Millä tavalla kuljettaja pystyy manauaalilla ennakoimaan niin, että automaatti ei siihen pysty?
Moottorijarrutuksen pystyy tekemään nykyään myös automaatilla (varsinkin jos on Tiptronic päällä). Tuota alhaisilla kierroksilla isolla vaihteella ajamista (väännöllä ajamista) en ymmärrä millään tasolla.
Ihan vain esimerkkinä aika yleinen tilanne:
Tullaan risteykseen ja nähdään, että liikennettä on. Eli rullataan kaasu ylhäällä kohti risteystä. Tarpeeksi lähellä risteystä huomataan, että nyt onkin sopiva väli ehtiä sekaan, kunhan vain kaasutetaan tarpeeksi. Tässä tilanteessa automaatti rullaa paikalle liian isolla vaihteella / vapaalla, jolloin kiihdytys alkaa vasta pienen mietintätauon jälkeen (kun vielä momentinmuunninkin luistaa).
Manuaalilla sen sijaan voi ottaa vaikka kakkosen pesään ja tulla moottorijarrutuksella, kun kaasua painaa, niin auto ampaisee samantien eikä hetken kuluttua.
Minulla on ollut automaattivaihteinen auto, olen ajanut varovaisesti arvioiden 400 000km erilaisilla automaattivaihteisilla autoilla, joten tiedän kyllä tomaatin hyödyt, mutta osaan myös nähdä tomaatin "heikkoudet". Kaupunkiajossa ja etenkin ruuhkissa tomaatti on heikkouksistaan huolimatta varsin pätevä laite.
Väännöllä ajaminen on juhlaa, kun siihen pääsee sinuiksi. Toki sitä vääntöä pitää olla se ~400Nm saatavilla jo ENNEN 2000RPM, muutenhan on kierroskone ja ei sellaista voi ajaa väännöllä.