Onko täällä vielä spekuloitu tuon Nelosen Uutisten juttua autoveron muutoksesta? Aika paljon on eipäs-juupas -väittelyä netissä. 1.9.2007 olisi kuulemma päivä jolloin jotain pitäisi tapahtua. Matti Vanhanen oli sanonut jotenkin näin, että "Asiasta ei tiedoteta etukäteen markkinoille syntyvän häiriön takia".
Mielenkiintoista odottaa ja katsoa mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään. Sporde sen tietäisi...
Tuulilasi.fi juttelee näin:
TV-4 kertoi (lauantain kello 19.30) uutislähetyksessään, että sen saamat tiedot edessä olevasta reippaasta autoveron alentamisesta ovat luotettavasta lähteestä. Lähdettä ei kerrottu. Heti perään haastateltiin pääministeri Matti Vanhasta. Hän kertoi, ettei polttoaineiden verojen korotuksesta vielä ole hallituksen päätöstä.
Uutislähetys synnytti oitis odotuksia pian edessä olevasta auton ja sen käytön verotuksen laajemmaasta kokonaisratkaisusta.
Kuinka autoveron alentamispäätös viimeksi toteutettiin?
Kun autoveroa alennettiin viimeksi (vuodenvaihteessa 2002/2003), autoverolain muutokset hyväksyttiin jälkikäteen eduskunnassa. Vaikka olosuhteet olivat tuolloin EU:n tuomioistuimesta saadun päätöksen jälkeen poikkeukselliset (KHO:n kysymykset autoverosta ja Siilinin case KHO:ssa), tapahtumasarja toi näkyviin hyvin olennaista siitä, millä tavalla tätä verotuksen lajia koskeva päätöksenteko Suomessa tapahtuu.
Autoverotusmuutoksen mukaiset uudet hinnat otettiin käyttöön tammikuussa. Uusi autoverolaki astui kuitenkin voimaan vasta 15.5.2003. Autoalan edustajat (maahantuojia edustava Autotuojat ry ja Autoalan vähittäiskauppaa edustava Autoalan Keskusliitto ry) sopi hallituksen ja valtiovarainministeriön kanssa siitä, että veron alennus viedään kokonaisuudessaan hintoihin.
"Kuin varas yöllä"
Olisiko toimintamalli autoveron muuttamisessa tälläkin kerralla aikaisemmin koeteltua keinoa soveltava? Mitä se voisi tarkoittaa?
Pääministeri on todennut, että autoverotuksen muutoksen (verotason alentaminen) tulee tulla "kuin varas yöllä", jotta vaikutukset autokauppaan ja valtiontalouteen olisivat mahdollisimman vähäisiä.
Autoverotuksen sidosryhmät sopivat muutoksen sisällön edeltäkäsin. Muutos kirjoitetaan asiantuntijoiden avulla lakiesitykseksi. Taloudellisista vaikutuksista tehdään mahdollisimman hyvät laskelmat, joita osapuolet käyttävät. Kun eduista ja kiistakysymyksistä on päästy yksimielisyyteen, lakiesitys tuodaan eduskunnan hyväksyttäväksi. Se voidaan tehdä jälkikäteen, kuten viimeksikin. Autokauppa alkaa myydä uusia autoja oitis uusin hinnoin.