsille.

Eivätkö lapsetkaan ansaitse estetiikkaa? Millaisia lapsia kasvaa muovisia penkinselkänojia tuijotellen? Toytotan ostajia?
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Eivätkö lapsetkaan ansaitse estetiikkaa? Millaisia lapsia kasvaa muovisia penkinselkänojia tuijotellen? Toytotan ostajia?

Totta. Toisaalta eivät sitten juutu siihen takapenkinjohtajameininkiin heti pienestä pitäen. Lisäksi motivaatio päästä etupenkille on suurempi; on muitakin syitä kuin vain pelkkä iän tuoma mahdollisuus päästä eteen. Lisäksi muovia potkivat jalat kopisevat kuljettajan selkään epämiellyttävästi, ja siinä voi kiukkuisen likenteessä sitten pohtia, kumpi ei kuulu tähän yhtälöön, kyseinen auto vai ne lapset.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Noin 30min eberillä/webastolla on hyvä aika - lasit sulaa ja koppikin hivenen lämpiää. 5-10 min aika on sellainen, että mitään ei ehdi tapahtumaan.

Tärkeää on myös muistaa tuo minkä joku jo mainitsikin, eli hyvä nyrkkisääntö on se, että niin kauan kun lämmitin on päällä pitäisi myös auton olla ajossa käytön jälkeen. Näin toimimalla varmistetaan akun varaustilan säilyminen hyvällä tasolla.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Volvo V50

Onko täällä palstalaisilla ollu Volvon pikkufarkkua? Käsittääkseni tuo on kaikessa aika harppaus S40/V40 mk1:stä... Mitä meiltä olette olleet, onko tullu jotain tyyppivikoja esille tai sitten vain tyypiärsykkeitä?

Katsonut noiden hintoja ja ovat ihan kohtuullisella tasolla, eikä tuo 2.4 vitoskone vaikuta ollenkaan hassummalta. T5 toki erikseen, mutta mitens tuo 2.4i eli se 170hv. Viekö se autoa mihinkään? Kovat on arvot, mutta ovatko samanlaiset normiajossa?
Millaiset saundit tuossa on kun oikein polettaa?? :)

Entäpä tilat? Riittääkö ne arkikäytössä, eli silloin tällöin 4 aikuista reissuun, niin tuleeko ahdasta?
 
Entäpä tilat? Riittääkö ne arkikäytössä, eli silloin tällöin 4 aikuista reissuun, niin tuleeko ahdasta?
Ei sitten mitenkään. Koitin liikkeessä piruuttani; säädin itselleni (183cm) sopivaksi kuskin penkin ja menin katsomaan takapenkin tilaa. Olisiko ollut n.10cm selkänojasta penkin etureunaan... Ja minä en ole niitä, jotka makaavat ajaessaan. Itsekin olisin muuten tuosta kotterosta kiinnostunut, mutta jää armotta ulkopuolelle, koska on vielä ahtaampi kuin nykyinen A4.
 

Taatusti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks, Tottenham Hotspur
Katsonut noiden hintoja ja ovat ihan kohtuullisella tasolla, eikä tuo 2.4 vitoskone vaikuta ollenkaan hassummalta. T5 toki erikseen, mutta mitens tuo 2.4i eli se 170hv. Viekö se autoa mihinkään? Kovat on arvot, mutta ovatko samanlaiset normiajossa?

Systerillä on S40 tuolla 2.4i-moottorilla. Melko nuhaiselta se minusta tuntuu hv-määrään suhteutettuna. Minulla oli (ennen nykyistä perherotteloa) Audi A4 1.8T ja se tuntui huomattavasti ripeämmältä vaikka siinä oli vajaa 10hv vähemmän. Tosin vääntöä turbossa taitaa olla enemmän.
 

Jäsen R

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Hyvät jatkoaikalaiset

ONko kenelläkään ollut näitä uudenpolven tuulilasinpyyhkijänsulkia, siis näitä ns. rungottomia sulkia? Monet ovat kehuneet että talviajossa parempi. Miten ON?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Itsekin olisin muuten tuosta kotterosta kiinnostunut, mutta jää armotta ulkopuolelle, koska on vielä ahtaampi kuin nykyinen A4.

Täytyypi silti katsastaa tuo tarkemmin. Vkl käytiin kattelemassa, mutta paikalla ei ollut yhtäkään kappaletta, jotta olisi päässyt koeajolle, kaikki käytössä viikonlopun yli. (mielenkiintoista, kun kyseessä oli AutoSalvan teema viikonloppu)

Tuohon n.17000-20000 luokkaan kun ei oikein muuten mielenkiintoisia löydy. Teho ei ole niin oleellinen mutta vääntö ja se että auto olisi suhteellisen uusi. Esim. joku Octavia Combi RS (ykköskoppa) olisi juuri se mitä haetaan, mutta kun tuokin perustuu johonkin vuoden 1996 autoon, niin ei siitä kiinnosta maksaa miltei 20000€.

Melko uusi farmari malli, jossa tehoa kiitettävästi, niin nää on aika vähissä. Kun laskee pois Ranskalaiset, Japsit ja Opelit. Niitä en kelpuuta. Kaikki VAG kulkineet kun ovat sitten omissa hinnoissaan jos haluaa tätä uudempaa generationia (Octavia 2, A4 vm.2002+ yms.) Ja esim. Mondeo ST220 on hieman liian iso, kuten 9-5 Aero. Turha maksaa kun sitä tilaa ei liiaksi tarvita.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
ONko kenelläkään ollut näitä uudenpolven tuulilasinpyyhkijänsulkia, siis näitä ns. rungottomia sulkia? Monet ovat kehuneet että talviajossa parempi. Miten ON?

En tiedä vielä kovin paljoa talviajosta, kun ovat olleet vasta kesäkuusta asti, mut ainakin kesällä paljon paremmat kuin rungolliset. En kyllä keksi mitään syytä mikseivät olisi talvellakin paremmat. Omat sulkani ovat merkiltään Bosch ja eivät maksaneet kuin kolme euroa enemmän kuin samalta merkiltä rungolliset niin päätin ottaa kokeeksi ja tulen kyllä jatkossakin käyttämään rungottomia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös