Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

Conroy#22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tärpätti, Southeast Division Champions
Kun täällä höpistään kerta näistä laatikoista niin tunnustaako kukaan, että löytyykö kokemusta SMG-lootista? Tämä on parasta vaihteen valintaa mitä olen itse kokenut.
 

scholl

Jäsen
Kun täällä höpistään kerta näistä laatikoista niin tunnustaako kukaan, että löytyykö kokemusta SMG-lootista? Tämä on parasta vaihteen valintaa mitä olen itse kokenut.

M3 CSL:llä on tullut kyllä ajettua. Se on myöskin tosiaan sekventaalivaihteisto, mikä siinä on. Samaa mieltä, että parasta, mitä kokenut.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Eikös DSG ole eräänlainen sekventaalivaihteisto eli manuaali.

Kuten volkkarin sivuilla mainitaan, DSG on kahden lootan yhdistelmä:

"Käytännössä kyseessä onkin oikeastaan kaksi vaihteistoa, jotka on yhdistetty samaan yksikköön. Toinen kytkimistä operoi parittomia vaihteita (ja peruutusvaihdetta), toinen parillisia. Järjestelmä osaa tunnistaa automaattisesti nopeuden kiihtymisen tai hiljentymisen mukaan haluaako kuljettaja siirtyä suuremmalle vai pienemmälle vaihteelle seuraavaksi."

Sekventaalivaihteisto on vielä vähän eri asia. Ja jos mukana otetaan "suorakytkentä sekventaali", saadaan vielä vähän erimpi asia kuin volkkarin DSG.

Tuo DSG kuulemma on vallan bueno systeemi. Tiedä sitten miten "ikääntyessään" alkaa "ominaisuudet" pulpahdella pintaan.
 

Conroy#22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tärpätti, Southeast Division Champions
Bemari?

Jos on niin eipä ole tullut kokeiltua. Pitänee jossain vaiheessa testata pärjääkö DSG:lle.
Jep.

M3 CSL:llä on tullut kyllä ajettua. Se on myöskin tosiaan sekventaalivaihteisto, mikä siinä on. Samaa mieltä, että parasta, mitä kokenut.
Itseäni lähinnä miellyttää tuossa tuo urheilullinen vaihtaminen ratintakaa niinkuin formuloissa. M3:sen SMG2 oli mahtava, mutta M6:sen SMG3 jotakin aivan ihmeellistä(hyvässä mielessä).
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eikös DSG ole eräänlainen sekventaalivaihteisto eli manuaali.
Sekventaalivaihteisto ei tarkoita pelkästään manuaalia, vaan myös automaattilaatikko käyttää samaa nimitystä. Jos tarkkoja ollaan, niin sekventaali tarkoittaa jaksottaista, jossa pitää kelata kaikki vaihteet läpi päästääkseen pienimmästä suurimpaan. Normaalissa H-kaaviossahan voi vaihtaa esim. ykköseltä suoraan viitoselle, ja päinvastoin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Jep.


Itseäni lähinnä miellyttää tuossa tuo urheilullinen vaihtaminen ratintakaa niinkuin formuloissa. M3:sen SMG2 oli mahtava, mutta M6:sen SMG3 jotakin aivan ihmeellistä(hyvässä mielessä).

Itse kokeilin noita Top Gear ohjelman ylistämiä "läpsykkävaihteita" Seat Leon FR DSG:ssä. Muutaman minuutin jaksoi leikkiä ja sitten sai laatikko vaihtaa itse, eli en tykännyt erityisesti.

Audin S-tronicia en ole osannut yhdistää DSG:hen, mutta Skoda unohtui kyllä puhtaasti tuosta DSG-listasta. No VAG:n autoja kuitenkin kaikki.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Nyttemin ovat hankkineet V70:n, joka on astetta laadukkaampi, mutta samalla myös hintavampi..

Johtuen toki siitä että S/V40 on hollantilaisten valmistama Mitsubishi joka dieselin kanssa pöristää eteenpäin Rellun koneella ja laatikolla. :) Ei vaiskaan, et varmaan ole dieseliin päätymässä. Mut kyllähän nuo isommat volvot on silti Volvoja. S/V40 on semmonen sekoitus. Siksi ollaan laadussa Ruotsin tavaraa perässä. Hyvänä esimerkkinä melu.
Jos hakee tuollaista, pysyisin vuoden 2001 mallista eteenpäin. Silloin auto otti faceliftissä aimo harppauksia ettepäin verrattuna siihen alkuvuosien malliin, niin sisustassa kuin alustassakin.

Ei silti, hyvännäköinen autohan tuo on ja T4 on aika mellevä 200heppainen. Tiedostaa vaan auton, että siitä ei odota "täysveristä Volvoa".
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Jos automaatin miinuksia miettii, niin tulee mieleen "väännöllä" ajaminen.

Eli nykydieseleissä löytyy ruotsinlaivan verran vääntöä jo lähes tyhjäkäynniltä alkaen, mutta automaattivaihteisella autolla kun rutistaa poljinta syvemmälle, niin loota vaihtaa pienemmälle (plus momentinmuunnin luistaa).

Joissakin uusissa automaateissa on onneksi kunnolliset pakkovaihteet, eli jos manuaaliasetuksilla tökkää kutoselle, niin loota ei vaihda pienemmälle vaikka runttais kaasua melkein pohjaan kaupunkinopeudella. Toki kickdown vaihtaa pienemmälle.

Vanhahtavissa automaattilootissa tuo "pakkovaihde" tarkoittaa vain suurinta sallittua vaihdetta, eli manuaaliasennossa kutosvaihteella ajettaessa loota vaihtaa vaikka ykköselle, kun runttaa kaasua kaupunkivauhdissa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Jos automaatin miinuksia miettii, niin tulee mieleen "väännöllä" ajaminen.

Jokaista uutta automaattia mainostettaessa muistetaan mainita, että nykyautomaatit pitävät aina oikean ja taloudellisimman vaihteen päällä. Ei se liian isolla vaihteella jurnuttaminen ole välttämättä taloudellista. Sport vaihtoehdolla vaihtaminen saadaan toki automaatillakin agressiivisemmaksi.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Jokaista uutta automaattia mainostettaessa muistetaan mainita, että nykyautomaatit pitävät aina oikean ja taloudellisimman vaihteen päällä. Ei se liian isolla vaihteella jurnuttaminen ole välttämättä taloudellista. Sport vaihtoehdolla vaihtaminen saadaan toki automaatillakin agressiivisemmaksi.

Mainospuheet ovat mainospuheita. Olen kyllä ajanyut "nykyautomaateilla" riittävästi todetakseni, että vaikka ovatkin mainioita pelejä eivät ne sentään mitään sateentekijöitä ole.

Ehkä nykyautomaatit pitävät taloudellisimman vaihteen EURO-kulutusmittaustestissä, mutta eivät liikenneolosuhteissa. Vain kuljettaja osaa toistaiseksi ennakoida tulevat liikennetilanteet.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ehkä nykyautomaatit pitävät taloudellisimman vaihteen EURO-kulutusmittaustestissä, mutta eivät liikenneolosuhteissa. Vain kuljettaja osaa toistaiseksi ennakoida tulevat liikennetilanteet.

Millä tavalla kuljettaja pystyy manauaalilla ennakoimaan niin, että automaatti ei siihen pysty?

Moottorijarrutuksen pystyy tekemään nykyään myös automaatilla (varsinkin jos on Tiptronic päällä). Tuota alhaisilla kierroksilla isolla vaihteella ajamista (väännöllä ajamista) en ymmärrä millään tasolla.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Millä tavalla kuljettaja pystyy manauaalilla ennakoimaan niin, että automaatti ei siihen pysty?

Moottorijarrutuksen pystyy tekemään nykyään myös automaatilla (varsinkin jos on Tiptronic päällä). Tuota alhaisilla kierroksilla isolla vaihteella ajamista (väännöllä ajamista) en ymmärrä millään tasolla.

Ihan vain esimerkkinä aika yleinen tilanne:

Tullaan risteykseen ja nähdään, että liikennettä on. Eli rullataan kaasu ylhäällä kohti risteystä. Tarpeeksi lähellä risteystä huomataan, että nyt onkin sopiva väli ehtiä sekaan, kunhan vain kaasutetaan tarpeeksi. Tässä tilanteessa automaatti rullaa paikalle liian isolla vaihteella / vapaalla, jolloin kiihdytys alkaa vasta pienen mietintätauon jälkeen (kun vielä momentinmuunninkin luistaa).

Manuaalilla sen sijaan voi ottaa vaikka kakkosen pesään ja tulla moottorijarrutuksella, kun kaasua painaa, niin auto ampaisee samantien eikä hetken kuluttua.

Minulla on ollut automaattivaihteinen auto, olen ajanut varovaisesti arvioiden 400 000km erilaisilla automaattivaihteisilla autoilla, joten tiedän kyllä tomaatin hyödyt, mutta osaan myös nähdä tomaatin "heikkoudet". Kaupunkiajossa ja etenkin ruuhkissa tomaatti on heikkouksistaan huolimatta varsin pätevä laite.

Väännöllä ajaminen on juhlaa, kun siihen pääsee sinuiksi. Toki sitä vääntöä pitää olla se ~400Nm saatavilla jo ENNEN 2000RPM, muutenhan on kierroskone ja ei sellaista voi ajaa väännöllä.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko olemassa sivustoa, josta löytyisi koneiden teho/vääntökäyriä? Tällä kertaa haussa olisi Bemarin e39:n koneet? Oma kielitaitoni ei riittänyt löytämään googlesta.
 

scholl

Jäsen
Taloudellinen ajaminen on viherpiipertäjien propagandaa. Itse en ainakaan usko, että bensa loppuisi tai maailma tuhoutuisi, vaikka ajaisikin miehekkäästi. Ja jos säännöstely tulee kuten Iranissa niin silloin ajetaan mielummin vähemmän tai käytettäisiin enemmän kaksipyöräisiä kuin jurnutettaisiin liian isolla vaihteella.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ihan vain esimerkkinä aika yleinen tilanne:

Tullaan risteykseen ja nähdään, että liikennettä on. Eli rullataan kaasu ylhäällä kohti risteystä. Tarpeeksi lähellä risteystä huomataan, että nyt onkin sopiva väli ehtiä sekaan, kunhan vain kaasutetaan tarpeeksi. Tässä tilanteessa automaatti rullaa paikalle liian isolla vaihteella / vapaalla, jolloin kiihdytys alkaa vasta pienen mietintätauon jälkeen (kun vielä momentinmuunninkin luistaa).

No eipä ainakaan DSG:tä ajaessani ole moisen kanssa ollut ongelmia - vastaa kaasuun välittömästi. Ja korostan, että sitä laatikkoa voi tuollaisissa tilanteissa hyvin helposti hämmentää käsin. Se aika jolla kelaat esim kutosvaihteelta kakkoselle on suunnilleen sama, kuin manuaalissa neloselta kakkoselle.

Itse ajan siis manuaalilla, mutta DSG:tä on tullut ajettua myös paljon niin bensana, kuin dieselinäkin.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
No eipä ainakaan DSG:tä ajaessani ole moisen kanssa ollut ongelmia - vastaa kaasuun välittömästi. Ja korostan, että sitä laatikkoa voi tuollaisissa tilanteissa hyvin helposti hämmentää käsin. Se aika jolla kelaat esim kutosvaihteelta kakkoselle on suunnilleen sama, kuin manuaalissa neloselta kakkoselle.

Itse ajan siis manuaalilla, mutta DSG:tä on tullut ajettua myös paljon niin bensana, kuin dieselinäkin.

DSG on, kuten todettua, kaksi manuaalivaihteistoa... ja täytyy sanoa, että en ole DSG:llä ajanut tarpeeksi sanoakseni siitä juuta tai jaata. Lyhyellä koeajolla vaikutti toimivalta peliltä.

Esimerkiksi Sprinterin "robovaihteisto" kuvitteli tuollaisessa kuvailemassani tilanteessa, että kaasua nostettaessa halutaan vaihtaa isommalle, joten kaasun painamisen jälkeen kesti tooooodella pitkään, että päästiin taas liikkelle. Samoin liukkaalla kelillä tuo robovaihteisto ei tuntunut yhtään ymmärtävän, että kaasua hellitettäessä ei välttämättä haluttaisi sitä suurempaa vaihdetta pesään, vaan odotellaan hetki pidon saamista ja jatketaan taas samalla vaihteella.

Sen on kyllä huomannut, että automaattien manuaaliasetuksia ei jaksa käyttää "jokapäiväisessä ajossa". Ehkä silloin kun tietää leikkivänsä tai ajaa radalla, mutta muuten ne manuaalivaihdot kyllä unohtuu alkuinnostuksen jälkeen ja ajelee vaan D:llä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Esimerkiksi Sprinterin "robovaihteisto" kuvitteli tuollaisessa kuvailemassani tilanteessa, että kaasua nostettaessa halutaan vaihtaa isommalle, joten kaasun painamisen jälkeen kesti tooooodella pitkään, että päästiin taas liikkelle. Samoin liukkaalla kelillä tuo robovaihteisto ei tuntunut yhtään ymmärtävän, että kaasua hellitettäessä ei välttämättä haluttaisi sitä suurempaa vaihdetta pesään, vaan odotellaan hetki pidon saamista ja jatketaan taas samalla vaihteella.

Nuo robotisoidut manuaalit ovat aivan eri maailmasta, kuin edes tavallinen automaatti, saati sitten DSG. Robottilaatikko vaihtaa, kuin vanha mummo jolla on käsi kipsattu.
 

Isktr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itseänikin Volvo kiinnostaa ja kidutin itseäni hetken vertailemalla Suomen ja Ruotsin hintoja. Pari asiaa jäi "vähän" vaivaamaan.

Ruotsissa S60 on n.100€ kalliimpi kuin V70 (vanha korimalli). Kun taas meillä V70(myös vkm)on 5500€ kalliimpi kuin S60. Mitä vittua?

Samoin havainnoin, että S40 2,0D on naapurissa 17% kalliimpi kuin perus 1,6. Täällä autoilun luvatussa maassa ero on 31%. Edelleen mitä vittua?

Edit: S80 -> S60
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos kestää S/V70:n ja varsinkin S80:n jenkki-tyyppisen alustan (lue=löysä) niin mukava matka-auto josta löytyy tilaa ja mukavuutta ihan tarpeeksi. Moottorit eivät ole mitään kulutusihmeitä mutta mukavasti löytyy vääntöä koko kierroslukualueelta, jopa 2.4 koneissa.

Itsellä oli vanhemman korimallin V40 T4 ja vaikka tehoa löytyi tarpeeksi (200hp, 300nm) niin en kyllä voi suositella, laatu ei ole normaalia Volvo-tasoa ja alusta ei ole ihan riittävä noille tehoille. Ja kulutus...No ei mennä siihen mutta kaupungissa ei alle 13L selviä sissikään, itsellä keskikulutus kaupungissa luokkaa 15L, tosin kaasunkäyttö oli mallia "reipas".

Uudemissa laatu on huomattavasti parempi ja kulku mukavaa, tosin rengasäänet olivat aika huomattavat.
 

Conroy#22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tärpätti, Southeast Division Champions
Onko olemassa sivustoa, josta löytyisi koneiden teho/vääntökäyriä? Tällä kertaa haussa olisi Bemarin e39:n koneet? Oma kielitaitoni ei riittänyt löytämään googlesta.
Löytyy, mikäs kone kiinnostaa sinua eniten?
Suoraa linkkiä tuonne ei saa mutta:
http://bmwclub.fi/ jonka jälkeen klikkailet ->BMW tietoutta->Korimallit->E39->ja sieltä moottorit kohtalta klikkaat esim.M52B20 niin saat tehot/väännöt ym..

En viitsi tähän alkaa kopiomaan noita käyriä ettei modesedät suutu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös