Octavia RS:ää ei saa nelivedolla, mikä on mielestäni kyseisen kotteron pahin puute. Lisäksi Octavian nelivetotekniikka on Haldex (kuten kaikissa VAG:n poikittaiskoneissa), joka ei taas sytytä meikäläistä.
Skodan nelivedot on vähän erilailla profiloituja kuin esim. Audin. On korotettua maavaraa, kumilokaria ja sen sellaista. Status ja hinta tietysti noissa A4 vs Octavia vielä erona, mutta niin on ulkonäkökin. Makuasioita tietty, mutta sivusta Octavia näytti vanhanaikaiselta jo ilmestyttyään. RS on edestä ihan ärhäkän oloinen, mutta sivusta sitten totuus iskee.
Konsernin marssijärjestyksestä kertoo myös, ettei RS Ocuja ole saatavana myöskään DSG-lootalla (ainakaan vielä), vaan 2.0TFSI+DSG on Golfeissa vain, ja jopa Seateissa. DSG:tä saa vain poikittaiskoneisiin tällä hetkellä. Jotkut arvostavat tuota laatikkoa enemmän kuin nelikkoa, makuasioita nämäkin tietty. Ensi keväänä on kuitenkin luvassa uuden A4:n myötä Torsen-guatroja DSG:llä. Tai mikä S-tronic lieneekään.
Octaviahan on helposti perusteltava järkivalinta, melkoisen japsi auto mutta konsernituotteen myötä sitten saksalainen imago vielä päälle. Muutamaa eri Ocua ajaneena (sis. RS) ei laatuvaikutelma ole kuitenkaan lähelläkään esim. Audin tasoa, ihan kuten Veijari mainitsi. Ja puhun siis tästä A4:n nykyisestä ehtoopuolen korimallista, uuden kanssa asiasta ei tarvitsisi edes keskustella. Itsekin Ocua joskus mietin, mutta nelikkofilosofia vähän närästi.